آموزش پاکسازی دیتابیس وردپرس به منظور بهینه سازی سایت


امروزه سیستم مدیریت محتوا وردپرس به یکی از اصلی ترین انتخاب های افراد برای راه اندازی وب سایت خود تبدیل شده است. این سیسم مدیریت محتوا محبوب را می توان به راحتی به یک دیتابیس در هاست خود متصل کرده و وب سایت خود را مدیریت نمایید. موضوعی که وجود دارد این است که شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ همواره یک مقدار مشخصی از فضا را تحت عنوان سرویس های مختلف مثل هاست مخصوص وردپرس در اختیار کاربران خود قرار می دهند. اگر این فضا پر شود، به طور قطع سرعت سایت نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه کاربران همواره به دنبال راه حلی هستند تا با استفاده از آن بتوانند اقدام به بهینه سازی وب سایت خود کنند. از طریق پاکسازی دیتابیس وردپرس از فایل های غیرضروری می توان تا حدودی در این زمینه قدم برداشت. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به شما بگوییم که چگونه می توانید با پاکسازی دیتابیس در وردپرس وب سایت خود را بهینه و سرعت آن را افزایش دهید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

موضوعاتی را که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد، به شرح ذیل است:

آموزش رایگان وردپرس

بهینه سازی سایت با پاکسازی دیتابیس وردپرس

کاربران اینترنتی همواره تمایل دارند که بتوانند از خدمات یک وب سایت پر سرعت استفاده کنند. اگر سایت شما از سرعت مناسبی برخوردار نباشد، نرخ پرش وب سایت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند و این امر روی عملکرد کلی سایت شما تاثیر می گذارد. از سوی دیگر گوگل نیز به عنوان یک موتور جستجو ارزشمند در میان کاربران به دنبال این است که بهترین و سریع ترین وب سایت های موجود را در رتبه های ابتدایی نتایج خود قرار دهد. در واقع سرعت سایت یک فاکتور اصلی در زمینه رتبه بندی وب سایت ها در نتایج موتورهای جستجو است. به همین دلیل صاحبان وب سایت های اینترنتی به دنبال راه حل های مناسب برای افزایش سرعت وب سایت خود هستند. یکی از راه های مناسب در خصوص بهینه سازی وب سایت، پاکسازی دیتابیس وردپرس است.

وردپرس به طور پیش فرض تمامی محتوای وب سایت شما را در دیتابیسی که در زمان نصب آن ایجاد کرده اید، ذخیره می کند. این محتواها شامل موارد زیر است:

  • صفحات
  • کامنت ها
  • پست های بلاگ
  • تنظیمات قالب ها
  • تنظیمات افزونه ها
  • فرم ها
  • لینک ها
  • تنظیمات وب سایت
  • و…

با گذشت زمان و ایجاد محتوای جدید روی وب سایت خود، دیتابیس مربوطه پر می شود و این امر می تواند عملکرد وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیحه با توجه به این نکته که خیلی از محتواهایی که روی دیتابیس ذخیره می شوند غیر ضروری بوده و مورد نیاز نمی باشند، پاکسازی دیتابیس وردپرس می تواند سرعت سایت شما را به شکل بهینه افزایش دهد. با ما همراه باشید تا اقدامانی که می توانید برای بهبود عملکرد وب سایت خود از طریق پاکسازی دیتابیس در وردپرس داشته باشید را به شما آموزش دهیم.

مراحل پاکسازی دیتابیس در وردپرس

شما می توانید به روش های مختلفی دیتابیس وردپرس خود را پاکسازی نموده و از طریق آن وب سایت خود را بهینه سازی کنید. در ادامه اقداماتی که باید در این زمینه داشته باشید که اصلی ترین آنها عبارتند از:

  1. بهینه سازی وب سایت با استفاده از phpMyAdmin
  2. حذف افزونه ها و قالب های اضافی
  3. حذف نوشته های منسوخ شده
  4. وردپرس خود را بروز نگه دارید
  5. 5. استفاده از افزونه های بهینه سازی وردپرس

موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که قبل از داشتن هرگونه اقداماتی باید یک بکاپ از دیتابیس خود تهیه نمایید. بدین ترتیب می توانید در صورت بروز هرگونه مشکلی به راحتی بکاپ تهیه شده را ریستور نمایید.

آموزش بکاپ گیری و بازگردانی بکاپ در وردپرس

1- بهینه سازی وب سایت با استفاده از phpMyAdmin

یکی از رایج ترین روش های مدیریت دیتابیس های وردپرس phpMyAdmin است. با استفاده از این برنامه می توانید از طریق یک رابط گرافیکی جذاب با بخش سیستم مدیریت دیتابیس (MySQL) کار کنید. به منظور پاکسازی دیتابیس وردپرس با استفاده از phpMyAdmin شما باید:

  1. به منظور ورود به پنل مدیریتی هاست، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.
  2. سپس از طریق منو Database زیر منو phpMyAdmin را انتخاب نمایید.
    بهینه سازی سایت با پاکسازی دیتابیس وردپرس
  3. در صفحه ای که به شما نمایش داده می شود و از طریق منویی که در سمت چپ قرار گرفته است، دیتابیسی که به وردپرس مورد نظر متصل می باشد را شناسایی و روی آن کلیک نمایید.
  4. حال تمامی اطلاعات وب سایتتان در دسترس شما خواهد بود. حال گزینه Check all را انتخاب نمایید تا بتوانید روی تمامی اطلاعات موجود در دیتابیس تغییرات مورد نظر خود را اعمال نمایید.
    بهینه سازی سایت با پاکسازی دیتابیس در وردپرس
  5. سپس همانند تصویر زیر گزینه Optimize table را انتخاب نمایید. بدین ترتیب بهینه سازی به صورت خودکار صورت می گیرد.
    آموزش بهینه سازی سایت با پاکسازی دیتابیس در وردپرس

2- حذف افزونه ها و قالب های اضافی

افزونه ها و قالب ها به طور معمول بخش عظیمی از فضای دیتابیس شما را پر می کنند. در صورتی که از قالب یا افزونه ای استفاده ندارید، بهتر است در راستای فرآیند پاکسازی دیتابیس وردپرس خود آن ها را حذف نمایید. بعد از حذف موارد عنوان شده خواهید دید که فضای دیتابیس وردپرس شما به شکل بهینه ای خالی می شود. به منظور شناسایی افزونه های فعال روی وب سایت وردپرسی خود و حذف موارد بلااستفاده باید از طریق پیشخوان وردپرس خود مسیر افزونه ها> افزونه های نصب شده را دنبال کنید.

در گام بعدی باید به سراغ قالب های نصب شده بروید. پیش از اینکه شما قالب مورد نظر خود را انتخاب یا نصب نمایید، به صورت پیش فرض وردپرس یکسری قالب را در اختیار شما قرار می دهد. می توانید از طریق پیشخوان وردپرس مسیر نمایش> پوسته ها را طی کرده و آنها را حذف نمایید. در صورتی که خودتان نیز قالبی را نصب کرده اید که در حال حاضر از آن استفاده نمی کنید نیز می توانید به همین شکل آنها را حذف نمایید.

3- حذف نوشته های منسوخ شده

دنیای اینترنت یک چیز را به خوبی به ما نشان می دهد و آن هم این است که همه چیز در حال تغییر است. بنابراین اگر شما صاحب یک وبلاگ هستید که مرتبا در آن محتوای جدید قرار می دهید، به طور قطع این امکان وجود دارد که بسیاری از نوشته های قبلی شما منسوخ شده و دیگر به کار نیایند. در چنین شرایطی شما باید به منظور پاکسازی دیتابیس وردپرس خود، محتوای منسوخ وب سایت خود را حذف نمایید. اما در نظر داشته باشید که حذف یک محتوا می تواند سبب شود که وب سایت شما خطا 404 را به کاربران نشان دهد. از طرفی بهتر است محتواهای منتظر بازبینی و پیش نویس هایی که بلااستفاده هستند را حذف کنید.

4- وب سایت خود را بروز نگه دارید

به طور کلی استفاده از نسخه های قدیمی وردپرس، افزونه یا قالب می تواند روی عملکرد وب سایت شما تاثیر مستقیم داشته باشد. در صورت استفاده از نسخه های قدیمی ممکن است با مشکلات مختلفی از قبیل مشکلات امنیتی یا عدم سازگاری مواجه شوید. به همین دلیل در فرآیند پاکسازی دیتابیس وردپرس همواره در نظر داشته باشید که بروز رسانی بخش های مختلف وب سایت خود، به ویژه بروز رسانی وردپرس را به یک عادت تبدیل کنید.

5- استفاده از افزونه های بهینه سازی وردپرس

در حال حاضر افزونه های مختلفی وجود دارند که شما می توانید از آنها برای بهینه سازی وب سایت وردپرسی خود استفاده کنید. این افزونه ها در زمینه پاکسازی دیتابیس وردپرس بسیار موثر عمل کرده و عملکرد  سایت شما را بسیار بهبود می بخشند. یکی از مبوب ترین این افزونه ها WP-Optimize است. با استفاده از این افزونه می توانید وب سایت خود را به شکل های مختلفی مورد بررسی قرار داده و مشکلاتی که باعث بروز اختلال و پر شدن دیتابیس شده است را شناسایی و حل نمایید.

بعد از تهیه هاست و دامنه مناسب مدیریت درست آنها نیز در موفقیت یک وب سایت نقش اساسی را ایفا می کند. یکی از مواردی که شما باید در زمینه استفاده از هاست خود به آن توجه داشته باشید، استفاده درست و بهینه از فضای هاستی است که در اختیارتان قرار گرفته است. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا با ارائه یک راهنمای گام به گام به شما در زمینه پاکسازی دیتابیس وردپرس به منظور بهینه سازی وب سایتتان کمک کنیم. با استفاده از مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شده است شما می توانید دیتابیس وردپرس خود را پاکسازی کرده و سرعت و قدرت بیشتری را در هنگام استفاده از وب سایت خود تجربه کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا وجود هر ابهامی می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما همراه باشید.

خرید هاست ابری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *