یک سایت چه صفحاتی نیاز دارد؟

صفحه اصلی

اگر به دنبال طراحی یک وب سایت برای کسب و کار خود می باشید و می خواهید در دنیای تجارت الکترونیک کار و پیشرفت کنید. باید به این مسئله دقت داشته باشید که چگونه می توانید برای وب سایت خود بازدید کنندگان بیشتری را جذب نمایید.اولین قدم ، برای وب سایت خود یک صفحه اصلی جذاب و مخاطب پسند طراحی کنید. زمانیکه  بازدید کنندگان و کاربران وارد سایت شما می شوند ، در هر صفحه ای که باشند می توانند با انتخاب گزینه صفحه اصلی  دوباره به اولین صفحه از وب سایت شما راه پیدا کنند. در حقیقت صفحه اصلی از هر وب سایت نشان دهنده نوع فعالیت سایت و معرفی کسب و کار آن ها به کاربران می باشد.

بنابراین می توانیم در پاسخ به این سوال که یک سایت چه صفحاتی نیاز دارد؟ بگوییم اولین صفحه ای که هر وب سایت برای معرفی کسب و کار خود و جذب مخاطب نیاز دارد صفحه اصلی می باشد

اگر شما به دنبال طراحی یک وب سایت برای کسب و کار خود هستید یا می خواهید بدانید که چگونه می توانید بازدید کننده های و کاربران بیشتری برای وب سایت خود جذب نمایید، بهترین کار این است که از (صفحه ی اصلی) شروع کنید.

وقتی که بازدیدکنندگان و کاربران وارد وب سایت شما می شوند، در هر صفحه ای که باشند، معمولا گزینه ی صفحه ی اصلی را پیدا کرده و وارد آن می شوند. آنها می خواهند در یک نگاه اجمالی و مختصر متوجه شوند که سایت شما در چه حوزه یی فعالیت دارد.

(پس بنابراین صفحه ی اصلی باید محصولات یا خدمات شما را بی درنگ به کاربران معرفی کند.)

و اما محتوای صفحه ی اصلی شما باید شامل چه چیزهایی باشد که همه ی این نیاز ها را برطرف کند؟

در واقع باید گفت فرمول خاصی برای این کار وجود ندارد. انتخاب های شما فراوان هستند. اما در این جا ، موارد مورد نیاز آورده شده است که می تواند برای شما سودمند باشد:

عناصر صفحه اصلی

گفتیم که اولین چیزی که یک سایت نیاز دارد صفحه اصلی برای معرفی خدمات و کسب و کار شما یه کاربران می باشد که همین بخش از یک وب سایت خود نیازمند عناصر مهمی می باشد که عبارتند از:

  • لوگو
  • منوی سایت
  • عنوان
  • بخش ورود کاربران
  • عکس زمینه
  • قابلیت جستجو
  • وبلاگ
  • بسته های محتوا
  • لینک به شبکه های اجتماعی و…..
  1. لوگونشان‌واره، لوگو، یا آرم (به انگلیسیLogo) عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

    نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند.

اولین چیزی که بازدید کنندگان به آن توجه می کنند لوگو است که بهتر است برای سایت های فارسی زبان در سمت راست و بالای صفحه و برای سایت های انگلیسی زبان  یا زبان های دیگر  که از چپ به راست خوانده  می شوند در سمت چپ بالای صفحه قرار داشته باشد.

لوگو

لوگو

  1. منوی سایت:

        ساخت یک منو  به بازدید کننده ها کمک می کند به سرعت بخش های مورد علاقه ی خود را پیدا کنند.

هنگامی که از طراحی سایت صحبت می شود، اکثرا تاثیر منوی سایت را از یاد می برند. تاثیر منو می تواند در حدی باشد که باعث موفقیت یا شکست یک وب سایت شود. باید در نظر داشته باشید که سایت را برای کاربران خود طراحی می کنید ، پس سعی کنید تمامی امکانات سایت در دسترس کاربرانتان باشد از جمله این امکانات می تواند منوی سایت شما باشد چون عناوین و ساختار منو سایت، سطح تعامل کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما منتقل شده اند را تعیین خواهد کرد

راهکارهای طراحی منو در سایت

  • نقشه سایت خود را آماده کنید

ابتدا نقشه سایت خود را ایجاد کنید، لینک ها و آیتم های خود را لیست و اولویت بندی کنید، صفحاتی که برای شما اهمیت بیشتری دارند را مشخص کنید و به همان ترتیب اهمیت در منو جایگذاری کنید

  • ایجاد منوی حرفه ای

برای ایجاد منوی حرفه ای در سایت باید از تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که ایجاد منوی حرفه ای در طراحی سایت شما به سازمان ، شرکت و نیازهای شرکت بستگی دارد. قبل از اینکه به طراحی سایت بپردازید، نیازسنجی کنید. شما باید بتوانید یک تجربه کاربری مثبت برای بازدید کنندگان سایت خود ایجاد کنید که یک طرح و نقشه قبلی به سرعت دهی کارها کمک زیادی خواهد کرد.

  • یک یا چند منو در سایت ایجاد کنید

تعداد منوهایی که در سایت ایجاد می کنید بسته به خدماتی است که ارائه می دهید. ممکن است برای شرکتی سایت طراحی کنید و یک منو برای معرفی شرکت، خدمات یا محصولات کافی باشد یا ممکن است در حال طراحی سایت فروشگاه باشید که در این صورت با توجه به نوع محصولی که در سایت عرضه می کنید ممکن است به طراحی دو یا چند منو نیاز داشته باشید به دلیل اینکه شما نمی توانید تمام نیازهای کاربران خود را در یک منو درج کنید.

در نظر داشته باشید سرویس هایی را که مخاطب بالاتری دارد در منو قرار دهید زیرا که کاربرها به این خدمات توجه بیشتری نشان می دهند. این سرویس ها نیازهایی از مشتریان هستند که شما قادر به پاسخ گویی به آنها هستید.

منوهای خود را اولویت بندی کنید و منویی را در طراحی سایت در معرض دید کاربران قراردهید که اولویت بیشتری دارد منوی مهمتر باید در ابتدا و در دید مخاطب قرار داشته باشد. منوی دیگر از منوی اول کم اهمیت تر است ولی این به معنی بی اهمیت بودن آن نیست. در واقع ترجیح می دهید که این عناصر توجه مخاطب را در همان بدو ورود به سایت جذب نکنند.

  • در منوی خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

حتما در منوی خود از کلمات کلیدی استفاده کنید کلمات کلیدی اهمیت بسیار بالایی دارند. کلماتی را در منوی خود درج کنید که می دانید کاربران شما به دنبال این کلمات می گردند.

گوگل به کلمات کلیدی که در منو استفاده می شود اهمیت زیادی می دهد، در واقع می توان گفت که تبلیغات شما برای کالا و خدمات ارائه شده در سایت می تواند از منوی سایت شروع شود.

محصولات و خدمات شرکت را در منو معرفی کنید. به این ترتیب کاربران و موتورهای جستجو به سادگی می توانند متوجه شوند که شما چه کالا و خدماتی ارائه می دهید و این کالا ها و خدمات در کدام بخش سایت قابل دسترسی است..

  1. عنوان

مهمترین قسمت وب سایت شما، عنوان صفحه ی اصلی است.

یک وب سایت باید در عرض سه ثانیه به بازدید کنندگان بگوید که این کسب و کار چه محصول یا چه خدماتی را ارائه می کند. این همان جایی است که عنوان باید مطرح شود. ممکن است فقط در چند کلمه بیان شود اما مهم ترین بخش وب سایت شماست.

عنوان

  1. قسمت ورود کاربران

آیا سایت شما خدماتی برای اعضای خود ارائه می دهد؟ یا نیاز دارد که دسترسی به بخش های خاصی را برای تعدادی از بازدید کننده ها فراهم کند؟ اگر اینطور است، برای این دسته از کاربران قسمت ورود کاربران یا لاگین یک تدبیر بسیار زیبا است.

ورود کاربران

  1. عکس زمینه

بیشتر افراد بصری هستند. حتما برای نشان دادن کار خود از یک عکس (یا یک فیلم کوتاه) استفاده کنید. بهتر است از عکس هایی استفاده کنید احساسات را جلب کند و واکنش برانگیز باشد.

برای اینکه عکس های خود را برای کاربران موبایل بهینه کنید، از عکس های سایز بزرگ استفاده کنید که سایز کوچک هم داشته باشد.

  1. نمونه کار

آیا شغل شما محصول یا خدمتی ارائه می دهد که بتوان آنها را با عکس، توصیف یا مطالعات موردی نشان داد؟ اگر این طور است نمونه کار همان چیزی است که بازدید کنندگان بیش از هر چیز دیگری مشتاق به دیدن آن هستند.

  1. ویژگی ها و مزایا

اگر هدف وب سایت شما این است که چیزی را به فروش برسانید، می توانید با توصیف ویژگی ها و مزایای محصول خود در صفحه ی اصلی شانس خود را برای فروش بالا ببرید.

  1. قابلیت جستجو

اگر تعداد صفحات سایت شما زیاد است ایجاد یک فیلد جستجو در صفحه ی اصلی کار بسیار عاقلانه ای است. قابلیت جستجو باعث می شود که بازدید کنندگان خیلی راحت و سریع به مطلب مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند بدون اینکه نیاز به گشتن داشته باشند.

قابلیت جستجو

  1. دکمه ی دعوت به عملیات

صفحه ی اصلی سایت شما باید چندین دکلمه ی فراخوانی (call to action (CTA)) داشته باشد. یک دکمه ی واضح بسازید و آن را روی عکس زمینه قرار دهید یا یک نشان کاملا واضح و بدون تردید بسازید و در سمت راست آن قرار دهید- ترجیحا قبل از اینکه صفحه نیاز با پایین آمدن داشته باشد باید دیده شود.

  1. پیشنهاد

یکی دیگر از راه های تاثیر گذار برای جذب بازدید کننده از طریق صفحه ی اصلی، این است که یک پیشنهاد جذاب ایجاد کنیم. انتخاب های شما برای این کار بی نهایت است.

تخفیف یا کوپن می تواند یک پیشنهاد خیلی متقاعد کننده باشد.

چطور باید پیشنهاد خود را نمایان کنیم؟

  • یک فرم در عکس زمینه
  • یک سطر در صفحه ی اصلی
  • نمایش یک آگهی (که منجر به یک صفحه ی فرود ( landing page ) یا فرم می شود)

یا می توانید پیشنهاد خود را به اشکال زیر نمایان کنید

  • یک پنجره در یک ساید بار
  • یک Pop-up
  • قسمتی از Footer
  1. اثبات کیفیت و خدمات از راه های اجتماعی

این بخش تاثیر زیادی در ایجاد اعتماد دارد. در صفحه ی اصلی خود جایی را ایجاد کنید که بتوانید آن را به این بخش اختصاص دهید. این کار را می توانید از روش های زیر انجام دهید:

  • تعریف از زبان مشتریان
  • آرم مشتری یا داستان های موفقیت مشتریان
  • گواهی نامه ها و تقدیر نامه ها
  • جوایز و تشویق ها
  • تعداد (مشتریان راضی، رتبه بندی، مشترکین و…)
  • آمار
  • اشاره ی مطبوعات
  • بررسی ها و رتبه بندی ها
  1. دکمه ی فراخوان ثانویه

دکمه ی فراخوان ثانویه عبارتست از دکمه های فراخوان دیگری در صفحه ی اصلی شما که برای افرادی که به هدف اولیه علاقه مند نیستند، جذابیت دیگری را ایجاد می کند.

می توانید به عنوان طرح های احتمالی به آنها بنگرید: آنها برای بازدید کنندگانی که در حال حاضر آماده ی پذیرفتن پیشنهادات اصلی نیستند، راه دیگری را پیشنهاد می کنند.

در حالی که دکمه ی فراخوان اولیه باید در بالای صفحه  قرار داده شود، دکمه ی فراخوان ثانویه را زیر بخش اصلی قرار دهید تا وقتی بازدید کننده به سمت پایین صفحه ی حرکت می کند همه توجهش جلب شود.

  1. وبلاگ

اکثریت قریب به اتفاق فروشگاه های آنلاین، بازاریابان محتوا، انتشار دهنده  محتوا نیز هستند. وقتی بازدید کنندگان برای اولین بار در صفحه ی اصلی و وبلاگ شما گشت می زنند، تعامل بین شما و بازدید کننده ها افزایش پیدا می کند و به دنبال آن مشترکان بیشتری به دست می آورید.

وبلاگ/ مقالات: 

وبلاگ به عنوان صفحه ی اصلی

  1. بسته های محتوا. این بسته ها یا بخش های محتوایی معمولا شامل 2، 3، یا 4 ردیف هستند و معمولا تمایل دارند که در صفحه ی نمایش گوشی های هوشمند روی یکدیگر قرار بگیرند.

بسته های محتوایی خیلی با ارزش هستند زیرا شما می توانید از آنها برای ارائه کردن هر چیزی که احتمال می دهید برای بازدید کنندگان شما با ارزش است استفاده نمایید. مانند:

  • محصولات یا خدمات
  • پیشنهاد ها
  • جایزه ها
  • مشتری ها
  • پروفایل شخصی اعضای تیم یا لینکی به صفحه ی کارکنان
  • اخبار
  • وقایع
  • مکان ها
  1. اشتراک در خبرنامه

به لطف انواع افزونه ها و خدمات سایت های ارسال ایمیل انبوه، نمایش  فرم خبرنامه از راه های مختلفی مثل پاپ اپ، فرم در فوتر و راه های متنوع دیگر ممکن شده است.

با این حال، یک گزینه ی محبوب دیگری که باقی مانده است، یک بخش از صفحه ی اصلی است که برای جذب بازدید کننده به فرم اشتراک در خبرنامه ارائه شده است. این بخش می تواند به صورت یک ردیف زیر بنر اصلی، بالای فوتر، در بخش کناری وب سایت (ساید بار) و یا به صورت یک ردیف در وسط صفحه باشد.

اگر ایجاد یک لیست از ایمیل ها، یکی از اولویت های کسب و کار دیجیتال شماست موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قرار دادن یک فرم اشتراک در خبرنامه در صفحه ی اصلی
  • ایجاد یک دکمه ی فراخوان برای فرم اشتراک در خبرنامه
  • ایجاد یک دکمه ی فراخوان که یک صفحه ی فرود را که دارای فرم اشتراک به همراه برخی توضیحات کامل تر است باز می کند
  1. کلمات کلیدی

کلمات کلیدی صفحه ی اصلی شما را تقویت می کند. شما  نباید یک مکان اختصاصی فقط برای نمایش کلمات کلیدی در صفحه اصلی قرار دهید.

برای اینکه صفحه ی اصلی خود را برای جستجو بهینه کنید می توانید کلمات کلیدی را در این مکان ها قرار دهید:

  • در تگ عنوان (title)
  • در عنوان (headline)
  • در آیتم های منو
  • در صفحات کپی که برای زبان های مختلف ساخته اید
  • پشت عکس (alt tag)
  • در توضیحات متا
  1. فوتر

احتمالا فوتر صفحه ی اصلی شما همانند هِدِر، یک ویژگی استاندارد در سراسر وب سایت شماست. شما می خواهید یک فوتر بسازید و به دقت بر روی عناصر تشکیل دهنده ی آن تمرکز کنید.

عناصر تشکیل دهنده ی فوتر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اطلاعات تماس
  • نقشه یا لوکیشن
  • آیکون های شبکه های اجتماعی و ویجت ها
  • فرم ثبت نام با ایمیل
  • گالری
  • جوایز یا گواهی نامه ها
  • خلاصه ی پست وبلاگ
  • یک دکمه فراخوان نهایی
  1. لینک به شبکه های اجتماعی

اگر می خواهید که مردم شرکت شما را در شبکه های اجتماعی فالو کرده و تشویق کنند،  بهتر است در صفحه اصلی سایت خود، در یک مکان ثابت و مرسوم، دکمه های شبکه های اجتماعی را قرار دهید تا وقتی مورد نیاز است به راحتی بتوان آن را پیدا کرد (به عنوان مثال در هِدِر و فوتر).

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *