آموزش جستجو و رفع کوئری‌های کند در دیتابیس وردپرس


آموزش جستجو و رفع کوئری‌های کند در دیتابیس وردپرس

کوئری‌های کند در دیتابیس وردپرس از مهمترین دلایلی هست که باعث میشه عملکرد سایت شما را کاهش بده. گاهی اوقات برخی درخواست‌های SQL که در دیتابیس برای اجرایی شدن پردازش می‌شوند به دلیل عملکرد ضعیفی که دارن باعث ایجاد اختلال کلی در سایت می‌شوند که نتیجه آن چیزی جز کند شدن وردپرس نخواهد بود. در واقع این کوئری‌های دیتابیس در وردپرس زمانی برای خود اسم و رسمی داشته و سریع بودند. اما به مرور زمان با زیاد شدن داده‌های سایت و کهولت سنی که در وردپرس رخ میدهد کند و کند و کندتر شده‌اند به طوری که دیگر زمانی میرسد قادر به ادامه و همراهی دیتابیس نمی‌شوند. این درست زمانی است که دیگر عزمتان را برای حل مشکل کند بودن وردپرس به کار خواهید بست.

آموزش جستجو و رفع کوئری های کند در دیتابیس وردپرس /رفع کوئری های کند

کوئری های کند

کوئری‌های کند در دیتابیس وردپرس از مهمترین دلایلی هست که باعث میشه عملکرد سایت شما را کاهش بده. گاهی اوقات برخی درخواست‌های SQL که در دیتابیس برای اجرایی شدن پردازش می‌شوند به دلیل عملکرد ضعیفی که دارن باعث ایجاد اختلال کلی در سایت می‌شوند که نتیجه آن چیزی جز کند شدن وردپرس نخواهد بود. در واقع این کوئری‌های دیتابیس در وردپرس زمانی برای خود اسم و رسمی داشته و سریع بودند. اما به مرور زمان با زیاد شدن داده‌های سایت و کهولت سنی که در وردپرس رخ میدهد کند و کند و کندتر شده‌اند به طوری که دیگر زمانی میرسد قادر به ادامه و همراهی دیتابیس نمی‌شوند. این درست زمانی است که دیگر عزمتان را برای حل مشکل کند بودن وردپرس به کار خواهید بست.

آموزش جستجو و رفع کوئری‌های کند در دیتابیس وردپرس

برای یافتن کوئری کند در وردپرس باید دو مرحله را پشت سر بگذارید.

  • شناسایی کوئری‌های آهسته در سایت
  • پیدا کردن کدهایی که این کوئری‌ها را تولید می‌کنند

بعد از طی این دو مرحله میتونید مشکل کند بودن وردپرس را با استفاده از کوئری‌های کند در دیتابیس وردپرس برطرف کنید. دلیل تهیه این آموزش این است که اسکریپتی در سرورهای هاست میزبان‌فا استفاده می‌شود که وظیفه آن بررسی دیتابیس تمامی سایت‌های روی سرور است. این اسکریپت Query های دیتابیس سایت‌های موجود در سرور را به صورت مرتب مانیتور می‌کند، سپس با بررسی هر کوئری اگر به جایی پیش برود که اجرای دیتابیس بیش از 30 ثانیه به طول بینجامد اطلاع رسانی انجام خواهد داد. این موضوع باعث مشغول کردن ظرفیت سرور خواهد شد که با زیاد بودن تعداد روی کل سرور تاثیر گذاشته و منجر به کند شدن تمامی سایت‌های روی سرور خواهد شد. بنابراین بعد از مشخص شدن این موضوع به کاربر اطلاع رسانی خواهد شد که کوئری مربوط به X در دیتابیس بهینه نیست و باید آن را برطرف نماید. حال در اینجا میتوانید با نحوه شناسایی کوئری‌های کند در وردپرس آشنا شوید.

1. بررسی کوئری وردپرس با Query Monitor

Query Monitor یکی از افزونه‌های خوب وردپرس است که اطلاعات زیادی در مورد صفحه فعلی که در آن قرار دارید ارائه می‌دهد. علاوه بر اینکه به مجموعه‌ای از اطلاعات کامل در رابطه با عملکردهای داخلی وردپرس دسترسی دارید، می‌توانید از امکانات زیر نیز در آن استفاده کنید.

  1. چند کوئری و درخواست در صفحه فعلی انجام گرفته است.
  2. کدام یک از این کوئری‌های انجام گرفته از همه طولانی‌تر هستند.
  3. کدام یک از توابع وردپرس، بیشترین زمان را در اجرای کوئری‌های SQL به خود اختصاص داده‌اند.
  4. کوئری‌های نمایش داده شده شامل کدام بخش از وردپرس که شامل هسته وردپرس، قالب وردپرس و افزونه وردپرس است را شامل می‌شود.

 

کوئری‌هایی که دارای بیشترین زمان اجرا در SQL وردپرس باشند توسط این افزونه با رنگ قرمز نمایش داده می‌شوند که حتما باید به انها توجه داشته باشید و بعد از بررسی مشکل آنها را برطرف کنید.

 

برای استفاده از این افزونه می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کرده و آن را از مخزن وردپرس دریافت کنید. پس از نصب افزونه منوی Query Monitor در نوار ابزار پیشخوان وردپرس اضافه میشه که با کلیک روی اون میتونید جزییات هر درخواست از صفحه وردپرس را ببینید.

دانلود افزونه Query Monitor


2. بررسی کوئری وردپرس با Debug Bar

یکی دیگه از افزونه‌هایی که با استفاده از اون میتونید کوئری ها و درخواست‌های کند در وردپرس رو مشاهده کنید با نام Debug Bar در مخزن وردپرس به ثبت رسیده که مشابه افزونه قبلی اطلاعات مفیدی از درخواست‌های فعلی که در هر صفحه اجرا می‌شوند را به شما خواهد داد. این افزونه امکانات زیر را برای مشاهده درخواست های دیتابیس می‌دهد.

  • مشاهده پارامترهای WP_Query
  • درخواست اطلاعات کوئری‌ها
  • مشاهده درخواست‌های انجام گرفته در SQL صفحه فعلی

این افزونه به گونه‌ای طراحی شده است که با استفاده از چند افزونه جانبی میتوانید امکانات آن را افزایش داده و بررسی دقیق‌تری روی دیتابیس وردپرس و حل مشکل کند بودن در وردپرس داشته باشید. در رابطه با این افزونه قبلا در مقاله آموزش رفع مشکل کندی لود در وردپرس با افزونه مفصلا توضیحات لازم را ارائه دادم که میتونید ازش استفاده کنید.


رفع کوئری‌های کند در وردپرس

تا اینجای کار به معرفی دو افزونه کاربردی برای یافتن کوئری‌های کند در وردپرس پرداختم. پس تا اینجا ما طبق توضیحاتی که در ابتدای مقاله دادم اولین مرحله برای حل مشکلات کندی وردپرس را که شناسایی کوئری‌های کند بود پشت سر گذاشتیم. حالا که لیستی از کوئری‌های کند وردپرس به دست آوردید در این مرحله باید بدونید منبع اجرای این کوئری های از کجاست تا با بررسی کدها مشکل رو برطرف کنید.

این منبع میتونه در هسته وردپرس، افزونه وردپرس یا قالب وردپرس قرار داشته باشه که از کدهای برنامه نویسی برای اجرای درخواست خاصی استفاده کردید. اما حالا به هر دلیلی مثل بهینه نبودن کدها یا ایجاد اختلال با قالب سایت یا افزونه خاصی باعث شده که مدت زمان اجرای کوئری طول بکشه و در نهایت نتیجه‌اش چیزی جز کند شدن سرعت وردپرس نیست.

برای یافتن این کدها کلید واژه EXPLAIN در MYSQL میتونه مفصلا توضیح بده که دقیقا چه اتفاقی در سایت رخ داده که باعث کندی در سرعت وردپرس شده. اضافه کردن EXPLAIN به شروع یک کوئری در دیتابیس وردپرس نشون میده که MySQL یک کوئری را اجرا کرده. EXPLAIN برای نمادهای پیچیده، میتونه به شناسایی نقاط آهسته در SQL ها کمک بکنه. به عنوان مثال نمونه زیر را در نظر بگیرید.

SELECT slow_column FROM slow_table

برای کوئری بالا میتونید با استفاده از EXPLAIN کردن این کوئری را به شکل زیر اجرا کنید.

EXPLAIN SELECT slow_column FROM slow_table

در این صورت خروجی EXPLAIN در phpMyAdmin به شکل زیر ظاهر خواهد شد.

 

با این حال همه کارهای داخلی که در دیتابیس اجرا می‌شوند قابل درک نیستند. اما اجرای EXPLAIN در کوئری‌ها به خوبی میتونه درک کنه که چه چیزی در SQL پایگاه داده در حال اجرا شدن هست. آیا این کوئری در حال اجرای یک شاخص هست؟ آیا این کوئری کل جدول را در دیتابیس اسکن می‌کند؟ از ویژگی‌های خوب EXPLAIN اینه که اطلاعاتی را برای کمک به درک چیزی که در حال وقوع است فراهم می‌کند. میتونید EXPLAIN را با استفاده از خط فرمان MySQL خود اجرا کنید.

انتخاب اول: تغییر کوئری

به عنوان مثال فرض کنید درخواست زیر رو در Edit Post داریم که سرعت اجرای کوئری را در دیتابیس در حد یک حلزون کند کرده است. این کوئری بخشی از فیلد متا جعبه سفارشی در دیتابیس است.

SELECT meta_key
FROM wp_postmeta
GROUP BY meta_key
HAVING meta_key NOT LIKE '\_%'
ORDER BY meta_key
LIMIT 100

این بیت خاص SQL یک لیست از meta_keys هست که در جدول wp_postmeta قرار دارد و با underscore (_) شروع نمی‌شود. GROUP BY هم به این معنیه که هر نتیجه از این کوئری منحصر به فرد است. بعد از اجرای این کوئری برای 5 بار نتیجه زیر حاصل شد.

  1. 1.7146 ثانیه
  2. 1.7912 ثانیه
  3. 1.8077 ثانیه
  4. 1.7708 ثانیه
  5. 1.8456 ثانیه

حالا به نظر شما میتونیم کاری کنیم که با اجرای یک کوئری این مدت زمان‌ها کمتر شوند؟ برای این کار با باید از یک meta_keys منحصر به فرد استفاده کنیم. منظور از منحصر به فرد بودن در اینجا متمایز بودن کوئری هست. به عنوان نمونه از DISTINCT برای این کار استفاده می‌کنیم.

SELECT DISTINCT meta_key 
FROM wp_postmeta 
WHERE meta_key NOT LIKE '\_%' 
ORDER BY meta_key

حالا بعد از اجرای کوئری مورد نظر به این روش نتایج به شکل زیر تغییر پیدا می‌کنند.

  1. 0.3764 ثانیه
  2. 0.2607 ثانیه
  3. 0.2661 ثانیه
  4. 0.2751 ثانیه
  5. 0.2986 ثانیه

این یک مقایسه علمی است. اما نتایج بسیار خوبی را در پی داشته و رسیدن به این زمان واقعا راضی کننده است.

انتخاب دوم: افزودن شاخص یا Index

هنگامی که یک query SQL را در یک جدول MySQL استاندارد اجرا می‌کنید، MySQL باید تمام جدول را اسکن و بررسی بکنه تا مشخص بشه کدوم ردیف مربوط به این کوئری خاص هست. وقتی دیتابیس شما بزرگ باشد، انجام این اسکن و بررسی مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. اما این در حالی است که شاخص‌های MySQL وارد می‌شوند. شاخص‌ها داده‌ها را از جدولی می گیرند و آن را سازماندهی می‌کنند تا اطلاعات را بسیار آسان‌تر کند. با سازماندهی داده‌ها به این روش خاص، شاخص‌ها کمک می‌کند تا مقدار اسکن شده MySQL را برای هر کوئری به کمترین مقدار ممکن برسانید. شاخص‌ها را میتوان مانند نمونه زیر به ستون‌های تک یا چند ستون اضافه کرد.

CREATE INDEX wp_postmeta_csstricks ON wp_postmeta (meta_key)

با استفاده از شاخص meta_key، زمان واقعی پرس و جو SQL به شرح زیر خواهد بود.

  1. 0.0042 ثانیه
  2. 0.0024 ثانیه
  3. 0.0031 ثانیه
  4. 0.0026 ثانیه
  5. 0.0020 ثانیه

هر بار که INSERT یک سطر ایجاد می‌کند یا اینکه سطری در یک جدول UPDATE می‌شود، این شاخص دوباره محاسبه می‌شود، که می‌تواند عملیات پر هزینه باشد. شاخص‌ها خواندن را از جدول سریع‌تر می‌کنند، اما نوشتن به جدول کندتر است. یک شاخص به خوبی میتواند کوئری خود را به خوبی یک پرواز اجرا کند.

انتخاب سوم: کش نتایج کوئری

ما می‌دانیم که یک کوئری کند داریم. حالا اگر به جای تغییر کوئری، اگر فقط نتایج را ذخیره کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به این ترتیب محدودیتی روی اجرای این کوئری اعمال خواهیم کرد که با استفاده از آن می‌توانیم یک «گذرگاه آزاد» را دریافت کنیم. برای ذخیره کردن یکی کوئری میتوانیم از Transients API وردپرس استفاده کنیم که برای ذخیره نتایج هزینه بر مانند موارد زیر قابل استفاده است.

  • درخواست‌های وب سایت‌های خارجی(به عنوان مثال، پست‌های اخیر فیس بوک)
  • تکه‌های آهسته پردازش(به عنوان مثال جستجوی رشته‌های طولانی)
  • درخواست‌های کند پایگاه داده

ذخیره یک نتیجه کوئری چیزی شبیه به نمونه زیر خواهد بود.

if ( false === ( $results = get_transient( 'transient_key_name' ) ) ) {
  $results = ...; // Do the slow query to get the results here
  // 60 * 60 is the expiration in seconds - in this case, 3600 seconds (1 hour)
  set_transient( 'transient_key_name', $results, 60 * 60 ); 
}

ذخیره کردن نتیجه یک کوئری مثل این بدان معنی است که این کوئری در هر یک ساعت انجام خواهد گرفت یا خیر. اگر شما یک کوئری با نتایجی که اغلب تغییر نمیکند دارید، استفاده از گذرگاه‌ها یک روش عالی برای جلوگیری از ضربه زدن به پایگاه داده هستند.

انتخاب یک رویکرد نهایی

در این آموزش ما به معرفی سه راهکار و انتخاب پرداختیم. البته لازم به ذکر است که تقریبا تا 17 رویکرد مختلف دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از انها می‌توانید کوئری‌های کند در وردپرس را برطرف کنید. اما به نظر شما از بین سه راهکار بالا، کدامیک نیاز ما را برطرف خواهند کرد؟

رویکرد اول: نتیجه این رویکرد بسیار عالی بود. اما اگر بازنویسی مجدد این کوئری همین نتایج را به دنبال نداشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ما میتوانیم به صورت ناخودآگاه با قرار دادن یک کد در کوئری اجرای ان را کندتر کنیم.

رویکرد دوم: بسته به جدول و ستون‌هایی از دیتابیس که این کوئری در آنها اجرا می‌شود، همیشه نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. در مورد جداول هسته وردپرس، باید نگرانی‌های زیر را داشته باشید.

  • آیا با بروزرسانی معمول هسته وردپرس، انتظار می‌رود که شاخص‌های اضافی در آن ایجاد شود؟
  • آیا اضافه کردن یا آپدیت یک شاخص، باعث کند شدن سایر کوئری‌ها خواهد شد؟

رویکرد سوم: این رویکرد دارای حداقل تاثیر است. چرا که ما کوئری اصلی را تغییر نداده و نیازی هم به تغییر پایگاه داده نداریم.

در بیشتر موارد از گزینه سوم استفاده می‌شود.بسته به کوئری و اطلاعاتی که در دیتابیس شما قرار دارد ممکن است استفاده از سایر گزینه‌ها بهتر باشد. اجرای کند کوئری‌ها در وردپرس نتایج یکسانی ندارند. بنابراین می‌توانید بر اساس شرایط سایت خود با این رویکرد مخالف بوده و یا موافق آن باشید. و یا حتی می‌توانید از همه اینها نیز استفاده کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *