اصول محتوا گذاری در سایت برای سئو بهتر

محتوا گذاری درسایت به اندازه تولید محتوا مهم است، چون بر سئو و رتبه بندی مقاله تاثیر می‌گذارد. محتوا گذاری در سایت کار سهل و ممتنعی است یعنی اگرچه روند کار همیشه به یک شکل است اما رعایت نکردن برخی نکات ساده می‌تواند باعث شود محتوای شما دیده نشود و تمام زحمات شما از بین برود.

بیایید یک تعریف ساده نیز برای این سوال داشته باشیم. محتوا گذاری چیست؟ محتوا گذاری به هر متن، عکس و فایلی که توسط شما در سایت با رعایت اصول سئو قرار داده شود گفته می‌شود. محتوا گذاری در سایت موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه اغلب نادیده گرفته می‌شود. برخی همچنان تصور می‌کنند که نوشتن یک محتوای خوب کافی است و نحوه بارگذاری در سایت بر سئو آن تاثیری ندارد.

کلمه کلیدی را در متن تکرار کنید

هر کلمه کلیدی که برای محتوای خود انتخاب کرده باشید، در جای مناسب در متن تکرار کنید. اگر در متن از کلمه کلیدی استفاده نکنید از نظر گوگل یک نمره منفی به حساب می‌آید چون آن را نشانه‌ای از غیرمرتبط بودن کلمه کلیدی انتخاب شده با متن می‌داند. برخی افراد هم از آن بر بام می‌افتند و آن قدر کلمه کلیدی را در متن تکرار می‌کنند که علاوه بر گرفتن نمره منفی، مطالعه متن را هم برای خواننده سخت می‌کنند.

همچنین کلمه کلیدی را در عنوان محتوا و ترجیحا ابتدای آن به کار ببرید. عنوانی انتخاب کنید که کاملا با محتوا در ارتباط معنایی باشد.

محتوای اختصاصی بنویسید

هدف از محتوا گذاری در سایت، ارائه مطالب جدید به خوانندگان است تا از آن استفاده لازم را ببرند. اما وقتی متنی از سایتی دیگری کپی شده باشد چه لطفی خواهد داشت. این محتوا نه خواننده‌ای را جذب خواهد کرد نه رتبه سایت را بهبود می‌دهد. بنابراین برای موفقیت در تولید محتوا، مطالب کمتر اما با کیفیت بالا و تولید خودتان در سایت قرار دهید.

متن را از ورد کپی نکنید

هنگامی که کار شما با متن تمام شد و قصد محتوا گذاری در سایت را دارید، این نکته را فراموش نکنید. متن را از ورد به داخل سایت کپی نکنید. این کار باعث ایجاد یکسری کدهای ناخواسته در سایت می‌شود. ابتدا کل متن را از ورد در notepad پیست کنید و سپس در سایت قرار دهید.

برای عنوان‌ نویسی زمان بگذارید

اگر عنوان مناسبی برای محتوا انتخاب نکرده‌اید به هیچ عنوان آن را در سایت قرار ندهید. کاربران اینترنت با توجه به عنوان مقاله تصمیم می‌گیرند بر روی آن کلیک کنند. پس بدون یک عنوان جذاب، متن را در سایت قرار ندهید. یک عنوان خوب می‌تواند نرخ کلیک را چندین برابر افزایش دهد.

آدرس URL را تکراری قرار ندهید.

هیچ دو صفحه‌ای را با آدرس‌های مشابه در سایت نگذارید، این کار مثل این است که شما آدرس محل کار و منزل خود را یکی بدهید. گوگل برای شناسایی درست و سئو صفحه نیاز دارد که هر صفحه را با یک آدرس یکتا بشناسد. آدرس‌های مشابه باعث سردرگمی گوگل و کاهش رتبه هر دو صفحه می‌شود. علاوه بر اینکه این نوع آدرس‌دهی برای سئو کل سایت هم خوب نیست به‌خصوص اگر تعداد آنها زیاد باشد.

توضیحات متا را فراموش نکنید

توضیحات متا، متنی است که در نتایج جستجو در زیر عنوان سایت نشان داده می‌شود. این توضیحات را بهتر است که در هنگام محتوا گذاری در سایت خودتان قرار دهید. در غیر این صورت گوگل خود بخشی از متن را به عنوان توضیحات متا انتخاب می‌کند که ممکن است انتخاب خوبی نباشد.
اگرچه گوگل هر روز هوشمندتر می‌شود اما درنهایت یک ربات است، بنابراین به بهترین شکل متن را برای آن بهینه‌سازی کنید.

تگ‌های H فاکتور مهم سئو محتوا

کار اصلی تگ‌های H نشان دادن بخش‌های مهم محتوا به ربات‌های جستجو و البته خوانندگان است. مهم‌ترین تگ‌، H1 است که باید به عنوان تگ عنوان انتخاب کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، وردپرس این کار را برای شما انجام می‌دهد. تمام تگ‌های عنوان در وردپرس تگ ‌H1 در نظر گرفته می‌شوند. این تگ بیشتر از یک بار در صفحه نباید استفاده شود، بنابراین برای مشخص کردن بخش‌های مهم محتوا از تگ ‌‌H2 به بعد استفاده کنید.

خوانایی را رعایت کنید

جذابیت ظاهری متن در میزان مطالعه آن اثرگذار است. خود شما فرض کنید که متنی جلوی شما قرار داده شده است با فونت‌های ریز، بدون هیچ پاراگراف بندی و عکسی، چقدر تمایل به خواندن آن پیدا می‌کنید حتی اگر بدانید مطلب پرمحتوایی است. در سایت نیز به همین شکل است و حتی قضیه حساس‌تر می‌شود زیرا خوانندگان فضای مجازی کم‌حوصله‌تر هستند. برای خوانایی بهتر محتوای متنی موارد زیر را رعایت کنید:

متن را پاراگراف بندی کنید و هر پاراگراف را بیشتر از چهار خط قرار ندهید.
از عکس‌های مرتبط استفاده کنید.
فونت‌های سایت را یک‌دست و در اندازه مناسب انتخاب کنید.
اگر بخشی از متن احتیاج به تاکید دارد آن را بولد کنید.
اگر در محتوا به چند موضوع مختلف پرداخته‌اید با زیرعنوان آنها را از یکدیگر جدا کنید.

حجم تصاویر را کاهش دهید

امروزه تصور اینکه سایتی عکس نداشته باشد بسیار سخت است. تصاویر باعث جذابیت بصری می‌شوند و اگر به درستی انتخاب شوند می‌توانند به درک محتوای سایت کمک زیادی بکنند. اما در انتخاب تصاویر نباید تنها به زیبایی توجه کرد بلکه اندازه و حجم عکس نیز بسیار مهم است. قبل از بارگذاری عکس در سایت، حجم و اندازه آن را تا حدامکان کاهش دهید. کاهش حجم و سایز عکس را می‌توانید با فتوشاپ یا نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس انجام دهید.

برای نام عکس از کلمه کلیدی یا کلمات مشابه آن استفاده کنید و بعد از قرار دادن در سایت برای آن تگ alt مشخص کنید. بخشی نیز برای توضیحات عکس وجود دارد که می‌توانید آن را نیز پر کنید.

محتوای طولانی بنویسید

هنوز هم برخی می‌گویند حداقل کلمه برای یک محتوا ۳۰۰ کلمه است. اما واقعیت این است که دیگر با این تعداد کلمه نمی‌توان در گوگل رتبه خوبی به دست آورد. مگر موضوعی بسیار بکر و دست نخورده باشد (چنین موضوعی به ندرت پیدا می‌شود) که بتوانید با این تعداد کلمه برای هر محتوا رتبه خوبی در گوگل به دست آورید. برای هر محتوا حداقل ۱۰۰۰ کلمه در نظر بگیرید. ناگفته نماند که به دلیل رقابت بالا در اینترنت در موضوعات پررقابت، محتوایی با چند هزار کلمه نیز تولید می‌شوند.

در متن لینک داخلی قرار دهید

هیچ وقت یک محتوا را به صرف اینکه به نظر شما جالب است، در سایت قرار ندهید. هر محتوا باید با مطالب دیگر سایت ارتباط داشته باشد و گوگل چرایی قرارگیری آن در سایت را درک کند. قبل از محتوا گذاری در سایت، ببینید که این محتوا با کدامیک از مطالب گذاشته شده در سایت ارتباط موضوعی دارد و به آن مطلب لینک بدهید. لینک سازی داخلی در سایت دو مزیت دارد:

۱) کاربران راحت‌تر به مطالب مرتبط دسترسی پیدا می‌کنند و میزان ماندگاری آن در سایت افزایش می‌یابد.
۲) ربات‌های گوگل از طریق این لینک‌های داخلی راحت‌تر در سایت خزش کرده و مطالب مرتبط را ایندکس می‌کنند.

برای خواننده بنویسید نه ربات

چه در هنگام تولید محتوا و چه محتوا گذاری در سایت، الویت خود را خوانندگان قرار دهید نه ربات‌های گوگل. ربات‌ها به آنچه برای کاربران اینترنت جذاب باشد توجه نشان می‌دهند. ربات‌های گوگل هر روز بیشتر از قبل به رفتار کاربر شباهت پیدا می‌کنند، پس با خیال راحت یک محتوا خوب تولید کنید و با رعایت این نکات در سایت قرار دهید و بقیه را به گوگل بسپارید.

به روزرسانی محتوا در کنار تولید محتوا

در کنار محتوا گذاری در سایت از مطالب قبلی غافل نمانید. به روزرسانی مطالب گذشته ارزشی به اندازه محتوای جدید دارد. به سراغ مطالب قدیمی بروید، آنها را بخواهید و اگر لازم دیدید بخشی را حذف یا اضافه کنید، عکس‌های جدید قرار دهید، لینک‌های داخلی و خارجی بسازید. برای به روزرسانی محتوا نیازی نیست، کل محتوا را تغییر دهید بلکه موارد گفته شده کافی است.

بررسی محتوای رقیب

قبل از محتوا گذاری در سایت سری هم به مطالب مشابه رقبا بزنید. مطالب آنها از چه کیفیتی برخوردار است؟ طول محتوا چقدر است؟ به موضوع سطحی یا عمیق پرداخته شده است؟ از چه عکس‌‌هایی استفاده شده است؟. بررسی کنید که آیا نکته‌ای است که بتوانید در محتوای خود بهتر آن را پیاده کنید تا رتبه بهتری کسب کنید.

رعایت همین نکات به ظاهر ساده می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبود سئو مطالب داشته باشد. برای محتوا گذاری در سایت اهمیت زیادی قائل شوید و آن را بخشی از فرایند تولید و سئو محتوا بدانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *