Software development banner. Concept of engineering and programming mobile applications, website api, internet technologies. Vector landing page with isometric smartphone, crane and buttons


همه چیز درباره ی ساخت اپلیکیشن حرفه ای

در دنیایی که با اپلیکیشن های مختلف احاطه شده؛ ساخت اپلیکیشن  دغدغه ای تازه برای کارشناسان حوزه ی دیجیتال، تبدیل شده است. بسیاری از شرکت های توسعه دهنده ی این اپلیکیشن ها ممکن است در سال حتی بیش از بیست تا سی اپلیکیشن نیز به بازار عرضه کنند. اکثر گجت هایی هم که امروزه تولید می شوند باید با یک اپلیکیشن کنترل شوند. از انواع درون ها گرفته تا بسیاری از لوازم خانگی جدید تنها از طریق یک اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند شما قابل کنترل هستند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا مراحلی که باید برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای طی کنید را توضیح دهیم.

اپلیکیشن چیست؟

در مورد اینکه اپلیکیشن چیست و یا اینکه معنی اپلیکیشن چه می باشد باید بگوییم که در وقع اکثر نرم‌افزارهایی که ما به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم شامل این تعریف می‌شوند و فقط نرم‌افزارهای سیستم مانند سیستم عامل و یا زبان‌های برنامه نویسی جزء اپلیکیشن‌ها محسوب نمی‌شوند.

 

ساخت اپلیکیشن حرفه ای 

در ابتدا اپلیکیشن ها با هدف سرگرمی کاربران طراحی و عرضه شدند. آن ها شامل انواع بازی ها و بسیاری از برنامه های ساده ی کاربردی بودند. اما با گذشت زمان و تغییر نیاز بازار جهانی، توسعه دهندگان استراتژی جدیدی برای طراحی اپلیکیشن های خود در نظر گرفتند. آن ها با بررسی نیاز های عمومی مردم مانند غذا خوردن، خرید کردن، نیاز به ورزش کردن و غیره به این نتیجه رسیدند که می توانند با ساخت اپلیکیشن های هدفمند به این نیاز ها پاسخ موثر بدهند. همین خط مشی باعث شد تا اپلیکیشن ها آن حالت ساده ی خود را از دست بدهند و ماهیتی پیچیده و حرفه ای به خود بگیرند.

امروزه اپلیکیشن ها همه جا وجود دارند. در کامپیوتر ها، در گوشی های هوشمند، در مترو و حتی در خانه ی شما. بسیاری از کار های روزمره ی ما از طریق اپلیکیشن ها انجام می شود. مسئله ای که شاید بشر بیست سال پیش هیچگاه نمی توانست تصور کند.

اپلیکیشن ها در چه سیستم عامل هایی اجرا می شوند؟

 

چگونگی طراحی اپلیکیشن حرفه ای 

قبل از اینکه سیستم عامل های مخصوص گوشی های هوشمند به وجود بیایند؛ چیزی با این عنوان وجود نداشت و در واقع می توان گفت گوشی ها فاقد سیستم عامل بودند. موبایل های اولیه تنها قابلیت برقراری تماس را به شما می دادند اما با پیشرفتشان توانستند  برخی امکانات رفاهی را نیز به خود اضافه کنند.

با پیشرفت سریع فن آوری ما شاهد پیدایش سیستم عامل های اندورید و IOS بودیم که امروزه سلاطین سیستم عامل گوشی های هوشمند به حساب می آیند. اما قبل از آن ها چی؟ چگونه گوشی های هوشمند سیستم عامل مخصوص به خود را دارا شدند؟

در واقع وقتی کارشناسان حوزه ی فن آوری، عطش مردم برای استفاده از گوشی های هوشمند را مشاهده کردند تصمیم به طراحی اپلیکیشن های مختلف گرفتند. اما نبود محیط مناسب برای این اپلیکیشن ها مانع از اجرای موثر آن ها می شد.

در نتیجه پروژه های ساخت اپلیکیشن حرفه ای یکی پس از دیگری با شکست مواجه شدند. در نهایت دو شرکت سیمبین و جاوا محیط هایی را برای اجرای اپلیکیشن های حرفه ای کد نویسی کردند. در کنار این موضوع پیدایش دوربین های دیجیتالی در موبایل ها، باعث شد عصری جدید در استفاده از تلفن های همراه آغاز شود. دیگر این وسائل الکترونیکی تنها برای برقراری تماس کاربرد نداشتند. اکثر مردم از آن ها برای سرگرمی و ثبت لحظات مختلف زندگی حود استفاده می کردند. اکثر نوجوانان برای خود گوشی همراه داشتند. اما سلطه ی جاوا و سیمبین خیلی دوام نیاورد.

تقریبا از سال ۲۰۰۷ که اولین گوشی های همراه لمسی وارد بازار شدند. طراحی یک سیستم عامل پیشرفته جهت راحت تر کردن کارایی این گوشی ها مطرح شد. به دنبال این موضوع تقریباً از سال های  ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ سلطنت سیستم عامل های اندروید و IOS آغازشد. در این بین سیستم عامل هایی مانند بادای سامسونگ و Windows Phone ماکروسافت نیز عرضه شدند ولی هیچ کدام نتوانستند رقیبی جدی برای اندروید و آی او اس محسوب شوند. می توان یکی ازمهمترین رموز موفیت این دو سیستم عامل را آپدیت های مکرر آن ها دانست. اگر الان نسخه های اولیه ی اندروید و IOS را مشاهده کنید شاید به نظرتان خنده دار بیایند اما همین تغییرات و بهبود های موثر در این سیستم عامل ها باعث شد که کاربران همواره با آن ها احساس راحتی کنند و از آن ها زده نشوند. با توجه با آمار رو به رشد و مثبت این دو سیستم عامل از کمپانی های گوگل و اپل بعید است به این زودی ها رقیبی جدی برای آن ها پیدا شود.

تفاوت اندروید و IOS

دو سیستم عامل اندروید و ios، از قدیمی ترین و محبوب ترین سیستم عامل ها در سطح جهان هستند که از گذشته تاکنون به عنوان رقبای اصلی یکدیگر شناخته شده هستند و لازم به ذکر است که هر یک از این دو سیستم عامل ها، در طول دهه گذشته چالش های متعددی را پشت سر گذاشتند و در نهایت به جایگاهی که هم اکنون در آن قرار دارند، رسیده اند و این میزان محبوبیت بدون شک مستلزم تلاش های پی در پی و مکرر است و نمی توان از این میزان پیشرفت تنها با یک یا چند جمله گذشت.

 

تفاوت اندروید و IOS 

دیر زمانی است که دو شرکت گوگل و اپل با هم در رقابتی تنگاتنگ قرار گرفته اند. به طوری که اکثراً شاهد اتفاقی غیر منتظره از این دو شرکت هستیم. بسیاری از شرکت های مشغول در حوزه ی فن آوری و تکنولوژی برای محصولات خود از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. اما کمپانی اپل با محصولات متنوع خود توانسته بازار عظیمی از مشتریان را در سراسر جهان برای خود کند.

در ادامه به چند تفاوت اساسی این دو سیستم عامل می پردازیم:

رابط کاربری

سیستم عامل IOS از نظر رابط کاربری بسیار ساده و کاربردی است. به طوری که اکثر اقشار جامعه از پیر و جوان گرفته تا با سواد و بی سواد می توانند به راحتی با این سیستم عامل تعامل داشته باشند. اما در این زمینه گوگل بر روی انعطاف سیستم عامل تمرکز داشته است. باز بودن کد های اندروید این قابلیت را به شرکت های مختلف داده است تا این سیستم عامل را برای شرکت خود تا حدودی شخصی سازی کنند.

انتقال اطلاعات

به علت فیلتر های امنیتی سنگینی که اپل بر روی سیستم عامل IOS قرار داده است انتقال اطلاعات از طریق این دستگاه به دستگاه هایی غیر از محصولات این شرکت بسیار مشکل است. همچنین اگر بخواهید فایلی را از کامپیوتر شخصی تان، داخل محصولات شرکت اپل بریزید کاملاً با مشکل مواجه خواهید شد. این در صورتی است که انتقال فایل از طریق سیستم عامل اندروید به کامپیوتر و بالعکس بسیار راحت تر است. همچنین شما می توانید از طریق انتقال فایل apk در گوشی های اندرویدی اپلیکیشن های مورد نظرتان را جا به جا کنید.

البته در زمینه ی ارسال فایل های مولتی مدیا نباید سیستم Airdrop اپل را فراموش کرد که قادر است در عرض چند ثانیه حجم عظیمی از فیلم و عکس را جا به جا کند.

شخصی سازی

در زمینه ی شخصی سازی و امنیت، ساخت اپلیکیشن حرفه ای در سیستم عامل IOS انتخاب بهتری است. در این سیستم عامل شما حتماً باید اپل آیدی خود را داشته باشید تا بتوانید از خدمات شرکت اپل استفاده کنید و برای استفاده از اپ استور حتما باید این کد را به همراه پسورد آن وارد نمایید. اما در این زمینه سیستم عامل اندروید کیفیت پایین تری از خود نشان داده است و کلیه ی داده های شما را بر اساس سرویس جی میل که امنیت آن همواره زیر سوال بوده است؛ حفظ و نگهداری می کند.

البته در این زمینه نیز باید به نقطه ضعف اصلی محصولات اپل اشاره کرد که اگر شما به هر دلیلی اپل آیدی خود را فراموش کنید و یا آن را گم کنید؛ ممکن است زمانی که دستگاه برای شروع کار اپل آیدی بخواهد. شما به طور کلی نتوانید از دستگاهتان استفاده کنید.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی تفاوت های اندروید و IOS به مقاله ی مربوطه مراجعه کنید.

انواع زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن

با ظهور تلفن‌های هوشمند، صنعت برنامه نویسی موبایل هم رونق گرفت. به دلیل کاربرپسند بودن و در دسترس بودن برنامه ‌های موبایل به نسبت صفحات وب، غالب کسب‌وکارها علاقمند هستند نسخه اپلیکیشنی وب‌سایت‌های خود را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین توسعه اپلیکیشن های موبایل و قرار دادن این برنامه‌ها در Appstore ها، همواره سود خوبی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل به همراه دارد. این‌ها دلایل خوبی هستند برای به وجود آمدن بازار کار خوب، برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل. به دلیل محبوبیت و جامعه آماری بسیار بالایی که سیستم عامل‌های اندروید و ios دارند.

 

طراحی اپلیکیشن حرفه ای 

برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای باید انواع زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن را بلد باشید تا بتوانید برای پلتفرم های مختلف اپلیکیشن تولید کنید. امروزه زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن به صورت روز افزون در حال رشد هستند. از همین روی ما به شما چند زبان برنامه نویسی مهم تر که می توان گفت دانستن آن ها برای شما واجب است را شرح می دهیم.

زبان برنامه نویسی Python

پایتون یکی از قدرتمند ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن است. در دنیای امروز اهمیت یادگیری پایتون به قدری است که در برخی رشته ها مانند مهندسی نرم افزار آن را تدریس می کنند. از طریق این زبان برنامه نویسی شما می توانید فعالیت هایی نظیر توسعه وب، توسعه اپلیکیشن ها، تولید GUI های دسکتاپ، توسعه نرم افزارهای کاربردی و آنالیز داده های عددی و علمی را انجام دهید. یادگیری این زبان برنامه نویسی نسبتاً راحت است و به شما توصیه می کنیم که اگر قصد ساخت اپلیکیشن حرفه ای را دارید حتماً کار با پایتون را یاد بگیرید.

از اپلیکیشن های معروفی که توسط زبان زبان برنامه نویسی پایتون تولید شده اند می توان به Drobox، Instagram و Youtube اشاره کرد.

زبان برنامه نویسی Java

زبان برنامه نویسی جاوا یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی می باشد. علاوه بر این موضوع، جاوا یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی به حساب می آید. طبق آمار بدست آمده سرچ سالانه ی جاوا از سایر رقبایش بسیار بیشتر است.  شاید جالب باشد بدانید که سیستم عامل اندروید از طریق جاوا کد نویسی شده است و به همین دلیل شما می توانید از طریق جاوا انواع اپلیکیشن ها را برای سیستم عامل اندروید تولید کنید. همچنین جاوا این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید در انواع پلترفرم ها اپلیکیشن بسازید.

از اپلیکیشن هایی که از طریق جاوا برنامه نویسی شده اند می توان به NASA world wind و  ThinkFree cloud office اشاره کرد.

زبان برنامه نویسی PHP

در کنار جاوا، زبان برنامه نویسی PHP یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی است. برخلاف جاوا، PHP در ابتدا تنها برای طراحی سایت استفاده می شد و می توانستید با آن انواع سایت ها را به صورت داینامیک طراحی کنید. اما با پیشرفت فن آوری پدیده ی PHAP ظهور کرد و این قابلیت را به وجود آورد که بتوان از PHP برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای استفاده کرد.

PHP یکی از پر استفاده ترین زبان های برنامه نویسی است به طوری که آمار ها نشان می دهند ۷۸٫۶ درصد از برنامه نویسان دنیا  PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود قرار داده اند. اینکه شما می توانید با استفاده از زبانه برنامه نویسی PHP علاوه بر اندروید، برای سیستم عامل IOS نیز اپلیکیشن نویسی انجام دهید؛ در این آمار بی تاثیر نیست.

یکی از وب اپلیکیشن های معروف که با PHP برنامه نویسی شده است فیسبوک می باشد که قادر است حجم بالایی از ترافیک را به بهترین شکل پشتیبانی کند.

استاندارد های لازم برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای

 

استاندارد های لازم برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای 

برای ساخت اپلیکیشن حرفه ای شما باید یک سری استاندارد ها را رعایت کنید. استاندارد هایی که به شما کمک می کند درصد موفقیت اپلیکشن شما چند برابر حالت عادی شود. به همین منظور ما قصد داریم در ادامه مواردی را که باید برای استاندارد سازی اپلیکیشن خود رعایت کنید؛ شرح دهیم.

سرعت لودینگ اپلیکیشنتان را بالا ببرید

همانطور که می دانید؛ هنگامی که اپلیکیشن شما شروع به اجرا می کند؛ باید یکسری فایل را برای شروع کار خود بارگیری کند. این موضوع باعث کند شدن سرعت لودینگ اَپ شما می شود که چاره ی آن کاهش فایل ها برای بارگیری است. شاید ندانید ولی سرعت اجرای اَپ برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باید تا آن جا که می شود سرعت شروع به کار اپلیکیشنتان را افزایش دهید.

از سرور قوی استفاده کنید

شاید خیلی ها برای اَپ های تازه تولید شده ی خود از هاست استفاده کنند. اما باید گفت که استفاده از یک سرور قوی باعث می شود سرعت باز شدن اپلیکیشن شما بسیار بالا برود. همچنین پشتیبانی یک سرور قوی از اپلیکیشن شما، کمک می کند تا اَپ مورد نظرتان بسیار روان کار کند و سرعت بالایی در اجرای دستور العمل ها داشته باشد.

استفاده از سایز فونت مناسب

بهتر است تا آن جا که می توانید از فونت های بزرگ و بولد در اپلیکیشن خود استفاده نکنید. سایز نا مناسب فونت و استفاده از فونت های بیش از حد بزرگ چشم خواننده را اذیت می کند و باعث می شود تا آن ها به سرعت محیط اپلیکیشن شما را ترک کنند.

ایجاد رابط کاربری آسان و حرفه ای

در ساخت اپلیکیشن حرفه ای باید دقت داشته باشید که کاربر در اَپ شما احساس راحتی کند. به همین منظور باید تا جای ممکن دریافت اطلاعات از کاربر را کم کنید. برای مثال از آن ها انواع اطلاعات غیر ضروری مانند کد پستی و یا آدرس محل کار را نخواهید و برای گرفتن اطلاعات حیاتی از آن ها، بهتر است از Validation ها استفاده کنید. این کار باعث می شود بدون کوچکترین خطا اطلاعات مورد نظرتان را دریافت کنید.

استفاده ی مناسب از تصاویر

برای موارد مهمی که می خواهید به کاربرانتان نشان دهید؛ احتیاجی به استفاده از اِفکت های شلوغ و پیچیده نیست. بهترین روشی که می توانید با آن مطالب مهم خود را نمایش دهید استفاده از تصاویر است. کاربران دیدن تصاویر را به خواندن متن ترجیح می دهند. پس بهتر است شما نیز از این فرصت استفاده کنید و مطالب مهم خود را به بهترین شکل نمایش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *