موبایل مارکتینگ چیست و چطور در آن موفق شویم؟

موبایل مارکتینگ چیست و چطور در آن موفق شویم؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 13 دقیقه 10 نظر 9,039 بازدید

این مقاله همه آنچه در موبایل مارکتینگ نیاز دارید را توضیح می دهد، در سال 2018 تمرکز به سمت موبایل ها رفته و حتی گوگل نیز ابتدا نسخه موبایل سایت را بررسی می کند، بنابراین دانستن این اطلاعات برای هر فردی ضروری است.

دنیای مدرن و دیجیتال امروزی ما به قدری وابسته به موبایل ها شده است که راهی جز تعامل سازنده با آن نداریم. این روزها، موبایل های هوشمند بخش بزرگی از زندگی انسان ها را به خود اختصاص داده اند که یکی از این موارد بازایابی آنلاین با موبایل ها می باشد.

نفوذ موبایل ها در زندگی دیجیتالی امروز از هر چیز دیگری سهم بیشتری دارد. ما با موبایل ها نه تنها به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می پردازیم، بلکه از طریق این دستگاه ها می توانیم به آخرین اخبار دنیا، اطلاعات، آموزش ها و … دست پیدا کنیم. همچنین سرگرمی های مدرن مثل بازی های ویدئویی و آنلاین و یا تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را نیز می توان در موبایل ها تجربه کرد. اما مبحثی که بعد از این موارد حضور بزرگی در دنیای موبایل های هوشمند امروزی دارد، مبحث بازاریابی با موبایل یا Mobile Marketing است.

چند سالیست که با گسترش اسمارت فون ها و تبلت ها، تعداد کاربران اینترنتی نیز به طور چشم گیری افزایش داشته است. مقوله موبایل مارکتینگ اگرچه مبحثی نوین و نسبتاً جدید در عرصه تجارت آنلاین به حساب می آید، اما تأثیر شگفت انگیز آن در موفقیت کسب و کارهای آنلاین مثال زدنی است.

بازاریابی اینترنتی مبحثی بسیار گسترده می باشد که فعالیت درست و اصولی در آن برای هر تجارتی شانس موفقیت را به همراه خواهد داشت. اما با ورود موبایل ها به این حوزه، اوضاع کمی متفاوت شده است. شاید در حال حاضر کسب و کارهایی وجود داشته باشند که هیچ فعالیتی در موبایل مارکتینگ ندارند اما بازدهی مناسبی از کار خود دارند. دلایلی مهم و قابل توجه وجود دارند که چرا هر تجارتی باید نگاهی ویژه به این موضوع داشته باشد.

Mobile Marketing

چرا هر تجارت آنلاینی باید فعالیت خود را در زمینه بازاریابی با موبایل شروع کند؟

طبق گزارشات سالیانه، بیش از سه چهارم مردم آمریکا از موبایل های هوشمند استفاده می کنند. این رقم در ایران نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است. طبق یک گزارش، تعداد دارندگان موبایل در ایران به بیش از 45 میلیون نفر رسیده است که نزدیک به 35 میلیون نفر از این تعداد به گوشی هوشمند و اینترنت موبایل دسترسی دارند. این رقم خیره کننده نشان می دهد که مبحث موبایل مارکتینگ در ایران نیز با پیشرفت قابل ملاحظه ای که استفاده از گوشی های هوشمند داشته است می تواند مهم باشد.

همچنین با توجه به آمار و ارقام جهانی، تعداد کاربران موبایل به نسبت کاربران دسکتاپ 64% به 36% می باشد. این نتایج نشان می دهد که هیچ کسب و کار آنلاینی برای ماندن در چرخه رقابت تنگاتنگ در حوزه تجارت آنلاین بدون بهره گیری از موبایل مارکتینگ به موفقیت دست پیدا نمی کند.

موبایل مارکتینگ هم مثل بازاریابی اینترنتی شامل کمپین های مختلف می شود. همچنین با توجه به حضور گسترده و ثابت شبکه های اجتماعی در موبایل ها، باید بیشتر سهم این شبکه ها را نیز به موبایل مارکتینگ ربط بدهیم. این کمپین ها شامل حضور در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو، ترافیک و بازدید وب سایت، بلاگ یا صفحات شبکه های اجتماعی ، تعامل مستقیم با کاربران و نرخ تبدیل کاربر به مشتری می باشد. اما مواردی که بازاریابی آنلاین در موبایل ها را از دیگر روش های رایج متمایز می کند، مباحث Voice Search، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی می باشد. متخصصین سئو و بازاریابی اینترنتی معتقدند این موارد نقش بسیار مهمی در سئوی حرفه ای و رشد یک تجارت ایفا می کنند.

در این مقاله با نگاهی دقیق تر به مبحث موبایل مارکتینگ می پردازیم و جزئیات و نکات مهم آن را بررسی می کنیم و همچنین راه و روش های کسب موفقیت در این نوع از کسب و کار آنلاین را بازگو خواهیم کرد. در ادامه چک لیست مهمی که برای پیشرفت در بازاریابی با موبایل مورد استفاده قرار گرفته است را خواهیم دید.
 

Mobile Friendly
 

1. مطمئن شوید که وب سایت ها و اپلیکیشن های تجاری شما با موبایل ها سازگار هستند

قبل از هر چیزی، توجه به این نکته که آیا وب سایت و یا اپلیکیشن شما برای کاربران موبایل بهینه سازی شده است یا خیر مهم ترین نقطه شروع می باشد. ما پیش از این نیز بارها به این مسئله اشاره کرده ایم و حالا هم می بینیم که در این چک لیست، این نکته به عنوان اولین قدم حیاتی در این حوزه مطرح شده است. این مورد چیزی است که بسیاری از صاحبان مشاغل به آن توجه زیادی نمی کنند و فقط نمایش کامل وب سایت را برای این مسئله کافی می دانند. اما منظور از سازگاری با موبایل یا به اصطلاح Mobile-friendly شامل موارد مختلفی می شود که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:
 

طراحی واکنش‌گرا با سرعت بارگذاری بالا

طراحی واکنش گرا یا Responsive اولین نکته مهم برای سازگار کردن یک وب سایت با موبایل ها و سئوی دوستانه (SEO-Friendly) می باشد. بر خلاف اقدامات خیلی از وب سایت های محکوم به شکست که فقط صفحه اول یا صفحه اصلی خود را ریسپانسیو می کنند، شما باید تمامی صفحات و بخش های وب سایت خود را به این صورت طراحی کنید. در مورد سرعت بارگذاری نیز باید توجه خیلی زیادی کرد. نسخه موبایلی وب سایت شما باید حداقل 3 برابر سرعت لود شدن سریع تری نسبت به نسخه دسکتاپی داشته باشد.

با توجه به نتایج منتشر شده در بلاگ گوگل، با کمتر شدن سرعت بارگذاری وب سایت از یک ثانیه به 7 ثانیه نرخ خروج سریع کاربران (Bounce Rate) تا 113% به تدریج افزایش پیدا می کند. این مقدار کافیست تا کاربران جدید فقط یک بار وارد وب سایت شما شده و دفعات دیگر از بازدید وب سایت شما اجتناب کنند. پس تا می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید. استاندارد سرعت بارگذاری یک صفحه وب با توجه به میانگین سرعت اینترنت فعلی، چیزی بین 3 الی 5 ثانیه است. اگر زمان لود شدن وب سایت شما بیشتر از این مقدار است، سعی کنید آن را سبک تر کنید.

پیشنهاد: 30 نکته مهم در بهبود طراحی سئو دوستانه

طراحی واکنش گرا
 

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) حرفه ای

کاربران موبایل از جستجو در اینترنت، معمولاً به دنبال به دست آوردن اطلاعات لازم در کمترین زمان ممکن هستند. با توجه به این موضوع، نرخ خروج سریع کاربران یا همان Bounce Rate در موبایل ها 40% بیشتر از دسکتاپ ها می باشد. همین موضوع ممکن است فرآیند جذب کاربر را با کمی تزلزل رو‌ به‌ رو کند. با این تفاسیر، بدیهی‌ است که کاربران موبایلی صفحاتی که بهینه سازی نشده باشند را تحمل نمی کنند و به سرعت آن وب سایت را ترک خواهند کرد.وجود مواردی همچون بی توجهی به استفاده صحیح از جای گزاری لینک ها، دکمه ها، عکس ها و … عدم بهینه سازی در رابط کاربری می باشد.

همچنین فیت نبودن تصاویر و از کادر خارج شدن آن ها یکی از آزاردهنده ترین مشکلات سایت های ناموفق در این زمینه است. از دیگر مشکلاتی که تجربه کاربری را به شدت با مشکل رو به رو می کند، کوچک بودن متن ها و ناخوانا بودن آن ها است. معمولاً تمام سایت هایی که به درستی ریسپانسیو نشده باشند این مشکل را دارند و کاربر مجبور است برای خواندن بخشی از متن زوم کرده و دوباره از حالت زوم خارج شود. این فرآیند بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید کاربران را آزرده خاطر خواهد کرد. چنین مشکلی باعث پیچیده نشان داده شدن وب سایت و به هم ریختگی آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 10 روش بهبود تجربه کاربری برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی

UX UI

بهینه سازی موبایلی برای موتورهای جستجو

همه می دانیم که برای موفقیت در تجارت آنلاین باید با مبحث سئو به خوبی آشنا بوده و کمپین های مورد نیاز آن را انجام دهیم. سئو در روند موبایل مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.  توجه به نکات و اصول استاندارد آن لازمه موفقیت در بازاریابی اینترنتی می باشد. صفحات نتایج موتورهای جستجو در نسخه موبایل متفاوت از نسخه دسکتاپ می باشد. بنابراین باید در این مورد آگاهانه اقدام کرد تا سئوی مطالب شما در هر دو نسخه به خوبی تأیید شود.

در این بخش باید به مسائلی همچون کیفیت، فرمت و سایز تصاویر دقت کافی داشت و برای تمامی عکس ها از متن جایگزین یا Alt استفاده کنید. با توجه به این که تعداد و گستردگی تلفن های هوشمند و کاربران آن ها روز به روز در حال افزایش است، داشتن یک وب سایت بهینه شده برای این دسته از کاربران اجتناب ناپذیر خواهد بود. بی توجهی به این مسئله مساوی با از دست دادن هزاران فرصت و مشتری خواهد بود.

2. محتوای مطالب خود را برای دستگاه های موبایل بهینه و شخصی سازی کنید

بازاریابی محتوا گزینه ای جدا نشدنی از مقوله تجارت آنلاین می باشد که تا کنون توانسته است هزاران تجارت نوپا را در مدت زمانی نه چندان زیاد به اوج برساند. محتوای قدرتمند یک وب سایت نه تنها باعث بهبود چشم گیر رتبه و جایگاه از نظر سئو و موتورهای جستجو می شود، بلکه باعث جذب مخاطبان و خوشنود کردن آن ها با ارائه اطلاعات مورد نیاز کاربران می شود.

بیشتر بخوانید: 4 دلیل برای اینکه چرا باید در تجارت شما روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری شود

اما در شرایطی که اکنون موبایل ها به حکمرانی دنیای دیجیتالی مشغول هستند، شما به عنوان یک وب مستر باید محتوای مطالب وب سایت خود را در این زمینه قوت ببخشید. در غیر این صورت ممکن است به راحتی ارزش کار پر زحمت شما به هدر برود. برای این که با این مشکل مواجه نشوید و همچنین بتوانید از این بستر پرسود به منظور موفقیت تجارت خود استفاده کنید، باید دو نکته مهم زیر را در نظر داشته باشید :

  • اولین نکته بهینه سازی صفحات حاوی محتوای مطالبی که از سرعت بارگذاری کمی برخوردار بوده و به سختی قابل شناسایی و معرفی شدن هستند می باشد. برای این کار باید از طراحی مدرن و انحصاری موسوم به افزایش سرعت صفحات موبایل (به اختصار AMP) استفاده کنید. از این طریق می توانید سرعت بارگذاری و لودینگ صفحات مهم خود را در موبایل ها افزایش داده و محتوای مطالب خود را برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
  • نکته دوم، بهینه سازی محتوای موبایلی برای قابلیت جستجوی صوتی یا Voice Search می باشد. با افزایش به کارگیری هوش مصنوعی در موبایل ها و همچنین پیشرفته تر شدن دستیارهای صوتی، کاربران زیادی از این قابلیت استفاده می کنند. متخصصین این حوزه پیش بینی می کنند که تا سال 2020 نیمی از جستجوهای موبایلی از طریق دستورات صوتی و جستجوی صوتی صورت خواهد گرفت. برای اینکه شما نیز از این قافله عقب نمانید، باید برای بخش کلمات کلیدی از کلمات بلندتر و مفهومی تری که کاربران بیشتر از آن ها استفاده می کنند و تفلظ آن ها راحت تر است استفاده کنید.
     

Voice Search

نکته دیگری که کاربران را به سمت شما سوق می دهد، مطالب شخصی سازی شده و ویژه ای هستند که توسط شما ارائه و معرفی می شوند. منظور ما از مطالب شخصی سازی شده مطالبی هستند که از طریق کانال های ارتباطی دیگر در دسترس کاربران قرار می گیرند. این کانال های ارتباطی شامل ایمیل ها، پیام رسان ها و حتی SMS ها می باشند. هر کدام از این روش ها بازاریابی مخصوص به خودشان را دارند. اگر به درستی از این آیتم ها استفاده کنید، خواهید دید که چه مقدار ورودی مؤثر از این طریق عاید شما خواهد شد. اما نکته اینجاست که اگر در این زمینه اشتباه کنید و یا بدون برنامه ریزی و تفکر اقدامی انجام دهید، ممکن است به راحتی با پیام های تبلیغاتی هرز و بی استفاده اشتباه گرفته شده و از سوی کاربران اسپم شناخته شوید. اغلب کاربران نیز با یک دکمه این مدل پیام ها را مسدود کرده و در این صورت هرگونه شانس مجدد برای برقراری ارتباط با چنین کاربری از بین خواهد رفت.

3. بهینه سازی محلی را در اولویت قرار دهید

بیش از 40% جستجوهای موبایلی به محصولات و خدمات محلی مربوط می شود، به این معنی که بهینه سازی موتورهای جستجو در زمینه جستجوهای محلی برای دستگاه های موبایلی نباید نادیده گرفته شود یعنی شما به عنوان صاحب یک تجارت باید نه تنها یک دید گسترده و جهانی نسبت به تجارت خود داشته باشید، بلکه بخش مهمی از فعالیت خود را برای کاربران کشور و همچنین شهر خودتان صرف کنید. در این مورد، نکات مهم زیر را مد نظر داشته باشید :

  • از کلمات کلیدی کوتاه تر برای جستجوهای معمول و کلمات کلیدی بلندتر برای جستجوهای مربوط به جستجوی صوتی استفاده کنید.(بخش بسیار زیادی از جستجو های محلی به صورت صوتی انجام می شود.)
  • سعی کنید تعداد کلمات مربوط به صفحات اطلاعاتی خود (مثل صفحات درباره ما، تماس با ما و…) را تا حد امکان کاهش داده  (بین 300 الی 500 کلمه) و از توضیحات طولانی و بی هدف خودداری کنید.
  • از کلمات کلیدی محلی (Local Keywords) در عناوین برچسب ها (Tags)، متن های جایگزین روی تصاویر و همچنین عناوین صفحات وب و داخل متن مطالب سایت استفاده کنید.
  • نام شرکت (تجارت یا برند)، آدرس و شماره های تماس خود را در بخش هدر و فوتر قالب اضافه کنید. همچنین می توانید این اطلاعات را در یکی از سایدبارهای کناری قالب سایت نیز قرار دهید.
  • بیشترین تمرکز خود را روی بهبود تجربه کاربری مخاطب قرار دهید نه ربات های گوگل، منظور از این تجربه کاربری افزایش سرعت بارگزاری صفحات، مطالب و محتوای چشم نواز همراه با تصاویر و عدم پیچیدگی در نحوه نمایش مطالب می باشد.

Local Search Optimization

فراموش نکنید که این بحث کاملاً به SEO مرتبط است و نیاز به اقدامات لازمه برای بهینه سازی موتورهای جستجو دارد. برای تأثیر بهتر و قرار گیری در لیست تجارت های مورد تأیید گوگل، حتماً از سرویس Google My Business استفاده کرده و آن را بهینه سازی کنید.(البته این سرویس برای کسب و کارهای داخل ایران قابل استفاده نیست و می توانید به جای آن کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کنید.)

مقاله مرتبط: 9 نکته مهم و ضروری سئو برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

4. کمپین های تبلیغات کلیکی و بازاریابی با شبکه های اجتماعی را پیاده سازی کنید

همواره کسب درآمد از طریق سیستم های تبلیغاتی آنلاین برای هر وب مستری یک گزینه غیر قابل انکار می باشد. به محض اینکه فرصت را مناسب قلمداد کردید و به مقدار کافی ترافیک و بازدید روانه سایت شما شد، می توانید از سیستم تبلیغات کلیکی بهره مند شوید. اما به یاد داشته باشید که استفاده از تبلیغاتی مثل پاپ آپ ها و دیگر انواع تبلیغات اجباری با ریزش زیادی از کاربران شما همراه خواهد بود پس بهتر است برای این مدل تبلیغات ریسک نکنید. تبلیغات کلیکی Adwords بهترین پیشنهاد برای تجارت هایی است که نه خیلی تازه کارند و نه خیلی بزرگ و پر ترافیک. همچنین بعد از شناساندن وب سایت خود و معرفی برند، زمان شروع فعالیت در کمپین های شبکه های اجتماعی  فرا می رسد. ما در ادامه نکات مهمی در این زمینه ها یادآور می شویم تا بتوانید با انجام آن ها، در پیاده سازی این کمپین ها موفق عمل کنید.

نکات مربوط به کمپین های تبلیغاتی در موبایل :

  • درست همانند طراحی خود سایت، بهینه سازی مطالب و دیگر موارد مشابه، تبلیغات موبایلی نیز منحصر به فرد می باشند. تبلیغات بصری در موبایل ها باید به گونه ای طراحی شوند که نه خیلی کوچک باشند که نادیده گرفته شوند و نه خیلی بزرگ که فضای زیادی اشغال کرده و کاربر را آزرده کنند. شما باید در این تبلیغات از کلمات کلیدی خود استفاده کنید تا بازدهی آن ها از طریق موتورهای جستجو نیز افزایش پیدا کنند. سپس توضیحات مختصر و مفیدی از محصول مرتبط به نمایش بگذارید. از جمله نکات ترقیب کننده برای کاربران موبایلی نمایش دادن جملاتی همچون “این محصول را با موبایل خود خریداری کنید” یا “برای سفارش این محصول از طریق موبایل خود کلیک کنید” و همچنین “خرید آسان از طریق موبایل” می باشد.
  • از افزونه های فرعی تبلیغات (Ad Extensions) استفاده کنید. این افزونه ها که قابل نصب روی سیستم مدیریت محتوای وب سایت شما خواهند بود می توانند رابط کاربری تبلیغات را بهینه کرده و استفاده و نمایش آن ها را آسان تر کنند. از جمله محبوب ترین این افزونه ها، افزونه های محلی و همچنین سیستم درآمدزایی با معرفی (Affiliate) می باشند. سیستم های همکاری در فروش یا (Affiliate) هنوز در ایران راه اندازی نشده اند می توانید از سرویس های تبلیغات Native به جای Ad Extention ها و تبلیغات کلیکی به جای همکاری در فروش در ایران استفاده کنید.
  • از پین های تبلیغاتی گوگل استفاده کنید. از این طریق می توانید لوگوی برند خود را در نقشه های گوگل قرار داده و نه تنها دسترسی کاربران به شما و وب سایت خود را افزایش می دهید، بلکه به شهرت و اعتبار برند خود نیز کمک زیادی می کنید.
  • از ابزار تبلیغات هوشمند گوگل موسوم به AdWords Smart Bidding استفاده کنید. این سیستم تبلیغاتی یک نوع تبلیغات هوشمند می باشد که به کمک آن می توان تبلیغات خود را به کاربران و مشتریان هدفمند نمایش داد.
     

Google AdWords

نکات مربوط به بازاریابی شبکه های اجتماعی در موبایل :

  • روی بازاریابی ویدئویی سرمایه گزاری کنید. برخی از وب سایت های فعال در حوزه بازاریابی اینترنتی معتقدند که تا پایان سال 2019 نزدیک به 80% از بازدیدهای کسب شده توسط موبایل ها به بازدیدهای ویدئویی مربوط می شود.
  • از اهمیت ویدئوهای لایو و زنده قافل نشوید. با توجه به گزارشات Facebook ویدئوهای زنده نزدیک به سه برابر ویدئوهای معمول محبوبیت دارند. در مجموع بیش از 32 میلیارد بازدید از ویدئوهای فیسبوک در سال انجام می شود.
  • در تجارت آنلاین مبحثی با عنوان Micro-moments وجود دارد. طبق تعریف Micro-moments اشاره به این موضوع دارد که کاربران بعضی اوقات خیلی سریع خواهان به دست آوردن اطلاعات خاصی هستند. برخی دنبال خواندن یک خبر، برخی دیدن یک آموزش و برخی دیگر به دنبال مشاهده سریع یک ویدئو هستند. همچنین در بسیاری از مواقع کاربران می خواهند برای لحظاتی حواس خود را پرت کرده و یا برای مدت کوتاهی با وب گردی و … سرگرم شوند. این موقعیت ها لحظاتی مهم و مؤثر برای تجارت ها و برندها می باشد تا بتوانند از این طریق سهمی در بازار کاربران داشته باشند. Micro-moments اغلب توسط موبایل ها صورت می پذیرند. تحقیق و پژوهش گوگل در مورد رفتار کاربران نیز این مورد را تأیید کرده است. طبق این تحقیق، 96% کاربران در Micro-moments با موبایل خود به دنبال چیزی که در آن لحظه خواستارش هستند می روند. شما باید از این فرصت به منظور افزایش محبوبیت و کاربردی تر کردن برند خود استفاده کنید.

مقاله مرتبط: شناخت رفتار مشتریان با یک ترفند ساده

نتیجه گیری

در دنیای الکترونیکی امروزی که بیشترین سهم خود را به موبایل ها اختصاص داده است، اگر وب سایت شما برای کاربران موبایلی بهینه سازی نشده باشد، بدون شک مقدار بسیار زیادی از فرصت ها و مشتری هایتان را به راحتی از دست داده و سهم موفقیت خود را دو دستی تقدیم رقبایتان خواهید کرد. در حال حاضر موبایل مارکتینگ بستری بسیار مناسب و نوین در بازاریابی اینترنتی می باشد و با سرعت غیر قابل باوری در حال گسترش است. حتی بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که طی سال های آینده، تقریباً تمام معاملات تجاری آنلاین از طریق موبایل ها صورت خواهد گرفت. بازاریابی با موبایل بهینه سازی های SEO برای مطالب، بهینه سازی های طراحی مربوط به رابط کاربری و تجربه کاربری وب سایت ها و همچنین شبکه های اجتماعی را شامل می شود.

موبایل مارکتینگ می تواند به راحتی شما را از فرش به عرش ببرد و در صورتی که توجهی به آن نکنید، برعکس این اتفاق رخ خواهد داد.

 

مشاهده نسخه PDF مقاله: موبایل مارکتینگ چیست و چطور در آن موفق شویم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *