رتبه الکسا چیست؛ نکاتی موثر و هوشمندانه برای بهبود آن

رتبه الکسا چیست؛ نکاتی  موثر و هوشمندانه برای  بهبود آن
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 13 دقیقه 11 نظر 9,906 بازدید

در این نوشته درباره رتبه الکسا، اهمیت آن و ارتباطش با رتبه‌بندی موتورهای جستجو می‌خوانید. همچنین خواهید دید که عوامل تاثیرگذار بر آن چه هستند و چگونه می‌توانیم آن را بهبود بخشیم.

 

اگر فقط به یک چیز در این دنیای گذرای غیرقابل اعتماد بتوان اعتماد کرد، آن «آمار و ارقام» است و یکی از گزینه هایی که برای دریافت یک آمار نسبتاً دقیق و قابل اعتماد از وبسایت خود در قیاس با رقبا دارید، «رتبه الکسا» است. در واقع، اگر به دنبال محبوبیت روزافزون و رشد کسب‌و‌کار خود هستید، چاره ای ندارید به جز اینکه به فکر افزایش رتبه الکسا باشید.

 

چرا افزایش رتبه الکسا اهمیت دارد؟

رتبه الکسای وب‌سایت شما از آن دسته از شاخص‌هایی است که در دسترس همگان و از جمله شرکا، سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه قرار دارد و لذا این افراد از آن به عنوان معیاری برای سنجش وضعیت فعلی کسب‌و‌کار شما استفاده می‌کنند. آنها با توجه به این متر و معیار تخمین می‌زنند که سایت یا کسب‌و‌کار شما چقدر پررونق است. بنابراین، هرچه رتبه الکسای شما عدد کوچکتری باشد، بیشتر به نفع شما خواهد بود و برعکس.

دقیقاً به همین دلیل است که صاحبان کسب‌و‌کارهای مختلف همیشه به دنبال افزایش یا در واقع، بهبود رتبه الکسای وب‌سایت های خود هستند. برای همین ما در این مقاله، ابتدا با الکسا و نحوه عملکرد سیستم ارزیابی آن در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها آشنا خواهیم شد و سپس در قالب سه بخش، به سراغ ذکر روش‌هایی برای بهبود یا افزایش رتبه الکسا خواهیم رفت.

رتبه الکسا چیست؟

پیش از هر چیزی باید با یک عبارت کلیدی به نام «رتبه الکسا» آشنا شویم. رنکینگ (Rank) یا همان رتبه‌بندی الکسا یک سیستم امتیازدهی است که توسط alexa.com به عنوان یکی از زیرمجموعه های آمازون (amazon.com) ارائه و مدیریت می‌شود و میزان بازدید از وب‌سایت‌های مختلف را محاسبه و اعلام می‌کند.

بیشتر بدانید: 5 اشتباه رایج در زمینه سئو و بهینه سازی سایت

قسمت پشتیبانی وبسایت الکسا با توضیح چگونگی انجام این رتبه بندی، موضوع را بازتر می‌کند:

«تخمین میزان ترافیک و رتبه‌دهی الکسا بر اساس رفتار افرادی در اینترنت انجام می‌گیرد که جزو جامعه آماری ما در سطح جهان بوده و به عنوان نمونه ای از کل کاربران اینترنت قلمداد می‌شوند. رتبه‌های الکسا بر اساس اطلاعاتی تعیین می‌شوند که از کاربران مورد اشاره در دوره‌های منظم سه ماهه گردآوری شده است.»

به عنوان مثال، رتبه وبسایت گوگل «1» است:

رتبه گوگل

 

 

الکسا چه عواملی را در رتبه‌بندی خود لحاظ می‌کند؟

پیش از آنکه بخواهیم برای افزایش رتبه الکسا برنامه‌ریزی کنیم، باید بدانیم که الکسا در هنگام رتبه‌بندی چه مواردی را مد نظر قرار می‌دهد. خوشبختانه الکسا در رابطه با نحوه انجام محاسبات خود (برخلاف گوگل) کاملاً صاف و صادق است.

الکسا در مطلب کوتاهی در وبلاگ خود با عنوان «راهنمای افزایش رتبه الکسا» می نویسد:

«الکسا هر روز میانگین تعداد بازدیدکنندگان و بازدید از صفحات هر سایت در طول سه ماه گذشته را برآورد می‌کند. وب‌سایتی که مجموع بازدیدکنندگان و بازدید بیشتری در طول سه ماه اخیر داشته باشد، رتبه 1 را دریافت می کند و وبسایتی که کمترین بازدیدکننده و بازدید را دارد، رتبه‌ای نزدیک به 30 میلیون را دریافت خواهد کرد. چنانچه بر طبق ارزیابی‌های ما هیچ‌کس در طول سه ماه گذشته از سایتی بازدید نکرده باشد، در اینصورت اصلاً برای آن سایت رتبه‌ای تعیین نخواهد شد.»

الکسا در همان مطلب با ارائه چند نمودار به روشن‌تر شدن موضوع کمک می‌کند:

رتبه الکسا

 

طبیعتاً گوگل از هر وبسایت دیگری در اینترنت ترافیک بیشتری دریافت می‌کند و با توجه به تعداد بازدیدکنندگان و بازدیدها در صدر قرار می‌گیرد.

الکسا به این واقعیت نیز اشاره می‌کند که هرچه به قله این نمودار نزدیکتر شوید، بالابردن رتبه دشوارتر می‌شود. به عنوان مثال، شاید افزایش رتبه الکسا از 24500132 به رتبه 20 میلیون کار نسبتاً آسانی باشد، اما رسیدن از رتبه 50 به 40 به همان آسانی نخواهد بود.

جان کلام اینکه دو عامل در تعیین و افزایش رتبه الکسا حرف اول را می‌زند که هر دوی آنها بر مبنای آمار سه ماه اخیر سنجیده می‌شوند:

  1. میانگین تعداد بازدیدکنندگان در روز
  2. تعداد بازدید از صفحات سایت (PageView)

حال که با الکسا و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم، به سراغ روش‌هایی برای افزایش رتبه الکسا می‌رویم.

ما روش‌های افزایش رتبه الکسا را در این مطلب به سه بخش تقسیم کرده‌ایم:

  1. افزایش ترافیک
  2. بهینه‌سازی وب‌سایت
  3. تبلیغات

در هر یک از این بخش‌ها بهترین گزینه‌هایی که به مدد آنها می‌توانید رتبه الکسای وب‌سایت خود را افزایش بدهید را ذکر خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس و هر آنچه برای کار با آن باید بدانید

 

بخش اول: افزایش ترافیک

1. نحوه رتبه‌بندی الکسا را درک کنید

مواردی که در قسمت ابتدایی این مقاله به آنها اشاره کردیم برای این بخش کاملاً راهگشا و کافی است، اما فقط به یک نکته اشاره نشد و آن هم اینکه الکسا معمولاً آمار خود را بر اساس عادات و رفتار کاربرانی گردآوری می‌کند که نوارابزار (تولبار) الکسا را در مرورگر خود نصب کرده‌اند. این به آن معنی است که جامعه آماری الکسا نسبتاً کوچک بوده و به سوی افرادی انحراف دارد که به استفاده از نوارهای ابزار روی مرورگرهای خود عادت یا علاقه دارند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که افزایش رتبه الکسا مستقیماً بر رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو تاثیری نخواهد داشت، بلکه اقداماث مثبت و حساب شده‌ای که در جهت افزایش این رتبه انجام می‌دهید، به طور غیرمستقیم باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو می‌شود.

به طور کلی، تجربه نشان می‌دهد که با جذب ترافیک بیشتر از طریق محتوای باکیفیت و همچنین توجه خاص نسبت به اصول سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) می‌توانید شاهد افزایش رتبه الکسا برای وب‌سایت خود باشید.

ترافیک سایت

 

2. روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید

مهم‌ترین و بهترین روش برای افزایش میزان ترافیک، تولید و ارائه محتوای باکیفیت، خاص و منحصر‌به‌فرد است. با توجه به نوع سایت و اهدافی که دارید، روش‌های متعدد و متفاوتی را در پیش خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر به دنبال افزایش ترافیک و رتبه الکسای وبلاگ خود هستید، باید تلاش کنید تا همه مطالب شما جذاب و منحصر‌به‌فرد باشد؛ یا اگر وب‌سایت شما عکس‌محور است، بهترین و بی‌مثال‌ترین تصاویر را منتشر کنید. در هر صورت و تحت هر شرایطی، اطمینان پیدا کنید که محتوای شما عاری از هرگونه اشتباهی است و به مذاق مخاطبان‌تان خوش می‌آید.

 

3. نظم و استمرار را در انتشار محتوا رعایت کنید

به‌روزرسانی مرتب وب‌سایت باعث می‌شود که کاربران باز هم به سایت شما مراجعه کنند و از این طریق، میزان بازدید از صفحات آن را بالا ببرند. این به نوبه خود به موتورهای جستجو هم نشان می‌دهد که سایت فعالی دارید و باعث می‌شود که کاربران بیشتری را به سمت شما هدایت کنند. مثلاً اگر وبلاگ دارید، حداقل هر هفته آن را آپدیت کنید.

 

4. به اشتراک‌گذاری محتوا را تسهیل کنید

قابلیت به اشتراک گذاشتن محتوا در عصر رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش ترافیک و به پیروی از آن، افزایش رتبه الکسا شود. در همین راستا، باید از عناوین و تصاویر جالب توجه استفاده کنید و جمله‌های آغازین مطالب‌تان جذاب باشد و حس کنجکاوی خواننده را تحریک کند. این جذابیت باعث می‌شود که با به اشتراک گذاشته شدن محتوا، کاربران بیشتری به سمت شما جذب شوند.

 

5. به تغییر طرح وب‌سایت خود فکر کنید

سبک و سیاق مورد علاقه کاربران به طور مستمر در حال تغییر و تحول است. بنابراین اگر ده سال است که طرحی نو در نینداخته‌اید، واقعاً از قافله عقب مانده‌اید. وب‌سایتی که طراحی آن مرتب و کاربردی است ترافیک بیشتری را جذب کرده و به حفظ کاربران کمک می‌کند.

مقاله مرتبط: HEO چیست؛ 10 نکته‌ای که درباره بهینه‌سازی سایت برای کاربر باید بدانید

 

6. به یک برنامه افزایش رتبه الکسا بپیوندید

برنامه ها و سرویس‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید رتبه الکسای وب‌سایت خود را بهبود ببخشید. روش کار در این برنامه‌ها به این ترتیب است که کاربران آن -که همگی از نوارابزار الکسا استفاده می‌کنند- به سمت بازدید از سایت شما سوق داده می‌شوند و همین امر باعث افزایش رتبه شما خواهد شد. چنین برنامه‌هایی هزینه‌بر است و از آنجایی که محبوبیت سایت شما در مقایسه با رقبا عملاً و به صورت دائمی افزایش پیدا نمی‌کند، افزایش رتبه الکسا از این طریق نمی‌تواند ارزش چندانی داشته باشد.

کار دیگری که می‌توانید انجام بدهید نظر گذاشتن در وب‌سایت‌های مشابه وب‌سایت خودتان است. با قراردادن لینک وب‌سایت در نظرات، کاربران را به سمت خود هدایت می‌کنید و رتبه الکسای‌تان را افزایش می‌دهید.

 

7. نوارابزار الکسا را نصب کنید

همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم، جامعه آماری کاربران الکسا متشکل از افرادی است که از نوارابزار یا همان تولبار این شرکت استفاده می‌کنند، بنابراین خودتان هم با نصب این ابزار می‌توانید به این جامعه بپیوندید. البته شاید بازدید شما یک نفر نتواند تاثیر زیادی در رتبه وب‌سایت‌تان ایجاد کند، اما به هر حال تکرار آن و در حجم بالا شاید بد نباشد.

بیشتر بدانید: 5 اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوا

 

بخش دوم: بهینه‌سازی وبسایت

1. از کلمات کلیدی بهتری استفاده کنید

اساساً انگیزه شما برای بهبود و افزایش رتبه الکسا چیست؟ به احتمال قریب به یقین به دنبال کسب رتبه بهتری نسبت به رقبای خود هستید. البته که این طبیعی است و برای پیشرفت در هر زمینه‌ای باید از رقبا پیشی بگیرید. اما چطور؟

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش رتبه الکسا و به طور‌کلی بهبود سئو، آنالیز کلمه‌های کلیدی پرکاربردی است که به سمت وب‌سایت شما ترافیک جذب می‌کند. با شناسایی این کلمات کلیدی می‌توانید سایت خود را برای آن کلمات کلیدی بهینه‌سازی کنید و پیشرو باشید. از این طریق با یک تیر دو نشان می‌زنید: هم رتبه الکسای وب‌سایت خود را افزایش می‌دهید و هم رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند.

بهینه سازی

اما چطور می توانید کلیدواژه های آنها را آنالیز کنید؟ یکی از بهترین گزینه های شما Keyword Planner گوگل است. کافی است که به داشبورد آن مراجعه کرده و روی Search for new keywords using a phrase, website or category کلیک کنید. البته توجه داشته باشید که در زمان نگارش این مقاله، برای دسترسی به این ابزار به ابزارهای تغییر آی پی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، پس از اولین ورود از طریق متن START USING KEYWORD PLANNER در این لینک، ابتدا از گزینه Skip the guided setup استفاده کنید و پس از درج کشور، منطقه زمانی و واحد پول، با گزینه No campaign ادامه دهید:

کیورد پلنر

 

سپس در قسمت Your landing page آدرس وب‌سایت یکی از رقبا را وارد کنید:

کیورد پلنر

 

روی Get Ideas در پایین صفحه کلیک کنید تا فهرستی از کلمات کلیدی ظاهر شود. این فهرست حجم ماهانه جستجوهای انجام گرفته و میزان رقابت هر کلیدواژه را نشان می دهد.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب می‌تواند باعث شود که محتوای شما در جستجوهای مرتبط در موتورهای جستجو ظاهر شود. به خاطر داشته باشید که انباشته کردن محتوا با کلمات کلیدی به ضرر شما تمام خواهد شد؛ کلمات کلیدی باید به شکل طبیعی در نوشته ظاهر شوند. برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب و محبوب در حوزه فعالیت خود علاوه بر گوگل پلنر می‌توانید از گزینه‌هایی مانند google trends.com یا keywordtool.io استفاده کنید.

  • متن مقاله: این اولین جایی است که باید برای بهبود و بهینه‌سازی کلمات کلیدی آن تلاش کنید. مهم‌ترین کلمات کلیدی را چند بار در متن بیاورید و اطمینان پیدا کنید که وجود هر یک از آنها در متن کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.
  • آدرس صفحه (URL): در آدرس صفحه مورد نظر نیز می‌توانید از کلیدواژه‌های اصلی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که ترجیحاً باید از کلمات انگلیسی استفاده کنید، چرا که متن فارسی غالباً باعث طولانی شدن آدرس و حتی به هم ریختگی آن می‌شود.

 

2. تصاویر را بهینه‌سازی کنید

تصاویر نیز به لطف بخش جستجوی تصاویر موتورهای جستجو این پتانسیل را دارند که ترافیک زیادی را عاید وب‌سایت شما کنند. در عین حال، شناسایی محتوای موجود در تصاویر برای موتورهای جستجو کار دشواری است، لذا برای نمایش تصاویر در جستجوهای مرتبط باید توضیحاتی را به قسمت alt text یا متن جایگزین هر تصویر اضافه کنید که حاوی کلمات کلیدی مورد نظر باشد. به علاوه، تا جایی که امکان دارد از تصاویر کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر استفاده کنید، چرا که زمان لازم برای بارگذاری صفحه روی رتبه‌بندی آن در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که اسم فایل تصویری شما هم باید نشان دهنده ماهیت آن تصویر باشد. لذا از استفاده از عناوینی مثل Image1 یا Untitled خودداری کنید.

 

3. ساختن بک‌لینک را فراموش نکنید

یکی از موثرترین روش‌ها برای دریافت ترافیک از وبسایت‌های دیگر، وجود لینک سایت شما در آنها یا همان بک لینک است. به این منظور، می‌توانید برای وبسایت‌های دیگر به عنوان نویسنده مطلب بنویسید یا از رپرتاژ آگهی استفاده کنید. البته نظرگذاشتن برای وبلاگ‌های دیگر هم می‌تواند سودمند باشد، اما از آنجایی که این لینک‌ها غالباً nofollow هستند، معمولاً از نظر موتورهای جستجو ارزشی ندارند و حتی چه بسا به عنوان اسپم هم شناخته شوند.

به خاطر داشته باشید که:

  • اعتبار وبسایتی که حاوی لینک وب‌سایت شماست، در رتبه شما در نتایج جستجو اهمیت به سزایی دارد.
  • انکر تکست (Anchor Text) یا متنی که به جای آدرس لینک قرار می‌گیرد باید با محتوایی که به آن لینک داده شده در ارتباط باشد.

مقاله مرتبط: 9 روش آسان برای لینک سازی هدفمند

 

4. از سایت مپ (Sitemap) استفاده کنید

وجود سایت مپ، کار ربات‌های(bot) موتورهای جستجو را برای بررسی و ایندکس کردن تسریع می‌کند. برای ساختن سایت مپ می‌توانید از ابزارهایی که معمولاً به رایگان بر روی سیستم‌های مدیریت محتوا قابل نصب هستند، کمک بگیرید.

سایت مپ

 

5. ساختار وب‌سایت خود را بررسی کنید

باید مطمئن شوید که ربات‌های موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند وب‌سایت شما را ایندکس کرده و در این مسیر به مشکلی بر نمی‌خورند. سرویس‌هایی در اینترنت وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید فعالیت بات‌ها را شبیه‌سازی کنید. از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به اسکریمینگ فراگ اشاره کرد.

 

6. وب‌سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید

معمولاً موتورهای جستجو خودشان بالاخره سایت شما را پیدا و ایندکس می‌کنند، اما برای بهبود و تسریع این روند بهتر است که شخصاً دست به کار شوید و با ثبت‌نام در صفحات مخصوص مدیران وبسایت‌ها در موتورهای جستجو، خودتان وب‌سایت مورد نظر را معرفی و سایت مپ آن را نیز ثبت کنید. سه موتور جستجویی که باید روی آنها تمرکز کنید، گوگل، بینگ و یاهو هستند.

 

7. از سیستم آماری الکسا استفاده کنید

اگر امکان و تمایل به پرداخت هزینه برای دریافت اطلاعات پیشرفته‌تر و بهتری از وضعیت رتبه خود را دارید می‌توانید از Certified Site Metrics الکسا استفاده کنید. از این طریق، یک کد Alexa Certified دریافت می‌کنید که با درج آن در صفحات وب‌سایت خود می‌توانید مستقیماً ترافیک ورودی را بسنجید. این کار چندین مزیت دارد:

  • دریافت رتبه دقیق‌تر؛
  • دسترسی به گزارش‌های دقیق‌تر (یک داشبورد اختصاصی خواهید داشت)؛
  • نظارت دقیق بر عملکرد وبسایت؛
  • امکان نمایش عمومی یا خصوصی تعداد بازدیدکنندگان، بازدیدها و رتبه.

چگونه سایت خود را Certified کنیم؟

اصطلاح «Certified» شدن به این معنی است مراحل لازم را طی کرده‌اید و یک کد مخصوص که امکان سنجش مستقیم ترافیک وبسایت شما برای الکسا را فراهم می‌کند، در سایت خود قرار داده‌اید.

برای Certified شدن باید:

  1. از یکی از پلن‌های Basic، Insight، Advanced یا Advanced High Traffic یک اشتراک خریداری کنید؛
  2. دستورالعمل درج کد الکسا در همه صفحات وب‌سایت را اجرا کنید؛
  3. روی دکمه Scan My Site کلیک کنید تا وجود و صحت کد در وب‌سایت شما بررسی شود؛
  4. در صورتی که کد به درستی قرار داده شده باشد، ثبت اطلاعات تا 3 ساعت بعد از آن شروع می‌شود.

در واقع، این کار به شما دید واضح‌تر و دقیق‌تری نسبت به وضعیت سایت‌تان می‌دهد تا بتوانید به کمک ابزارهایی که در اختیار دارید رتبه بهتری کسب کنید.

 

بخش سوم: تبلیغ سایت

1. در رسانه‌های اجتماعی برای وب‌سایت خود صفحه بسازید

مثلاً می‌توانید از فیسبوک و گوگل پلاس به عنوان دو مورد از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید و هر بار که محتوای جدیدی منتشر می‌کنید، در صفحه خود در این وبسایت‌ها به آن لینک بدهید.

تبلیغات سایت

 

2. یک تریبون برای خود درست کنید

از توییتر یا ابزارهای مشابه کمک بگیرید و لینک جدیدترین مطالب خود را در آن قرار بدهید. سپس فعالیت کنید و با سایر کاربران و فعالان حوزه‌ای که در آن تخصص دارید، تعامل داشته باشید.

 

3. فید RSS درست کنید

وجود فید RSS به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا مشترک فید مورد نظر شده و با ارسال هر محتوای جدید، فوراً باخبر شوند. لذا امکان فعالیت و تعامل بیشتری به وجود می‌آید و این همان چیزی است که می‌تواند در افزایش رتبه الکسا برای وب‌سایت شما موثر باشد.

 

4. یک فهرست ایمیل مارکتینگ درست کنید

اگر وبسایت شما نیاز به عضویت دارد، می‌توانید با استفاده از ایمیل‌‌هایی که از کاربران دریافت کرده‌اید یک فهرست درست کنید و آیتم‌های محتوایی برگزیده و آخرین اخبار و به روزرسانی‌ها را برای آنها ارسال کنید. این تاکتیک برای افزایش تعامل و همچنین ترغیب کاربرانی که مدتی است به سایت شما سر نزده‌اند معجزه می‌کند.

مقاله مرتبط: چگونه کمپین های ایمیلی موفق راه بیاندازیم؟

5. گزینه اشتراک‌گذاری محتوا را فعال کنید

برای تمامی مقالات و پست‌های جالب خود دکمه‌هایی را قرار بدهید تا کاربر به راحتی بتواند محتوای مورد نظر را در سایت‌های گروهی نظیر Reddit، Digg و وبسایت‌های مشابه، با دیگران به اشتراک بگذارد.

 

حرف آخر

افزایش رتبه الکسا از جهات بسیاری این پتانسیل را در خود دارد که بر پیشرفت و رونق سایت و کسب‌و‌کار شما تاثیر بگذارد. این شاخص از جمله معیارهایی است که بسیاری از مردم در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب و همکاری با شما آن را مد نظر قرار می‌دهند. در نتیجه، افزایش رتبه الکسا و قرار گرفتن در جمع صد هزار سایت برتر را باید به عنوان یکی از اولویت‌های خود مشخص و در جهت تحقق این هدف تلاش کنید.

چنانچه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد عمل کنید، رسیدن نسبتاً سریع شما به یک جایگاه مطلوب را می توان تقریباً تضمین کرد. در عین حال، اگر به تازگی کار خود را شروع کرده اید و رتبه واقعاً ضعیفی دارید، راه درازی را برای رسیدن به جایگاهی که بتوانید جذابیتی برای فعالان بازار پیدا کنید در پیش خواهید داشت. با این وجود، افزایش رتبه الکسا آنقدر اهمیت دارد که ارزشش را داشته باشد که از دل و جان برای آن مایه بگذارید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: رتبه الکسا چیست؛ نکاتی  موثر و هوشمندانه برای  بهبود آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *