الگوریتم گورخر گوگل و تاثیر آن بر روی فروشگاه ­های اینترنتی

الگوریتم گورخر گوگل و تاثیر آن بر روی فروشگاه ­های اینترنتی

الگوریتم گورخر گوگل و تاثیر آن بر روی فروشگاه ­های اینترنتی


چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 9 دقیقه 0 نظر 336 بازدید

الگوریتم گورخر گوگل یا همان Google Search Algorithm یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است که برای نمایش صفحات وب در نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌شود. این الگوریتم توسط تیم مهندسی گوگل توسعه داده شده است و با هدف بهبود کارایی و دقت جستجوی کاربران در سایت گوگل، به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود.

الگوریتم گورخر گوگل از بیش از 200 عامل مختلف برای تعیین رتبه صفحات وب استفاده می‌کند. این عوامل شامل مواردی مانند کلمات کلیدی، محتوای صفحه، تعداد لینک‌های داخلی و خارجی، سرعت بارگذاری صفحه، کیفیت برنامه‌نویسی و رعایت قوانین SEO و … می‌باشد.

تاثیر الگوریتم گورخر گوگل بر فروشگاه‌های اینترنتی بسیار حائز اهمیت است. بر اساس تحلیل‌ها و آمارها، بیشترین ترافیک سایت‌های فروشگاهی از طریق موتور جستجوی گوگل به آن‌ها می‌آید. در نتیجه، بهینه‌سازی سایت‌های فروشگاهی برای جستجو در گوگل، به دلیل تاثیر زیاد الگوریتم گورخر گوگل بر روی رتبه صفحات وب در نتایج جستجو، بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، فروشگاه‌هایی که بهینه سازی مناسبی برای موتورهای جستجو داشته باشند، در نتایج جستجوی گوگل در صفحات بالاتری نمایش داده می‌شوند و در نتیجه بیشترین بازدید و فروش را خواهند داشت.

چقدر با الگوریتم‌های گوگل آشنا هستید؟ می دانید کدام الگوریتم بر سئوی سایت شما بیشترین تاثیر را دارد؟ در این مقاله از مدیروب قصد داریم شما را با الگوریتم گورخر و تاثیرات آن بر سایت‌های فروشگاهی آشنا کنیم.

با توجه به اهمیت ویژه سئو و بهینه‌­سازی سایت، لازم است با الگوریتم­‌های گوگل آشنا شوید تا بتوانید بهترین محتوا را مطابق با معیارهای گوگل تولید کنید. با توجه به اینکه گوگل از الگوریتم‌­های زیادی برای سنجش سایت­‌ها استفاده می‌کند، از این رو شناخت آن­ها برای کسانی که در زمینه سئو سایت فعالیت می‌­کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از الگوریتم‌­هایی که گوگل برای سنجش سایت‌­های مختلف استفاده می­‌کند، الگوریتم گورخر است. برای اینکه بدانید الگوریتم زبرا گوگل چیست، چگونه کار می‌­کند و چه تاثیر در سئوی سایت دارد، با ادامه متن همراه شوید.

الگوریتم گوگل چیست؟

با نفوذ اینترنت در زندگی روزمره و افزایش محبوبیت خرید اینترنتی به دلیل زندگی­‌های پر مشغله امروزی، دیجیتال مارکتینگ بسیار رونق پیدا کرده است. همواره افرادی هستند که با سودجویی و استفاده از این فرصت­‌ها، اقدامات غیر قانونی برای فریب مردم انجام خواهند داد. پس اهمیت دارد که وب سایت­‌ها از امنیت بالایی برخوردار باشند تا مردم بتوانند با خیال راحت به صورت اینترنتی خرید کنند. یکی از اقدامات گوگل برای شناسایی سایت­‌های متقلب، استفاده از الگوریتم‌­های متنوع است.

در حالت کلی می‌­توان گفت که الگوریتم‌­ها مجموعه‌­ای از دستورالعمل‌­ها هستند که هدف خاصی را دنبال می­‌کنند. موتور جستجوگر گوگل هم از الگوریتم­‌های گوناگونی بهره گرفته تا بتواند بهترین و با کیفیت­ترین محتوا را برای کاربران خود نمایش دهد. در دنیای وب، تعداد زیادی از سایت­‌ها با محتوای متفاوت موجود هستند. این موتور جستجوگر، برای رده­‌بندی وب سایت­‌ها از دستورالعمل­‌های مشخصی استفاده کرده است. هر کدام از الگوریتم­‌های گوگل، هدف خاصی را دنبال می­‌کنند. راز قدرت بالای گوگل در نمایش نزدیکترین سایت­‌ها به عبارت جستجو شده، استفاده از همین الگوریتم­ها است.

این الگوریتم­‌ها با استفاده از دستورالعمل‌­ها، سطح کیفی وب سایت‌­ها را می‌سنجند و بهترین وب سایت­‌ها را در صدر جدول جستجو نمایش می‌دهند. جزئیات این الگوریتم­‌ها هرگز فاش نمی‌­شود تا اشخاص نتوانند قوانین آن را دور بزنند. البته همیشه افرادی هستند که با سئوی کلاه سیاه، سعی در فریب دادن گوگل دارند تا در نتایج اولیه جستجو قرار گیرند. به همین دلیل، گوگل الگوریتم‌­های خود را طوری طراحی کرده تا تخلفات وب سایت­‌ها را به حداقل برساند.

الگوریتم گورخر

چرا لازم است الگوریتم­‌های گوگل را بشناسیم؟

یکی از مهم­ترین قسمت­‌های سئو سایت، آشنایی با انواع الگوریتم‌­های گوگل است. شناسایی الگوریتم­‌های گوگل کمک می­‌کند تا بدانید لازم است چه اصولی را رعایت کنید و چه کارهایی را نباید انجام دهید. آشنایی با روش کار گوگل کمک می‌­کند تا از رفتارهای خطرناک در سئوی سایت جلوگیری شود. از این رو سئو کاران با شناسایی الگوریتم‌­های گوگل و دستورالعمل‌­های آن­ها، سعی می­‌کنند از پنالتی شدن و جریمه شدن وب سایت‌­ها جلوگیری کنند.

بیشتر بدانید: آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو

الگوریتم گورخر چیست؟

همه­‌ی ما می‌­دانیم که گوگل الگوریتم­‌های زیادی برای شناسایی وب سایت­‌های اسپم شده و سایت‌­هایی که از سئوی کلاه سیاه استفاده کرده­‌اند را به کار برده است. گوگل برای رضایت کاربران خود، سعی کرده الگوریتم‌­های مختلفی را طراحی کند تا بهترین و با کیفیت­ترین مطالب را مطابق با محتوای سرچ شده ارائه دهد. یکی از این الگوریتم­‌های طراحی شده توسط شرکت گوگل، الگوریتم زبرا است. الگوریتم گورخر یا همان Google Zebra با هدف نظارت بیشتر بر تجارت الکترونیک طراحی شده است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه شاهد سیل گسترده‌­ای از انواع شبکه‌­های اجتماعی و فروشگاه‌­های اینترنتی هستیم که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می­‌کنند. گوگل برای اینکه به کاربرانش در خرید اینترنتی امن کمک کند و کاربران بتوانند با اطمینان خاطر و اعتماد بیشتر خرید کنند، الگوریتم گورخر را طراحی کرده است. وظیفه این الگوریتم سنجش تمامی وب سایت­‌های فروشگاهی است. این الگوریتم با سنجش فروشگاه­‌های اینترنتی، وب سایت­‌های کلاه­بردار و متخلف را شناسایی کرده و آن­ها را به گوگل معرفی خواهد کرد.

از این رو فروشگاه­‌های اینترنتی برای اینکه بتوانند اعتماد گوگل را جلب کنند و در نتایج اول گوگل قرار گیرند، لازم است قوانین و مقررات تجارت الکترونیک را رعایت کنند تا گوگل هم با الگوریتم گورخر، آن­ها را تایید کند. الگوریتم زبرا وب سایت­‌های فروشگاهی نامناسب و بی‌­کیفیت را از گوگل دور خواهد کرد.

چرا گورخر!؟

چرا گوگل اسم این الگوریتم را گورخر (google zebra algorithm) گذاشته است؟ از شگفتی‌های آفرینش گورخر، بدنه راه راه مشکی و سفید آن است. آفرینش جالب این حیوان موجب شده تا مگس‌­ها و حشرات مزاحم به دلیل راه راه سفید و مشکی دفع شوند. همان‌طور که گفته شد، پاکسازی فضای تجارت الکترونیک از فروشگاه‌­های اینترنتی بی‌­کیفیت و کم ارزش، از جمله وظایف الگوریتم گورخر است. پس می­‌توان گفت که این الگوریتم، همانند گورخر، وب سایت‌­های کلاه­بردار و متقلب را از موتور جستجوگر گوگل حذف خواهد کرد.

هدف الگوریتم گورخر چیست؟

الگوریتم‌­های مختلف شرکت گوگل، وظایف متنوعی را در جهان وب برعهده دارند. از این رو متخصصان سئو، لازم است با ساختارهای الگوریتم­‌های گوگل آشنا شوند تا از پنالتی و جریمه شدن توسط گوگل در امان باشند.  همان طور که گفته شد، هدف اصلی الگوریتم زبرا، شناسایی و مبارزه با وب سایت­‌های اسپم شده، سایت­‌هایی با محتوای بی­‌کیفیت و وب سایت­‌هایی است که قصد هک کردن اطلاعات کاربران را دارند.

الگوریتم گورخر در خرید اینترنتی، کاربر را دقیقاً به سمت چیزی که می­‌خواهند هدایت می­‌کند. این الگوریتم در صورتی که متوجه فعالیت­‌های غیرقانونی و یا فریب دادن کاربران شود، اقدام به جریمه وب سایت خواهد کرد. البته نا گفته نماند که این الگوریتم نه تنها موجب کاهش تعداد فروشگاه‌­های اینترنتی نشده است، بلکه موجب جلب اعتماد کاربران به فروشگاه‌­های اینترنتی شده و این امر موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد.

الگوریتم گورخر چه سایت‌­هایی را جریمه می‌­کند؟

تا این‌جای بحث به تعریف الگوریتم گورخر و هدف آن پرداختیم، حال سوال این است که الگوریتم گورخر چه سایت‌­هایی را جریمه می­‌کند؟ اولین سایت‌­هایی که در این الگوریتم جریمه خواهند شد، وب سایت‌­هایی هستند که از لحاظ برنامه نویسی مشکل داشته باشند. سایت­‌هایی که دارای مشکل برنامه نویسی هستند و باگ دارند، به سادگی توسط الگوریتم گورخر شناسایی خواهند شد.

سایت­‌هایی که دارای محتوای کپی باشند، به سادگی توسط این الگوریتم شناسایی و جریمه خواهند شد. برای اینکه از جریمه گوگل در امان باشید، می‌­توانید از محتوایی در حد 150 تا 200 کلمه برای معرفی محصولات خود استفاده کنید. لینک‌­سازی غیر استاندارد نیز می‌تواند در جریمه کردن وب سایت تاثیر گذار باشد. لینک‌­سازی امری ضروری در سئو سایت است، اما استاندارد نبودن این روش، می­‌تواند جریمه سایت را توسط گوگل به همراه داشته باشد.

مطلب مرتبط: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست؟

نکات مهم در رعایت مقررات تجارت الکترونیک در الگوریتم گورخر

حال سوال این است که چه نکاتی را باید رعایت کرد که فروشگاه اینترنتی توسط الگوریتم گورخر معتبر و با کیفیت شناسایی شود؟ می‌­توان گفت که راه­‌های زیادی وجود دارد که الگوریتم گورخر، وب سایت را معتبر و با کیفیت شناسایی کند. از جمله این راه‌­ها می‌توان به اخذ نماد الکترونیک برای فروشگاه اینترنتی اشاره کرد.

فراهم کردن رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب برای کاربران از دیگر روش­‌هایی است که می‌­تواند تاثیر گذار باشد. رضایت کاربران، بی‌­شک می­‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. برای این منظور با ارائه محتوای با کیفیت و ارائه محصولات و خدمات مناسب می‌­توانید کاربران را به خود جذب کنید. شما همچنین می­توانید برای محصولات خود ضمانت نامه و یا خدمات پس از فروش در نظر بگیرید تا کاربران خود را راضی نگه دارید.

بالا بردن امنیت اطلاعات شخصی مالی کاربران، کامل بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده، واضح بودن روند بازگشت کالا و برگرداندن پول، در نظر گرفتن درگاه­‌های مختلف پرداخت امن، نقد و بررسی و ارائه مشخصات کامل محصولات، استفاده از راهنمای جامع محصولات، ایجاد راه­‌های مختلف برای تماس کاربران، پشتیبانی آنلاین قوی، قیمت­‌های بروز و رقابتی، ارائه محصولات متنوع، بالا بردن سرعت بارگزاری وب سایت و … نیز می‌­تواند در جلب رضایت کاربران تاثیر گذار باشند.

تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای با کیفیت، جزء اولین فاکتورهایی است که نشان می­‌دهد که صفحه ایجاد شده تا چه اندازه برای کاربر مفید است. سعی کنید صفحاتی با کیفیت ایجاد کنید و همان چیزی را بنویسید که کاربر به آن نیاز دارد و از آن سود می‌برد. به کار بردن محتوای غیر متنی مانند ویدیو و پادکست، می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی رضایت کاربر داشته باشد. شما می‌­توانید محصولات خود را در قالب یک ویدیویی چند دقیقه‌­ای معرفی کنید، با این وجود رضایت گورخر گوگل را جلب خواهید کرد.

موتور مقایسه کننده داشته باشد

یکی دیگر از روش‌­های بسیار کاربردی برای جلب رضایت مشتریان، استفاده از موتور مقایسه کننده است. امکان مقایسه محصولات با هم، یکی از بهترین روش­‌ها است برای کمک به کاربران در انتخاب محصول مورد نظر، با توجه به آنچه نیاز دارند. این روش­ برای بالا بردن نرخ تعامل مشتریان می­‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و شانس گرفتن نظرات و پیشنهادات مثبت را افزایش خواهد داد.

سرعت بارگذاری صفحات

بی‌­شک سرعت پایین لود صفحات سایت می‌­تواند تاثیرات منفی داشته باشد. یک ثانیه تاخیر لود صفحات سایت، می­‌تواند موجب کاهش 7 درصدی بازدید از وب سایت شود. از این رو می‌­توان گفت که لازم است یکی از اولویت­‌های شما در زمینه سئو، زمان بارگزاری زیر 3 ثانیه باشد تا  کاربران وب سایت خود را از دست ندهید و گوگل شما را در نتایج اول جستسجو قرار دهد.

مطلب مرتبط: افزایش سرعت سایت و 23 راهکاری که باید درباره آن بدانید

سیاست گذاری دقیق

از جمله مواردی که بی­‌شک زبرا دنبال آن است، سیاست‌­های داخلی وب سایت شما در قبال مشتریان است. برای این کار لازم است که شما بخش­‌های مختلف سایت از جمله Terms & Conditions، Privacy & Policy، Shipping & Return و سایر مواردی که به مشتریان و مقررات و قوانین مربوط است در دسترس قرار گیرند. یکی از نگرانی­‌های کاربران در خرید اینترنتی، حفظ حریم خصوصی آن­ها است. الگوریتم گورخر برای اطمینان بخشیدن به کاربران، از فروشگاه­‌های آنلاین انتظار دارد از حریم خصوصی آن­ها محافظت کنند. برای جلب رضایت الگوریتم زبرا لازم است هویت حقیقی و حقوقی مالک سایت قید شود.

پشتیبانی آنلاین و پاسخگویی 24 ساعته

یکی دیگر از معیارهای جلب رضایت مشتریان در الگوریتم گورخر می‌­توان به پشتیبانی آنلاین و مشاوره 24 ساعته در طول 7 روز هفته اشاره کرد. این کار برای راحتی بیشتر کاربران و جلب رضایت آن­ها در نظر گرفته شده است. شما در راستای مشتری مداری می‌­توانید پیشنهادات ویژه و تخفیفات را ارائه دهید. امکان نوشتن نظرات نیز می­‌تواند در این راستا یاری رسان باشد.

طراحی خوب و دسترسی راحت

همان طور که گفته شد، برای اخذ ترافیک ورودی به وب سایت، لازم است مشتریان خود را راضی نگه دارید. از دیگر راه‌­ها برای جلب رضایت مشتریان، طراحی خوب وب سایت و راحتی کاربران است. کافیست این نکات را در تولید محتوا در نظر بگیرید تا شاهد ارتقای رتبه وب سایت در گوگل باشید.

رسپانسیو بودن سایت

از دیگر ویژگی­‌هایی که موجب می­‌شود توجه الگوریتم زبرا به وب سایت شما معطوف شود، واکنش­‌گرا و یا رسپانسیو بودن است. رسپانسیو بودن وب سایت، بستری مناسب را برای کاربران فراهم می­‌کند تا با هر وسیله­‌ای از جمله لپ تاپ، موبایل و یا کامپیوتر بتوانند از خدمات وب سایت شما استفاده کنند.

بیشتر بدانید: ریسپانسیو چیست؟ با مزایا و معایب طراحی واکنشگرا آشنا شوید

اخذ نماد اعتماد برای فروشگاه اینترنتی

در همه جای دنیا، لازم شده که فروشگاه­‌های اینترنتی توسط مراجع ذی‌صلاح و یا سازمان­‌های نظارتی مورد تایید قرار گیرند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. در کشور ما وظیفه تایید و بررسی صلاحیت فروشگاه­‌های اینترنتی بر عهده سازمان تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

نتایج جریمه شدن وب سایت­‌های فروشگاهی

حال سوال این است که اگر وب سایتی توسط گوگل جریمه شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جریمه گوگل برابر با سقوط رتبه در صفحه نتایج جستجو در موتور جستجوگر گوگل است. از این رو دیگر این وب سایت برای کاربران گوگل قابل مشاهده نخواهد بود. پر واضح است که اگر وب سایتی بازدید کننده نداشته باشد، سرانجام رتبه خود را در صفحات گوگل از دست خواهد داد. از دست دادن رنکینگ در گوگل برای فروشگاه­‌های اینترنتی، برابر است با کاهش فروش. این مسئله نشان خواهد داد که سئو تا چه میزانی می­‌تواند بر روی کسب و کار اینترنتی تاثیر گذار باشد.

مطلب مرتبط: گوگل پنالتی چیست؛ راهنمای کامل رفع جریمه‌های گوگل

جمع­ بندی

در کل می‌­توان گفت که الگوریتم گورخر یا همان زبرا بر روی فروشگاه­‌های اینترنتی تمرکز کرده و سعی دارد فروشگاه­‌هایی با محتوای بی­‌کیفیت و نامناسب را از نتایج جستجوی گوگل حذف کند. بنابراین اگر می‌­خواهید از الگوریتم گورخر در امان باشید، لازم است قوانین و مقررات این الگوریتم را رعایت کنید. برای اینکه بتوانید از خطرات این الگوریتم در امان باشید و در نتایج اول جستجو در گوگل قرار گیرید، لازم است مشتری مداری که بر پایه ارائه محتوای با کیفیت و رابط کاربری ساده و زیبا استوار است، را در صدر اقدامات انجام شده قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *