خدمات ثبت برند

برند چیست؟ علت ثبت برند و علامت تجاری چیست؟

ثبت برند : برند نشانی است در بطن ذهن مشتری رسوخ می کند و باعث می‌شود محصول یا کالای تولید شده و یا ارائه شده توسط  مالک برند از سایر رقبا متمایز شود. ثبت نام تجاری محصول ارزش کالا را بالا می‌برد.

ثبت برند

امروزه به دلیل رشد سریع شرکت‌ها و جهانی شدن آن‌ها، ثبت علائم تجاری از ضرورت‌ بازارهای داخلی و خارجی است، شما با ثبت برند هزینه نمی کنید بلکه سرمایه گذاری می کنید برای آینده ی تجاری خود و تمام راه کارهایی که در بازار جهانی برای مشهور شدن برند (ایجاد حس مالکیت در مشتری) مجاز به انجام آن هستید را دریغ نمی کنید.

ثبت برند درتهران و ثبت برند در کرج و اقصی نقاط کشور از تشابه در محصولات مصرفی جلوگیری می‌کند؛ همچنین ثبت علائم تجاری باعث شناساندن محصول یا خدمات خاص شرکت و متمایز ساختن آن‌ها از دیگر شرکت‌ها می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های ثبت نام برند جلوگیری از سو استفاده ی افراد منفعت طلب و افرادی است که با استفاده ازدسترنج دیگران خدمات اضافه دریافت میکنند، یعنی شما با ثبت برند استفاده ی انحصاری از آن نام را در زمینه هایی که برندتان را ثبت کرده اید خواهید داشت و به مدت ده سال این برند با تمام امتیازاتش به شما تعلق خواهد گرفت.

اما باید آگاه باشید که طبق قوانین ثبت برند چنانچه پس ازثبت برند به مدت سه سال غیر فعال باشد شخص ثالث می تواند درخواست ابطال برند شما را بدهد و این موضوع باید طبق قوانین ثبت برند در دادگاه توسط خواهان به اثبات برسد.

چنانچه در صورت خرید برند، شخص یا اشخاصی اقدام به جعل یا استفاده از نام تجاری شما کنند، بر اساس قانون مجازات می‌شوند. طبق قوانین ثبت برند تمام حق و حقوق یک برند ثبت شده متعلق به صاحب برند است و تمام خسارات ناشی از جعل برند اعم از حقوق مادی و معنوی متحمل شود.

تعریف برند

برند یا مارک که  در زبان فارسی به نمانام یا نام تجاری معروف است یک کلمه یا نماد یا …است که معرف خدمات و یا کالایی مخصوص باشد و توسط این نام بشود آن را از دیگر محصولات تمیز داد.

برند در واقع یک نماد یا واژه ی سمبلیک است که (طرح، واژه، یا ترکیبی از هر دو) توانایی ارتباط با مشتری یعنی القا تمامی افکار، احساسات و اهداف مالک به مخاطبین را دارد.

از دیگر تعریف های برند می توان به بعد  اقتصادی آن اشاره نمود که یک برند فوق العاده نتیجه ی آنالیز دقیق و فنی بازار است یعنی مالک برند با تمامی قوا بازار هدف خود را سنجیده مجموعه ی عواطف، نشانه های بیرونی و البته نیاز مخاطب با توجه به اِلِمان های مذکور را در نظر گرفته است.

اگر شما به عنوان یک تاجر علاقمند به ثبت برند باشید، باید شخصیت برند خود را انتخاب کنید و در زمینه ی شخصیت شناسی برند نیز اطلاعات کافی را داشته باشید…

هر برند از ذهن انسان یا انسان هایی تراوش می کند که هر کدام دارای شخصیت و منش خاصی هستند که همه ی اینها باعث می شود برندی که برای خود انتخاب می کنند نیز مثل انسان ها دارای شخصیت ویژه باشد از ویژگی های شخصیتی انسان ها می توان به شخصیت های برونگرا و درون گرا اشاره نمود، که هربرند می تواند این ویژگی ها را به صورت جزئی تر در خود جای دهد.

به عنوان مثال برخی برند ها شخصیتی حاک و فرمانروا دارن مثل مرسدس بنز و برخی شخصیت جادویی دارند مثل اپل

مزایای ثبت برند در ایران

  • جهت دادن نمایندگی ثبت برند ضروری است.
  • ثبت علائم تجاری باعث می شود مانعی برای سوء استفاده اشخاص دیگرباشد.
  • ثبت علائم تجاری، محصول را از دیگر رقبایش در همان زمینه ی کاری متمایز می کند.
  • ثبت برند یا همان نام تجاری جهت دریافت تسهیلاتی مثل وام از موسسات مالی و اعتباری و یا بانک بسیار امتیاز ویژه ای است.
  • زمانی که یک برند ثبت می شود مالکین آن برند تمام تلاش خود را جهت بالا بردن هر چه بیشتر کیفیت محصولات خود خواهند کرد.

خرید برند برتر هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان را برمی‌انگیزد و مشتریان را به انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولات می‌نشاند. وفاداری به برند نیز که از مهم‌ترین عناصر بازاریابی است، به عامل یادآوری و بازآوری آن مربوط می‌شود‌.

دیگر مزایای ثبت برند

  • ثبت علائم تجاری، محصول را از دیگر رقبا متمایز می‌کند.
  • ثبت علائم تجاری مانع سوء استفاده اشخاص دیگر می‌شود.
  • جهت دادن نمایندگی ضروری می‌باشد.
  • ثبت نام تجاری محصول باعث می‌شود جهت کیفیت بیشتر محصولات تلاش کنیم.
  • ثبت نام برند جهت دریافت وام مؤثر است.

۷ صفتی که یک برند خوب باید داشته باشد چیست؟

  • جذابیت برند
  • تناسب
  • جایگاه مناسب
  • تحمل پذیری
  • اعتبار
  • الهام بخشی
  • بی همتایی

این عناوین از نظر مصرف کننده اینگونه تفسیر می شوند:

  • منشا یا مبدا محصول
  • واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
  • واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
  • هزینه پرس و جوی کمتر

  • نشانه کیفیت

  • معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول

  • وسیله نمادین برای اظهار شخصیت

اشخاص حقیقی (مدارک لازم برای ثبت برند)

اشخاص حقیقی

مدارک شناسایی

جواز کسب و فعالیت مربوطه

ارائه شکل نام در ابعاد ۱۰در ۱۰ (کارت بازرگانی اگر برند حروف لاتین باشد)

اشخاص حقوقی (مدارک لازم برای ثبت برند)

اشخاص حقوقی

مدارک شناسایی مدیر عامل و اعضای هیات مدیره

کپی روزنامه تاسیس شرکت و آخرین تغییرات (بیشتر از ۲ سال نباید گذشته باشد)

کارت بازرگانی ( اگر برند حروف لاتین باشد)

جواز کسب فعالیت (جواز تاسیس – پروانه بهره برداری – پروانه کسب یا کارت بازرگانی)

استعلام نشان تجاری قبل از ثبت برند

استعلام نشان تجاری قبل از ثبت برند : قبل از آنکه برندی را به ثبت برسانید یا اینکه برندی را خریداری کنید باید از کلیه ی قوانین و مقررات مربوط به ثبت نام برند آگاه شوید که برخی از این اسامی طبق قانون غیر قابل ثبت هستند و شامل  موارد زیر می شود:

  • واژه هام عام: هر واژه یا کلمه ی عامی که متعلق به شخص یا اشخاص خاصی باشد را نمی توان به عنوان نام برند خود به ثبت برسانید.
  • نام های توصیفی قابل ثبت نیستند یعنی صفات به تنهایی مانند واژه های ارزان ، بهترین، زیبا، خوشمزه و … به عنوان مثال ارزان سرا یا زیباکده نام های توصیف کننده هستند و قابل ثبت نمی باشند؛ اما ارزان سرای عمو علی یا زیبا کده ی پاپیروس قابلیت ثبت را پیدا می کنند زیرا یک نام خاص به آن اضافه شده است و در ثبت برند تهران، ثبت برند کرج و دیگر مناطق ایران قابیت ثبت را داراست.
  • هر عبارت یا کلمه ای که نشانه ای از جنس یا محل خاصی باشد و مصرف کننده را گمراه کند مثلا برای لباس های نخی نام برند منتخب چرمینه باشد در این صورت مصرف کننده دچار اشتباه می شود یا برند مواد غذایی که نامش ترکیه باشد اما در ایران تولید شود در این صورت از لحاظ موقعیت جغرافیایی و یا کیفیت مصرف کننده دچار اشتباه شده است، و قابلیت ثبت از آن برند سلب خواهد شد.
  • هر گونه نام و عبارتی که بر خلاف موازین شرعی و اصول اخلاقی و عرف باشد غیر قابل ثبت می باشد.
  • هر گونه استفاده از نماد یا نشان های دولتی و عمومی، پرچم ها، نماد های جغرافیایی، نماد های تاریخی و … ممنوع می باشد مثلا استفاده از نام تخت جمشید و ثبت آن به عنوان برند ممنوع و خلاف قوانین می باشد.

در نظر داشته باشید که رعایت کلیه ی این موارد بسیار حائز اهمیت است و اگر در زمان ثبت نام تجاری محصول تمامی موارد را در نظر بگیرید در نهایت می توانید از طریق سایت اداره ی مالکیت معنوی (صنعتی) استعلام بگیرید.

جهت گرفتن استعلام نام مورد نظر در سایت اداره ی مالکیت صنعتی (معنوی) به صفحه ی اصلی مراجعه کرده و روی گزینه ی جستجو کلیک کرده و گزینه ی علامت را انتخاب کنید، در صفحه ظاهر شده به قسمت کالا ها رفته و سپس طبقه یا طبقاتی کالای مد نظر را انخاب کرده و در قسمت عنوان علامت، نام انتخابی را نوشته و روی گزینه ی جستجو کلیک  کنید.

از زمان تکمیل اظهارنامه تا بررسی نهایی توسط رئیس و صدور ابلاغیه به طور پیش فرض از یکماه تا سه ماه زمانبندی باشد.

زمان قید شده زمان مورد نیاز جهت صدور ابلاغیه توسط رئیس می باشد و ربطی به مابقی مراحل تا صدور گواهی نامه ثبت علامت ندارد و زمان مورد نیاز جهت آماده شدن گواهی نامه ثبت علامت به طور جداگانه محاسبه می شود.

ثبت برند باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت برسد و روال قانونی خود را طی کند بعد از ثبت نام و ارسال مدارک از طریق سامانه ثبت اینترنتی اداره ثبت علامت تجاری و بررسی کارشناس این اداره و چنانچه هیچ گونه نقص در پرونده موجود نباشد آگهی آن صادر میشود. این فرآیند تقریبا ۶۰ روز کاری
زمان می برد شایان ذکر است زمان ثبت برند در اداره مالکیت صنعتی بر اساس نوع برند و هم چنین شخصیت متقاضی حقیقی و یا حقوقی متفاوت می باشد و هم چنین باید نوع فعالیت که برای آن برند را درخواست نموده اید زمان ثبت متغییر می باشد .

برند قابلیت نقل و انتقال از شخص به شرکت و یا بالعکس را دارد. برای اینکار ابتدا به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و نامه استعلام جهت انتقال برند را تهیه می کنیم و از طریق گزینه ” درخواست استعلام جهت انتقال برند” نامه برای اداره علامت ارسال می نماییم.پس از صدور نامه ی بلامانع بودن نقل و انتقال از سوی اداره مجدد به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و درخواست تنظیم انتقال قرار دادی می نماییم سپس از طریق گزینه درخواست انتقال قرادادی متن موردنظر برای کارشناسان مربوطه ارسال می نماییم و پس از رویت آن توسط کارشناس اداره آگهی نقل و انتقال صادر می شود و اقدام به خریدن آگهی نقل و انتقال در روزنامه رسمی می نماییم و پس از چاپ روزنامه به همراه اصل تصدیق به اداره علامت جهت پشت نویسی گواهی مراجعه می نماییم.

مدت اعتبار برند ده سال می باشد که شش ماه قبل از اتمام زمان اعتبار برند باید نسبت تمدید برند اقدام نماییم در صورتی که فراموش کنیم و در موعد مقرر اقدام به تمدید برند نکنیم اداره علامت تا ۶ ماه بعد از تاریخ اتمام برند اجازه می دهد با پرداخت جریمه باز هم نسبت به تمدید برند اقدام کنیم.ولی اگر بیشتر از ۶ ماه بگذرد و نسبت به تمدید برند اقدام نکنیم برند از درجه اعتبار ساقط می شود و باید مجدد نسبت به ثبت آن اقدام کنیم.

هزینه ثبت برند به قسمتی مربوط می شود که پرداختی های دولتی و فیش های واریزی ایست. اولین هزینه،هزینه ثبت اظهارنامه برند می باشد که بسته به حقیقی یا حقوقی بودن متغییر است و البته به تعداد کالاهای درخواستی و طبقات مورد تقاضا بستگی دارد. هزینه دوم که پس از تایید اظهارنامه و آگهی نوبت اول می باشد باید پرداخت گردد. تاخیر در پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی نوبت اول باعث می شود که برند رد. هزینه بعدی ثبت برند شامل روزنامه رسمی دوم برند می باشد که پس از یک ماه بعد از تایید آگهی نوبت دوم صورت می گیرد. پس از پرداخت هزینه روزنامه دوم مالکیت ده ساله برند به نام شما می شود

  1. شخصی(حقیقی)
  2. شرکتی(حقوقی)

با هم متفاوت بوده و طبق اعلام سایت می باشد.

هزینه های قید شده باز هم به ازای یک طبقه می باشد به ازای ثبت هر طبقه اضافی برای اشخاص حقیقی به یک قیمت خاص و برای اشخاص حقوقی به قیمت دیگری اضافه می گردد که باز هم توسط سایت مالکیت معنوی اعلام خواهد شد.

هزینه روزنامه نیز متناسب با تعداد خطوط محاسبه می گردد

  1. شخصی (حقیقی)
  2. شرکتی(حقوقی)

با هم متفاوت می باشند.

هزینه اظهارنامه قید شده به ازای ثبت اظهارنامه در یک طبقه می باشد به ازای هر طبقه اضافی برای اشخاص حقیقی به یک قیمت می باشد و برای اشخاص حقوقی به قیمت دیگری می باشد که توسط سایت اعلام خواهد شد.

طبقات پر تقاضا طبقاتی هستند که تعدد درخواست ثبت برند در آن طبقات بسیار بالا هستند. از این طبقات میتوان به طبقه برند پوشاک و لباس , طبقه مواد غذایی , طبقه برند آشامیدنی و نوشیدنی و یا طبقات لوازم آرایشی و بهداشتی و در آخر طبقه مواد شوینده و بهداشتی اشاره کرد

هر شخصی و یا هر شرکتی برند مورد نظر، در رشته فعالیت خاصی که در آن فعالیت دارد و جواز مربوط نیز دارد به ثبت می رساند این طبقات به طور کلی در ۴۵ دسته، تقسیم بندی شده اند.

برای ثبت برند چه باید کرد؟

برای ثبت برند باید چه کرد؟ : برای ثبت برند (نام تجاری) یا علائم تجاری به صورت شخص حقیقی ابتدا باید مدارک مرتبط را در نظر گرفت.

در آغاز مدارک هویتی در خواست کننده شناسنامه و کارت ملی  سپس به جواز یا مجوز های مربوطه، پروانه کسب یا پروانه ی بهره برداری مرتبط با کالای مد نظر نیاز است که البته اگر نام برند مورد نظر شما لاتین باشد (غیر فارسی باشد) نیاز به کارت بازرگانی دارید.

پس از آن برای ثبت برند و ثبت علائم تجاری به صورت شرکتی (حقوقی) نیز نیاز به کلیه ی مدارک هویتی است، مدارک هویتی شامل کپی کارت ملی مدیر عامل شرکت و کپی شناسنامه مدیر عامل شرکت و پس از آن نیاز به روزنامه ی تاسیس، اخرین روزنامه ی تغییرات مبنی بر تمدید هیئت مدیره (طبق روزنامه، هیئت مدیره دارای اعتبار باشد) و البته برای شرکت ها افرادی هم که حق امضا دارند باید مدارک هویتی خود را ارائه دهند، جواز یا پروانه ی کسب یا پروانه ی بهره برداری که مرتبط با کالا یا کالا های در خواستی است را اخذ و ارائه دهند و کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن یا غیر فارسی بودن نام برند نیاز است.

شما می توانید پس از تکمیل کلیه ی مدارک جهت ثبت برند به سایت iripo.ssaa.ir  مراجعه کنید و روی گزینه ی ثبت اظهار نامه وسپس اقدام به ثبت نام برند کنید.

بعد از آن که اطلاعات تایید شد باید ضمائم را افزود … ضمائم خواسته شده قطعا باید در قالب jpg یا pdf آپلود کنید و البته پس از ثبت نهایی، هزینه ها مرتبط را پرداخت کرده و بعد از پررداخت هزینه ها به موسسه ی حقوقی ثبت فردا شماره ی اظهار نامه را داده و از طریق شماره ی اظهار نامه پیگیری های لازم بدون حضور متقاضی انجام می پذیرد.

1
2
3
4
مرحله اول: ثبت اظهارنامه به سایت سازمان ثبت اسناد

اولين كاري كه بايد براي ثبت برند خود انجام دهيد در اين سري از مراحل ثبت برند اين است كه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایران مراجعه کنید و گام به گام تمام مراحل را انجام دهید. بهتر است كه قبل از ارسال اظهارنامه به یاد داشته باشيد طبق قانون اظهارنامه علامت، فهرست کالا یا خدماتی که قصد داريد به صورت حرفه اي و البته قانوني  برای آن در خواست ثبت برند بدهید باید بر اساس طبقه بندی های موجود در قانون قابل اجرا و یا بر اساس طبقه بندی بین المللی باشد.

مرحله دوم: کد رهگیری

در نظر داشته باشيد كه در مرحله ي قبل تمام مراحل دقيق و كامل بايد به انجام برسند و پس از انجام دادن مراحل ثبت علامت تجاری و وارد کردن مدارک اسکن شده، در آخرین مرحله یک کد رهگیری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.كه اين ارائه ي كد رهگيري خود نشان از درست و دقيق انجام شدن مراحل قبل است، اگر مدارک شما به وسیله کارشناسان مربوطه اداره ثبت اسناد به صورت کامل تایید شود، دو نسخه قرار داد برای شما به آدرسی که در مراحل ثبت داده اید، ارسال خواهد شد، در اين صورت  شما موظف هستيد  پس از امضای هر دو نسخه، یکی از آن ها را به همراه کپی مدارکی که از قبل آن ها را برابر اصل کرده اید، به همراه فیش واریزی، به آدرس مرکز ارسال کنید.كه كليه ي اين مراحل بسيار حائز اهميت است پس از دریافت مدارک مورد نیاز، کار ثبت آغاز می شود.

مرحله سوم: بررسی و تطبیق

سومين مرحله از مراحل ثبت برند در اداره ي مذكور بررسي هاي لازم و تطبيق مدارك مي باشد به اين صورت كه پس از تکمیل فرم ها، اداره مالكیت معنوي (صنعتی)، اظهار نامه و مدارک شما را با كليه ي قوانینی که در مورد برند یا علامت تجاری آمده است و از جمله حقوق مالكيت معنوي برند محسوب مي شود، تطبیق می دهد. بعد از چک کردن و پردازش اطلاعات وارده از سوي برند مورد نظر  تشابه برند و عدم وجود برندی مشابه به همراه عدم مغایرت با قوانین عرفی و اسلامی، برند شما قابل ثبت اعلام شده و اجازه انتشار آگهی در روزنامه رسمی داده می شود كه اين اجازه از سوي سازمان مالكيت معنوي به منزله ي اثبات كليه ي اطلاعات است.

مرحله چهارم: انتشار گواهینامه ثبت
براي رسيدن به مرحله ي چهارم از مراحل ثبت برند يا همان مرحله ي آخر بايد بدانيد دقيقا پس از  تکمیل فرم ها، اداره مالكیت معنوي(صنعتی) اظهار نامه و مدارک شما را با قوانینی که در مورد برند یا علامت تجاری آمده تطبیق می دهد. اين ها از سري قوانين محسوب مي شوند و لازم الاجرا هستند و بعد از چک کردن تشابه برند (در تمام زمينه ها مثل طبقات، كلمه، تصوير) و البته  عدم وجود برندی مشابه به همراه عدم مغایرت با قوانین عرفی و اسلامی، برند شما قابل ثبت اعلام شده و اجازه انتشار آگهی در روزنامه رسمی داده می شود. و در واقع ثبت برند موفقيت آميز بوده است.