انواع لوگو و نکات مهم طراحی لوگویی زیبا و حرفه ای


انواع لوگو + نکات طراحی لوگوی زیبا و حرف

نکات طراحی لوگو

آرم ها یا لوگوها بخشی از زندگی روزمره ما هستند. ما روزانه، توسط انواع لوگوها كه بر روی لباس ها، ماشین ها، تلفن ها، خیابان ها و تقریباً در هر جایی که می نگریم و نگاه می کنیم دیده می شوند، بمباران می شویم. طراحی لوگو پیچیده تر از چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند، مخصوصا وقتی که دنبال یک طراحی خاص و در عین حال کاربردی و با مفهوم باشیم. اما دقیقا این لوگوها به چه معنایی هستند؟

لوگوها نشان دهنده کمپانی شما هستند و باعث می شوند تا برند شما را با ایجاد ارتباطات دائمی میان مشتریان، تثبیت کنند. قبل از اینکه مشتریان از وبسایت شما دیدن کنند یا وارد شرکتتان شوند، آن ها احتمالا بر اساس  طراحی لوگوی شرکت شما در موردتان قضاوت می کنند.

 

آرم ، نشانه یا لوگو چیست؟

نشان‌واره، لوگو، یا آرم (به انگلیسیLogo) عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند.

آرم یا لوگو، نماد نام یا مارک تجاری شرکت ها و كسب و كارها می باشد. آرم ها اغلب توسط شرکت ها استفاده می شوند و توصیفی مختصر از فعالیت شرکت را بیان می كنند. همانطور که می دانید یک تصویر، می تواند هزاران کلمه را به صورت ساده تر و آسان تر بیان کند. در حقیقت به دلیل این كه چشم ما به اشیاء بصری بیشتر جلب می شود، آرم های طراحی این جذابیت بصری را ایجاد می كنند.

 

 

انواع لوگو

 

لوگو یکی از مهمترین سرمایه گذاری های یک نام تجاری است كه تأثیر قابل توجهی در درک عمومی شرکت توسط مشتریان دارند. آرم را می توان به عنوان چهره و ظاهر شرکت توصیف  و تعریف کرد زیرا بیشتر مواقع این اولین چیزی است که مشتریان بالقوه در مورد فعالیت و یک پایه مهم برای نام تجاری شرکت ها و كسب و كارها است.
یك آرم خوب طراحی شده راهی آسان برای دسترسی به مشتریان بالقوه و بیان این كه، شما حرفه ای و قابل اعتماد هستید و کالاها یا خدمات با کیفیتی ارائه می دهید، می‌باشد.

سفارش یا انجام طراحی لوگو

ویژگی های یک لوگوی خوب

اگر طراح گرافیک هستید یا اگر به دنبال سفارش طراحی لوگو هستید، باید ویژگی‌ های انواع لوگو و یک لوگوی خوب را بدانید یا اصول مربوط به طراحی آن را را مد نظر بگیرید. بهترین آرم ها باید دارای چهار ویژگی زیر باشند:

 

۱.سادگی

اغلب آرم ها به رنگ سیاه و سفید هستند و در اندازه های مختلفی طراحی می شوند. سادگی در طراحی لوگو به این دلیل اهمیت دارد كه اگر لازم باشد روی کلاه، روی اتوبوس، وب سایت و یا روزنامه یا تلویزیون قرار گیرد.

به طور کلی، مهمترین عامل، توجه به استفاده از کمترین عناصر برای ارتباط با هویت نام تجاری شما است.

طراحی لوگو

۲. زیبایی شناختی

اغلب لوگوها به صورت تایپوگرافی یا سمبل (یا هر دو) هستند به همین علت برای بیننده جذاب و چشمگیر است.

 

۳.ارتباط بین ایده، اصل و تعریف و توصیف شركت یا مجموعه ها

شرکت ها از لوگو یا آرم ها برای شناخت برند خود استفاده می کنند. به عنوان مثال آیا توجه کرده اید که چگونه پیکان نارنجی در آرم آمازون A تا Z را نشان می دهد؟ منظور از این علامت فروش همه نوع اقلام ضروری است.
همانطور که قبلاً نیز گفته شد تمام خصوصیات شركت باید در یک آرم کوچک جا بگیرد. شاید متوجه شده باشید که با نگاه کردن به لوگوی یك شركتی ماهیت آن را به درستی می توان حدس زد. حتی اگر قبلاً چیزی در مورد آن نشنیده باشید. بنابراین نمادها یک روش کارآمد در برقراری ارتباط اطلاعات در مورد فعالیت شما است.

یک موارد اصلی در لوگو، استفاده از رنگ هاست که می تواند احساسات مختلفی را برانگیزد ، شخصیت برند شما را به مصرف کنندگان نشان دهد.

 

۴.خاطره انگیز

لوگوهایی که به راحتی به خاطر سپرده می شوند و تأثیر بسیار قوی ایجاد می کنند، ارزشمند هستند، زیرا به برند شما کمک می کنند تا در ذهن مصرف کنندگان و مشتریان جای گیرند.

 

نکات طراحی انواع لوگو

یک آرم باید به اندازه کافی متمایز و به اندازه کافی ساده باشد تا به راحتی شناخته شود. همچنین یک آرم خوب، به یاد ماندنی است و اولین برداشت حسی عالی در ذهن مشتری ایجاد می کند.
به كار بردن جزئیات در لوگو نیز بسیار مهم است. توجه ویژه به هر عنصر آرم از جمله رنگ ها، شکل ها و فونت ها بسیار مهم است. زیرا كه همه این عناصر به انتقال پیام در مورد برند شما کمک می کند. به عنوان مثال در آرم یک سالن ورزشی از فونت های بزرگ استفاده می شود، در حالی که در آرم آژانس های مسافرتی، از فونت های فانتزی استفاده می شود، بنابراین بسیار مهم است که آرم یا لوگو پیام صحیحی راجع به شرکت شما ارائه دهد.

 

چرا طراحی لوگو مهم است؟

 

اهمیت طراحی لوگو

 

شاید اساسی ترین کارکرد یک آرم نشان دادن ویژگی منحصر به فرد در مورد تجارت و كسب و كار باشد تا بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.این امر به ویژه در صورتی که دارای رقابت تنگاتنگ (۹۹.۹٪) هستید بسیار مهم می باشد. بنابراین قبل از طراحی لوگوی كسب و كار خود باید در مورد رقبا و موقعیت آنها تحقیق كنید.
به این نكته نیز توجه داشته باشید كه آرم ها اطلاعات اصلی در مورد شغل و شركت شما را به مشتری ارائه می دهند.به عنوان مثال، ممکن است شرکتی از یک رنگ خاص برای نشان دادن تعهد خود به محیط زیست استفاده کند یا از یک فونت شیک برای برجسته نشان دادن لوکس بودن محصولاتش.
مارک هایی مانند نایک یا مک دونالد آنقدر فراگیر هستند که می توان با نام یا بدون نام پیوست شده در لوگو آنها را شناخت. به همین خاطر جای تعجب نیست که آرم ها بخش اصلی هویت برند شركت ها هستند.

 

انواع لوگو و آرم

اگرچه اغلب لوگوها ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند، اما هر نوع آرم احساس متفاوتی به برند شما می بخشد. و از آنجا که آرم یا لوگو شما اولین چیزی است که مشتریان جدید مشاهده می کنند، بنابراین باید مطمئن شوید که به درستی بیان شوند. برای دانستن بهترین نوع آرم برای تجارت خود بهتر با انواع آرم ها آشنا شوید.
در كل انواع لوگوها هفت نوع هستند كه هر نوع از مزایای منحصر به فردی برخوردار است و ارزش آن را دارد تا قبل از شروع طراحی آرم خود، در نظر بگیرید کدام لوگو بهترین انتخاب برای برند شماست.

 

۱.سمبل ها:

نماد یا سمبل کلمه‌ای است که معانی مختلفی دارد. نمادها (در معنای حقیقی آن) زندگی بشر را آکنده‌اند، به گونه‌ای که هیچ بخشی از زندگی انسان خالی از رمز نیست.لوگوی هارلی دیویدسون

 

گاهی اوقات تایپوگرافی با نمادها همراه است. نمادها نماینده و كامل كننده كلمات هستند همچنین در موارد خاص، از عناصر تزئینی مانند خط یا نقطه های بصری، ستاره های کوچک یا خطوط نقطه دار که لزوماً نشانه خاص بودن نماد است استفاده می شود.
لوگو نمادی یا سمبل ظاهر کلاسیک و رسمی به برند شما می بخشد. به همین دلیل اغلب از آنها در مدارس و سازمان های دولتی استفاده می شود.
نمادها معمولاً دارای جزئیات بیشتری نسبت به سایر آرم ها هستند همچنین شامل خطوط ظریف و تصاویر کوچکی می باشند. به عنوان مثال لوگوی هارلی دیویدسون یک نماد بسیار ساده و نمونه ای از این مورد است.

 

۲. آرم ها

لوگوی گوگل

 

لوگوهایی که به عنوان “wordmark” شناخته می شوند، از کلمه یا کلماتی ایجاد شده اند که نام شرکت را نشان می دهند. آرم ها مبتنی بر فونت و تایپوگرافی اند و به تنهایی روی نام کسب و کار تمركز دارند. مانند نام های ویزا و کوکا کولا همچنین آرم گوگل نمونه ای عالی از این مورد است. این نام به خودی خود جذاب و به یاد ماندنی است و تایپوگرافی قوی دارد كه به شدت هویت بصری برند را با نام شرکت پیوند می دهد.

در تایپوگرافی در نظر گرفتن مواردی چون شکل، سبک و رنگ کلمات بسیار حیاتی است، حتی اگر نام شرکت، یک کلمه مزخرف باشد!

 

۳. آرم های مونوگرام

 

مونوگرام لوگو

 

مونوگرام ها بدلیل ایجاد اصطلاحات جالب و 3M شناخته شده اند و اغلب برای ترسیم آنها طراح باید ابتکار عمل داشته باشد.یک لوگو مونوگرام نسبت به آرم تفاوت زیادی دارد. این سبک از آرم، نام شركت را به یاد ماندنی و قابل تلفظ می كند. احتمالاً گفتن HBO به جای Home Box Office بسیار آسان تر است. مونوگرام به عنوان نشانک نیز شناخته شده است به این ترتیب می توان با خلاقیت بیشتری ظاهر حروف را طراحی كرد تا خوانایی آن بهتر است. امروزه بسیاری از مارک های مد از لوگوی مونوگرام استفاده می کنند.

 

۴.آرم های تجاری

آرم تجاری

 

آرم های تجاری نشان دهنده مارک تجاری (علامت تصویری) شركت است. بنابراین تصویری که برای آرم شرکت خود انتخاب می کنید باید به طور باور نکردنی برای مشتری معمولی قابل تشخیص و شناسایی باشد.
در لوگو تجاری اسم و هویت شركت به معنای واقعی کلمه ترسیم می شود. به عنوان مثال، آرم اپل نمونه ای روشن از نام تجاری است که به معنای واقعی کلمه ترسیم شده است. بیشتر مارک ها از علامت تصویری به جای کلمه استفاده می كنند.

 

۵. لوگو انتزاعی

آرم انتزاعی لوگو

 

لوگوی انتزاعی یک شکل هندسی است که نشان دهنده نام تجاری می باشد. دو نمونه مشهور در این زمینه پپسی و آدیداس هستند.
نمونه لوگوی پلی استیشن و نایک در این زمینه بسیار چشمگیر است، زیرا برند شركت را در یک تصویر واحد به صورت منحصر به فرد ارائه می دهد.
فایده اصلی لوگو انتزاعی این است كه نشان دهنده ی فعالیتی است که شرکت به صورت نمادین انجام می دهد؛ در واقع از طریق رنگ و فرم معنا و مفهوم و احساسات برند را القا می دهد.
خوبی استفاده از این نوع لوگو این است كه از همان ابتدا مارک تجاری خود را از سایر برند ها متمایز می كنید به عنوان مثال برای شناختن نام تجاری نایک، نیازی به دیدن کلمه آن نیست، حتی اگر با مارک ناآشنا باشید. اینجاست که آرم‌های انتزاعی شناخت فوری و مشخصی از تجارت را نشان می دهند.

 

۶. شكلك ها

 

انواع لوگو

 

شكلك ها متفاوت تر از تصاویر و نمادهای فوق هستند، زیرا نقاشی از یک شخص خاص یا حداقل یک شخصیت انسانی اند. به عنوان مثال ما از نظر بصری جذب چهره انسانی دیگری می شویم، حتی اگر این چهره “در قالب غیر انسانی” باشد. در واقع شكلك ها احساس مثبتی را با آرم و مارک شما پیوند می زنند. همچنین شكلك ها انعطاف پذیر هستند و بسته به متن عبارات بیانهای متفاوتی دارند و معمولاً تیم های ورزشی، شرکت های خدماتی و مارک های مواد غذایی برای جلب مشتریان از این نوع ارم استفاده می كنند.

 

۷. علائم ترکیبی

لوگو علائم ترکیبی

 

لازم نیست برای  طراحی لوگو تنها  نوع آرم را انتخاب کنید. بلكه می توانید هر یا تمام ایده های فوق را با هم ترکیب كنید. به عنوان مثال شكلكها با تایپوگرافی ترکیب شود، یا مونوگرام با آرم انتزاعی.
مانند مارك Dove كه از تصویر (کبوتر) و کلمه (کبوتر) در کنار هم استفاده شده است و یك لوگوی ترکیبی محسوب می شود.در واقع اگر می خواهید یک آرم منعطف داشته باشید که برای موقعیت های مختلف قابل استفاده باشد، لوگو ترکیبی گزینه خوبی است و اغلب توسط مارك های جدید استفاده می شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *