استارت آپ های ایران در سال 1400
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 12 دقیقه 30 نظر 34,396 بازدید

در این مقاله قصد دارم درباره اتفاقاتی که در سال 1400 شمسی برای استارت آپ های ایرانی خواهد افتاد صحبت کنم. 

امروز یک فروردین سال 1400 است:

سال تحویل شده است و همه در تکاپوی شروع سال جدید هستند..

دیگه برای بازدیدهای عید کسی آژانس تلفنی نمیگیره..

برای خونه تکونی از سرویس های آنلاین نظافت استفاده میشه و حتی قالیشویی ها هم به صورت آنلاین سفارش شستشو میگیرند…

همه خرید های خودشون رو از سوپر مارکت آنلاین 24 ساعته سفارش میدن…

اگه می خوای یه دسته گل یا هدیه برای کسی ارسال کنی با اپ تو گوشیت پیک میگیری و میفرستی…

اگه ماشینت نیاز به کارواش داره با اپ کارواش درخواست میدی و میان ماشینتو می شورند…

اگه نیاز به خرید یا فروش هر جنس یا سرویسی داری گوشیتو بر می داری و بهت میگه اطرافت چطوری اون کالا یا سرویس رو بخری یا بفروشی…

اگه ماشینت پنچر بشه یا خراب بشه یا سرویس بخواد فقط کافیه گوشیتو برداری و تو اپ اش درخواست بدی…

اگه یه وقت گرسنه ات بشه گوشیتو برمی داری و سفارش غذا از رستوران های اطرافت میدی…

اگه نیاز به مشاوره داشته باشی گوشیتو بر می داری و درخواست مشاوره میدی…

اگه واسه کسب و کارت سایت نیاز داشته باشی با چند کلیک سایتتو می سازی و منتشر می کنی…

اگه بخوای خودت یا ماشینتو بیمه کنی میری تو‌ اپ گوشیت تا بهترین و ارزون ترین بیمه رو بهت پیشنهاد بده و آنلاین می خریش…

اگه دلت بخواد یه ایده رو اجرایی کنی و پولشو نداشته باشی ایده تو توی یه سایت کمک جمعی ثبت می کنی و با پول جمع شده راه اندازیش می کنی…

استارت آپ

اگه بخوای کار خیر انجام بدی وارد اپ خیریه میشی و به هر جایی که بخوای کمک می کنی..

اگه بخوای مطالعه کنی همه کتابهای مورد علاقه ات توی گوشیته و هیچ وقت هم خراب نمیشه..

اگه بخوای آموزش ببینی وارد اپ آموزش آنلاین میشی و هزاران ساعت ویدیوی آموزشی واسه دیدن داری..

اگه تولید کننده هستی نیازی به سایت نداری و با گذاشتن محصولاتت در مارکت پلیس ها از لحظه اول فروشت شروع میشه..

دنبال یه دست لباس خوب می گردی فقط میری تو اپ فروشگاه های لباس و سفارش میدی بعد تو‌خونه ات پرو می کنی و اگه دوست داشتی برش می داری…

حالا اگه همین لباسا چروک شد بازم میری تو اپ خشکشویی آنلاین و میان لباساتو میبرن اتو می کنند..

و حتی اگر تصمیم بگیری کالایی رو پست کنی اپ مخصوص پستی رو باز می کنی و ارزون ترین پست رو انتخاب می کنی و آنلاین سفارش میدی..

خلاصه میشه گفت به جز دستیار همراهی که دیگه همه تا اون موقع ممکنه داشته باشند و اتوماتیک شدن رانندگی خودروها واسه هر کاری که فکرشو بکنی باید گوشیتو برداری!!

کسب و کارهای اینترنتی خیلی بزرگ شدند و به راحتی با غول های بزرگ تجارت های دیگر مانند تجارت فوتبال، نفت و حتی ساخت و ساز رقابت می کنند.

 

جای شما در میان این کسب و کارها کجاست؟؟؟

همه کسب و کارهایی که در سال 1400 موفق و بزرگ شده اند در همان سالهای 96 و یا 97 راه اندازی شده اند و هرگز در آن زمان کسی فکرش را هم نمی کرد این کسب و کارها تا این حد بزرگ بشوند.

من همیشه یک حرف را تکرار می کنم و آن این است که فقط سماجت و انجام کارهای کوچک است که یک کسب و کار بزرگ را ایجاد می کند و اگر شما همین امروز یک ایده داشته باشید که حتی 1٪ احتمال موفقیت در آن می بینید، با شروع کردن آن و انجام کارهای کوچک روزانه و سماجت زیاد قطعا صاحب یکی از کسب و کارهایی هستید که من در سال 1400 در حال استفاده از آنها بودم.

استارت آپ

اما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق به چه چیزهایی نیاز دارید؟

وقتی می خواهید یک کوه را فتح کنید باید ابتدا یک کوهنورد شوید و زمانی که می خواهید یک کسب و کار اینترنتی موفق راه اندازی کنید باید یک وبمستر یا مدیر وب باشید.
همانطور که کوهنوردی با آموزش و تمرین قابل یادگیری است،‌ وبمستری نیز به همین شکل با آموزش قابل یادگیری خواهد بود.

شروع یک کسب و کار اینترنتی اگر کوچک و سریع نباشد احتمال موفقیت آن بسیار کاهش میابد و حتی ممکن است هرگز آغاز نشود، شما باید حتما سریع و کوچک کار خود را آغاز کنید و به طور پیوسته با بازخورد گرفتن از دیگران کسب و کار خود را توسعه دهید، قبلا در یک وبینار یک ساعته با عنوان عامل اصلی موفقیت استارت آپ ها این موضوع را کامل توضیح داده ام، اگر این وبینار را ندیده اید حتما بعد از خواندن این مقاله آن را مشاهده نمایید.

 

وقتی صحبت از استارت آپ می شود سریع بودن و پرسود بودن به ذهن هر فردی وارد می شود، بنابراین نیاز است که شما هم سریع و با برنامه درآمد زایی مشخص شروع کنید.

قبلا حتی در خصوص عوامل موفقیت استارت آپ ها مسابقه ای برگزار کردیم و تعداد زیادی از کاربران سایت به این موضوع پرداختند که مهمترین عامل موفقیت یک استارت آپ چیست؟ و پاسخ های جالبی در این مسابقه مطرح شد.

مسابقه: مهمترین عامل موفقیت یک استارت آپ چیست؟

برای دیدن ویدیوی مسابقه به صفحه مهمترین عامل موفقیت یک استارت آپ چیست؟ مراجعه کنید و حتما نظرات را بخوانید و برای دیدن پاسخ این مسابقه نیز به صفحه پاسخ: مهمترین عامل موفقیت یک استارت آپ چیست؟ مراجعه کنید و پاسخ نهایی را مشاهده کنید.

استارت آپ

همانطور که مشخص است گویا بزرگان وب دنیا علاقه زیادی به فضای پرسود وب ایران دارند، از آنجایی که قبلا بارها این سرویس ها را آنلاین ارائه کرده اند و با اکثر موانع و مشکلات مسیر آن آشنایی دارند، خیلی راحت وارد بازار ایران می شوند و به موفقیت میرسند! اکنون از استارت آپ های ایرانی موفق نیز تعدادی متعلق به همین کمپانی های غیر ایرانی هستند.

برای این موضوع چه باید کرد و چگونه با وجود این شرکت های بزرگ می توان موفق شد؟

قطعا راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و یکی از آنها پیوستن به این موج بزرگ است! شما با داشتن یک ایده خوب هیچ وقت نمی توانید به کمپانی های بزرگ بپوندید، اما با اجرای آن هرچند کوچک اما تمیز و رو به رشد می توانید نظر این شرکت ها را به خود جلب کنید. همچنین ممکن است بتوانید با قیمتی خوب کنار بکشید (مانند سایت بدوفود که در مقابل زودفود این کار را کرد) و یا با یک سرمایه خیلی بیشتر ادامه قدرتمندتری خواهید داشت و این شرکت ها روی کسب و کار شما سرمایه گذاری می کنند مانند سایت های دیوار و شیپور که اینگونه پیش می روند.

چهار عامل موفقیت یک استارت آپ در ایران که باید به آنها توجه کنید:

  • ایده خوب و قابل اجرا
  • تیم خوب و متخصص 
  • داشتن یک MVP مناسب (در وبینار معرفی شده فوق توضیح داده شده است)
  • داشتن یک برنامه رشد و درآمدزایی مشخص

با داشتن چهار مورد بالا و نوشتن یک طرح تجاری شفاف برای روشن کردن همه قسمت های آن شما آماده شروع کوچک و سریع خود خواهید بود و فقط کافی است ایده خوبی داشته باشید و به هر طریقی که می توانید صدای خود را به مخاطب برسانید، حال با بودجه بازاریابی خیلی کم و یا فعالیت زیاد در شبکه های اجتماعی و یا به هر طریق دیگری که می توانید خود را نشر دهید تا دیده شوید. در این زمان شما به سرمایه گذار احتیاج دارید و باید نظر یک سرمایه گذار را جلب کنید.اگر کسب و کار شما یک MVP خوب را ایجاد کرده باشد و تا حد قابل قبولی هم از آن استقبال شده باشد می توانید سرمایه جذب کنید و کسب و کار خود را برای مرحله اول کار توسعه دهید.

استارت آپ

اتفاق خوب هنگامی که استارت آپ شما شروع می شود

شما یک ایده خوب دارید و می دانید که آن ایده جواب می دهد، تعریف ساده یک ایده خوب این است که مشکل شما را حل کند نه مشکل جامعه را! شاید برایتان این موضوع کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که صاحب آمازون یا ای بی و یا حتی پورشه همگی فقط سعی در حل کردن مشکل خودشان داشتند و برای حل مشکل شان شروع به راه اندازی یک راهکار کردند و آن راهکارها الان بزرگترین کمپانی های دنیا هستند.

البته که شرایط موجود و نیاز جامعه و موارد بسیار دیگری نیز هستند که مهم بوده و در نتیجه نهایی شما اثرگذار است، انتخاب حوزه فعالیت و ایده یابی نیز اصولی دارند که قبلا در دوره انتخاب حوزه فعالیت و ایده یابی مفصل به آن پرداخته ام، بنابراین اگر در این بخش مشکلاتی داشتید این دوره مشکلات شما را رفع خواهد کرد و در این مقاله بیشتر از این به ایده یابی نمی پردازیم.

اگر ایده خوبی داشته باشید که قابل اجرا باشد، نیاز به تیمی دارید که به شما کمک کنند تا آن ایده را اجرایی کنید. قطعا الان دارید به این موضوع فکر می کنید که چرا خودم به تنهایی این کار را نکنم و افراد اضافی را وارد بازی کنم، اما خیلی اهمیت دارد که این نکته را بدانید که اکثر ایده های بزرگ توسط یک تیم راه اندازی شده اند و شما برای قسمت های مختلف کار خود نیاز به یک تیم دارید.
فرض کنید می خواهید یک استارت آپ آنلاین راه اندازی کنید و شما می دانید چطور باید آن را به همه معرفی کنید و به محبوبیت لازم برسانید اما برای اجرای آن نیاز به برنامه نویسی دارید، خوب 3 راهکار دارید:

استارت آپ

در حالت اول نیاز دارید کسب و کار ابتدایی را خودتان راه اندازی کنید که البته مهم است شما در حد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به صورت ابتدایی اطلاعات لازم را داشته باشید! من قبلا برای این موضوع یک محصول آموزشی ساخته ام که اگر می خواهید در عرض 3 ساعت یک سایت راه اندازی کنید می توانید از آن استفاده کنید، می توانید اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره را در صفحه دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار اینترنتی مشاهده نمایید.
البته اگر حالت دوم یا سوم را در نظر داشته باشید باز هم بهتر است قبل از هر اقدامی یک سایت را خودتان از پایه راه اندازی کنید تا اگر زمانی خواستید با یک برنامه نویس تیم شوید یا کار طراحی سایت خودتان را به یک شرکت برون سپاری کنید بدانید که دقیقا چه نیازهایی دارید و باید چه چیزهایی را درخواست کنید تا برای شما اجرا کنند.

من همیشه می گویم دانش راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی در حد همین دوره آموزشی که در بالا معرفی شد برای هر فردی در ابتدای کار لازم است و مانند دانش حسابداری که هر مدیری باید بداند مهم است، شما قرار نیست سند حسابداری بزنید اما تا زمانی که حسابداری پایه را ندانید نمی دانید باید چه گزارشاتی را از یک حسابدار درخواست کنید و نمی دانید که واقعا خروجی کار همانی هست که باید باشد یا نه؟!

البته اگر هیچ چیز در مورد کسب و کار اینترنتی نمی دانید یادگیری راه اندازی سایت حتی با دوره بالا نیز برای شما سخت خواهد بود و بهتر است قبل از هر اقدامی در دوره قدم صفر کسب و کار اینترنتی شرکت کنید تا با فضای کسب و کار آنلاین و راه اندازی آن آشنا شوید.

حالت دوم تیم شدن با یک برنامه نویس است که می تواند به دو شکل پرداخت حقوق و یا مشارکتی اتفاق بیافتد، در حالت پرداخت حقوق که اکثرا برای خلاص شدن از دست برنامه نویس بعد از اجرا شدن پروژه همه آن را انتخاب می کنند مشکلاتی خواهید داشت که یکی از مهمترین آنها هزینه بالای برنامه نویسی در ابتدای کار و نتیجه تقریبا نامناسب است زیرا معمولا با یک برنامه نویس به تنهایی و پرداخت حقوق ثابت، خروجی خوبی بدست نمی آید و شما نیز تا هر زمان که بخواهید این کار را ادامه دهید وابسته آن فرد خواهید بود.

بنابراین بهتر است که اگر می خواهید با فردی به صورت تیمی کار کنید آن فرد را نیز در استارت آپ خود شریک کنید و همین موضوع باعث می شود که نتیجه های خوب و هزینه صفر برای برنامه نویسی در ابتدا بسیار به شما کمک کند و تمرکز شما فقط روی اجرایی کردن ایده و به نتیجه مدنظر رساندن آن باشد.

حالت سوم نیز مزایا و معایبی دارد که مهمترین مزیت آن طرف شدن با یک تیم فنی و خلاص شدن از مشکلات برنامه نویسی به صورت کامل است و شما با خیال راحت آنچه می خواهید را سفارش می دهید و آن شرکت برنامه نویسی را انجام داده و برای شما مسیر را بسیار آسان می کند، اما عیب بزرگ این کار نیز این است که اگر این شرکت را به درستی انتخاب نکنید ممکن است به مشکلات بسیاری برخورد کنید و اوضاع از آنچه ممکن است پیش بینی کنید هم بدتر شود.
شرکت های حرفه ای برنامه نویس های حرفه ای دارند و به شما وعده های مشخص و شفاف می دهند و به آنها عمل می کنند و هرگز شما احساس خسارت و یا مشکل نخواهید کرد، اما شرکت های غیر حرفه ای طراحی سایت که تعداد آنها در ایران کم نیست ممکن است به وعده های خود در زمان معین عمل نکنند و یا کار شما را آنطور که گفته شده اجرا نکنند و در آخر با محدود کردن دسترسی شما به اکثر قسمت ها شما را وابسته خودشان کرده و مدام از این طریق از شما اخاذی می کنند. بنابراین در هنگام انتخاب شرکت طراحی سایت برای برون سپاری کار بسیار دقت کنید تا در ابتدا انتخاب درستی داشته باشید و این را بدانید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست و هیچ گرانی را بدون دلیل نپذیرید.

استارت آپ

داشتن یک MVP مناسب در هنگام شروع

منظورمان از این کلمه خلاصه شده، داشتن یک محصول حداقل است که بتواند کارهایی که شما می خواهید را انجام دهد، در بالا به این موضوع پرداختیم که شما می توانید این کار را به 3 روش انجام دهید و با توجه به شرایط و موارد گفته شده بالاخره به یکی از روشهای فوق این کار اجرایی خواهد شد.

اما واقعا یک MVP باید چگونه باشد؟

وقتی صحبت از حداقل محصول می شود یعنی کمال گرایی را کنار بگذارید و فقط به اجرای سریع و کوچک فکر کنید و این دقیقا یعنی:

  • نقطه های کوچک ایراد دار سایت را رها کنید
  • یک لوگوی ساده برای شروع کافی است
  • هاست گران و سرور اختصاصی نیاز نیست
  • ریسپانسیو 100٪ و بدون هیچ ایرادی نیاز نیست
  • به پیکسل های سایت ایراد نگیرید و سختگیر نباشید
  • فقط سایتی که باز شود و کار کند کافی است
  • از روز اول در حد بهترین سایت ها زیبا نباشید
  • و…

اگر یک کارآفرین باشید و یا ذهن کار آفرینانه داشته باشید خودتان می دانید که وقتی که برای کمال گرایی در ابتدای کار می گذارید قطعا بی نتیجه خواهد بود و فقط شما را خسته می کند.

خیلی از سایت ها هستند که در همین مرحله متوقف می شوند و به مرداب سایت های ایرانی می پیوندند و هیچ وقت کسی نمی فهمد که این پروژه ها چه بوده اند و قرار بوده چه کاری انجام بدهند.

اگر از من بپرسید که سالانه صدها نفر که به دنبال اجرایی کردن استارت آپ های خودشان هستند را از نزدیک ملاقات می کنم، می گویم این قسمت از کار بیشترین ریزش را دارد و هرگز افراد کمال گرا از آن عبور نخواهند کرد.

استارت آپ

داشتن یه برنامه رشد و درآمدزایی مشخص

شما باید از همان ابتدا بدانید می خواهید چکار کنید، جمله معروف سوییشیرو هوندا این موضوع را تایید می کند، او می گوید من از همان ابتدا می دانستم می خواهم چه کار کنم و برنامه داشتن یک کارخانه بزرگ را داشتم اما چون در زمان شروع هنوز کارخانه ام بنا نشده بود در مسیر ایجاد آن همانگونه رفتار میکردم که گویی همین الان هم آن کارخانه را دارم و در حال اداره کردن آن هستم.

اگر در حال راه اندازی یک استارت آپ هستید باید بدانید می خواهید چه کار کنید، باید بدانید برنامه درآمدزایی شما چگونه خواهد بود و همچنین باید بدانید چقدر به صورت تخمینی زمان لازم است تا به نقاط مشخص شده در ابتدای کار دست پیدا کنید.
این بخش از کار یکی از مشکلات اساسی افرادی بود که می خواستند استارت آپ خود را راه اندازی کنند و برای حل این مشکل و ایجاد راهکاری برای گذر از این مرحله من یک دوره آموزشی دیگر ساخته ام که می توانید آن را در صفحه برنامه ریزی و طراحی کسب و کار اینترنتی مشاهده نمایید.

هرچند که سوالات بسیار زیادی در این خصوص و همینطور انتخاب حوزه فعالیت مطرح می شود اما پاسخ آنها در زبان فارسی بسیار سخت پیدا می شود و می توان گفت هیج محتوایی در این خصوص در وب فاسی نیست.

اما شما با همه اینها باید یک برنامه مشخص برای رشد و درآمدزایی استارت آپ خود داشته باشید که نقاط شفافی را در آن مشخص کنید و برای آنها زمان بندی کنید.

یکسال پیش اینقدر حجم سوالات در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی و استارت آپ ها زیاد شد که تصمیم گرفتم برنامه ای اختصاصی در این خصوص بسازم، نام آن برنامه از من بپرس بود.
فصل اول این برنامه آموزشی 10 قسمت بود و اکنون در حال ضبط فصل دوم آن هستم ، در هر قسمت بیش از 100 سوال تخصصی در زمینه راه اندازی استارت آپ و یا یک سرویس آنلاین پرسیده شده است و در قسمت بعدی به سوالاتی که امتیاز بیشتری داشتند و یا جذاب بودند پاسخ داده ام.
این برنامه 10 قسمتی به صورت رایگان روی سایت مدیر وب منتشر شد و می توانید آن را در تگ مخصوص از من بپرس مشاهده نمایید.

استارت آپ

نتیجه گیری:

3 سال دیگر این مقاله هنوز روی مدیر وب است و می توانید مجدد به آن مراجعه کنید و یکبار دیگر این مطالب را بخوانید، همانطور که سال 1394 یک ویدیو در مدیر وب منتشر کردم با نام صاحبان واقعی آینده وب ایران و روزهای کنونی که بعد از 3 سال در آن هستیم را بررسی و پیش بینی کردم، امروز هم این مقاله آنچه در 3 سال آینده رخ خواهد داد را تا حدی پیش بینی و بررسی کرد و در کنار آن راهکارهای مناسب برای شروع یک استارت آپ نیز مطرح شد.
حال تصمیم با شماست و از اینجای کار را شما باید پیش ببرید.
آنچه برای شروع یک استارت آپ نیاز است و شما باید انجام دهید همین است که در این مقاله مطرح شد و اکثر استارت آپ های موفق دنیا نیز همین مسیر را رفته اند.
شما نیز با شروع سریع و کوچک خود در سال 97 می توانید یکی از استارت آپ های موفق سال 1400 باشید و آنروز با دیدن این مقاله لبخندی شیرین بزنید و بگویید من توانستم.

 

مشاهده نسخه pdf مقاله: استارت آپ های ایران در سال 1400

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *