آموزش افزودن Schema Markup در وردپرس


آموزش افزودن Schema Markup در وردپرس

How to Use Schema Markup to Improve SEO and Get More Organic Traffic |  DigitalMarketer

 

Schema Markup یا همان نشانه گذاری محتوا در سایت امکان بهینه سازی نتایج سایت در موتورهای جستجو را برای سایتمون فراهم میکنه که با استفاده از این قابلیت میتونیم اطلاعات بیشتری از سایت رو در نتایج جستجو نشون بدیم که کاربر بدون نیاز به ورود به سایت هم میتونه بخشی از این اطلاعات رو ببینه. حتما شما هم موقع جستجو در گوگل دیدین که برخی نتایج به شکل خاصی در بالای نتایج نشون داده میشه، به عنوان نمونه اگر عبارت worldcup 2018 رو در طی روزهای اخیر که شاهد برگزاری جام جهانی روسیه بودیم جستجو می‌کردید، کلی اطلاعات و اخبار مربوط به جام جهانی در صفحه نمایش نتایج جستجو گوگل به صورت کارت، اخبار پر طرفدار و… نشون داده میشد.

Schema Markup چیست؟

قبل از اینکه به معرفی افزونه Schema وردپرس بپردازم ابتدا لازمه که ببینیم اصلا دلیل استفاده از Schema Markup چیه و چرا باید از نشانه گذاری Schema Markup استفاده کنیم. نشانه گذاری Schema Markup مدت‌هاست که وجود داره، اما برخی افراد به دلیل ناآگاهی و کوتاهی کردن از این موضوع غافل شدن و اصلا به خودشون حتی زحمت این رو ندادند که ببینن Schema Markup چیست؟ چه کاربردی داره و چه تاثیری بر روی سئو وردپرس خواهد گذاشت.

اگه بخوام به صورت خیلی ساده بگم که Schema Markup چیه به این شکل میشه گفت که Schema Markup مجموعه‌ای از اطلاعات کوچک و خلاصه از محتوای هر صفحه از سایت ماست که با استفاده از این اطلاعات میتونیم به موتورهای جستجو نظیر گوگل بفهمونیم که محتوای ما دقیقا چی هست. به عنوان مثال اگه ما یک صفحه‌ای از محصول در فروشگاه اینترنتی خودمون داشته باشیم، با جستجوی محصول در گوگل در حالتی که از نشانه گذاری استفاده نشده یک سری اطلاعات محدود از صفحه محصول مثل نام صفحه، آدرس، تاریخ انتشار و… نشون داده میشه. اما اگه از نشانه گذاری Schema استفاده کرده باشیم، میشه به موتور جستجو اطلاعات دیگه‌ای علاوه بر موارد ذکر شده مثل موارد زیر رو داد تا درک بهتری از صفحات سایت ما داشته باشه.

  • ساعات باز و بسته بودن فروشگاه
  • نحوه پرداخت محصول
  • نمایش تصاویری از محصول
  • امتیاز داده شده به محصول
  • تلفن تماس
  • آدرس فروشگاه
  • نمایش برند محصول
  • امتیاز ستاره‌ای در سایت
  • و…

حالا وقتی چنین اطلاعاتی از صفحه محصول رو نمایش بدین، حتی اگر سایت شما در نتیجه دوم یا سوم گوگل قرار گرفته باشه، بخاطر اطلاعات مفیدتری که برای کاربر در صفحه جستجوی گوگل از محصول وجود داره تعداد کلیک بیشتری خواهید داشت. کافیه خودتون رو به جای کاربری که دنبال محصول هست بزارید. شما باشید روی کدوم نتیجه جستجو کلیک می‌کنید؟

تاثیر نشانه گذاری Schema در سئو سایت

وقتی اطلاعات نشانه گذاری Schema از سایت رو در محتوای صفحه HTML خودتون قرار میدین، موتور جستجو با استفاده از این اطلاعات میتونه درک بهتری از صفحه شما داشته باشه. بنابراین تفسیر و آنالیز صفحات راحت‌تر میشه که در این صورت باعث دیده بیشتر شدن سایت و تشخیص بهتر کلمات کلیدی در سایت خواهد شد.

اما باید این نکته رو هم بدونید که نشانه گذاری Schema صرفا برای درک بهتر صفحات هست و با استفاده از اون نمیشه نتایج جستجو رو تغییر داد. بلکه میتونید با کمک به گوگل کاری کنید که درک صفحات براش ساده‌تر بشه. اما منظور از این بی تاثیری اینه که بعد از استفاده نباید انتظار تغییر محسوس در نتایج داشته باشید، بلکه با این کار کمک میکنید مطالب بهتر درک بشه که اگه به خوبی عمل کنید و درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از صفحات رو به گوگل بدین، در این صورت میشه گفت هنگام ایندکس شدن نتیجه بهتری خواهید گرفت.

با استفاده از نشانه گذاری Schema در واقع به موتورهای جستجو که هنوز درک کاملا درستی از محتوای صفحات ندارند، میفهمانید که صفحه شما شامل چه چیزی است، در چه موضوعی قرار دارد، چه اطلاعاتی از سایت میتواند برای جستجو کننده مفید باشد بپردازید.

یه خوبی دیگه که استفاده از schema داره این هست که مثلا ممکنه سایتتون برای یک کلمه کلیدی در گوگل در رتبه چهارم قرار داشته باشه. اما تعداد کلیکی که در مقایسه با سایتی که در نتیجه اول قرار داره دریافت می‌کنید بهتر خواهد بود. می‌پرسید چرا؟ خب مشخصه، چون در این حالت شما اطلاعات بیشتری از نوشته رو در نتایج جستجو به کاربر ارائه میدین و کاربر بر اساس همین اطلاعات شیفته این میشه که به جای کلیک روی سایت اول، سایت شما رو انتخاب بکنه.

حالا که تا حدودی با نشانه گذاری Schema آشنا شدید در ادامه به معرفی افزونه schema وردپرس میپردازم که بعد از فعال سازی میتونید از قابلیت‌های نشانه گذاری محتوا در وردپرس استفاده کنید.


آموزش فعال کردن نشانه گذاری Schema Markup در وردپرس

افزونه schema وردپرس که قصد معرفی اونو دارم با نام Schema در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تاکنون موفق شده بیش از 40.000 نصب فعال و کسب امتیاز 4.8 رو ازآن خودش بکنه که با استفاده از این افزونه میتونید اقدام به نشانه گذاری Schema Markup در وردپرس در وردپرس بکنید. برای استفاده از این افزونه ابتدا روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه افزونه در مخزن وردپرس هدایت بشید و سپس با استفاده از آموزش نحوه نصب و کار کردن با افزونه ها در وردپرس اقدام به نصب و فعال سازی افزونه بکنید.

دانلود افزونه Schema

بعد از نصب و فعال سازی افزونه مشابه تصویر زیر منویی با نام Schema در پیشخوان سایت وردپرسی شما اضافه میشه که با کلیک روی این منو میتونید به صفحه افزونه برای انجام تنظیمات نشانه گذاری schema در وردپرس هدایت بشید.

 

Site Type: از این گزینه باید نوع دسته بندی سایت خودتون رو مشخص کنید. در اینجا سایت شما میتونه در انواع دسته‌های زیر قرار داشته باشه که بسته به نوع محتوایی که منتشر میکنید باید مرتبط‌ترین رو انتخاب کنید.

  • Blog or Personal: وبلاگ یا سایت شخصی
  • Online Shop: فروشگاه آنلاین
  • News and Magazine: سایت مجله‌ای و خبری
  • Small Offline Business: کسب و کار سنتی کوچک
  • Corporation: سایت شرکتی
  • Portfolio: سایت نمونه کار
  • Photography: سایت عکاسی
  • Music: سایت موزیک
  • Niche Affiliate / Reviews: سایت نقد و بررسی
  • Online Business Directory: دایرکتوری تجارت آنلاین
  • Knowledgebase / Wiki: سایت پایگاه دانش
  • Question & Answer: سایت پرسش و پاسخ
  • School or College: سایت مدرسه و دانشگاه
  • Something else: سایر

Publisher Logo: از این بخش باید یک لوگو با اندازه 60*600 پیکسل و با فرمت png یا jpg را انتخاب کنید. بعد از ساختن تصویر با این اندازه کافیه روی دکمه Upload File کلیک کرده و لوگو رو در رسانه وردپرس آپلود کنید.

 

تنظیمات گراف دانش یا Knowledge Graph

با رفتن به این تب میتونید اطلاعات هویتی مربوط به سایت خودتون رو که شامل نام، آدرس سایت، صفحات اجتماعی، نمایش عناوین سایت در نتایج جستجو، صفحات درباره و تماس، فعالیت حقیقی یا حقوقی و… را مشخص کنید.

This Website Represent: با استفاده از این گزینه ابتدا مشخص کنید که سایت شما یک صفحه شخصی و حقیقی هست و یا اینکه متعلق به یک شرکت هست و به صورت حقوقی فعالیت دارید. در صورتی که فعالیت شخصی داشته باشید باید گزینه Person رو انتخاب کنید و در صورت داشتن فعالیت شرکتی باید گزینه Organization را انتخاب کنید. بعد از انتخاب یکی از این گزینه‌ها چند فیلد دیگه نمایش داده خواهد شد که شامل موارد زیر هستند.

  • Person Name یا Organziation Name: در این گزینه بسته به انتخاب شخصی یا شرکتی باید نام شخص یا نام شرکت را وارد کنید.
  • Website URL: در این گزینه باید آدرس سایت خودتون رو وارد کنید.
  • Logo(در صورت انتخاب شرکتی): در این گزینه هم باید لوگو شرکت را وارد کنید.

 

Enable Sitelinks Search Box: با فعال کردن این گزینه در نتایج جستجوی سایت شما باکس جستجویی قرار میگیره که کاربران با جستجو کردن در این باکس جستجو قادر هستند مطالبی که در سایت شما وجود داره را از طریق گوگل جستجو کنند.

Enable Site Name: با فعال کردن این گزینه هم نام سایت در کنار آدرس سایت نمایش داده میشه که بعد از فعال کردن این گزینه دو باکس Site Name و Site Alternate Name نمایش داده میشه که باید در این گزینه‌ها به ترتیب نام دلخواه و نام جایگزین را وارد کنید.

 

در نهایت بعد از فعال کردن این دو گزینه سایت شما مشابه تصویر بالا در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد.

 

با رفتن به صفحه Social Profiles میتونید آدرس شبکه‌های اجتماعی مختلفی که ازشون استفاده می‌کنید را در این بخش وارد کنید.

 

Contact Type: از این گزینه ابتدا نوع تماس و پشتیبانی را مشخص کنید. این گزینه میتونه شامل موارد زیر باشه:

  1. Customer Support: پشتیبانی مشتریان
  2. Technical Support: پشتیبانی فنی
  3. Billing Support: پشتیبانی مالی
  4. Bill Payment: پرداخت
  5. Sales: واحد فروش
  6. Reservations: واحد رزرو
  7. Credit Card Support: پشتیبانی پرداخت با کارت‌های اعتباری
  8. Emergency: پشتیبانی اضطراری
  9. Baggage Tracking: پشتیبانی پیگیری سفارشات
  10. و…

Telephone: در این گزینه شماره تلفن تماس خودتون رو به همراه کد کشور وارد کنید.

URL: در این گزینه هم میتونید آدرس صفحه تماس را وارد کنید.

 

About Page: از این گزینه برگه درباره را انتخاب کنید.

Contact Page: از این گزینه برگه تماس در وردپرس را انتخاب کنید.

با فعال کردن هر کدوم از گزینه‌های نمایش داده شده هم میتونید قابلیت نمایش اطلاعات schema در وردپرس که به صورت زیر هستند رو در گوگل نمایش بدین.

  • اطلاعات schema موجود در هدر و فوتر وردپرس
  • نمایش مسیرهای Breadcrumbs در وردپرس
  • نمایش نظرات
  • نمایش فایل‌های ویدئویی
  • نمایش فایل‌های صوتی
  • و…

 

Delete Data on Uninstall: با فعال کردن تیک این گزینه، وقتی افزونه رو حذف کنید کلیه اطلاعات نشانه گذاری schema وردپرس که در دیتابیس مشخص شدند، حذف شده و بعد از مدتی نهایتا از نتایج گوگل نیز حذف خواهند شد.

Disable Duplicate Features that Yoast SEO Offers: از اونجایی که افزونه سئو وردپرس برخی از اطلاعات Schema رو نمایش میده، بهتره این گزینه رو فعال کنید تا در صورتی که برخی از داده‌های نشانه گذاری محتوا که توسط افزونه سئو وردپرس توسط گوگل قابل مشاهده هستند و افزونه schema وردپرس هم این داده‌ها رو تولید میکنه، از حالت کپی و وجود دوتایی این اطلاعات جلوگیری کنید. با فعال کردن این گزینه، اطلاعاتی که توسط افزونه سئو وردپرس ساخته شده باشند در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد.


تنظیمات Types افزونه Schema وردپرس

بعد از اینکه تنظیمات افزونه را نهایی کردید حالا بر اساس همین تنظیمات افزونه میاد و در منو Types انواع مختلفی از محتوا رو برای نوشته‌ها و برگه‌ها مشخص میکنه که با استفاده از اون میتونید بر اساس دسته بندی نوع نوشته، مشخص کنید که داده‌های Schema وردپرس به چه شکلی خواهند بود. به عنوان مثال در این نمونه سایت من یک وبلاگ و سایت شخصی بوده که در این صورت برای نوشته‌هام حالت Article که مربوط به نوشته و مقاله هست مشخص خواهد شد. حالا برای این حالت افزونه میاد مشخص میکنه که نوشته‌ها به صورت مقاله‌ای هستند و در ادامه باید مشخص کنید که فایل‌های ویدئویی و صوتی به چه شکلی در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

 

همونطور که میبینید برای هر پست تایپ در وردپرس یک schema ساخته شده که در اینجا چون من فقط پست تایپ نوشته و برگه رو دارم و موضوع سایت هم وبلاگ هست، نوع Article برای اون انتخاب شده و اطلاعاتی مثل پست تایپ، تعداد محتوا و بازدید هم در اون قابل مشاهده است. حالا برای اینکه امکان نمایش اطلاعات رو شخصی سازی کنیم کافیه به صفحه ویرایش هر کدوم مراجعه کنیم.

 

Schema Markup Type: با استفاده از این گزینه میتونید نوع داده schema رو مشخص کنید. با فعال کردن گزینه Post meta باکسی نمایش داده میشه که در اون میتونید کدهای متاتگ مربوط به سایر افزونه‌ها رو وارد کنید که اگر داده تکراری وجود داشت از اونجا بخونه و با مشکل دوتایی بودن داده‌ها مواجه نشید. در آخرین نسخه از افزونه سازگاری با افزونه یوست سئو وجود داره.

Article Type: بعد از اینکه نوع سایت مشخص شد باید از اینجا انتخاب کنید که نوشته‌ها برای چه نوع سایتی هستند که در اینجا چون وبلاگی هست گزینه BlogPosting انتخاب شده.

Video Markups: با استفاده از این بخش میتونید انتخاب کنید که اگر در نوشته ویدئو وجود داشت به چه شکی نمایش داده بشه که در اینجا توصیه میشه مثل تصویر گزینه Single Video رو انتخاب کنید. چون اگر ویدئویی وجود داشته باشه معمولا در هر نوشته یک مورد خواهد بود. اما اگر در نوشته‌ها تعداد ویدئوها بیشتر از یکی هست گزینه Multiple videos رو انتخاب کنید.

Audio Markups: این گزینه هم مشابه ویدئوها هست که در مورد بالایی توضیح داده شد. با این تفاوت که در اینجا به جای ویدئو منظور فایل‌های صوتی هستند.

حالا به همین ترتیب میتونید داده‌های schema وردپرس رو برای برگه‌ها، محصولات و هر نوع پست تایپ دلخواه در وردپرس که دارید سفارشی سازی کنید. بعد از اینکه کلیه تنظیمات افزونه رو انجام دادید و شخصی سازی کردید باید چند روزی منتظر بمونید تا کلیه لینک‌های سایت شما در نتایج جستجو بروزرسانی بشه و تاثیری که این افزونه در نمایش داده‌های ساختار یافته خواهد داشت رو ببینید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *