وردپرس چیست؟ و چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟


کاربرانی که پا به عرصه طراحی سایت می گذارند با سیستم های مدیریت محتوا آشنا می شوند. در این میان وردپرس با محبوبیت بسیار بالا توانسته میزبان سایت های بسیاری باشد. اما وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ چطور روی هاست نصب می شود و اصلا آن را چگونه تهیه کنیم؟ اگر با حجم عظیمی از سوالات درباره وردپرس مواجه شده اید اصلا نگران نباشید. در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا قصد دارم تا به معرفی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بپردازیم، البته شاید در ابتدا که عنوان مقاله را مشاهده کنید چیز تازه ای برای شما نباشد، اما عموما این سوال که وردپرس چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چه سایت‌هایی با وردپرس می توان راه اندازی کرد؟ کدام افزونه وردپرس کاربردی تر است و آیا سایت را سنگین می کند؟ و از این دست سوالات همواره برای کاربران پیش می آید.

در این مقاله قصد داریم موضوعات زیر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم:

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در انجمن های گوناگون عضو شده باشید گاها با موضوعاتی مواجه می شوید از قبیل اینکه آیا با وردپرس می توان یک سایت با موضوعات (فروشگاهی، خبری، شرکتی، موزیک و…) راه اندازی کرد؟ عموم کاربران که به تازگی قصد دارند تا وارد دنیای بزرگ وردپرس شوند همواره چنین سوالاتی را از دیگران می پرسند تا بتوانند یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای سایت خود انتخاب کنند.

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

✔  وردپرس به زبان ساده: اگر بخواهیم به زبان ساده به معرفی وردپرس بپردازیم، وردپرس عبارت است از یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا به راه اندازی انواع گوناگونی از وبسایت و وبلاگ بپردازید. با اطمینان بر اساس تجربیات شخصی و نمونه های  مشاهده شده به جرأت می توانم این اطمینان را به شما بدهم به دلیل انعطاف بالایی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد با استفاده از آن قادر خواهید بود تا اقدام به راه اندازی هر نوع وبسایت با وردپرس کنید.

اگر بخواهیم با یک زبان حرفه ای تر اقدام به معرفی وردپرس کنیم و پاسخ این سوال را که وردپرس چیست؟ را بدهیم می توان گفت، وردپرس عبارت است از یک سایت ساز متن باز و رایگان تحت وب که در دسته CMS ها (Content Management System) قرار دارد. همانطور که اشاره شد وردپرس به صورت رایگان و متن باز می باشد که می توان آن را جزء دسته نرم افزارهای دنیای آزاد  قرار داد.  به معنی این است که اگر دستی در برنامه نویسی و کدنویسی داشته باشید قادر خواهید بود تا هر نوع شخصی سازی بر روی وردپرس انجام داده و سایت دلخواه خود را با استفاده از آن  طراحی و پیاده سازی کنید.

وردپرس چیست به زبان حرفه ای: وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده و توسط Mysql نیز پشتیبانی می شود، همچنین نسخه ای برای پست گرس کیو ال نیز موجود می باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

تاریخچه سیستم مدیریت محتوای وردپرس

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است که در 27 مِی سال 2003 آن را به صورت رسمی عرضه کرد، نرم‌افزار کدبازی که در ابتدا به طور گسترده از سوی وبلاگ نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می گرفت اما حالا با گذشت چند سال از انتشار آن و بروزرسانی های مختلفی که در آن ایجاد شده و از طرفی همان انعطاف پذیری که در بالا به آن اشاره شد قادر خواهید بود تا علاوه بر وبلاگ با استفاده از افزونه ها و طراحی های اختصاصی در پوسته های وردپرس هر نوع وبسایتی را با آن راه اندازی کنید.

آموزش کامل نصب وردپرس روی هاست

برای راه اندازی وردپرس کافی است تا آخرین نسخه از این سیستم مدیریت محتوای محبوب را دانلود کرده و سپس با تهیه هاست مناسب اقدام به نصب و راه اندازی آن کنید، که در مقالات آموزشی میزبان فا به تمام روش های نصب وردپرس پرداخته ایم و به شرح زیر می باشند. شما بر اساس نیاز خود می بایست روش مناسب را انتخاب کنید.

روش های نصب وردپرس روی هاست

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

وردپرس به قدری با سیستم های مختلف تعامل دارد که حتی می توانید آن را روی سیستم خانگی خودتان نیز نصب و راه اندازی کنید! برای این کار باید برنامه ای روی سیستم نصب نمایید تا سیستم کامپیوتری شما به میزبان تبدیل شود و بعد می توانید بدون نیاز به هاست و دامنه، وردپرس را نصب و سایت خود را طراحی کنید و در آخر این اطلاعات را به یک هاست واقعی منتقل کنید. ? اصطلاحا به فضایی که روی کامپیوتر خود برای میزبانی وردپرس ایجاد می کنید لوکال هاست گفته می شود.

حالا بهتر است کمی به ویژگی های کلیدی وردپرس بپردازیم. ببینیم این سیستم مدیریت محتوای محبوب دقیقا چه خصوصیتی دارد که اینقدر در میان طراحان جا افتاده و کاربردی واقع شده؟

1- طراحی ظاهر و قالب وردپرس

پس از نصب و راه اندازی وردپرس، حالا نوبت به این می رسد تا طراحی ظاهر آن را به دلخواه خود تغییر دهید که در این مورد می توانید از بخش نمایش> پوسته‌ها اقدام به اعمال تغییرات ظاهری سایت خود کنید. پوسته وردپرس، قالب وردپرس یا همان WordPress theme طرح ظاهری وبسایت شما را تشکیل می‌دهند که می توانید با استفاده از زبان های مختلف برنامه نویسی همچون Css، بسته های فونت آیکون و… از ظاهری بروز در آن استفاده کنید. قالب های رایگان برای وردپرس بسیار زیاد هستند و می توانید آن ها را در سرتاسر اینترنت جستجو کنید.

پس از انتخاب قالب وردپرس مناسب، می توانید با تغییر در چیدمان المان های مختلف صفحه همچون نمایش بخش های دسته بندی، آخرین مطالب، آخرین دیدگاه ها و… اقدام به سفارشی سازی ظاهر سایت خود کرده و بخش های مختلف را با سلیقه مناسب و دلخواه خود در سایت اختصاصی سازی کنید.

خوشبختانه وردپرس در سایت رسمی خود که با آدرس wordpress.org در دسترس می باشد شامل منبع عظیمی از انواع قالب ها و پوسته های وردپرسی می باشد که بر اساس دسته بندی و فیلترهای مناسب در آن می توانید اقدام به جستجوی هرگونه قالب وردپرس همچون خبری، فروشگاهی، شخصی، شرکتی و… کرده و از آنها استفاده کنید. این منبع عظیم را با نام مخزن وردپرس می شناسیم. برای دسترسی به مخزن قالب های وردپرس می توانید به آدرس wordpress.org/themes مراجعه کنید.

مزایای وردپرس چیست

2- ایجاد بخش‌های گوناگون در وردپرس با استفاده از افزونه‌ها

پس از سفارشی سازی ظاهر سایت خود کار به همین جا ختم نشده و قادر خواهید بود تا هر نوع بخش دیگری را به وردپرس برای موارد گوناگون اضافه کنید که در این صورت پلاگین های وردپرس و یا همان افزونه وردپرس به شما کمک خواهند کرد. افزونه وردپرس را می توان به عنوان بسته های نرم افزاری کوچکتر در وردپرس در نظر گرفت که با قرارگیری در وردپرس به عنوان یک مکمل عمل کرده و با برنامه‌نویسی خاصی که روی آن ها صورت گرفته است وظیفه خاصی را انجام می‌دهند.

اگر بخواهم با ذکر مثال به این موضوع اشاره کنم ساده ترین کار  ساخت فرم است. برای ساخت فرم در وردپرس لازم است تا از یک افزونه استفاده کنید که در بین افزونه های موجود، افزونه فرم تماس 7 از محبوبیت بالایی برخوردار است، پس از نصب این افزونه و قرارگیری آن در کنار وردپرس امکان ساخت فرم برای شما فراهم خواهد شد که می توانید فرم خود را با استفاده از آن طراحی کرده و در صفحات خود از آنها برای جمع آوری اطلاعات کاربران استفاده کنید.

افزونه های وردپرس نیز بصورت رایگان همچون قالب وردپرس شامل یک منبع عظیم می‌باشند. با جستجو بر اساس دسته بندی و فیلترهای آن قادر خواهید بود با مراجعه به صفحات هر افزونه به ویژگی های آنها و کاری که انجام می دهد دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به مخزن افزونه های وردپرس می توانید به آدرس wordpress.org/plugins مراجعه نمایید.

3- توابع وردپرس چیست؟

افزونه‌ها و قالب های وردپرس برای نمایش اطلاعات پویا در سایت از توابع وردپرس استفاده می‌کنند. توابع وردپرس یک سری کدهای برنامه نویسی php هستند که از آن ها می توان برای نمایش اطلاعات پویا در وردپرس استفاده کرد. اطلاعات پویا همان اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده وردپرس قرار دارند که از جمله آن ها می توان به محتوای نوشته، برچسب نوشته، دسته بندی نوشته و.. اشاره کرد که با قرار دادن تابع وردپرس مربوطه در قالب و یا افزونه وردپرس می توان آنها را فراخوانی کرده و در سایت و صفحات گوناگون نمایش داد. توابع وردپرس به صورت پیشفرض در آن قرار دارند و علاوه بر آن با کدنویسی در قالب وردپرس و افزونه وردپرس نیز قادر خواهید بود تا اقدام به ساخت توابع جدیدی در وردپرس کنید. پس عملا نمی توان گفت که توابع وردپرس محدود به تعداد خاصی خواهند بود. در طراحی قالب و افزونه وردپرس لازم است تا با توابع پیشفرض وردپرس به صورت کامل و جامع آشنا باشید تا در طراحی های خود از آنها استفاده کنید. با مراجعه به آدرس codex.wordpress.org قادر خواهید بود تا به کلیه توابع وردپرس دسترسی داشته و از آنها برای طراحی هر نوع افزونه و قالب سفارشی استفاده کنید.

4- وردپرس و روابط خوب آن با موتورهای جستجو

خوشبختانه وردپرس با طراحی و کدنویسی مناسب برای موتورهای جستجو نظیر گوگل به صورت استاندارد و بسیار مناسبی بهینه سازی شده است. بر همین اساس در میان CMS های موجود به جرات می توان گفت که وردپرس از نظر SEO و یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بهتر عمل کرده و یک گزینه عالی برای راه اندازی وبسایت خواهد بود، بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر قصد استفاده از هرگونه قالب و افزونه وردپرس در سایت خود را دارید حتما از شرکت و یا شخصی بخواهید که در طراحی خود سئو و بهینه سازی قالب را مدنظر قرار داده و به صورت بهینه و بالاترین سطح ممکن از آن استفاده کند. اگر می خواهید قبل از استفاده از وردپرس و راه اندازی سایت اطلاعات بیشتری درمورد سئو و بهینه سازی به دست بیاورید، پیشنهاد می کنم مقاله فاکتور های سئو و بهینه سازی را مطالعه بفرمایید.

5- امنیت وردپرس

یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین موارد پس از راه اندازی سایت و یا هر نوع نرم افزاری مسئله امنیت آن می باشد تا بتوان از نفوذ و سوء استفاده هکرها در آن جلوگیری کرد، وردپرس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در هربار بروزرسانی موارد امنیتی و راه هایی که ممکن است تا از طریق آن به وبسایت ها نفوذ شود را مورد بررسی قرار داده و سد راه نفوذ کنندگان می شود. اما رفع مشکل به این معنی نیست که آن را یک سیستم غیرایمن تلقی کنید.

?? ایمنی در دنیای وب را نمی توان به هیچ وجه به صورت 100 درصد تضمین کرد، چرا که اگر بسته نرم افزاری وردپرس شما به صورت کامل نیز بروز و ایمن باشد از راه های دیگری همچون انتخاب هاست غیرمناسب نفوذکنندگان قادر خواهند بود تا سایت شما را هک کنند. بنابراین قبل از انجام هر کاری سعی کنید که یک هاست مطمئن و امن برای وردپرس خریداری کنید، سپس از افزونه ها و قالب های اورجینال وردپرس استفاده کنید و وردپرس را بروز نگه دارید. اگر می خواهید وردپرس را امن تر کنید، توصیه می کنم آموزش تصویری و مرحله به مرحله افزایش امنیت وردپرس را مشاهده کنید. مفتخریم که مجموعه میزبان فا برای اولین بار در کشور توانست از هاست های مخصوص وردپرس که برای این سیستم مدیریت محتوا بهینه سازی شده، رونمایی کند. پیشنهاد می کنیم با مراجعه به وبسایت میزبان فا از سرویس های ما دیدن فرمایید.

وب سایت اصلی میزبان فا

امنیت وردپرس

6- پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در وب پارسی

وردپرس نیز مانند سایر سیستم های مدیریت محتوا دارای سایت پشتیبان رسمی می باشد در حال حاظر دو سایت با آدرس های wp-persian.com و wordpress.org در دسترس هستند که با مراجعه به انجمن‌های پشتیبانی در این دو وبسایت می توانید اقدام به مطرح کردن مشکلات و نیازهای خود اقدام کنید تا کاربران وردپرسی شما را راهنمایی کنند، خوشبختانه وردپرس در میان پارسی زبانان به حدی غنی و جامع می باشد که با جستجو در میان منابع موجود می توانید سریعا نیازهای خود را مرتفع کنید.

یکی از موارد مهم در استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا این است که ضمن استفاده از آن قادر باشید تا به منابع کافی و تخصصی از آن دسترسی داشته باشید تا ضمن کار و فعالیت، سطح دانش خود را ارتقاء داده و با به کارگیری آموزش های منتشر شده درباره آن سایت خود را به طراحی های روز و امکانات موجود نزدیک کنید. در نهایت قادر خواهید بود به راحتی با جستجوی ساده  در منابع آموزشی رایگان و موجود همچون میزبان فا مشکلات خود را برطرف کنید.

علاوه بر این از نظر اقتصادی نیز برای شما مهم است تا برای افزودن یک قابلیت چه میزان هزینه صرف آن کنید. بنابراین با مراجعه به وبسایت هایی که در زمینه وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوا فعالیت دارند اقدام به بررسی قیمت قالب، پوسته و خدمات آنها کنید تا بتوانید از نظر اقتصادی نیز به اولویت بندی اقدام کنید. خوشبختانه در این بین وردپرس از منابع موجود بسیار بالایی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی نیز هزینه ها در آن به مراتب کمتر از سایرین می باشد، این موضوع حائز اهمیت است، چرا که برخی از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس به صورت رایگان می‌باشند، اما در مقابل هزینه های طراحی قالب و پلاگین در آنها بسیار بالا می باشد، پشتیبانی و خدمات دهی در زمینه وردپرس به حدی جامع و غنی می باشد که می توان گفت از این نظر به حد اشباع رسیده است و هرگاه وبسایت جدیدی قصد ارائه خدمات در زمینه وردپرس را داشته باشد باید پس از بررسی کامل آن از ایده های مناسب برای اینکه بتواند کسب و کار وردپرسی خود را از سایرین متمایز کند استفاده نماید.

7- واقعا باید به وردپرس اطمینان کنم؟!

اگر نسبت به استفاده از وردپرس برای راه اندازی سایت خود دو دل هستید و یا اینکه هنوز قانع نشده‌اید، چه چیزی بهتر از مقایسه سایت های استفاده کننده از آن خواهد بود؟! برای اطمینان از محبوبیت وردپرس می توان به وب سایت هایی مثل wpbeginner، سایت جی زی، بلک بری و… اشاره کرد که در فهرست استفاده‌کنندگان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند. تا به امروز می توان گفت که میلیون ها سایت از وردپرس استفاده می‌کنند، همین موضوع باعث شده تا آن را به محبوب ترین نرم افزار وبلاگ نویسی تبدیل کند. این سیستم، به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده که بلاگ نزدیک به 500 کمپانی پرسود و مجلات دوره ای از آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا با وردپرس آشنا شدیم و دانستیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز است که با استفاده از آن می توان اقدام به طراحی و ساخت سایت کرده و با استفاده از قالب وردپرس و افزونه وردپرس که این سیستم در اختیار ما می گذارد قادر خواهیم بود تا با استفاده از توابع وردپرس برای نمایش هر نوع محتوا و اطلاعاتی در سایت وردپرسی خود اقدام کنیم. علاوه بر این با سئو و بهینه سازی وردپرس آشنا شدیم و دیدیم که وردپرس در میان CMS های موجود از جذابیت های بالاتری برخوردار بوده و به همین دلیل بهترین گزینه برای ما خواهد بود تا در طراحی خود از آن استفاده کرده و با ایجاد یک رابطه گرم و صمیمی در موتورهای جستجو ترافیک بالاتری را ازآن خود نماییم، همچنین پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در منابع آموزشی، فروشندگان قالب و افزونه وردپرس و سایت‌های خدمات دهنده در پشتیبانی وردپرس نیز به حد کافی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به رفع مشکلات و نیازهای خود بپردازید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار محبوب و پیشرفته است، این سیستم مدیریت محتوا جهت ارائه بهترین بازخورد به مدیران سایت ها و سازگاری با تمام قالب ها و افزونه های پیشرفته و موجود در سطح اینترنت، به یک هاست کاملا بهینه و مناسب برای وردپرس نیازمند است، بنابراین از شما دعوت می کنیم از سرویس های خارق العاده هاست اختصاصی وردپرس میزبان فا دیدن بفرمایید.

3.9
/
5
(
77

امتیاز

)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *