افزایش سرعت سایت و 23 راهکاری که باید درباره آن بدانید


افزایش سرعت سایت و 23 راهکاری که باید درباره آن بدانید

افزایش سرعت سایت و 23 راهکاری که باید درباره آن بدانید

چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 47 دقیقه 10 نظر 22,383 بازدید

افزایش سرعت سایت ازجمله مؤثرترین راه‌های کسب رتبه بهتر، افزایش فروش، جذب بازدید و ترافیک بیشتر است. برای همین هرچه بیشتر بتوانید سرعت سایت‌تان را افزایش دهید، موفق‌تر خواهید بود.

مبحث افزایش سرعت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید. ما پیش‌تر هم در مقاله‌های زیادی به این موضوع که سرعت بارگذاری یک وب‌سایت رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست آن وب‌سایت دارد اشاره کرده‌ایم. اما این بار ما در مقاله  پیش رو قصد داریم به تمام جزئیات و نکات اصلی و فرعی در مورد موضوع افزایش سرعت سایت بپردازیم.

اجازه دهید قبل از اینکه به بحث اصلی مقاله وارد شویم، چند مورد از دلایلی که نباید این مسئله را دست کم گرفت بازگو کنیم. ما به دلایلی اشاره می‌کنیم که به صورت تجربی و علمی ثابت شده‌اند. اخیراً سرعت بارگذاری یک وب‌سایت به یکی از فاکتورهای اصلی در زمینه موفقیت در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است. پیش‌تر چنین مسئله‌ای به این اندازه مهم نبود. شاید دلیل اصلی چنین مسئله‌ای افزایش قابل‌توجه درصد توقع کاربران و همچنین پرسرعت‌تر شدن اینترنت‌های امروزی است. اما موضوع مهم‌تر به رقابت نزدیک رقبا مرتبط است. کشمکش‌ها و رقابت‌ها در بین تجارت‌های آنلاین بسیار تنگاتنگ شده و حالا می‌توان گفت که چند ثانیه تأخیر مساوی است با شکست تدریجی و بدون چون و چرای یک تجارت آنلاین.

متخصصین فعال در مبحث بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و موتورهای جستجو طی یک تحقیق جامع دریافتند که فقط یک ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یک سایت برابر است با:

  • 7% نرخ کمتر تبدیل کاربران به مشتری
  • 16% افت رضایت مشتریان
  • 11% بازدید کمتر از صفحات وب‌سایت شما

با چنین آمار و ارقامی می‌توان گفت که این روزها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسئله سرعت بارگذاری یک سایت به شدت اهمیت پیدا کرده است. کاربران امروزی هوشمند‌تر از قبل بوده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. سطح توقع آنها نسبت به سال‌های قبل به مراتب افزایش داشته است و به خاطر وجود صدها وب‌سایت رقیب، این کاربران با کوچک‌ترین بهانه‌ها نیز ممکن است وب‌سایت شما را ترک کنند. سرعت کم لودینگ یک سایت شاید بهانه‌ بزرگی به نظر نرسد اما مطمئن باشید برای کاربران اهمیت زیادی دارد.

آنها دیگر مثل قدیم که سرعت اینترنت‌ها پائین‌تر بود و مردم برای باز شدن یک سایت مدت زیادی صبر می‌کردند، نیستند و دیگر صبر و تحمل زیادی برای اتلاف وقت خود ندارند. آن هم در نسلی که سرعت اینترنت‌های امروزی روز‌به‌روز در حال افزایش است. به هر حال در دنیای مدرن امروز و رقابت سرسخت بین وب‌سایت‌ها، سرعت کم بارگذاری یک سایت توجیهی ندارد. به جز موارد گفته شده، وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری کمتری داشته باشند از لحاظ موتورهای جستجو نیز رتبه‌های مناسبی نمی‌گیرند. چندی پیش گوگل رسماً به وضوح اعلام کرد که سرعت بارگذاری یک سایت به جمع فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی سایت‌ها اضافه شده است.

منظور از سرعت بالا دقیقاً چه مقدار است؟

با توجه به پارامترهای کنونی و پیشرفت صنعت بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها، منابع معتبر جهانی سرعت 1 ثانیه برای لود شدن یک وب‌سایت را بهترین حالت ممکن می‌دانند. اما استاندارد این مدت زمان 1 الی 3 ثانیه است. در واقع اگر بارگذاری سایت شما تا 3 ثانیه به طول بی‌انجامد شما هیچ مشکلی از این لحاظ ندارید.

اگر سرعت بارگذاری سایت شما از 3 ثانیه بیشتر شود و تا 7 ثانیه طول بکشد شما باز هم در بازه استاندارد قرار دارید اما به هر حال نرخ کمتری از ترافیک و بازدید کاربران را دریافت می‌کنید. در صورتی که زمان بارگذاری به بیش از 10 ثانیه برسد یقیناً شما با مشکل مواجه می‌شوید و اگر تلاش نکنید که این مدت زمان را کاهش دهید، طولی نمی‌کشد که با مشکلات خیلی زیادی از سمت کاربران و موتورهای جستجو رو‌به‌رو شوید.

البته باید گفت اگرچه سرعت اینترنت اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های ایرانی طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، اما باز هم سرعت میانگین اینترنت ایران از حد استاندارد جهانی بسیار پائین‌تر است. با این تفاسیر باید اذعان داشت که برای وب‌سایت های ایرانی 1 الی 2 ثانیه تأخیر بیشتر نیز قابل‌قبول خواهد بود.

افزایش سرعت سایت

سرعت مناسب برای یک سایت ایرانی چقدر است؟

سرعت استاندارد بارگذاری کامل برای یک سایت ایرانی با شرایط گفته شده، باید چیزی بین 3 الی 7 ثانیه باشد. شما باید سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را به صورت مستمر چک کنید و اگر زمانی این مقدار طولانی‌تر شد، با روش هایی که در ادامه ذکر شده است سعی کنید سرعت سایت خود را بیشتر کنید.

بد نیست نگاهی به آمار ثبت شده زیر در مورد نتایج به دست آمده در مورد سایت‌های بهینه نشده بیاندازیم‌:

  • 47% مردم سایت‌هایی که بین 1 الی 3 ثانیه بارگذاری می‌شوند را ترجیح می‌دهند و از تمام وب‌سایت‌های مشابه نیز چنین انتظاری دارند.
  • 57% بازدیدکنندگان یک سایت که سرعت بارگذاری آن بیشتر از 5 ثانیه باشد را در اسرع وقت ترک کرده و از مراجعه مجدد به آن سایت‌ها اجتناب می‌کنند.
  • بیشتر از 75% مراجعه کنندگان سایت‌ها و مشتریان فروشگاه‌های آنلاین، به محض اینکه تأخیر و سرعت پائین یک سایت را ببینند به سایت‌های رقیب مراجعه می کنند.
  • سایتی که در 5 ثانیه بارگذاری شود 22% بازدید صفحات کمتر، 50% نرخ خروج بیشتر کاربران و 22% نرخ کمتر تبدیل کاربر به مشتری را به نسبت یک سایت که در عرض 1 الی 3 ثانیه بارگذاری می‌شود، تجربه خواهد کرد.
  • سایت‌های فروشگاهی که سرعت بارگذاری کمی داشته باشند ممکن است 8% از خریدهای ماهیانه خود را خیلی راحت از دست بدهند.
  • طی یک پژوهش تخصصی درباره فروشگاه‌های آنلاین، 52% از صاحبان این فروشگاه‌ها معتقدند که سرعت بالای لود شدن صفحات به جذب هر چه بیشتر مخاطبین وفادار و مشتریان ثابت کمک زیادی می‌کند و 44% این افراد متذکر شدند که کاربرانی که از شرایط وب‌سایت و سرعت پائین بارگذاری آن دل خوشی نداشته باشند، نه تنها سایت مذکور را به دیگران معرفی نمی‌کنند، بلکه به دیگران توصیه می‌کنند از سایت‌های دیگر به جای سایت شما استفاده کنند.
  • نتایج نشان می‌دهند که استفاده از سیستم “نوار پیشرفت یا Progress Bar” که مقدار حجم بارگذاری شده یک وب‌سایت را نمایش می‌دهد، در روند رضایت مقطعی کاربران تأثیر دارد. چون در چنین حالتی حداقل کاربران از زمانی که باید در انتظار باشند، تا حدودی مطلع می‌شوند. این حالت خیلی بهتر از این است که چندین ثانیه در صفحه‌ای تماماً یک رنگ منتظر بمانند و اطلاعی از اینکه چقدر باید صبر کنند نداشته باشند.

گزارشات وب‌سایت فروشگاهی Walmart یکی از بهترین مثال‌ها برای اینکه اهمیت سرعت بارگذاری یک وب‌سایت را بهتر درک کنیم، است. این وب‌سایت در یک چارت مقدار افزایش تعداد مشتریان و سوددهی خود را بعد از اصلاح مشکلات و افزایش سرعت سایت منتشر کرد. نتایج منتشر شده به واقع شگفت‌انگیز هستند و نشان می‌دهند که افزایش سرعت یک سایت به چه مقدار می‌تواند در جذب بیشتر کاربران و تبدیل کاربران معمولی به مشتریان کمک کند. طبق گزارش اختصاصی این فروشگاه، تنها با 1 ثانیه بهبود سرعت، نرخ تبدیل مشتریان این سایت 2% افزایش پیدا کرد.

همچنین جالب است که بدانید در سال 2015 گوگل به خاطر یک اشکال فنی ساده که منجر به 5 ثانیه تأخیر در بارگذاری Google.com شد، نزدیک به 15% از ترافیک خود را برای چندین روز از دست داد! این در حالیست که اشکال فنی گفته شده در کمتر از یک ساعت شناسایی و رفع شده بود. آمازون هم یک بار با مسئله‌ای مشابه به مشکل خورد. چند سال پیش آمازون یک تست A/B آنلاین در سایت خود راه‌اندازی کرد، که منجر به تأخیر یک ثانیه‌ای لود شدن صفحات به مدت دو هفته شد. همین مسئله درآمد آن ماه آمازون را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

از دیگر مثال‌های موجود در این مورد می‌توان به سایت موزیلا اشاره کرد. زمانی که موزیلا سرعت بارگذاری سایت خود را نزدیک به 2 ثانیه بهبود بخشید، تعداد دانلودهای مرورگر فایرفاکس به مقدار 15.4% افزایش پیدا کرد. این مقدار یعنی 10 میلیون دانلود بیشتر در طول یک سال!

ما در ادامه این مقاله به بررسی دقیق‌تر مبحث افزایش سرعت سایت و دلایل مهم بودن آن می‌پردازیم و به شما هر آنچه که نیاز دارید تا بتوانید در بحث افزایش سرعت سایت موفق عمل کنید را بازگو می‌کنیم.

1. انتخاب هاست و دامنه مناسب

اولین چیزی که برای افزایش سرعت سایت‌مان باید به آن به درستی توجه کرد و با دقت آن را انتخاب کرد، بحث اولیه فنی یا همان خدمات میزبانی هاست و دامنه است. خیلی از وب‌مسترها بدون توجه به این مسئله از هر سرویس دهنده‌ای که به ظاهر مناسب‌تر است و یا سرویس‌های ارزان قیمت‌تری ارائه می‌کند، سرویس خود را خریداری می کنند. همین موضوع یک بی‌احتیاطی بزرگ به حساب می‌آید و می‌تواند خیلی راحت‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، اولین قدم شما را با شکست رو‌به‌رو کند.

برای این بخش، نه تنها انتخاب صحیح شرکت سرویس دهنده حائز اهمیت است، بلکه انتخاب صحیح نوع سرور، نوع هاست و خدمات نیز بسیار مهم هستند. برای مثال یکی از اشتباهاتی که به مقدار قابل‌توجهی منجر به کاهش سرعت بارگذاری یک سایت می‌شود، استفاده از خدمات میزبانی اشتراکی است که در آن یک سرور به صورت اشتراکی برای راه اندازی چندین سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از هاست‌های اشتراکی شاید هزینه کمتری داشته باشد، اما یقیناً در آینده و زمانی که بازدیدهای شما زیاد شود برای شما دردسر ساز خواهد شد.

میزبانی اختصاصی و اشتراکی

بی توجهی به مقدار پهنای باند، نوع سیستم عامل، مشخصات سخت افزاری سیستم‌های سرور و مسائلی از این قبیل همگی می‌توانند باعث شوند که حتی بهترین و بهینه شده‌ترین وب‌سایت ها نیز با کاهش سرعت زیادی برای بارگذاری رو‌به‌رو شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه در مورد شرایط وب‌سایت خود تصمیم خاصی بگیرید، قبل از هر چیز سرویس خدمات میزبانی آن را به درستی انتخاب و کانفیگ کنید. استفاده از هاست‌های ابری با سرورهای قدرتمندی که از هاردهای SSD بهره مند هستند، پیشنهاد مناسبی برای راه اندازی یک سایت حرفه‌ای است.

آموزش پیشنهادی: ویدئوی آموزش راه اندازی هاست و دامنه

هاستینک

2. انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

تمام نقاط قوت و ضعف یک وب‌سایت در مرحله دوم به سیستم مدیریت محتوای آن مربوط می‌شود. انتخاب یک سیستم نامناسب برای مدیریت یک وب‌سایت، اشتباه بزرگی است که خیلی از وب‌مسترها آن را مرتکب می‌شوند. از نظر کارشناسان، سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که در بازاریابی آنلاین آن را CMS می‌شناسند، مهمترین عنصر برای تأثیرگذاری بیشتر یک وب‌سایت از جنبه‌های مختلف است. مسلماً یکی از این جنبه‌ها سرعت بارگذاری کامل یک سایت است.

اگرچه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا عرضه شده است، اما همچنان برخی از آن‌ها به خاطر امکانات بیشتر از جمله متن باز بودن و رایگان بودن اعتبار بیشتری نیز دارند. اما به جز بحث امکانات، سیستم‌های مدیریت محتوا از لحاظ سرعت، امنیت و مسائل مشابه نیز تفاوت‌هایی هر چند اندک با یکدیگر دارند.

ما در ادامه به معرفی کوتاه 5 مورد از بهترین CMS های امروزی می‌پردازیم :

-وردپرس (WordPress)

سیستم مدیریت محتوای WordPress که در حال حاضر محبوب‌ترین و کارآمدترین CMS در بین کاربران است، بر مبنای PHP و MySQL پایه‌گذاری شده است و برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد. از کاربران آماتور گرفته تا وب‌مسترهای حرفه‌ای، همگی می‌توانند از این CMS به منظور ساخت وبلاگ، سایت، فروشگاه و انجمن‌ها بهره‌مند شوند. وردپرس رایگان و متن باز است و هر کسی که  کمی دانش برنامه‌نویسی وب داشته باشد می‌تواند محتویات قالب وردپرس را ویرایش کرده و تغییرات اساسی و بنیادی در آن ایجاد کند. وردپرس بسیار سبک بوده و از لحاظ سرعت و بارگذاری انتخاب خیلی مناسبی می‌باشد. همچنین می‌توان با بهینه‌سازی‌های بیشتر و استفاده از افزونه‌های منتشر شده در این زمینه، سرعت بازدهی آن را به مراتب بیشتر هم کرد.

-دروپال (Drupal)

سیستم مدیریت محتوای Drupal که در بین سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین آنها به حساب می‌آید، یک سیستم مدیریت محتوای تحت وب به صورت متن باز می‌باشد که اولین نسخه نهایی آن در سال 2001 منتشر شد. دروپال به خاطر استانداردهای مخصوص خود و همچنین امنیت بالا به شهرت رسیده است. استفاده از دروپال به راحتی وردپرس و جوملا نیست و به خاطر همین موضوع اغلب طرفداران این CMS جزو کاربران سطح حرفه‌ای هستند. دروپال بر اساس زبان PHP طراحی شده و یک نرم افزار چندسکویی (Cross-platform) است.

-جوملا (Joomla)

Joomla بعد از وردپرس احتمالاً محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای وب به حساب می‌آید. جوملا هم درست مثل وردپرس در سال 2003 ارائه شد و همچنین به صورت متن باز عرضه شده است. جوملا بر اساس یک سیستم انحصاری بلاگینگ طراحی شده است. اگرچه امکانات کلی این سیستم به پای وردپرس نمی‌رسد اما سادگی و مفهومی بودن جوملا باعث شده تا کاربران آماتور نیز بتوانند به راحتی از طریق پنل مدیریتی آن وب‌سایت یا وبلاگ خود را اداره کنند.

-هاب اسپات (HubSpot)

HubSpot نرم‌افزاری تحت وب و چندمنظوره برای ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت‌های تجاری است. برای این CMS حرفه‌ای و تجاری از سیستم بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استفاده شده است. هاب اسپات به وب‌مسترها کمک می‌کند تا با کمک ابزارهای انحصاری، بتوانند محصولات و سرویس‌های خود را برای شبکه های اجتماعی و شبکه‌های بازاریابی به اشتراک بگذارند. هاب اسپات همچنین به ابزارهایی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو، آنالیز وب و مدیریت حرفه‌ای محتوا مجهز است و از جمله سرویس‌های حرفه‌ای برای تجارت‌های فعال به حساب می‌آید. اما مسئله‌ای که شاید باعث شده است این CMS به اندازه دیگر نرم‌افزارهای تحت وب محبوبیت نداشته باشد، رایگان نبودن نسخه‌های اصلی آن است. هاب اسپات به نسبت یک نرم افزار تحت وب برای تجارت‌های کوچک و سایت‌های معمولی هزینه خیلی زیادی در بر دارد. به همین خاطر است که بازار هدف این CMS تجارت‌های تخصصی و حرفه‌ای هستند. قیمت نسخه پایه هاب اسپات نزدیک به 200 دلار برای هر ماه می‌باشد. نسخه Pro با قیمت 800 دلار و نسخه Enterprise با قیمت بسیار زیاد 2400 دلار برای هر ماه قابل خریداری هستند.

-اسکوآر اسپیس (Squarespace)

SquareSpace پلتفرمی تحت وب برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های پیش‌فرض و از قبل آماده شده است. این پلتفرم بیشتر مناسب کسانی است که خواهان راه‌اندازی سریع یک وب‌سایت با قالب‌های متعدد و پیش‌فرض هستند. Squarespace همچنین دارای ابزارهای آنالیز و سئو بوده تا بتوان با کمک آنها با سرعت بیشتری وب‌سایت ایجاد شده را به موتورهای جستجو معرفی کرد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد CMS ها به آن توجه کافی داشت، این است که همواره آخرین نسخه CMS در حال استفاده را نصب کرده و سیستم مدیریت محتوای خود را به روز نگه دارید. افزونه‌ها و ماژول‌های نصب شده روی سایت را نیز به همین ترتیب به آخرین نسخه های موجود ارتقاء دهید.

3. فعال‌سازی قابلیت ذخیره‌سازی یا کش مرورگر (Browser Caching)

فعال‌سازی قابلیت ذخیره سازی یا کش مرورگرها، می‌تواند به مقدار بسیار زیادی سرعت بارگذاری وب‌سایت شما برای کاربران را بیشتر کند. این روش همچنین از بهترین راه‌های بهبود تجربه کاربری است. کش یا Caching به پروسه ذخیره‌سازی اطلاعات موجود در وب‌سایت شما از جمله فایل‌های چندرسانه‌ای، عکس‌ها، فایل‌های مربوط به قالب و کدنویسی آن (فایل های CSS ,‌JavaScript و اسناد HTML) در مرورگر کاربران گفته می‌شود.

در این حالت، فایل‌های مذکور فقط برای بار اول نیاز به لود شدن و ذخیره‌سازی دارند. برای دفعات بعد نیازی به دانلود مجدد فایل‌ها به منظور بارگذاری کامل یک وب‌سایت نیست. از همین رو کاربران در دفعات بعدی مراجعه به یک سایت، با سرعت چندین برابر بیشتر آن سایت را به صورت کامل باز می‌کنند. اگرچه امروزه تمام مرورگرهای مشهور و معروف این قابلیت را به صورت خودکار اعمال می‌کنند، اما برخی از سایت‌ها دسترسی‌های لازم برای چنین کاری را به مرورگرها نمی‌دهند. شما باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید و در صورتی که قابلیت Browser Caching در سایت شما فعال نبود، با تغییرات ساده در کدنویسی سایت و یا استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌هایی که در همین زمینه معرفی شدند، این مشکل را برطرف کنید. همانطور که گفته شد، این قابلیت فقط برای بازدیدکنندگانی است که بیشتر از یک بار وب‌سایت شما را به صورت کامل باز کرده باشند و برای بازدیدکنندگانی که برای بار اول وارد سایت شما می‌شوند کاربرد خاصی ندارد. اما می‌توان با استفاده از برخی ابزارها و افزونه‌های مشابه، سایت‌ها را برای بازدیدکنندگان جدید هم بهینه کرد.

برای مثال اگر از WordPress استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌های بسیار کاربردی همچون W3 Total Cache و یا WP Super Cache استفاده کنید و اگر از Drupal استفاده می‌کنید، می‌توانید از نرم‌افزار تحت وب Varnish Cache استفاده کنید. سیستم مدیریت محتوای Joomla ابزاری پیش فرض برای این مورد دارد که می‌توانید از بخش System>Global configuration و از قسمت Cache settings به آن دسترسی داشته باشید.

پروسه Caching

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، در اولین درخواست از سمت کلاینت (مرورگر کاربر) سرور اصلی آن را دریافت کرده و به آن رسیدگی می‌کند. سرور کش که به نوعی واسطه‌ای مجازی بین این دو است، اطلاعات را از سرور اصلی دریافت کرده و در اختیار مرورگرها قرار می‌دهد. این پروسه در صورت فعال بودن قابلیت Browser Caching فقط در دفعه اول صورت می‌گیرد. در عکس دوم می‌بینیم که ارسال درخواست‌های بعدی و مشابه درخواست‌های اول، فقط مابین سرور کش و کلاینت صورت می‌گیرد. به همین خاطر، ارسال درخواست‌ها و دریافت پاسخ‌ها با سرعت خیلی بیشتری انجام می‌شود.

در همین راستا، افزونه‌ای جامع با عنوان PHP Accelerator وجود دارد که به نوعی با همین سیستم فعالیت می‌کند و از طریق Caching سرعت بارگذاری سایت‌های PHP را به مقدار قابل توجهی بهبود می‌بخشد. افزونه مذکور توسط سرویس‌دهنده‌های مختلف برای وب‌سایت‌هایی که تحت زبان PHP برنامه‌نویسی شده‌اند ارائه می‌شود. برای دستیابی به لیست این سرویس‌دهنده‌ها می‌توانید اینجا کلیک کنید.

4. استفاده از قابلیت Expires Headers

Expires Headers قابلیتی است که به مرورگرها اجازه می‌دهد تا نسخه کش شده (ذخیره شده) از یک صفحه را، به جای هر بار بارگذاری مجدد نمایش دهند. با نگاهی ساده به این قابلیت می‌توان گفت که مزایای استفاده از Expires Headers شامل موارد زیر است :

  • کاهش مدت زمان لودینگ فایل‌ها توسط سرور
  • کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات سایت
  • کاهش استفاده از پهنای باند سرور
  • جلوگیری از ترافیک‌های بی‌مورد و افت سرعت انتقال داده‌ها

بگذارید کمی بیشتر راجع به این مقوله توضیح دهیم. همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مرورگرها برای نمایش و بارگذاری یک صفحه از یک سایت، درخواست‌هایی به سرور ارسال می‌کنند. وقتی اولین باری که یک سایت در یک مرورگر به صورت کامل بارگذاری شد، اطلاعات تکمیلی آن در قسمت کش (Cache) مرورگر یا حافظه موقت آن ذخیره می‌شود. Expires Headers به مرورگرها این امکان را می‌دهد تا زمانی که آنها وارد یک سایت شدند، به جای اینکه شروع به ارسال درخواست و بارگذاری تک تک بخش‌های سایت کنند، همان نسخه ذخیره شده و دست نخورده‌ای که از قبل در حافظه موقت خود ذخیره کرده‌اند را نمایش دهند. تنها نکته‌ای که این قابلیت را با قابلیت Browser Caching متفاوت می‌کند، امکان تعیین فرمت فایل‌ها و مدت زمان ذخیره‌شدن آنها است. با استفاده از چنین قابلیتی، تعداد دانلود و ارسال درخواست‌های بی‌مورد به شدت کاهش می‌یابد و بدیهی است که همین مسئله در نهایت به نفع شما خواهد بود؛ چرا که منابع سایت و پهنای باند سرور شما کمتر از قبل مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه سرعت سایت شما بهبود پیدا می‌کند.

Expires Headers چطور کار می‌کند؟

نحوه کار این سیستم خیلی ساده است. شما با قرار دادن یک کد در فایل htaccess سرور خود، امکانی را فراهم می کنید تا به وسیله قابلیت مذکور به مرورگرها دستور دهید که تا چه زمانی اطلاعات کش شده را در حافظه موقت خود ذخیره کنند. بنابراین تا زمانی که این اطلاعات در حالت ذخیره شده باشند، در هر بار مراجعه آن مرورگر به وب‌سایت شما، دانلود و تبادل اطلاعات خاصی صورت نمی گیرد. گفتنی است امکان ست کردن این کد برای برخی فایل ها و فرمت های خاص و یا کل یک صفحه وجود دارد.

نکته منفی استفاده از سیستم Expires Headers این است که کاربران آپدیت های ضروری مثل تغییر برخی فایل ها را دریافت نخواهند کرد. همچنین اگر این سیستم فعال بوده و شما قالب سایت خود را تغییر دهید، ممکن است کاربران زیادی تغییرات را تا پایان یافتن زمان تعیین شده مشاهده نکنند. بنابراین پیشنهاد می شود با احتیاط از قابلیت Expires Headers استفاده کنید و حتی المقدور فقط فایل ها و بخش هایی از سایت را جزو این مورد قرار دهید که قرار نیست برای مدت ها تغییری در آنها صورت بگیرد. البته باید گفت، اگر به اشتباه مدت زمان کمی برای هر فرمت در نظر بگیرید، پهنای باند سایت شما از حالت عادی نیز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روش استفاده از Expires Headers

وارد کنترل پنل سرور خود شده و از طریق بخش مدیریت فایل، به فولدر اصلی هاست وارد شده و فایل htaccess را با یک ویرایشگر متنی باز کنید. سپس کد مورد نظر را در این فایل اضافه کرده و آن را ذخیره کنید. برای مشاهده این کد از این لینک استفاده کنید. همانطور که در کدها می‌بینید، فرمت‌های خاص برای مدت زمان‌های خاص مشخص شده‌اند. شما قادر هستید تا این فرمت‌ها و یا مدت زمان‌های مشخص شده را به راحتی ویرایش کنید. به عنوان مثال فایل‌های تصویری jpeg به مدت یک سال در حافظه مرورگرها ذخیره خواهند شد. این فرمت در بخش image/jpeg و مدت زمان آن در خط جلوئی یعنی 1 year مشخص شده‌اند. اگر می‌خواهید مدت زمان مربوطه را به سال وارد کنید، کافیست عدد 1 را تغییر دهید و اگر می‌خواهید این زمان را به ماه حساب کنید، جای year کلمه month وارد کرده و به جای عدد 1 تعداد ماه های دلخواه را وارد کنید.

استفاده از سیستم Expires Headers موردی نیست که اگر آن را انجام دهید مشکلی برای سایت و سرعت بارگذاری آن پیش بیاید. چرا که مرورگرها در حالت عادی به صورت پیش‌فرض چنین قابلیتی دارند و برای چندین ماه فایل های یک سایت را ذخیره می‌کنند. اما با فعال‌سازی این قابلیت شما در واقع مرورگرها را از دانلود اطلاعات تکراری منع می‌کنید. به هر حال انجام این عمل شاید به تصمیم گیری گروهی و مشاوره‌های بیشتری نیاز داشته باشد.

5. فعال‌سازی قابلیت Gzip Compression

همه ما با فرآیند فشرده‌سازی فایل ها به خوبی آشنا هستیم. فرآیندی که طی آن فایل‌های مختلف را در یک فایل فشرده (فایل Zip یا Rar) قرار داده و باعث کاهش چشم‌گیر حجم آن فایل یا فایل‌ها می‌شویم. قابلیت Gzip Compression هم از همین متد استفاده می‌کند. در واقع شما با کمک این قابلیت، می‌توانید برخی از فایل‌های موجود در هاست و وب‌سایت خود را بهینه و فشرده کنید تا با این کار حجم نهایی وب‌سایت کاهش پیدا کند.

عملکرد اصلی این سیستم شامل فایل‌های اصلی کدنویسی قالب یک سایت است. Gzip Compression مواردی همچون فایل های CSS یا HTML را به روشی نوین بهینه‌سازی می کند. از جمله اقداماتی که در Gzip Compression برای این نوع فایل‌ها صورت می‌گیرد، حذف فضاهای خالی بین کدها و کدهای بدون استفاده است. این تغییرات اغلب در فایل های استایل یک قالب، صورت می‌گیرد تا بتوان از طریق آن حجم نهایی آن صفحه یا صفحات را به مقدار محسوسی کاهش داد. نتایج و آمار نشان می‌دهند استفاده از این قابلیت می‌تواند تا 70% حجم یک صفحه را کاهش دهد! این مقدار باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری سایت شما بهبود مناسبی پیدا کند.

قابلیت فشرده‌سازی Gzip باید در سرور سایت شما فعال‌سازی شود. مرورگرهای جدید چه نسخه‌های دسکتاپی و چه نسخه‌های موبایلی این سیستم را پشتیبانی می‌کنند. وقتی یک مرورگر یک وب‌سرور را بارگذاری می‌کند، قابلیت Gzip را بررسی می‌کند تا در صورتی که قابلیت Gzip در آن سرور فعال بود، از طریق آن فایل‌های اصلی وب‌سایت را بارگذاری کند. در صورتی که این قابلیت فعال نباشد، مرورگرها به نسخه پیش فرض مراجعه کرده و سایت مذکور را در حالت عادی بارگذاری می‌کنند که در این حالت به مراتب زمان بیشتری برای لود کردن همه اطلاعات نیاز خواهد بود.

Gzip Process

نحوه فعال‌سازی Gzip Compression

-Wordpress:

از جایی که اغلب این مدل ابزارها توسط افزونه‌ها در وردپرس ارائه می‌شود، برای این مورد نیز ما به شما افزونه‌ای برای فعال‌سازی خودکار این قابلیت معرفی می‌کنیم. افزونه WordPress Gzip Compression به شما امکان فعال کردن قابلیت Gzip Compression در کمترین زمان ممکن را خواهد داد.

-Joomla:

سیستم مدیریت محتوای جوملا به صورت پیش‌فرض قابلیت Gzip Compression را در تنظیمات خود قرار داده است. برای فعال‌سازی آن می‌توانید از بخش تنظیمات و مطابق با راهنمای تصویری زیر اقدام کنید:

Gzip Compression Joomla
Gzip Compression Joomla

Gzip Compression Joomla


-Drupal:

برای راه‌اندازی Gzip در دروپال، می‌توانید از ماژول انحصاری این سیستم یعنی CSS GZip استفاده کنید. البته این ماژول مدت‌هاست که به روزرسانی نشده و ممکن است روی نسخه‌های جدید دروپال به درستی فعال‌سازی نشود. بنابراین اگر دروپال دارید، پیشنهاد می‌کنیم از روش عمومی که در ادامه خواهیم گفت استفاده کنید.

فعال‌سازی Gzip Compression از طریق فایل htaccess (روش عمومی)

اگر از روش‌های بالا موفق به راه‌اندازی Gzip Compression نشدید، می‌توانید با یک ویرایش ساده فایل htaccess این قابلیت را در سرور خود فعال کنید. کافیست کدی که در این لینک قرار گرفته است را کپی کرده و به فایل htaccess اضافه کنید و سپس آن را ذخیره کنید. اگر با قرار دادن این کد قابلیت Gzip به سایت شما اضافه نشد، کد قبلی را حذف کرده و این کد جایگزین را در فایل htaccess قرار دهید. همچنین در صورتی که وب‌سرور شما NGINX می‌باشد، کدی که در این لینک وجود دارد را کپی کرده و در فایل کانفیگ (Config) سرور اضافه کنید.

توجه: قبل از هرگونه ویرایش و تغییر محتویات فایل htaccess یک بک آپ از این فایل تهیه کنید تا در صورتی که کدهای اضافه شده باعث ایجاد اختلال در سایت شد، بتوانید سریعاً مشکل را برطرف کنید.

چطور متوجه شویم که Gzip Compression به درستی تنظیم و فعال‌سازی شده است؟

کافیست وب‌سایت checkgzipcompression.com را باز کرده و آدرس سایت خود را در فیلد مورد نظر وارد کنید. سپس این ابزار به شما نشان می‌دهد که سایت شما قابلیت Gzip را دارا می‌باشد یا خیر. همچنین این سایت درصد و مقدار حجم کاهش یافته نسخه اصلی و نسخه فشرده شده سایت شما را نیز به شما نمایش خواهد داد.

Gzip Test Result

6. حذف افزونه‌های غیر ضروری

با پیشرفته‌تر شدن CMS ها و ابزارهای آنلاین، شاهد گسترش هر چه بیشتر پلاگین‌ها (افزونه) نیز هستیم. هر پلاگین برای اینکه فعال شده و اجرا شود نیاز به منابع و ارسال و دریافت اطلاعات گوناگونی دارد. هرچه این منابع بیشتر باشند، سرعت بارگذاری نهایی وب‌سایت نیز کمتر می‌شود. به همین خاطر باید از نصب پلاگین‌های اضافی و غیر کاربردی اجتناب کرده و اگر در حال حاضر مواردی را نصب کرده‌اید که دیگر به آنها نیازی ندارید، آنها را غیرفعال و یا حذف کنید. نصب کردن بیش از حد پلاگین‌ها نه تنها باعث افت سرعت بارگذاری یک سایت می‌شود، بلکه از لحاظ امنیتی نیز خطرساز خواهد بود. همچنین بیشترین اختلالات یک سایت به خاطر نصب این‌گونه پلاگین‌ها است.

شما می‌توانید با یک آزمون و خطای ساده متوجه شوید کدام افزونه‌ها سرعت بیشتری از سایت شما را گرفته‌اند. برای این کار کافیست تک به تک آنها را غیرفعال کرده و سپس سرعت بارگذاری سایت خود را چک کنید تا ببینید تغییری در آن صورت گرفته است یا خیر. با کمک این روش می‌توانید متوجه پلاگین‌های نامناسب شوید. همچنین اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه P3 یا Plugin Performance Profiler استفاده کرده و با سیستم عیب‌یابی آن، پلاگین‌ها را آنالیز کنید. افزونه P3 پلاگین‌هایی که باعث کاهش سرعت سایت می‌شوند را به شما معرفی می کند. P3 به جز این مورد، به شما در شناخت بهتر افزونه‌های مورد استفاده کمک می‌کند. ممکن است برخی از این پلاگین‌ها سرعت‌گیر باشند، اما حضورشان حیاتی باشد. پس اگر مطمئن نیستید کدام موارد باید باقی بمانند و کدام یک حذف شوند، افزونه P3 به شما کمک خواهد کرد.

در جوملا و دروپال به جای چنین افزونه هایی می‌توان از ماژول‌های گوناگون بهره‌مند شد. بنابراین اگر از این دو سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، می‌توانید ماژول‌های اضافی را حذف کرده و یا افزونه‌های بهینه‌سازی سرعت را روی سایت خود نصب کنید. متخصصین توصیه می‌کنند که از فعال‌سازی بیش از 50 ماژول در یک وب‌سایت خودداری کنید. چرا که این مسئله باعث کاهش شدید سرعت سایت می‌شود.

اکستنشن کروم

7. استفاده از متد Keep Alive

برای اینکه یک وب‌سایت برای یک کاربر به نمایش در بیاید، مرورگر به سروری که وب‌سایت مذکور روی آن میزبانی می‌شود، درخواستی کوتاه برای برقراری ارتباط اولیه می فرستد. این درخواست ها با عنوان HTTP Requests شناخته می شوند. در حقیقت این ارتباط کوتاه به منظور دریافت مجوز دسترسی به اطلاعات درون سایت برقرار می شود. بعد از اینکه درخواست مربوطه توسط سرور تأیید شد، حالا مرورگر به فایل‌های اصلی از جمله فایل‌های HTML‌، فایل‌های CSS‌، JavaScript و دیگر فایل‌های ذخیره شده روی سرور آن وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کند.

برای دسترسی به حتی یک فایل از اطلاعات هر صفحه از یک وب‌سایت، این پروسه تکرار می‌شود و در نتیجه، درست مثل بار اول، زمانی هرچند کوتاه برای برقراری ارتباط اولیه بین مرورگر و سرور ایجاد می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود تا در هر بار بارگذاری صفحات یک وب‌سایت این مدت زمان اتلاف شده و سرعت بارگذاری نهایی آن وب‌سایت کاهش پیدا کند.

متد Keep Alive به همین منظور ارائه شده است. شما با فعال‌سازی این قابلیت، بستری فراهم می‌کنید تا نیازی به برقراری ارتباط اولیه برای هر درخواست و هر فایل لازم نباشد. در واقع با کمک متد Keep-Alive، سرور سایت فقط برای بار اول درخواست‌ها را دریافت می‌کند و مابقی اطلاعات را به صورت همزمان به مرورگر ارسال می‌کند. در این صورت مرورگرها نیازی ندارند که برای هر یک فایل یک درخواست ارسال کنند. با پیاده‌سازی این سیستم، سرعت دریافت و انتقال اطلاعات بین کلاینت و سرور به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.

Keep-Alive

چطور قابلیت Keep-Alive را فعال کنیم؟

برای فعال‌سازی این قابلیت می‌توان از دو روش استفاده کرد:

روش اول: در بخش هدر قالب HTTP سایت شما، قسمتی با عنوان Connection: close وجود دارد. کافیست کلمه close را به Keep-Alive تغییر دهید تا این قسمت به صورت “connection: keep-alive” در بیاید. این روش نیازمند دسترسی‌های شما به اطلاعات سرور دارد. ممکن است سرویس‌دهنده شما چنین دسترسی به شما ندهد. در این صورت می‌توانید از روش دوم استفاده کنید.

روش دوم: فعال‌سازی Keep-Alive با استفاده از فایل .htaccessفایل htaccess یک فایل کانفیگ (پیکربندی) قابل‌استفاده روی سرورها است. این فایل در دایرکتوری اصلی هاست قرار می‌گیرد و می‌توان با تغییرات کدهای آن، دسترسی‌های مختلفی را مدیریت کرد. برای فعال کردن قابلیت Keep-Alive از طریق فایل htaccess باید کدی که در این لینک وجود دارد را به کدهای موجود در فایل htaccess اضافه کنید. با اضافه کردن این کد به فایل htaccess شما قابلیت Keep-Alive را به صورت دستی به هدر سرور سایت خود اضافه می‌کنید و این قابلیت برای سایت شما فعال می‌شود. در نهایت بعد از اینکه این مورد را در سایت خود راه اندازی کردید، می‌توانید از طریق این وب‌سایت مطمئن شوید که Keep-Alive در سایت شما فعال است یا خیر. این سایت همچنین فعال یا غیرفعال بودن چندین مورد دیگر را هم به شما اطلاع رسانی می‌کند.

8. فشرده‌سازی فایل های JavaScript و CSS

از دیگر روش‌های افزایش سرعت یک سایت و کاهش حجم کلی آن، فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت و سی‌اس‌اس می‌باشد. منظور ما از فشرده سازی کم حجم کردن این فایل‌ها نیست؛ بلکه ادغام کردن چندین فایل در یک فایل است. این فرآیند Minify نامیده می‌شود. همانطور که می‌دانید یک وب‌سایت شامل صدها فایل گوناگون است که بسیاری از آنها ممکن است فایل‌های JavaScript و CSS باشند. شما می‌توانید کدهای اصلی این فایل‌ها را جمع آوری کرده و همگی آنها را در یک فایل ذخیره کنید. در این حالت به مقدار قابل‌توجهی فایل‌های اضافی را از سرور حذف کرده و سایت را سبک‌تر می‌کنید. چنین اقدامی باعث می‌شود تا درخواست‌های مرورگرها برای خواندن اطلاعات هر فایل کاهش یافته و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت افزایش پیدا کند. این فرآیند کار خیلی ساده ای نیست و پیشنهاد می‌کنیم این کار را به یک متخصص طراحی وب واگذار کنید. با این حال برای این کار ابزارهای گوناگونی عرضه شده است. به عنوان مثال برای سیستم مدیریت محتوای WordPress افزونه‌هایی مثل Better WordPress Minify وجود دارند که انجام این کار را برای شما راحت‌تر می کنند. همچنین ابزار تحت وب WillPeavy نیز می‌تواند فایل‌هایHTML ,CSS و JavaScript را برای شما Minify کند.

9. بهینه‌سازی تصاویر موجود در وب‌سایت

فایل‌های چند رسانه‌ای به ویژه عکس‌ها، حجم خیلی زیادی از پهنای باند یک وب‌سایت را اشغال می‌کنند. این مقدار چیزی نزدیک به 60% از حجم کلی یک صفحه وب است. اگر آن‌ها بهینه‌سازی نشوند ،حجم زیادشان باعث افزایش حجم نهایی صفحه وب‌سایت شما خواهد شد. بالطبع این مسئله منجر به سنگین شدن سایت و کاهش چشم‌گیر سرعت بارگذاری آن می‌شود. از همین رو بهینه‌سازی تصاویر یکی از اصلی‌ترین اقدامات هر وب‌مستری برای افزایش سرعت سایت است. بهینه‌سازی یا استفاده جایگزین و صحیح از کدنویسی های CSS می‌تواند راه‌حل شما برای این کار باشد. به عنوان مثال استفاده از کدهای رنگ آمیزی CSS به جای استفاده از تصاویر پس زمینه حجیم، یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این مورد است.

مقاله مرتبط: چگونه عکس های سایت خود را فشرده کنیم؟

برای بهینه سازی تصاویر از دو روش کلی می‌توان استفاده کرد:

  1. بهینه‌سازی دستی تصاویر با تغییر فرمت و ذخیره‌سازی آنها متناسب با نسخه‌های مخصوص وب: در این روش شما باید عکس‌های خود را قبل از ارسال روی سایت (آپلود) به صورت دستی بهینه‌سازی کنید. این کار با نرم‌افزارهای دسکتاپی و یا تحت وب قابل انجام است. فتوشاپ به عنوان یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه ویرایش تصاویر، امکانی برای وب‌مسترها فراهم کرده است تا بتوانند تصاویر نهایی خود را بعد از ویرایش، با گزینه Save for web ذخیره کنند. ذخیره‌سازی تصاویر با این گزینه باعث می‌شود تا تصاویر بدون اینکه افت کیفیت خاصی داشته باشند، به صورت کاملاً بهینه شده و با حجم چندین برابر کمتر قابل‌استفاده باشند. اگر اهل استفاده از این مدل نرم‌افزارها نیستید، وب‌سایت‌هایی همچون Compressor.io و یا Image Optimizer می‌توانند جایگزین مناسبی باشند. کافیست تصویر اصلی خود را در این سایت ها آپلود کرده و بعد از چند لحظه تصویر بهینه شده خود را دریافت کنید.
  2. استفاده از افزونه‌های کاربردی که در زمینه بهینه‌سازی خودکار تصاویر ارائه شده‌اند: سیستم‌های مدیریت محتوا دارای افزونه‌ها و ماژول‌های مختلفی برای بهینه‌سازی بخش‌های گوناگون سایت هستند. این افزونه‌ها می‌توانند به صورت اتوماتیک تصاویر موجود (آپلود شده) در وب‌سایت شما را شناسایی کرده و آنها را بدون دخالت شما بهینه کنند. حجم نهایی اغلب این تصاویر بعد از بهینه شدن تقریباً یک چهارم حجم نسخه اصلی می‌شود. همین روش به شدت در افزایش سرعت وب‌سایت شما تأثیرگذار خواهد بود. بهترین پلاگین‌های موجود در این زمینه برای وردپرس عبارت اند از :

از استفاده از فرمت درست تصاویر نیز غافل نشوید. تصاویر موجود در سطح وب معمولاً در سه فرمت SVG، PNG و JPG است. اگر تصویر مورد نظر شما یک وکتور با کیفیت است، باید فرمت آن SVG باشد. اگر تصاویر شما دارای پس زمینه شفاف (Transparent) هستند و یا تصاویر شما از نوع آیکون می‌باشند، باید از فرمت PNG استفاده کنید و در نهایت برای تصاویر اصلی وب‌سایت شامل تصاویر مطالب، کاورها، بنرها و تبلیغات از فرمت JPG استفاده کنید.

10. استفاده از افزونه‌های موسوم به LazyLoad برای بهینه‌سازی تصاویر

قابلیت جالب و منحصربه‌فردی که چند سالیست به برخی CMS ها از جمله وردپرس اضافه شده است، امکان استفاده از افزونه‌هایی برای بهینه‌سازی تصاویر به سبکی جدید است. افزونه‌هایی با عنوان LazyLoad منتشر شده‌اند که با فرآیندی جالب، باعث بهبود سرعت سایت و بارگذاری تصاویر آن می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از سایت‌های امروزی و موفق در زمینه‌های گوناگون از این قابلیت استفاده می‌کنند.

روش کار این پلاگین به این صورت است که در صورت نصب و فعال بودن آن، مرورگرها فقط تصاویری از یک سایت را بارگذاری می‌کنند که در محدوده دیدشان وجود دارد. به عبارت ساده‌تر شما وقتی وارد یک سایتی که این قابلیت در آن فعال است می‌شوید، فقط تصاویری را می‌بینید که در کادر مرورگر شما دیده می‌شوند، و زمانی که شما سایت را به قسمت‌های پائین‌تر اسکرول کنید، تصاویر بعدی به نوبت بارگذاری و همراه با افکت ظاهر می‌شوند. استفاده از این سیستم کمک شایانی به کاهش تعداد آیتم‌های در حال دانلود برای مرورگرها می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا سایت شما با سرعت بیشتری لود شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌های jQuery Image Lazy Load WP و Lazy Load و یا BJ Lazy Load بهره‌مند شوید.

Lazy Load

11. بهینه‌سازی یا تعویض قالب وب‌سایت

یکی از دلایل افت سرعت یک سایت، ممکن است مستقیماً به قالب و تم اصلی آن مرتبط شود. اگر قالب فعلی سایت شما قدیمی بوده و یا استاندارد نیست، نسبت به بهینه کردن آن اقدام کنید. اما اگر قالب مورد نظر به اندازه کافی مستعد به روز شدن نبود، قید آن را بزنید و یک قالب جدید دست و پا کنید. برای این مورد بهتر است حتماً با متخصصین طراحی وب مشورت کرده و مراحل ساخت یا بهینه‌سازی آن را به افراد متبحر بسپارید. دستکاری‌های غیرحرفه‌ای و یا استفاده از قالب های پیش فرض و رایگان مسئله ای است که معمولاً هیچوقت برای یک تجارت نوپا و حرفه ای پیشنهاد نمی شود.

فراموش نکنید که یک سایت معتبر و موفق باید در سه بخش تجربه کاربری (UX)، رابط کاربری (UI) و سازگار بودن با موبایل ها عالی عمل کند. پس اگر تصمیم به استفاده از یک طرح جدید دارید و یا می خواهید سایت فعلی خود را بهینه کنید، این 3 آیتم را خیلی جدی بگیرید.

مقاله مرتبط: انتخاب رنگ مناسب برای سایت

12. حذف بخش های اضافی و غیرکاربردی سایت

خیلی از سایت ها از اسکریپت های مختلف و متعددی استفاده می کنند که حقیقتاً لزومی به حضور تعداد زیادی از آنها در یک سایت نیست. مثلاً استفاده بی مورد از باکس های شبکه های اجتماعی، اسکریپت های نظرخواهی و نظرسنجی و سرویس های مشابه، که اگرچه شاید به نوعی کاربردی به نظر برسند، اما حضورشان ارزش کاهش سرعت سایت را ندارد. البته لازم نیست هر اسکریپت یا ابزار خارجی که روی سایت خود پیاده سازی کردید را حذف کنید، بهترین آنها را نگه داشته و موارد اضافی را حذف کنید.

با استفاده از سایت Pingdom می توانید اسکریپت های خارجی سایت خود را شناسایی کنید و ببینید که کدام یک از آن ها بیشتر از دیگر بخش های سایت نیاز به زمان دارد تا به صورت کامل بارگذاری شود. سپس می توانید مواردی که غیر ضروری هستند را بشناسید و آن ها را حذف کنید.

از دیگر موارد مشابه در همین زمینه، لینک های از کار افتاده یا به اصطلاح Broken Links (لینک های شکسته) هستند که حضورشان هیچ توجیهی در یک سایت ندارد. چنین لینک هایی که با صفحات 404 نیز شناخته می شوند، باید در اسرع وقت حذف و یا به صفحات دیگر ریدایرکت شوند. این مسئله ثابت شده است که باقی ماندن لینک های از کار افتاده در افت سرعت یک سایت تأثیر زیادی می گذارند. به منظور شناسایی و پیدا کردن لینک های از کار افتاده می توانید از سایت Online Broken Link Checker استفاده کرده و یا اگر از وردپرس استفاده می کنید، پلاگین Broken Link Checker را نصب کنید. همچنین برای دروپال می توانید از ماژول Link Checker و برای جوملا از افزونه Link Checker استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: 9 روش آسان برای لینک سازی هدفمند

13. از شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید

شبکه توزیع محتوا (Content Delivery Network) که آن را با حروف اختصاری CDN می نامند، شبکه ای به هم لینک شده و مرتبط از چندین سرور می باشد که دسترسی اطلاعات برای کاربران را به شدت سریع و راحت تر کرده است. CDN یک شبکه بزرگ از سرورهای به هم متصل و نزدیک به هم می باشد. این سرورها که با نام Edge Server و یا Cache Server شناخته می شوند، با فاصله های نزدیک و تقریباً در تمام نقاط کره زمین وجود دارند. هر کاربری که به یک وب‌سایت مراجعه می کند، در واقع می بایست اطلاعات لازم را از سرور اصلی آن سایت که سرور آن در نقطه ای از کره زمین قرار دارد دریافت کند. تا پیش از این فاصله زیاد بین کاربر (کلاینت) و سرور باعث می شد تا دسترسی به اطلاعات با سرعت خیلی کمتری انجام شود. ولی با حضور CDN ها این مشکل برطرف شده است. حالا هر کاربری می تواند از هر جای دنیا در کمترین زمان ممکن به اطلاعات هر سایتی که از این شبکه استفاده کرده باشد، دسترسی پیدا کند. نحوه کار خیلی ساده است. سایت اصلی روی یک سرور اجرا شده است. این سرور به ده ها سرور دیگر که به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند، مرتبط هستند. اطلاعات از سرور اصلی در تمام این سرورها جریان دارد. تمامی این سرورها که در موقعیت های مختلف جغرافیایی قرار دارند، می توانند در کسری از ثانیه این اطلاعات را آماده ارسال به کاربران کنند. وقتی یک کاربر وارد چنین سایتی می شود، در اصل به نزدیک ترین سرور متصل می شود و همین موضوع باعث می شود تا در کمترین زمان ممکن و در کمترین فاصله، اطلاعات بین کاربر و سرور تبادل شود. تصویر پائین به خوبی گویای این موضوع هست.

استفاده از این شبکه به قدری به کسب و کارهای موفق آنلاین کمک کرده است که می توان از آن به عنوان یکی از برترین خدمات دهه اخیر یاد کرد. شبکه توزیع محتوا به جز تسریع بارگذاری سایت و تبادل سریع اطلاعات، باعث افزایش امنیت و سلامت یک وب‌‎سایت نیز می شود. از جمله برترین سرویس دهنده های بین المللی شبکه توزیع محتوا می توان بهAmazon CloudFront ,NetDNA MaxCDN ,CloudFlare ,Incapsula اشاره کرد. در ایران نیز شرکت های زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و وب‌مسترهای ایرانی می توانند از طریق این واسطه ها برای سایت خود CDN تهیه کنند.

ما در مقاله ای دیگر به صورت تخصصی و کامل به مبحث CDN پرداخته ایم و از مزایای این شبکه برای سئو، امنیت و افزایش سرعت سایت صحبت کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

CDN چیست و چه تاثیری در سئو و امنیت سایت دارد؟

14. فعال‌سازی قابلیت Hotlink Protection

سرورهای وب امروزی قابلیتی به نام Hotlink Protection دارند که می توان با کمک آن، دسترسی دیگر افراد به استفاده غیرمجاز از منابع سایت را مسدود کرد. به عبارت ساده تر، در صورت فعالسازی این قابلیت، منابع و اطلاعات سایت شما مثل لینک فایل های چند رسانه ای (عکس ها، ویدئوها و حتی لینک های معمولی) به حالت انحصاری در می آیند و در صورتی که شخصی آن ها را از وب‌سایت شما کپی کرده و در سایت یا وبلاگ دیگری نشر دهد، دسترسی به آن فایل ها مسدود خواهد شد. این کار بازدید از فایل های آپلود شده روی سرور شما را فقط محدود به سایت خودتان می کند و با این حرکت می توان از هدر رفتن مقدار زیادی از منابع پهنای باند جلوگیری کرد. نتیجه استفاده از قابلیت Hotlink Protection به مرور زمان مشخص می شود و مهمترین نتیجه به دست آمده از این اقدام، افزایش مقطعی سرعت سایت شما به خاطر کاهش هرچه بیشتر ترافیک های بی‌رویه خواهد بود.

برای فعالسازی قابلیت Hotlink Protection باید طبق روش های زیر عمل کرد:

نحوه فعالسازی Hotlink Protection در کنترل پنل cPanel :    

1. ابتدا وارد کنترل پنل شده و از قسمت Security گزینه Hotlink Protection را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
2. سپس روی گزینه Enable کلیک کنید تا این قابلیت فعال شود. اگر از قبل این قابلیت فعال بود از این مرحله می گذریم.
3. در قسمت پائین تر یعنی قسمت Configure Hotlink Protection جایی برای وارد کردن آدرس های URL وجود دارد که با عنوان URLs to allow access نمایش داده شده است.
4. در این قسمت آدرس سایت هایی که می خواهید این قابلیت در آن ها غیرفعال باشد (یعنی سایت هایی که بتوانند بدون محدودیت از محتوای سایت شما استفاده کنند) از جمله آدرس سایت خودتان را به صورت کامل همراه با http:// وارد نمائید.
5. در قسمت پائین تر (بخش Block direct access for the following extensions) می توانید پسوند هایی که مایل به مسدودسازی آن ها هستید را مشخص کنید. فقط کافیست هر فرمت را نوشته و بعد از آن یک کامای انگلیسی (,) بگذارید و سپس فرمت بعدی را تایپ کنید. برای مثال jpg,gif,png,mp3,mp4 و …
6. در صورتی که تیک گزینه بعدی را بزنید، اجازه ارسال درخواست از سوی مرورگرها یا دیگر نرم افزارها را فعال کرده اید. پیشنهاد می کنیم این گزینه را غیرفعال باقی بگذارید.
7. بخش انتهایی با عنوان Redirect the request to the following URL بخشی است که می توانید با وارد کردن آدرس دلخواه خود، لینک ها و فایل های مسدود شده در سایت های دیگر را به آدرس مورد نظرتان هدایت کنید.
8. بعد از اتمام کار، گزینه Submit را بزنید.

Hotlink Protection

Hotlink Protection

نحوه فعالسازی Hotlink Protection در کنترل پنل DirectAdmin :           

از آنجایی که کنترل پنل دایرکت ادمین، مثل سی پنل دسترسی مستقیمی به فعالسازی این قابلیت ندارد، شما می بایست از طریق ویرایش فایل htaccess این کار را انجام دهید. برای این کار به روش زیر عمل کنید:
1. ابتدا وارد کنترل پنل خود شده و از قسمت مدیریت فایل ها به Public_html یعنی روت اصلی هاست خود بروید.
2. سپس فایل htaccess را با یک ویرایشگر باز کنید.
3. کدهای موجود در این لینک را به انتهای این فایل اضافه کنید و فایل را ذخیره کنید.

در این کد، به جای yoursite1.com آدرس سایت خود را بدون http:// وارد کنید. اگر مایل به اضافه کردن آدرس های بیشتری بودید، همین عبارت کد را کپی کرده و در خط پائین عیناً قرار دهید و فقط آدرس سایت را تغییر دهید. در این مثال 2 آدرس سایت قرار گرفته شده است. در قسمت بعدی، جایی که فرمت ها مشخص شده اند نیز می توانید فرمت هایی که نیاز به مسدود شدن دارند را مشخص کنید. اگر مایل به اضافه کردن پسوندهای بیشتری بودید، کافیست آن ها را در ادامه فرمت های قبلی اضافه کنید. مثال: ((gif|jpg|png|mp3|mp4

شایان ذکر است  که این روش روی دیگر انواع کنترل پنل ها هم کارساز است.

نحوه فعالسازی Hotlink Protection در کنترل پنل Plesk :          

1. وارد کنترل پنل شده و از تب Websites & Domains گزینه Show More را بزنید.
2. روی گزینه Hotlink Protection کلیک کنید.
3. گزینه Switch On را بزنید تا این قابلیت فعال شود.
4. در بخش Settings و از قسمت Protected files extensions فرمت های مورد نظر خود که مایل به مسدود کردن دسترسی به آن ها هستید را بنویسید. توجه کنید که بر خلاف سی پنل که با کاما باید فرمت ها را از یکدیگر جدا می کردید، در پلسک باید از اسپیس (یک فاصله) استفاده کنید.
5. در قسمت بعدی یعنی Addresses of friendly websites آدرس سایت هایی که نمی خواهید این محدودیت روی آن ها اعمال شود (از جمله سایت خودتان) را هم با http:// و هم با www وارد کرده و گزینه Add را بزنید.
6. بعد از اینکه فرمت ها و آدرس سایت ها را وارد کردید، گزینه OK را زده تا تنظیمات ذخیره شوند.

Hotlink Protection Ples

همچنین شما می توانید با کمک اسکریپت اختصاصی وب‌سایت htaccesstools.com که به همین منظور ارائه شده است، خیلی راحت تر کدهای Hotlink Protection را ایجاد کنید. برای انجام این کار ابتدا وارد این صفحه شوید و آدرس سایت های دلخواه و فرمت های مورد نظر خود را در فرم های موجود وارد کرده و با زدن دکمه Generate .htaccess file کدهای مورد نظر را ایجاد کنید.

15. بهینه‌سازی دیتابیس (پایگاه داده ها)

بهینه‌سازی پایگاه داده ها یا همان دیتابیس یک سایت از دیگر راه های افزایش سرعت سایت است. این نوع بهینه سازی ها باید به صورت مستمر و در زمان های مشخص (برای مثال ماهی یک الی دو بار) انجام شود. به ویژه اگر شما از CMS های سنگین استفاده می کنید.

از دلایلی که حتماً باید به این مسئله توجه کرد این است که اطلاعات خیلی زیادی از بخش های مختلف یک سایت مثل اطلاعات ذخیره شده توسط افزونه ها، لاگ ها و اطلاعات آمار و ارقام، بخش نظرات کاربران و ده ها قسمت متفاوت دیگر در دیتابیس ذخیره می شوند. اگر به صورت مستمر این اطلاعات را بهینه‌سازی نکنیم، حجم زیادی از فضای هاست و پهنای باند سایت ما اشغال شده و در نتیجه سایت سنگین می شود و به دنبال آن بارگذاری آن بیش از پیش به طول می انجامد. بنابراین برای اینکه با افت سرعت سایت رو به رو نشویم، باید هر از گاهی اقدام به پاکسازی و بهینه سازی پایگاه داده ها کنیم. اما خیلی توجه کنید که قبل از هر باری که تصمیم به انجام این کار گرفتید، یک بک آپ از تمام اطلاعات روی هاست تهیه کنید. چرا که خیلی وقت ها ممکن است عملیات پاکسازی دیتابیس منجر به حذف برخی فایل های ضروری شود. در صورتی که این قبیل فایل ها حذف شوند، ممکن است سایت با اختلالات زیادی رو به رو شده و یا حتی به طور کل از دسترس خارج شود.

برای انجام چنین بهینه سازی هایی پلاگین های زیادی عرضه شده است. برای وردپرس می توان به افزونه های کاربردی همچون WP Optimize , WP-DBManager و یا WP-Sweep اشاره کرد. این افزونه ها به صورت خودکار بهینه‌سازی های لازم را انجام می دهند. فقط کافیست دکمه شروع را بزنید تا فرآیند بهینه سازی آغاز شود. اگر سیستم مدیریت محتوای شما دروپال است، می توانید از ماژول OptimizeDB استفاده کنید. همچنین برای جوملا نیز افزونه هایی مثل Optimize Your Table منتشر شده اند تا بتوان با کمک آن ها دیتابیس را بهینه‌سازی کرد.

16. مدیریت پیش نویس های مطالب سایت

سیستم های مدیریت محتوای تحت وب از جمله محبوب ترین آن ها یعنی وردپرس قابلیت ذخیره سازی لحظه ای اطلاعات محتوایی شما در مطالب را دارند. این اطلاعات به صورت پیش نویس (Drafts) در دیتابیس سایت ذخیره می شوند و هر بار که آن ها را ویرایش کنید، پیش نویس های جدیدتری به لیست قبلی اضافه می شوند که به آنها رونوشت گفته می شود. در چنین حالتی ممکن است برای یک نوشته ده ها پیش نویس تولید شود. این پیش نویس ها در بعضی از سیستم ها حتی بعد از انتشار نسخه نهایی نوشته نیز باقی مانده و به نوع خود باعث کاهش ترافیک پهنای باند سایت خواهند شد. بنابراین حذف پیش نویس ها بعد از ارسال نسخه نهایی نوشته، ایده خیلی خوبی برای افزایش سرعت سایت است.

برای وردپرس می توان از افزونه هایی که در این مورد منتشر شده اند استفاده کرد. پلاگین Revision Control یکی از همین موارد است که می تواند در مدیریت و کنترل تعداد رونوشت ها به شما کمک کند. فراموش نکنید که حذف همگی پیش نویس ها شاید کمی ریسک پذیر باشد. بنابراین شاید بهتر است یک الی دو مورد از پیش نویس های قبلی را نگه دارید. با کمک این پلاگین شما قادر هستید تا تعداد این پیش نویس ها را به حداقل ممکن رسانده و فضای اشغال شده بی مورد در هاست و سرور خود را پاکسازی کنید.

17. کاهش تعداد ریدایرکت های سایت و درخواست های اشتباه

ریدایرکت کردن لینک ها یا به عبارت دیگر هدایت کردن لینک ها به آدرس هایی دیگر از جمله اقداماتی است که هر وب‌سایتی چندین و چندبار آن را تجربه کرده است. خیلی وقت ها لینک های موجود در سایت به دلایلی از کار می افتند و خیلی اوقات هم ما با تصمیم خودمان لینک هایی را به آدرس هایی جدید ریدایرکت می کنیم.

ریدایرکت کردن لینک ها به خودی خود هیچ اشکالی ندارد و بعضی اوقات باید آن را در شرایطی خاص اعمال کرد. اما زیاده روی در این قضیه به کاهش سرعت بارگذاری سایت دامن خواهد زد. چرا که هر ریدایرکت مساوی با یک درخواست HTTP اضافه به سرور می باشد و همانطور که پیش تر گفتیم، درخواست های بیشتر HTTP یعنی سرعت پایین تر لود شدن صفحات یک سایت. بنابراین توصیه می کنیم که فقط لینک هایی را ریدایرکت کنید که مجبور به تغییرشان هستید و راه دیگری ندارید.

همچنین سعی کنید که تا می توانید درخواست های اشتباه یا Bad Requests را از سایت خود حذف کنید. این درخواست ها شامل مطالب، فایل ها و لینک هایی می شوند که زمانی روی هاست و سایت شما منتشر شدند و بعد از مدتی حذف شده باشند. در این حالت اطلاعاتی که از پیش ذخیره شده باشند، ممکن است همچنان در مرورگرها به نمایش در بیایند و زمانی که شخصی از طریق مرورگر وارد آن مطلب حذف شده شود، درواقع یک درخواست اشتباه ارسال کرده است. چنین اشتباهی نه تنها باعث افت سرعت سایت می شود، بلکه باعث کاهش اعتبار و رتبه سایت شما و همچنین آزرده خاطر شدن کاربران نیز می شود. چرا که آن ها در صورتی که ببینند سایت شما ادعای وجود یک مطلب را در موتورهای جستجو و یا دیگر منابع (دیگر سایت ها) می کند، ولی در واقعیت آن مطلب در سایت وجود ندارد، از شما دلسرد شده و احتمالاً دیگر سراغ سایت شما نخواهند آمد. برای مقابله و پیش گیری از چنین مسئله ای اول از همه اینکه سعی کنید اطلاعات موجود در سایت خود را هیچ وقت بدون دلیل قانع کننده حذف نکنید و اگر مجبور به حذف شدید، سعی کنید محتوای جایگزینی برای آن ها ایجاد کرده و یا در صفحه مربوط به آن ها، لینکی جایگزین قرار دهید. در مرحله دوم، می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاینی همچون Dead Line Checker صفحات و آدرس هایی که دچار چنین مشکلی شده اند را پیدا کرده و نسبت به مرتفع کردن مشکلات آنها اقدام کنید.

18. جایگذاری درست آیتم ها و  رعایت ترتیب آن ها در سایت

متخصصین بزرگی در بحث طراحی بهینه شده سایت ها متذکر شده اند که جایگزاری مرتب آیتم ها و ترتیب عناصر طراحی، یکی از نکات خیلی مهم در بحث طراحی حرفه ای یک سایت محسوب می شود. چنین مسئله ای در خیلی از سایت ها مورد توجه قرار نمی گیرد. از جمله مهمترین مواردی که باید طبق استاندارد آن ها را انجام داد، چینش صحیح آیتم ها و منوها در سایت است. اما جالب است بدانید که توجه به این موضوع به بارگذاری سریع تر سایت نیز کمک می کند.

هرچه آیتم های بیشتری در سایت خود به کار برده باشید، تعداد درخواست های HTTP نیز بیشتر می شود و به دنبال آن سرعت لودینگ صفحات سایت شما تا حدی کاهش می یابد. استفاده صحیح و مناسب از آیتم های سایت به بهینه‌سازی و بهبود طراحی فرانت اند (Front-end) یا همان توسعه کاربر محور یک سایت کمک خیلی زیادی می کند.

در همین زمینه، اصولی با عنوان اصول Above the Fold وجود دارد که طبق آن، باید مهمترین آیتم ها و عناصر یک سایت را در قسمت بالایی صفحه، طوری که برای دیدن آن ها نیازی به اسکرول کردن نباشد قرار داد. با این کار در اصل شما چند نکته حیاتی را رعایت می کنید. اول اینکه مهمترین بخش های سایت خود را در اولین نگاه به کاربران نشان می دهید. دوماً شما با این کار دسته بندی های منظم تری از بخش های سایت ایجاد کرده و در نتیجه سرعت بارگذاری هر بخش را افزایش می دهید.

برای بهره گیری هرچه بیشتر از این اصول، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :

  • بخش بالایی سایت تأثیر خیلی زیادی در سرعت لود شدن اولیه یک سایت دارد. بنابراین در قسمت بالایی صفحه اصلی سایت خود، تا حد امکان اطلاعات زیادی قرار ندهید تا سرعت بارگذاری سایت بیشتر شود.
  • کدها و اسکریپت های CSS از جمله لوگوی سایت، اسلایدشوها و … را در قسمت هدر سایت خود قرار دهید. از جایی که لود شدن اسکریپت های CSS نسبت به دیگر اسکریپت ها سریع تر صورت می گیرد، با قرار دادن آن ها در قسمت های بالایی سایت، این آیتم ها زودتر از دیگر بخش ها بارگذاری می شوند. در این حالت کاربران احساس بهتری پیدا می کنند و حتی اگر سایت شما کمی بیشتر طول بکشد تا به صورت کامل لود شود، حداقل بخشی از آن برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود و همین موضوع سبب می شود تا کاربران بدانند که سایت شما در حال بارگذاری است.
  • اسکریپت های دیگر را در قسمت پائینی سایت و یا در قسمت فوتر تعبیه کنید. مرورگرها برای نمایش دادن یک سایت ابتدا مواردی که در بالای سایت قرار دارند را بارگذاری می کنند و سپس به قسمت پائینی و فوتر سایت هدایت می شوند. همین مسئله می تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک کند.
  • در صفحه اصلی خود و به ویژه در قسمت های بالائی، فقط خلاصه ای از متن مطالب را درج کرده و از قرار دادن توضیحات طولانی اجتناب کنید. شما با چنین کاری کاربران را تشویق به کلیک کردن روی آن مطالب می کنید.
  • تا حد امکان ویدجت ها، ابزارهای غیر ضروری، دکمه های اشتراک گذاری و … را از صفحه اصلی حذف کنید و فقط محتوای اصلی و تصاویر ضروری را به نمایش بگذارید.

19. از تکنیک CSS Image Sprites استفاده کنید

در مبحث طراحی سایت های نوین، تکنیک های CSS کاربردهای بسیار زیادی دارند. یکی از این تکنیک ها که تقریباً اغلب سایت های موفق از آن استفاده می کنند، تکنیکی با عنوان CSS Sprites می باشد. به زبان ساده می توان گفت که این تکنیک به شما اجازه می دهد تا چندین تصویر (معمولاً تصاویر آیکون و فرمت های PNG) را در یک فایل PNG ادغام کنید. چنین حرکتی به تنهایی باعث می شود تا سایت شما به جای اینکه ده ها عکس را جداگانه در اختیار مرورگرها قرار دهد، همه آن ها را در یک فایل بارگذاری کند. بدیهی است که همچین تکنیکی چه مقدار به سبک تر شدن حجم صفحه وب و افزایش سرعت سایت کمک می کند. از این تکنیک در موارد گوناگونی استفاده می شود که یکی از این موارد، ادغام چندین تصویر در یک فایل است.

روش کار این سیستم کاهش تعداد درخواست های HTTP است. برای مثال فرض کنید در یک صفحه از یک سایت 15 آیکون و تصویر وجود دارند. وقتی یک مرورگر وارد این صفحه شود 15 درخواست برای این تعداد تصاویر ارسال می کند و هر درخواست یک زمان معین به طول می انجامد. شما با استفاده از تکنیک CSS Sprites به جای 15 درخواست فقط یک درخواست ایجاد می کنید و مسلم است که کاهش این مقدار در سرعت بارگذاری نهایی سایت تأثیر مناسبی خواهد داشت.

اگرچه پیاده سازی این تکنیک در سایت های تکمیل شده نیز قابل انجام است، اما پیشنهاد می کنیم قبل از طراحی نهایی سایت، این سیستم را در کدهای CSS سایت اضافه کنید. نحوه استفاده از این سیستم کمی تخصصی می باشد اما کلیت کار آن قدرها هم سخت نیست. به هر حال برای اینکه اشتباهی در انجام این کار صورت نگیرد بهتر است در این مورد با طراح سایت خود مشورت کنید. اما اگر خودتان با این زمینه آشنا هستید و مایلید که چنین تکنیکی را مورد استفاده قرار دهید، استفاده از سایت هایی مثل SpriteGen.com و CSSSprites.com و همچنین ابزار کاربردی سایت W3School برای تولید کدهای مربوطه پیشنهاد مناسبی خواهد بود.

تصویر زیر یک نمونه از تکنیک CSS Sprites می باشد که در یکی از سایت های خارجی پیاده سازی شده است. همانطور که می بینید ده ها عکس و آیکون در این تصویر وجود دارند که همگی در یک فایل ادغام شده اند. نمایش صحیح و جایگاه درست این آیکون ها با دستکاری کدهای CSS امکان پذیر خواهد بود.

CSS Sprites

20. نسخه موبایلی وب سایت خود را گسترش دهید

آمارها نشان می دهند که در زمینه بازدید از سایت ها، موبایل ها اخیراً از سیستم های دسکتاپی جلو زده اند و هم اکنون بیش از 60% از بازدیدهای سایت ها توسط موبایل ها انجام می شود! از جایی که سرعت و سبکی حرف اول را در موبایل ها می زنند، شما باید وب‌سایتی داشته باشید که بتواند از این لحاظ کاربران را جذب کند. نتایج این تحقیقات که توسط نظرسنجی های مختلف روی هزاران نفر انجام شد نشان می دهد که نزدیک به 85% از کاربران موبایلی انتظار دارند که یک سایت چندین برابر سریع تر از نسخه دسکتاپی در موبایل آن ها باز شود.

با این گفته ها می توان دریافت که رقابت صحیح و موفقیت آمیز در دنیای کسب و کار اینترنتی تا حد خیلی زیادی به کسب رضایت کاربران موبایلی بستگی دارد. بنابراین شما باید حتماً یک نسخه ریسپانسیو (واکنش گرا) از سایت خود برای موبایل ها داشته باشید و تا جایی که ممکن است نسخه مخصوص موبایل سایت خود را سبک و سریع کنید. کاربران موبایلی از وب‌گردی در موبایل ها بیشتر به دنبال کسب سریع اطلاعات هستند و همین موضوع باعث می شود با وسواس کمتری به طراحی ظاهری و گرافیکی نسخه موبایلی بپردازید. چنین حرفی به این معنی نیست که ظاهر نسخه ریسپانسیو اهمیتی ندارد؛ بلکه به این معنی است که سادگی اولویت بیشتری در آن دارد و هر چه یک طرح ساده تر باشد، سرعت آن نیز بالاتر خواهد بود.

اگر می خواهید مطمئن شوید که وب‌سایت شما با موبایل ها سازگار است (Mobile-friendly) می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید. کافیست وارد این سایت شده و آدرس سایت خود را در فیلد مربوطه وارد کرده و گزینه Run Test را بزنید. سپس منتظر تست و بررسی شدن سایت باشید و بعد از آن نتیجه را ببینید.

مقاله پیشنهادی: موبایل مارکتینگ چیست و چطور در آن موفق شویم؟

21. نمایش تصاویر گراواتار را در سایت متوقف کنید

گراواتارها (Gravatar) تصاویر شاخصی هستند که هر کاربر می تواند برای خود تعیین کند. گراواتارها روی ایمیل کاربران ثبت می شوند. در صورت فعال بودن این گزینه در یک سایت، تصاویر گراواتار کاربران در بخش نظرات مطالب به نمایش در می آید. حتی اگر شخصی گراواتار نداشته باشد، امکان تعیین کردن حالت نمایش گراواتارهای پیش فرض وجود دارد.

این تصاویر هر چند سایز کوچکی داشته و بندانگشتی محسوب می شوند؛ اما تعداد زیاد آنها در مجموع باعث افزایش حجم صفحه وب‌سایت شما می شود. می توانید خیلی راحت این سیستم را از بخش سیستم مدیریت محتوای خود غیرفعال کنید تا حجم سایت کاهش پیدا کرده و سرعت بارگذاری آن افزایش یابد.

22. سرویس دهنده های ویدئویی را جایگزین فضای هاست خود کنید

فایل های حجیم ویدئوها به ویژه ویدئوهای طولانی می تواند سبب کاهش نسبی سرعت صفحات وب‌سایت شما شوند. به ویژه اگر آن ها را با مدیاپلیرهای آنلاین در سایت خود قرار داده باشید. پیشنهاد بهتر این است که به جای آپلود کردن این فایل ها و قرار دادن آن ها به صورت نمایش آنلاین در صفحات سایت خود، از سرویس دهنده های ویدئویی مثل YouTube و یا Aparat استفاده کنید. با این کار شما به جای استفاده از منابع هاست خود، مستقیماً از منابع این سرویس دهنده ها استفاده می کنید. اما برای راحتی کار کاربران می توانید لینک دانلود این ویدئوها را در هاست دانلود خود آپلود کرده و در اختیار آن ها قرار دهید.

23. ماژول Google PageSpeed را روی سرور وب خود نصب کنید

همگی ما با ابزارهای کارآمد و بسیار حرفه ای و تخصصی گوگل وب‌مستر آشنا هستیم. گوگل در اقدامی جسورانه ابزاری حرفه ای برای آنالیز و همچنین بهینه سازی های تخصصی سایت ها عرضه کرده است. این مجموعه با نام Google PageSpeed Tools شناخته می شوند. تا پیش از این استفاده از این ابزار به صورت تحت وب امکان پذیر بود اما حالا شما می توانید ماژول اختصاصی و متن باز گوگل را روی وب‌سرور خود نصب کنید.

این ماژول قابلیت بهینه‌سازی خودکار سرور شما را دارد و می تواند تقریباً بدون دخالت شما تنظیمات و اقدامات متناسب را روی سایت و سرور شما اعمال کند. در واقع این ابزار با بررسی دقیق شرایط سرور و آنالیز بخش های مختلف آن، بهترین گزینه های ممکن برای بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت و سرور شما را در دستور کار قرار می دهد.

ماژول PageSpeed که منحصراً به منظور اعمال تغییرات مثبت برای بهبود سرعت بارگذاری سایت ها منتشر شده است، قابل نصب روی سرورهای Apache و NGINX می باشد. گوگل پکیج های نصبی این ماژول را در سایت توسعه دهندگان خود منتشر کرده است. برای ورود به این سایت و دانلود این ماژول اینجا کلیک کنید.

اگر با نصب ماژول روی وب‌سرورها به صورت کامل آشنا هستید می توانید خودتان مراحل نصب را انجام دهید. اما اگر با این مقوله آشنا نیستید و یا مایلید که این کار به صورت صحیح انجام شود می توانید از سرویس دهنده خود درخواست کنید تا این ماژول را برای شما نصب و راه اندازی کنند.

Google PageSpeed Insights

چطور سرعت سایت را آزمایش کنیم؟

  • ابزار PageSpeed Insights : یک ابزار رایگان و بسیار حرفه ای از سوی Google برای تخمین دقیق سرعت وب‌سایت شما می باشد. کار با این سیستم بسیار راحت است. کافیست وارد آن شده و آدرس URL سایت خود را در آن وارد کنید و منتظر آنالیز و بررسی سایت خود در این ابزار باشید. این ابزار بعد از بررسی دقیق سایت شما، ایرادات و مشکلاتی که در سایت شما وجود دارند را اطلاع رسانی کرده و پیشنهادات خود برای برطرف سازی آن ها را به شما اعلام خواهد کرد.
  • ابزار Pingdom : این ابزار که جزو پر استفاده ترین ابزارهای آنلاین در زمینه آنالیز و بررسی سرعت یک سایت ایجاد شده است، به شما کمک می کند تا عملکرد سایت و کیفیت آن را از جنبه های گوناگون متوجه شوید. این ابزار همچنین تاریخچه عملکرد وب‌سایت شما را نیز به صورت نمودار به شما نمایش می دهد تا به راحتی متوجه تغییرات مثبت یا منفی شوید.
  • ابزار YSlow : ابزاری است پرقدرت که توسط کمپانی Yahoo توسعه داده شده است. این ابزار نیز همانند موارد قبلی سایت شما را از لحاظ سرعت بارگذاری تست کرده و پیشنهاداتی برای بهبود بخشیدن شرایط آن به شما می دهد. Yslow قابل نصب به صورت افزونه روی مرورگرهای Opera , Firefox و Chrome می باشد تا بتوانید با کمک آن بدون وارد شدن به خود این سایت، و از طریق مرورگر خود به بررسی و آنالیز سایت ها بپردازید و نتیجه را در همان جا ببینید.
  • ابزار GTMetrix : جی تی متریکس در واقع از سیستم Google PageSpeed Insights و Yslow به صورت همزمان استفاده کرده و نتایج بررسی یک سایت را به صورت یک مقایسه به شما نمایش می دهد. GTMetrix رابط کاربری جالب و دقیقی دارد و بعد از اتمام بررسی، پیشنهادات مناسبی برای برطرف سازی مشکلات سایت به شما اعلام می شود.
  • ابزار WebPageTest : ابزاری رایگان به منظور آزمایش ساده سرعت یک سایت با قابلیت های متعدد است. شما با کمک این ابزار می توانید با یک فرم ساده، سایت خود را از چندین موقعیت بررسی کنید. برای مثال می توانید موقعیت جغرافیایی، پلتفرم مورد استفاده (دسکتاپ، موبایل) و حتی مرورگر مورد نظر را به دلخواه انتخاب کرده و نتیجه تست را در شرایط مختلفی بسنجید. WebPageTest همچنین دارای بخشی پیشرفته تر برای بررسی دقیق تر و حرفه ای تر یک سایت فراهم کرده است.

نتیجه گیری

داشتن یک سایت سریع و بهینه‌شده هیچ‌گاه تا این حد اهمیت نداشته است. حالا طیف خیلی وسیع‌تری از مردم به اینترنت‌های پر سرعت دسترسی داشته و انتظار آنها این است که سایت‌هایی که واردشان می‌شود خیلی سریع بارگذاری شوند. رقبای دیگر شما و سطح توقع کاربران فعلی باعث شده تا هیچ جایی برای اشتباه و شکست در این زمینه وجود نداشته باشد. تجربه نشان می‌دهد حتی اگر کاربران ثابتی هم داشته باشید، سرعت کم سایت و بهینه نبودن آن باعث دلسردی تدریجی این افراد شده و سبب می‌شود تا آنها به فکر پیدا کردن جایگزین‌های بهتری باشند.

بنابراین از روش‌هایی که در این مقاله گفته شد، استفاده کنید تا مطمئن شوید که کاربران شما تجربه بی‌نظیری از وب‌گردی در صفحات وب‌سایت شما کسب کنند. برای این کار باید به صورت پی‌در‌پی سرعت و عملکرد سایت خود را از طریق روش‌های گفته‌شده بسنجید و هر زمان متوجه شدید که سرعت سایت در حال کاهش است، به دنبال پیدا کردن دلیل و مرتفع‌سازی آن باشید. هیچ گاه این روند را متوقف نکنید و هر چقدر هم که سایت شما سریع باشد، باز هم از هر راهی که بتوان سرعت آن را بهبود بخشید، استقبال کنید.

سرعت سایت

آموزش‌ها و نکات گفته‌شده در این مقاله ثابت‌شده هستند. این نکات از معتبرترین منابع و تجارب مختلف تجارت‌های موفق جمع‌آوری شده است و تمامی آموزش‌های مورد نیاز در زمینه افزایش سرعت سایت را شامل می‌شود. مطمئن باشید اگر این مراحل را به درستی روی وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید، نتیجه‌ای بی‌نظیر در این زمینه کسب می‌کنید و به دنبال آن، موفقیت تجارت خود را در مسیری درست تضمین کرده‌اید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: افزایش سرعت سایت و 23 راهکاری که باید درباره آن بدانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *