همه چیز درباره تداخل افزونه ها در وردپرس و نحوه رفع آن


تداخل افزونه ها در وردپرس از جمله اتفاقاتی اجتناب ناپذیری است که شما در طول مدیریت وب سایت وردپرسی خود با آن رو به رو می شوید. در چنین شرایطی عملکرد وب سایت شما دچار مشکل می شود و تا زمانی که به شکل درستی برای رفع این تداخل اقدام نکنید، همچنان مشکل پابرجا می ماند. در واقع این درست است که شما نمی توانید به هیچ عنوان از بروز چنین مشکلاتی اجتناب نمایید اما خوشبخانه این فرصت را دارید که با به کارگیری راهکارهای موجود مشکل مربوط به تداخل افزونه ها در وردپرس را رفع نمایید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به بررسی دلایل بروز تداخل در میان افزونه های وردپرسی پرداخته و در نهایت با ارائه راهکارهای مناسب در زمینه رفع آنها در کنار شما همراهان عزیز باشیم.

منظور از تداخل افزونه ها در وردپرس چیست؟

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

منظور از تداخل افزونه ها در وردپرس چیست؟

تداخل در واقع نوعی اتفاق است که به دلیل عدم وجود همخوانی در میان افزونه های فعال روی یک وب سایت وردپرسی سبب عملکرد اشتباه آن می شود. این عدم همخوانی در زمینه سیگنال هایی که کدهای این افزونه ها ارسال می کنند قابل مشاهده خواهد بود. در واقع پلاگین شماره 1 سیگنالی را ارسال می کند و در واقع دستور انجام کاری است. اما در نقطه مقابل افزونه شماره 2 این سیگنال را ارسال می کند که این عملکرد نباید صورت بگیرد. در چنین شرایطی وب سایت شما با تداخل افزونه ها در وب سایت وردپرسی رو به رو شده و دقیقاً نمی داند که از کدام دستور باید پیروی کند. نتیجه این امر نیز مشاهده ارور یا عملکرد نامناسب وب سایت خواهد بود.

اما خبر خوب این است که شما می توانید با داشتن یکسری تمهیدات تا جایی که امکان دارد از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید. حتی اگر هم با مشکل تداخل میان افزونه های وردپرسی رو به رو شدید باز هم این امکان را دارید که با استفاده از راهکارهای موجود به راحتی آن را حل کرده و وب سایت خود را به حالت قبل برگردانید. در ادامه این مقاله به روش های رفع تداخل افزونه های وردپرس اشاره کرده و به شما کمک می کنیم تا بتوانید به شکل بهتری این مشکل را مدیریت کنید.

دلایل بروز تداخل در میان افزونه های وردپرسی

اگر به صورت تخصصی بخواهیم تداخل افزونه ها را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که همانطور که پیش تر نیز اشاره شد این خطا زمانی رخ می دهد که 2 افزونه، یا یک افزونه و یک قالب یا حتی یک افزونه و ریشه اصلی وب سایت کدهایی را اجرا کنند که دیگری دقیقاً آن را رد کرده یا دستور مقابل آن را ارسال می کند. دلیل اصلی این اتفاق نیز این است که هر یک از این افزونه ها در تلاش هستند تا قابلیت ها و ویژگی های بیشتری را به وب سایت شما اضافه کنند و ممکن است کدنویسی صورت گرفته برای آنها با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

دلایل مختلف بروز تداخل افزونه ها در وردپرس

در واقع برخی از دلایل اصلی بروز چنین مشکلاتی عبارتند از:

  • هر چقدر که افزونه ای که استفاده می کنید کاربردی تر باشد، به دلیل پیچیدگی کدنویسی احتمال بروز تداخل بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، ممکن است در خصوص انتخاب افزونه مناسب برای بخش انبارداری و پرداخت نیاز به دقت بیشتری داشته باشید. چرا که این نوع از افزونه ها مهم بوده و دارای کدنویسی های خاص و منحصر به فردی هستند.
  • یک افزونه خراب می تواند بقیه افزونه ها را نیز دچار مشکل کند. یعنی اگر شما در انتخاب افزونه دقت کافی را نداشته باشید و یکی از پلاگین هایتان در کدنویسی مشکل داشته باشد، این مشکل می تواند باعث شود که عملکرد دیگر افزونه ها نیز محدود شده و تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • گاهی ممکن است نسخه به روز شده یک افزونه دارای تداخل با افزونه های وردپرسی دیگر باشد. در چنین حالتی شما با مشکل رو به رو می شوید.
  • فعال بودن آپدیت خودکار افزونه ها نیز می تواند برای شما مشکل ساز شود. به همین دلیل روی این موضوع نیز باید دقت کافی را داشته باشید.
  • در واقع افزونه هایی با عملکرد یا توابع یکسان دچار اختلال و ناسازگاری می شوند.

در کنار موارد عنوان شده دلایل مختلف دیگری نیز برای مشکل تداخل افزونه ها در وردپرس وجود دارد. با ما همراه شوید تا به شکل دقیق تری به شما بگوییم چگونه با این مشکل بزرگ مقابله کنید.

نحوه رفع مشکلات مربوط به تداخل افزونه ها

راه حل هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به تداخل در میان پلاگین های وردپرس وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • تهیه افزونه از منابع معتبرجلوگیری از تداخل افزونه ها در وردپرس
  • عدم استفاده از افزونه هایی که منقضی شده اند
  • بروزرسانی افزونه ها
  • غیرفعالسازی افزونه ها و یافتن افزونه ناسازگار
  • بررسی سلامت سایت

1- افزونه های خود را از مخزن وردپرس یا منابع معتبر دانلود نمایید

نکته ای که باید به آن توجه لازم را داشته باشید این است که نمی توان به هر افزونه ای که از وب سایت های مختلف دانلود می شود اعتماد کرد. بهتر است افزونه های مورد نیاز خود را از یک منبع معتبر مثل مخزن وردپرس تهیه نمایید. بدین ترتیب می توانید مطمئن باشید که دارای مشکل نبوده و هیچگونه کد مخربی در آنها وجود ندارد.

2- از افزونه های منسوخ استفاده نکنید

شما باید اطمینان حاصل کنید که افزونه ای که می خواهید از آن استفاده کنید مرتباً به روز رسانی می شود. در واقع شما باید آخرین نسخه یک افزونه را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که افزونه مورد نظر با آخرین نسخه وردپرس شما همخوانی کامل دارد. اگر یک افزونه بیش تر از 6 ماه است که توسط توسعه دهندگان آن به روز رسانی نشده است، این احتمال که دارای کدهای متداخل باشد بسیار بیشتر خواهد بود.

  1. با توجه به نوع کنترل پنل و به کمک آموزش های ورود به هاست دایرکت ادمین و آموزش ورود به هاست سی پنل  وارد پنل مدیریتی هاست خود شوید.
  2. از قسمت فایل منیجر هاست، به مسیر نصب وردپرس مراجعه کنید.
  3. به wp-comntent/plugins مراجعه نمایید.
  4. لیست افزونه های نصب شده را بررسی کنید آیا افزونه هایی با عملکرد یکسان دارید یا خیر؟
  5. در صورتی که پاسخ مرحله 4 بله بود، هر دو افزونه با عملکرد یکسان را به صورت موقت غیر فعال نمایید.
  6. وضعیت سایت خود را بررسی کنید و ببنیید آیا همچنان مشکل تداخل وجود دارد یا خیر؟
  7. در صورتی که مشکل رفع شد یکی از افزونه هایی که باعث بروز تداخل شده بود را حذف کنید.

می توانید با مراجعه به مسیر wp-comntent/plugins در هاست خود افزونه های نصب شده در وردپرس را بررسی نمایید.

3- قبل از هرگونه آپدیتی یک نسخه بکاپ از افزونه ها تهیه نمایید

بیشتر افراد بدون تهیه یک نسخه بکاپ از سایت و افزونه ها اقدام کرده و به روز رسانی های خود را انجام می دهند. مطمئناً اینکه می خواهید از آخرین نسخه برنامه های موجود استفاده کنید فکر بسیار خوبی است اما در کنار آن باید هوشمندانه پیش رفته و برای اتفاقات احتمالی نیز آماده باشید. به همین دلیل یک نسخه بکاپ تهیه کنید تا در صورت مواجه با هرگونه مشکلی و نیاز به بازگشت به حالت قبل این امکان برای شما وجود داشته باشد.

4- یک نسخه لوکال از سایت خود را روی سیستم راه اندازی نمایید

شما می توانید با استفاده از برنامه هایی مثل ZAMP یا WAMP یک نسخه لوکال از وب سایت خود را نیز داشته باشید. بدین ترتیب می توانید با خیالی راحت از این نسخه به عنوان یک محیط آزمایشی استفاده کرده و پلاگین های مختلف را نصب و عملکرد آنها را بررسی نمایید. با این کار می توانید پیش از اینکه هرگونه مشکلی برای وب سایت اصلیتان پیش بیاید، پلاگین مخرب و تداخل افزونه ها در وردپرس را شناسایی نمایید.

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست wamp آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست لمپ lamp

5- افزونه ها را به صورت جداگانه به روز رسانی نمایید

شاید به نظرتان خیلی راحت تر و سریع تر باشد که تمامی افزونه ها را با هم به روز رسانی نمایید. اما واقعیت این است که حقیقتاً انجام این کار به مشکلات احتمالی بعدی آن نمی ارزد. توصیه ما به شما این است که هر افزونه را به صورت جداگانه انتخاب کرده و به روز رسانی نمایید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید منشا آن را شناسایی کرده و همان افزونه مداخله گر را از طریق نسخه بکاپ تهیه شده برگردانید. اکنون سعی کنید افزونه هایی که نیاز به بروزرسانی دارند را شناسایی کرده و اقدام نمایید.

6- بررسی تداخل قالب و افزونه های وردپرس

ممکن است بین قالب و یکی از افزونه های وردپرسی شما تداخل ایجاد شده باشد. برای تشخیص این مورد مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. به هاست خود مراجعه کنید.
  2. از بخش فایل منیجر به مسیر wp-content/theme مراجعه نمایید.
  3. نام پوشه قالب فعال خود را تغییر دهید.
  4. اکنون به وردپرس برگردید وضعیت سایت خود را بررسی کنید.
  5. حالا مجددا در هاست خود به مسیر wp-comntent/plugins بروید.
  6. نام پوشه plugins را تغییر دهید.
  7. وضعیت سایتتان را چک کنید.
  8. اگر مشکل رفع شده بود  می بایست در پیشخوان وردپرس یکی یکی افزونه های خود را فعال نموده و هر بار وضعیت سایت را بررسی کنید.
  9. این روال را تا یافتن افزونه ناسازگار دنبال کنید.

7- از قابلیت بررسی سلامت سایت وردپرسی استفاده کنید

وردپرس بخشی تحت عنوان بررسی سلامت سایت دارد که با استفاده از آن می توانید تداخل ها را عیب یابی کنید. این قابلیت یک بخش به صورت پیش فرض روی نسخه های جدید وردپرس است و شما با استفاده از آن می توانید وب سایت خود را به شکل مناسبی مدیریت نمایید. اما اگر به قابلیت های بیشتری نیاز دارید می توانید افزونه Site Health را که برای این موضوع بسیار مناسب است را مورد استفاده قرار دهید. برای این کار باید افزونه فوق را از طریق مخزن وردپرس دانلود کرده و نصب نمایید. در این افزونه گزینه ای تحت عنوان «Troubleshooting Mode» وجود دارد که با فعال کردن آن تمامی افزونه ها غیرفعال شده و قالب نیز به حالت پیش فرض برمی گردد. (مراحلی که در روش شماره 6 مقاله دنبال کردید را به صورت خودکار برای شما انجام می دهد.) در نظر داشته باشید که این امر تغییری در چیزی که بازدیدکنندگان شما مشاهده می کنند اعمال نمی کند و هر زمان که تمایل داشته باشید نیز می توانید آن را غیرفعال کنید.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا با ارائه یک آموزش کامل درباره تداخل افزونه ها در وردپرس به شما کمک کنیم تا بتوانید به شکل بهتری با این مشکل رو به رو شده و آن را رفع نمایید. چرا که در صورت نداشتن اطلاعات لازم در این زمینه ممکن است شما دچار استرس و سردرگمی شده و به این تصور برسید که وب سایت خود را به صورت کامل از دست داده اید. اما واقعیت این است که شما می توانید با داشتن اطلاعات لازم به راحتی مشکل مربوط به تداخل میان افزونه در وردپرس را حل نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی در خصوص مطالب ارائه شده در این مقاله می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما همراه باشید. ?

آموزش رایگان وردپرس

3.7
/
5
(
3

امتیاز

)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *