معرفی دو متا تگ مهم برای سئو و افزایش رتبه سایت و نحوه تعریف آنها

معرفی دو متا تگ  مهم برای سئو و افزایش رتبه سایت و نحوه تعریف آنها
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 4 دقیقه 4 نظر 14,261 بازدید

متا تگ های سئو شاخص‌هایی به‌منظور قابل‌فهم کردن متن برای موتورهای جستجو هستند. در این نوشته شما را با دو متا تگ مهم که کمک می‌کنند رتبه بهتری در نتایج موتورهای جستجو بگیرید آشنا می‌کنیم.

متا تگ یا meta tag چیست و چه کاربردی دارد؟

متا تگ ها یا برچسب‌ها اطلاعاتی هستند که برای بهتر فهماندن مطالب و جزئیات هر صفحه به موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهینه سازی سایت را به دو صورت باید انجام داد. بهینه سازی برای کاربران (HEO) و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، که تگ‌‌ها در این بخش کاربرد دارند.

 

کدهای HTML دارای انواع مختلفی از تگ‌ها است. تگ‌هایی که با آن ها عملیات تولید سایت را انجام می‌دهند، از گرافیک سایت گرفته تا ریسپانسیو بودن و … همگی با کدهای HTML تولید می‌شوند.  ولی متا تگ ها ، تگ‌هایی هستند که فقط برای موتورهای جستجو نوشته می‌شوند. استفاده از متا تگ یکی از ضروریات عملیات سئو است که در نمایش سایت در صفحه نمایش، تأثیری نمی‌گذارد. 

به‌زبان ساده‌تر می‌توان گفت که تگ های متا شامل اطلاعاتی از صفحات سایت است که می‌خواهید موتورهای جستجو آن را بخوانند و درک کند. بعد از خوانده شدن این متا تگ ها می‌توان تعیین کرد که موتورهای جستجو چه رفتاری نسبت به سایت داشته باشند.

 

در ادامه به توضیح مختصری درباره دو متا تگ پر کاربردتر مثل متا تگ کلمات کلیدی و متا تگ توضیحات صفحه های سایت و هم چنین کدهای html آن‌ها می پردازیم.

 

در ابتدا باید بدانید که هر کد در کجا نوشته می‌شود. مجموعه کدهای HTML دارای قسمت‌های مختلفی است. شما باید متا تگ ها را در ابتدای کد نویسی به زبان HTML و در قسمت Head اضافه کنید. اینکه کدام تگ اول قرار بگیرد اهمیتی ندارند و به هر ترتیبی که خواستید می‌توانید تگ های متا را وارد کنید و تأثیر بسیار خوبی بر روی بهبود وضعیت سایت (seo) بگذارید.

 

تگ های متا نسبت به سال‌های گذشته اهمیت کمتری پیدا‌کرده‌اند اما هنوز بی‌تاثیر هم نیستند. می‌توانید با استراتژی درست و افزایش اطلاعات خود در این زمینه، باز هم از تاثیر خوب قرار دادن تگ ها در کدهای HTML بهره ببرید.

معرفی دو متا تگ مهم

1. متا تگ کلمه کلیدی (keyword meta tag)

برای استفاده از متا تگ keyword در حوزه وب موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد. گوگل در چند سال گذشته به دلیل تقلب‌های کاربران به‌وسیله این متا تگ دیگر به آن مثل سابق اهمیت نمی‌دهد، ولی دیگر موتورهای جستجو هنوز هم برای‌شان مهم است، به همین دلیل است که هنوز هم از این متا تگ استفاده می‌شود.

متخصصین زیادی بر این باورند که با به روز‌رسانی الگوریتم‌های گوگل در سال‌های آینده، ممکن است متا تگ keyword به طریق دیگری اهمیت پیدا کند. به همین دلیل عده زیادی از برنامه‌نویسان و سئوکاران هنوز هم متا تگ keyword را تگ مهمی می‌دانند و کلمات کلیدی خود را وارد می‌کنند. 

اگر قصد داشتید که کلمه کلیدی خود را در متا تگ keyword وارد کنید، کلماتی را انتخاب کنید که کاربران، شما را با آنها جستجو می‌کنند. یعنی در نظر داشته باشید که کلمات تخصصی سایت با کلماتی که کاربران در وب سرچ می‌کنند کاملاً متفاوت است.

 

نحوه اضافه کردن کد متا تگ keyword در تگ head به صورت زیر است:

 

 

برای اضافه کردن متا تگ کلمات کلیدی، نکات زیر را در نظر داشته باشید: 

زیاده‌روی در اضافه کردن کلمه کلیدی در متا تگ keyword باعث پنالتی شدن سایت شما از طرف گوگل می‌شود. 

کلمات کلیدی خود را با هم خانواده‌هایش اضافه کنید و از تکرار تنها یک کلمه خودداری کنید. 

برای سایت‌های فارسی از 200 کاراکتر بیشتر استفاده نشود، زیرا تقلب محسوب می شود. 

برای کلمات کلیدی انگلیسی هم در متا تگ تا 400 کاراکتر مجاز است.

کلمات کلیدی را با ( , ) بدون هیچ فاصله ای از هم جدا کنید.
 

                    متا تگ سئو

2. متا تگ توصیف صفحه (meta tag description)

متا تگ description به توصیف صفحه‌های وب می‌پردازد. می‌توان گفت که این تگ، هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو کاربرد دارد. 

موتورهای جستجو با خواندن محتویات داخل متا تگ description، موضوع مورد بحث در هر صفحه را در می‌یابند. کاربر نیز با جستجوی کلمات کلیدی درخواست مشاهده نتیجه ای مربوط به کلمه را دارد. سپس موتورهای جستجو با مطالعه متن داخل این تگ، در صورت مرتبط بودن با کلمه کلیدی مد نظر کاربر، شما را پیشنهاد می‌دهند.

 نحوه قرار دادن متا تگ description در تگ head به صورت زیر است:

نکات مهم در رابطه با نحوه صحیح اضافه کردن اطلاعات صفحه در متا تگ description 

جملاتی که قصد دارید در این تگ بنویسید را از بین متن صفحه انتخاب کنید. زیرا تمام متن با این جمله مطابقت داده می‌شود و در صورت مشاهده نشدن‌، تأثیر بدی روی سئو سایت خواهند گذاشت.

تحت هیچ شرایطی از متا تگ description تکراری برای صفحات استفاده نکنید. هر صفحه باید description مخصوص خودش را داشته باشد. اگر از افزونه‌هایی استفاده می‌کنید که به صورت خودکار متا تگ description را برای شما پر می‌کند احتمال تکراری شدن موضوع صفحات‌تان بالا می‌رود‌؛ زیرا ممکن است صفحاتی وجود داشته باشد که پاراگراف اول‌شان تکراری باشد. 

ننوشتن متن در متا تگ description ضرر کمتری دارد نسبت به اینکه جملات تکراری بنویسید. گوگل به صورت خودکار می‌تواند برای این قسمت جملاتی از متن پیدا کند. پس باز هم تاکید می‌کنم که متنی را انتخاب کنید که مخصوص همان صفحه است در غیر این صورت این تگ را خالی بگذارید.

نمی توانید کل متن اصلی را در صفحه سرچ گوگل (SERP) نمایش دهید! باید تعداد 160 کاراکتر از متن که دارای کلمه کلیدی صفحه است را انتخاب کنید.

متن جذابی را در این قسمت قرار دهید که کاربران با خواندن همین چند جمله ترغیب شوند که به سایت وارد شوند.

از علائم نگارشی استفاده کنید مخصوصاً ( . )

عنوان صفحه را با متا تگ description متفاوت وارد کنید. این دو ویژگی سایت در صفحه SERP زیر هم نمایش داده می‌شوند و تکرار دوباره‌ عنوان در متا تگ description به‌هیچ‌عنوان جمله‌ جذابی نخواهد شد.

کلمه کلیدی بیشتر از 2 بار در این تگ وارد نشود. تکرار بیشتر کلمه کلیدی سبب بی‌مفهوم شدن این جملات خواهند شد.

نکاتی که گفته‌ شد چنانچه به درستی رعایت شود، باعث بهبود رتبه سایت شما خواهد شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *