موتور جستجو چیست و چگونه کار می‌کنند؟ (+الگوریتم‌ها)

موتور جستجو چیست و چگونه کار می‌کنند؟ (+الگوریتم‌ها)

موتورهای جستجو روش‌های خیلی پیچیده ای برای نمایش نتایج جستجو شده توسط کاربران دارند، اگر بخواهید در نتایج جستجو رتبه سایت خود را افزایش دهید ابتدا باید بدانید موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند.

ما به این مسئله پی برده‌ایم که، دلیل اصلی اینکه کسب و کار شما از بازاریابی دیجیتال بهره‌ای نمی‌برد این است که شما نمی‌دانید موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند.

این موتورهای جستجو هستند که موفقیت وبسایت و کسب و کار اینترنتی شما را تضمین می‌کنند.

اگر در صفحات نتایج رتبه بالایی ندارید و دیده نمی‌شوید، مسلما ترافیک وبسایت شما پایین است. و ترافیک پایین به معنی سود کمتر است.

با فهمیدن نحوه عملکرد موتورهای جستجو، قادر خواهید بود تا وبسایت خود را بهبود بخشیده و در فضای اینترنت خود را مطرح کنید.

به یاد داشته باشید که اصل اول موفقیت در هر کسب و کاری، شناخت بستری است که در آن فعالیت می‌کنید.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ | پرگاس

موتور جستجو چیست؟

قبل از اینکه به چگونگی عملکرد موتورهای جستجو بپردازیم، در وهله اول باید بدانیم که اصلا موتور جستجو چیست و چگونه بوجود آمده است.

موتور جستجو اساسا هر برنامه کامپیوتری است که برای پیدا کردن اطلاعاتی مشخص در هر پلتفرمی استفاده می‌شود.

از نوار جستجوی موجود در لیست مخاطبین تلفن همراهتان گرفته تا شبکه‌ای از کامپیوترهای بهم پیوسته به نام اینترنت.

اما امروزه وقتی افراد درباره موتور‌های جستجو صحبت می‌کنند، معمولا اشاره به موتورهای جستجوی وب دارند.
موتورهای جستجو درحقیقت، ماشین‌های پاسخ‌دهی هستند.

موتور جستجو یک سیستم نرم‌افزاری است که وظیفه اصلی آن پیدا کردن محتوا (اعم از محتوای متنی، صوتی، عکس، ویدئو و هر فایل دیگری) در شبکه جهانی وب (WWW) است؛ محتوایی که بیشترین مطابقت را با کوئری شما داشته باشد. (کوئری همان عبارتی است که کاربر جستجو می‌کند)
یک موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده است: پایگاه داده اطلاعات و الگوریتم‌ها.

موتورهای جستجو چگونه بوجود آمدند؟

ایده فهرست کردن اطلاعات اولین بار در جولای سال 1945 در مقاله “ماهنامه آتلانتیک” نوشته Vannevar Bush با عنوان “همانطور که ممکن است فکر کنیم” مطرح شد.

او در این مقاله بر اهمیت اطلاعات در آینده تاکید کرد و دانشمندان را به پیدا کردن راهی برای یکی کردن تمام اطلاعات ترغیب کرد.

در نهایت، یک دانشمند انگلیسی به نام Tim Berners Lee شبکه جهانی وب را در سال 1989 اختراع کرد که از تکنولوژی به نام (Hypertext Transfer Protocol (HTTP استفاده می‌کرد.

علاوه بر این، اوکسی بود که تمامی ابزارهای لازم برای راه‌اندازی وب ازجمله زبان HTML و URL را خلق کرد.
یک سال بعد، اولین موتور جستجو به نام آرچی (Archie) بوجود آمد که اگرچه از نظر فنی اولین موتور جستجو نام گرفت،

اما در حقیقت توانایی نمایش دادن محتوای وب را نداشت و فقط عناوین را فهرست می‌کرد.

به همین خاطر، برای استفاده از آن نیاز بود تا کاربران نام دقیق فایل مورد نظر خود را بدانند.

دیتابیس آرچی در حقیقت فقط متشکل از نام فایل‌های قابل دانلودی بود که از سایت‌های FTP جمع‌آوری شده بودند.

به دنبال موفقیت پروژه آرچی، دو موتور جستجوی مشابه به نام‌های ورونیکا (Veronica) و جاگ‌هد (Jughead) با هدف ایندکس کردن متن ساده بوجود آمدند.
در سال 1991، Tim Berners Lee موفق شد اولین وبسایت تاریخ را ایجاد کرده و در دسترس عموم قرار دهد.

در این وبسایت توضیح داده شده بود که شبکه جهانی وب چیست، چگونه می‌توان یک سرور وب برپا کرد و چطور می‌شود یک مرورگر در اختیار داشت.
در سال 1993، اولین ربات (که ما آن را با نام عنکبوت نیز می‌شناسیم) به نام World Wide Web Wanderer ساخته شد.

هدف از ایجاد این ربات، ارزیابی میزان رشد و پیشرفت وب بود.

طولی نکشید که این ربات ارتقا پیدا کرد تا بتواند URLهای فعال را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در یک دیتابیس به نام وندکس (Wandex) نگهداری کند.

اما رفته رفته ربات واندرر که قرار بود خود راه حل باشد، به مشکلی بزرگ تبدیل شد. واندرر، مرتبا سایت‌ها را مختل می‌کرد و دسترسی به آن‌ها را غیرممکن می‌ساخت.

در این بین، موتور جستجویی به نام W3Catalog که می‌توان گفت اولین موتور جستجوی وب تاریخ است (همانطور که گفته شد،

موتورهای جستجوی قبلی قابلیت نمایش محتوای وب را نداشتند)، در اواسط سال 1993 بوجود آمد. اگرچه W3Catalog سعی کرده بود تا علاوه بر استفاده از ربات‌ها، فهرستی باکیفیت از وبسایت‌های موجود داشته باشد،

اما همچنان نتوانست مشکل اختلال ربات‌ها را حل کند.

برای رفع این مشکل، دومین موتور جستجوی وب، یعنی آلی‌وب Aliweb بوجود آمد که مخفف (Archie-Like Indexing of the Web) و به معنای “ایندکس کردن صفحات وب به روش آرچی” بود.

بمنظور حل مشکلات ربات‌ها، آلی‌وب امکانی را فراهم کرد که صاحبان وبسایت‌ها، خود بطور دستی وبسایتشان را ایندکس کنند تا دیگر نیازی به استفاده از ربات نباشد.
در اواخر سال 1993، JumpStation بالاخره توانست اولین موتور جستجویی باشد که تمامی این سه ویژگی که برای یک موتور جستجو حیاتی است را کاملا به عهده ربات‌ها بگذارد؛ یعنی کرال کردن، ایندکس کردن و جستجو کردن.

اما به دلیل محدودیت منابع، ایندکس کردن و جستجو کردن آن فقط محدود به هدینگ‌ها و عنوان‌های یک صفحه وب می‌شد. طولی نکشید که در سال 1994 اولین موتور جستجو به نام WebCrawler با قابلیت ایندکس کردن و یافتن تمام متن موجود در یک صفحه وب، عرضه شد.
از آن پس، موتورهای جستجوی متعددی یکی پس از دیگری معرفی شدند.

Yahoo!، Infoseek، Altavista، Go.com و Lycos نمونه‌هایی از ده‌ها موتور جستجویی هستند که تا کنون معرفی شده‌اند.

در سال 1996، رابین لی الگوریتمی به نام RankDex برای امتیاز‌دهی به سایت‌ها خلق کرد تا هرکدام رتبه خاص خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بدست آورند.

این اولین موتور جستجویی بود که برای ارزیابی کیفیت وبسایت‌ها، از لینک‌ها استفاده می‌کرد. در همان سال، لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin) فعالیت خود را بر روی موتور جستجویی به نام BackRub آغاز کردند.

این موتور جستجو، از الگوریتمی به نام PageRank استفاده می‌کرد که در حقیقت از روی RankDex الگوبرداری شده بود و برای رتبه‌بندی سایت‌ها، از بک‌لینک‌ها استفاده می‌کرد.
حدود دو سال بعد، در نزدیکی‌های سال 1998، دامنه Google.com ثبت شد که در حقیقت نام جدید BackRub بود.

گوگل توانست به پراستفاده‌ترین موتور جستجو در تمام پلتفرم‌ها تبدیل شود و محبوبیت فراوانی در بین کاربران کسب کند.

جالب است بدانید که کلمه Google در حقیقت حاصل اشتباه تایپی بوده که به هنگام خرید این دامنه صورت گرفته است!

کلمه اصلی Googol بوده که به عدد 1 با صدتا صفر گفته می‌شود.

این مفهوم را می‌توانید بطور واضح در طراحی لوگوی گوگل در قسمت زیرین صفحات نتایج جستجوی آن مشاهده کنید که حروف O همانند صفرهایی پشت سر هم تکرار شده‌اند و هر کدام به یک صفحه اشاره دارند.

انتخاب این نام می‌تواند بیانگر این باشد که این موتور جستجو برای فراهم آوردن مقادیر اعظمی از اطلاعات برای کاربران طراحی شده است.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

برای کشف، دسته‌بندی و رتبه‌بندی میلیون‌ها وبسایتی که در فضای اینترنت وجود دارند، موتورهای جستجو باید ابتدا بطور دقیق بفهمند چه نوع اطلاعاتی در دسترس است و در گام بعدی، آن اطلاعات را بطور منطقی به کاربران ارائه دهند.

این فرآیند ازطریق 3 اقدام بنیادی انجام می‌پذیرد:

  1. کرال کردن (Crawling)
  2. ایندکس کردن (Indexing)
  3. رتبه‌بندی کردن (Ranking)

با استفاده از این اقدامات، موتورهای جستجو محتواهای تازه منتشر شده را کشف می‌کنند، آن‌ها را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند و در نهایت برای استفاده کاربران طبقه‌بندی می‌کنند.

حال، اجازه دهید تا باهم به بررسی هر یک از این اقدامات بپردازیم:

  • کرال کردن: موتورهای جستجو ربات‌هایی در اختیار دارند که به خزنده (Crawler) و عنکبوت نیز معروفند. آن‌ها ربات‌های خود را برای ارزیابی محتوای وبسایت‌های تازه ایجاد شده و یا محتواهایی که به تازگی تغییر کرده باشند ارسال می‌کنند. وظیفه این ربات‌ها این است که صفحات وب را به دقت بررسی کنند تا دریابند که هر کدام در چه زمینه‌ای بوجود آمده‌اند و چه موضوعی دارند. سپس، با دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات، به صفحات دیگر رفته و آن صفحات را نیز کرال می‌کنند.
  • ایندکس کردن: بعد از اینکه یک وبسایت کرال شد، موتورهای جستجو باید تصمیم بگیرند که چطور آن اطلاعات را طبقه‌بندی کنند. فرآیند ایندکس کردن به ذخیره‌سازی صفحات کرال شده در دیتابیس‌های موتورهای جستجو گفته می‌شود. هر موتور جستجو دیتابیس مخصوص به خود را دارد.
  • رتبه‌بندی کردن: وقتی یک کاربر جستجویی انجام می‌دهد، موتورهای جستجو به سراغ دیتابیس خود رفته تا اطلاعات مرتبطی را از بین تمام آن صفحاتی که قبلا ایندکس کرده بودند، ارائه کنند. اما این اطلاعات به چه ترتیبی باید ارائه شوند؟ تمام صفحات یافت شده، براساس یک سیستم رتبه‌دهی برای کاربران فهرست می‌شوند و به هیچ وجه ترتیبی تصادفی ندارند. موتورهای جستجو فرآیند رتبه‌بندی را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف و براساس کیفیت و مرتبط بودن با کوئری کاربر انجام می‌دهند.

موتورهای جستجو چگونه محتوا را ارزیابی می‌کنند؟

عنکبوت‌ها برای ارزیابی محتوای صفحات، همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها براساس کلمات به کار رفته شده در عنوان‌، زیرعنوان‌ها و متن صفحه، به دنبال الگوهای مشخصی می‌گردند.

آیا کلمه یا عبارتی خاص مرتبا تکرار شده است؟ مثلا اگر کلمه “شیر” تکرار قابل توجهی در محتوای صفحه دارد، پس احتمالا محتوا درباره سلطان جنگل است.

اما اگر علاوه بر این، از کلسیم و استحکام استخوان‌ها نیز صحبت شده باشد، پس محتوا درباره شیر پاستوریزه است.

اگر می‌خواهید کاربران صفحه “شیر پاستوریزه” شما را پیدا کنند، تنها بسنده کردن به این موضوع کافی نیست.

اینکه موتورهای جستجو متوجه موضوع صفحه شما شوند، تنها بخشی از فرآیند لازم است.

موتورهای جستجو حالا باید تعیین کنند که از بین تمام صفحات مربوط به شیر پاستوریزه، کدام‌ها ارتباط بیشتری با کوئری کاربران دارند و کدام‌ها را باید اول ارائه دهند.

نتایج جستجو به واسطه اعتبار و محبوبیت صفحات فهرست می‌شوند. فاکتورهای رتبه‌بندی بسیار پیچیده و دائما درحال تغییر هستند.

اما چیزی که ثابت است، این است که همگی آن‌ها رضایت کاربر را هدف قرار می‌دهند.

فرض کنید شما کسی هستید که به دنبال اطلاعاتی درباره شیر پاستوریزه می‌گردید. بدون شک، بالاترین کیفیت، بیشترین دقت و کامل‌ترین توضیحات را می‌خواهید.

پس هرچه محتوای شما برای کاربران کاربردی‌تر باشد، به منزله این است که شما فاکتور‌های بیشتری را رعایت کرده‌اید.

الگوریتم چیست و چه نقشی در نحوه عملکرد موتورهای جستجو دارد؟

همانطور که گفته شد، هر موتور جستجو از مجموعه خاصی از فاکتورها برای رتبه‌بندی نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند.

این فاکتورها براساس الگوریتم‌ها تعریف می‌شوند. الگوریتم فرآیند یا فرمولی است که توسط آن، اطلاعات ذخیره شده به روش‌های منطقی و معناداری بازیابی و مرتب می‌شوند.

این الگوریتم‌ها دائما در حال تغییر و بروزرسانی هستند تا کیفیت نتایج جستجو را هرچه بیشتر بهبود بخشند.

فاکتورهای ناشی از الگوریتم‌ها، از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل می‌شوند.

بک‌لینک‌ها و سوشال سیگنال‌ها (فعالیت‌های انسانی در شبکه‌های اجتماعی)، فاکتورهای خارجی محسوب می‌شوند. به این معنا که بیرون از صفحه وبسایتمان ملزم به رعایت آن‌ها هستیم.

درمقابل، چارچوب‌هایی که باید در داخل صفحه رعایت شوند، فاکتورهای داخلی محسوب می‌شوند؛

مثل چگالی کلمه کلیدی و لینک‌های داخلی. برعکس فاکتورهای خارجی، از آنجاییکه تمام این فاکتورها در وبسایت شما قرار دارند، کنترل کاملی بر آن‌ها دارید.

بطور کلی، نحوه عملکرد الگوریتم‌ها اینگونه است:

گام نخست: تجزیه و تحلیل کوئری کاربران

نخستین گام برای موتورهای جستجو، فهمیدن نوع اطلاعاتی است که کاربر جستجو می‌کند. به این منظور، کوئری کاربر را به چندین کلمه کلیدی معنی‌دار تجزیه می‌کنند. کلمه کلیدی، کلمه‌ای است که معنی و هدف مشخصی داشته باشد. برای مثال، وقتی کاربری عبارت “چگونه محتوایی ارزشمند تولید کنیم” را جستجو می‌کند، موتورهای جستجو از کلمه “چگونه” می‌فهمند که آن کاربر به دنبال راهنمایی است. بنابراین، نتایجی را ارائه می‌دهند که شامل دستورالعمل‌های مربوطه باشند. یا وقتی کاربر عبارت “خرید لپ تاپ” را جستجو می‌کند، موتور‌های جستجو از کلمه “خرید” می‌فهمند که او به دنبال خریدن است. به همین خاطر، نتایجی را ارائه می‌دهند که شامل فروشگاه‌های آنلاین باشند.

سیستم هوش مصنوعی خودآموز ماشینی (Machine Learning) که در الگوریتم‌های موتورهای جستجو بکار رفته است، به آن‌ها کمک کرده است تا کلمات کلیدی مرتبط را به یکدیگر ربط بدهند. مثلا، آن‌ها می‌دانند که معنی عبارت “چگونه آنتی‌ویروس را بروزرسانی کنیم” با معنی عبارت “چگونه آنتی‌ویروس را آپدیت کنیم” یکسان است. آن‌ها همچنین، به قدری هوشمند هستند که متوجه غلط‌های املایی بشوند و افعال جمع را نیز از مفرد تشخیص دهند.

گام دوم: پیدا کردن صفحات مطابق

دومین گام، گشتن در دیتابیس‌های خود و تصمیم‌گیری درباره این است که کدام صفحات می‌توانند بهترین پاسخ به جستجوی انجام شده باشند. این گام، هم برای موتورهای جستجو و هم برای صاحبان وبسایت‌ها، مرحله بسیار مهمی در کل فرآیند جستجو محسوب می‌شود. موتورهای جستجو باید بهترین نتایج ممکن را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهند تا در جلب رضایت کاربران خود موفق عمل کرده باشند. در مقابل، صاحبان وبسایت‌ها نیز می‌خواهند سایتشان جزو این نتایج باشد تا ترافیک بیشتری دریافت نمایند.

اینجا همچنین، مرحله‌ای است که بکارگیری موثر تکنیک‌های سئو می‌تواند بر تصمیم الگوریتم‌ها اثر بگذارد.

موارد زیر، مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در این مرحله اثرگذار خواهند بود:

  • مرتبط بودن عنوان و محتوا: اینکه تا چه حد عنوان و محتوای صفحه به کوئری کاربران مرتبط است.
  • نوع محتوا: اگر کاربران به دنبال عکس هستند، نتایج شامل عکس‌ها خواهند بود نه متن.
  • کیفیت محتوا: محتوا باید کامل، مفید، آموزنده و بی‌طرفانه باشد.
  • کیفیت وبسایت: کیفیت کلی یک وبسایت اهمیت بسیاری دارد و حتی‌المقدور باید طبق استانداردهای آن موتور جستجو باشد.
  • تاریخ انتشار: برای کوئری‌های مرتبط با اخبار یا سایر مواردی که بروز بودن محتوا اهمیت خاصی دارد (مثل سایت‌های هواشناسی یا نرخ ارز)، تاریخ انتشار محتوا نیز در رتبه‌بندی سایت دخیل است.
  • محبوبیت صفحه: این مورد به میزان ترافیک یک سایت بستگی ندارد؛ بلکه به درک دیگر وبسایت‌ها از آن صفحه خاص برمی‌گردد. صفحه‌ای که بک‌لینک‌های متعددی از وبسایت‌های دیگر دارد، از صفحات دیگری که هیچ لینکی نداشته یا لینک کمتری دارند محبوب‌تر به حساب می‌آید.
  • زبان صفحه: صفحه به زبان کاربران خاص خودش نوشته شود.
  • سرعت صفحه: صفحاتی که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، شانس بیشتری در مقایسه با صفحات کند دارند.
  • نوع دستگاه: کاربرانی که با تلفن همراهشان جستجو می‌کنند، نتایجی را دریافت خواهند کرد که ضرورتا واکنش‌گرا یا ریسپانسیو باشند.
  • موقعیت جغرافیایی: نتایجی که با موقعیت جغرافیایی کاربران مطابقت بیشتری داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.

بخش اول: درخواست و ثبت جستجو

موتورهای جستجو دارای دو اصل کلی در نحوهٔ عملکرد می‌باشند. دریافت درخواست و پاسخ‌دهی به آن. در این دو اصل ابتدا کاربران موردی که می‌خواهند را در موتورهای جستجو ثبت کرده، سپس پاسخ مربوط با محاسبات موتورهای جستجو در نتایج بازخورد داده می‌شود.

تصور کنید که شبکه جهانی اینترنت (World Wide Web) یک سیستم مترو از یک شهر بزرگ است.

در این سیستم تعداد زیادی توقف و شروع دوباره وجود دارد. فرض کنید هر توقف یک سند از یک جستجوی منحصر به فرد است. موتورهای جستجو باید راهی برای حرکت و توقف به موقع در این سیستم داشته باشند. پس آن‌ها از بهترین راه موجود برای سرعت بخشیدن به دستیابی به اطلاعات مورد نظر استفاده می‌کنند یعنی لینک‌ها!

اهمیت لینک ها برای موتورهای جستجو

ساختار لینک‌ها در شبکهٔ وب برای اتصال تمام صفحات وب به یکدیگر در یک شبکهٔ واحد است.

با کمک لینک‌ها، روبات‌های هوشمند و خودکار موتورهای جستجو که با نام‌های “خزندگان (Crawlers)” یا “عنکبوت‌ها (Spiders)” شناخته می‌شوند، می‌توانند به میلیون‌ها اسناد مرتبط و پیوسته دست پیدا کنند.

درست در زمانی که موتورهای جستجو این صفحات جستجو شده را پیدا می‌کنند، آن‌ها را کدیابی کرده و اطلاعات انتخاب شده را در هارد درایوهای عظیم و گسترده ذخیره می‌کنند، تا در صورت نیاز آن‌ها را در جستجوهای بعدی در کمترین زمان ممکن نمایش دهند.

برای انجام این کار مهم یعنی ذخیره و نگهداری از میلیاردها صفحه که می‌توان در کسری از ثانیه آن‌ها را دید، موتورهای جستجو در تمام دنیا مراکز اطلاعاتی (دیتا سنتر) تأسیس کرده‌اند.

این تجهیزات غول آسای ذخیره سازی دارای هزاران دستگاه پردازشی از مقادیر زیادی اطلاعات هستند. با این همه، وقتی یک فرد در هر یک از موتورهای جستجوی اصلی یک جستجو انجام می‌دهد، خواهان رؤیت نتیجه در همان لحظه می‌باشد. حتی یک یا دو ثانیه تأخیر می‌تواند باعث نارضایتی باشد؛ بنابراین موتورهای جستجو سخت در حال کوشش هستند تا پاسخ‌های کاربران را در اسرع وقت ارائه بدهند.

بخش دوم: ارائه پاسخ‌ها توسط موتور جستجو

موتورهای جستجو در واقع ماشین‌های پاسخ گویی هستند. وقتی شخصی به صورت آنلاین به دنبال چیزی است، لازم است تا موتورهای جستجو نتیجهٔ درخواست آن شخص را در بین مجموعه ای از میلیاردها اسناد مختلف بررسی و جست و جو کنند و برای دستیابی نتیجه و ارائهٔ پاسخ می‌بایست دو کار انجام دهند:

اول، تنها نتایج و پاسخ‌هایی که مرتبط با جستجو بوده و برای متن جستجوی کاربر مفید هستند را نمایش دهد و دوم، نتایجی که بیشترین امتیاز و بیشترین درصد جستجو و مفید بودن را داشته‌اند انتخاب کنند. این مورد دوم یعنی همان “مرتبط بودن” و “مهم بودن” در نتایج نمایش داده شده معنی اصلی نحوهٔ عملکرد سئو می‌باشند.

برای یک موتور جستجو، مرتبط بودن، معنی مهم‌تری نسبت به جستجو و یافتن آسوده یک صفحه با کلمات دقیق را دارد. به عبارت دیگر مرتبط بودن نتایج پیدا شده با کلمهٔ جستجو شدهٔ کاربر از اهمیت بیشتری نسبت به جستجوی یک طرفه برخوردار است.

در زمان‌های ابتدایی پیدایش شبکه وب، موتورهای جستجو از همین روش ساده بیشتر جلو نمی‌رفتند و کلمات جستجو شده را به صورت مستقیم مورد بررسی قرار می‌دادند و نتایج آن‌ها به عنوان یک نتیجهٔ کلی ثبت می‌شد. اما بعدها به خاطر اتفاقات و سو استفاده هایی که از موتورهای جستجو صورت گرفت، موتورهای جستجو هوشمند تر شده و راه‌های بهتری برای پیدا کردن نتایج با ارزش برای جستجوگرها (کاربران) فراهم کردند تا با این کار کاربران در زمان کمتر به بهترین نتیجهٔ ممکن برسند و از آن لذت ببرند.

چگونه موتورهای جستجو اهمیت داشتن یک جستجو را تعیین می‌کنند؟

در حال حاضر، به طور معمول یک موتور جستجوی درجه و مقدار اهمیت یک مورد را بر اساس محبوبیت آن مورد تعیین می‌کند. با توجه به این فرمول، هر چقدر یک سایت یا صفحه بیشتر محبوب و پر بازدید باشد، باید از اهمیت و ارزش بالاتری در بخش اطلاعات درون خود نیز برخوردار باشد.

این فرضیه به صورت تقریبی در نتایج و آمار آزمایشات ثابت شده است. موتورهای جستجو به افزایش رضایت مندی کاربرانشان با استفاده از این معیار یعنی اولویت قرار دادن جستجوهای محبوب ادامه می‌دهند.

محبوبیت یا مرتبط بودن یک جستجو به صورت دستی تعیین نمی‌شوند. این مقادیر توسط هوش مصنوعی موتورهای جستجو، محاسبات دقیق ریاضی و الگوریتم‌ها معین می‌شوند. این الگوریتم‌ها معمولاً شامل هزاران بخش مختلف هستند.

برای اینکه بتوان عوامل مهم در رتبه بندی را رعایت کرد و به رتبه های بالایی در نتایج گوگل دست یافت، باید با موضوع به نام سئو آشنایی داشت.

بهینه سازی سایت یا سئو در واقع متد هایی هستند که با انجام و رعایت آنها وب سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده و شما را به همان عوامل محبوبیت که اشاره شد می رساند.

به عنوان مثال وقتی کلمهٔ Universities (دانشگاه) کلمهٔ مورد جستجوی ما باشد، موتورهای جستجو ایالت Ohio را نسبت به Harvard در اولویت قرار می‌دهند. چون ایالت اوهایو هم با کلمه مورد جستجو به صورت کلی مرتبط است و هم عمومیت و محبوبیت بیشتری دارد.

برای مطالعه بیشتر درباره بهینه سازی و سئو سایت به مقاله ی سئو چیست؟ هر آنچه لازم است درباره سئو بدانید، مراجعه کنید.

 موتورهای جست و جوی برتر جهان کدامند؟

اگر از شما سوال بپرسند که آیا موتورهای جست و جو را می­‌شناسید، احتمالا جز گوگل، یاهو یا چند سایت دیگر، موتورهای دیگری را نشناسید. در حالی که در حال حاضر ده‌­ها موتور جست و جو وجود دارد که کاربران زیادی در سراسر جهان از آن­ها استفاده می­‌کنند. مهم­ترین این موتورهای جست و جو شامل موارد زیر است:

موتور جست و جوی گوگل

بدون شک شناخته شده ترین موتور جست و جو در جهان گوگل است که بیش 72.48 درصد کاربران اینترنت از آن برای جست و جوی سایت­‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می­‌کنند. گوگل دارای رتبه الکسا 1 است و به طور میانگین ماهیانه 1.6 میلیارد کاربر از آن استفاده می­کنند. گوگل از الگوریتم­‌های مختلفی استفاده می­کند تا کاربران بتوانند در زمان کوتاهی به نتایج مورد نظر خود برسند.

گوگل معنای کلمات کلیدی، املای آن­ها و ارتباط معنای میان کلمات مختلف را بررسی می­‌کند تا از صحت و کیفیت موضوع مطلع شود. رضایت کاربران قبلی را از مدت زمانی که در سایت باقی مانده­‌اند بررسی می­کند. به میزان به روز رسانی مطالب توجه می­کند. موقعیت­‌های جغرافیایی را در نمایش اطلاعات به کاربران در نظر می‌­گیرد و داده­‌های بسیار دیگری را بررسی کرده تا بتواند به ترتیب اولویت نتایج بهتری را به کاربران خود نمایش دهد.

موتور جست و جوی بینگ

دومین موتور جست و جوی پرطرفدار در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای اروپایی موتور جست و جوی Bing است. این موتور توسط مایکروسافت طراحی شده و الگوریتم­‌های آن ساده هستند. در حال حاضر موتور جست و جوی بینگ دارای بیش از 1.3 میلیارد جست و جو در هر ماه توسط کاربران است.

الگوریتم‌­های این موتور جست و جو بر اساس ارزش محتوایی سایت‌­ها بررسی می­شوند. بینگ تیم­هایی حرفه‌­ای دارد که وظیفه بهینه سازی نتایج را بر اساس نتایج کاربری برعهده دارند. این گروه­‌ها صفحات مختلف را از جهات گوناگونی مانند باکس‌­های تصویری، گراف­‌های دانش، ویدئو­ها، کلمات کلیدی و غیره بررسی می­‌کنند تا بتوانند بهترین نتایج را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

موتور جست و جوی بینگ به صورت پیش فرض در موتورهای جست و جوی اکسپلورر قرار داده شده است. از آن جایی که هنوز حدود 16 درصد از کاربران از اکسپلورر استفاده می‌­کنند احتمال استفاده از این موتور جست و جو توسط آن­ها زیاد است.

موتور جست و جوی یاهو

یکی از قدیمی­‌ترین و شناخته شده‌­ترین موتورهای جست و جو که برای اولین بار در سال 1995 راه اندازی شده است، موتور جست و جوی یاهو است. بدون شک بخش ایمیل یاهو پر کاربردترین این موتور جست و جو است و افراد زیادی از آن استفاده می­‌کنند. در حال حاضر تعداد کاربرانی که به طور ماهیانه از یاهو استفاده می‌­کنند، بیش از 300 میلیون نفر تخمین زده شده است. جست و جوی پیشرفته، نمایش آب و هوای جهانی، اخبار یاهو، خرید آنلاین از یاهو و غیره از دیگر ویژگی­های این موتور جست و جو است که آن را به یکی از پرطرفدارترین‌­ها تبدیل کرده است.

اخیرا یاهو به قیمت 4.8 میلیارد دلار توسط Verizon خریداری شده است و گفته­ها حاکی از آن است که یاهو قصد ادغام شدن با موتور جست و جوی AOL را دارد. با این اتفاق تمامی اخبار و پلت فرم­‌های یاهو به AOL نیز منتقل خواهد شد.

موتور جست و جوی ASK

نام دیگری که در لیست موتورهای جست و جو قرار می­‌گیرد، موتور جست و جوی اسک است که در سال 1996 با نام Ask jeeves تاسیس شده و در سال 2005 به Ask.com تغییر پیدا کرد. در سال 2007 این موتور جست و جو دوباره طراحی شده و تغیییراتی در آن شکل گرفت.

علاوه بر جست و جو کلمات کلیدی در این موتور جست و جو می‌­توانید از جست و جو در قالب گفت و گو، ریاضیات و یا فرهنگ لغت نیز بهره مند شوید. این موتور جست و جو پاسخ‌­های هوشمندانه را در صفحه اصلی قرار می­‌دهد تا کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را با سرعت مناسب پیدا کنند. اسک به طور تقریبی ماهیانه 245 میلیون کاربر داشته و رتبه الکسای آن 31 است.

موتور جست و جوی AOL Search

موتور جست و جوی دیگری که ماهیانه بیش از 125 میلیون نفر از آن استفاده می­‌کنند، موتور جست و جوی AOL است که همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، به تازگی به دنبال ادغام شدن با یاهو می‌­باشد. در کنار جست و جوی سایت­‌های مورد نیاز کاربران، AOL خدمات دیگری مانند ایمیل، تبلیغات و پلت فرم­‌های مختلف نیز به کاربران خود ارائه می­‌دهد. با استفاده از این موتور جست و جو می‌­توانید تصاویر، صفحات وب، نقشه و ویدئو را نیز جست و جو کرده و ببینید.

موتور جست و جوی WOW

نام دیگری که در لیست موتورهای جست و جو قرار می ­گیرد، موتور جست و جوی WOW است. این موتور به طور میانگین ماهانه حدود 100 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد. این موتور جست و جو بیش از هر موضوع دیگری بر اخبار جهان تمرکز دارد و به شما کمک می­‌کند جدیدترین اخبار را در حوزه­‌های مختلف بخوانید. رتبه الکسای این سایت حدود 767 است.

موتور جست و جوی Web Crawler

این موتور جست و جو دارای رتبه الکسای 674 بوده و ماهانه حدود 65 میلیون کاربر فعال دارد. یکی از ویژگی‌­های این موتور جست و جو قدرت آن در پیدا کردن سایت­‌هایی با محتوای ضعیف است. در واقع سایت‌­هایی که با سئو سیاه به دنبال ارتقا جایگاه هستند توسط این موتور جست و جو به خوبی شناسایی می­‌شود. از این رو نتایج در این موتور جست و جو می‌­تواند در زمان کوتاه‌­تری شما را به نتیجه دلخواه برساند.

موتور جست و جوی Baidu

موتور جست و جوی بایدو یکی از جدیدترین و قوی ترین موتورهای جست و جوی جهان بوده که در سال 2000 راه اندازی شده است. این موتور جست و جو محبوب­‌ترین موتور جست و جو در میان کاربران چینی است که در بخش کوئری آن میلیاردها سوال پرسیده می­‌شود. در این موتور جست و جو می‌­توانید فایل‌­های صوتی، تصویری و وب سایت­‌ها را جست و جو کرده و از خدمات دیگری مانند اخبار، نقشه‌­ها، ذخیره سازی ابری و غیره نیز بهره مند شوید. رتبه الکسا این سایت در حال حاضر 4 است که نشان دهنده قدرت و محبوبیت بالای آن است.

وتور جست و جوی info.com

نام دیگری که در لیست موتورهای جست و جو قرار می­‌گیرد، موتور اینفو است. ماهانه حدود 14میلیون نفر از این سایت برای جست و جوی اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می­‌کنند. ویژگی بارز این موتور جست و جو علاقه مندی زیاد به موضوعات روز است. این موتور جست و جو در میان میلیاردها اخبار موجود به دنبال پرطرفدارترین‌­ها، به روزترین‌ها و جذاب­ترین‌­ها می­‌گردد تا بتواند در نتایج جست و جو رضایت کاربران را از به دست آوردن اطلاعات مفید و به روز به دست آورد.

موتور جست و جوی DuckDuckGo

این موتور جست و جو نیز یکی از جدیدترین موتورهای جست و جو است که با وجود سابقه فعالیت کمتر نسبت به موتورهای دیگر توانسته ماهیانه بیش از 13 میلیون کاربر فعال داشته باشد. این سایت اطلاعات کاربران خود را ذخیره نمی‌­کند و در حال حاضر یازدهمین موتور جست و جوی محبوب در آمریکا به شمار می‌­رود.

این موتور جست و جو دارای رابط کاربری بسیار ساده ای است و آگهی‌­های تبلیغاتی در آن نمایش داده نمی‌­­شود. این سایت می­‌تواند تا چند سال آینده به یکی از قدرتمندترین موتور­های جست و جو در جهان تبدیل شود.

موتور جست و جوی Wolframapha

کاربرد این موتور جست و جو در مقایسه با موتورهای دیگر متفاوت است. اگر به دنبال یک موتور جست و جوی محاسباتی هستید و می­‌خواهید فرمول‌­ها، داده‌­ها و اطلاعات مختلف برای موضوعات عددی و محاسباتی را پیدا کنید، این موتور جست و جو می­‌تواند برای شما مناسب باشد.

موتور جست و جوی Yandex

از دیگر موتورهای جست و جوی محبوب در جهان می‌­توان به موتور جست و جوی یاندکس اشاره کرد. بیش از 60 درصد کاربران روسیه از این موتور جست و جو در وب گردی‌­های خود استفاده می­‌کنند. استفاده از این موتور جست و جو در مقایسه با موتورهای دیگر ساده بوده و ابزارهای جالبی را در اختیار شما قرار می­‌دهد. برای مثال اگر سرویس ذخیره سازی ابری اطلاعات شما یاندکس باشد، می­‌توانید به طور مستقیم از نوار جست و جو فایل­‌های شخصی خود را مدیریت کنید.

موتور جست و جوی Wiki.com

در این موتور جست و جو تمامی اطلاعاتی که در سایت­‌های wiki موجود هستند، وجود دارد. از این رو این موتور جست و جو می‌­تواند برای افرادی که به دنبال اطلاعات مختلف عمومی، ورزشی، سیاسی، هنری و غیره باشند بسیار مناسب باشد.

موتور جست و جوی Lycos

یکی دیگر از موتورهای جست و جویی که در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته، موتور جست و جوی Lycos است. علاوه بر جست و جوی صفحات وب، فیلم و تصویر در این موتور جست و جو می­‌توان از خدمات دیگری مانند میزبانی وب، ایمیل، شبکه‌­های اجتماعی، وب سایت‌­های متنوع سرگرمی، آموزش و غیره نام برد.

موتور جست و جوی Excite

این موتور جست و جو برای اولین بار در سال 1995 و توسط دانشجویان دانشگاه استنفورد راه اندازی شد و قراردادهای رسمی با مایکروسافت و اپل امضا کرد. این موتور جست و جو در حال حاضر جز 10 موتور جست و جوی برتر قرار دارد. در این موتور جست و جو می‌­توانید ایمیل، اخبار، پیام‌­های فوری، اطلاعات آب و هوا شناسی و غیره را به روز و آنلاین مشاهده کنید.

موتور جست و جوی Cc Search

این موتور جست و جو به شما کمک می­‌کند به فایل‌­های مورد نظرتان بدون رعایت حق نشر دسترسی داشته باشید. استفاده از این موتور جست و جو برای رعایت حق انتشار در بسیاری از کشورها ممنوع است.

موتور جست و جوی Search encrypt

اگر به دنبال یک موتور جست و جوی امن و خصوصی هستید، این موتور جست و جو می‌­تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این موتور جست و جو برای اطمینان از خصوصی بودن جست و جوها از رمزگذاری محلی استفاده می­کند. جست و جوی شما بعد از پایان استفاده از موتور جست و جو منقضی خواهد شد، بنابراین می‌­توانید با خیال آسوده از این موتور جست و جو در سیستم های عمومی استفاده کنید.

موتور جست و جوی Swisscows

یکی از قوی­ترین موتورهای جست و جو بر پایه هوش مصنوعی بدون شک این موتور جست و جو است که به خوبی به سوال­‌های شما پاسخ داده و شما را به مطلوب ترین نتیجه ممکن خواهد رساند. در سمت راست این نتایج جست و جو در این موتور عبارات مرتبط نیز به شما نمایش داده می­‌شود تا در صورت نیاز بتوانید از آن­ها نیز استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *