آشنایی با هاست رایگان، مزایا و معایبی که برای شما دارد


آشنایی با هاست رایگان، مزایا و معایبی که برای شما دارد
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 13 دقیقه 6 نظر 8,862 بازدید

هاست یا فضای میزبانی یکی از مهمترین ارکان ساختن سایت است. در مقاله پیش رو به معرفی هاست رایگان و مزایا و معایب استفاده از آن می پردازیم.

یکی از چالش هایی که مدیر یک سایت با آن مواجه است، انتخاب بهترین هاست برای سایت می باشد. پیش تر در مقاله ای با عنوان «راهنمای ساخت سایت» در مورد هاست و فضای میزبانی توضیحاتی دادیم، در این نوشته قصد داریم به صورت اختصاصی به معرفی انواع هاست، تعریف هاست رایگان، مزایا و معایب استفاده از هاست رایگان و معرفی چند سرویس ارائه دهنده هاست رایگان بپردازیم.

مقاله مرتبط: 10 هاست برتر ایران در سال 98 [بررسی و راهنمای خرید تخصصی]

هاست چیست؟

هاست یا هاستینگ «Hosting» به فضایی گفته می شود، که تمام اطلاعات سایت روی آن قرار دارد. فضای هاست، همان فضای میزبانی سایت است، که توسط شرکت های بزرگ فناوری ارائه می شود. یک وب سایت برای کار در بستر اینترنت و همیشه در دسترس بودن نیاز به فضای میزبانی یا به اصطلاح فضای هاست دارد.

هاست اینگونه عمل می کند، که هر بار که کاربر وارد سایت می شود، از سمت مرورگر کاربر درخواستی به سمت هاست ارسال می شود و در پاسخ به این درخواست، از سمت هاست اطلاعات مورد نظر کاربر بارگذاری می شود. همان وقفه ای که در زمان بازدید از وب سایت ها با آن مواجه می شوید تا سایت لود شود، مربوط به این فرآیند درخواست و بارگذاری محتوا از سمت هاست یا وب سرور است.

هرچه هاست قویتر باشد، سرعت بارگذاری سایت بالاتر می رود. رایانه ای که هاست را ارائه می دهد، درست مانند همین رایانه شخصی که در دست دارید، از سیستم عامل و فضای ذخیره سازی برخوردار است. در واقع فضای هاست همان فضای ذخیره سازی در رایانه های شرکت های ارائه دهنده هاست است، که به بخش های متعددی تقسیم شده و هر کاربر تنها به فضای مربوط به خود دسترسی دارد.

سیستم عامل مورد استفاده برای رایانه های ارائه دهنده هاست، یا لینوکس هستند یا ویندوز. به همین دلیل دو عبارت هاست لینوکس و هاست ویندوز رواج یافته است. هر کدام از این دو، مزیت های خود را دارند. به همین دلیل برخی کاربران هاست لینوکس را می پسندند و برخی هاست ویندوز را!

یکی از توضیحاتی که لازم است در همین ابتدای مطلب داده شود، این است که فضای هاست با پهنای باند فرق دارد. فضای هاست اشاره به فضای ذخیره سازی دارد، اما پهنای باند به میزان تبادل داده در یک دوره زمانی مشخص، برای بارگذاری سایت گفته می شود. مثلا وقتی صحبت از 5 گیگ پهنای باند در سال است. یعنی سایت شما مجاز است تا 5 گیگ داده را برای کاربران بارگذاری کند. پهنای باند چیزی شبیه به حجم اینترنت است.

هاست رایگان

انواع هاست کدامند؟

از یک رایانه معمولی هم می شود، به عنوان فضای هاست استفاده کرد، البته این کار چندان رایج نبوده و فقط توسعه دهندگان از این روش آنهم برای طراحی سایت استفاده می کنند. اگر به هر دلیلی خواسته باشید، که از رایانه شخصی به عنوان وب سرور استفاده کنید. یکی اینکه باید همیشه رایانه روشن باشد، دوم اینکه اینترنت پر سرعت همیشه برای رایانه فراهم باشد. معمولا چند روش برای دسترسی به هاست وجود دارد:

– Shared Web Hosting

میزبانی وب به روش اشتراکی، به این صورت است، که یک فضای میزبانی از سوی چندین سایت به صورت اشتراکی استفاده می شود. هر کاربر میزان مشخصی از هاست و پهنای باند را در اختیار دارد، که می تواند اطلاعات چند وب سایت را به صورت جداگانه در آن نگهداری کند، یا به اصطلاح چند سایت را روی هاست نصب کند.
بیشتر سایت هایی که در وب می بینید به این روش از هاست استفاده می کنند و رایج ترین شیوه دسترسی به هاست است. با تقسیم شدن هاست بین کاربران هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابند.

– Dedicated Web Hosting

برای آن دسته از شرکت ها یا افرادی که دوست ندارند، به صورت اشتراکی از هاست استفاده کنند، امکان اجاره هاست به شکل خصوصی وجود دارد. معمولا سازمان ها و شرکت های بزرگ از هاست اختصاصی استفاده می کنند. و البته گزینه های بیشتری هم در اختیار دارند. می توانند بر سیستم عامل هاست نظارت کنند و تقریبا بدون هیچ محدودیتی بر رایانه میزبان نظارت داشته باشند.

– Collocation Web Hosting

حتی اگر خواسته باشید تا پا را فراتر نهید و صاحب کل فضای میزبانی سایت خود باشید هم ممکن است. به این ترتیب که فضای میزبانی را خریداری کرده و مالک فضای هاست خود خواهید بود. اما بدانید این کار بسیار هزینه بر است.

– Reseller Web Hosting

شما هم می توانید یکی از نمایندگی های میزبانی وب یا فروش هاست باشید! به این صورت که میزان قابل توجهی از هاست و پهنای باند را از یک شرکت معتبر خریداری می کنید. سپس آن را به قسمت های کوچکتری تقسیم کرده و بین کاربران توزیع می کنید.

– Cloud Web Hosting

میزبانی وب ابری یکی دیگر از روش های میزبانی وب است. به این صورت که رایانه های میزبان وب، در چند نقطه مختلف از جهان قرار دارند و با هم در ارتباطند. در واقع اطلاعات موجود در همه آنها یکی است. در صورتی که یکی از رایانه ها دچار مشکل شود، یکی دیگر از رایانه ها مسئولیت پردازش داده ها را بر عهده می گیرد. به این ترتیب همیشه سایت هایی که روی هاستینگ ابری نصب اند، در دسترس خواهند بود.

این موارد که به آنها اشاره شد نمونه هایی از انواع هاست بودند، که می توانید برای راه اندازی سایت خود از آنها استفاده کنید.

هاست رایگان

هاست رایگان چیست؟

احتمالا در وبگردی هایتان با عبارت هاست رایگان بسیار برخورد داشته اید. آیا ممکن است این همه هزینه برای نگهداری از یک یا چند ابر رایانه اعمال شود، کلی انرژی مصرف شود و در نهایت این خدمات به صورت رایگان در اختیار ما قرار گیرد؟

پاسخ بله است! هاست رایگان واقعا وجود دارد، اما نه به همان کیفیت و امکاناتی که هاست های پولی فراهم می آورند؟ از قدیم گفته اند هرچقدر پول بدهید همان قدر آش می خورید، این موضوع در مورد هاست هم صدق می کند. هاست هایی که رایگان هستند، معمولا محدودیتی هایی دارند که دست کاربران آنقدر هم باز نمی گذارند، تا هر کاری دلشان می خواهد بکنند.

شرکت های بسیاری هاست رایگان ارائه می دهند و از این کار اهدافی دارند! بهترین حالتی که می توان تصور کرد، این است که شما به عنوان یک کاربر وسوسه می شوید، تا از هاست رایگان استفاده کنید. پس از مدتی که کارتان را شروع کردید احساس کمبود هایی می کنید، در همین زمان تبلیغاتی به شما ارائه می شود، که با ارتقاء حساب خود از رایگان به پولی از شر محدودیت ها رهایی یافته و از مزایایی متعددی برخوردار می شوید.

شما که از محدودیت های موجود به ستوه آمده اید، فورا یکی از گزینه های پیشنهادی پولی را انتخاب کرده و حسابتان را ارتقاء می دهید. هر چه باشد این کار ساده تر از خرید هاست از یک شرکت دیگر و نصب و راه اندازی سایت از ابتدا است!

این تنها یک مورد از اهداف شرکت ها از ارائه هاست رایگان بود، بی شک اهداف دیگری وجود دارند، که امکان دارد در طول نوشته به آنها اشاره هایی داشته باشم.

هاست رایگان مناسب چه سایت هایی است؟

احتمالا می پرسید اگر هاست رایگان محدودیت دارد، پس به چه درد می خورد؟ هاست رایگان برای آنهایی که تازه وارد مقوله ساخت سایت می شوند کاربرد دارد، چه آنهایی که قصد دارند کار با سایت و هاست را یاد بگیرند و چه آنهایی که توسعه دهنده هستند و دنبال میزبانی برای اجرای برنامه هایی که نوشته اند، می گردند.

هاست رایگان این امکان را به توسعه دهندگان وب می دهد تا بتوانند انواع کدنویسی ها را به اجرا درآورند و نتیجه کارشان را ببینند. همچنین کسانی که هیچ سررشته ای از مدیریت سایت ندارند، با کمک هاست رایگان می توانند در این کار حرفه ای تر شوند و سپس اقدام به راه اندازی یک وب سایت حرفه ای تر کنند.

به طور کلی هاست رایگان برای آنهایی که حاضر نیستند، هیچ هزینه ای برای ساخت سایت بپردازند مناسب است.

بیشتر بخوانید: در انتخاب رنگ یک وب‌سایت چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

معایب هاست رایگان کدامند؟

با وجود مزیت هایی که هاست رایگان دارد، معایب متعددی هم وجود دارند، که باعث شده تا توصیه شود، اگر قصد برپایی یک سایت حرفه ای یا سایت کاری دارید، بهتر است از فکر استفاده از هاست رایگان درآیید!

– محدودیت فضای هاست و پهنای باند

بیشتر هاست های رایگان محدودیت هایی برای کاربران اعمال کرده اند، یا فضای هاست را محدود کرده اند، یا اینکه پهنای باند محدودی برای آنها در نظر گرفته اند. این موارد در ابتدای کار چندان به چشم نمی آیند، اما با مرور زمان که کاربران سایت افزایش یابند مشکلات کاملا خودنمایی می کنند. اینجاست که ایده ارتقاء هاست به ذهنتان خطور می کند.

کند بودن هاست های رایگان از دیگر دردسرهایی است، که می تواند احساس شود. کند بودن هاست، دیر لود شدن سایت را به همراه دارد و این موضوع یعنی خداحافظی با کاربرانی که بسیار کم حوصله اند!

– عدم پشتیبانی از انواع CMS ها

همه هاست های رایگان اینطور نیستند، اما برخی از آنها با انواع CMS ها سازگاری ندارند. آنهم به خاطر آپدیت نشدن هاست رایگان است. برای اینکه یک هاست با جدیدترین نسخه از سیستم مدیریت محتوا سازگاری کامل داشته باشد، باید به به‌روزترین ماژول ها و نرم افزارها مجهز شود.

– وجود تبلیغات مزاحم

آیا شما از تبلیغاتی که وقت و بی وقت در هر کجای سایت شما ظاهر شوند، خوشتان می آید؟ هاست های رایگان معمولا تبلیغاتی را در سایت شما به نمایش در می آورند، که شما هیچ کنترلی روی آنها ندارید. این یک روش درآمد زایی برای آنهاست و تنها کاری که شما می توانید بکنید، این است که در ازای پرداخت های ماهانه یا سالانه از این تبلیغات جلوگیری کنید.

– امنیت نه چندان بالا

اگر روی امنیت سایت خود حساسیت دارید، بهتر است هاست رایگان را فراموش کنید. هاست رایگان گزینه های امنیتی چندانی برای شما فراهم نمی آورد. نه شما می توانید امنیت آن را تامین کنید و نه شرکت ارائه دهنده، چنین کاری برای شما انجام خواهد داد.

معمولا هاست های رایگان روی سرورهای اصلی شرکت نیستند، پس لزومی هم ندارد هزینه های زیادی برای حفظ امنیت آن بکنند! وقتی هاست از یک شرکت می خرید، به خاطر اینکه فضایی از سرورهای اصلی به شما اختصاص داده می شود. ایجاد امنیت بسیار ضروری است.

– عدم پشتیبانی

اگر فکر می کنید پس از راه اندازی سایت دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد کمی رویاییست! حتی اگر بهترین هاست را هم تهیه کرده باشید، باز هم امکان دارد مشکلاتی به وجود آیند. فرق هاست های پولی و رایگان اینجای کار مشخص می شود. زمان بروز مشکلات بخش پشتیبانی هاست های پولی فورا وارد عمل شده و تا رفع مشکل دست بردار نیستند. در حالی که هاست های رایگان پشتیبانی چندانی ندارند و امکان دارد روزها درخواست شما را پاسخ ندهند.

– محدودیت ساب دامین هاست رایگان

بسیاری از هاست های رایگان اجازه نمی دهند، هر دامینی که می خواهید را استفاده کنید و الزاما باید از ساب دامین هایی همان شرکت استفاده کنید. کاربران حرفه ای به راحتی از آدرس سایت شما متوجه خواهند شد، که از هاست رایگان استفاده می کنید و اعتبارتان زیر سوال می رود.

این ها نمونه هایی از محدودیت هایی بود که هاست های رایگان دارند. البته در اعمال این محدودیت ها ساز و کار هر شرکت فرق دارد. بنابراین به هر دلیل اگر هنوز هم قصد استفاده از چنین هاست هایی را دارید در ادامه می توانید با چند نمونه از هاست های رایگان خارجی و ایرانی آشنا شوید.

هاست رایگان

معرفی چند سرویس هاست رایگان خارجی

1. 000webhost

این شرکت یکی از ارائه دهندگان هاست رایگان است، که البته با آی پی کشورمان در دسترس نیست. امکانات این سرویس از قرار زیرند:

فضای هاست: 1GB
پهنای باند: 100GB
نوع پنل مدیریتی: Cpanel
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 2
تبلیغات: ندارد

2- FreeHostia

این سرویس نیز شرایطی برای بهره مندی کاربران از هاست رایگان را فراهم آورده اما میزان آن تنها 250 مگا بایت است.

فضای هاست: 250MB
پهنای باند: 6GB
نوع پنل مدیریتی: Elefante
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 1
تبلیغات: ندارد

3- 5GBFree

همانطور که از نامش پیداست به هر کاربر 5GB فضای هاست رایگان ارائه می دهد.

فضای هاست: 5GB
پهنای باند: 20GB
نوع پنل مدیریتی: Cpanel
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 1
تبلیغات: ندارد

4- Free Hosting

شرکت فری هاستینگ به میزان نامحدودی پهنای باند، در اختیار کاربران قرار می دهد که قابل توجه است.

فضای هاست: 10GB
پهنای باند: نامحدود
نوع پنل مدیریتی: Cpanel
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 1
تبلیغات: ندارد

5- UHostFull

این شرکت پا را فراتر نهاده و علاوه بر پهنای باند امکان استفاده کاربر از هاست نامحدود را نیز فراهم کرده است.

فضای هاست: نامحدود
پهنای باند: نامحدود
نوع پنل مدیریتی: Proprietary
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 1
تبلیغات: ندارد

هاست رایگان

معرفی چند سرویس هاست رایگان ایرانی

چندین شرکت ایرانی هم امکان دسترسی کاربران به فضای هاست را فراهم کرده اند، در این بین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1.Gigfa

یکی از نخستین شرکت هایی که در ایران اقدام به ارائه هاست رایگان کرد گیگفا است. امکاناتی که این شرکت برای کاربرانش در نظر گرفته از این قرارند:

فضای هاست: 5.5GB
پهنای باند: 200GB
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 50

2. XZN

این سرویس نیز امکانات متعددی برای کاربرانش در نظر گرفته است.

فضای هاست: 10GB
پهنای باند: 100GB
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 10

3. Cpanel

سی پنل دیگر شرکت ایرانی است که امکان دسترسی کاربران به فضای میزبانی رایگان را فراهم ساخته است. البته برای دامنه های ملی ایران که پسوند IR دارند!

فضای هاست: 100MB
پهنای باند: ماهیانه یک گیگ
تعداد وب سایت مجاز برای هر کاربر: 1

بیشتر بدانید: CDN چیست و چه تاثیری در سئو و امنیت سایت دارد؟

هاست رایگان خارجی بهتر است یا داخلی؟

در اینکه کدام یک از فضاهای هاست رایگان، مناسب شما است بنا به نیازتان باید معیارهای متعددی را بررسی کنید، تا بهترین گزینه را بیابید. بسیاری از کاربران ترجیح می دهند، تا به دلیل پهنای باند و فضای هاست بیشتر از سرویس های خارجی استفاده کنند. اما برخی معتقدند که هاست های ایرانی به دلیل نزدیک بودن سرورها به کاربران ایرانی سرعتشان بیشتر است. البته این موضوع در مورد هاست های رایگان چندان صدق نمی کند.

معمولا هاست های خارجی امکانات بیشتری نسبت به هاست های ایرانی دارند، اما مواردی نیز وجود دارد که هاست های ایرانی در آن برتری دارند. بهتر است با توجه به آنچه که گفته شد و قرار است، در ادامه بیان شود. خودتان تشخیص دهید که کدام هاست بهتر است.

آیا هاست روی سئوی سایت تاثیر دارد؟

بله تاثیر دارد! هاست از جمله مواردی است که بر روی سئوی سایت نقش موثری دارد. می توان برای مشخص شدن نقش هاست روی سئوی سایت به دو مورد اشاره کرد.

مورد اول اینکه هر چه سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد، از نظر سئو رتبه بهتری دارد. همانطور که می دانید گوگل در این مورد خیلی حساس است، که کاربران کمترین انتظار را برای لود شدن سایت بکشند. از این رو عده ای عقیده دارند، که هاست های داخلی چون به کاربران ایرانی نزدیک ترند، سریعتر بارگذاری می شوند و بهتر است سایت های ایرانی روی این هاست ها نصب شوند.

اما! خلاف این نظریه هم وجود دارد که می گوید، چون گوگل در ایران هیچ دیتا سنتری ندارد، بنابراین اگر ربات های گوگل بخواهند سایت هایی که روی هاست ایرانی نصب شده اند را ایندکس کنند. مدت بیشتری طول می کشد تا به داده های سایت دسترسی یابند و از نظر آنها سرعت سایت پایین به نظر می رسد. بنابراین هاست های خارجی برای سئوی سایت بهترند.

مورد دیگری که روی سئوی سایت تاثیر دارد. همیشه در دسترس بودن سایت است. هاست هایی که کیفیت بالاتری دارند و همیشه در دسترس هستند یک مزیت محسوب می شوند. به نظر شما کدام هاست ها کمتر با مشکل مواجه می شوند، هاست های ایرانی یا خارجی؟

هاست رایگان

آیا هاست رایگان همیشگی و نامحدود وجود دارد؟

بسیاری از کاربران به دنبال این هستند، که بدانند آیا هاست رایگان و نامحدودی وجود دارد که همیشگی باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله وجود دارند. اما کیفیت کار آنها را نمی توانیم تایید یا رد کنیم. بهتر است خودتان این موضوع را بررسی کنید. یکی از سرویس های رایگان و داخلی، هاست رایگان و نامحدود «ihweb.ir» است. می توانید به آدرس سایت مراجعه کنید و مزایا و امکاناتش را بررسی کنید، یا اینکه نظرات کاربران این سامانه را جویا شوید، تا از نحوه کار آن اطلاع یابید.

مقاله مرتبط: کلود فلر چیست؛ آموزش استفاده رایگان از آن در کمتر از 5 دقیقه

هاست لینوکس و ویندوز چه فرقی دارند؟

پیشتر اشاره کردیم که سیستم عامل هاست، ویندوز یا لینوکس است. احتمالا می خواهید فرق این دو را بدانید و همچنین بفهمید که کدام هاست بهتر است، هاست ویندوز یا هاست لینوکس؟

اگر از نظر کیفیت و سخت افزاری بخواهید مقایسه کنید تفاوت چندانی بین این دو هاست وجود ندارد، چرا که کیفیت هاست مربوط به زیرساخت و سخت افزار های شرکت است و سیستم عامل تنها رابط کاربری را فراهم می کند. هر یک از این سیستم عامل ها شرایطی را برای مدیریت و اجرای برنامه ها فراهم می کنند.

اما برنامه هایی که روی هر یک از هاست ها اجرا می شوند متفاوتند. هاست های ویندوزی از زبان های برنامه نویسی ASP و ASP.NET پشتیبانی می کنند. در حالی که هاست لینوکسی از زبان های Perl، Python، PHP و CGI پشتیبانی می کند.

باید قبل از انتخاب هاست به این موضوع توجه کنید که زبان برنامه نویسی سایت شما چیست؟ به طور کلی باید گفت اگر از CMS های معروفی چون وردپرس، جوملا و دروپال استفاده می کنید، باید هاست لینوکس را انتخاب کنید. چرا که این سیستم های مدیریت محتوا بر پایه زبان برنامه نویسی PHP توسعه داده شده اند.

هر یک از هاست های ویندوزی و لینوکسی کنترل پنل مخصوص به خود را دارند. به طور کلی به تازه کارها توصیه می شود از کنترل پنل CPanel که مخصوص هاست لینوکس است استفاده کنند، چرا که آموزش های بسیاری در وب در مورد کار با این کنترل پنل وجود دارند، همچنین پیچیدگی خاصی ندارد. محبوب ترین کنترل پنل هاست ویندوز پلسک نام دارد.

از نظر امنیتی هر دو سیستم عامل امنیت قابل قبولی دارند و باید اشاره کرد که بخشی از امنیت به شرکت ارائه دهنده هاست مربوط می شود.

لازم است بگوییم که اگر دنبال دردسر نیستید و می خواهید از CMS عمومی استفاده کنید، بهتر است هاست لینوکسی را انتخاب کنید.

سخن پایانی
شرکت های بسیاری وجود دارند که هاست رایگان ارائه می دهند، اما اینکه این نوع از هاست می تواند نیاز شما را برآورده سازد و در آینده پاسخگو باشد، بسیار مهم است. از آنجایی که انتقال اطلاعات از یک هاست به هاست دیگر کمی پیچیده است، بهتر نیست از ابتدای کار با چشمان باز گزینه ای مناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید، تا در آینده مجبور به تغییر فضای میزبانی سایت نشوید؟

آیا شما تاکنون از هاست رایگان استفاده کرده اید؟ تجربه خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: آشنایی با هاست رایگان، مزایا و معایبی که برای شما دارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *