بازاریابی در اینستاگرام یکی از روشهای مؤثر و کارآمد برای تحقق اهداف کسبوکار در راستای تقویت بازاریابی و افزایش فروش محسوب میشود. با مطالعه این مطلب با مراحل عملیاتی بازاریابی در اینستاگرام آشنا خواهید شد و میتوانید با کمترین سرمایه، بیشترین رشد و پیشرفت را شاهد باشید.
اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب، با فراهم آوردن یک پلتفرم تصویر محور و پتانسیل جذب دنبال کنندگان مشتاق و تعامل فراوان، جایگاه و اهمیت ویژهای برای کسبوکارهای مختلف پیدا کرده است. این شبکه اجتماعی در طول چند سال گذشته، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و با افزودن ویژگیها و امکانات جدید و جالب، برای کاربران عادی و به خصوص برای صاحبان کسبوکار ارزشمندتر و سودمندتر شده است. این ارزش و سودآوری با گذشت زمان برای کسبوکارهای مختلف اثبات شده و لذا بسیاری از کسبوکارهای جدید و باسابقه به بازاریابی از طریق اینستاگرام روی آوردهاند.
ضرورت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی
امروزه اینستاگرام به یکی از پلتفرمهای اصلی مورد استفاده در کمپینهای بازاریابی تبدیل شده است که البته بی دلیل نیست: این شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مخاطبان گوناگون دارد که از تعامل با برندهای مورد علاقه خود لذت میبرند و این به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی اقدامات بازاریابی میشود.
مزایای بازاریابی در اینستاگرام با استفاده از تحقیقات و مطالعات موردی فراوانی تأیید شده و تأثیر مستقیم آن بر جذب مشتریان راغب (lead) اثبات گردیده است. برای نمونه به آمار زیر توجه کنید:
• بیش از 25 میلیون کسبوکار مختلف در سراسر جهان از اینستاگرام استفاده میکنند و بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرام دست کم در هر روز از یک پروفایل تجاری (بیزینس پروفایل) بازدید میکنند؛
• 80 درصد کاربران اینستاگرام دست کم یک برند را در این شبکه اجتماعی دنبال میکنند و 60 درصد آنها محصولات یا خدمات جدیدی را از این طریق پیدا و خریداری کردهاند؛
• دست کم 30 درصد کاربران اینستاگرام، یکی از محصولاتی که در این شبکه اجتماعی پیدا کردهاند را خریدهاند؛
• 65 درصد از پرمخاطبترین پستهای اینستاگرام به وضوح حاوی تبلیغات محصولات مختلف هستند.
مردم به دنبال کردن برندهای مختلف علاقه دارند و فعالانه در پی کشف و خرید محصولات و خدمات جدید یا مورد نیازشان هستند. به علاوه، اینستاگرام نیز پیوسته در حال تلاش برای افزودن قابلیتهای جذاب و کاربردی برای توسعه تجارت الکترونیکی در این شبکه اجتماعی پرطرفدار است.
پلتفرم تبلیغاتی اینستاگرام (Instagram ads) نتایج بسیار خوب و میزان تعامل قابل توجهی را عاید کسبوکار کرده و قابلیت خرید از طریق اینستاگرام نیز فرآیند فروش را با این شبکه اجتماعی تلفیق مینماید (در ادامه به شرح هر دو خواهیم پرداخت). مجموعه امکانات و قابلیتهای مختلف و متنوع اینستاگرام برای فروش اینترنتی -به خصوص برای محصولاتی که جذابیت بصری دارند- ترکیب بی نظیری را فراهم میآورد که پتانسیل بالایی برای افزایش تعامل و فروش خواهد داشت.
با این مقدمه، به سراغ ذکر و شرح آنچه که برای استفاده از اینستاگرام در کسبوکار خود نیاز خواهید داشت میرویم.
مرحله نخست: یک حساب کاربری بیزینسی یا تجاری (Business Account) ایجاد کنید
اگر یک حساب کاربری معمولی یا شخصی دارید که دنبال کنندگان فعالی دارد و محتوای آن نیز برای امور تجاری مناسب است میتوانید به آسانی آن را به یک حساب بیزینس یا تجاری تبدیل کنید. از این طریق، بدون اینکه مخاطبان فعلی خود را از دست بدهید به قابلیتهای مخصوص حسابهای تجاری دست پیدا میکنید.
اما چنانچه حساب کاربری شخصی در اینستاگرام ندارید یا اینکه حساب شخصی شما پتانسیل لازم به منظور استفاده در کسبوکار را ندارد لازم است که یک حساب کاربری تجاری جدید ایجاد کنید.
– روش ایجاد یک حساب کاربری تجاری جدید
1. برنامه (اپ) اینستاگرام برای iOS، اندروید یا ویندوز را دریافت و نصب کنید؛
2. برنامه را باز و روی Sign Up یا ثبت نام کلیک کنید؛
3. آدرس ایمیل خود را وارد نمایید و Next را بزنید. چنانچه تمایل دارید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه فیسبوک مخصوص کسبوکارتان متصل نمایید حتماً از ایمیل مدیر صفحه مورد نظر استفاده کرده یا از گزینه Log in with Facebook یا ورود از طریق فیسبوک استفاده کنید؛
4. نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را انتخاب کرده و اطلاعات پروفایل حساب کاربری را تکمیل کنید (در ادامه، روش بهینه سازی بخش اطلاعات پروفایل را شرح خواهیم داد.)
5. Done را لمس کنید؛
6. حالا یک حساب کاربری شخصی دارید که با دنبال کردن مراحل زیر میتوانید آن را به یک حساب تجاری تبدیل کنید.
– روش تبدیل حساب شخصی اینستاگرام به حساب تجاری
1. از طریق برنامه اینستاگرام به حساب کاربری شخصی خود وارد شوید؛
2. علامتی که شبیه به سه خط روی هم است را لمس و سپس از پایین صفحه، Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید؛
3. وارد قسمت Account شوید و در پایین صفحه، گزینه Switch to Professional Account را انتخاب نمایید؛
4. حالا دو گزینه Creator و Business در برابر شما ظاهر میشود که طبیعتاً باید دومی را انتخاب کرده و در پایین صفحه، دکمه Continue را لمس کنید؛
5. Category یا نوع کسبوکار خود را انتخاب کنید و Next را بزنید؛
6. اگر مایلید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه تجاری فیسبوکتان متصل کنید، میتوانید در اینجا یا بعداً از طریق منوی تنظیمات این کار را انجام بدهید؛
7. اطلاعات تماس خود را اضافه کنید: حساب تجاری اینستاگرام شما باید حاوی یک آدرس ایمیل، یک شماره تلفن یا آدرس محل فعالیت کسبوکار (یا همه این موارد) باشد؛
8. دکمه Done را لمس کنید.
مرحله دوم: یک استراتژی هدفمند و آیندهدار برای بازاریابی در اینستاگرام تدوین کنید
تهیه و تنظیم یک استراتژی قوی و خوش آتیه برای بازاریابی در اینستاگرام مستلزم طی مراحل زیر خواهد بود:
– مخاطب هدف خود را تعیین و تبیین کنید
پیش از آنکه بتوانید درباره نوع محتوایی که باید در اینستاگرام پست کنید تصمیم بگیرید لازم است که نسبت به افرادی که آن را مشاهده میکنند شناخت پیدا کنید.
اکثریت کاربران اینستاگرام را کاربران زیر 35 سال تشکیل میدهند که در مجموع، اختلاف زیادی بین تعداد کاربران مذکر و مؤنث وجود ندارد. البته برای تعریف مخاطبان هدف منحصر به فرد برند خود باید از این آمار کلی فراتر بروید. به این منظور:
• خریداران کنونی را بشناسید؛
• ابزارهای تحلیلی سایر شبکههای اجتماعی که در آنها فعالیت دارید را بررسی کنید تا با دنبال کنندگان خود بیشتر آشنا شوید؛
• درباره رقبا و مخاطبان آنها تحقیق کنید؛
• مشخص کنید که به دنبال عرضه و ارائه چه محتوای ارزش آفرین و سودمندی به مخاطب هستید.
پس از درک مخاطب، به این فکر کنید که آن مخاطب به مشاهده چه محتوایی از جانب شما تمایل خواهد داشت؛ چه محتوایی در پروفایل کاربری خودش منتشر میکند و چه تعاملاتی با رقبا یا برندهای مشابه دارد؟
– اهداف خود از بازاریابی در اینستاگرام را دقیقاً مشخص کنید
تعیین و درک دقیق هدف نهایی استفاده از اینستاگرام در راستای اهداف تجاری، یکی از اولین گامها برای تهیه یک استراتژی بازاریابی مؤثر در اینستاگرام محسوب میشود. درک اهداف، مانع رفتن به بیراهه میشود و امکان تمرکز همه اقدامات بر روی تحقق هدفهای واقع گرایانه کسبوکار را فراهم میآورد.
اما هدف یا اهداف انتخابی باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟ به طور کلی، اهداف مؤثر در چارچوبی موسوم به SMART قرار میگیرند:
• Specific: دقیق و مشخص؛
• Measurable: قابل سنجش و ملموس؛
• Attainable: واقع گرایانه و قابل تحقق؛
• Relevant: مرتبط و متناسب؛
• Timely: زمان بندی شده.
البته در حین اینکه به دنبال کسب جایگاهی در اینستاگرام هستید میتوانید برخی اهداف خود را بر مبنای شاخصهای کمارزشتری مانندی تعداد لایک، فالو و نظرات نیز تعیین کنید؛ اما مراقب باشید که تعیین اهدافی که با هدفهای واقعی کسبوکار پیوند دارند را از قلم نیندازید. از اینجا به نکته بعد میرسیم:
– بر روی شاخصهای عملکردی مناسب تمرکز کنید
• شاخصهای آگاهی: دربردارنده شاخصهایی مانند آگاهی نسبت به برند، نرخ رشد تعداد دنبال کنندگان، و تعداد بازدید از پستها.
• شاخصهای تعامل: شامل شاخصهایی مانند میزان تعامل (با توجه به لایکها) و نرخ تقویت یا amplification rate (بر اساس میزان به اشتراک گذاری).
• شاخصهای مشتری: شاخصهای متکی بر اقدامات مشتری؛ مثلاً نوشتن نظرات مثبت.
– یک برنامه زمانی منظم برای ارسال پست در اینستاگرام تدوین کنید
پس از اینکه یک جامعه علاقمند در حول حساب اینستاگرامی شما شکل گرفت، آن افراد علاقمند از شما انتظار خواهند داشت که به طور مرتب پست ارسال کنید. دقت کنید که با وجود اینکه باید برند خود را مرتباً در معرض دید مخاطب قرار بدهید و وی را به تعامل ترغیب نمایید؛ اما نباید با افراط یا بی نظمی در ارسال پست انگیزه مخاطبان برای تعامل را از بین ببرید یا بدتر از آن، باعث شوید که شما را آنفالو کنند.
علاوه بر تعیین تعداد پستهایی که در هر هفته منتشر میکنید، لازم است که ساعت و روزهای مناسبی را نیز برای ارسال پست در نظر بگیرید؛ اما سؤال این است که چه زمانی برای ارسال پست مناسبتر است؟
هیچ ساعت و زمان مشخصی وجود ندارد که برای همه کسبوکارها مناسب باشد. این موضوع توسط یک تحقیق با آنالیز 200000 پست اینستاگرامی از 11 حوزه مختلف فعالیت بررسی و اثبات شد. به عنوان نمونه بر طبق نتایج این بررسی، بیشترین موفقیت برای صنایع خوراکی و نوشیدنی با ارسال پست در حوالی ساعت 12 ظهر حاصل میشود.
برای تعیین مناسبترین زمان برای ارسال پست باید علاوه بر بررسی سایر برندهای برتر حوزه فعالیتتان، بازههای زمانی مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدامیک بیشترین میزان تعامل را عاید شما میکند.
نکته کلیدی در اینجا تعیین زمانی است که مخاطب هدف شما در اینترنت حضور دارد. بخش Insights اینستاگرام، زمان آنلاین بودن دنبالکنندهها را بر اساس روز و ساعت نشان میدهد.
برای دریافت این اطلاعات، روی آیکن سه خطی کلیک کنید و سپس گزینه Insights را انتخاب نمایید. پس از آن روی زبانه Audience کلیک کنید و به پایین صفحه بروید تا چیزی شبیه به تصویر بالا ظاهر شود. زمانهایی که نمودار ستونی آنها بلندتر است برای ارسال پست مناسبتر خواهند بود.
پس از تعیین بهترین زمان برای ارسال پست، یک تقویم محتوایی دقیق درست کنید و با استفاده از آن، از قبل برای ارسال محتوا برنامه ریزی کنید.
مرحله سوم: بهینه سازی پروفایل را در اولویت قرار دهید
در هنگام فعالسازی حساب کاربری تجاری، برخی اطلاعات ابتدایی را وارد کردید؛ حالا وقت آن رسیده که برای کسب بهترین نتایج، پروفایل خود را تکمیل کنید.
– بیوی پروفایل اینستاگرام خود را تکمیل و بهینه کنید
با اینکه قسمت بیو (بخش Bio در صفحه پروفایل که برای توضیح درباره کاربر یا کسبوکار در نظر گرفته شده است) اهمیت بسیار زیادی دارد، اما فقط میتوانید 150 کاراکتر را در آن وارد کنید. این قسمت به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار است که به برگه شما مراجعه میکنند نشان میدهد که چه کسی هستید، موضوع برندتان چیست، و کسبوکار شما چه سود و منفعتی میتواند برای آنها داشته باشد.
اما چطور میتوانید همه این اطلاعات را در چنین فضای محدودی بگنجانید و در عین حال، شخصیت برندتان را نیز نشان بدهید؟ به این منظور، علاوه بر استفاده از خلاقیت خودتان، نکات زیر را نیز مد نظر قرار بدهید:
• از سبک و سیاق برند (Brand Voice یا صدای برند) خودتان استفاده کنید: شخصیت برندتان را نشان بدهید و بسته به نوع کسبوکار و فضای حاکم بر آن، از لحن جدی و حرفهای، غیر رسمی یا شوخ طبعی استفاده کنید.
• ایموجیهای متناسب را امتحان کنید: این علامتهای کوچک میتوانند اطلاعات زیادی را در قالب یک کاراکتر در اختیار مخاطب قرار بدهند.
• به منظور بهبود خوانایی متن، از فاصله استفاده کنید و در صورت نیاز به خط بعد بروید.
– از یک تصویر پروفایل مناسب استفاده کنید
بهترین تصویر پروفایل برای اکثریت قریب به اتفاق کسبوکارها همان لوگو یا نماد کسبوکار است. ترجیحاً از همان تصویری استفاده کنید که در سایر حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی دیگر به کار بردهاید تا علاوه بر ایجاد هماهنگی و یکپارچگی، شناسایی برند شما برای مخاطب آسانتر شود.
توجه داشته باشید که تصویر پروفایل در اینستاگرام با اندازه 110 در 110 پیکسل به نمایش درمیآید، اما در ابعاد 320 در 320 پیکسل ذخیره میشود؛ بنابراین بهتر است که حداقل یک تصویر 320 پیکسلی را آپلود کنید تا برای تغییرات احتمالی که شاید اینستاگرام در نحوه نمایش تصاویر پروفایل ایجاد کند آمادگی داشته باشید.
به علاوه، توجه داشته باشید که تصویر پروفایل شما به صورت دایره وار نمایش داده خواهد شد؛ لذا از نمایش کامل تصویر مورد نظر در این قالب اطمینان پیدا کنید.
– اطلاعات پروفایل اینستاگرامتان را تکمیل کنید
برای موفقیت آمیز بودن بازاریابی در اینستاگرام لازم است که از همه امکاناتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار میدهد استفاده کنید و لذا نباید هیچ بخشی از پروفایل خود را خالی بگذارید.
• نام و نام کاربری (Name و Username): این دو مورد تنها بخشهایی هستند که به وسیله آنها میتوان حساب کاربری شما را به وسیله جستجو در اینستاگرام پیدا کرد؛ بنابراین لازم است که در انتخاب آنها دقت به خرج بدهید. ترجیحاً از نام واقعی برند به همراه شکلهای متنوع آن (مثلاً شکل مخففی که عملاً به کار میرود) استفاده کنید. استفاده از یک نام کاربری یا هَندِل (Handle) یکسان در تمامی شبکههای اجتماعی، پیدا کردن شما را برای طرفدارانتان آسانتر میکند.
• وبسایت: این تنها قسمتی در اینستاگرام است که میتوانید یک لینک قابل کلیک را در آن قرار بدهید؛ بنابراین حتماً از این فرصت استفاده کنید و به وبسایت کسبوکار، آخرین پست وبلاگ، آدرس یک کمپین بازاریابی فعال، یا یک صفحه فرود مخصوص اینستاگرام لینک بدهید.
– از قابلیتها و امکانات مخصوص پروفایلهای تجاری اینستاگرام بهره برداری کنید
هنگامی که از اینستاگرام برای کسبوکار خود استفاده میکنید، قابلیتهایی برای پروفایل شما فعال میشود که در حسابهای شخصی وجود ندارد؛ بنابراین چه حساب شخصی خود را به حساب تجاری تبدیل کرده یا از صفر شروع کردهاید، حتماً باید از این گزینههای اختصاصی بهره برداری کنید:
• اطلاعات تماس (Contact Information): آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس محل فعالیت کسبوکار خود را وارد کنید تا علاقمندان بتوانند مستقیماً و به راحتی با شما تماس بگیرند. با افزودن اطلاعات تماس، دکمههای متناسب با آنها (Call، Email، یا Get Directions برای مسیریابی) در پروفایل شما ظاهر میشود.
• نوع یا دسته بندی کسبوکار (Category): دسته بندی کسبوکار که در فرآیند تبدیل حساب شخصی به تجاری نیز قابل انتخاب است در زیر نام کسبوکار شما در صفحه پروفایل ظاهر میشود و نوع فعالیتتان را برای مخاطب مشخص میکند.
• دکمههای فراخوان به عمل: این دکمهها امکان وقت گرفتن یا رزرو، خرید بلیط و موارد مشابه از طریق پروفایل اینستاگرام را فراهم میکنند. برای فعالسازی یکی از این دکمهها و نمایش آن در پروفایلتان مسیر Edit Profile > Contact Options > Add an action button را طی کنید و دکمه مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
به عنوان نمونه، در برگه زیر از همه امکانات موجود برای پروفایلهای تجاری اینستاگرام بهره برداری شده است: آدرس به شکل لینک با رنگ آبی نمایش داده شده؛ دسته بندی مشخص شده و از دکمه فراخوان به عمل Shop (خرید) استفاده گردیده است.
مرحله چهارم: شروع به اشتراک گذاری محتوا کنید
پس از فعالسازی حساب کاربری و تکمیل پروفایل، نوبت به ارسال محتوا میرسد؛ اما نکته قابل توجه برای بازاریابی در اینستاگرام این است که به اشتراک گذاری هر محتوایی با هر سبک و سیاقی در آن تأثیرگذار نخواهد بود و با توجه به ویژگیهای خاصی که اینستاگرام دارد، باید برخی موارد خاص و منحصر به فرد را در هنگام تهیه محتوا مورد توجه قرار بدهید.
– یک درونمایه مناسب برای محتوا انتخاب کنید
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است؛ بنابراین برای حضور مقتدرانه در آن باید یک هویت بصری متمایز و قابل توجه داشته باشید.
به این منظور، ابتدا مشخص کنید که پستهای شما عمدتاً ویترین نمایش چه چیزهایی خواهند بود. برای برخی از کسبوکارها محتوای پستها کاملاً مشخص و واضح است: مثلاً یک فروشگاه اینترنتی لباس زنانه، لباسهایی که عرضه میکند را در معرض نمایش قرار میدهد. اما اگر خدمات ارائه میدهید باید از روشهای دیگری استفاده کنید. به عنوان نمونه میتوانید پستهای مشتریان (که مثلاً با یک هشتگ خاص نشانه گذاری شدهاند) یا نظرات آنها درباره خدمات خود را به اشتراک بگذارید، یا اینکه به پشت صحنه کسبوکارتان بروید و مخاطبان خود را با محل کار یا افرادی که به آنها خدمات میدهند آشنا کنید.
پس از انتخاب یک درونمایه مناسب، باید یک سبک و سیاق بصری منسجم و هماهنگ را بر همه پستها حاکم کنید. در این راستا باید از رنگها، فیلترها و مؤلفههای مختلف به نحوی استفاده کنید که مخاطب در حین مرور فید اینستاگرام خود به راحتی متوجه شود که کدام پستها به برند شما تعلق دارد.
– از انواع مختلف پستهای جذاب و متناسب استفاده کنید
معمولاً کاربران اینستاگرام در مورد نوع پست زیاد سختگیر نیستند و از همه انواع پستهای تبلیغاتی، انگیزشی، آموزشی و عکس محصولات و تصاویری که از طرف کاربران دیگر در پروفایل کسبوکار به اشتراک گذاشته شده استقبال میکنند. در عین حال، تنوع پستها مهم است و معمولاً تکرار یک نوع خاص از محتوا در بلندمدت باعث خستگی و از بین رفتن انگیزه لازم برای تعامل میشود.
از آنجایی که از طریق ویدئو میتوان اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت، ارزش این نوع از محتوا بیشتر است؛ اما در مجموع، عکسهای با کیفیت به طور متوسط 36 درصد بیشتر تعامل دریافت میکنند. دقت کنید که چنانچه قصد استفاده از ویدئو را دارید، ویدئوی شما باید مختصر و مفید باشد؛ چرا که کاربران اینستاگرام عمدتاً کاربران موبایل هستند و بعید است که برای هر پست بیشتر از 10 تا 15 ثانیه وقت بگذارند.
بر طبق نتایج یک بررسی:
• تصاویر روشن عملکرد بهتری از تصاویر تیره دارند؛
• زمینه خالی یا فضای سفید بیشتر ارجحیت دارد؛
• تصاویری که رنگ غالب آنها به آبی نزدیکتر است عملکرد بهتری از تصاویری که از رنگ غالب قرمز استفاده میکنند دارند، و عملکرد تصاویری که یک رنگ غالب دارند نیز از تصاویر رنگارنگ بهتر است؛
• تصاویری که در آنها از بافتهای متضاد استفاده شده، معمولاً لایک بیشتری دریافت میکنند.
– از عکسهای باکیفیت و جذاب استفاده کنید
برای اینکه بازاریابی شما در اینستاگرام تأثیرگذار باشد، باید از تصاویر بسیار زیبا و فوقالعادهای در پستهای خود استفاده کنید؛ در عین حال، لازم نیست که یک عکاس حرفهای باشید و به تجهیزات زیادی نیز نیاز نخواهید داشت.
معمولاً گوشی موبایلتان بهترین دوست شما برای عکاسی اینستاگرام محسوب میشود؛ چرا که میتوانید مستقیماً از طریق آن پست خود را منتشر کنید. به منظور کسب بهترین نتایج، در هنگام عکسبرداری به نکات زیر توجه کنید:
• از نور طبیعی استفاده کنید: هیچکس با نور فلشی که قسمتهای چربتر صورت را درخشانتر نشان میدهد و باعث ایجاد سایههای نه چندان جذاب بر روی بینی و گونهها میشود جذاب به نظر نخواهد رسید. همین در مورد عکاسی از محصولات نیز مصداق دارد. نور طبیعی، سایهها را ملایمتر، رنگها را طبیعیتر و تصاویر را زیباتر میکند.
• در نور تند و زننده عکس نگیرید: اواخر بعدازظهر بهترین زمان برای عکاسی محسوب میشود. هوای ابری نیز بهتر از هوای صاف آفتابی برای عکاسی در وسط روز است.
• از قانون یک سوم استفاده کنید: با فعال کردن قابلیت Grid یا جدول در تنظیمات دوربین گوشی خود میتوانید به راحتی از این قانون پیروی کنید. به این منظور فقط کافی است که سوژه مورد نظر را در یکی از نقاط تلاقی خطوط جدول قرار بدهید تا تصویری داشته باشید که علیرغم اینکه سوژه در مرکز آن قرار ندارد، اما متوازن به نظر میرسد.
• زوایای مختلف را امتحان کنید: از پایین یا بالا عکس بگیرید و زوایای مختلف را امتحان کنید تا بهترین و مطلوبترین عکس ثبت شود.
– از ابزارهای حرفهای ویرایش عکس کمک بگیرید
هر چقدر هم که عکسی که میگیرید زیبا و خوش آب و رنگ به نظر برسد، یک ویرایش مناسب و حرفهای میتواند به جذابیت آن اضافه کند. به علاوه، ویرایش همسان تصاویر به نحوی که تا حدی هماهنگ به نظر برسند نام برند شما را در ذهن مخاطب با زیبایی و دقت نظر عجین خواهد کرد.
برنامههای موبایلی مخصوص ویرایش عکس، مانند VSCOcam یا Enhance امکانات و فیلترهای بیشتری را در مقایسه با اینستاگرام ارائه میکنند و لذا میتوانید با استفاده از آنها بیشتر متمایز به نظر برسید. پس از ویرایش تصویر مورد نظر میتوانید آن را از طریق اپ اینستاگرام منتشر کنید.
– از قابلیت استوری در بازاریابی اینستاگرامی خود بهره برداری کنید
هر روز صدها میلیون نفر استوریهای اینستاگرام را مشاهده میکنند و بر طبق یک نظرسنجی، 30 درصد مردم اذعان کردند که پس از مشاهده یک محصول یا برند در استوری، بیشتر به آن علاقمند شدهاند. به علاوه، یک سوم استوریهایی که بیشترین بازدید را دریافت میکنند توسط کسبوکارها منتشر شدهاند.
محتوایی که پس از 24 ساعت محو میشود و قابلیت پخش لایو یا زنده، استوری را به بهترین مکان برای ریسکهای نوآورانه با استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب تبدیل کرده است.
اما چطور میتوانید بیشترین بهره برداری را از استوریهای اینستاگرام داشته باشید؟ پاسخ این سؤال در نام این قابلیت نهفته است: «استوری» به معنی داستان. استوری مکان بسیار مناسبی برای روایت داستان است. در اینجا میتوانید داستانهای واقعی برند که ابتدا، میانه و انتها دارند را روایت کنید. در اسلایدهای استوری خلاقیت به خرج بدهید و آنقدر آنها را جذاب و سودمند کنید که مخاطبانتان به تماشای مستمر استوریهای شما عادت پیدا کنند. علاوه بر روایتگری در استوری، میتوانید:
• از طریق استوری از مخاطبان درباره کالاها یا خدماتتان نظرسنجی کنید یا از آنها بخواهید که محتوا تولید کنند (مثلاً تصاویر آخرین خرید خود را به اشتراک بگذارند)؛
• محتوای تولیدشده توسط مخاطبان را در استوری به اشتراک بگذارید؛
• لحظاتی از مراسم یا رویدادهایی که در آنها شرکت کردهاید را به اشتراک بگذارید؛
• با توجه به اینکه فضای استوری معمولاً غیررسمیتر است، در این قسمت میتوانید بیشتر خودتان باشید و خودمانیتر رفتار کنید؛
• از قابلیت لایو (Live) یا پخش زنده استفاده کنید و مستقیماً با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. از این طریق میتوانید جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید، درباره یک موضوع خاص صحبت کنید، یا با یک مهمان ویژه یا اینفلوئنسر مصاحبه نمایید. پس از اتمام پخش زنده میتوانید آن را در استوری قرار بدهید تا کاربرانی که موفق به مشاهدهاش نشدهاند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
در نهایت، استوریهای خود را با فراخوان به عملهای قوی و جالب توجه پایان بدهید تا به موفقیتهای تجاری ملموس تبدیل شوند. توجه داشته باشید که امکان قرار دادن لینک خارجی در استوری پس از عبور تعداد دنبال کنندگان از 10 هزار نفر فعال میشود. با فعال شدن این قابلیت میتوانید لینک مورد نظر را از طریق علامت زنجیره مانندی که در بالای صفحه ارسال استوری ظاهر میشود در استوری قرار بدهید تا با کشیدن صفحه به سمت بالا باز شود.
ضمناً میتوانید با هایلایت (Highlight) کردن استوری از طریق علامت قلبی که در پایین صفحه ظاهر میشود برای همیشه آن را در پروفایل خود ذخیره کنید. همچنین، میتوانید چندین هایلایت را در پروفایل قرار بدهید و استوریهای متناسب با هر یک را به آنها اضافه کنید؛ به عنوان مثال، هایلایت محتوای تولیدشده توسط مخاطبان ( مثلاً با عنوان «مطالب شما»)، هایلایت داستانهای برند (درباره ما) و هایلایت رویدادها. از این طریق، پیدا کردن محتواهای جالب توجه برای کاربرانی که برای اولین بار به برگه شما مراجعه میکنند آسانتر میشود و در نتیجه، راحتتر و سریعتر میتوانند نسبت به کسبوکارتان شناخت پیدا کرده و به شما اعتماد کنند. برای اضافه کردن هایلایت میتوانید روی علامت + که دقیقاً در بالای گالری پستهای شما در پروفایلتان قرار دارد کلیک کنید. سپس باید استوریهایی که میخواهید در آن هایلایت به نمایش در بیاید را اضافه نمایید و یک نام برای هایلایت جدید تعیین کنید. به علاوه، با استفاده از دکمه Edit Cover میتوانید تصویر مورد نظر خود را به عنوان آیکن هایلایت قرار بدهید.
– از کَپشِن های جذاب برای پستها استفاده کنید
همانطور که قبلاً ذکر شد، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است؛ اما این به معنی بیاهمیتی کَپشِن (Caption یا متن زیر پست) نیست. کپشن تصویر، امکان روایت داستانی را برای شما فراهم میکند که به واسطه آن میتوانید تصویر مورد نظر را معنادارتر کنید. هر کپشن میتواند باعث شود که دنبال کنندگان شما فکر کنند، لبخند بزنند و احساسی را تجربه کنند که در نهایت باعث تقویت ارتباط آنها با برند شما میشود.
برای نوشتن کپشن های جذاب، ابتدا باید لحن یا صدای برند خود را مشخص کنید. نکته مهم در اینجا هماهنگی و حفظ این لحن در تمامی نوشتههاست. به عنوان مثال، آیا میتوانید از ایموجی استفاده کنید؟ آیا لحن و دستور زبان رسمی با برند شما تناسب بیشتری دارد؟ در اینجا بهتر است که وقت بگذارید و یک راهنمای سبک نوشتاری تدوین کنید تا هماهنگی نوشتهها و تناسب آنها با برندتان همیشه و در همه پستها حفظ شود.
مرحله پنجم: به فرآیند افزایش و فعالسازی مخاطبان ادامه دهید
در این مرحله با استفاده از راهکارهای زیر باید بکوشید تا تعداد کاربران بیشتری را به سمت خود جذب نمایید و آنها را به فعالیت بیشتر ترغیب کنید.
– فعالان مرتبط با حوزه فعالیت خود را در اینستاگرام دنبال کنید و با آنها تعامل داشته باشید
شبکههای اجتماعی دربردارنده جوامع مختلف با علایق و سلایق گوناگون هستند و بدون شک، یک جامعه مرتبط با برند شما نیز در اینستاگرام وجود دارد. کاری که شما باید انجام بدهید پیدا کردن این جامعه است و یکی از بهترین روشها برای انجام این امر، تعامل با افراد و برندهایی است که توسط جامعه مزبور دنبال میشوند.
با زیر نظر گرفتن هشتگهای مرتبط با حوزه فعالیت خود و گذاشتن دیدگاه برای پستهای اینستاگرامی مرتبط و متناسب شروع کرده و افرادی که در مباحث زیر این پستها شرکت میکنند را دنبال کنید. این یک روش ساده به منظور ابراز وجود برای افرادی است که احتمالاً به محتوای تولیدی شما برای بازاریابی در اینستاگرام بیعلاقه نیستند.
همینطور که به تدریج، بیشتر و بیشتر با جوامع اینستاگرامی تعامل میکنید، متوجه میشوید که چه افرادی در حوزه فعالیت شما حرفی برای گفتن دارند و میتوانید برای تعامل و ارتباط نزدیکتر با آنها تلاش کنید.
– از هشتگهای مناسب استفاده کنید
استفاده از هشتگ باعث میشود که پست شما راحتتر پیدا و بیشتر دیده شود. توجه داشته باشید که کپشن پستهای اینستاگرام در نتایج جستجو ظاهر نمیشود؛ اما هشتگها این محدودیت را ندارند. هنگامی که یک کاربر روی یک هشتگ کلیک میکند یا با استفاده از قسمت جستجوی اینستاگرام به دنبال آن میگردد، همه پستهایی که حاوی هشتگ مورد نظر هستند را مشاهده خواهد کرد. این روش بسیار خوبی برای نشان دادن محتوا به افرادی است که شما را دنبال نمیکنند.
علاوه بر استفاده از هشتگهای موجود، میتوانید هشتگ یا هشتگهای مخصوص برند خود (Branded Hashtag) را نیز ایجاد کنید. چنین هشتگهایی مظهر برند شما هستند و به دنبالکنندگانتان انگیزه میدهند تا تصاویری که متناسب با آنها هستند را به اشتراک بگذارند. این روش بسیار خوبی برای تحریک کاربران به تولید محتوا و افزایش همکاری و تعامل محسوب میشود.
برای بهبود نتایج استفاده از هشتگ به موارد زیر توجه کنید:
• هشتگهای برند خود را در قسمت بیوُی پروفایلتان قرار بدهید؛
• هشتگهای جذابتر را در ابتدای فهرست هشتگهای پست قرار بدهید تا احتمال دیده شدنشان بیشتر شود؛
• در استفاده از هشتگ خساست به خرج ندهید. محدودیت تعداد هشتگ برای هر پست 30 عدد است؛ اما بررسیها نشان میدهد که بهترین تعداد هشتگ برای هر پست چیزی بین 8 تا 11 مورد است؛
• از هشتگهای متنوع استفاده کنید و هشتگهای یکسانی را برای همه پستها به کار نبرید. در این راستا میتوانید چند گروه هشتگ تهیه کنید و برای هر پست از یک گروه متفاوت استفاده نمایید. از این طریق نه تنها احتمال دیده شدن پستهای شما افزایش پیدا میکند؛ بلکه از خوردن مُهر اسپم بر پیشانی حساب تجاریتان نیز جلوگیری خواهد شد.
• وقت بگذارید و مروری بر مطالبی داشته باشید که حاوی هشتگ مورد نظرتان هستند. به این وسیله، علاوه بر اینکه میتوانید هشتگهای جدیدی را پیدا کنید، مطمئن میشوید که از هشتگهای مسدودشده استفاده نکردهاید یا وارد موضوعات نامتناسب با فضای کسبوکار و مسائلی که بازاریابی در اینستاگرام را مختل میکند نشدهاید.
– به نظرات و مِنشِنها پاسخ بدهید
به خاطر داشته باشید که بازاریابی در اینستاگرام، بازاریابی شبکههای اجتماعی است و لذا نمیتوانید نسبت به ابعاد اجتماعی آن بیتفاوت باشید. بنابراین لازم است که به نظرات زیر پستها و منشنها (هنگامی که شناسه اینستاگرام شما در زیر پستها یا استوریها ذکر میشود) پاسخ بدهید تا انگیزه لازم برای ادامه تعامل با برند شما در کاربران اینستاگرام حفظ و تقویت شود. البته برخی از رباتها این کار را به طور خودکار برای شما انجام میدهند؛ اما عملکرد آنها مطلوب نیست. به جای این کار، هنگامی که کسی برایتان نظر میگذارد یا برند شما را منشن میکند برای پاسخ دادن به وی وقت بگذارید و مطمئن باشید که پاداش این تعامل را دریافت خواهید کرد.
– با اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری کنید
حتی برندهای کوچکی که بودجه زیادی ندارند نیز میتوانند از طریق همکاری با میکرو اینفلوئنسرها (افرادی که دنبال کنندگان کمتری دارند) از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره برداری کنند.
– برای تقویت بازاریابی اینستاگرامی خود از کانالهای دیگر کمک بگیرید
اگر دنبال کنندههای فعالی در شبکههای اجتماعی دیگر دارید، میتوانید حساب تجاری اینستاگرام خود را به آنها معرفی کنید. نکته مهم و قابل توجه این است که باید نوع محتوایی که در اینستاگرام قرار میدهید را برای آنها مشخص کنید تا یک توجیه منطقی برای دنبال کردن شما در چند شبکه اجتماعی وجود داشته باشد.
علاوه بر این، میتوانید بهترین پستهای اینستاگرامی خود را در وبلاگتان ضمیمه یا Embed کنید تا خوانندگان وبلاگ شما بتوانند به راحتی صفحه شما را دنبال کنند. برای Embed کردن کافی است که پست مورد نظر را در رایانه باز کنید و از منوی سه نقطه بالای آن، گزینه Embed را انتخاب نمایید تا یک کد برای شما تولید شود. سپس میتوانید کد مورد نظر را در وبلاگ خود قرار بدهید. به عنوان مثال، ما با استفاده از همین روش یکی از پستهای اینستاگرامی مدیر وب را در اینجا قرار دادهایم:
(محل درج کد)
به علاوه، میتوانید شناسه اینستاگرام خود را در انتهای ایمیلها و همچنین تبلیغات اینترنتی و چاپی خود قرار بدهید.
– از سیستم تبلیغاتی اینستاگرام (Instagram ads) استفاده کنید
اینستاگرام این پتانسیل را دارد که به صورت طبیعی نتایج قابل توجهی را عاید کسبوکار شما کند، اما با صرف هزینه در سیستم تبلیغاتی اینستاگرام میتوانید محتوای خود را در دسترس طیف وسیعتر و در عین حال، هدفمند و متناسبی از مخاطبان قرار بدهید.
تبلیغات اینستاگرام علاوه بر گسترش دامنه دسترسی به محتوا، حاوی دکمههای فراخوان به عمل نیز هستند که امکان انجام عمل مورد نظر در اینستاگرام را فراهم کرده و تعداد مراحلی که مخاطب باید برای رسیدن به وبسایت یا محل خرید طی کند را کاهش میدهد.
– از سیستم فروش اینستاگرام (Shopping on Instagram) بهره برداری کنید
اینستاگرام در قالب سیستم فروش خود، قابلیتهای ویژهای را برای افزایش و تسهیل فروش حسابهای تجاری تأیید شده فراهم میکند. فروشنده با استفاده از این قابلیت میتواند تگ محصول را در پست و استیکر آن را در استوری قرار بدهد. سپس، کاربر با لمس محصول در پست یا استوری میتواند اطلاعات بیشتری را دریافت کرده و برای خرید آن به سایت مراجعه کند.
پلتفرمهای فروش برجسته، مانند شاپیفای امکان تگ کردن محصولات در پست و استوری را برای برند فراهم کردهاند و لذا کاربر بدون نیاز به مراجعه به لینک پروفایل برند میتواند خرید خود را انجام بدهد و یک فرآیند خرید سریعتر و یکپارچهتر را تجربه کند.
این قابلیت نه تنها خرید را برای کاربر آسان میکند، بلکه بزرگترین چالش بازاریابی در اینستاگرام که عدم امکان قرار دادن لینک در پستهاست را حل کرده است.
– یک کمپین منحصراً اینستاگرامی به راه بیندازید
یک کمپین منحصراً اینستاگرامی با تمرکز بر استراتژی کلی بازاریابی اینستاگرامیتان میتواند اهداف خاص شما را سریعتر محقق کند.
در این کمپینها میتوان از تبلیغات استفاده کرد، اما تمرکز ما صرفاً بر هزینه کردن نیست. در کمپینهای منحصراً اینستاگرامی برای یک مدت زمان مشخص در پستهای طبیعی و پولی خود بر روی یک هدف خاص تمرکز میکنیم. به عنوان نمونه، میتوانید اهدافی شبیه به موارد زیر را در نظر بگیرید:
• دیده شدن بیشتر و کسب جایگاه در اینستاگرام؛
• تبلیغ فروش یک محصول به وسیله قابلیت فروش مستقیم از طریق اینستاگرام؛
• افزایش تعامل با یک مسابقه اینستاگرامی: به عنوان نمونه، میتوانید برای کاربری که بیشترین تعداد دوستان خود را در زیر یک پست تگ کند یا زیباترین داستان یا تصویر را از تجربه خود در استفاده از محصولات یا خدمات شما ارسال نماید جایزه تعیین کنید؛
• جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربران با یکی از هشتگهای برند.
مرحله ششم: نتایج را سنجش و ارزیابی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید
در این مرحله، نتایج حاصل شده از بازاریابی در اینستاگرام را به زیر ذره بین میبرید و تغییرات مورد نیاز را در اقدامات و برنامههای خود پیاده میکنید.
– با استفاده از ابزارهای تحلیلی (آنالیتیکس) بر نتایج بازاریابی در اینستاگرام نظارت داشته باشید
به محض اینکه استفاده از اینستاگرام برای پیشبرد اهداف کسبوکارتان را آغاز کردید باید پیوسته روند پیشرفت کار برای تحقق آن اهداف را زیر نظر داشته باشید.
در این راستا لازم است که وضعیت تک تک پستها، تبلیغات، استوریها و همچنین وضعیت کلی حساب کاربری تجاری اینستاگرام خود را همواره پیگیری کنید. در نتیجه، اعداد و ارقام فراوانی را باید تحت نظر بگیرید، اما خوشبختانه ابزارهای تحلیلی متعددی وجود دارند که میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. یکی از کاربردیترین این ابزارها، ابزار اینستاگرام آنالیتیکس (Instagram Analytics) است که میتواند اطلاعات جامعی را درباره عملکرد برگه شما در اختیارتان قرار بدهد. برای استفاده از این ابزار، پس از فشردن آیکن سه خطی بالای برنامه اینستاگرام در صفحه پروفایل، گزینه Insights را انتخاب نمایید.
از اینجا میتوانید به اطلاعاتی مانند موارد زیر دست پیدا کنید:
• مجموع تعداد بازدید از پروفایل (profile visits)؛
• مجموع تعداد کلیک بر روی لینک وبسایت (website clicks)؛
• مجموع تعداد Reach یا دسترسی (تعداد حسابهای کاربری منحصر به فردی که پستهای شما را مشاهده کردهاند)؛
• مجموع Impression: (تعداد دفعاتی که پستهای شما دیده شده است)؛
• عملکرد تک تک پستها، شامل میزان تعامل یا engagement و impression؛
• مجموع تعداد بازدید برای استوریها.
علاوه بر این، اطلاعات کلیدی و مهمی درباره مخاطبانتان نیز در این بخش در دسترس است:
• تعداد دنبال کنندگان و روند رشد اخیر؛
• آمار جنسیت (Gender) و محدوده سنی (Age Range) مخاطبان و محل زندگی آنها؛
• فعالیت دنبال کنندگان بر اساس روز و ساعت که همانطور که پیشتر ذکر شد، میتواند در انتخاب بهترین زمان برای ارسال پست به شما کمک کند.
البته ابزارهای سودمند دیگری مانند Iconosquare، Union Metrics و HypeAuditor نیز وجود دارند که میتوانید از اطلاعات آنها نیز برای ارزیابی وضعیت بازاریابی اینستاگرامی خود کمک بگیرید.
– برای شناسایی موارد مؤثر (و بیتأثیر) از تستهای دوبخشی (A/B) استفاده کنید
یکی از بهترین روشها برای بهبود مستمر نتایج، آزمودن استراتژیهای جدید به منظور شناسایی نحوه عملکرد آنهاست. پس از درک و شناسایی اقدامات و سیاستهای تأثیرگذار و بیتأثیر میتوانید استراتژیهای خود را اصلاح کنید.
1. یک مؤلفه را برای آزمودن انتخاب کنید (تصویر، کپشن، هشتگ و موارد مشابه)؛
2. با توجه به تحقیقات و اطلاعاتی که در اختیار دارید، دو نسخه از آن تهیه کنید. این دو نسخه فقط باید در یک مؤلفه که میخواهید آن را مورد آزمایش قرار بدهید تفاوت داشته باشند؛
3. نتایج هر پست را پیگیری و تحلیل کنید؛
4. نسخه برنده را انتخاب کنید؛
5. یک تغییر کوچک دیگر را آزمایش کنید تا ببینید که آیا امکان بهبود بیشتر نتایج وجود دارد؛
6. اطلاعاتی که به دست آوردهاید را با سایر اعضای شرکت در میان بگذارید تا مرجعی از روشهای مؤثری که امتحان خود را پس دادهاند برای برندتان ایجاد شود؛
7. این فرآیند را برای یک مؤلفه دیگر دوباره آغاز کنید.
سخن پایانی
بدون دیدگاه