آموزش استفاده صحیح از دسته بندی و برچسب در وردپرس


بعد از خرید دامنه و خرید هاست برای سایت مثل هاست ایران که از نظر اقتصادی برای سایت های تازه کار مناسب است یا هاست وردپرس که بیشترین همخوانی را با سایت های وردپرسی دارد، اصلی ترین کاری  که شما باید انجام دهید مدیریت وب سایتتان است. یکی از کارهایی که برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و مدیریت بهتر آن باید انجام دهید، محتوا نویسی در وردپرس است. قطعاً برای شما هم پیش آمده است که بعد از نوشتن محتوای مورد نظرتان، به سراغ برچسب گذاری نوشته رفتید از خودتان پرسیده اید که برای این نوشته چه برچسب‌ هایی را انتخاب کنم؟ یا اینکه در هنگام ساخت دسته‌ بندی در وردپرس چند ساعتی را روی این موضوع فکر کردید که دسته‌بندی سایت خود را به چه شکلی انجام دهید تا بهترین ساختار و منظم‌ترین نوع دسته‌ بندی با قابلیت درختی بودن را داشته باشد؟ پرسیدن از این دست سوالات در نهایت منجر به این خواهند شد که نسبت به استفاده صحیح از دسته بندی و برچسب در وردپرس اقدام کنید.

استفاده صحیح از دسته بندی و برچسب در وردپرس از مهمترین نکاتی است که کمتر سایتی به این نکته توجه می کند. در واقع به دلیل اینکه به صورت غیر اصولی و نامناسب برای سایت دسته بندی ساخته می شود و برچسب گذاری روی مطالب وردپرس انجام می گیرد، وب سایت ها در موتورهای جستجو به درستی دیده نمی شوند. همین امر نیز باعث می شود تا وب سایت شما پیشرفت چندانی نداشته باشد. در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌ فا قصد داریم به موضوع مهم استفاده صحیح از برچسب و دسته‌ بندی‌ ها در وردپرس بپردازیم. در نتیجه با استفاده از این آموزش می توانید بهترین نتیجه ممکن را برای سایت خودتان کسب نمایید. پس اگر شما هم هنوز نتونستید به جواب‌ های خودتان درباره اینکه چطور برچسب گذاری در وردپرس را به صورت بهینه انجام دهید و اینکه چگونه دسته بندی سایت خودتان را به روش درستی انتخاب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق تفاوت دسته و برچسب در وردپرس بپردازیم.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

تفاوت دسته و برچسب در وردپرس

آموزش رایگان وردپرس

آموزش استفاده صحیح از دسته بندی و برچسب در وردپرس

دسته بندی و برچسب گذاری در وردپرس دو قابلیت بسیار مهم هستند که با استفاده از آنها می توانید وب سایت خود را بهبود بخشیده و آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. شما با استفاده از این دو قابلیت می توانید محتواهایی که روی وب سایتتان قرار می دهید را سازماندهی کرده و ساختار بسیار منظم تری را ایجاد نمایید. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دسته بندی ها و برچسب ها هر دو با یک هدف مشخص ایجاد می شوند اما با هم تفاوت هایی نیز دارند. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید به شکل بهتری با تفاوت دسته و برچسب در وردپرس آشنا شده و در نهایت بتوانید با شناخت بهتری در مسیر ایجاد آنها گام بردارید.? قبل از بررسی تفاوت این دو و نکاتی که باید رعایت کنید در خصوص هر کدام به صورت مجزا توضیحاتی ارائه خواهیم نمود تا به درک عمیق تری از این مفهوم دست یابید.

اصول دسته بندی مطالب در وردپرسدسته‌بندی وردپرس چیست؟

اولین تقاوت دسته و برچسب در وردپرس به تعریف آنها برمی گردد. اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای دسته بندی ارائه دهیم باید گفت که دسته بندی در وردپرس رایج ترین روشی است که شما می توانید از آن برای سازماندهی کردن محتواهایی که روی وب سایت وردپرسی خود قرار می دهید، استفاده نمایید. یک دسته بندی در واقع باید بتواند یک یا چند موضوع خاص و مرتبط را در خود جای بدهد. بدین ترتیب هر زمان که فردی روی یک دسته بندی خاص کلیک می کند، می تواند تمامی نوشته هایی که با عنوان قرار گرفته روی آن دسته بندی ارتباط مستقیم دارند را مشاهده نماید. شما روز به روز مطالب بیشتری را در سایت خودتان منتشر می کنید و در واقع با گذشت زمان حجم انبوهی از مطالب در سایت شما گردآوری می شود. اگر این مطالب به شکل مناسبی دسته‌بندی نشده باشند، با گذشت زمان به شکلی نامنظم روی وب سایتتان نمایش داده می شود.

اما در صورتی که مطالب خودتان را دسته بندی کنید، بازدیدکننده قادر خواهد بود تا با مراجعه به هر دسته بندی در سایت مطالبی که در این دسته قرار گرفته اند را مشاهده نماید. در نتیجه کاربران به شکل راحت تری می توانند موضوع مورد نیاز خود را جستجو کرده و خیلی سریع تر به آنچه که به دنبالش هستند، دست پیدا کنند. همین موضوع باعث می شود تا کاربر از سایت شما رضایت کافی را پیدا کند. اما اگر دسته بندی در سایت شما وجود نداشته باشد، مطالب وب سایتتان به صورت نامنظم و با ساختاری نامشخص در سایت روی هم تلنبار می شوند. در نتیجه زمانی که بازدیدکننده به وب سایت شما می آید و با چنین منظره‌ ای رو به رو می شود با نارصایتی کامل وب سایت شما را ترک خواهد کرد. چرا که همیشه امکان جستجو در سایت به درستی جواب نمی دهد و کاربر نمی تواند به راحتی به نتیجه ای که به دنبال آن هست دست پیدا کند.

اصول برچسب گذاری در وردپرسبرچسب وردپرس چیست؟

برچسب هم عملکرد مشابه ای با دسته‌ بندی دارد و اگر بخواهیم یک تعریف ساده از برچسب و تگ در وردپرس داشته باشم می توان گفت که برچسب دومین ساختاری است که با استفاده از آن می توانید مطالب وب سایت خود را آرشیو و دسته بندی کنید. در واقع با برچسب گذاری در وردپرس شما می توانید یکسری توضیحات کلی درباره نوشته های وب سایت خود تهیه نمایید. پس به طور کلی برچسب نوعی دسته بندی کوچک تر و داخلی میان محتواهایی است که در دسته های مختلف قرار گرفته اند اما از یکسری ویژگی مشابه برخوردار هستند.

❓ حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود زمانی که در وب سایت خود از دسته بندی استفاده کرده اید، لازم است از برچسب هم استفاده شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مطالبی که در سایت منتشر می شوند دارای موضوعات مختلفی هستند و ممکن است برخی مطالب سایت شما اصلا در هیچ یک از دسته‌ بندی هایی که در سایت تعریف کردید، قرار نگیرند.

  • با توجه به اینکه استفاده از دسته بندی های زیاد می تواند خود نیز باعث ایجاد بی نظمی شود، پس نمی توانید برای هر نوشته یک دسته بندی مخصوص ایجاد کنید.
  • علاوه بر تمامی این موارد، استفاده از دسته بندی باید به شکلی باشد که در طول یک بازه زمانی خاص مثلاً 1 ماه حتما چند مطلب به دسته‌ بندی های وب سایت شما اضافه شده باشد.
  •  اضافه نشدن هیچ محتوایی به یک دسته بندی در طولانی مدت سبب می شود تا آدرس وب سایت شما که در موتورهای جستجو ایندکس شده به روز نشود.
  •  از آنجایی که موتورهای جستجو دسته بندی های سایت را درک می کنند، با به‌ روز نشدن محتوای موجود به این نتیجه می رسد که این دسته بندی را که خیلی از اوقات خود به عنوان یک مورد در نتایج جستجو نمایش داده می شود را به صفحه های زیرین بفرستد. تمامی این موارد سبب می شود تا شما نیاز داشته باشید که از برچسب برای محتواهای وب سایت خود استفاده نمایید.
  • سعی کنید نام برچسب با نام دسته بندی یکسان نباشد چرا که عملا کار بیهوده ای انجام می شود. سعی کنید وجه اتراک محتواهای مختلف را به عنوان برچسب در نظر بگیرید.

اگر تمایل دارید برچسب های خود را بررسی کرده و با اصول برچسب گذاری بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله زیر را مظالعه نموده و یک بازبینی روی سایت خود به عمل آورید.

نحوه برچسب گذاری در وردپرس

حالا که با یک مفهوم کلی از دسته‌بندی و برچسب آشنا شدید، در ادامه به بررسی دقیق‌ تر تفاوت دسته و برچسب در وردپرس می پردازیم تا ببینیم برای استفاده از دسته بندی و برچسب در وردپرس به چه شکلی باید عمل کنیم.

تفاوت دسته و برچسب وردپرس

بررسی تفاوت دسته و برچسب در وردپرس

تا اینجا متوجه شدید که دسته بندی و برچسب هر دو ابزاری هستند که شما را قادر می سازند تا بتوانید با استفاده از این دو قابلیت در وردپرس مطالب خودتان را در یک ساختار منظم به یکدیگر مرتبط کنید. بدین ترتیب کاربران زمانی که به دنبال یک موضوع خاص هستند، می توانند با مراجعه به دسته‌ بندی که برای یک نوشته در نظر گرفتید، مطالب بیشتری را در این زمینه مطالعه و دنبال کنند. پس قانون اصلی که برای دسته‌بندی در وردپرس وجود دارد این است تا شما باید مطالب خودتان را به شکل دقیقی دسته بندی کنند تا بازدیدکنندگان با مراجعه به هر دسته بتوانند نوشته‌ های همان دسته بندی را پیدا کنند.

به عنوان نمونه اگر چندین نوشته دارید که در آنها به معرفی «افزونه وردپرس» پرداخته اید، می توانید یک دسته بندی برای این موضوع در نظر بگیرید و مطالبی که در آن به معرفی افزونه وردپرس پرداخته شده را در این دسته بندی قرار دهید. پس در این صورت اگر مطلبی دارید که در آن افزونه‌ ای معرفی نشده است و به عنوان مثال در آن به معرفی یک قالب پرداخته اید، نباید این نوشته را با این فرض که برای این قالب افزونه هم معرفی شده است در دسته بندی فوق قرار دهید.

در حالت کلی برای اینکه بتوانید به شکل درستی از دسته بندی وردپرس استفاده کنید باید کاربر را در نظر بگیرید. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که کاربران سایت شما بتوانند به راحتی و با استفاده از دسته‌بندی به مطالب دلخواه خودشان برسند. بدون اینکه نیاز داشته باشند تا از طریق جستجو در سایت به دنبال موضوع مورد نظر خود باشند.

اشتباهات رایج هنگام ایجاد دسته بندی و برچسب در وردپرس

در ادامه 6 نکته کلیدی در خصوص انتخاب برچسب مناسب برای سایت و همچنین مدیریت دسته ها را مورد بررسی قرار می دهیم. در صورت رعایت این 6 فاکتور، قادر خواهید بود به صورت کاملا حرفه ای محتوای خود را طبقه بندی و ارائه کنید.

  • نحوه دسته بندی مطالب سایت با زیر دسته
  • لزوم انتخاب نام های اصولی برای دسته و برچسب
  • تفاوت میان عنوان برچسب و دسته بندی
  • تفاوت میان عنوان نوشته و برچسب در وردپرس
  • زیاده‌روی در استفاده از دسته‌بندی و برچسب وردپرس

1. نحوه دسته بندی مطالب سایت با زیر دسته

برخی سایت‌ ها زمانی که یک دسته‌ بندی در وب سایت خودشان ایجاد می کنند، چندین زیردسته دیگر نیز برای آن تعریف می‌ کنند که خیلی از این زیر دسته‌ ها در واقع به هم مرتبط بوده و نمی توان آنها را یک دسته جدا به شمار آورد. بنابراین وقتی از یک دسته‌ بندی استفاده می‌ کنید سعی کنید به گونه‌ ای باشد که نام دسته و مطالبی که در این دسته بندی قرار می گیرند با یکدیگر مرتبط بوده و به شکلی نباشد که برای یک نوشته از چندین دسته‌ بندی که در واقع به یک موضوع اشاره دارند، استفاده کنید. برخی از کاربران هم ممکن است از دسته بندی هم معنی برای چند دسته استفاده کنند که این کار هم کاملاً اشتباه است.  به عنوان نمونه فرض کنید شما یک دسته بندی با نام «افزونه وردپرس» و یک دسته بندی دیگه با نام«پلاگین وردپرس» ایجاد می کنید. این دو دسته هر دو به یک موضوع اشاره دارند، پس شما باید یکی از این دو دسته بندی را حذف کرده و با دیگری ادغام کنید. انتخاب اینکه از کدام دسته بندی استفاده کنید نیز به میزان سرچ کاربران در موتورهای جستجو بستگی دارد که در این مثال افزونه وردپرس گزینه درست ما خواهد بود.

2تفاوت دسته بندی و برچسب در وردپرس. طریقه ایجاد برچسب در سایت وردپرسی

وقتی از برچسب در وردپرس استفاده می‌ کنیم ممکن است دو حالت برای ما پیش بیاید:

  1. در حالت اول شما چندین نوشته محدود دارید که با دسته بندی های موجود در وب سایت شما ارتباط مفهومی پیدا نمی کنند. در چنین حالتی بهتر است به جای ایجاد یک دسته بندی جدید از برچسب برای منظم کردن نوشته های مورد نظر استفاده کنید. ایجاد یک دسته بندی برای چند محتوای محدود کار چندان ارزشمندی به شمار نمی رود.
  2. در حالت دوم ممکن است تعداد زیادی نوشته داشته باشید که در چند دسته بندی جدا قرار گرفته اند اما بنا به دلایلی امکان قرار دادن آنها را در یک دسته بندی مشترک ندارید. در چنین شرایطی کاری که باید انجام دهید استفاده از یک برچسب مشترک است. به عنوان مثال فرض کنید نوشته‌ های شما مربوط به یک برنامه خاص در محیط ویندوز است. حالت با توجه به اینکه این برنامه در دو نسخه 64 و 32 بیتی موجود است، منطقی نیست برای هر یک از آنها از یک دسته بندی استفاده کنید. بهتر است هر دوی آنها را زیر دسته یک دسته بندی کلی مثل «آموزش ویندوز» قرار دهید و در کنار آن از برچسب 32 یا 64 بیت استفاده کنید.

همانطور که پیش تر نیز اشار شده است برچسب یا تگ از سیستمی مشابه دسته‌ بندی برخوردار است و از هر دوی آنها برای دادن نظم و ترتیب به نوشته ها استفاده می شود. بنابراین روش استفاده از برچسب مشابه دسته بندی است و در واقع کاربر باید بتواند با کلیک روی هر برچسب به مجموعه ای از مطالب مشترک دسترسی پیدا کند.

اما در خصوص تفاوت میان دسته و برچسب می توان گفت که محدودیت های موجود در استفاده از دسته بندی دلیل اصلی به وجود آمدن برچسب ها است. به عنوان مثال زمانی که ما درباره یک موضوع نوشته ای را تولید می کنیم که در هیچ یک از دسته بندی‌ های موجود در وب سایت قرار نمی گیرد، می توانیم تا با استفاده از برچسب این نوشته را در یک دسته بندی مجزا قرار دهیم و به همین ترتیب برای مطالب مرتبط هم که بعدها ایجاد می شوند بر اساس برچسب به وجود آمده نوشته های خودمان را دسته بندی کنیم.

در نظر داشته باشید که زمانی که از یک دسته‌ بندی در سایت خودتان استفاده کردید به هیچ عنوان نباید از یک برچسب مشابه یا نزدیک استفاده کنید. محتوای برچسب و دسته بندی با یکدیگر تفاوت دارد.

3. تفاوت میان عنوان برچسب و دسته بندی

خیلی از افراد از برچسب هایی مشابه با دسته بندی های وب سایت خود استفاده می کنند که این کار کاملا اشتباه است. چرا که وقتی موتورهای جستجو وب سایت شما را مورد بررسی قرار می دهند با دو آدرس متفاوت با عنوان و محتوای یکسان مواجه خواهند شد. در نتیجه ممکن است صفحات فوق را صفحات تکراری در نظر بگیرند. اگرچه برخی این باور را دارند که دیگر این موضوع در الگوریتم‌های موتورهای جستجو همانند قبل مشکل ساز نیست اما باز هم نمی توان نسبت به ضرری که ممکن است به سئو وب سایت شما بزند، بی توجه بود. چرا که حتی اگر موتورهای جستجو هم بتوانند این موضوع را درک کنند باز هم از دید بازدیدکننده این اتفاق جذاب نبوده و مشکل آفرین می شود.

4. تفاوت میان عنوان نوشته و برچسب در وردپرس

یکی دیگر از اشتباهات رایج در هنگام استفاده از دسته بندی و برچسب در وردپرس این است که از یک عنوان ثابت به طور همزمان برای نوشته و برچسب استفاده می شود. این اتفاق نیز اشتباه بوده و روی سئو وب سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. موتورهای جستجو و کاربران با دو صفحه که آدرس متفاوت ولی عنوان هم نام دارند، مواجه خواهند شد. در این صورت چگالی و ارزش سئویی صفحات برای این دو صفحه از نظر موتور جستجو به دو قسمت تقسیم می شود. در نتیجه همین موضوع باعث می شود تا نوشته شما که اصل موضوع برای موتور جستجو و خود شما خواهد بود ارزش خودش را از دست بدهد.

5آموزش استفاده صحیح از دسته بندی و برچسب در وردپرس. عدم استفاده از برچسب‌ های هم معنی

یکی دیگر از اتفاقاتی که در هنگام برچسب گذاری رخ می دهد، استفاده از کلمات هم معنی برای برچسب ها است. شما باید این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که برچسب ها نیز دقیقا مثل دسته بندی به عنوان یک روش برای مرتب کردن محتوای مطالب شما به شمار می روند. اما در شرایط مختلف مثل زمانی که امکان ایجاد یک دسته بندی منحصر به فرد برای چند محتوای محدود را ندارید، ممکن است شما نیاز داشته باشید از برچسب استفاده کنید. پس اگر شما از یک کلمه هم معنی برای برچسب گذاری های خود استفاده کنید، دوباره این حالت پیش میاد که دو صفحه با محتوای یکسان ولی عنوان متفاوت خواهید داشت. این امر هم باعث سردرگم شدن موتورهای جستجو شده و آنها محتواهای صفحات فوق را تکراری و کپی در نظر می گیرند. تکراری بودن محتوا نیز تاثیر منفی زیادی روی سئو وب سایت شما خواهد داشت.

6- زیاده‌روی در استفاده از دسته‌بندی و برچسب وردپرس

متاسفانه موضوعی که اخیراً در وب فارسی رواج پیدا کرده است، استفاده بی رویه از دسته بندی و برچسب در وب سایت ها است. به عنوان مثال برخی سایت‌ ها که دارای تعداد بازدید بالایی هستند در برخی از مطالب خود از بیش از 50 برچسب مختلف استفاده می کنند. خیلی از این برچسب های استفاده شده نیز هیچ ارتباطی با محتوای اصلی نوشته ندارند. برای دسته‌بندی نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است و خیلی از وب سایت ها برای یک نوشته چندین دسته‌ بندی مختلف را انتخاب می کنند. در حالی که به هیچ عنوان نیازی به این کار نیست و در واقع بهتر است محتواهای وب سایت در یک یا نهایت دو دسته بندی با محوریت یکسان قرار بگیرند.

پس با توجه به شرایط فوق می توان گفت که خیلی از کاربران با ماهیت دسته‌ بندی و برچسب آشنا نیستند و تنها سعی می کنند تا از دسته‌ های گوناگون به شکلی استفاده کنند که فقط در موتورهای جستجو قرار بگیرند. در صورتی که چنین دیدی نسبت به استفاده از دسته بندی وردپرس و برچسب در وردپرس کاملا اشتباه است و روی سئو وب سایت تاثیر منفی خواهد داشت. پس سعی کنید با داشتن دانش لازم در زمینه تفاوت دسته و برچسب در ورپرس به شکل بهتری در زمینه استفاده از این قابلیت ها گام بردارید.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بوده است تا با معرفی دقیق تر دسته بندی و برچسب در وردپرس و همچنین بررسی تفاوت دسته و برچسب در وردپرس در زمینه بهبود عملکرد وب سایتتان در کنار شما همراهان عزیز باشیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی در خصوص دسته بندی نوشته ها در وردپرس و همچنین برچسب گذاری وردپرس از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما همراه باشید.

خرید هاست مخصوص وردپرس

4.2
/
5
(
30

امتیاز

)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *