ارتباط بازاریابی محتوا با سئو دقیقا چیست؟
در این مقاله ما به بررسی «سئو» و «بازاریابی محتوا» می پردازیم و میخواهیم بدانیم این دو، در چه زمینههایی با یکدیگر متفاوت یا مرتبط هستند.
سئو یا Search Engine Optimization (بهینهسازی موتور جستجو) به اختصار به معنی انجام برخی فعالیتها روی سایت و بهبود رتبه کلمات کلیدی هم چنین ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو می باشد.
بازاریابی محتوا هم در سادهترین شکل یعنی بازاریابی به وسیله محتوا.
بااینکه ظاهر قضیه ساده نشان می دهد ولی خیلی از افراد و حتی بسیاری از کسانی که با مقوله سئو و طراحی سایت و مانند آن سرو کار دارند، دقیقاً نمیدانند بین سئو و بازاریابی محتوا چه رابطهای برقرار است. اصلاً رابطهای دارند؟!
همچنین آنها پاسخ به این سؤالات را نمیدانند:
1. آیا سئو و بازاریابی محتوا با یکدیگر همکارند یا دشمن و متضاد هم به شمار میروند؟
2. آیا وقت گذاشتن برای یکی، ما را از توجه به دیگری بازمیدارد؟ یا برعکس، توجه به یکی، تقویت دیگری را به دنبال دارد؟
3. مرز میان سئو و بازاریابی محتوا چیست و چگونه میتوان آن را درک کرد؟
پاسخ این است: SEO و Content Marketing (بازاریابی محتوا) در کنار هم، کاملکننده هم و دوست یکدیگرند.
اما شاید بپرسید چرا؟
1. سئو و بازاریابی محتوا باهم یکپارچهاند
برخلاف تصور عدهای که گمان میکنند سئو و بازاریابی محتوا جدا از هم و کاملاً متفاوت و متمایز از یکدیگرند ، این دو درهمتنیدهاند. سئو و بازاریابی محتوا به مقدار زیادی باهم همپوشانی دارند.
البته میان سئو و بازاریابی محتوا تفاوتهایی هم وجود دارد و بهعبارتدیگر این دو را میتوان از هم متفاوت دانست – و واقعیت هم همین است – ولی از این سخن نمیتوان چنین نتیجه گرفت که این دو باهم در تعارض و دشمنی هستند!
بهعنوانمثال، سئو محدود و فنیتر ولی بازاریابی محتوا گسترده و جامعتر است.
2. سئو و بازاریابی محتوا رابطه مکمل دارند
رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا را از یک منظر دیگر هم میشود نگاه کرد: سئو تقاضا میآفریند و بازاریابی محتوا به این تقاضاها پاسخ میگوید. واضح است که سئو بدون محتوا معنایی ندارد.
شما به واژهها، کلمات کلیدی، مقالات، عکس و فیلم و … نیاز دارید تا بتوانید حرفی از سئو به میان آورید. به قول یک کارشناس، سئو یعنی کلمات کلیدی، و بازاریابی محتوا یعنی استفاده از این کلمات کلیدی.
کلمات کلیدی، تحقیق در مورد آنها، بهینهسازی آنها و ردگیری این کلمات طلایی، سئو را تشکیل میدهد. حال پاسخ به این سؤال که «چگونه میتوان از این کلمات کلیدی استفاده کرد؟» میشود بازاریابی محتوا.
تنها راه برای استفاده از کلمات کلیدی این است که شما آنها را بهصورت استراتژیک در محتوای خود بهکارگیرید.
بیشتر بدانید: 10 نکته طلایی برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب
3. سئو و بازاریابی محتوا درهمتنیدهاند
البته اگر دقیقتر نگاه کنیم، درمییابیم که سئو چیزی بیش از تولید محتوا، وبلاگ نویسی و کلمات کلیدی است. سئو یعنی بهینهسازی robots.txt، بهینهسازی متادادهها، استفاده از تگهای مناسب و یک سری مسائل فنی ازایندست. این بهینهسازیهای فنی، کار را برای بازاریابی محتوا آسان میسازد. یعنی این بهبودها در خدمت ترویج مطالب و محتواهای سایت است و بهبود تجربه کاربر را به دنبال دارد. به همین خاطر است که بازهم تأکید میکنم ارتباط میان سئو و بازاریابی محتوا ناگسستنی است.
چند سؤال و جواب شیرین:
1. چرا شما میخواهید برای سایتتان یک sitemap زیبا طراحی کنید؟
برای اینکه کاربران بهراحتی بتوانند محتواهای موردنظرشان را پیدا کنند.
2. چرا قصد دارید robots.txt را بهینه کنید؟
چون جستجوگرهای اینترنتی بتوانند بهتر در سایت شما بخزند و مطالب را ایندکس کنند.
3. چرا میخواهید از تگهای مناسب در جای مناسب استفاده کنید؟
برای اینکه بتوان محتوای سایت را به زیبایی مرتب کرد.
خوب همانطور که مشاهده میکنید واقعاً نمیتوان مرز دقیقی میان SEO و Content Marketing ( بازاریابی محتوا) ترسیم کرد.
اصولاً گوگل محتواهای جدید را دوست دارد، هرکس که با سئو سروکاری دارد، میداند محتواهای جدید بهسرعت ایندکس میشود و در صفحه پاسخ جستجوگرها رتبه بالایی نسبت به محتواهای قدیمی و کمارزشتر، پیدا میکند. یک سئوی خوب یعنی بیرون دادن منظم و سازمانیافته محتوا. بیرون دادن منظم و سازمانیافته محتوا هم یعنی اینکه شما در حال بازاریابی محتوا هستید، و این کار را بهخوبی انجام میدهید.
نتیجهگیری
بازاریابی محتوا یک فعل معلوم است با یک عملِ در حال انجام؛ یعنی اینطور نیست که شما یکبار آن را انجام دهید و دیگر تمام شود، بلکه فرایندی ادامهدار است و استمرار مییابد. بازاریابی محتوا و سئو دو بال یک پرندهاند.
وبمسترها، صاحبان صنایع و مدیران کسبوکارها برای موفقیت در این زمینه، هم باید به سئو توجه نشان دهند و هم با فوتوفنهای بازاریابی محتوا بهخوبی آشنا باشند.
بدون دیدگاه