تگ H1 چیست و چه کاربردی در صفحات وب سایت دارد


یک صفحه از وب سایت مجموعه المان هایی نظیر عنوان، URL ، محتوا، توضیحات و … را در خود دارد. یکی از مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه داشته باشیم تگ H1 می باشد. همانطور که می دانید تیترها از H1 تا H6 وجود دارند و هر کدام از آنها کاربرد بخصوصی در میان محتوا دارند. موضوعی که باید به آن دقت کرد این است که تگ H1 در هر صفحه تنها می بایست یکبار مورد استفاده قرار گیرد و بیش از آن یک اشتباه محسوب می شود. در ادامه ویژگی ها و جزئیات مربوط تگ H1 را تشریح کرده و علت اینکه چرا نباید بیش از یکبار از آن استفاده کنیم توضیح داده می شود.

تگ H1 چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ های H به معنی HTML Headings Tags می باشند که معادل فارسی آنها تیتر می باشد. به لحاظ نگارشی ما ملزم به استفاده از تیترها در محتوا هستیم زیرا با استفاده از آنها به محتوا نظم داده و توجه مخاطب را جلب می نماییم. همچنین کاربرد تیترها دادن اطلاعات خلاصه از محتوای مربوط به آن است. یعنی در واقع با تیتر، موضوع محتوای مربوط به آن را به مخاطب اعلام می کنیم. اگر بخواهیم H1 را تعریف کنیم عبارت عنوان اصلی یا عنوان شاخص مناسب ترین خواهد بود.

در تصویر زیر جایگاه H1 بخوبی قابل مشاهده و درک می باشد:

تگ H1 چیست
تگ H1 چیست
اگر قصد آشنایی با H1 تا H6 دارید پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید: HTML

to

Tags

استفاده بیش از یک بار H1 در صفحه کار درستی نیست و علاوه بر ضعف ساختاری در بحث سئو و بهینه سازی وب سایت نیز تاثیر منفی خواهد داشت. به این موضوع در ادامه پرداخته خواهد شد.

تشریح تاثیر تگ H1 در سئو سایت

یکسری استانداردها در وب وجود دارد که مانع فیزیکی برای عدم استفاده از آنها وجود ندارد. برای مثال شما می توانید از H1 به دفعات نامحدودی در صفحات وب سایت خود استفاده نمایید اما قطعا اینکار اصولی نیست. تگ H1 برای گوگل اهمیت بالایی دارد. در واقع با H1 به گوگل می گوییم موضوع محتوای ما چیست. می بایست مقدار H1 (تیتر شاخص محتوا) را به نحوی انتخاب نماییم که خصوصیات زیر را با خود داشته باشد:

  • موضوع محتوا را بخوبی به مخاطب برساند.
  • نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند.
  • از کلمات کلیدی در آن بصورت هوشمندانه ای استفاده شود.
  • مخاطب را به مطالعه محتوا ترغیب نماید.

بررسی تعداد تگ H1 مورد استفاده در صفحه سایت

چند راه وجود که دو مورد از آنها را مطرح می کنیم. مورد اول بررسی موردی تیترها می باشد که با راست کلیک کردن و کلیک بر روی گزینه Inspect Element مشخص می شود. اینکار در تصویر زیر نمایش داده شده است.

بررسی تعداد تگ H1
بررسی تعداد تگ H1

روش آسانتر که خطای انسانی نیز ندارد استفاده از افزونه MozBar برای مرورگر Chrome است. برای اینکار کافیست با مروگر گوگل کروم به این لینک رفته و بر روی لینک Download MozBar Free کلیک کرده و آن را نصب نمایید.

پس از نصب به آدرس صفحه مورد نظر رفته و طبق تصویر زیر اقدام نمایید:

تگ h1
تگ h1

همانطور که مشاهده می کنید عبارت خرید هاست از میزبان فا به عنوان تیتر شاخص این صفحه در نظر گرفته شده است.

برای مثال در زیر به یکی از سایت های بزرگی که چنین اشکالی در استفاده از تگ h1 در سایت خود دارد اشاره می کنیم:

اشتباه در استفاده از تگ H1
اشتباه در استفاده از تگ H1

در انتها اگر سوال، ابهام و یا نظری دارید لطفا آن را در بخش نظرات مطرح نمایید.

2.5
/
5
(
30

امتیاز

)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *