پادکست چیست و چطور پادکست بسازیم؟


پادکست چیست و چطور پادکست بسازیم؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 9 دقیقه 0 نظر 1,390 بازدید

امروزه تولید محتوا در شکل های مختلف مانند اسلایدهای آموزشی، فیلم‌های آموزشی، پادکست‌ها و … انجام می‌شود. در این مقاله از مدیروب قصد داریم شما را با مفهوم پادکست، انواع آن و نحوه تهیه پادکست‌ها و پلتفروم های انتشار پادکست‌ها آشنا کنیم.

امروزه تولید محتوا در اشکال مختلفی انجام می­‌گیرد. وب‌سایت­‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فیلم­‌های آموزشی، اسلایدهای آموزشی و پادکست­‌ها از انواع مختلف تولید محتوا هستند. پادکست یکی از محبوب­ترین روش‌­های یادگیری و رشد و توسعه فردی است. در دنیای پر مشغله امروزی، شاید فرصت برای یادگیری و آموزش مطالب جدید به سختی یافت شود، از این رو لازم است از تمام اوقات فراغت و یا اوقات مرده خود برای یادگیری استفاده کنید. گوش دادن به فایل­‌های صوتی، یکی از بهترین روش‌­های استفاده از تمام اوقات جهت یادگیری است. از این رو تولید و ساخت پادکست­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با ادامه متن همراه شوید تا با تعریف و نحوه تولید پادکست آشنا شوید.

پادکست

پادکست چیست؟

به زبانی بسیار ساده، مجموعه‌­ای از محتواها و فایل­‌های صوتی دیجیتال که در اینترنت منتشر می­‌شوند و از طریق پخش کننده‌­های دیجیتال، تلفن همراه و یا کامپیوتر قادر به پخش شدن هستند را پادکست (Podcast) گویند. پادکست‌­ها معمولاً به صورت سریالی منتشر می­‌شوند و کاربرها می‌­توانند آن­ها را دنبال کنند و از مطالب جدید آن باخبر شوند. اصطلاح پادکست می‌­تواند برای مجموعه فایل‌­های صوتی دیجیتال که در شبکه‌­های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌­شوند نیز به کار رود.

به صورت کمی تخصصی­‌تر، می‌­توان گفت که پادکست از ترکیب دو واژه انگلیسی آی­پاد (iPod ) و برادکستینگ (broadcasting ) به معنای پخش همگانی تشکیل شده است. پاد همان دستگاه‌­های قابل حمل است، به این معنی که محتوای فایل­‌های صوتی قابل حمل می­‌باشند. برادکستینگ نیز به ویژگی رادیویی پادکست اشاره دارد.

ساخت پادکست می­‌تواند پیرامون موضوعات متنوعی باشد. گاهی صحبت­‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، گاهی مکالمه چند نفر، فایل های آموزشی، خلاصه کتاب­‌ها و یا هر موضوع دیگری می‌­تواند محتوای فایل­‌های صوتی را تشکیل دهد. از ویژگی‌­های خاص پادکست­‌ها می­‌توان به قابلیت مشترک شدن برای دریافت آن­ها و قابلیت دانلود فایل‌­ها اشاره کرد. از این رو شما می­‌توانید فایل‌­های صوتی را دانلود کنید و هر زمان و در هر جایی که دوست داشتید به آن­ها گوش دهید.

حال سوال این است که آیا این نوع فایل‌­های صوتی رایگان هستند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اکثر پادکست­‌ها رایگان ارائه می‌­شوند اما برخی از آن­ها نیز با ارائه مبلغی کم در اختیار علاقه‌مندان قرار داده خواهند شد. شما دوست­داران پادکست­‌ها می‌­توانید به سایت­‌های مخصوص پادکست سر بزنید و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنید.

پادکست چیست؟

تفاوت پادکست با برنامه­‌های رادیویی

می­‌توان گفت که ساخت پادکست‌­ها شباهت­‌های زیادی به برنامه‌­های رادیویی دارند، اما بسیاری از محدودیت­‌های برنامه­های رادیویی در ساخت پادکست­‌ها وجود ندارد. بی­‌شک این موضوع، از دلایل رشد سریع پادکست‌­ها است. حذف محدودیت زمانی برای پادکست­‌ها، از جمله تفاوت­‌های آشکار برنامه‌­های رادیویی با پادکست‌­ها است. برنامه­‌های رادیویی مدت زمان مشخصی دارند و در زمان معینی پخش خواهند شد. اما پادکست­‌ها این محدودیت­‌ها را ندارد و این نوع فایل­‌های صوتی می­‌توانند کوتاه در حد چند دقیقه و یا طولانی در حد ساعت­‌ها بحث و گفت­­گو باشند. همان طور که گفته شد، فایل­‌های پادکست را می­‌توان در هر زمانی که دوست دارید، گوش کنید.

از دیگر تفاوت‌های آشکار این دو می­‌توان به حق انتخاب گوش دادن به محتوای مورد علاقه اشاره کرد. وقتی که شما رادیو را روشن می­‌کنید، حق انتخاب گوش دادن به برنامه‌­ای خاص را ندارید، تنها می­‌توانید محتوایی را بشنوید که در حال پخش است. اما در پادکست‌­ها این­گونه نیست، شما می‌­توانید محتوای مورد علاقه خود را انتخاب کنید و همان فایل­‌ها را گوش دهید.

پادکست­‌ها محدویت برنامه ندارند. تولید کنندگان پادکست‌­ها می­‌توانند هر روز، هر هفته و یا هر ماه انواع مختلف پادکست‌­ها را تولید کنند، اما برنامه­‌های رادیویی محدود هستند و به تعدادی مشخص باید تولید شوند. هر شخصی می‌­تواند با کمترین هزینه و تجهیزانت به سادگی پادکست بسازد، اما تولید برنامه‌­های رادیویی چندان کار ساده‌­ای نیست و نیاز به تجهیزات خاصی دارد. همچنین می‌­توان گفت که موضوعات پادکست­‌ها جذاب­‌تر، متنوع‌­تر و آزادتر هستند. در کل می‌­توان گفت که گوش دادن به محتوای مورد علاقه بدون محدودیت زمانی، موجب شده که پادکست­ها محبوبیت بسیار بالایی را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کنند.

تفاوت پادکست و برنامه رادیویی

فواید گوش دادن به پادکست

شاید برای شما سوال باشد که فواید گوش دادن به پادکست چیست؟ با توجه به اینکه پادکست­‌ها فایل­‌های صوتی هستند، از این رو زمانی که امکان مطالعه ندارید، می‌­توانید به سادگی فایل­‌های صوتی مورد علاقه خود را گوش دهید. مثلاً وقتی شما در حال رانندگی هستید، پیاده‌­روی می­‌کنید و یا اینکه در اتوبوس نشسته­‌اید، گوش دادن به فایل­‌های صوتی با موضوع مورد علاقه‌­یتان می‌­تواند بسیار مفید و جذاب باشد. پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی نیز می‌­تواند برای گوش دادن به این نوع فایل‌­ها بسیار مناسب باشد.

با این کار شما می­‌توانید از وقت مرده خود، به بهترین شکل ممکن برای آموزش و یادگیری استفاده کنید. از فواید گوش دادن به پادکست­‌ها می‌­توان به یادگیری بیشتر موضوعات مورد علاقه اشاره کرد. تقویت مهارت‌های شنیداری و همچنین بهبود تمرکز از دیگر فواید گوش دادن به فایل صوتی است.

ناگفته نماند که پادکست­‌ها در کنار جنبه آموزشی، جنبه سرگرمی هم دارند و می‌­توانند شما را برای مدت زمان طولانی سرگرم کنند. شما می‌­توانید به سادگی مشترک پادکست­‌های مورد علاقه خود شوید. شما می‌­توانید پادکستی را که می‌شنوید به راحتی عقب و جلو ببرید و مهم‌تر از همه به راحتی با سازنده پادکست تعامل داشته باشید، شما می­‌توانید نظراتتان را بنویسید، لایک کنید و یا اینکه به اشتراک بگذارید. به سادگی با کلید بر روی سابسکرایب و یا اشتراک‌­گذاری در وب­سایت­‌های پادکست، می­‌توانید مشترک پادکست­‌ها شوید تا از به روزرسانی­‌ها و ارائه اپیزودهای جدید با خبر شوید.

پادکست

از کجا به پادکست‌­ها گوش دهیم؟

برای گوش دادن و یا دانلود پادکست­‌ها، امروزه اپلیکیشن‌­های مختلفی وجود دارد که می­‌توانید به سادگی آن­ها را بر روی گوشی موبایل، تبلت، لپ­تاپ و یا کامپیوترهای خود نصب کنید. با استفاده از این اپلیکیشن‌­ها به سادگی می‌­توانید پادکست­‌های مورد علاقه خود را پخش کنید. از جمله مهمترین اپلیکیشن‌­ها می‌­توان به اپلیکیشن پادکست اپل، کست‌باکس(Castbox)، گوگل پادکست (Google Podcast)، اسپاتیفای (spotify)، پاکت کست (Pocket Casts)، پادکست ادیکت  (Podcast Addict) و … اشاره کرد.

برخی از این اپلیکیشن‌­ها نسخه وب و یا کامپوتر را هم دارند و به سادگی می‌­توانند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال می‌­توان گفت که اپلیکیشن­‌های آیتیونز و اسپاتیفای نسخه قابل نصب در رایانه دارند و کست باکس و گوگل پادکست نیز در مرورگر قابل اجرا هستند. برخی از پلتفرم‌­های آنلاین نیز در دسترس شما قرار داده شده‌­اند. از این دسته از پلتفرم­‌ها می‌­توان به blubrry، libsyn، Player FM، Stitcher و podchaser اشاره کرد.

این اپلیکیشن‌­ها با جمع­‌آوری پادکست‌­های مختلف، دسترسی افراد به پادکست‌­های مورد علاقه­‌یشان را بسیار ساده کرده‌­اند. مخاطبان می‌­توانند بدون نیاز به جستجو در وبگاه‌­های مختلف، به انواع محتوا دسترسی داشته باشند.

انواع  فرم پادکست­‌های تولید شده

پادکست‌­ها در انواع مختلفی در اختیار مخاطبان قرار می­‌گیرند. برای ساخت پادکست لازم است با انواع فرم‌­های مختلف آن آشنا شوید.

  • اولین و ساده­‌ترین نوع پادکست­‌ها، مدل تک نفره و یا یک میزبان (Solo Podcast) است. در این نوع پادکست­‌ها معمولاً یک شخص پیرامون موضوعی خاص، اطلاعاتی را در اختیار شنوندگان قرار خواهد داد. مانند پادکست‌های تولید شده در سایت مدیروب با موضوع استارتاپ‌ها
  •  پادکست مصاحبه­‌ای (The Interview Podcast) از دیگر انواع پادکست­‌ها است که شامل میزبان و یک شخص دیگری است که به برنامه دعوت شده است. در این نوع پادکست‌­ها در حین گفت­گوی مهمان با میزبان و پاسخگویی به سوالات، اطلاعاتی در اختیار شنوندگان قرار می‌­گیرد.
  • فایل­‌های صوتی میزگرد یا گفت­­گو محور (Round Table Podcast) یکی دیگر از انواع پادکست‌­ها هستند که چندین مهمان و میزبان دارند. در این نوع پادکست‌­ها معمولاً افراد به صورت همزمان در مورد یک موضوع خاص با هم گفت­گو می‌­کنند.
  • قصه‌­گویی و داستان­‌سرایی (Storytelling Podcast) یکی دیگر از انواع پادکست­‌ها هستند که می­‌توانند مخاطبان را به خود جذب کنند. پادکست قصه­‌گو خود به دو دسته داستانی و غیر داستانی تقسیم می­‌شود.
  • و در آخر می‌­توان به ساخت پادکست ترکیبی (Hybrid Podcast) اشاره کرد. این نوع فایل­‌های صوتی، خود شامل چند نوع از فرم‌­های مختلف است. به عنوان مثال می­‌توان در یک فایل صوتی تک نفره، یک داستان تعریف شود، یا می‌­توان در عین تعریف قصه، با یک نفر به عنوان مهمان، مصاحبه‌­ای انجام شود.

انواع پادکست

چگونگی ساخت پادکست

تا اینجای بحث با تعریف پادکست، فواید آن، تفاوت آن با رادیو و انواع فرم‌­های مختلف آن آشنا شدیم، حال سوال این است که چگونه می­‌توان پادکست تولید کنیم و در کجا آن را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم مخاطبان زیادی را جذب کنیم. با ادامه متن همراه شوید تا با مراحل ساخت پادکست و نحوه انتشار آن آشنا شوید.

قبل از اینکه سراغ چگونگی ساخت پادکست برویم، لازم است به چند نکته در مورد پروسه تولید پادکست‌­های جذاب اشاره کنیم. اولین نکته اینکه پادکست خود را متمرکز نگه دارید. بهتر است در ساخت پادکست موضوعی متمرکز و کوتاه انتخاب کنید. هنگام تولید محتوا، به نوع مخاطب خود دقت کنید تا بتوانید بهتر با آن­ها ارتباط برقرار کنید. لازم است در ساخت پادکست­‌های سریالی ثابت قدم باشید و قسمت­‌های مختلف را مرتب و به صورت پیوسته ارسال کنید. با رعایت حق کپی رایت، می­‌توانید قسمت‌­هایی از یک یا چند موسیقی را در پادکست خود قرار دهید. نکته پایانی اینکه لازم است برای بهتر دیده شدن، پادکست خود را تبلیغ کنید.

قدم اول: تهیه لوازم و تجهیزات

برای ساخت پادکست اولین نکته تهیه لوازم مورد نیاز است. برای تولید پادکست به یک دستگاه ضبط کننده صدا و نرم افزار ویرایش صدا نیاز دارید. البته ناگفته نماند که ساخت پادکست به میزان قابل توجهی به ذوق و سلیقه هم نیاز دارد تا بتوانید مطابق میل کاربران، پادکست‌­های جذاب با محتوای با ارزش تولید کنید. شما همچنین می­‌توانید از انواع نرم‌­افزارهای مختلف ضبط صدا بر روی گوشی خود بهره ببرید.

اگر می­‌خواهید به صورت کمی حرفه‌­ای پادکست تولید کنید، لوازم و تجهیزات حرفه‌­ای از جمله  میکروفن داینامیک یا یقه‌­ای، کارت صدا، Vocal Booth، پاپ فیلتر و … می­‌تواند یاری‌رسان شما باشند.

لوازم مورد نیاز در تهیه پادکست

قدم دوم: آماده­‌سازی محتوا

یکی از پر اهمیت‌­ترین قسمت­‌های ساخت پادکست، توجه به محتوایی است که قرار است ارائه دهید. همه­‌ی ما می‌­دانیم که مخاطبان تنها برای کیفیت بالای صدا و یا خوش صدا بودن گوینده، جذب پادکست­‌ها نخواهند شد. از این رو لازم است که محتوایی با ارزش را تولید کنید تا بتوانید مخاطبان را راضی کنید.

 لازم است سعی کنید در حیطه تخصص و علاقه خود، موضوعات جذاب و خاص را برای ساخت پادکست آماده کنید. اگر موضوع انتخاب شده بتواند مخاطبان را به خود جذب کند، شما موفق عمل کرده­‌اید. پس از انتخاب موضوع، لازم است منابع و اطلاعات مختلف را جمع‌­آوری کنید و متناسب با موضوع خود، فرم خاص پادکست را انتخاب کنید.

قدم سوم: تدوین پادکست

قدم نهایی ساخت پادکست، تدوین است. پس از تولید پادکست، لازم است هر اپیزود توسط نرم‌­افزارهای تدوین صدا، تدوین شود. مراحل تدوین اپیزودها شامل حذف قسمت­‌های اضافی، اضافه کردن موسیقی به اول و آخر اپیزود و همچنین برطرف کردن نویز صدا می‌­شود. انواع نرم افزارهای تدوین صدا وجود دارد که می­‌توانید از آن­ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که تدوین صدا، تخصص خاصی نیاز ندارد و شما به سادگی می­‌توانید آن را توسط نرم­‌افزارهای مختلف انجام دهید.

برخی از نرم‌­افزارهای تدوین صدا به صورت رایگان ارائه شده‌­اند تا شما بتوانید از آن­ها بهره ببرید. شما می­‌توانید برای تدوین اپیزودهای تولید شده به سادگی نرم‌­افزاررهایی از جمله Adobe Audition،Audacity ، GarageBand، Auto-Tune،Ableton Live  و…  را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

نرم افزارهای تدوین صدا برای پادکست

قدم چهارم: انتشار پادکست

پس از ساخت پادکست لازم است فایل­‌های تولید شده توسط سرویس‌­های میزبان به گوش شنوندگان برسند. یکی از مرسوم‌­ترین روش‌­ها برای انتشار پادکست­‌ها، استفاده از سرویس­‌های میزبان خارجی است. شما می­‌توانید پادکست خود را در بلوبری، لیبسین، پادبین و انکر انتشار دهید تا به گوش مخاطبان برسد. این سرویس‌­ها به سادگی قابلیت آپلود پادکست‌­ها را در اختیار شما قرار می‌­دهند. شما تنها با پر کردن فیلدهای الزامی از جمله نام پادکست و توضیحات می‌­توانید پادکست خود را انتشار دهید.

یکی دیگر از راه­‌های انتشار پادکست، استفاده از پلاگین وردپرس به نام PowePress است. برای این کار لازم است پلاگین رایگان PowerPress را بر روی سایت خود نصب و فعال کنید.

جمع بندی

در این مطلب با مفهوم پادکست و طریقه ساخت پادکست آشنا شدید. علاقه­‌مندان به تولید پادکست، می‌­توانند به سادگی پادکست‌­های مختص به خود را تولید کنند. همان طور که گفته شد، پادکست‌­ها می‌­توانند اطلاعات مفید و جذابی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. اما تولید کنندگان پادکست­‌ها باید دقت داشته باشند که ساخت پادکست برای هر کسب و کاری مناسب نیست. از این رو لازم است قبل از ساخت پادکست، بازار هدف خود را به خوبی شناسایی کنید و متناسب با آن، به تولید پادکست بپردازید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: پادکست چیست و چطور پادکست بسازیم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *