آیا میدانید که دقیقا تبلیغات اینترنتی چیست؟ در این مطلب به سراغ تبلیغات اینترنتی یا آنلاین میرویم و با ذکر توضیحات جامع و مانعی به شرح چیستی، ویژگیها و روشهای مختلف آن خواهیم پرداخت.
از همان زمانی که اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت رفته رفته محبوبیت بیشتری پیدا کرد و به تدریج تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر خودش قرار داد؛ از تغییر در نشریات ما از چاپی به مجازی گرفته تا نحوه خرید ما از خرید حضوری به سفارش آنلاین؛ و لذا اگر بگوییم که اینترنت نحوه زندگی ما انسانها را به کلی متحول کرده سخن گزافی نگفتهایم. یکی از عرصههایی که قدرت این ابزار فراگیر در آن اثبات شده، مبحث تبلیغات است. در واقع، با توجه به تعداد کاربران اینترنت و امتیازات خاصی که تبلیغات اینترنتی دارد، مثلاً اینکه در شناسایی و هدف قرار دادن مخاطبان متناسب کارآمدتر است، چیزی به جز این هم نمیتوان انتظار داشت.
تبلیغات اینترنتی چیست؟
بازار تبلیغات اینترنتی به تدریج از اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت؛ در عین حال، قبل از حوالی سال 2000 میلادی با وجود اینکه برخی از کسب و کارها به استفاده از پشتیبانی آنلاین روی آورده بودند، اما هنوز اینترنت به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی جایگاه و اولویت خاصی پیدا نکرده بود. در ادامه، با رشد روزافزون دنیای وب و اطلاع مردم از برخی از ویژگیهای خاص و برتر تبلیغات اینترنتی، این روش به تدریج جای خود را در میان آگهی دهندهها باز کرد.
از اواسط دهه 2000 میلادی، اینترنت به یکی از روشهای مهم برای تاثیرگذاری بر مشتریان تبدیل شد. این تغییر به دلایل زیر اتفاق افتاد:
• افزایش مستمر تعداد کاربران اینترنت و زمانی که بر روی این شبکه صرف میکردند؛
• معرفی فناوریهای ارتباطی بیسیم، دستگاههای قابل حمل و اینترنت موبایل؛
• رشد و توسعه اقتصاد اینترنتی؛
• رواج تجارت الکترونیکی؛
• شکل گیری و رشد و توسعه پلتفرمهای تبلیغات اینترنتی و ایجاد امکان سنجش عملکرد و دریافت آمارهای دقیق از نتایج تبلیغات.
امروزه جایگاه اینترنت به عنوان یک کانال تبلیغاتی در میان مردم کاملاً تثبیت شده و همچنان در حال رشد و تکامل هرچه بیشتر است. شاید بخشی از دلیل این رشد مستمر و روزافزون را بتوان به تفاوت اصول حاکم و فناوریهای مورد استفاده در تبلیغات اینترنتی با تبلیغ در رسانههای سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و تبلیغ در نشریههای مختلف نسبت داد. در واقع، برخلاف رسانههای سنتی که عمدتاً منفعل هستند، اینترنت یک رسانه نسبتاً فعال محسوب میشود؛ به این معنی که معمولاً در فضای اینترنت همه چیز به تعامل کاربر و فعالیتهایی که انجام میدهد وابسته است. ویژگیهایی از این دست که امکان تبادل اطلاعات و ارائه بازخورد به صورت آنی را فراهم میکنند باعث بهبود و تقویت رابطه با مشتری هدف میشود و اینترنت را به یک ابزار کارآمد تبلیغاتی تبدیل میکند.
با این همه باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان بازده تبلیغات اینترنتی به عوامل مختلفی وابسته است که از آن جمله میتوان به نوع و ویژگیهای مخاطب هدف و امکان پوشش آن مخاطب از طریق اینترنت، قابلیتها و تناسب روش انتخابی و همچنین طراحی، محل قرار گرفتن تبلیغ و به طور کلی، ویژگیهای بصری و محتوایی آگهی مورد نظر اشاره کرد.
ویژگیهای اینترنت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی
این روزها اینترنت به یکی از کارآمدترین رسانههای تبلیغاتی و همچنین مهمترین بازارهای بین المللی تبدیل شده و رفته رفته توجه آگهی دهندگان بیشتری را به خود جلب میکند. دلیل این امر به قابلیتهای بی نظیر این رسانه قدرتمند در هدف قرار دادن مخاطبان مناسب، افزایش کیفیت و تنوع سرویسهای تبلیغاتی آنلاین و همچنین جامعه کاربری عظیم اینترنت بر میگردد. آگاهی، برنامه ریزی و استفاده بهینه از فرصتهایی که در اینترنت به عنوان یک رسانه تبلیغاتی وجود دارد میتواند باعث افزایش بازده و کاهش هزینهها شود. این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه از ویژگیها و قابلیتهای ابزاری که به دنبال استفاده از آن هستید اطلاع کافی و وافی داشته باشید. از جمله مهمترین قابلیتها و ویژگیهای اینترنت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عبارتاند از:
– امکان تعامل
اینترنت ذاتاً یک رسانه تعاملی بوده و نیازمند مشارکت مخاطب است. در واقع، هر کاربر اینترنت علاوه بر اینکه همانند رسانههای سنتی از طریق اینترنت نیز اطلاعات دریافت میکند، فرصت انتخاب دقیقتر و تعامل با آن اطلاعات بر اساس علایق و سلایق خود را نیز پیدا خواهد کرد. همین فرصت انتخاب و قابلیت تعامل در مورد تبلیغات اینترنتی نیز وجود دارد؛ به این ترتیب که کاربر پس از مشاهده آگهی میتواند برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام عمل نهایی (تبدیل شدن یا خرید) با آن آگهی تعامل انجام بدهد؛ به این معنی که میتواند روی آن کلیک یا آن را لمس کند و وارد سایت آگهی دهنده شود تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با موضوع تبلیغ به دست بیاورد یا در نهایت، عمل مورد نظر آگهی دهنده را انجام بدهد (تبدیل شود).
– تعداد بیشمار کاربران
امروزه حتی در کشورهای در حال توسعه نیز اکثریت قریب به اتفاق مردم همواره به اینترنت دسترسی دارند و به طور کلی تعداد کاربران اینترنت با رقم کاربران رسانههای سنتی قابل مقایسه بوده و از آن هم فراتر رفته است. وجود چنین جامعه عظیمی از مشتریان بالقوه در یک جا، امکان تعامل با کاربران شهرها و کشورهای مختلف بدون نیاز به صرف هزینه اضافی و تنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها باعث توسعه فرصتهای بالقوهای میشود که در برابر آگهی دهندگان وجود دارد.
– امکان هدفگیری دقیق مخاطبان مناسب
قابلیت Targeting یا هدفگیری یکی از امکانات استثنایی اینترنت محسوب میشود که به واسطه آن میتوانید تنها افرادی را هدف قرار بدهید که با معیارهایی که تعیین میکنید تطابق دارند؛ یعنی آگهی شما در برابر افرادی قرار خواهد گرفت که با شاخصهایی که تعیین میکنید تناسب داشتهاند؛ بنابراین کارآمدی و بازده تبلیغات شما به مراتب افزایش خواهد یافت. در واقع، هیچ رسانهای به اندازه اینترنت در زمینه هدفگیری توانمندی و دقت عمل ندارد.
شاخصهای مختلفی را میتوان به عنوان معیار انتخاب گروه هدف در نظر گرفت؛ از جمله:
• پوشش محلی و جغرافیایی: میتوانید نمایش آگهی خود را به ساکنان مناطق جغرافیایی خاصی محدود کنید؛
• زمان نمایش: میتوانید زمان و روزهای نمایش آگهی خود را تعیین کنید؛
• علایق و سلایق کاربران: میتوانید نمایش تبلیغ خود را به کاربرانی محدود کنید که علایق و سلایقشان با مشتریان هدف شما هماهنگ است؛
• ویژگیهای جمعیتی: میتوانید شاخصهایی مانند سن، جنسیت، درآمد، شغل و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید؛
• امور فنی: میتوانید نمایش آگهی را بر اساس پارامترهای مختلف فنی، مانند دستگاه مورد استفاده کاربر محدود کنید؛
• تعداد نمایش: میتوانید تعداد نمایش آگهی به یک کاربر را مشخص کنید.
توجه داشته باشید که معیارهای انتخاب جامعه هدف فقط به این موارد محدود نمیشود و دقت، تعداد و تنوع آنها همگام با رشد و توسعه قابلیتهای فنی اینترنت در حال افزایش است.
– سنجش پذیری و قابلیت تجزیه و تحلیل دقیق
قابلیت سنجش نتیجه عملکرد هر آگهی در تبلیغات اینترنتی از دیگر ویژگیهای خاص این روش تبلیغاتی است که فرصتهای مضاعفی را برای بررسی رفتار مخاطبان و بهبود عملکرد آگهی فراهم میکند. از این طریق میتوان کارآمدی هر تبلیغ و نوع تبلیغاتی که مخاطبان بیشتر به آنها واکنش مثبت نشان میدهند را مشخص کرد.
برای آمارگیری از واکنش مخاطبان و تجزیه و تحلیل آن میتوانید از امکاناتی که هر پلتفرم تبلیغاتی در اختیارتان قرار میدهد استفاده کنید. به عنوان مثال، تعداد کلیکی که روی هر تبلیغ انجام شده، میزان ترافیکی که دریافت کردهاید، درصد موفقیت کمپین تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر در اغلب پلتفرمهای تبلیغاتی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.
همه این اطلاعات به طور خودکار جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا تأثیر و بازده هر تبلیغ مشخص شود. با بررسی این آمار میتوانید علاوه بر تعیین کارآمدی کلی هر کمپین تبلیغاتی، عملکرد اجزای آن را نیز به زیر ذره بین ببرید.
– امکان نظارت و جرح و تعدیل هر آگهی
در کنار موارد مثبت مختلف آگهیهای اینترنتی که در بالا به آنها اشاره شد، امکان جرح و تعدیل هر کمپین تبلیغاتی اینترنتی در حین اجرای آن نیز وجود دارد؛ بنابراین به عنوان نمونه میتوانید مؤلفههای رسانهای مختلف هر آگهی یا محتوای آن را عوض کنید، میزان نمایش آن در سایتهای مختلف را تغییر بدهید یا گستردگی دامنه مخاطبان هدفتان را کم و زیاد کنید.
در مجموع، با استفاده از تبلیغات اینترنتی میتوانید هر آگهی را زیر نظر بگیرید، تغییرات مقتضی را متناسب با نتایج حاصله در آن اعمال کنید و برای آگهیهای بعدی نیز برنامه ریزی بهتری داشته باشید.
انواع تبلیغات اینترنتی
به لطف امکانات و قابلیتهای گسترده اینترنت، انواع مختلف و متنوعی از تبلیغات اینترنتی پدید آمده که در ادامه به رایجترین آنها اشاره میکنیم.
1. تبلیغات نمایشی یا بَنری (Display Advertising)
منظور از تبلیغات نمایشی، استفاده از تبلیغات بنری در وبسایتها یا وبلاگهای دیگر با هدف جذب ترافیک و افزایش آگاهی نسبت به برند، محصول یا خدمات هدف است. این به اصطلاح «بنرها» میتوانند حاوی تصاویر ثابت یا متحرک و همچنین رسانههای تعاملی و از جمله صوت و تصویر باشند. در تبلیغات نمایشی میتوانید با توجه به سوابق کاربر (با استفاده از کوکیها و دریافت سوابق وی در مرور وبسایتها) مکان، علایق و ویژگیهای مختلف جمعیتی (سن، جنسیت و موارد مشابه) را شناسایی کنید، هدفگیری جمعیتی و جغرافیایی انجام بدهید و تبلیغات متناسبتری را در معرض دید مخاطبان قرار بدهید. علاوه بر این نوع از هدفگیری میتوانید از هدفگیری رفتاری نیز استفاده کنید؛ به این معنی که رفتارهای کاربر در مرور اینترنت را به عنوان مبنای هدفگیری انتخاب کنید. به عنوان مثال با استفاده از هدفگیری رفتاری، برای کاربری که اخیراً چندین بار به سراغ وبسایتهای ورزشی رفته تبلیغات مرتبط با موضوعات ورزشی نمایش داده میشود.
2. افیلیِت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)
3. بازاریابی و تبلیغ در شبکههای اجتماعی
4. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و سئو (SEO)
5. تبلیغات موبایلی
6. تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)
تبلیغات همسان اغلب به شکل محتوای پیشنهادی در انتهای مطالب یا در فید شبکههای اجتماعی ظاهر میشوند، به نحوی که به صورت بخشی از محتوا به نظر میرسند. به عبارت دیگر، این تبلیغات همسان و همگون با محتوای اصلی صفحه هستند و مخاطب ابعاد تبلیغاتی آن را زیاد احساس نمیکند.
7. ریتارگتینگ (Retargeting) یا ریمارکتینگ (Remarketing)
8. تبلیغات ویدئویی
حرف آخر
امروزه با رشد و گسترش روزافزون اینترنت، فناوریها، تنوع و محبوبیت تبلیغات اینترنتی یا آنلاین نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده و میکند؛ بنابراین با توجه به پتانسیل بالا، امکان شخصی سازی و دقت فراوانی که تبلیغات اینترنتی در هدفگیری مخاطب دارند دیگر به هیچ وجه نمیتوان صرفاً به تبلیغات سنتی بسنده کرد. لذا اگر تاکنون توجه ویژهای به تبلیغات اینترنتی نداشتهاید باید با توجه به آنچه که در این مطلب آموختید فوراً دست به کار شوید و استراتژیهای لازم برای استفاده مؤثر از این روش کارآمد را تهیه و تنظیم کنید.
بدون دیدگاه