متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می‌کند؟

متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می‌کند؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 11 دقیقه 0 نظر 7,207 بازدید

متا تگ ها توضیحاتی هستند، که توسط کدهای HTML و جهت استفاده موتورهای جستجو بیان می شوند. متا تگ ها در سئوی سایت اهمیت بالایی دارند. این نوشته را بخوانید تا ببینید که دقیقا متا تگ چیست.

امروزه بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو و استفاده ساده تر کاربران امری غیر قابل اجتناب است. بدون داشتن یک وب سایت بهینه شده با محتوای ارزشمند، تقریبا هیچ رقابتی وجود نخواهد داشت چرا که در قعر جدول نتایج خواهید بود. برای سئوی سایت، لازم است ساختاری منسجم و بهینه برای آن تعریف کنید، که بخشی از این فرایند مربوط به استفاده صحیح از متا تگ ها «Meta Tag» می شود. در این نوشته به توضیح متا تگ، اهمیت و نحوه بکارگیری آن در قسمت های مختلف سایت می پردازیم.

 

متا تگ چیست

 

متا تگ چیست؟

همه آنچه که در صفحات مختلف وب می بینیم توسط کدهای HTML نوشته می شوند. وقتی در حال وبگردی هستید. مرورگرها، کدهای HTML را نمایش نمی دهند و تنها شما می توانید بخشی از آن را ببینید که قابل خواندن برای انسان است. ساختار مرورگرها طوری است، که کدهای HTML و … را به صورت قابل درک و خواندن برای انسان تبدیل کنند. از این رو در زمان وبگردی تنها محتوای متنی و تصویری برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

متا تگ ها نیز بخشی از کدهای HTML هستند. که شامل اطلاعاتی در مورد صفحات وب می باشند و در بخش

از یک سند HTML قرار می گیرند. در واقع این کدها برای این منظور به کار می روند که محتوای صفحه، کلمات کلیدی و بسیاری مسائل دیگر را برای موتورهای جستجو توصیف کنند.

وقتی عبارت یا جمله ای را در اینترنت جستجو می کنید. موتورهای جستجو به کمک ربات ها، الگوریتم ها و متا تگ ها نزدیک ترین نتایج، به آنچه که دنبالش هستید را نمایش می دهند. به بیان ساده تر متا تگ ها توضیحاتی هستند که برای موتورهای جستجو نوشته می شوند، تا بهتر بتوانند صفحات مختلف سایت را ایندکس کنند.

توجه داشته باشید که متا تگ ها تنها حاوی توضیحاتی برای موتورهای جستجو یا مرورگرها هستند و قرار نیست جزو محتوای اصلی صفحه محسوب شوند. کدهای متا تگ ها از چشم بازدید کنندگان سایت پنهان اند. اما اگر بخواهید که در هر صفحه از وب کدهای Meta Tag و HTML را ببنید، می بایست در یک قسمت از فضای خالی صفحه مورد نظر، راست کلیک کنید و گزینه «مشاهده منبع صفحه» را انتخاب کنید. سپس صفحه ای جدید باز می شود، که حاوی کدهای HTML و Meta Tag خواهد بود. همانطور که پیشتر اشاره شد متا تگ ها در قسمت

از سند HTML قرار دارند.

در بسیاری منابع از متا تگ به عنوان “metadata” نیز یاد شده است. دلیل این نامگذاری به کاربرد آن باز می گردد، چرا که توضیحاتی در مورد صفحه مربوطه می دهند و اطلاعات مهمی را دربر دارند. 

برای اجرای درست برخی از متا تگ ها لازم است، به دانش برنامه نویسی تحت وب تسلط کافی داشته باشید. چرا که در صورت اجرای اشتباه این کدها احتمالا خساراتی را به بار خواهید آورد، که گاهی جبران ناپذیرند! پیش از اینکه بی خیال متا تگ شوید، باید بگویم که این توضیحات از لحاظ سئو مهم هستند و اگر می خواهید تا سایت تان را به بهترین شکل بهینه سازی کنید، لازم است تا شیوه درستی را برای این کار اتخاذ کنید.

 

چرا متا تگ ها مهم هستند؟

احتمالا تا اینجای کار به اهمیت متا تگ ها پی برده اید، اما بگذارید موضوع را دقیق تر بررسی کنیم. از وقتی رقابت بر سر کسب جایگاه بالاتر در گوگل یا سایر موتورهای جستجو  بین وب سایت ها بالا گرفته، سئو بیش از هر زمانی اهمیت یافته است. سئو ابزار و دستورالعمل هایی را در اختیار وبمسترها گذاشته تا به کمک آن بتوانند سایت های خود را از لحاظ محتوایی و ساختاری بهینه سازی کنند.

نخستین کاری که مدیر هر وب سایتی لازم است، انجام دهد. معرفی سایت و صفحات مختلف آن به موتورهای جستجو، جهت نمایش در نتایج شان است. متا تگ ها در این مرحله از کار به کمک وبمسترها آمده و موضوع، کلمات کلیدی، اهمیت صفحه و ایندکس شدن یا نشدن هر صفحه را برای جستجوگرها مشخص می کنند.

موتورهای جستجو همواره سعی می کنند، تا نتایج حاصل از جستجو، دقیقا همان عبارات مورد نظر کاربر باشند. از این رو اگر متا تگ ها برای هر صفحه هوشمندانه و متناسب با موضوع آن صفحه تعریف شده باشند، شانس دیده شدن آن صفحه از وب سایت، در نتایج بالاتر خواهد رفت. به این فرایند به اصطلاح SERP می گویند.

SERP مخفف Search Engine Result Page است، که به معنای صفحه نتایج حاصل از جستجو می باشد. SERP برای هر کلمه کلیدی یا عبارت همواره در حال تغییر است و معیارهای بسیاری بر این موضوع تاثیر دارند. قصد نداریم به بررسی چگونگی رتبه بندی نتایج در این نوشته بپردازیم، هدف مشخص کردن اهمیت متا تگ ها است که در SERP چقدر تاثیر دارند.

توضیحات متا در اینکه سایت شما به چه صورت و در کجای صفحه نتایج جستجو قرار گیرد، تاثیر گذارند. این توضیحات می توانند کاربران را به سایت شما بکشانند یا از آن گریزان کنند. بنابراین می شود گفت؛ که متا تگ ها بر میزان دیده شدن و جذب ترافیک سایت می افزایند و از این لحاظ بسیار مهم اند.

به کمک متا تگ ها می توان اهمیت قسمت های مختلف سایت را برای موتورهای جستجو مشخص کرد و در جلب اعتماد آنها حرکتی مثبت انجام داد. برخی از متا تگ ها ساختار صفحات را بیان می کنند و برخی اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی یا اهمیت لینک ها می دهند. از این رو می شود گفت که متا تگ ها به ساده تر شدن کاربری سایت، برای جستجوگرها و کاربران کمک می کند.

متا تگ کمک می کند تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما را شناسایی و محتوای آنرا ایندکس کنند. حال اگر سایت شما برای موتورهای جستجو قابل خواندن و تشریح نباشد، کاربران چطور می توانند به محتوای آن دست یابند؟

زمانی یک محتوا می تواند کاربرپسند باشد که؛ از لحاظ محتوا، خوانایی، ارتباط با صفحات دیگر، متناسب بودن با هر صفحه نمایش و … بهینه باشد. متا تگ کمک می کند تا این موارد میسر شوند.

 

متا تگ چیست

 

آیا همه سایت ها می توانند از Meta Tag استفاده کنند؟

شاید اینجا سوال شود که متا تگ ها در چه سایت هایی کاربرد دارند و آیا برای هر سایت با هر موضوعی مناسب هستند یا نه؟ جواب بله است! برای همه سایت ها مفید است و کاربرد دارد. چه سایتتان CMS اختصاصی داشته باشد یا عمومی، سایت دانلود باشد یا آموزشی … فرقی نمی کند. متا تگ ها می توانند در سئوی سایتتان کمک کنند.

انواع مختلف از متا تگ وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. برخی برای توصیف محتوای صفحه به کار می روند، برخی کلمات کلیدی را مشخص می کنند. بعضی از کدهای متا مشخص می کنند که سایت برای چه کسانی نمایش داده شود و صدها کد کاربردی دیگر… ما در این نوشته به توضیح مختصر متا تگ هایی که در SEO کاربرد دارند می پردازیم.

 

معرفی متا تگ های مهم از دید سئو

متا تگ Robots

این متا تگ حاوی توضیحاتی برای ربات های جستجوگر و خزنده است، که مشغول جمع آوری و بایگانی اطلاعات از وب سایت ها هستند. در این تگ توضیحاتی از قبیل ایندکس شدن یا نشدن «index / noindex» و … را می توان قرار داد. با کمک این توضیحات موتورهای جستجو در می یابند که آیا این صفحه را در نتایج نشان دهند یا خیر؟ لینک های موجود در این صفحه را دنبال کنند یا نه؟ بحث فالو یا نو فالو بودن «follow / nofollow» لینک ها و … در این قسمت جای می‌ گیرد.

اگر هیچ دستوری برای ربات های خزنده «crawlers» ثبت نکنید، به صورت پیشفرض بر روی ایندکس قرار دارد و همه محتوا را در در نتایج نشان داده و لینک ها را دنبال خواهد کرد.

تگ Title

این تگ مهم ترین تگی است که می شود برای یک صفحه به کار برد. موتورهای جستجو دقیقا همان متنی که داخل این تگ قرار می گیرد را در نتایج جستجو نشان می دهند و کاربران از روی همین تگ Title است که انتخاب می کنند وارد سایتتان شود یا نه! از این رو تگ تایتل از لحاظ SEO بسیار مورد توجه است.

تیتری که برای نوشته خود انتخاب می کنید در همین تگ قرار می گیرد و در نتایج ظاهر می شود. در انتخاب عنوان نوشته هایتان سعی کنید کلمات کلیدی مرتبط به کار ببرید، اما نه آنقدر که زیبایی عنوان را از بین ببرید. بهتر است عنوان شما بیشتر از 55 کاراکتر «حرف» نشود، تا به صورت کامل در نتایج نمایش داده شود.

 

متا تگ چیست

 

تگ Description

اگر توجه کرده باشید هر بار که موضوعی را سرچ می کنید. در صفحه نتایج علاوه بر تگ Title قسمتی از متن نیز در زیر عنوان یا همان لینک آبی رنگ، نمایش داده می شود که به آن تگ دیسکرپشن یا Meta Description گفته می شود. دومین تگ مهم از لحاظ سئو همین توضیحات دیسکرپشن است. با اینکه گوگل اعلام کرده که تگ Description در رتبه بندی سایت ها اهمیتی ندارد، اما اگر در این قسمت کلمات کلیدی مورد نظر کاربر وجود داشته باشند، بی شک کلیک کرده و وارد سایت می شود. این فرایند به صورت غیر مستقیم برای سئوی سایت مفید است.

ــ سعی کنید توضیحاتی که در قسمت دیسکرپشن قرار می گیرد، بیشتر از 160 کاراکتر نباشد. چرا که بیشتر از این میزان در نتایج نشان داده نمی شود. یعنی اگر قرار است کلمه کلیدی را در Description قرار دهید جزو 150 کاراکتر اول این توضیحات باشد!

ــ سعی کنید اگر دو یا چند صفحه با موضوعات مشابه دارید عنوان و توضیحاتی که در متا دیسکرپشن قرار می گیرد متفاوت و خاص باشند.

 

متا تگ چیست

 

تگ های Heading

سرتیترهایی که هر مطلب را به چند بخش دسته بندی می کنند، با تگ Heading مشخص می شوند. هدینگ ها از H1 شروع شده و تا H6 ادامه می یابند، که به ترتیب مهم ترین تگ های هدینگ H1 و الا آخر هستند. تقریبا می شود گفت تگ H6 اهمیت چندانی ندارد. سعی کنید در کاربرد تگ های Heading این نکات را به خاطر داشته باشید:
ــ در هر صفحه بیشتر از یک h1 استفاده نکنید.
ــ محتوای تگ h1 و عنوان نوشته تقریبا مشابه باشند.
ــ اگر قرار است از h1 استفاده کنید، نباید قبل از آن از تگ هدینگ دیگری استفاده کرده باشید. به بیان ساده تر یعنی اینکه اگر قرار است، محتوای شما چند هدینگ داشته باشد. بهتر است، تگ h1 اولین هدینگ باشد و هدینگ های دیگر پس از آن به کار گرفته شوند.

تگ لینک

همانطور که می دانید لینک سازی یکی از اصول مهم سئو است. به کمک تگ لینک می توان بین صفحات مختلف وب در یک یا چند سایت مختلف ارتباط ایجاد کرد. لینک های خروجی و ورودی هر سایت تاثیر بسزایی بر نحوه رتبه بندی آن دارند. تگ می تواند به دو صورت follow و nofollow مورد استفاده قرار گیرد، که از نظر سئو لینک های nofollow ارزش چندانی ندارند.

تگ alt

این تگ برای معرفی تصاویر به موتورهای جستجو به کار می رود. یک موتور جستجو به کمک این تگ که تصویر را توضیح می دهد می تواند تشخیص دهد که این تصویر مربوط به چه موضوعی است. البته متن قبل و بعد از تصویر را هم در نظر می گیرند، اما اگر تگ alt به درستی تعریف شود کار بسیار ساده تر خواهد بود.

متاتگ keywords

متاتگ کیوورد برای توضیح کلمات کلیدی هر صفحه به کار می رود. تا موتورهای جستجو بهتر موضوع صفحه را درک کنند و همچنین فرایند ایندکس کردن، سریعتر انجام شود. اگر چه این متاتگ مربوط به کلمات کلیدی می شود و باید در بین متاتگ های مهم سئو قرار گیرد. اما به لطف زیاده روی وبمسترها در به کار گیری این تگ، گوگل با تغییر رفتارش دیگر آنرا عامل مهمی برای سئو تلقی نمی کند. اما استفاده از آن اگر به اندازه صورت گیرد هنوز هم می تواند سودمند باشد.

چطور می شود از متا تگ ها برای SEO استفاده کرد؟

برای به کار بردن برخی متا تگ های مهم سئو نیازی ندارید حتما برنامه نویس باشید. امروزه CMS هایی مثل وردپرس ابزار بسیاری را در قسمت ویرایشگر متن در اختیار نویسندگان قرار داده اند تا ضمن اینکه بتوانند محتوای ارزشمندی تولید کنند، در جهت بهینه سازی محتوای تولیدی نیز اقداماتی انجام دهند. این ابزار به کارگیری متا تگ های مختلف را به راحتی و با چند کلیک ممکن می سازند.
برای نمونه می توان به هدینگ ها، ابزار لینک دهی، ویرایشگر تصاویر و قسمت تگ یا برچسب ها اشاره کرد. اگر تا کنون به متا تگ ها اهمیت نمی دادید، بهتر است از همین حالا تغییر رویه دهید و به سئوی سایتتان کمک کنید تا در نتایج بالاتر ظاهر شوید.
ــ برای شروع بررسی کنید که آیا همه صفحات سایت و محتوای شما دارای تگ Title یا عنوان مناسب هستند یا خیر؟ آنهایی که عنوان مناسب ندارند را ویرایش کنید و با توجه به دستورالعمل های مربوط به سئوی عنوان، آنها را باز نویسی کنید. به کار بردن کلمات کلیدی در این قسمت بسیار مهم است آنرا از یاد نبرید!
ــ همه محتوای سایت را بررسی کنید و برای هر یک متای توضیحات مناسب بنویسید. این بخش برای جذب کاربر به سایت بسیار مهم است، حتما از چیکیده ای مناسب استفاده کنید.
ــ متا تگ مربوط به ربات ها را به دقت تنظیم و اعمال کنید. اگر صفحاتی از سایت تان مطالب ارزشمندی ندارند بهتر است، توسط همین متا تگ ها دور از دسترس ربات ها بمانند، تا زمانی که کاملا بهینه سازی و ویرایش شوند.

متا تگ چیست

معرفی چند متا تگ برای مدیریت سایت

متاتگ generator

این متاتگ در سایت، مشخص کننده سیستم مدیریتی سایت و پنل به کار رفته جهت انتشار محتوا است. که البته گاهی هم وجودش در سایت خطرناک است و هکرها توسط این متاتگ می توانند به سیستم مدیریت محتوا پی ببرند و راهی برای هک کردن آن بیابند. متخصصان وردپرس همواره توصیه کرده اند، بهتر است این متاتگ حذف یا پنهان شود.

متاتگ author

این متاتگ برای سایت هایی که چندین نویسنده دارند کاربرد دارد. البته وجود آن چندان هم ضروری نیست. به کمک این متاتگ می توان نویسنده مطالب را مشخص کرد.

متاتگ expires

از این متاتگ برای مشخص کردن تاریخ انقضای یک صفحه استفاده می شود، که کاربرد آن اختیاری است.

متاتگ copyright

همانطور که از نام این متاتگ بر می آید، برای مشخص کردن حقوق کپی رایت کاربرد دارد. اما هیچ تضمینی نیست که پس از به کاربردن آن همچنان حقوق کپی رایت نقض نشود!

متاتگ refresh

گاهی شرایطی پیش می آید که لازم است، برخی صفحات ریدایرکت (redirect) شوند. برای انتقال خودکار کاربران از یک صفحه به صفحه مورد نظر از متاتگ refresh استفاده می شود.

متاتگ Cache control

وقتی کاربران وارد سایتی می شوند. مرورگر برای سریعتر باز شدن سایت، در مراجعات بعدی فایلهای Cache را ذخیره می کند. متاتگ Cache control برای این منظور کاربرد دارد و سطوح مختلف دسترسی مرورگر ها به کش سایت را می توان با کمک این متاتگ اعمال کرد. برای مثال در حالت Public، محتوا می تواند، به صورت Cache برای همه کاربران ذخیره شود. اما در حالت no Cache هیچ محتوایی در حافظه ذخیره نمی شود.

بیشتر بدانید:  فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

 

سخن پایانی

مدیران سایت ها تلاش بسیاری برای حضور در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو انجام می دهند، بسیاری روش های اصولی را پیش گرفته و به کمک سئو، تولید محتوای ارزشمند و بهینه سازی به رقابت پرداخته اند. عده ای هم روش هایی همچو تبلیغات و خرید لینک از وب سایت های معتبر را چاره کار یافته اند. باید گفت در نهایت پیروزی نصیب آنهایی است که، رقابتی سالم و اصولی را در نظر دارند.

در این نوشته به بررسی متا تگ «Meta Tag» و چگونگی تاثیر آن بر بالا رفتن رتبه یک سایت پرداختیم. متا تگ ها توضیحاتی در مورد محتوای سایت، کلمات کلیدی، نحوه نمایش و … در اختیار ربات های جستجوگر می گذارند، که به ایندکس شدن سریعتر کمک می کنند. همچنین به کمک متا تگ ها کاربران راحت تر تصمیم می گیرند تا وارد یک سایت شوند یا خیر.

شما به عنوان یک مدیر یا وبمستر چه اقدامات دیگری را برای حضور در رتبه های بالاتر پیشنهاد می دهید؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *