لین استارت آپ چیست و چگونه باعث موفقیت کسب و کار شما خواهد شد؟


لین استارت آپ چیست و چگونه باعث موفقیت کسب و کار شما خواهد شد؟

لین استارت آپ چیست و چگونه باعث موفقیت کسب و کار شما خواهد شد؟

چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 9 دقیقه 0 نظر 4,392 بازدید

احتمالا شنیده‌اید که بیش از 90 درصد ایده‌های نوین کسب و کار در چند ماهه اول فعالیت خود با شکست مواجه شده‌اند. لین استارت آپ دلایل عدم موفقیت این کسب و کارها را پیدا می‌کند و با روش‌هایی به صاحبان ایده کمک کرده تا ریسک شکست خود را کاهش دهند. اگر دنبال راه اندازی کسب و کار جدید هستید این مقاله به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

لین استارت آپ یا استارت آپ‌های ناب، یک ایده و کسب و کار جدید و بدون نمونه قبلی است که دارای ریسک بسیار کمتری نسبت به دیگر استارت آپ‌ها است. اگر کمی با دنیای استارت آپ‌ها آشنا باشید، احتمالا شنیده‌اید که بیش از 90 درصد ایده‌های نوین کسب و کار در چند ماهه اول فعالیت خود با شکست مواجه شده‌اند. لین استارت آپ دلایل عدم موفقیت این کسب و کارها را پیدا می‌کند و با روش‌هایی به صاحبان ایده کمک کرده تا ریسک شکست خود را کاهش دهند. اگر شما نیز به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید و موفق هستید، خواندن این مقاله به شما بسیار کمک خواهد کرد.

مقاله مرتبط: استارتاپ چیست؛ مراحل راه اندازی استارتاپ و نمونه‌های موفق آن

لین استارت آپ

لین استارت آپ چیست؟

یکی از بارزترین ویژگی یک کسب و کار جدید و استارت آپ‌ها، ریسک پذیری بالای آن است. از آن جا که معمولا ایده این کسب و کارها جدید است و یا خدمات موجود را به شیوه‌ای جدید ارائه می‌کنند، ممکن است نتواند در رقابت با محصولات و خدمات موجود جایگاه مناسبی پیدا کند.
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بیش از 90 درصد استارت آپ‌ها در ابتدای فعالیت خود با شکست مواجه می‌شوند. بسیاری از این کسب و کارها دارای طرح بسیار قوی، تیم حرفه‌ای و سرمایه گذاری کافی هستند اما علت عدم موفقیت آنها چیست؟
مساله‌ای که بسیاری از این کسب و کارهای ناموفق به آن توجه نکرده‌اند، چگونگی بازخورد مشتری است. شما باید بدانید که آیا محصول و خدمات شما می‌تواند در میان مشتریان و جامعه هدف جایگاه مناسبی کسب کند یا خیر؟! لین استارت آپ به شما می‌گوید که برای سنجش این مساله ابتدا یک نمونه اولیه ساده از محصول و یا خدمات خود آماده کرده و آن را در اختیار یک جامعه هدف کوچک قرار دهید. بررسی چگونگی بازخورد توسط مشتریان می‌تواند تا حد زیادی شما را به پاسخ سوال‌هایتان برساند.
یکی از متداولترین روش‌های مورد استفاده در لین استارت آپ، روش تست اسموک است. در این روش صاحبان ایده، محصول و یا خدمات خود را در یک سایت که فقط یک صفحه است و هیچ چیزی دیگری در آن وجود ندارد، معرفی می‌کنند. با کمک این سایت می‌توانید وضعیت بازدید از سایت و مشتریان را ردیابی کنید.
با کمک این سایت متوجه خواهید شد که آیا کسی علاقه‌مند به باز کردن صفحه مورد نظر شما خواهد بود؟ آیا نیازی به آن دارد؟ آیا کسی برای خرید محصولات و یا دریافت خدمات شما تلاشی خواهد کرد؟ شاید این تست در نگاه اول کمی به نظر شما ساده بیاید، اما آنالیز رفتار مشتریان به شما کمک می‌کند که دید بسیار بهتری نسبت به نحوه رفتار بازار و مشتری و موفقیت و یا عدم موفقیت کسب و کار خود داشته باشید.

لین استارت آپ از کجا شکل گرفت؟

تاریخ شکل‌گیری لین استارت آپ به سال 2011 و توسط اریک رایس باز می‌گردد. اریک شرکت شخصی خود را راه اندازی کرده اما با وجود صرف وقت و انرژی بسیار زیاد برای تولید نسخه اولیه، داشتن تیم حرفه‌ای و سرمایه کافی با شکست مواجه می‌شود. اریک دلیل شکست خود را عدم درک بازار و مشتری می‌داند. اریک تحقیقات و نتایج خود را در کتاب استارت آپ ناب در همان سال منتشر کرد که یکی از پر فروشترین کتابها تا سال 2012 شد.
در این کتاب اریک راجع به شکست کمپانی there صحبت می‌کند. این کمپانی سرمایه ثبتی بالایی داشته و صدها کارمند در آن مشغول فعالیت بوده‌اند. این کمپانی بعد از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای محصولی به بازار ارائه کرد که با شکست مواجه شد. با وجود دلایل مختلف این شکست، اریک عنوان می‌کند که محصول به این علت نتوانست جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند که نتوانسته به نیازهای واقعی مشتریان پاسخ بدهد.
این کتاب توانست تحول عظیمی در دنیای کسب و کار ایجاد کند. بسیاری از صاحبان ایده به جای آن که بی‌گدار به آب زده و با سرمایه زیادی فعالیت خود را آغاز کنند، ترجیح دادند ابتدا محصول و ایده خود را در حجم کوچکتری وارد بازار کرده، آن را مورد ارزیابی قرار داده و سپس با ریسک کم تر کسب و کار خود را آغاز کنند.
استارتاپ

گام‌های مختلف یک لین استارت آپ

بعد از آن که به طور کلی با مفهوم لین استارت آپ یا استار آپ نوین آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که لین استارت آپ‌ها در چند گام انجام می‌شوند. محققان حوزه کسب و کار می‌گویند که یک لین استارت آپ دارای سه مرحله ساخت، سنجش و یادگیری است. هدف از این چرخه، تبدیل ساده‌ترین نمونه اولیه به بهترین و اصولی‌ترین نتیجه نهایی با سنجش رفتار مشتری است. در موارد بسیاری نتیجه این چرخه باعث شده است که صاحب ایده به مقدار زیادی در ایده اولیه خود تغییرایجاد کرده و کلا وارد فاز دیگری شود.
در چرخه تکرار شوندگی، ابتدا یک یا تعدادی از معایب محصول و یا ایده شناسایی شده و رفع خواهند شد. سپس در چرخه بعدی محصول و یا خدمات اصلاح شده وارد شده و ایرادهای احتمالی بعدی شناسایی و رفع می‌شود. با تکرار چند باره این چرخه نهایتا به محصول و یا ایده‌ای خواهید رسید که از تمامی جوانب سنجیده شده و ایرادهای احتمالی آن رفع شده است. این مساله ریسک عدم موفقیت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. در یک لین استارت اپ در این چرخه مسائل مختلفی مانند قابلیت‌های محصول، قیمت گذاری، کانال‌های توزیع، نیازهای مشتری، رقبا و غیره سنجیده خواهد شد.
همان طور که در بالا نیز اشاره شد اولین گام از یک لین استارت آپ مرحله ساخت است. در این مرحله شما ساده‌ترین نمونه اولیه خود را ساخته و به جامعه هدف کوچکی ارائه می‌کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ساده‌ترین نمونه اولیه به معنای ساخت یک محصول با قابلیت‌های کم نیست، بلکه به معنای آن است که شما بتوانید تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نظرتان را با ساده ترین طراحی به مرحله اجرا درآورید.
بعد از ساخت نوبت به ارائه محصول و یا خدمات و دریافت بازخورد از مشتری می‌رسد. سنجش گام دوم است که به تحلیل رفتار مشتری می‌پردازد. در نتیجه سنجش اطلاعات مفید شما به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و شما وارد مرحله یادگیری خواهید شد. شما می‌توانید در هر مرحله فرضیاتی که دارید را امتحان کرده تا بتوانید بهترین راهکار و نتیجه ممکن را داشته باشید.
گام های لین استارتاپ

لین استارت آپ و طرح کسب و کار

برای بسیاری از افراد این سوال پیش خواهد آمد که آیا لین استارت آپ می‌تواند جایگزین طرح کسب و کار شود یا خیر؟ پاسخ به این سوال خیر است. هر کسب و کاری برای شروع فعالیت و پیش بینی موفقیت و یا عدم موفقیت نیازمند طرح کسب و کار است. در این طرح‌ها معمولا به توضیح و پیش بینی سود و جریان مالی کسب و کار و پیش بینی درآمد می‌پردازند.
نکته گنگ و ایراد این طرح آن است که کارآفرین بدون در نظر گرفتن عوامل موثر و بیرونی و بازخورد مشتری این طرح را آماده کرده و فرض بر این است که می‌تواند بر تمامی چالش‌هایی که با آن روبه رو می‌شوند، پیروز شوند.
طبق روال همیشگی استارت آپ‌ها، اگر ایده بتواند صاحبان سرمایه را راضی به سرمایه گذاری کند، با سرمایه اولیه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. پس از شروع فعالیت، صرف ساعت‌ها کار و زمان، ممکن است محصول و یا خدمات نتواند نظر مشتریان را به خود جلب کرده و موفق شود. ممکن است بعد از چند ماه فعالیت کارآفرینان متوجه ایرادهای محصول خود و یا نیازهای واقعی مشتریان شوند که البته کمی دیر است و استارت اپ آنها با شکست مواجه شده است. بنابراین بهتر است در کنار طرح کسب و کار بتوانید از لین استارت آپ هم کمک گرفته تا موفقیت ایده خود را تا حد زیادی تضمین کنید.

مطلب مرتبط: 20 دلیل که منجر به شکست استارت آپ شما خواهد شد

طرح کسب و کار

مزایای لین استارت آپ نسبت به استارت آپ‌ها

تا این جای کار با مفهوم لین استارت آپ و مراحل آن آشنا شدیم. اکنون می‌خواهیم بدانیم که لین استارت آپ‌ها در مقایسه با ایده‌های کسب و کار دیگر چه مزایای ویژه‌ای دارند.
مهمترین مزیت لین استارت آپ‌ها در مقایسه با کسب و کارهای قدیمی افزایش احتمال موفقیت آن است. در واقع شما می‌توانید به طور عینی نحوه بازخورد مشتری با محصول و یا خدمات خود را دیده، ایرادهای آن را رفع کرده و کسب و کاری موفق راه اندازی کنید.
نکته دیگر آن که سرمایه گذاری روی یک ایده با چشم انداز 5 ساله شاید برای بسیاری از سرمایه گذاران سخت و دور از ذهن باشد. اگر شما یک نسخه عملی هرچند کوچک که در انتهای لین استارت آپ به آن رسیده‌اید در اختیار سرمایه گذاران قرار دهید، راحت تر با ایده شما ارتباط برقرار کرده و روی آن سرمایه گذاری می‌کنند.

توجه به بازخوردها مهمترین کلید موفقیت لین استارت آپ

در بالا نیز اشاره شد که مهمترین ویژگی لین استارت آپ‌ها توجه به نیازهای مشتری است. در نتیجه یکی از مهمترین دلایل موفقیت یک لین استارت آپ سنجش سریع بازخوردهای مشتری است.
شما باید بتوانید یک تیم تخصصی برای دریافت نظرات مشتریان تشکیل داده و بتوانید نظرات آنها را دسته بندی و آنالیز کنید. تیم شما باید بتواند غالبترین ایرادهایی که مشتریان عنوان کرده‌اند را پیدا کرده و راه‌های رفع آن را شناسایی کنند. همچنین تیم شما باید بتوانند نقاط قوت محصول و یا خدمات را شناسایی کرده تا روی آن تاکید بیشتری کنید.
نحوه تعامل موثر با مشتری و سرعت عمل در پاسخگویی از فاکتورهای موفقیت در این مرحله از لین استارتاپ است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان‌ها برای دریافت بازخورد بیشتر از مشتریان

بازخورد مشتریان

آیا لین استارت آپ تنها مخصوص به شرکت‌های کوچک و ایده‌های جدید است؟

جالب است بدانید که با توجه به افزایش شدید رقابت و البته افزایش هزینه‌های تولید محصولات، حتی شرکت‌های بزرگ که سال‌ها در زمینه خود تجربه فعالیت حرفه‌ای دارند، به لین استارت آپ‌ها روی آورده‌اند. این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه‌های زیاد برای تولید یک محصول جدید که میزان استقبال مشتری از آن را نمی‌دانند، از لین استارت آپ‌ها برای سنجش علاقه‌مندی مشتری استفاده کرده و سپس محصول نهایی خود را با ریسک کمتر وارد فضای رقابتی کنند.
این شرکت‌ها می‌دانند اگر جدیدترین محصول آنها در بازار رقابت نتواند از جایگاه مناسبی برخوردار شود، نام شرکت به طور کلی زیر سوال رفته و جایگاه آنها در بازار کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. از این شرکت‌ها می‌توان به اینچوئت، جنرال الکتریک، کوالکام و غیره اشاره کرد.

بیشتر بدانید:ماجرای حداقل محصول یا MVP یک آش فروش موفق

لین استارت آپ چه اندازه شناخته شده است؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا لین استارت آپ مفهوم و پدیده‌ای شایع در دنیای کسب و کار و استارت آپ است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که درست است که لین استارت آپ تنها چند سال است که وارد دنیای ایده‌های کسب و کار و کار آفرینی شده است اما در همین دوره کوتاه توانسته جایگاه بسیار مناسبی در این وادی پیدا کند.
امروزه اصول لین استارت آپ در بیش از 25 دانشگاه کسب و کار دنیا تدریس می‌شود، همچنین دوره‌های آنلاین آن که در سایت یوداسیتی برگزار می‌شود، به یکی از پر طرفدارترین دوره‌های آنلاین تبدیل شده است. همچنین در بسیاری از شهرهای جهان به خصوص در کشورهای توسعه یافته سازمان‌هایی مانند استارت آپ ویکند تشکیل شده‌اند که هر هفته اصول لین استارت آپ را به ده‌ها و صدها کارآفرین آموزش داده و با یکدیگر ایده‌ها و تجربه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.
این رویدادها نشان می‌دهد که نه تنها لین استارت آپ در حال حاضر یک مقوله شناخته شده و پر طرفدار است، بلکه در چند سال آینده به پدیده‌ای گسترده و پر طرفدار در دنیای استارت آپ، سرمایه گذاری و کارآفرینی تبدیل خواهد شد.

نتیجه گیری

لین استارت آپ یک مفهوم جدید اما توسعه یافته در دنیای استارت آپ و کار آفرینی است که می‌تواند ریسک شکست را تا حد زیادی کاهش دهد. در این روش ابتدا نمونه اولیه محصول در حجم کوچکی به جامعه هدف معرفی شده تا بازخورد مشتری شناسایی شود. در سه گام ساخت، سنجش و یادگیری، صاحبان ایده می‌توانند ایرادهای احتمالی ایده و محصول خود را پیدا کرده و آن را رفع کنند. در نتیجه محصول با بیشترین میزان بازدهی و موفقیت در حجم گسترده به بازار عرضه خواهد شد.

مشاهده نسخه pdf مقاله : لین استارت آپ چیست و چگونه باعث موفقیت کسب و کار شما خواهد شد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *