
فروشگاه ساز چیست؟ نرمافزارهای تجارت الکترونیکی (E-commerce) یا فروشگاهساز ابزارهایی هستند که به مدیریت و افزایش کارآمدی فروش اینترنتی کمک میکنند. در این مطلب با این نرمافزارهای تحت وب کاربردی آشنا میشویم و به سؤالات رایجی که در این زمینه وجود دارد پاسخ خواهیم داد.
تجارت الکترونیکی (E-commerce) جهان گستردهای است که پیش بینی میشود گردش مالی آن تا سال آینده به 6.7 تریلیون دلار برسد. دلیل این رشد هم بسیار واضح و ساده است: امروزه مردم بیش از گذشته به خرید اینترنتی رغبت پیدا کردهاند. در واقع، بر طبق آمارهایی که از ایالات متحده جمع آوری شده، 51 درصد یا بیشتر از نیمی از مردم خرید آنلاین را به خرید از فروشگاههای فیزیکی ترجیح میدهند. رشد دنیای تجارت الکترونیکی به نوبه خود منجر به رشد اسباب، تکنیکها و ابزارهای مرتبط با آن شده است. پُر واضح است که یکی از اساسیترین ابزارهای زیربنایی هر فروشگاه الکترونیکی، نرمافزاری است که در وبسایت آن نصب شده و مسئولین وبسایت و کاربران از طریق آن خرید و فروش میکنند. توانمندی و امکانات این نرمافزار که با عنوان E-commerce Software یا نرمافزار تجارت الکترونیکی یا به عبارت مرسومتر آن، «فروشگاهساز» شناخته میشود، میتواند تأثیر به سزایی در بهرهبرداری از روند رو به رشد تمایل مردم نسبت به خرید آنلاین داشته باشد.
در این مطلب میکوشیم تا به همه پرسشهایی که در رابطه با فروشگاهسازهای اینترنتی در ذهن دارید پاسخ بدهیم؛ سؤالاتی از این دست:
• فروشگاهساز چیست؟
• چه انواعی از فروشگاهساز وجود دارد؟
• نرمافزارهای فروشگاهساز چه کاری انجام میدهند؟
• نرمافزارهای فروشگاهساز چطور کار میکنند؟
• چه عواملی بر بازده و کارآمدی فروشگاهسازها تأثیر میگذارند؟
• فروشگاهسازها چه مزایایی دارند؟
• عمدهترین ویژگیهای نرمافزارهای فروشگاهساز کدماند؟
• استفاده از فروشگاهسازها چه هزینهای دارد؟
• معروفترین گزینههای موجود کدامند؟
پیش از هر چیزی به این پرسش کلیدی پاسخ میدهیم که فروشگاهساز چیست.

فروشگاهساز چیست؟
فروشگاهسازها چه انواعی دارند؟
نرمافزارهای فروشگاهساز یا تجارت الکترونیکی را میتوان بر اساس روش پیادهسازیشان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
• نرمافزار محلی: در این حالت، فروشگاهساز بر روی سرور یا رایانه محلی (یعنی فضای متعلق به مالک فروشگاه) نصب میشود و مدیریت آن توسط تیمی انجام میشود که مسئول بهروزرسانی و رسیدگی به مشکلات آن خواهند بود.
• نرمافزار به عنوان سرویس (SaaS) یا خدمات ابری (Cloud): در این حالت، میزبانی فروشگاهساز را یک شرکت ثالث بر عهده میگیرد و همه بهروزرسانیها و رفع مشکلات به طور خودکار انجام میشود. در سالهای اخیر، نرمافزارهای فروشگاهساز ابری یا میزبانیشده رشد چشمگیری داشتهاند و امروزه امکان سفارشیسازی و آزادی عملی بیشتری را ارائه میکنند که قبلاً محدود به نرمافزارهای محلی بود. به علاوه، در کنار امنیت بیشتر، راهاندازی فروشگاه از این طریق آسانتر است و با توجه به تنوع سرویسهایی که به این شکل ارائه میشود میتوانید بسته مناسب با نیازهای خود را انتخاب و خریداری کنید.
نرمافزارهای فروشگاهساز چه کاری انجام میدهند؟
• مدیریت محصولات و موجودی: با استفاده از نرمافزارهای فروشگاهساز بهراحتی میتوانید محصولات خود را با توجه به ویژگیها و شاخصهای مختلفی دستهبندی و سازماندهی کنید. علاوه بر این، معمولاً در صورت کمبود موجودی یا فروش سریع یک محصول و احتمال اتمام موجودی آن نیز به طور خودکار در جریان قرار خواهید گرفت.
• بازاریابی بهتر: سئوی داخلی نرمافزارهای فروشگاهساز در کنار نظم و ترتیب ذاتی این ابزارها و امکان بهینهسازی آسانتر آنها باعث میشود که وبسایت فروشگاهی شما در جایگاه بالاتری از نتایج جستجوی طبیعی قرار بگیرد و در نتیجه، راحتتر توسط مشتری هدف کشف میشود و هزینه جذب مشتری به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.
• انجام خودکار امور مقدماتی مربوط به ارسال کالا و فرآیندهای مالیاتی: چاپ برچسب آدرس و مشخصات ارسال، محاسبه مالیات فروش بر اساس محل زندگی مشتری و ارسال ایمیل اطلاعرسانی به مشتری از طریق نرمافزارهای فروشگاهساز به طور خودکار و با دقت بیشتری انجام میشود.

فروشگاهسازها چطور کار میکنند؟
فروش در اینترنت مستلزم طی کردن مراحل و فرآیندهایی است که نرمافزار فروشگاهساز مدیریت و انجام آنها را بر عهده میگیرد. در واقع، فروشگاهساز چیزی نیست به جز ابزاری که این مراحل و فرآیندها را سادهتر و در عین حال کارآمدتر میکند. اما فروشگاهساز چطور کار میکند؟ معمولاً روند کار به این ترتیب است:
1. شما محصولات و خدماتی که میخواهید عرضه کنید را از طریق نرمافزار فروشگاهساز ثبت و دستهبندی کرده و تنظیمات لازم را در رابطه با فروشگاه و فرآیندهای خرید انجام میدهید.
2. خریدار به وبسایت شما مراجعه کرده و محصول، مشخصات، دستهبندی، توضیحات و قیمت آن را مشاهده میکند.
3. مشتری، محصول یا محصولات مورد نظرش را به سبد خرید خود اضافه کرده و یک حساب کاربری ایجاد میکند.
5. در مرحله تکمیل خرید و پرداخت، فروشگاهساز با استفاده از افزونهها یا سرویسهای ثالث، هزینه ارسال، زمان احتمالی تحویل و موارد مشابه را برای مشتری مشخص میکند.
6. مشتری به صفحه پرداخت وارد میشود و مشخصات کارت بانکی خود را وارد میکند. در این مرحله، اطلاعات به بانک یا یک شرکت واسطه پرداخت الکترونیکی ارسال میشود.
7. سفارش مشتری تکمیل میشود و همه اطلاعات حساس در پایگاه اطلاعاتی بانک یا شرکت پردازشگر پرداخت ذخیره میشود (نه در فروشگاهساز).
8. با توجه به مشخصات و آدرسی که خریدار ثبت کرده، سفارش مورد نظر را بستهبندی و ارسال میکنید و مبلغ پرداختی نیز از طرف بانک یا شرکتی که پول را دریافت کرده وارد حساب بانکی شما میشود.
هیچ بعید نیست که به لطف کارآمدی و راحتی حاصل از استفاده از نرمافزار فروشگاهساز، همه مراحل بالا از سفارش تا پرداخت، تنها در عرض چند دقیقه انجام بگیرد. در واقع، یکی از اهداف اصلی استفاده از فروشگاهسازها سازماندهی و هموار و راحتتر کردن هرچه بیشتر فرآیند خرید است. به همین دلیل حتماً باید از نرمافزار یا پلتفرمی استفاده کنید که تا جایی که امکان دارد بینقص بوده و کار با آن آسان باشد.
چه عواملی بر بازده و کارآمدی فروشگاهسازها تأثیر میگذارند؟
علاوه بر قدرت و توانمندی هسته اصلی نرمافزار فروشگاهساز، عوامل و مؤلفههای مهم دیگری نیز وجود دارند که در کارکرد روان و موفقیتآمیز وبسایت فروشگاهی شما دخیل هستند؛ از جمله:
• هاست: منظور از هاست، شرکتی است که بخشی از سرورهای اینترنتی خود را برای میزبانی وبسایت فروشگاهی و همه عناصر و اجزای آن در اختیار شما قرار میدهد. استفاده از یک هاست قدرتمند و مطمئن اهمیت به سزایی دارد؛ چرا که داشتن فروشگاهی که همیشه باز یا در دسترس است، امنیت کاملی دارد، به سرعت بارگذاری میشود و میتواند از پس حجم ترافیک بالا برآید دقیقاً به کیفیت هاست شما بستگی خواهد داشت.
• کاتالوگ محصول: منظور از کاتالوگ محصول، اطلاعاتی است که فروشنده یا تولیدکننده در قالبهای مختلفی در اختیار مشتری قرار میدهد. کاتالوگ آنلاین نیز مشابه با کاتالوگهای چاپی دربردارنده تصاویر محصول و اطلاعاتی است که در یک یا چند صفحه در اختیار مخاطب قرار میگیرد. این صفحات باید به گونهای طراحی شوند که به مذاق مشتری خوش بیایند، بتوانند او را جذب کنند، و در عین حال با برند، شرکت و فضای فروشگاه شما هماهنگ باشند.
• کیفیت سبد خرید: سبد خرید یکی از بخشهای جدانشدنی نرمافزارهای فروشگاهساز است، اما اغلب میتوان آن را با استفاده از سرویسها و افزونههای مختلف بهبود بخشید. به طور کلی، سبد خرید چیزی است که مشتری میتواند محصولاتی که به خرید آنها تمایل دارد را به آن اضافه کند و همچنین اطلاعات لازم درباره روند و هزینه ارسال و گزینههای مختلف پرداخت را مشاهده کرده و سرانجام از همانجا سفارش خود را ثبت نماید. کیفیت سبد خرید فروشگاهساز شما عامل مهمی است که میتواند تأثیر به سزایی در تصمیم مشتری برای اتمام یا نیمه تمام رها کردن فرآیند خرید داشته باشد.
• فرآیند پردازش پرداختها: فرآیند پردازش پرداختها به مؤلفههای مختلف، از جمله سرویسهای پرداخت، درگاههای پرداخت و ابزارها، افزونهها و سیستمهایی وابسته است که امنیت، دقت و کارآمدی آن را تضمین میکنند. به خاطر داشته باشید که هرگونه ایراد در این فرآیند باعث میشود که مشتری آماده خرید ناامید و مستأصل شود و سبد خرید خود را رها کند.
• روند ارسال سفارش: سرعت و کیفیت ارسال سفارش یکی از مؤلفههای بسیار مهم در تصمیم خریدار برای انتخاب یک فروشگاه اینترنتی محسوب میشود. بنابراین برای بهبود این فرآیند باید از سرویسهای مطمئن و سریع استفاده کنید و ترجیحاً به نحوی عمل کنید که زمان دریافت سفارش مشخص باشد.
نرمافزار فروشگاهساز همه مؤلفهها و سرویسهای بالا را در یکجا با هم ترکیب میکند و راهکار مسنجم و یکپارچهای را برای مدیریت فروشگاه در اختیار شما قرار میدهد.

استفاده از نرمافزارهای فروشگاهساز چه مزایایی دارد؟
چرا از فروشگاهساز استفاده میکنیم؟ پاسخ به این سؤال بسیار آسان است: زیرا مزایای متعدد و متنوعی برای کسبوکارمان دارد. از جمله مهمترین مزایای استفاده از فروشگاهساز عبارتاند از:
• با استفاده از فروشگاهساز بهراحتی و به سرعت میتوانید کسبوکار اینترنتی خود را به راه بیندازید. بسیاری از نرمافزارهای فروشگاهساز چنان ساده و سهلالاستفاده هستند که به کمک آنها در اسرع وقت میتوانید کار خود را شروع کنید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که توضیحات و مشخصات فروشگاهتان را وارد کنید، تصاویر محصولات را در قسمت تعیین شده قرار بدهید، توضیحات و قیمت را درج کنید و تنظیمات هزینهها و پرداخت را انجام بدهید.
• فروشگاهتان همیشه باز خواهد بود. یکی از عمدهترین مزایای استفاده از نرمافزارهای تجارت الکترونیکی و فروشگاهسازها این است که استفاده از آنها باعث میشود که فروشگاهتان در تمام طول شبانهروز و در هر هفت روز هفته، آماده عرضه محصولات و خدمات مورد نظر باشد. در این حالت دیگر به خاطر موقعیت فیزیکی فروشگاه یا ساعت کاری کارکنانتان محدودیت ندارید و از آنجایی که تقریباً همه چیز به طور خودکار انجام میشود، لازم نیست که در همه حال فروشگاه خود را زیر نظر داشته باشید.
• میتوانید محصولاتتان را به هر کسی و در هر مکانی عرضه کنید. همانطور که فروشگاه شما در همه اوقات در دسترس است، با توجه به ماهیت اینترنت در دسترس همه مردم اقصی نقاط جهان نیز قرار دارد. در واقع، با راهاندازی فروشگاه اینترنتی و استفاده از یک فروشگاهساز مطمئن یک بازار جهانی برای عرضه محصولاتتان خواهید داشت که هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارد.
• در وقت، هزینهها و منابع صرفه جویی میکنید. با کمی دقت متوجه خواهید شد که هزینههای جاری، فشار و دردسرهای یک فروشگاه اینترنتی که از یک فروشگاهساز کارآمد استفاده کرده باشد به مراتب از فروشگاههای فیزیکی یا خرده فروشی از طریق شبکههای اجتماعی کمتر است.
• محدودیتی در تعداد فروش ندارید. برخلاف فروشگاههای سنتی که برای نمایش همه محصولات خود با محدودیت فضا مواجه هستند، فروشگاههای آنلاینی که از فروشگاهسازها و قالبهای مناسب استفاده میکنند هیچ محدودیتی در تعداد محصولاتی که میتوانند در ویترین مجازی خود قرار بدهند و بفروشند ندارند.
• پرداخت آنلاین و ارسال آسان. پردازش و تأیید پرداخت در فروشگاهسازهای اینترنتی به طور خودکار انجام میشود. درصورتیکه همه چیز به درستی انجام شده باشد، مشتری نیز فرآیند آسانتر و امنتری را تجربه خواهد کرد. به علاوه، معمولاً با استفاده از خدمات شرکتهای پستی میتوان زمان تقریبی تحویل را نیز برای خریدار مشخص کرد تا نیازی به حضور دائم وی در مکان تحویل نباشد.
• ارائه خدمات بهتر به مشتریان. نرمافزارهای فروشگاهساز ابزار لازم برای فراهم آوردن بهترین تجربه خرید برای مشتریانتان را در اختیار شما قرار میدهند؛ از راحتی در انتخاب محصولات گرفته تا سهولت انجام سفارش و پرداخت و تحویل کالا، همه چیز تا جایی که امکان دارد ساده و کارآمد است تا تجربهای مطابق با انتظار مشتری یا فراتر از آن برای وی رقم زده شود.
مزایای استفاده از فروشگاهسازها محدود به موارد بالا نیست، اما آنچه که ذکر شد برای درک اهمیت و مزایای رقابتی استفاده از این ابزارها در کسبوکارهای آنلاین کفایت میکند.

نرمافزارهای فروشگاهساز چه ویژگیهای برجستهای دارند؟
برای اینکه یک نرمافزار فروشگاهساز بتواند هدف از وجود خود را محقق کند به ویژگیها و قابلیتهای متعددی مجهز میشود که همگی آنها در نهایت پشتوانهای برای بهبود فرآیند فروش اینترنتی خواهند بود. از جمله ویژگیها و قابلیتهای عمده فروشگاهسازها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• اتوماسیون یا خودکارسازی: بسیاری از بخشهای فرآیند خرید و از جمله، روند محاسبه مالیات و هزینههای ارسال به صورت خودکار انجام میشود تا کارآمدی و سرعت عمل فروشگاه افزایش پیدا کند.
• امکان راهاندازی وبسایت: اگر قبلاً وبسایتی نداشتهاید، با استفاده از امکانات، قالبها و افزونههای نرمافزارهای فروشگاهساز میتوانید از صفر تا صد وبسایت خود را بسازید.
• پایگاه اطلاعاتی متمرکز: با استفاده از یک فروشگاهساز، یک مکان متمرکز برای ذخیره سازی، دسترسی و دریافت اطلاعات محصولات، دادههای مشتریان، تراکنشهای حسابداری، فهرست کالاها، تاریخچه و آمار بازدیدها و وضعیت پرداخت و ارسال را در اختیار خواهید داشت.
• قابلیت جستجو: جستجو یکی از قابلیتهای مهم فروشگاهسازهاست که امکان جستجوی سفارشی برای پیدا کردن مناسبترین محصولات یا اقلام را برای کاربر فراهم میکند.
چقدر باید برای استفاده از نرمافزارهای فروشگاهساز هزینه کنیم؟
متداولترین نرمافزارهای فروشگاهساز کدماند؟
نرمافزارهای فروشگاهساز متنوعی در بازار وجود دارد که در اینجا به محبوبترین آنها اشاره میکنیم:
• مَجِنتو (Magento): مجنتو یک فروشگاهساز رایگان و متن باز است؛ به این معنی که هر تغییری که بخواهید را میتوانید در کدهای آن ایجاد کنید. مجنتو افزونهها و قالبهای رایگان و پولی فراوانی نیز دارد که با توجه به نیاز خود میتوانید از آنها استفاده کنید. این فروشگاهساز با وجود اینکه بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر است، اما بیشتر برای افرادی مناسب است که در کدنویسی وبسایت تجربه دارند، در غیر اینصورت بهتر است از سرویس ابری مجنتو استفاده کنید که هزینهبر خواهد بود.

• OpenCart: اپن کارت نیز رایگان و متن باز است و بیشتر به خاطر سادگی و سهلالاستفاده بودنش معروف است؛ بنابراین برای فروشگاههای بزرگ که پیچیدگیهای بیشتری دارند به استفاده از افزونهها و موارد اضافی بیشتری نیاز خواهد داشت. اپن کارت نیز سرویس ابری با پشتیبانی اختصاصی ارائه میدهد.

• osCommerce: این فروشگاهساز یکی از قدیمیترین نامهای دنیای تجارت الکترونیکی است و لذا افزونههای فراوان و جامعه کاربری فعالی دارد؛ با این حال شاید کمی قدیمی به نظر برسد. osCommerce نیز برای ارائه سرویس میزبانی با یک شرکت هاستینگ همکاری میکند.

• پرستاشاپ (PrestaShop): پرستاشاپ نیز از جمله فروشگاهسازهایی است که افزونهها و قالبهای فراوانی دارد و در ایران بسیار معروف بوده و پشتیبان رسمی دارد.

• ووکامرس (WooCommerce): ووکامرس در واقع یکی از افزونههای محبوب و رایگان وردپرس است که قابلیتهای فروشگاهی را به این سیستم مدیریت محتوا اضافه میکند. با وجود اینکه ووکامرس یک افزونه است، اما انبوهی از افزونهها و قالبهای سازگار با این فروشگاهساز وجود دارد که با نصب آنها از طریق وردپرس میتوانید قابلیتهای آن را گسترش بدهید و شکل و شمایل آن را فروشگاهیتر کنید.

• شاپیفای (Shopify): شاپیفای نیز یکی از معروفترین فروشگاهسازهای جهان و یک پلتفرم جامع است که خدمات خود را به صورت میزبانی ارائه میدهد.
سخن پایانی: آیا باید از فروشگاهساز استفاده کنیم؟
بدون دیدگاه