لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست؟

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 10 دقیقه 9 نظر 18,975 بازدید

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی را می توان مهم ترین فعالیت برای بهینه سازی سایت یا سئو دانست. در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره می پردازیم تا با استفاده از آن ها به گوگل بفهمانید که سایتی محبوب دارید.

لینک سازی داخلی و خارجی

با ساخت لینک ها برای یک سایت می توان آنرا به عنوان سایتی مهم در نظر گوگل جلوه داد. گوگل با استفاده از لینک های داده شده به یک صفحه به میزان اهمیت آن صفحه پی می برد، با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی می توانید به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک کنید. سئو داخلی (on page seo) با لینک سازی داخلی و سئو خارجی (off page seo) با لینک سازی خارجی می توانند مسیر رو به رشدی داشته باشند.

در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با اهمیت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی می پردازیم :

 

 

انکر تکست anchor text چیست؟

قبل از تعریف دقیق لینک سازی داخلی و خارجی باید با انکر تکست anchor text آشنایی داشته باشید. 
انکر تکست همان کلماتی است که به صفحه دیگر لینک می شود. به زبان ساده تر می توان گفت کلمات انتخاب شده و لینک شده را anchor text می گویند. کلماتی که به‌طور معمول در متن با تغییر رنگ همراه هستند و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر جلوه دادن کلمه زیر کلمه می افتد انکر تکست ها هستند و با کلیک کردن روی آن به صفحه ی جدیدی می رویم.

گوگل به راحتی متوجه معنی واقعی، تعداد لینک های مشابه و آدرس لینکی که به انکر تکست ها داده شده می شود و با استفاده از همین ویژگی ها می تواند موارد زیر را تشخیص دهد:

  • یک صفحه چه قدر اهمیت دارد؟
  • چه موضوعی دارد و هدف از تولید محتوای سایت معرفی چه خدماتی است؟
  • مطلب تا چه اندازه مفید است و آیا برای کاربران نیز کاربردی است؟
  • لینک سازی به روش صحیح انجام شده یا صرفاً برای محبوب نشان دادن صفحه به گوگل محبوبیت مصنوعی ایجاد شده؟
  • و …

پس با توجه به اهمیت لینک سازی، مهمترین کلمات کلیدی در هریک از صفحات سایت که نوشته شده باشد به عنوان انکر تکست به صفحات هدف دیگر لینک می شود، تا از این طریق گوگل و کاربران به مسیر لینک شده هدایت شوند.

 

لینک سازی داخلی (Internal links) و لینک سازی خارجی (external links)

 

لینک سازی داخلی (Internal links) چیست؟

لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی است که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شود. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است.

صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد. به طور مثال نمی توانید در رابطه با آموزش وردپرس مطلب بگذارید و انکر تکست آموزش وردپرس را به صفحه ی آموزش نقاشی لینک کنید. با این کار گوگل سایت لینک شده را سایتی با محتوای بیهوده تصور می کند.

منظور از لینک سازی داخلی، لینک سازی هدفمند برای هر کلمه کلیدی برای صفحه مربوط به آن کلمه می باشد. هر کلمه کلیدی باید صفحه هدف (landing page) جداگانه ای داشته باشد تا گوگل متوجه شود که سایت به صورت تخصصی در حال فعالیت روی کلمه های مطرح شده است. مثلا یک سایت پزشکی که در حوزه ی قلب و عروق فعالیت دارد نباید تمام صفحات خود را با کلمه ی کلیدی جراحی قلب محتوا گذاری کند بلکه باید عنوان های مختلف و کلمات مرتبط دیگر را هم مورد بررسی قرار داده و مقالات جامع تری ارائه دهد. این که مثلا 20 مقاله با عنوان جراحی قلب بگذاریم نه تنها به سئو سایت کمک نمی کند بلکه گوگل را نیز برای انتخاب صفحه هدف گمراه می کند و در واقع نمی داند کدام صفحه شما را باید در نتایج خود نمایش دهد و همین موضوع باعث افت رتبه شما در گوگل خواهد شد.
هم چنین لینک سازی داخلی باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت نیز می شود، زیرا خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها می توانند به همه جای سایت سر بزنند و سایت را با سرعت بیشتری ایندکس کنند.

علاوه بر تأثیر خوب لینک سازی داخلی روی گوگل، با این کار می توان باعث بهبود تجربه کاربری یا (User Experience) نیز شد، زیرا در صورتی که مطالب تولید شده واقعا جذاب و کاربردی باشد و کاربران از خواندن مقالات لذت ببرند، اگر مطلبی به عنوان مطلب پیشنهاد شده توسط نویسنده ارائه شود، قطعا مقاله ی بعدی نیز توسط کاربران خوانده خواهد شد. همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت و مشاهده صفحات بیشتر خواهد شد که نتیجه نهایی آن بهبود سئو را رقم خواهد زد.

مقاله مرتبط: انکرتکست و هر آنچه برای استفاده از آن باید بدانید

 

چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

ساختار وب را به تار عنکبوت تشبیه می کنند زیرا تارهای عنکبوت همگی به هم متصل هستند و عنکبوت ها با استفاده از تارها به هر نقطه ای می روند حال اگر به هر دلیلی یکی از تارها پاره شود عنکبوت ها برای رفت و آمد به مشکل می خورند و مسیر دیگری را انتخاب می کنند. 
ساختار گوگل نیز به همین صورت است خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها مسیر رفت و آمد خود را انتخاب می کنند و اگر صفحه ای لینک داخلی و خارجی نداشته باشد به معنی بن‌بست است. بن‌بست ها نه تنها از نظر گوگل مضر هستند بلکه باعث می شود کاربران هم از صفحه خارج شوند و شما به راحتی برای آن ها صفحه خروج یا Exit page ساخته اید.
با توجه به این توضیحات در نظر داشته باشید که اگر ساختار وب را به خود نگیرید گوگل در سایت شما به بن‌بست می خورد و این مسئله به سئو هر سایتی صدمه خواهد زد.
هر چه سایت شما از صفحات خروج (Exit Page) کمتری برخوردار باشد برای گوگل محبوب تر خواهید شد. با استفاده از انواع روش های لینک سازی داخلی و هم چنین لینک سازی خارجی بن‌بست ها را از سایت خود حذف خواهید کرد.

بیشتر بخوانید : 9 روش آسان برای لینک سازی هدفمند

 

انواع لینک سازی داخلی 

1. لینک سازی اتوماتیک داخلی (automatic internal links)

نوعی لینک سازی است که در سیستم وردپرس با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links می توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ی کلیدی معرفی کنید و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود.
به طور مثال با اضافه کردن کلمه ی تولید محتوا در این افزونه هرگاه در مدیر وب مطلبی بنویسیم که از کلمه ی کلیدی تولید محتوا در آن استفاده شده باشد به صورت خودکار این کلمه به صفحه ی https://modireweb.com/content-marketing لینک خواهد شد.
هم چنین می توانید از برنامه نویس سایتتان بخواهید که این ویژگی را به راحتی برایتان کد نویسی کند. به طوری که هم مطالب مرتبط و هم محصولات مرتبط را بر اساس کلمات کلیدی موجود در محتوا به کاربران خود پیشنهاد دهید.
با این روش همه صفحاتی که کلمه کلیدی تولید محتوا را داشته باشند به یک صفحه هدف لینک خواهند شد و این موضوع باعث می شود کاربر هم با استفاده از این ویژگی با مطالعه هر مطلب بتواند مطالب مرتبط را هم مطالعه کند و در نتیجه زمان بیشتری نیز در سایت باقی خواهد ماند.

به طور مثال کاربر در سایت مدیر وب با مطالعه ی مطلب ارتباط بازاریابی محتوا با سئو دقیقاً چیست؟ می‌تواند تمام مطالب مرتبط با کلمه کلیدی تولید محتوا را مطالعه کند و حتی محصولات فروشگاه که با این مطلب در ارتباط می باشد نیز برایش نمایش داده می شود. به این شیوه لینک سازی، لینک سازی اتوماتیک (automatic internal links) می گویند.

2. لینک سازی دستی داخلی یا لینک سازی در داخل محتوا (manual internal links)

اگر بدون افزونه و کد نویسی لینک سازی داخلی انجام شود به لینک های تولید شده در مقالات، (لینک سازی دستیِ داخلی) می گویند. 
لینک هایی که خودتان می سازید و به دیگر مطالب مرتبط سایتتان لینک می کنید از جمله این لینک ها هستند که با استفاده از آن ها به کاربرانتان می فهمانید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت دارید که می توانند به آنها نیز مراجعه کنند. این نوع لینک سازی تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.

3. لینک سازی عکس ها

لینک سازی تصویری برای معرفی عکس و موضوع عکس ها به گوگل استفاده می شود و اگر از تگ Alt برای عکس ها استفاده کنید برای سئو سایت شما مفید است. تگ Alt کمک می کند که اگر کاربر شما به هر دلیلی نتوانست عکس را لود کند با استفاده از متنی که در این عکس به عنوان موضوع قرار داده اید متوجه شود که چه عکسی را نتوانسته مشاهده کند. دلیل اصلی استفاده از تگ Alt شناسایی عکس با عنوان وارد شده به گوگل است. مثلا اگر عکسی در رابطه با طبیعت در سایت بگذاریم و در Alt تصویر بنویسیم گردشگری در جنگل گوگل متوجه می شود که این عکس به چه چیزی اشاره دارد. 
با این حال می توان گفت تأثیر لینک سازی با عکس به اندازه ی لینک سازی متنی نیست و شما صرفاً برای انجام موارد سئو داخلی (On Page Seo) باید برای متن ها لینک سازی انجام دهید.

4. لینک سازی در صفحه اول سایت

مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی آن است. اگر صفحه اصلی سایت را صرفاً جهت افزایش درآمد و معرفی هر آنچه فقط برای شما سودآور است طراحی کنید و به فکر ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت خود نباشید باعث نابودی سایتتان می شوید.

صفحه اصلی سایت شما از اهمیت و امتیاز بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود، لینک هایی که در صفحه اصلی سایت شما قرار می گیرد،‌ اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و رتبه صفحات لینک شده برای انکر تکست آن لینک در گوگل افزایش یابد.

صفحه اصلی سایت باید دارای دسته بندی مرتب و ساختار یافته باشد. مقالات، محصولات، درباره ما و تماس با ما، هر کدام نیازمند صفحه ای مجزا هستند که لینک های هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه ی اصلی سایت قرار گیرد. با توجه به این موضوع که در هر صفحه ی داخلی نیز هدر و فوتر سرجای خود ثابت هستند این گزینه ها همیشه در دسترس کاربر قرار خواهند داشت و از طرف دیگر نیز تکرار این بخش ها در دیگر صفحات باعث می شود اعتبار صفحه اصلی نیز متمرکز به لینک های داخلی محتوای آن شود.

5. لینک سازی در منو

کلمات کلیدی سایتتان را بررسی کنید اگر هر کلمه، صفحه هدف (Landing Page) مخصوص به خودش را ندارد، برای آن ها صفحه ای مجزا بسازید. لینک سازی در منوی سایت های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. بطور مثال سایت فروش موبایل باید در منو از کلمه ی کلیدی برندهای موبایل استفاده کرده باشد و عملیات سئو نیز روی این صفحات انجام شده باشد تا کاربر به راحتی به صفحه ی هدف مربوط به آن برند (Landing Page) وارد شود و برای سایت شما افزایش رتبه و بازدید داشته باشد. کلماتی که برای منو انتخاب می کنید روی سئو سایت نیز بسیار اهمیت دارند و گوگل به این کلمات توجه بیشتری نشان می دهد. زیرا این کلمات دقیقا کلماتی هستند که با درست انتخاب کردن و درست قرار دادن آن ها در منو بیشترین ورودی سایت خود را برایشان اختصاص خواهید داد.

بیشتر بخوانید: On Page SEO یا سئو داخلی چگونه انجام می شود؟

لینک سازی داخلی (Internal links) و لینک سازی خارجی (external links)

 

لینک سازی خارجی (External Links)

تصور کنید که قصد خرید محصول جدیدی که به تازگی به بازار آمده را دارید. بعد از این که وارد فروشگاهی می شوید، نماینده فروش آن برند به سرعت به توضیح در رابطه با آن محصول می پردازد تا شما را متقاعد کند که محصول مفیدی را برای فروش دارد. ممکن است احساس کنید که آن شخص فقط قصد فروش محصولش را دارد و در خرید آن کالا هنوز هم دودل باشید. کافی است در همین زمان دوستی قدیمی ای از راه برسد و به شما بگوید این کالا را استفاده کرده و بسیار برایش مفید واقع شده است.
بدون شک تازه می توانید باور کنید که حرف های نماینده فروش در رابطه با آن محصول درست بوده و به آن کالا اعتماد خواهید کرد.
با این مثال می توانید بهتر معنی لینک سازی خارجی را درک کنید. گوگل با ورود به سایت شما مطالب شما را با دقت بررسی کرده است ولی هنوز به عنوان سایتی محبوب در نظرش قرار نگرفته‌اید مگر این که سایت، وبلاگ و یا انجمنی که از امتیاز خوبی در نظر گوگل برخوردار است، شما را تأیید کند. گوگل نیز به تایید دیگران بیشتر از توضیح خودتان اهمیت خواهد داد.
با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایت های دیگر می‌گیرید بیشتر و بیشتر در نظر گوگل محبوبیت پیدا می کنید. 
آنچه در محبوب شدن سایت مشکل است این است که کاربران زیادی به صورت طبیعی شما را به یکدیگر پیشنهاد نخواهند داد و این مسیر با سرعت بسیار کمی پیش خواهد رفت.
به همین دلیل است که سئو کاران به تولید بک لینک به صورت مصنوعی می‌پردازند تا با تولید تعداد زیادی لینک های خارجی، سایت را با سرعت بیشتری به صفحه‌ اول موتورهای جستجو (SERP) برسانند.
با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد محبوبیت مصنوعی از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل تقلب بوده و اگر به سایت شما شک کند پنالتی خواهید شد.
پنالتی شدن سایت توسط گوگل باعث می شود که با کلمه کلیدی انتخاب شده برای همیشه از صفحه ی موتورهای جستجو حذف شده و با سرچ کردن آن کلمه سایت برای کاربران هرگز نمایش داده نشود. 

مطلب مرتبط: Off Page SEO یا سئو خارجی چگونه انجام می شود؟

 

 

نکات زیادی در لینک سازی خارجی وجود دارد، درصورتی که آنها را رعایت کنید پنالتی نمی شوید. در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با لینک سازی خارجی می پردازیم:

• حتماً در سایت های مرتبط لینک سازی کنید. اگر سایتتان در رابطه با آموزش سئو است نمی توانید از سایت فروش خودرو لینک خارجی بگیرید.

• در یک بازه‌ی زمانی خاص مدام به یک کلمه ی کلیدی لینک خارجی ندهید. از کلمات هم خانواده و یا دیگر کلمات کلیدی سایتتان هم استفاده کنید.

• فقط از یک سایت برای قرار دادن لینک استفاده نکنید. مثلاً تعداد صد لینک خود را روی یک سایت بگذارید و فکر کنید به خاطر تعداد لینک هایتان محبوبیت ایجاد کرده اید. این موضوع کاملاً اشتباه است. هر URL یک بار برای شما امتیاز می آورد. تعداد بالای Reffering Domain برای شما امتیاز خواهد آورد نه تعداد لینک ها.

• زمانی برای ایجاد لینک ها اقدام کنید که سایتتان از نظر رابط کاربری و محتوا کاملاً جامع و غنی شده باشد. سایت هایی با محتوای کم و غیر اصولی سایت هایی نیستند که مردم به یکدیگر پیشنهاد دهند پس باعث می شوید که گوگل متوجه تقلب شما بشود.

• طبیعی رفتار کنید و بدانید که لینک سازی خارجی کاری زمان بر است و در هر صورت چند ماه باید تحمل کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

 

لینک سازی مسیر رفت و آمد گوگل و کاربران به سایت شما می باشد. اگر می خواهید در سایتتان کاری کنید که کاربران از مطالبی که تهیه کرده اید نهایت استفاده را ببرند و همه ی مطالب شما بازدید خوبی داشته باشند، لینک سازی داخلی انجام دهید و اگر می خواهید به سرعت ایندکس شوید و گوگل مدام به سایتتان سر بزند لینک سازی خارجی انجام دهید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: لینک سازی داخلی (Internal links) و لینک سازی خارجی (external links)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *