رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر SEO دارد؟

رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر SEO دارد؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 9 دقیقه 0 نظر 5,561 بازدید

منظور از رقص گوگل چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ آیا تاثیری بر سئوی سایت ما دارد؟ اگر دارد تاثیرش چیست؟ در این مقاله درباره این مطلب صحبت خواهیم کرد وتاثیر آن بر روی سئو را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

اگر فکر می‌کنید که رقص گوگل یک مراسم سالانه است که تمام کارمندان گوگل موفقیت خود را در آن جشن می‌گیرند، کاملا در اشتباه هستید. رقص گوگل آنطور که از اسمش می‌توان برداشت کرد، در اصل هیچ ربطی به رقصیدن ندارد. اما سوال اینجاست که منظور از رقص گوگل چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ آیا تاثیری بر سئوی سایت ما دارد؟ اگر دارد تاثیرش چیست؟
پس از6 ماه تلاش سخت‌کوشانه، تغییرات مداوم و مطالعه و یادگیری اطلاعات مربوط به استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (بدون در نظر گرفتن هزینه‌هایی که برای موفقیت کسب و کار اینترنتی خود صرف کرده‌اید)، نهایتا موفق شدید به رتبه پنجم نتایج موتور جستجوی گوگل برسید. خب، کار شما خوب بوده است. هم‌اکنون جزو لیست 10 کسب و کار اینترنتی برتر قرار گرفته‌اید و قرار است ثمره تلاش خود را دریافت کنید. اما به محض اینکه استراتژی سئوی شما جواب می‌دهد، ناگهان شاهد ناپدید شدن سایت خود از صفحه اول نتایج موتورهای جستجو خواهید شد.
شما با عصبانیت به دنبال مشکل احتمالی می‌گردید؛ لینک‌هایتان را چک می‌کنید و صفحات را یکی پس از دیگری زیر و رو می‌کنید. تنها چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که، حتما یک کاری کرده‌اید!
اما حقیقت این است که، افت رتبه صفحات شما ممکن است به عملکرد شما مربوط نباشد. گوگل هر از چند گاهی الگوریتم‌های خود را بروز‌رسانی می‌کند تا استراتژی‌های بهینه‌سازی خود را بهبود بخشد.

مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو

 

الگوریتم های گوگل

 

رقص گوگل (Google Dance) چیست و چرا اهمیت دارد؟

عبارت رقص گوگل (Google Dance) به تغییرپذیری بالای نتایج گوگل اشاره دارد. وقتی شما صفحه جدیدی را در وبسایت خود ایجاد می‌کنید، گوگل نمی‌داند بلافاصله آن را کجای صفحات نتایج جستجوی خود قرار دهد.به همین خاطر، لازم است ابتدا صفحه شما ارزیابی شده تا مشخص شود چه رتبه ای برایش مناسب تر است. این ارزیابی توسط فرایندی که رقص گوگل نام دارد انجام می‌شود. در حقیقت، رقص گوگل ابزار گوگل برای محک زدن صفحه شماست.
این به این معناست که، گوگل صفحه تازه منتشر شده شما را که با رتبه‌ای بسیار پایین (مثلا رتبه 100) در موتورهای جستجو شروع به کار کرده است، یک شبه به جایگاهی بسیار بالاتر می‌آورد تا ببیند واکنش کاربران نسبت به آن صفحه چگونه خواهد بود. اگر الگوریتم‌های گوگل دریابند که کاربران روی صفحه شما کلیک می‌کنند، در آن وقت می‌گذرانند و از محتوایی که می‌بینند لذت برده و رضایت دارند، برای آن صفحه امتیاز قائل شده و این موضوع را در تعیین نهایی جایگاه و رتبه آن صفحه در نظر می‌گیرند.
یک روز گوگل به شما اجازه می‌دهد لذت در صفحه یک نتایج جستجو بودن را بچشید و روز بعد مجددا شما را به قعر صفحات نتایج می‌فرستد. دوباره رتبه‌های بالا به شما می‌دهد و بعد مجددا شما را پایین می‌آورد. این چرخه برای مدتی ادامه پیدا می‌کند. رتبه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو آنقدر به بالا و پایین تغییر می‌کند تا گوگل بتواند جایگاهی که مستحق صفحه شماست را تعیین کند. سپس صفحه شما در همان جایگاه باقی می‌ماند و یا بسته به عملکردهایی که شما یا رقبایتان دارید، به آرامی به بالا یا پایین صعود یا نزول می‌کند. عبارت رقص گوگل از این حقیقت نشات می‌گیرد که صفحه شما بسرعت در صفحات نتایج جستجو جایگاه عوض می‌کند، یا به عبارت دیگر می‌رقصد.
این به این معناست که در زمان شروع هر فعالیت اینترنتی (ایجاد یک وبسایت جدید، ایجاد یک صفحه جدید، کمپین‌های لینک‌سازی جدید و هر مورد جدید دیگری) تغییرپذیری عادی است. تغییرپذیری نشانه این است که وبسایت شما دارد مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد.
رقص گوگل به این خاطر برای صاحبان مشاغل اینترنتی و مدیران وب (وبمسترها) حائز اهمیت است که می‌تواند بر رتبه سایت آن‌ها اثر بگذارد. برای یک کسب و کار اینترنتی، ترافیک حکم اکسیژن را دارد؛ بدون ترافیک فاتحه کسب و کار اینترنتی شما خوانده است. رقص گوگل در نهایت به کم یا زیاد شدن ترافیک طبیعی وبسایت شما منجر می‌شود. زیاد شدن ترافیک، یعنی بهبود رتبه سایت شما؛ و این به خودی خود اتفاق بسیار خوبی است. اما رقص گوگل حتی در مواردی که رتبه شما دچار تنزل می‌شود نیز، می‌تواند یک اتفاق سازنده باشد. چراکه این تغییرات اغلب موقتی هستند و می‌توانند زنگ خطری باشند برای افرادی که از بهینه‌سازی سایت خود غافل شده‌اند و یا آن را پشت گوش انداخته‌اند. این افراد، درعوض می‌توانند کیفیت محتوای سایت خود را هم برای کاربران و هم برای گوگل بهبود ببخشند و منتظر رقص‌های بعدی بمانند.

 

رقص گوگل

 

رقص گوگل (Google Dance) در گذشته و امروز

در گذشته، گوگل الگوریتم‌های خود را بصورت دوره‌ای بروز‌رسانی می‌کرد. بروز‌رسانی‌های عمده و چشمگیر گوگل بطور متوسط، هر 36 روز یک بار یا 10 بار در سال اتفاق می‌افتاد. اما به گونه‌ای نبود که تغییرات فورا اعمال شوند؛ بلکه معمولا دوره‌ای 3 تا 5 روزه پس از هر بروز‌رسانی  نیاز بود تا تغییرات حاصل از این بروز‌رسانی‌ها اعمال شوند. عبارت رقص گوگل در گذشته برای توصیف این دوره 3 تا 5 روزه بکار می‌رفت.
حال، ممکن است برایتان سوال شده باشد که اصلا دلیل این بروز‌رسانی‌ها چیست و چه فایده‌ای دارد؟ گوگل هم مانند تمام موتور‌های جستجوی دیگر، برای موفقیت خود نیاز دارد تا کاربرانش در تمام 24 ساعت روز و 7 روز هفته نتایج قابل اطمینان و معتبری را برای جستجو‌های خود دریافت کنند. بدون انجام این بروز‌رسانی‌ها، مشکلات و موانع موجودی که از ابتدا تا کنون بر سر راه جستجوگران وجود داشتند و ما دیگر شاهدشان نیستیم، هرگز مرتفع نمی‌شدند. فقط اینگونه است که کاربران از جستجوی خود رضایت داشته و گوگل را بعنوان موتور جستجوی مورد اعتماد و محبوب خود می‌پذیرند.
اما چرا اعمال این بروز‌رسانی‌ها تا 5 روز زمان می‌برد؟ همانطور که گفته شد، کاربران نیاز دارند تا در 24 ساعت روز و 7 روزه هفته به گوگل بعنوان موتور جستجوی همیشه در دسترس و محبوب خود دسترسی داشته باشند. به همین خاطر، گوگل نمی‌توانست برای امور تعمیر و نگهداری، خود را خاموش کند یا حتی به مدت یک دقیقه آفلاین شود. بنابراین، ما رقص گوگل (این دوره 3 تا 5 روزه) را تجربه می‌کردیم که در هر موتور جستجویی وجود داشت؛ برخی کمتر و برخی بیشتر از گوگل.
از ماه آگوست سال 2003، دیگر خبری از رقص گوگل نیست؛ یا بهتر است بگوییم کمتر بصورت ناگهانی و عمده اتفاق می‌افتد. امروزه گوگل بروز‌رسانی‌هایش را هر هفته اعمال می‌کند. این بروز‌رسانی‌ها اکثرا آپدیت‌های الگوریتمی و ایندکسی جزئی را شامل می‌شوند.
بنابراین، در طول ماه، تغییرات جزئی را در رتبه‌بندی‌ها شاهد هستیم. این تغییرات به این خاطر اتفاق می‌افتند که ربات‌های گوگل دائما در حال کار هستند و عناصر جدید را پیدا می‌کنند. همچنین، ممکن است این ربات‌ها تشخیص داده باشند که یک وبسایت دیگر وجود ندارد و باید از ایندکس گوگل حذف شود. در طول رقص، ربات‌های گوگل مجددا از هر وبسایت بازدید خواهند کرد تا بررسی کنند که هر کدام چه تعداد لینک به سایت‌های دیگر داده یا گرفته‌اند و هر کدام از این لینک‌ها چقدر با‌ارزش هستند.

 

رقص گوگل بر چه اساسی رخ می‌دهد و چقدر به طول می‌انجامد؟

رقص گوگل بر اساس معیارهای زیر رخ می‌دهد:

  • سن: هرچه یک وبسایت یا صفحه وب جدیدتر باشد (به تازگی ایجاد شده باشد) رقص بیشتری خواهد داشت.
  • رقابت: هرچه کلمه کلیدی، حوزه فعالیت یا مکان جغرافیایی یک کسب و کار رقابتی‌تر باشد (رقیب بیشتری داشته باشد)، رقص بیشتری خواهد داشت.
  • لینک‌سازی: هرچه لینک‌های یک صفحه بیشتر یا جدیدتر باشند و قدرت بیشتری داشته باشند، آن صفحه رقص بیشتری خواهد داشت.
  • تغییرات: هرچه تغییرات بزرگ‌تر و چشمگیر‌تر باشند، رقص بیشتری انتظار می‌رود. (مثلا تغییر در طراحی وبسایت)

لازم به ذکر است که همین معیار‌ها می‌توانند بر مدت زمانی که طول می‌کشد تا رقص گوگل به اتمام برسد نیز موثر باشند. مثلا هرچه تغییرات صورت پذیرفته در یک وبسایت چشمگیرتر باشند، رقص گوگل نیز بیشتر به طول می‌انجامد.

 

رقص گوگل

چه کارهایی لازم است انجام دهیم تا رقص گوگل در نهایت به نفعمان تمام شود؟

در حقیقت، گوگل نشان داده است که ترسی از تغییر ندارد. برایش هم مهم نیست که هزاران وبسایت و کسب و کار تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند. حال، سوال این است که شما چه کار‌هایی می‌توانید برای محافظت از استراتژی سئوی خود و ترافیک ناشی از آن، که در موفقیت تجارت آنلاینتان حیاتی است، در برابر این تغییرات انجام دهید؟

 

محتوایی با ارزش واقعی و مرتبط تولید کنید

شما محتوای وبسایتتان را برای موتورهای جستجو تولید می‌کنید یا برای بازدیدکنندگان و مشتریانتان؟ جواب، برای هر دو است.
حقیقت این است که کاربران بر پایه کلمات کلیدی به جستجوی اطلاعات می‌پردازند. پس مقالات خود را حول محور پاسخ‌دهی به سوالات مربوط به هر کلمه کلیدی طرح‌ریزی کنید. در طول زمان، شما محتوایی بسیار مرتبط تولید می‌کنید که با اهداف موتورهای جستجو از جمله گوگل هم‌سو و هم‌جهت خواهد بود؛ فرقی هم نمی‌کند که چه تغییری اعمال کنند.

مقاله مرتبط: 8 نکته برای تولید محتوا که در جذب مخاطبان وب‌سایت‌تان معجزه می‌کند

 

در لینک سازی کیفیت بر کمیت اولویت دارد

یک لینک از صفحه‌ای با رتبه  بالا (Page Rank) به 10 لینک از صفحاتی با رتبه پایین می‌ارزد. به علاوه، بعنوان بخش مهمی از استراتژی سئوی شما، مطمئن شوید که لینک‌هایتان شامل یک توصیف مختصر و کلمه کلیدی با‌اهمیت باشد و در یک وبسایت مرتبط نیز وجود داشته باشند.
اشتباهات شناخته شده را مرتکب نشوید، اشتباهات شناخته شده‌ای مثل:

  • تبادل لینک با سایت‌های غیرمرتبط
  • استفاده از مزارع لینک
  • محتوای کپی
  • Keyword Stuffing یا پر کردن محتوا با تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک بگیریم که جریمه نشویم؟

 

لینک سازی

 

از تکنیک‌های متنوع برای ایجاد ترافیک خود استفاده کنید
بسیاری از افراد برای دریافت 99 درصد ترافیک خود، روی ترافیک گوگل حساب می‌کنند. درست است که ترافیک موتورهای جستجو اقتصادی‌ترین راه انجام فعالیت‌های آنلاین است، اما تکنیک‌های متعدد دیگری نیز برای ایجاد ترافیک وجود دارد. تکنیک‌های ایجاد ترافیک زیر را به استراتژی بهینه‌سازی موتور جستجوی خود اضافه کنید.

  • نوشتن مقالات
  • استفاده از سیستم همکاری در فروش
  • سرمایه‌گذاری‌های مشترک
  • اطلاعیه‌های مطبوعاتی

بطور کلی، اگر صفحه شما برای مدتی رقصید اما سرانجام در جایگاه مد نظر شما ثابت نشد، نگران نباشید. شما همیشه می‌توانید برای بهتر شدن تلاش کنید. مثلا اگر بعد از رقص گوگل شما از صفحه 1 به صفحه 2 منتقل شدید، می‌توانید با بهبود موارد گفته شده و بکارگیری استراتژی سئویی صحیح، در رقص بعدی گوگل خود را به صفحه اول رسانده و رتبه خود را بهتر کنید.

مقاله مرتبط: 20 نکته مهم برای افزایش بازدید وب سایت

 

تاثیر رقص گوگل بر سئوی سایت

بهتر است سئوی سایت خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری شود. اگر وبسایت شما توسط متخصصان سئو بهینه‌سازی می‌شود، گوگل متوجه تغییراتی که در حال انجام است می‌شود. گاهی اوقات وقتی گوگل اقدامات بهینه‌سازی را تشخیص می‌دهد، ممکن است موقتا تاثیر منفی روی وبسایت شما بگذارد و آن را در رتبه پایین‌تری قرار دهد.
گوگل می‌داند که یک تغییر مثبت، لزوما منجر به افزایش بلافاصله رتبه نمی‌شود و ممکن است حتی برعکس باشد. نکته کلیدی در اینجا، صبر و شکیبایی است. اگر به گوگل زمان بدهید و شکیبا باشید، به استفاده از شیوه‌های سئوی کلاه سفید پاداش خوبی می‌دهد. اگر بیش از حد به یک افت رتبه در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل واکنش نشان دهید، ممکن است گوگل فعالیت شما را نشانه‌گذاری کند. چراکه اینطور تعبیر می‌کند که شما قصد فریب دادن و دور زدن سیستم را دارید تا از این طریق به صفحه اول برسید.
سئوی خوب و صحیح، زمان می‌برد. اجازه ندهید رقص گوگل استراتژی‌های سئوی شما را تضعیف و بیهوده کند. با تغییرپذیری‌ها و نوسانات رقص گوگل کنار بیایید و به اجرای اقدامات و عملیات سئوی باکیفیت ادامه دهید. رتبه گوگل شما به آرامی افزایش پیدا خواهد کرد.

رقص گوگل و تاثیر آن بر سئو

سخن آخر

وقتی در تلاش هستیم تا کاربران را متوجه وبسایت خود کنیم، مفهوم بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) بسیار مهم می‌شود. اصول سئو می‌توانند به دریافت ترافیک (بازدید) و آوردن مشتریان بالقوه به سایت ما کمک کنند. درک اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند، بخش حیاتی برای کسب موفقیت در تجارت دیجیتال ماست. گوگل یکی از موتورهای جستجویی است که با آن‌ها سروکار داریم و شاید یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین عملکردهایش، همین تغییرپذیری بالا در رتبه‌بندی صفحات نتایج جستجو باشد؛ یعنی رقص گوگل.
از آنجاییکه هیچکس نمی‌تواند از این قائله مستثنی باشد، بهتر است با ماهیت و نحوه عملکرد آن آشنا شویم تا بتوانیم از آن به نفع خود و کسب و کارمان استفاده کنیم. اگر نسبت به رقص گوگل و تاثیراتش بر سئوی سایت خود آگاه نباشیم، دیر یا زود دچار مشکل می‌شویم.

 

مشاهده نسخه pdf مقاله:  رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر SEO دارد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *