آموزش نصب وردپرس روی ساب دامین سی پنل


آموزش نصب وردپرس روی ساب دامین سی پنل

آموزش گام به گام نصب وردپرس روی ساب فولدر سی پنل - مجله اینترنتی ماهان سرور

نصب وردپرس روی ساب دامین این امکان را به شما میده تا به جای دامنه اصلی سایت خودتون از یک ساب دامنه و یا یک ساب فولدر استفاده کرده و وردپرس را در اونجا نصب کنید. قابلیتی که نصب وردپرس روی ساب دامین برای شما فراهم میکنه اینه که میتونید از امکان نصب دو وردپرس در یک هاست استفاده کرده و سایتی که در ساب دامنه وردپرس نصب و راه اندازی کردید را به صورت کلی از سایتی که در دامنه اصلی قرار داره جدا کنید. حالا میتونه این کار به این شکل باشه که هر دو سیستم مدیریت محتوای شما وردپرس باشه و یا اینکه از سایر سیستم‌های محتوا استفاده کنید. در هر صورت فرقی نداره و شما میتونید در ساب فولدر یک سایت مجزا راه‌اندازی کنید که کلیه موارد از دامنه اصلی جدا خواهد بود. اگر شما اقدام به نصب وردپرس در ساب فولدر هم بکنید حتی در هنگام معرفی سایت وردپرسی به گوگل هم لازمه تا با مراجعه به کنسول جستجوی گوگل ساب دامنه‌ای که وردپرس را روی آن نصب کردید را به عنوان یک سایت جدا در وردپرس معرفی کنید.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم تا نحوه نصب وردپرس را در ساب دامنه به شما آموزش دهم که با استفاده از این آموزش میتونید اقدام به نصب وردپرس بر روی ساب دامنه خودتون کرده و یک وردپرس دیگه در هاست خودتون راه‌اندازی کنید که در کنار وردپرس اصلی دامنه از اون استفاده کنید. پس اگر شما هم به دنبال نصب وردپرس روی ساب دامین cpanel هستید تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

آموزش نصب وردپرس روی ساب دامین

اما قبل از اینکه به نحوه نصب وردپرس در ساب دامنه یا نصب وردپرس در ساب دایرکتوری بپردازم لازمه تا یک مقایسه بر روی اون داشته باشیم و ببینیم در حالت کلی وقتی اقدام به نصب وردپرس در زیر دامنه می‌کنید چه تفاوت‌هایی در سایت شما ایجاد خواهد شد.

برای نصب وردپرس در یک زیر دامنه و یا نصب وردپرس در یک دایرکتوری ما با دو حالت مواجه خواهیم بود که اگر آموزش نصب وردپرس شبکه یا چند سایته را مطالعه کرده باشید به صورت کامل به اون پرداختیم و در اینجا هم اونو تکرار می‌کنیم. وقتی اقدام به نصب وردپرس جدا از دامنه خودتون می‌کنید دو حالت برای شما وجود خواهد داشت.

استفاده از وردپرس در ساب دامنه یا پوشه از نظر سئو

اگر بخواهیم از نظر سئو و بهینه سازی به انتخاب اینکه وردپرس را در یک ساب دامنه و یا یک پوشه نصب کنیم برسیم دقیقا دو حالت زیر برای ما رخ خواهد داد.

  1. حالت اول اینه که شما وردپرس را در یک پوشه نصب می‌کنید که برای دسترسی و مشاهده سایت در این حالت باید به آدرسی مثل https://mizbanfa.net/blog مراجعه کرده و برای مشاهده سایت و حتی مدیریت سایت از این دایرکتوری استفاده کنید.
  2. حالت دوم اینه که شما برای این دایرکتوری که ایجاد کردید یک ساب دامنه تعریف می‌کنید و با مراجعه به ساب دامین میتونید سایت را مشاهده و مدیریت کنید که در این حالت آدرس شما چیزی مثل https://blog.mizbanfa.net خواهد بود.

حالا که با این حالت آشنا شدید ممکنه از خودتون سوال کنید که از نظر سئو و بهینه سازی نصب وردپرس روی کدام حالت بهتر خواهد بود؟ از اونجایی که استفاده از ساب دامنه به عنوان یک زیر دامنه در موتورهای جستجو در نظر گرفته خواهد شد بنابراین موتور جستجو هر آدرسی که در این ساب دامنه قرار داشته باشه را به عنوان یک سایت مجزا در نظر میگیره و دقیقا رفتاری که با اون خواهد داشت مثل این خواهد بود که شما از دو دامنه جدا برای نصب وردپرس استفاده کرده باشید. اما در حالتی که وردپرس را در یک پوشه نصب کنید این حالت رخ نمیده و بخشی از اعتبار دامنه اصلی به وردپرسی که در پوشه نصب کردید تعلق خواهد گرفت. پس در این حالت میتونه تاثیر بهتری روی سئو سایت شما داشته باشه و به همین خاطر هم هست که سایت‌هایی بزرگ همچون میزبان‌فا برای بخش پایگاه دانش و وبلاگ خودشون به جای ساب دامنه از یک فولدر برای اینکار استفاده می‌کنند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که در این حالت هم وردپرسی که نصب کردید به عنوان یک سایت جدا در نظر گرفته می‌شود. بنابراین برای هر دو حالت لازمه تا اقدام به ثبت سایت در گوگل بکنید.

برای نصب وردپرس در ساب دایرکتوری لازمه تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. ساخت ساب دایرکتوری و ثبت ساب دامنه برای دایرکتوری ساخته شده در هاست
  2. آپلود فایل‌های وردپرس در دایرکتوری ساخته شده و خارج کردن آنها از حالت زیپ
  3. ساخت پایگاه داده وردپرس
  4. نصب وردپرس در ساب دامنه

همونطور که میبینید کلیه مراحل نصب وردپرس در ساب دامین درست مشابه کارهایی هست که در هنگام نصب وردپرس در هاست دایرکت ادمین یا سی پنل انجام میدیم با این تفاون که مسیر مورد نظر برای نصب جدا از دامنه اصلی خواهد بود و بعد از اینکه همه این مراحل را طی کردید وردپرس در ساب دامنه و یا ساب دایرکتوری نصب شده و میتونید از اون استفاده کنید.

مرحله اول: ساخت ساب دامنه در هاست سی پنل

ابتدا برای ساخت ساب دامنه وارد هاست خود شده و سپس مشابه تصویر زیر روی دکمه Subdomains کلیک کنید تا به صفحه ساخت ساب دامنه در هاست سی پنل مراجعه کنید.

بعد از اینکه به صفحه ساخت ساب دامنه در هاست سی پنل هدایت شدید مشابه تصویر زیر آدرس دلخواه خودتون را برای ساب دامنه وارد کنید.

برای این منظور ابتدا از قسمت Create a Subdomain تو فیلد subdomain قادر هستیم نام ساب دامنه مورد نظرمون که تصمیم داریم بسازیمش رو وارد کنیم، ما تو اینجا تایپ می کنیم blog و از قسمت domain هم قادر هستیم نام دامنه ای که میخوایم براش ساب دامین بسازیم رو انتخاب کنیم، این فیلد برای اونایی کاربرد داره که میخوان برای ادان دامین هاشون و یا پارک دامین هاشون ساب دامین ایجاد کنن، مثلا دامنه اصلی این هاست ما Mizbanfatv.ir هستش اما قادر هستیم برای یکی از پارک دومین های داخل هاست وب سایتمون هم مثل دامنه Mizbanfa.org هم ساب دامین ایجاد کنیم، ما اینجا mizbanfatv.ir رو انتخاب می کنیم یعنی دامنه اصلی این هاست، تو فیلد Document Root مسیر قرار گیری فایل های این ساب دامین به صورت خودکار توسط سی پنل تولید شده است. حالا برای نهایی سازی ساخت ساب دامین از اینجا بر روی دکمه آبی رنگ create کلیک می کنیم.

 

بعد از کلیک روی دکمه Create پیغام سبز رنگ Success: “blog.mizbanfatv.ir” has been created. رو مشاهده کنیم، مشاهده این پیغام به این معناست که ساب دامین ما به خوبی ایجاد شده و حالا اگر به ادرس ساب دامنه ساخته شده مراجعه کنید میبینید که ساب دامنه ساخته شده و صفحه ساب دامنه بر اساس تنظیماتی که میزبانی وبسایت تعیین کرده به صورت Forbidden یا صفحه خالی نمایش داده خواهد شد. در صورتی که اگر ساب دامنه به درستی ایجاد نشده باشه ما با خطای Not Found 404 مواجه خواهیم شد.

مرحله دوم: دانلود وردپرس و آپلود آن در دایرکتوری ساب دامنه

حالا که ساب دامنه به درستی ایجاد شده به صفحه اصلی هاست در سی پنل برگردید و روی گزینه File Manager کلیک کنید تا به صفحه مدیریت فایل‌ها در هاست سی پنل هدایت شده و وارد مسیر public_html شوید.

با مراجعه به صفحه public_html خواهید دید که مشابه تصویر زیر پوشه‌ای به نام انتخاب شده در مرحله اول که ساب دامنه را ساختیم به این بخش اضافه شده است. روی این پوشه کلیک کنید تا وارد اون شده و اقدام به آپلود وردپرس در این پوشه بکنید.

برای این منظور ابتدا به وبسایت https://fa.wordpress.org مراجعه کرده و سپس مشابه تصویر زیر آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنید.

سپس به فایل منیجر هاست برگردید و وارد پوشه‌ای که هنگام ساخت ساب دامنه در public_html هاست ایجاد شده مراجعه کرده و روی دکمه Upload کلیک کنید تا آخرین نسخه وردپرس را در این دایرکتوری آپلود کنید.

بعد از کلیک روی دکمه Upload صفحه زیر براتون باز میشه که میتونید اسکریپت وردپرس را که دانلود کردید در اون بارگزاری کنید تا در هاست آپلود شود.

حالا بعد از اینکه وردپرس آپلود شد به پوشه‌ای که وردپرس را در اون آپلود کردید برگردید و روی فایل zip مشابه تصویر کلیک کرده و گزینه Extract را انتخاب کنید.

بعد از کلیک روی گزینه extract پنجره زیر براتون باز میشه که باید مسیر مورد نظر برای خارج کردن وردپرس از حالت فشرده را انتخاب کنید. بنابراین تغییری در این گزینه ایجاد نکرده و روی دکمه Extract Fileکلیک کنید.

بعا از Extract کردن فایل وردپرس، فایل ها در یک پوشه به نام wordpress قرار میگیرند و دلیل این کار هم اینه که توسعه دهندگان وردپرس از ابتدا فایل‌ها را در پوشه‌ای با این نام قرار داده و سپس آن را به حالت فشرده جهت استفاده تبدیل میکنند، حالا لازمه تا اونها را به پوشه ساخته شده در هاست برای نصب وردپرس در ساب دامنه انتقال دهیم. بنابراین برای انتقال فایل‌ها در هاست سی پنل کافیه مشابه تصویر زیر وارد پوشه wordpress شده و سپس بعد از انتخاب کلیه فایل‌ها مشابه تصویر زیر روی دکمه select all کلیک کنید تا همه فایل‌ها و پوشه‌ها برای انتقال انتخاب شوند و در نهایت راست کلیک کرده و گزینه Move را انتخاب کنید.

بعد از این مرحله پنجره زیر براتون باز میشه، حالا باید از بخش آدرس بخش wordpress را حذف کنید و در نهایت روی دکمه Move کلیک کنید تا فایل‌ها به پوشه ساب دامنه ساخته شده انتقال یابند.

مرحله سوم: ساخت پایگاه داده وردپرس

در این مرحله لازمه تا ابتدا یک پایگاه داده جدید در سی پنل ایجاد کنیم و سپس با درون ریزی پایگاه داده‌ای که  از لوکال هاست یا روی هاست دیگه  یک خروجی از اون تهیه کردیم به این دیتابیس جدید ایمپورت کنیم. پس برای ساخت پایگاه داده جدید در سی پنل ابتدا به صفحه اصلی کنترل پنل هاست سی پنل خودتون مراجعه کنید و سپس مشابه تصویر زیر روی دکمه MySQL database wizard کلیک کنید تا به صفحه ساخت دیتابیس جدید در هاست سی پنل هدایت شوید.

پس از کلیک روی دکمه مورد نظر به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد، یک نام دلخواه برای پایگاه داده جدید وردپرس انتخاب کنید و سپس روی دکمه Next Step کلیک کنید تا وارد مرحله تعیین نام کاربری پایگاه داده وردپرس و رمز پایگاه داده وردپرس شده و در نهایت دیتابیس خودتون رو بسازید.

پس از اینکه روی دکمه Next Step کلیک کنید به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت مشوید که در اون میتونید تا نام کاربری پایگاه داده، رمز پایگاه داده رو انتخاب کنید و در نهایت پایگاه داده خودتونو ایجاد کنید. با استفاده از دکمه Password Generator قادر خواهید بود تا یک رمز قوی که سی پل به صورت خودکار برای سما میسازه ایجاد کنید و از اون برای رمز پایگاه داده خودتون استفاده کنید. در این مرحله دقت کافی را داشته باشید که رمز رو در جایی مطمئن کپی کنید و اونو هیچوقت فراموش نکنید چرا که در آینده و در مراحل بعد به این رمز و نام‌های انتخاب شده احتیاج پیدا خواهید کرد.

در نهایت پس از پر کردن کلیه فیلدهای بالا به صفحه دیگری مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد، در این مرحله تیک گزینه ی ALL PRIVILEGES رو بزنین و روی next step کلیک کنین تا ارتباط بین یوزر و پایگاه داده برقرار بشه و سطح دسترسی های یوزر هم تصحیح بشه.

بعد از کلیک روی Next Step در این مرحله پایگاه داده به درستی ساخته شده و پیغام موفقیت آمیز بودن اون به شما نمایش داده میشود.

مرحله چهارم: نصب وردپرس در ساب دامنه

حالا برای نصب وردپرس به آدرس ساب دامنه که در مرحله اول ساختید مراجعه کنید. در اینجا آدرس ساب دامنه من blog.mizbanfatv.ir بوده که برای نصب وردپرس باید به این مسیر مراجعه بکنم. در این مرحله مشابه تصویر زیر با صفحه‌ای مواجه خواهید شد که توضیحاتی مبنی بر تغییر نام فایل کانفیگ وردپرس را نمایش خواهد داد در صورتی که فایل wp-config-sample.php در این مرحله به هر دلیلی به صورت خودکار تغییر نام نداد و مشکلی در اون پیش اومد کافیه تا وارد فایل منیجر هاست خودتون شده و روی فایل wp-config-sample.php راست کلیک کرده و بعد از انتخاب گزینه Raname نام اونو به wp-config.php تغییر نام بدهید، حالا همونطوری که در تصویر مشاهده میکنید کافیه تا بعد از اینکه توضیحات رو به صورت کامل خوندید روی دکمه بزن بریم! کلیک کنید تا به مرحله بعدی هدایت شوید که در اون لازمه تا اطلاعات دیتابیس وردپرس خودتون رو وارد کنید.

سپس مشابه تصویر زیر اطلاعات پایگاه داده را که در مرحله قبل ساختیم را در اینجا وارد کنید. این اطلاعات شامل نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز انتخاب شده و… برای پایگاه داده وردپرس می‌باشد. همونطور که در تصویر مشاهده می‌کنید به ترتیب این داده‌ها را بر اساس توضیحاتی که در ادامه شرح خواهم داد تکمیل کنید.

نام پایگاه داده: در این بخش باید نام پایگاه داده خودتون رو که ساختید وارد کنید، در اینجا ما نام پایگاه داده‌مون رو mizbanorg_web انتخاب کردیم، شما هم هر نامی که برای پایگاه داده و دیتابیس وردپرس خودتون انتخاب کردید در این فیلد وارده کنید.

نام کاربری: در این بخش هم باید نام کاربر پایگاه داده وردپرس خودتون را وارد کنید. در اینجا هم من از نام mizbanorg_web انتخاب کردم، اما همونطوری که در مرحله ساخت دیتابیس گفتم دقت کنید که نام پایگاه داده و نام کاربری پایگاه داده یکی نباشن تا دیتابیس شما از امنیت بالاتری برخوردار باشد.

رمز: در این فیلد نیز رمزی که برای پایگاه داده وردپرس خودتون انتخاب کردید رو در اینجا وارد کنید. برای رمز پایگاه داده هم تکرار میکنم که سعی کنید موقع ساخت دیتابیس از یک رمز خیلی خیلی قوی استفاده کنید که به راحتی قابل حدس زدن هم نباشد.

میزبان پایگاه داده: این فیلد رو با همین نام که هست باقی بزارید و چیزی به اون اضافه یا کم نکنید.

پیشوند جدول: همونطور که میدونید هر سایتی دارای یک پایگاه داده میباشد که اطلاعات حیاتی سایت در اون ذخیره میشه و با ایجاد ارتباط بین پایگاه داده و فایل‌های موجود در هاست اطلاعات پردازش میشوند و تصاویر از فایل منیجر لود میشوند و از سمت دیگه اطلاعات سایت همچون مطالب، دسته‌بندی، تنظیمات و… کلیه اطلاعات پردازشی که در دیتابیس ذخیره میشوند لود شده و در نهایت یک سایت برای ما بارگزاری میشود. حالا وردپرس برای اینکه بیاد و از سرقت اطلاعات جلوگیری کنه و کاری کنه تا مراحل دسترسی به اطلاعات موجود در دیتابیس یک مرحله بیشتر امنیتشون بالاتر بره اومده و از پیشوند جداول استفاده کرده، در حالت عادی این پیشوند روی _wp قرار داره اما برای اینکه امنیت پایگاه داده سایت خودتون رو ارتقا بدین پیشنهاد می‌کنم تا از یک پیشوند دلخواه برای پایگاه داده وردپرس استفاده کنید. اگر سایت شما مدتی هست که راه‌اندازی شده جای هیچ نگرانی نیست، چرا که شما قادر خواهید بود تا به راحتی پیشوند جداول وردپرس را تغییر بدهید که در آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس به نحوه تغییر اون پرداختم.

حالا بعد از اینکه فیلدهای این مرحله را طبق توضیحات ارائه شده وارد کردید روی دکمه فرستادن که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید. در صورتی که اطلاعات قبلی یعنی، نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز پایگاه داده، میزبان پایگاه داده و جدول پایگاه داده وردپرس را به درستی وارد کرده باشید صفحه زیر به عنوان تاییدیه‌ای از صحت مراحل برای شما باز خواهد شد، کافی است تا روی دکمه اجرای نصب کلیک کنید تا به مرحله بعد که شامل اطلاعات ورودی سایت می‌باشد هدایت شوید.

حالا لازمه تا اولین کاربر را در سایت خودمون بسازیم و اطلاعات پایه سایت که شامل نام سایت، نام کاربری مدیرکل، ایمیل و.. می‌باشد را تعیین کنیم. بنابراین برای این منظور آدرس اصلی سایت خود را باز کنید تا مشابه تصویر زیر به صفحه‌ای به همین شکل هدایت شوید، سپس بر اساس توضیحات زیر فیلدهای هر بخش را تکمیل کنید.

عنوان سایت: در این فیلد عنوانی که برای سایت در نظر گرفتید وارد کنید. این عنوان همون Title وبسایت شما رو تشکیل میده که با مراجعه به صفحه اصلی سایت در عنوان صفحه مرورگر نمایش داده خواهد شد.

نام کاربری: نام کاربری مدیر سایت رو در این فیلد وارد کنید. در نگهداری و حفظ این نام کاربری دقت کافی داشته باشید چرا که برای ورود به پیشخوان وردپرس و مدیریت سایت با این نام کاربری نیاز داریم، اما زیاد نگران نباشید در صورت فراموشی نام کاربری از طریق ایمیل در وردپرس میتونید وارد شوید که البته در صورت غیرفعال کردن این قابلیت باید از طریق دیتابیس برای بازیابی اطلاعات ورود استفاده کنید که در مقالات بعدی به نحوه این کار خواهم پرداخت.

رمز انتخابی: رمز مورد نظر برای ورود به محیط پیشخوان وردپرس رو وارد کنید. سعی کنید تا از یک کلمه عبور قوی که شامل اعداد، سمبل‌ها و حروف بزرگ و کوچک میشه استفاده کنید تا سایت شما از امنیت بالایی برخوردار باشد.

ایمیل: در این فیلد هم ایمیل خودتونو وارد کنید. از این ایمیل برای اطلاع‌رسانی وردپرس و موارد دیگه همچون بازیابی رمز عبور وردپرس استفاده میشه که در مقاله‌های بعدی به صورت مفصل در مورد اون بحث خواهیم کرد.

با فعال و غیرفعال کردن تیک گزینه نمایش به موتورهای جستجو هم میتونید وضعیت ایندکس سایت در موتورهای جستجو رو کنترل کنید. اگر تمایلی ندارید تا فعلا سایت ساخته شده توسط شما در موتورهای جستجو ایندکس شود میتونید تا تیک این گزینه را برای این کار غیرفعال کنید.

بعد از اینکه کلیه فیلدها را به درستی پر کردید روی دکمه راه‌اندازی وردپرس کلیک کنید تا عملیات نصب وردپرس از طریق پایگاه داده به مراحل پایانی خود رسیده و وردپرس روی سایت شما نصب شود.

از کلیک روی دکمه راه‌اندازی وردپرس لحظاتی صبر کنید تا وردپرس در ساب دامنه نصب شده و تصویر زیر براتون نمایش داده شود.

حال همانطور که در تصویر مشاهده میکنید عملیات نصب وردپرس در ساب دامنه به درستی به پایان رسیده است و میتوانید با کلیک روی دکمه ورود اطلاعاتی که شامل نام کاربری و رمز عبور می‌باشد را وارد کنید تا به پیشخوان وردپرس هدایت شده و از دنیای آزاد وردپرس لذت ببرید.

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید تا نسبت به نصب وردپرس در ساب دامنه اقدام کنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش و نحوه نصب وردپرس در ساب دامنه سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *