لینک UTM چیست و چگونه یو تی ام بسازیم؟


لینک UTM چیست و چگونه یو تی ام بسازیم؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 9 دقیقه 2 نظر 511 بازدید

utm چیست و چگونه ساخته می شود و کاربردی در تبلیغات دارد؟ در این مقاله مدیروب سعی کردیم شما را قدم به قدم با تولید لینک­‌های UTM و راه‌­های تولید این نوع لینک‌­ها آشنا کنیم تا بتوانید تبلیغات خود را هدفمند کنید.

یکی از مهمترین موضوعات برای هر سایتی، جذب مخاطب است. همه­‌ی ما می­‌دانیم که یکی از راه­‌های جذب مخاطب تبلیغات در شبکه­‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام و همچنین رپورتاژها، ایمیل مارکتینگ و درج بنرها است. یکی از موضوعات مهم در تبلیغات، شناسایی میزان لینک ورودی به وب‌­سایت است. حال سوال این است که مدیر کسب و کار و یا کسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ کار می­‌کنند، چگونه می­‌توانند تشخیص دهند که هر تبلیغی چه میزان کلیک خورده و مخاطب را جذب کرده است؟ یکی از راه­‌های ساده استفاده از لینک UTM است. اگر شما هم دنبال ساخت لینک UTM هستید، با ادامه متن همراه شوید تا با تعریف UTM و چگونگی ساخت لینک UTM و کاربردهای آن آشنا شوید.

utm چیست

UTM چیست؟

UTM مخفف کلمه Urchin Tracking Module به معنی ماژول پیگیری اورچین است. اورچین(Urchin) یک شرکت نرم افزاری است که دارای محصولی به نام Web Statistics Analysis برای بررسی رفتار کاربران بر روی سایت بود. در سال 2005 گوگل این شرکت را خریداری کرد. چیزی که امروزه با نام گوگل آنالیتیکس (Google analytics) می‌­شناسیم محصول خرید این نرم افزار است. در این نرم افزار می‌­توانید آمار کلی سایت و سایر اطلاعات و داده­‌ها در بخش آمارگیری را مشاهده کنید. یکی از ابداعات شرکت اورچین، تولید لینک‌­های UTM است که برای استفاده در Google analytics به ارث ماند.

در حالت کلی می‌­توان گفت که اضافه کردن پارامترهایی به آخر لینک‌­های سایت (URL)، برای دریافت اطلاعات آماری را UTM گویند. در ادامه متن پی خواهید برد که لینک UTM چگونه ساخته می‌­شود و چه کاربردی دارد.

utm

فواید استفاده از لینک‌­های UTM در کسب و کار

همه‌­ی ما می­‌دانیم که مدیران کسب و کارها و کسانی که در دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، سعی می­‌کنند با استفاده از تبلیغات، مخاطبان و بازدید کنندگان به سایت را جذب کنند. راه­‌های زیادی برای تبلیغات پیش روی این افراد قرار گرفته شده است. یکی از مهمترین موضوعات در این عرصه، تشخیص بهترین و مقرون به صرفه ترین روش­‌های جذب مخاطب است.

برای اینکه مدیران تشخیص دهند که چه روشی بیشترین میزان بازدید، کلیک و یا خرید را به همراه دارد، به جمع‌­آوری آمار و اطلاعات خاصی نیاز دارند. استفاده از لینک‌­های UTM یکی از بهترین روش‌­ها برای دریافت آمار میزان بازدید از وب­سایت از طریق تبلیغات و یا کمپین­‌های مختلف می­‌باشد. از مهمترین فواید لینک­‌های  UTM می‌­توان به ساخت و استفاده آسان آن­ها اشاره کرد. تنها لازم است کد خاصی را به انتهای لینک اضافه کنید و از آن­ها در جاهای مختلف استفاده کنید.

تبلیغات معمولا از طریق ایمیل مارکتینگ، اس­‌ام‌­اس مارکتینگ، تبلیغات آنلاین (بنری، گوگل ادز، …)، شبکه­‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و …) و تبلیغات آفلاین (رویداد، تراکت، …) و … انجام می‌­شود. شما می‌­توانید از لینک‌­های UTM بهره ببرید تا بتوانید به سادگی بفهمید که در هر بازه زمانی چه تعداد کلیک و ورودی از طریق تبلیغات دریافت کرده­‌اید. به سادگی با استفاده از این لینک­‌های UTM می‌­توانید تشخیص دهید که کاربری که وارد سایت شما شده از طریق کمپین است یا از سایت خاصی که برای شما تبلیغ کرده یا اینکه اگر از کمپین مخاطب وارد شده از طریق کدام بنر وارد سایت شده است.

utm چه کاربردی دارد

در کجا می‌­توانید از لینک UTM استفاده کنید؟

در هر جایی به جز سایت خودتان می‌­توانید از لینک‌­های UTM استفاده کنید. بهتر است در تیم مارکتینگ خود هر زمانی که نیاز باشد لینکی از سایت خودتان را به اشتراک بگذارید، از لینک­‌های UTM استفاده کنید تا بتوانید به خوبی میزان جذب مخاطبان را آنالیز کنید. دقت داشته باشید که نباید از لینک UTM در سایت خودتان استفاده کنید، زیرا موجب می­‌شود داده­‌های گوگل آنالیتیکس به هم بریزد.

پارامترهای مختلف لینک­‌های UMT

لینک­‌های UTM معمولاً دارای چندین پارامتر مختلف هستند که مشخص می­‌کنند که این لینک‌­ها مختص به چه تبلیغ و یا چه کمپینی می­‌باشند. از جمله پارامترهای لینک­‌های UMT می­‌توان به utm_source، utm_medium، utm-campain، utm_content و utm_term اشاره کرد.

  • utm_source: این پارامتر نشان می­‌دهد که ورودی قرار است از کجا بیاید. برای مثال وقتی قرار است برای محصول و یا خدمات خود در تلگرام تبلیغ کنید، مقدار utm_source را بر روی telegram انتخاب کنید. در مواقعی هم که قصد تبلیغ در چندین کانال تلگرامی دارید، می­‌توانید نام کانال را هم در کنار تلگرام بنویسید. به عنوان مثال می‌­توانید بنویسید telegram-name. اگر هم نوع تبلیغ شما رپورتاژ است می‌­توانید از utm_source=reportage استفاده کنید.
  • utm_medium: این پارامتر نشان دهنده نوع تبلیغ است. تبلیغ می‌تواند دارای انواع مختلفی باشد از جمله انواع مختلف تبلیغ می‌­توان به بنر، ایمیل یا تبلیغات کلیکی اشاره کرد. به عنوان مثال اگر لینک بنر باشد باید از پارامتر banner استفاده کنید. اگر هم قصد استفاده از تبلیغات کلیکی را دارید باید از پارامتر cpc استفاده کنید.

پارامترهای مختلف لینک­‌های UMT

  • utm-campain: این پارامتر معمولاً برای نام کمپین­‌هایی که قرار است اجرا کنید، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. برای مثال اگر می­‌خواهید کمپین زمستانی برگزار کنید لازم است از winter استفاده کنید که نشان دهنده کمپین فروش زمستانه است. یا اینکه می­‌خواهید به مناسبت شب یلدا کمپین فروش برگزار کنید لازم است از utm_campaign=yalda در لینک utm استفاده کنید.
  • utm_content: این پارامتر محتوای تبلیغاتی شما را تعیین می­‌کند. برای مثال، فرض کنیم شما برای تبلیغ محصول کفش بنری را قرار داده اید. در این حالت شما می‌توانید از این پارامتر به صورت utm_content=shoes در لینک UTM خود استفاده کنید. ناگفته نماند که استفاده از این پارامتر اجباری نیست.
  • utm_term: با استفاده از این پارامتر شما می‌­توانید بفهمید که کاربران توسط چه کلمه کلیدی وارد وب­سایت شما شده‌­اند. این نوع پارامتر معمولا برای تبلیغاتی مانند گوگل ادز کاربرد دارد که مشخص می­‌شود چه میزان کاربرانی با سرچ و جستجوی یک کلمه کلیدی وارد سایت شما شده‌­اند. به عنوان مثال می‌­توانید با قرار دادن خرید_گوشی=utm_term در لینک UTM میزان کاربرانی را که با سرچ این کلمه وارد سایت شده‌­اند را رصد  کنید.

پیشنهاد ویژه: راه اندازی یک کمپین موفق در گوگل ادز

روش­‌های مختلف ساخت لینک‌های UTM

شما می­‌توانید لینک­‌های UTM را به روش­‌های مختلفی بسازید که در ادامه با برخی از این روش‌­ها آشنا خواهید شد. البته ناگفته نماند که تمام این روش‌­ها، برای لینک سازی است و شما می‌­توانید یکی از روش‌­ها را برای لینک سازی UTM انتخاب کنید.

  • روش اول: اولین روش برای ساخت لینک‌­های UTM می‌­توان به تایپ به صورت دستی اشاره کرد. طبق پارامترهایی که قبلاً به آن اشاره کردیم، می‌­توانید لینک­‌های UTM را به صورت دستی تایپ کنید و در تبلیغات­ و کمپین‌­های مختلف از آن­ها استفاده کنید. کافی است در انتهای لینک­‌های خود پارامترها را درست تایپ کنید. در این روش وارد کردن سه پارامتر نام، رسانه و منبع کمپین الزامی است. پارامترهای دیگر مانند محتوای کمپین و عبارت کلیدی کمپین می‌­توانند نوشته نشوند.

ساخت utm به روش دستی

در این روش ابتدا لازم است آدرس و لینک مورد نظر خود را بنویسید. پس از اسلش آخر لینک لازم است علامت ؟ را قرار دهید و پس از آن پارامترهای مورد نیاز خود را همراه با مقادیر آن­ها قرار دهید. لازم است پارامترها را با & از هم جدا کنید.

  • روش دوم: استفاده از UTM سازها از دیگر روش­‌های لینک سازی است. UTM سازها ابزارهایی هستند که کار ساخت لینک را بسیار ساده خواهند کرد. شما کافی است اطلاعات درخواستی در فرم را پر کنید تا بتوانید به لینک مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. یکی از ابزارهای پیشنهادی، ابزار ساخت لینک UTM از گوگل است. افزونه Google Analytics URL Builder نیز کار لینک سازی UTM را بسیار ساده­‌تر کرده است.

utm سازها

  • روش سوم: استفاده از اکسل نیز می­‌تواند در لینک سازی UTM به شما کمک کند. شما می‌­توانید با فرمول نویسی در اکسل، لینک‌­های UTM مورد نیاز خود را بسازید.

ساخت utm در اکسل

  • روش چهارم: استفاده از اکستنشن‌­های مرورگرها نیز می­‌تواند گزینه­‌ای خوب برای تولید لینک UTM باشد. در مرورگرها اکستنشن­‌های مختلفی برای ساخت لینک­‌های UTM قرار داده شده است. Google Analytics URL Builder،  UTM.io و UTM Builder از جمله اکستنشن‌­های موجود است که شما می­‌توانید برای لینک سازی از آن­ها استفاده کنید.

اکستنشن های ساخت utm

استفاده از لینک­‌های کوتاه

شما هم می‌­توانید مستقیماً در تبلیغات و یا کمپین از لینک­‌های UTM که ساخته­‌اید استفاده کنید و هم از لینک­‌های کوتاه. لینک­‌های UTM گاهی به دلیل طولانی بودن و وجود کاراکترها و علامت‌­های مختلف شاید ظاهر زیبایی نداشته باشند، برای این منظور شما می‌­توانید از لینک­‌های کوتاه استفاده کنید. البته وجود این لینک­‌های کوتاه در برخی از شبکه­‌های اجتماعی که محدودیت کاراکتر دارند می­‌تواند بسیار مفید باشد. شما می‌­توانید از سایت­‌های مختلفی برای کوتاه کردن لینک­‌ها (Short Links) استفاده کنید. ابزار UTM‌ ساز آنالیتیکس به صورت خودکار لینک کوتاه را در اختیار شما قرار می‌­دهد و دیگر لازم نیست از سایت­‌های دیگر برای کوتاه کردن لینک استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  کوتاه کننده لینک چیست؟ بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک کدامند؟

نکات کلیدی در هنگام ساخت لینک UTM

اولین نکته در هنگام ساخت لینک­‌های UTM می­‌توان به حساس بودن آن­ها به حروف بزرگ و کوچک اشاره کرد. بهتر است همیشه شما لینک­‌ها را با حروف کوچک تایپ کنید. زمانی که نیاز است از فاصله استفاده کنید، بهتر است علامت – (dash) را قرار دهید. استفاده از فاصله باعث می‌­شود تا در URL تولید شده تعداد زیادی شکل %20 ایجاد شود که جلوه­‌ای زیبا ندارد.

برای آنالیز بهتر می‌­توانید از قابلیت بسیار کاربردی Annotation یا یادداشت گذاری گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. با استفاده از Annotation می­‌توانید بر روی گزارش­‌های گوگل آنالیتیکس، یادداشت بگذارید و اتفاقات رخ داده شده را بنویسید. بهتر است در مراحل لینک سازی از ساختاری مشخص برای نام گذاری استفاده کنید. برای مثال اگر همواره در شبکه­‌های اجتماعی تبلیغ می­‌کنید، بهتر است همیشه پارامتر Medium برابر با Social باشد.

به یاد داشته باشید در تولید لینک‌­های UTM هیچ محدودیت کاراکتری وجود ندارد، اما بهتر است تا می‌­توانید لینک­‌ها را کوتاه‌­تر بسازید. ذکر این نکته ضروری است که لینک­‌های UTM بر روی سئوی سایت شما هیچ تاثیری ندارند و همچنین باعث کاهش کلیک نمی­‌شوند.

utm

گزارش لینک‌ها را کجا و چطور ببینیم؟

پس از تولید لینک UTM و استفاده از آن در کمپین‌­ها و تبلیغات، یکی از سوالات پیش رو این است که گزارش این لینک­‌ها را کجا و چطور ببینیم؟ شما می‌­توانید برای مشاهده گزارش­‌های لینک­‌های UTM از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. زمانی که شما از لینک‌­های UTM استفاده می­‌کنید، اطلاعات به عنوان ابعاد (Dimension) در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌­شوند. از این رو شما می‌­توانید در تمامی گزارشات آنالیتیکس از آن­ها استفاده کنید.

با استفاده از گزارشات گوگل آنالیتیکس و مشاهده تمام پارامترهایی از جمله نرخ پرش، نرخ تبدیل و … شما متوجه خواهید شد که کاربران هر لینک، تا چه میزان تعامل داشته‌­اند. برای مشاهده گزارشات مربوط به این لینک­‌ها می­‌توانید به قسمت Acquisition در گوگل آنالیتیکس سر بزنید و در قسمت گزارشات Campaign، گزارش All campaigns را باز کنید. شما همچنین می‌­توانید شاخص‌­های دیگری از جمله شهر، کشور، مرورگر اینترنت، دستگاه کاربر و … را نیز به عنوان شاخص‌­های دوم اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس و هر آنچه برای کار با آن باید بدانید (راهنمای جامع)

لینک UTM چه اطلاعاتی را به ما می­‌دهد؟

مهمترین نکته در تولید و استفاده از لینک‌­های UTM، اطلاعات و آماری است که به ما نمایش می‌­دهند. استفاده از این لینک‌­ها به سه سوال مهم و کاربردی کسانی که در دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند پاسخ می‌­دهد. اول اینکه ترافیکی و کلیکی که انجام شده از کجا آمده است؟ و اینکه کاربری که بر روی لینک UTM به سایت رسیده، چطور به اینجا رسیده است؟ و در کل می­‌توان فهمید که چرا ترافیک ایجاد شده؟

شما می­‌توانید از طریق گوگل آنالیتیکس به تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر، مدت زمان ماندن در سایت و سایر اطلاعات دسترسی داشته باشید. با آنالیز کردن این اطلاعات شما به سادگی متوجه خواهید شد که هر کدام از تبلیغات و یا کمپین­‌های اجرا شده چه تعداد کلیک خوردند و بازدیدکننده‌ و مخاطب  برای سایت فرستاده‌­اند.

جمع بندی

در این مقاله قدم به قدم با تولید لینک­‌های UTM و راه‌­های تولید این نوع لینک‌­ها آشنا شدید. شما می­‌توانید برای هر تبلیغ و یا کمپین یک لینک UTM بسازید تا ورودی­‌های سایت خود را به صورت تفکیک شده در اختیار داشته باشید. از این پس  شما به سادگی می­‌توانید ترافیک شبکه­‌های اجتماعی، کمپین‌­های مختلف و همچنین تبلیغات انجام شده را رصد کنید. میزان پارامترهای قرارگیری در لینک UTM هر اندازه که بیشتر باشد، شما گزارش دقیق‌­تری در اختیار خواهید داشت.

 این ابزار در عین سادگی، ابزاری مهم و کاربردی برای تبلیغات هدفمند و بهینه در فضای تبلیغات آنلاین است. از این پس سعی کنید حتماً از این لینک‌­های مفید در طراحی و برنامه­‌ریزی برای تبلیغات استفاده کنید تا از ظرفیت‌تان به صورت بهینه برای رشد و موفقیت خود استفاده کنید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: لینک UTM چیست و چگونه یو تی ام بسازیم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *