تجارت الکترونیک یا Ecommerce چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


تجارت الکترونیک یا Ecommerce چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

تجارت الکترونیک یا Ecommerce چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 17 دقیقه 0 نظر 5,753 بازدید

اگر شما به دنبال یافتن پاسخ پرسش خود که “تجارت الکترونیک چیست؟” هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از مدیر وب را حتما مطالعه کنید.

نیازی به گفتن نیست که ظهور غول‌های Ecommerce مانند دیجی کالا و بانه، چهره صنعت خرده فروشی را به کلی تغییر داده است. با در‌نظر گرفتن این موضوع، واضح است که طبیعت به شدت رقابتی تجارت الکترونیک به تغییر صنعت خرده فروشی ادامه خواهد داد و بر رفتار مشتریان اثر‌گذار خواهد بود. امروزه، شروع یک کسب و کار آنلاین برای بسیاری از کار‌آفرینان با‌هوش ایده جذابی بنظر می‌رسد. اما برای جلوگیری از غرق شدن در این دریای تجاری پویا، ابتدا لازم است تا با ابزار‌ها و فنون آن آشنا شوند. در این مقاله، ما نگاهی عمیق به صنعت تجارت الکترونیک خواهیم انداخت. پس اگر فردی هستید که قصد راه اندازی یک وبسایت را دارد یا قبلا آن را راه‌اندازی کرده است و می‌خواهد بیشتر در مورد Ecommerce بداند، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تجارت الکترونیک

Ecommerce یا تجارت الکترونیک چیست؟

Ecommerce (که گاها بصورت eCommerce نیز نوشته می‌شود) مخفف Electronic Commerce و در لغت به معنی تجارت الکترونیک است. Ecommerce به انجام هر فعالیت تجاری با استفاده از اینترنت اطلاق می‌شود. این فعالیت تجاری می‌تواند خرید، فروش یا تبادل کالا، خدمات و اطلاعات باشد. تجارت الکترونیک اغلب به فروش محصولات فیزیکی بصورت آنلاین اشاره دارد اما می‌تواند برای توصیف هر نوع معامله تجاری که از‌طریق اینترنت انجام شود، بکار رود.
تاریخ تجارت الکترونیک، با اولین فروش آنلاین آغاز شد. در سال 1994 مردی سی دی گروه “Sting” را از‌طریق وبسایت خود به نام “NetMarket”، که یک پلتفرم خرده فروشی بود، به دوستش فروخت. این اولین نمونه از خرید شخص مصرف کننده از یک واحد تجاری از‌طریق شبکه جهانی وب (اینترنت) بود. چیزی که امروزه ما آن را با نام Ecommerce یا تجارت الکترونیک می‌شناسیم. از آن زمان به بعد، تجارت الکترونیک گسترش یافت تا محصولات، راحت‌تر از‌طریق خرده فروشان و بازار‌های آنلاین کشف و فروخته شوند. فریلنسر‌های مستقل، کسب و کار‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ، همگی از تجارت الکترونیک بهره برده‌اند تا بتوانند کالا‌ها و خدمات خود را، در مقیاسی که با استفاده از خرده فروشی آفلاین سنتی هرگز ممکن نبود، بفروشند.

انواع کسب و کار‌های Ecommerce یا تجارت الکترونیک

راه‌های زیادی برای طبقه بندی وبسایت‌های تجارت الکترونیکی وجود دارد. وبسایت‌های تجاری را می‌توان بر‌اساس نوع کالا یا خدمتی که ارائه می‌دهند، اشخاصی که با آن‌ها معامله می‌کنند و پلتفرمی که روی آن اجرا می‌شوند طبقه بندی کرد. در ادامه، ما انواع کسب و کار‌های Ecommerce را از هر سه منظر مورد بررسی قرار داده تا تصویری واضح از آن‌ها را برای شما بوجود آوریم.

تجارت الکترونیک

انواع مدل‌های Ecommerce یا تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چهار مدل اصلی دارد که معاملات بین مصرف کنندگان و واحد تجاری را توصیف می‌کنند.

Business to Consumer (B2C)

وقتی یک واحد تجاری کالا یا خدماتی را به شخص مصرف کننده می‌فروشد. این یکی از پر‌کاربرد‌ترین مدل‌های فروش در زمینه تجارت الکترونیک است. وقتی یک جفت کفش یا یک کیف از فروشگاه‌های آنلاین می‌خرید، معامله‌ای بین واحد تجاری و مصرف کننده انجام شده است.

مقاله مرتبط: بازاریابی B2C و راهنمای کامل پیاده‌سازی آن

Business to Business (B2B)

وقتی یک واحد تجاری کالا یا خدماتی را به واحد تجاری دیگری می‌فروشد. مثلا وقتی یک تولید کننده، محصولات مورد نیاز خرده فروشان یا عمده فروشان را تامین می‌کند.

مطلب مرتبط: چگونه در تجارت الکترونیک B2B موفق شوید

Consumer to Consumer (C2C)

وقتی شخص مصرف کننده‌ای کالا یا خدماتی را به شخص مصرف کننده دیگری می‌فروشد. نمونه بارز پلتفرمی که این امکان را فراهم می‌کند، سایت دیوار و شیپور است.

Consumer to Business (C2B)

وقتی شخص مصرف کننده‌ای کالا یا خدماتی را به یک واحد تجاری می‌فروشد.

انواع تجارت الکترونیک

اشکال مختلف Ecommerce یا تجارت الکترونیک

Ecommerce می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که شامل روابط معاملاتی مختلف بین واحد‌های تجاری و مصرف کنندگان، و نیز کالا‌های مختلفی است که در این معاملات مبادله می‌شوند.

خرده فروشی

به فروش جزئی (به تعداد کم) یک محصول توسط یک واحد تجاری، مستقیما به یک مصرف کننده بدون هیچ واسطه‌ای گفته می‌شود.

عمده فروشی

به فروش کلی (تعداد بالا) محصولات، اغلب به خرده فروشان، گفته می‌شود.

Drop Shipping یا دراپ شیپینگ

به فروش یک کالا که توسط شخص سومی ساخته شده و برای مصرف کننده ارسال شود گفته می‌شود. به بیان دیگر، دراپ شیپینگ یک روش خرده فروشی است که طی آن واحد تجاری کالا‌هایی که می‌فروشد را در انبار خود نگه نمی‌دارد. بلکه کالا‌ی سفارشی مشتری را از شخص ثالثی (تامین کننده) خریداری کرده و همان شخص ثالث کالا را مستقیما برای مشتری ارسال می‌کند. در‌نتیجه، واحد تجاری مجبور نیست انبار و سرمایه داشته و خود کالا‌ها را اداره کند. سود واحد تجاری در این روش، مابه‌تفاوت قیمتی است که کالا را از تامین کننده خریده و به مصرف کننده می‌فروشد.

دراپ شیپینگ

Crowdfunding یا کراودفاندینگ (سرمایه گذاری جمعی)

عبارت از جمع آوری پول از مصرف کنندگان، پیش از در دسترس قرار گرفتن یک محصول، بمنظور افزایش سرمایه اولیه برای عرضه آن به بازار است. به عبارت دیگر، Crowdfunding یا سرمایه گذاری جمعی یک روش تامین مالی است که طی آن، از تعداد زیادی از افراد خواسته می‌شود تا هر‌کدام مقدار پول کمی را سرمایه گذاری یا اهدا کنند. در روش سنتی آن، از تعداد افراد اندکی، مقادیر زیادی پول درخواست می‌شد اما با روی کار آمدن و فراگیر شدن اینترنت، سرمایه پذیران توانایی مذاکره با حداقل هزاران نفر را پیدا کردند و نهایتا این روش به کلی دگرگون شد. امروزه این کار اکثرا از‌طریق اینترنت انجام می‌شود. به اینصورت که افرادی که به دنبال سرمایه هستند، با ایجاد کردن یک پروفایل برای ایده یا پروژه مد نظر خود در استارت آپ‌های ایرانی مثل دونیت، فاندوران، فاندینو و ایده هاب می‌توانند تامین مالی شوند.
لازم به ذکر است که کراودفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی، خود انواعی دارد. ازجمله: مبتنی بر سرمایه گذاری، مبتنی بر وام، مبتنی بر اهدا و مبتنی بر پاداش.

Subscription یا اشتراکی

به خرید خودکار کالا یا خدمات بطور منظم توسط یک مشترک گفته می‌شود و تا زمانی که مصرف کننده اشتراکش را لغو کند ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر، تجارت الکرونیک اشتراک محور، یک مدل تجاری است که طی آن مصرف کننده، یک هزینه عضویت را مکررا (ماهانه یا سالانه) پرداخت می‌کند تا بتواند از کالا یا خدمات خاصی بهره‌مند شود.

فروش محصولات فیزیکی

به فروش هر کالای ملموسی که نیاز به تکمیل موجودی کالا و نیز سفارش حمل برای رسیدن به دست مصرف کننده داشته باشد، اطلاق می‌شود. فروشندگان محصولات فیزیکی، همان خرده فروشان آنلاینی هستند که احتمالا خیلی خوب با آن‌ها آشنا هستید و خود یا اطرافیانتان حداقل یک بار از آن‌ها خرید کرده‌اید. لباس، لوازم خانگی، لوازم دیجیتالی، لوازم تحریر و ابزار، همه نمونه‌هایی از محصولات فیزیکی هستند. خریداران می‌توانند محصولات فیزیکی مورد نیازشان را از‌طریق بازدید فروشگاه‌های آنلاین و افزودن محصولات به سبد خرید سایت، تهیه کنند. وقتی فرآیند خرید به درستی پایان پذیرد، خریداران می‌توانند خرید‌هایشان را درب منزلشان تحویل بگیرند. همچنین امکان اینکه خرید را آنلاین انجام داده و خود بروند و خریدشان را از فروشگاه تحویل بگیرند، وجود دارد. برخی از این فروشگاه‌ها عبارتند از: دیجی کالا، بانه، خانومی، اتما و آلیار

برای آشنایی بیشتر با فروشگاه‌های آنلاین پیشنهاد می کنیم مقاله 10 فروشگاه اینترنتی برتر در سال 99 را مطالعه کنید.

خرید آنلاین

فروش محصولات دیجیتالی

به فروش کالا‌های دیجیتالی مثل کتاب‌های الکترونیکی، نرم افزار‌ها، دوره‌های آنلاین، لایسنس‌ها و هر محصول قابل دانلودی گفته می‌شود. از فیدیبو بعنوان پلتفرمی برای فروش کتاب الکترونیکی و از فرا‌درس بعنوان پلتفرمی برای فروش دوره‌های آموزشی آنلاین می‌توان نام برد.

خدماتی

به فروش یک مهارت یا مجموعه مهارت‌هایی گفته می‌شود که بتواند به هر نحوی نیاز مصرف کنندگان را رفع کند. در کنار کالا‌ها، خدمات نیز می‌توانند آنلاین به فروش برسند. هر زمان که شما از‌طریق پلتفرم‌های آنلاین مربی، فریلنسر یا مشاور استخدام می‌کنید، در‌حقیقت با مشاغل دیجیتال مبتنی بر پایه خدمات یا به اختصار خدماتی، سر و کار دارید. فرآیند خرید خدمات، بسته به ارائه دهندگان آن متفاوت است. برخی از آن‌ها، مثل انجام میدم، خریداران را به شبکه‌ای از فریلنسر‌ها متصل می‌کنند تا خود متناسب با خدمتی که می‌خواهند، فریلنسر مناسب را انتخاب کرده و اینگونه به هدفشان برسند. اما برای دریافت خدمات در برخی دیگر از وبسایت‌ها مثل پونیشا، خریداران ابتدا باید سفارششان را در سایت ثبت کنند تا فریلنسر‌ها در‌صورت تمایل آن را قبول کرده و انجام دهند.

انواع تجارت الکترونیک

انواع مختلف بهترین پلتفرم‌هایی که Ecommerce یا تجارت الکترونیک روی آن‌ها اجرا می‌شود

تا به اینجا، درباره انواع مختلف Ecommerce بر‌اساس نوع کالا و خدماتی که ارائه می‌دهند و اشخاص طرف معامله با آن‌ها صحبت کردیم. حال سوال اینجاست که کجا و چطور این معاملات انجام می‌پذیرند؟ منظور از پلتفرم تجارت الکترونیک (Ecommerce Platform)، نرم افزاری است که به کسب و کار‌های آنلاین اجازه ساخت فروشگاه دیجیتال، مدیریت وبسایت خود، بازاریابی، فروش و بطور کلی اجرای امور را می‌دهد. با استفاده از پلتفرم‌های Ecommerce افراد فروشگاه‌های آنلاین می‌سازند و در آنجا محصولات و خدمات خود را به نمایش می‌گذارند. تعداد بسیار زیادی فروشگاه ساز وجود دارد که متناسب با بودجه و نیاز‌های خود می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در این بخش قصد داریم تا به رایج‌ترین و بهترین پلتفرم‌هایی که Ecommerce روی آن‌ها اجرا می‌شود بپردازیم.

Shopify

Shopify به کاربران این امکان را می‌دهد که فروشگاه‌های آنلاین موثر ایجاد کرده و تجارت خود را مقیاس بندی کنند. این پلتفرم که با یک رابط کاربر پسند و نیز تعداد زیادی قالب ایجاد شده است، امکان ادغام با شبکه‌های اجتماعی را فراهم کرده و دارای ویژگی‌های سئو‌ی توکار است.
مناسب برای: کسب و کار‌های کوچکی که به دنبال داشتن همه ویژگی‌ها در یک پکیج هستند.

شاپیفای

Magento

Magento ویژگی‌های قدرتمندی را ارائه می‌دهد که به فروشندگان اجازه می‌دهد تا تمام ابعاد فروشگاه آنلاین خود، از‌جمله قالب‌ها و افزونه‌ها را شخصی سازی کنند. هر زمان کاربران نیاز به گسترش هر‌چه بیشتر کارآیی و عملکرد وبسایت خود را داشته باشند، می‌توانند از افزونه‌ها استفاده کنند. Magento که توسط برخی، یک پلتفرم Ecommerce پیچیده تلقی شده است، با برخورداری از گروهی فعال از توسعه‌دهندگان و متخصصان که آماده کمک رسانی به افراد تازه وارد برای حفظ و مدیریت تجارت آنلاینشان هستند، از مشتریان خود حمایت می‌کند.
مناسب برای: کسب و کار‌هایی که به دنبال پلتفرمی به شدت قابل شخصی سازی هستند.

پلتفورم های تجارت الکترونیک مجنتو

Oracle Commerce

Oracle Commerce پلتفرمی قدرتمند و مناسب هم برای فروشندگان (B2B) و هم (B2C) است که با استفاده از آن می‌توانند کالا‌های پیچیده‌تری را به فروش برسانند. Oracle Commerce پلتفرمی به شدت قابل شخصی سازی است که به فروشندگان امکان سفارشی کردن همه ابعاد کسب و کار آنلاینشان را می‌دهد.
مناسب برای: کسب و کار‌های در‌حال رشدی که به دنبال پلتفرم تجارت الکترونیکی انعطاف پذیر و مقیاس پذیر هستند.

Salesforce

فروشندگانی که از Salesforce استفاده می‌کنند، لازم نیست نگران نگهداری و توسعه پلتفرم خود باشند؛ چراکه این پلتفرم بطور کامل به شما امکان راه‌‌اندازی یک فروشگاه قدرتمند را در فضای ابری می‌دهد.به این معنی که خود شرکت مسئولیت نگهداری و ذخیره سازی تمام داده‌ها و فایل‌های فروشگاه شما را به عهده می‌گیرد و دیگر لازم نیست تا خود سروری برای این کار تهیه کنید.
یکی از نقاط قوت این پلتفرم این است که، با در‌نظر گرفتن فروشندگانی که به چند طریق امر فروش را انجام می‌دهند (اینترنتی، تلفنی یا حضوری)، ساخته شده است. اینگونه فروشندگان می‌توانند محصولات خود را هم در فروشگاه‌های فیزیکی و هم در فروشگاه‌های دیجیتالی خود به فروش برسانند.
مناسب برای: کسب و کار‌های بزرگی که به یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری کامل و مقیاس‌پذیر نیاز دارند.

پلتفورم های تجارت الکترونیک

WooCommerce

WooCommerce یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های Ecommerce منبع باز (متن باز) است. این پلتفرم، بطور خاص، برای ادغام با ورد‌پرس طراحی شده است و با قالب‌های متعددی که دارد می‌تواند به شما در ساخت یک فروشگاه آنلاین منحصر به فرد و بی‌نظیر کمک کند. با استفاده از WooCommerce همه ویژگی‌های اساسی از‌جمله محصولات نامحدود، سفارشی‌سازی بدون محدودیت و مدیریت سفارش را در اختیار خواهید داشت.
مناسب برای: همه کسب و کار‌هایی که با استفاده از ورد‌پرس ایجاد شده‌اند.

پیشنهاد ویژه : دوره رایگان راه اندازی کسب و کار اینترنتی در 29 دقیقه

BigCommerce

BigCommerce یک فروشگاه ساز قدرتمند برای ساخت فروشگاه‌های آنلاین کاملا کاربردی با امکان فروش محصولات نامحدود است. نکته‌ای که BigCommerce را از سایر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند، ویژگی‌های قدرتمند مدیریت کسب و کار مانند حمل و نقل، گزارش دهی، مدیریت محصول و مدیریت سفارشات و همچنین میزبانی (Hosting) کامل آن است. علاوه بر این، این پلتفرم خدمات توکار (B2B) نیز برای شرکت‌های فعال در این زمینه ارائه می‌دهد.
مناسب برای: کسب و کار‌های در‌حال رشدی که به چند طریق امر فروش را انجام می‌دهند (اینترنتی، تلفنی یا حضوری) و به دنبال پلتفرمی سودمند بمنظور دستیابی به این هدف هستند.

مقاله مرتبط: بازاریابی B2B چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

تجارت الکترونیک پلتفورم بیگ کامرس

Volusion

یکی دیگر از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، Volusion است که با ویژگی‌هایی نظیر سایت ساز، نرم افزار طراحی سبد خرید، ابزار‌های بازاریابی و غیره ارائه می‌شود.
مناسب برای: کسب و کار‌های کوچکی که به دنبال پلتفرمی ساده با کاربردی آسان هستند.

Drupal Commerce

Drupal Commerce یک پلتفرم منبع باز (متن باز) انعطاف‌پذیر است که با ارائه صد‌ها ماژول مختلف، به کاربران امکان بهبود و گسترش عملکرد‌های آن را می‌دهد. این پلتفرم همچنین بسته Kickstart را ارائه می‌دهد که قابلیت ادغام پذیری با آخرین نسخه Drupal را دارد. علاوه بر این، این پلتفرم دارای ویژگی‌هایی است که به فروشندگان اجازه تنظیم و شخصی سازی همه ابعاد فروشگاه آنلاینشان را می‌دهد.
مناسب برای: کسب و کار‌های بزرگی که به یک پلتفرم قوی با ویژگی‌ها و خدمات گسترده نیاز دارند.

پلتفورم تجارت الکترونیک

شبکه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به کسب و کار‌های تجارت الکترونیکی کمک کرده تا دامنه دسترسی خود را گسترش دهند و یک نام تجاری مورد اعتماد بسازند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فروش را چه از‌طریق هدایت مشتریان به وبسایت فروشگاه‌ها و چه از‌طریق خرید مستقیم محصولات از صفحات شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، افزایش دهند.

شبکه‌های اجتماعی چگونه تجارت الکترونیک را آسان می‌کنند؟

شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل Facebook، Instagram، Twitter و Pinterest معمولا برای فروشندگان بعنوان جایگزینی برای فروشگاه‌های آنلاین نیستند. بلکه فروشندگان از شبکه‌های اجتماعی برای به نمایش گذاشتن محصولات موجود خود در فروشگاه‌های آنلاینشان استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را با استفاده از ابزار بصری مثل عکس و ویدئو برای جذب هر‌چه بیشتر مشتری و مخاطب انجام می‌دهند. مصرف کنندگانی که به موردی جذاب در شبکه‌های اجتماعی فروشگاه‌ها بر‌می‌خورند، به فروشگاه آنلاین هدایت شده و از آنجا می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

مطلب مرتبط: چطور با استفاده از شبکه‌های اجتماعی ترافیک وب‌سایت‌مان را افزایش دهیم؟

مزایا و برتری‌های Ecommerce یا تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی

اینترنت ممکن است مهم‌ترین جنبه جامعه‌ای مدرن باشد. اینترنت نقش اصلی در همه بخش‌ها را بازی می‌کند؛ از آموزش گرفته تا نوع رفتار خود و کسب و کارمان. بنابر‌این، جای تعجب ندارد که مزایا و برتری‌های Ecommerce بطور گسترده‌ای مشهود باشد. دانستن آن‌ها می‌تواند به شما در رشد کسب و کارتان کمک شایانی کند.

تفاوت تجارت الکترونیک با کسب و کار فیزیکی

امکان خرید سریع برای مصرف کنندگان در هر زمانی

تجارت الکترونیک، خرید در هر زمانی را برای مصرف کنندگان ممکن می‌سازد. به این معنا که، خریداران می‌توانند محصولات مورد نظر و نیاز خود را سریع‌تر و بدون هیچ محدودیت زمانی (حتی خارج از ساعات کار فروشگاه)، تهیه کنند. به آن دسته از افراد فکر کنید که ساعت کار معمولی ندارند یا به قدری سرشان شلوغ است که وقت و حوصله مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها را ندارند. فروشگاه‌های دیجیتال، در تمام طول شبانه روز، هفت روز هفته و در تمام ماه‌های سال (حتی در ایام تعطیل) در دسترس مشتریان هستند. علاوه بر آن، با مجهز شدن فروشگاه‌های آنلاین به سیستم ارسال سریع و اکسپرس، حتی مدت زمانی که طول می‌کشد تا سفارش به دست مشتری برسد نیز به حداقل رسیده است.

فروشگاه‌ها می‌توانند به راحتی مشتریان جدید پیدا کنند

با وجود فراگیری استفاده از اینترنت، علی الخصوص فراهم شدن امکان تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌ها این امکان را دارند که به منبع عظیمی از مخاطبان مرتبط وصل شوند. مخاطبانی که از قضا ممکن است ذهنیتی آماده برای خرید داشته باشند.

کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی

برای راه اندازی یک فروشگاه سنتی، به سرمایه‌ای نسبتا عظیم برای خرید یا اجاره محل فروشگاه نیاز است. بعلاوه، هزینه‌های جانبی مثل خرید و نصب تابلوی فروشگاه، طراحی خارجی و داخلی آن و ملزومات فروش نیز وجود دارند. بدون نیاز به داشتن فروشگاهی فیزیکی، نیازی به داشتن پرسنل و کارکنان نیز نخواهد بود. فروشندگان فعال در تجارت الکترونیک، می‌توانند با صرف حداقل هزینه‌های عملیاتی فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنند.

امکان فروش بر‌اساس تجارب شخصی

با کمک پروفایل‌های غنی مشتریان، شما می‌توانید پیشنهادات دست اولی را به مشتریان اینترنتی خود ارائه دهید. همچنین نمایش محصولات مرتبط با خرید اخیر مشتریان یا موقعیت جغرافیایی آن‌ها، هم احتمال خرید را بالا می‌برد و هم مشتری حس می‌کند که شما او را درک کرده و می‌فهمید.

امکان خرید از هر مکانی

با داشتن یک فروشگاه آنلاین، تمام کشور حوزه فعالیتتان خواهد بود. اگر صاحب کسب و کاری سنتی هستید، با محدودیت مکانی مواجه هستید. به این معنا که، شما می‌توانید تنها در محدوده جغرافیایی منطقه فروشگاه فیزیکی خود خدمات ارائه دهید.

خرید آسان

معایب Ecommerce یا تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی

داشتن کسب و کار دیجیتال تماما مزیت و برتری نیست. مانند هر مزیتی، معایبی نیز وجود دارد و این نوع کسب و کار نیز با چالش‌های مخصوص به خود مواجه است. هنگام راه اندازی یک فروشگاه آنلاین، واقع‌گرا بودن اهمیت بسیاری دارد. بنابر‌این، ما برخی معایبی که ممکن است تجارت الکترونیک به همراه داشته باشد، اما برای تجارت سنتی صدق نکند را فهرست کرده‌ایم.

تعاملات محدود با مشتریان

رو در رو نشدن با مشتری، درک خواسته‌ها، نیاز‌ها و نگرانی‌های مشتری را به امر دشواری بدل می‌کند. البته روش‌هایی نیز (مثل پشتیبانی یا خدمات پس از فروش) برای رفع این محدودیت‌ها وجود دارد، اما باز هم به پای صحبت حضوری با مشتریان نمی‌رسد.

تاثیر خرابی‌های احتمالی تکنولوژی بر فروش

اگر فروشگاه دیجیتال شما کند باشد یا از دسترس مشتریان خارج شده باشد، به معنی این است که تا زمان رفع مشکل، شما نمی‌توانید فروشی داشته باشید. بنابر‌این، ضروری است تا از ارائه دهندگان معتبر خدمات هاستینگ بهره بگیرید.

مقاله مرتبط: انتخاب هاست مناسب؛ نکاتی که قبل از خرید هاست حتما باید بخوانید

وجود نداشتن امکان امتحان و بررسی کالا هنگام خرید

برای خریدارانی که مایلند هنگام خرید کالایی را با دست خودشان لمس کرده و محک بزنند، به ویژه در حوزه کالا‌های فیزیکی مثل لباس، کفش و محصولات زیبایی، تجربه تجارت الکترونیک می‌تواند محدود و نا‌مناسب باشد.

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

آینده تجارت الکترونیک یا Ecommerce

تجارت الکترونیک محیطی است که همگام با تکنولوژی دائما در‌حال تغییر و ارتقا است. شرکت‌ها برای بدست آوردن سهم بیشتر، سخت مشغول رقابت با یکدیگر هستند. اگر سری به تجزیه و تحلیل‌ها و آمار و ارقام Ecommerce بزنیم، در‌می‌یابیم که این صنعت هر ساله شاهد رشد و تغییری چشمگیر است. صرف نظر از اینکه شما در شرف راه اندازی چه نوع کسب و کار آنلاینی هستید، به جرات می‌توان گفت که آینده شغلی درخشان و امیدوار کننده‌ای در انتظارتان است. در این بخش قصد داریم تا مختصرا به پیش بینی‌های انجام شده درباره نحوه و عملکرد این صنعت در آینده بپردازیم و تغییرات احتمالی آن را با‌هم بررسی کنیم.

هواپیما‌های بدون سرنشین تحویل سفارشات

با جایگزین شدن این هواپیما‌ها بجای کارمندان، زمان تحویل سفارشات بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت. هزینه آن برای صاحبان کسب و کار به مراتب پایین‌تر بوده و مشتریان مایحتاج خود را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت می‌کنند.

پهباد های حمل کالا

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در‌حال حاضر نقشی حیاتی در فروش محصولات و خدمات فروشندگان ایفا می‌کنند و این نقش سالانه پر‌رنگ‌تر و مهم‌تر می‌شود. احتمال می‌رود با گذشت زمان، امکانات و ویژگی‌های این شبکه‌ها نیز بهبود یافته و جایگاه با اهمیت خود در صنعت تجارت الکترونیک را حفظ کنند.

جستجو‌ی صوتی

احتمالا با دستیار‌های جستجو‌ی صوتی مثل Siri یا معادل اندرویدی آن یعنی Bixby آشنا هستید. نکته قابل توجه این است که، با توجه به محبوبیتی که این دستیار‌ها در‌بین کاربران پیدا کرده‌اند، می‌توان از این تکنولوژی در صنعت Ecommerce نیز بهره برد.

هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی بجای انسان، به بهبود بسیاری از امور منجر خواهد شد. هوش مصنوعی قادر است به سوالات مشتریان پاسخ‌های مطلوبی بدهد و نگرانی‌های آنان را برطرف سازد، سفارش گیری و انبار‌گردانی را به بهترین شکل انجام دهد، زمان بندی درستی داشته باشد و بطور کلی تجربه کاربران را بهبود بخشد.

معرفی محتوا‌های صوتی و بصری جدید

یکی از بهترین راه‌های بازاریابی کسب و کار‌ها، بدون شک بازاریابی محتوایی است. محتوا‌های رایج اکثرا شامل متن، صوت، تصویر و ویدئو می‌شوند.  با گذر زمان این لیست ادامه پیدا کرده و گسترش خواهد یافت.

مقاله مرتبط: چگونه از بازاریابی محتوایی برای رشد کسب‌و‌کارمان استفاده کنیم؟

شناسایی محصولات از‌طریق تصاویر

احتمالا تاکنون با برنامه‌های تشخیص چهره آشنا شده‌اید. برنامه‌هایی که با دیدن چهره مالک دستگاه، قفل آن را باز می‌کنند. به تازگی کاربرد آن‌ها گسترش یافته و احتمال می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، امکان جستجوی اینترنت بر‌اساس تصاویر فراهم شود. در اینصورت این فناوری تاثیر عظیمی بر صنعت تجارت الکترونیک خواهد گذاشت و کاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از عکس محصول، به اطلاعات آن دست پیدا کنند.

تاثیر تجارت الکترونیک بر مشتریان

Ecommerce راحتی مشتریان را در‌پی دارد. دیگر لازم نیست که خانه را ترک کرده تا برای خرید به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بروند. تنها کافیست تا اینترنت را به دنبال محصول مورد نظرشان جستجو کنند؛ مخصوصا برای خرید محصولاتی که در مغازه‌های اطراف فروخته نمی‌شوند. تجارت الکترونیک باعث شده تا مشتریان بتوانند طیف وسیع‌تری از محصولات را خریده و در وقتشان صرفه جویی شود. آن‌ها می‌توانند درباره محصولات تحقیق کرده و قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. همچنین، امکان استفاده از کد‌های تخفیف نیز برای مشتریان وجود دارد که از نظر قیمتی خرید به صرفه‌تری را برایشان ممکن می‌سازد. علاوه بر همه این‌ها، Ecommerce اطلاعات دقیقی را از محصولات فراهم می‌کند که حتی کارکنان فروشگاه‌ها نیز نمی‌توانند چنین توضیحات مفصلی را ارائه دهند.
گر‌چه، در تجارت الکترونیک امکان برقراری تعاملات انسانی وجود نداشته و این مسئله برای افرادی که ارتباط رو در رو را ترجیح می‌دهند کمی بغرنج است. برخی از مشتریان نیز ممکن است نگرانی‌هایی در‌خصوص امنیت معاملات آنلاین داشته باشند و در‌نتیجه به فروشگاه‌های سنتی وفادار باقی بمانند.

خرید اینترنتی

تاثیر تجارت الکترونیک بر اشتغال

گرچه Ecommerce ممکن است باعث از‌بین رفتن برخی مشاغل شود، اما در‌مقابل فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز ایجاد می‌کند. توسعه تجارت الکترونیک، مشاغلی را بوجود می‌آورد که نیازمند افرادی بسیار ماهر با دانشی خاص هستند. از آنجاییکه تجارت الکترونیک برای تحویل به موقع سفارشات مشتریان به انبار‌های متعددی نیاز دارد، انبار‌ها به عنصر مهمی در این صنعت تبدیل می‌شوند. هر‌کدام این انبار‌ها برای مدیریت، نظارت و سازماندهی به کارکنانی نیاز دارند. به همین دلیل، افرادی که مهارت‌های فنی لازم در انجام امور الکترونیکی را ندارند، برای بدست آوردن شغل دچار مشکل نخواهند شد.

سخن پایانی

اگر شما در‌حالیکه با تعجب به دنبال یافتن پاسخ پرسش خود که “تجارت الکترونیک چیست؟” شروع به مطالعه این مقاله کردید، امیدواریم تمام اطلاعات ارائه شده در این مقاله، توانسته باشد دید درستی از ماهیت Ecommerce و مزایا و معایب آن در مقایسه با تجارت سنتی، به شما داده باشد. تجارت الکترونیک یکی از تغییراتی است که پیدایش و گسترش استفاده از اینترنت برای بشر به ارمغان آورده است. اینترنت تقریبا بر همه ابعاد و جنبه‌های زندگی بشر سایه افکنده و آن‌ها را دگرگون ساخته است. همانطور که خود تا‌کنون به وضوح این مسئله را لمس کرده‌اید، زندگی بدون استفاده از اینترنت ممکن نخواهد بود. تمام جوامع مدرن امروزی یا به این سو حرکت کرده و یا در حرکت‌اند. ما نیز به نوبه خود، باید سعی کنیم همگام با این تغییرات به سوی الکترونیکی شدن حرکت کنیم.
راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی یا Ecommerce، واقعا برای همه در دسترس است. پس از اطلاعات، منابع و راهنما‌های موجود در این مقاله به بهترین نحو استفاده کنید و کسب و کار دیجیتال خودتان را شروع کنید. بمنظور راه اندازی یک کسب و کار دیجیتال نیز، کافی است با افراد آگاه مشورت نموده و متخصصان این زمینه را پیدا کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *