اسکیما چیست؛ معرفی ابزارها و نحوه ساخت آن


اسکیما چیست؛ معرفی ابزارها و نحوه ساخت آن
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 10 دقیقه 6 نظر 7,218 بازدید

شما از طریق اسکیما می‌ توانید خود را بیشتر به گوگل شناسانده و در نتایج جستجو بیشتر دیده شوید. مقاله اسکیما چیست کمک می کند، تا با اهمیت نشانه گذاری سایت و تعامل بهتر وب سایت ها با موتور های جستجو آشنا شوید.

پیشتر در مقاله ای به بررسی متا تگ ها و اهمیت به کار بردن آنها پرداختیم، دریافتیم که متاتگ ها ابزاری برای ایجاد تعامل بین موتورهای جستجو و وب سایت ها هستند، علاوه بر آنکه متاتگ ها باعث جذب کاربر و تاثیر مثبت بر روی SERPs می شود، ابزاری برای معرفی محتوای سایت به موتور های جستجو هستند.

با اینکه متاتگ ها تا حدودی کار را برای شناساندن وب سایت به موتور جستجو ساده کرده اند، اما HTML5 ابزار دیگری برای نشانه گذاری سایت ها و توضیح محتوای آنها ارائه داده، که به آن اسکیما «Schema» می گویند.

مقاله مرتبط: سئوی محلی چیست و چگونه باعث افزایش درآمد شما می شود؟

اسکیما چیست؟

نشانه گذاری اسکیما «Schema Markup» روشی برای شناساندن سایت به موتورهای جستجو است. اسکیما کمک می کند تا در مورد هدف، محتوا و سایر اطلاعات سایت توضیحاتی داده شود، تا یک موتور جستجو مثل گوگل بتواند بهتر و سریع تر داده ها را تجزیه و تحلیل کند.

همانطور که ما برای معرفی یک فروشگاه به دوستمان نیاز به اطلاعاتی مثل؛ خدمات، محصولات و قیمت های آن فروشگاه داریم. گوگل نیز برای شناسایی یک سایت نیاز به چنین نشانه هایی دارد، تا بفهمد که آن سایت چه محتوایی دارد تا در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد.

در یک پاسخ کلی به سوال اسکیما چیست؟ می شود گفت: اسکیما مجموعه از اطلاعات کوچک است، که توسط وبمستر ها نوشته می شوند، تا موتور های جستجو با استفاده از این نشانه ها سریع تر و راحت تر به هدف سایت پی ببرند و آنها را در نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد.

یا در تعریف دیگر: به عمل نشانه گذاری صفحات مختلف سایت، برای موتور جستجو «Schema Markup» نشانه گذاری اسکیما یا «شِما» می گویند.

مثل هر چیز دیگری استفاده از اسکیما قوانین و معیار هایی دارد، که در این مقاله به مهم ترین سوالات کاربران در این رابطه پاسخ داده خواهد شد.

اسکیما چیست؟

چرا اسکیما توسعه داده شد؟

همانطور که دریافتید، این زبان نشانه گذاری می تواند فواید بسیاری، برای موتور جستجو و وب سایت ها داشته باشد. تاریخچه پیدایش اسکیما به سال 2011 برمی گردد. از این سال وب سایت «Schema.org» فعالیت خود را به عنوان همکار تجاری سه جستجوگر معروف گوگل، بینگ و یاهو  آغاز کرد.

اسکیما وظیفه استاندارد سازی و یکپارچه سازی زبان نشانه گذاری را بر عهده دارد. این نشانه ها به گونه ای توسعه داده شده اند، که بیشتر موتورهای جستجو آنها را درک کنند. موتورهای جستجو با خواندن این نشانه ها می توانند، همه موارد مهم در مورد یک سایت یا صفحه را دریابند.

از اسکیما به عنوان نشانه گذاری معنایی نیز یاد می شود. این نوع نشانه گذاری سبب می شود، تا اطلاعات مفید و بیشتری در کنار نتایج سایت شما به کاربران نشان داده شود. تجربه نشان داده که با کمک این اطلاعات اضافه، شانس کلیک خوردن سایت حدودا 30 درصد افزایش می یابد. احتمالا شما نیز در نتایج جستجو با سایت هایی روبرو شده اید، که اطلاعات بیشتری در همان صفحه جستجو ها ارائه می دهند. مثل ستاره هایی که توسط کاربران به آن صفحه داده شده و …

برای آشنایی بیشتر با اسکیما، می توانید نام فیلمی را در گوگل سرچ کنید، خواهید دید که علاوه بر نمایش سایت هایی که در مورد فیلم مورد نظر محتوایی دارند، به صورت جداگانه اطلاعات بیشتری مثل: توضیح مختصری از فیلم، سال ساخت، تاریخ اکران و … در مورد فیلم داده شده است. در واقع این اطلاعات اضافی دست آورد همین نشانه گذاری های اسکیما هستند.

به کار بردن اسکیما در وب سایت به روش های متعددی انجام می شود. این کار تقریبا سخت است و باید برای هر صفحه به صورت جداگانه و دستی انجام شود. در این نوشته چند ابزار را معرفی خواهیم کرد تا به کمک آنها بتوانید سایت خود را نشانه گذاری کنید.

اسکیما چیست؟

آیا همه سایت ها می توانند از اسکیما استفاده کنند؟

حال که با اسکیما و کاربرد آن آشنا شدید، احتمالا سوال بعدی این خواهد بود که اسکیما برای چه سایت هایی کاربردی است؟ پاسخ کوتاه به این سوال: همه است!

هیچ محدودیتی برای اینکه در وبسایت خود از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید وجود ندارد، به شرط آنکه سایت شما با کدهای اسکیما که به زبان HTML5 نوشته می شوند، سازگاری داشته باشد. یعنی ساختار سایت تان طوری باشد که با قرار دادن این کدها هیچ مشکلی ایجاد نشود.

کدهای اسکیما مثل سایر کدها در محتوای سایت قرار می گیرند. برای اینکه موتورهای جستجو وقت زیادی را در سایت، صرف گشتن دنبال اطلاعات نکنند، مستقیما کدهای اسکیما در HTML قرار می گیرند.

سایت شما در هر زمینه ای که فعالیت دارد، می توانید از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید. سایت آموزشی، خبری، کتاب، فیلم و … هر کدام کدهای مخصوص به خود را دارند. فرض کنید؛ شما سایتی دارید که کتاب الکترونیک یا فیلم آموزشی ارائه می دهد. بدین ترتیب باید از کدهای مخصوص هر کدام که توسط schema.org بهینه شده اند، استفاده کنید تا اطلاعات جانبی در مورد محصول تان در اختیار گوگل قرار دهید. اطلاعاتی مثل نویسنده، نام کتاب یا فیلم، زمان انتشار و مواردی از این دست.

بیشتر بدانید: AMP چیست و چه تاثیری در سئوی سایت شما دارد؟

کدهای اسکیما را برای کدام بخش های سایت می توان استفاده کرد؟

مواردی که فهم آنها برای موتور های جستجو کمی دشوار است و همینطور از اهمیت بالایی برخوردار هستند، را می توان با استفاده از اسکیما نشانه گذاری کرد. مواردی از قبیل: تصاویر، نویسنده، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه، زمان آخرین ویرایش.

این مواردی که به آنها اشاره شد در بیشتر سایت ها کاربرد دارند، اما نگران نباشید اگر موارد دیگری وجود دارند که می خواهید، برای گوگل شرح دهید می توانید به وب سایت Schema.org مراجعه کنید و نشانه های مورد نظرتان را مطابق با استانداردهای موجود، بیابید و استفاده کنید.

اسکیما چیست؟

رابطه بین سئو و اسکیما چیست؟

همانطور که تا اینجای مطلب دریافتید اسکیما کمک می کند، تا موتور های جستجو، بهتر محتوای سایت را بخوانند و در نتایج نشان دهند. سئو نیز سعی دارد که چنین شرایطی را فراهم آورد. از این رو می توان با استفاده از اسکیما برای سئوی بهتر سایت اقدام کرد. اما توجه داشته باشید که اسکیما تاثیر مستقیم روی بالا رفتن رنکینگ سایت تان ندارد و فقط سادگی در ایندکس شدن را فراهم می آورد.

از آنجایی که اسکیما کمک می کند، تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما را درک کنند، قطعا در زمان نمایش نتایج جستجو به کاربران، چندان بی تاثیر نخواهد بود.

سئوی داخلی (On site SEO) بر روی گزینه هایی تاکید دارد، که محتوای سایت را برای موتور های جستجو قابل فهم می کند. استفاده از تگ عنوان، تگ های هدینگ، تگ Alt، متا دیسکریپشن، کلمات کلیدی و … همگی ابزاری برای درک بهتر محتوا توسط ربات های جستجوگر هستند. حال روش نشانه گذاری اسکیما نیز همین اهداف را دنبال می کند، از این رو می توان گفت؛ که از اسکیما می توان جهت بهبود سئوی داخلی سایت استفاده کرد.

شاید اسکیما برای سایت تان رنک بالاتر به ارمغان نیاورد، اما بی شک رنک صحیح تری برای سایت رقم خواهد زد! به این معنا که اسکیما کاری می کند تا سایت شما بهتر دیده شود و شانس کلیک شدن روی آن بیشتر شود. با این تفاسیر اسکیما برای سئوی سایت مفید خواهد بود.

نمایش اطلاعات اضافه در کنار نتایج، می تواند فراتر از مبحث سئوی داخلی، مفید باشد. فرض کنید سایت شما رتبه پنجم گوگل را دارد، اما در کنار نتایج شما اطلاعاتی مثل نظرسنجی توسط ستاره ها و … مشاهده می شود. با دیدن این اطلاعات کاربران تشویق می شوند که روی سایت شما کلیک کنند. با این کار نه تنها ورودی سایت افزایش میابد، بلکه گوگل نیز به مرور زمان تصمیم می گیرد، سایت شما را در بین گزینه های پیشنهادی به کاربر در مکان بالاتری نمایش دهد، این همان برگ برنده ای است که رقیبان ندارند!

از آنجایی که گوگل و سایر موتور های جستجو اسکیما را مورد تایید قرار داده اند، استفاده از این نوع کدهای معرفی سایت کاملا قانونی بوده و به هیچ عنوان هک یا سئوی کلاه سیاه محسوب نمی شوند.

اسکیما چیست؟

آیا باید همه بخش های سایت را با اسکیما نشانه گذاری کنیم؟

باید گفت ممنوعیتی برای این کار وجود ندارد، اما از آنجایی که باید این کار به صورت دستی انجام شود، بهتر است مهمترین ها را نشانه گذاری کنید. هر چقدر صفحات و اطلاعات بیشتری نشانه گذاری شود، سایت شما از طرف موتور جستجو بهتر درک می شود.

در ابتدای معرفی اسکیما، برخی سایت ها اقدام به نظرسنجی از کاربران در مورد محتوای سایت، برای امتیاز دهی به محصولات می کردند، که این کار توسط پنج ستاره مشخص می شد. اطلاعات مربوط به نظرسنجی هر محصول در کنار نتایج نشان داده می شد، اما گوگل الگوریتمش را در مورد نمایش اینگونه نظرسنجی ها تغییر داد و با توجه به معیار های دیگری اقدام به نمایش آنها می کند. به این معنا که همه نظرسنجی ها نشان داده نمی شوند، به جز آنهایی که گوگل تایید می کند!

اگر سایت شما در آغاز راه است و محتوای زیادی ندارد، می توانید هم زمان با افزایش محتوا، از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید، تا سایت بهینه تری داشته باشید. پس از آنکه از اسکیما در سایت تان استفاده کردید، می توانید با استفاده از ابزار «Structured Data Testing Tool» جهت بررسی درست بودن نشانه گذاری سایت استفاده کنید.

چطور از اسکیما در سایت استفاده کنیم؟

احتمالا کنجکاو هستید که چطور می شود از کدهای اسکیما استفاده کرد. آیا نیاز به استخدام یک برنامه نویس وب داریم یا خیر؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که می خواهید همه چیز اختصاصی باشد، می توانید از افراد متخصص این کار کمک بگیرید. اما توجه داشته باشید که ابزار رایگانی وجود دارند که به کمک آنها می توانید خودتان با طی مراحلی، اقدام به ساخت کدهای اسکیما برای سایتتان کنید و آن را در ساختار سایت قرار دهید. البته باید کمی با دانش برنامه نویسی آشنایی داشته باشید!

با استفاده از ابزاری مثل: گوگل تگ منیجر (GTM)، گوگل وبمستر تولز، میکرودیتا و JSON-LD می توانید، نشانه گذاری اسکیما را به سایت خود بیافزایید.

شاید این سوال پیش بیاید که کدامیک از ابزارهای بالا بهتر است. اگرچه نمی شود برچسب بهتر بودن نسبت به دیگری، به هیچ یک داد. اما اگر دردسر کمتری می خواهید باید سراغ «Google Data Highlighter» از ابزار گوگل وبمستر تولز بروید، چراکه به صورت اتومات صفحات سایت شما را نشانه گذاری می کند. در ادامه در مورد هر یک از این ابزار توضیحاتی می دهیم تا در نهایت با اطلاعات بیشتر یکی از آنها را انتخاب کنید.

اسکیما چیست؟

معرفی ابزار رایگان ساخت کد اسکیما

– استفاده از میکرو دیتا

همانطور که از نامش مشخص است، میکرو دیتاها داده ها و اطلاعات بسیار کوچکی هستند، که در بخش های مختلف یک سایت از آنها استفاده می شود. هر میکرو دیتا از سه تگ ساخته شده که با کمک آنها می شود یک تکه کد اسکیما نوشت! از این رو میکرو دیتا در سئو اهمیت خاصی دارد و می توان به کمک آن موضوع صفحات و دیگر توضیحات اضافه را مشخص کرد.

– استفاده از «JSON-LD»

اسکریپت JSON-LD نیز مانند میکرودیتا به کمک سئو کاران آمده تا راحت تر بتوانند، ساختار سایت را سازمان دهی و مشخص کنند. می توانید از JSON-LD برای ایجاد ساختار سازگار با استاندارد های schema.org برای سایت خود استفاده کنید. برای نشانه گذاری اسکیما با کمک JSON-LD می شود از ابزار رایگان موجود، استفاده کرد یا اینکه خودتان برنامه نویسی کنید.

سایت «SchemaApp.com» ابزاری به نام «JSON-LD schema generator tool» فراهم آورده که می توانید با کمک آن موضوع مورد نظرتان را انتخاب کنید و تگ هایی را تعریف کنید و در نهایت با پر کردن فیلد های پیش رو به یک اسکیمای کامل برسید که می توانید آن را در ساختار سایت قرار دهید.

– استفاده از (GTM)

جی تی ام مخفف «Google Tag Manager» گوگل تگ منیجر است. این یکی از ابزار های رایگان گوگل است که، به توسعه دهندگان کمک می کند تا تگ ها و کدهای برنامه نویسی شده را در سایت یا اپلیکیشن ها، مدیریت و بارگزاری یا بروز رسانی کنند.

اگرچه این سرویس برای موارد حرفه ای تری کاربرد دارد، اما می توان از آن برای ساخت کدهای اسکیما استفاده کرد. این سرویس متغیر هایی را در اختیار شما می گذارد، که می توانید به کمک آنها برای سایت خود کدهای اسکیما بسازید.

– استفاده از «Google Webmaster Tools»

این سرویس برای اکثر وبمسترها آشنا است و همه از قابلیت های متعدد آن خبر دارند. یکی از ابزار گوگل وبمستر تولز «Data Highlighter» نام دارد. دیتا هایلایتر در واقع برای نشانه گذاری موضوعات و محتوای مختلف کاربرد دارد. موضوعاتی مثل: مقالات، فیلم ها، اپلیکیشن، نرم افزار، کتاب، رویداد ها، کالا و خدمات و …

دیتا هایلایتر با استفاده از قوانین و استاندارد های اسکیما داده های شما را نشانه گذاری می کند و در «Rich Snippet» به کاربران نشان می دهد. این ابزار نسبت به موارد پیشین ساده تر است.

بیشتر بخوانید: فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

– استفاده از افزونه های وردپرسی برای نشانه گذاری اسکیما

همانطور که می دانید وردپرس از جمله سیستم های مدیریت محتوا است، که به واسطه رابط کاربری ساده و امکانات پیشرفته ای که دارد، امروزه به محبوب ترین CMS بدل شده است. وردپرس به واسطه پشتیبانی از افزونه ها تقریبا هر کاری را ممکن ساخته است.

در مورد به کارگیر زبان نشانه گذاری اسکیما، وردپرس افزونه های خاص خود را دارد تا کار را از آنچه که فکر می کنید ساده تر کند.

کاربران وردپرس به راحتی می توانند با نصب افزونه ای رایگان، کار نشانه گذاری اسکیما را به آن محول کنند. افزونه «Schema Pro» یکی از این ابزار کاربردی در وردپرس است. این افزونه به صورت خودکار اطلاعات موجود در سایت شما را نشانه گذاری می کند. یکی دیگر از این ابزار «WP Schema Pro» است که در این زمینه بسیار کاربردی می باشد.

اگر متخصص سئو هستید یا سایت وردپرسی دارید احتمالا با افزونه «Yoast SEO» آشنایی دارید. این افزونه نیز ابزاری برای استفاده از اسکیما ارائه می دهد.

اگر دنبال بهترین افزونه برای سایت وردپرسی خود می گردید، بهتر است افزونه «All In One Schema Rich Snippets» که گوگل آن را توسعه داده را امتحان کنید. این افزونه به شما امکاناتی می دهد، تا با تنظیم کردن آن بتوانید بهترین اسکیما را برای صفحات مختلف سایت بسازید.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید، این است که اگرچه این افزونه ها می توانند بسیار کاربردی باشند، اما هیچ وقت انتظار بازدهی صد در صد را از آنها نداشته باشید. می توانید در کنار استفاده از آنها خودتان هم دست به کار شوید و در جهت بهینه سازی سایت خود گام بردارید.

در صورتی که از نشانه گذاری اسکیما استفاده کردید، منتظر بازدهی فوری و نمایش ریچ اسنیپت در نتایج گوگل نباشید، چرا که این کار امکان دارد چند ماهی طول بکشد.

اسکیما چیست؟

سخن پایانی
با اینکه روز به روز هوش مصنوعی که موتورهای جستجو به کار می برند، پیشرفته تر شده است، اما هنوز هم از درک بسیاری از مسائل عاجر است، از این رو آنطور که باید نمی تواند ماهیت یک وب سایت را همانند یک انسان درک کند. اینکه موضوع وب سایت چیست یا یک فیلم چه مفهومی دارد و مواردی از این دست، درک کردنش برای یک موتور جستجو دشوار است. از این رو از روش نشانه گذاری استفاده می شود تا هدف یک سایت یا مفهوم یک فیلم به ربات های جستجوگر فهمانده شود.

اگر تا کنون از روش نشانه گذاری اسکیما استفاده نمی کردید، باید بدانید که بسیاری از مفاهیم که در سایت شما وجود دارند، برای گوگل درک نمی شوند. هرچقدر بتوانید سایت را برای ربات های جستجوگر قابل فهم تر کنید، بی شک نتیجه بهتری خواهید گرفت.

شما از چه روش هایی برای شناساندن سایت خود به گوگل استفاده می کنید؟

مشاهده نسخه pdf مقاله: اسکیما چیست؛ معرفی ابزارها و  نحوه ساخت آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *