پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 5 دقیقه 5 نظر 6,921 بازدید

در این مطلب قصد داریم به اهمیت page authority و تاثیر آن در سئو بپردازیم. در حقیقت پیچ آتوریتی (PA) معیاری است که به شما کمک می‌کند تا اعتبار وب‌سایت موردنظر خود را تشخیص دهید.

درست مانند کارنامه‌ای که می‌گوید یک دانش‌آموز واقعاً تکالیفش را انجام داده یا نه، برای درک این که یک صفحه از سایت چه قدر از نظر موتورهای جستجو خوب است، نیز نیاز به یک معیار و تایید داریم. در حقیقت می‌توان گفت page authority مانند کارنامه‌ای برای صفحات سایت است. 

پیج آتوریتی را به‌اختصار (PA) هم می‌شناسند که معنای قدرت و اعتبار صفحه‌ای از سایت است. هر سایت از مجموعه‌ای از صفحات تشکیل می‌شود که هر کدام از این صفحات به طور جداگانه بر امتیاز کلی سایت تأثیر خواهند گذاشت. 

عملکرد page authority همانند پیج رنک گوگل است. صفحه اول هر سایت مهم‌ترین صفحه و با ارزش‌ترین صفحه هر سایت است. چرا که بیشترین لینک‌ها و بیشترین ورودی سایت را صفحه اول هر سایت به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل صفحه اول هر سایت امتیاز (PA) بیشتری نسبت به دیگر صفحات خواهد گرفت. پس اگر صفحات داخلی یک سایت امتیاز بین 0 تا 10 گرفتند صرفا به معنای ضعیف بودن سایت نیست، بلکه به معنی این است که صفحه به تازگی ساخته شده است.

 

page authority

 

پیج آتوریتی (page authority) چقدر اهمیت دارد؟

 

پیج آتوریتی معیاریست که توسط سایت موز (www.moz.com) معرفی شده است. این شرکت معیار page authority را برای آنالیز و اعتبارسنجی صفحات سایت ارائه کرده است و به‌خوبی توانسته جای پیج رنک (Page rank) گوگل را بگیرد. 

با این حال نمی‌توان گفت که این معیار به طور 100% درست کار می‌کند. سایت‌هایی که ریدایرکت می‌شوند و سایت‌هایی که نوپا هستند در صورتی که حتی سایت سئو شده و خوبی هم باشند، امتیاز واقعی خود را از پیج آتوریتی کسب نمی‌کنند. زیرا سایتی که ریدایرکت می‌شود به جای صفحه جدیدش، امتیاز سایت قبلی‌اش در امتیازهای پیج آتوریتی نمایش داده می‌شود.

همچنین در این میان ممکن است سایت‌هایی باشند که با وجود سئو ضعیف نسبت به دیگر سایت‌ها، امتیاز پیج آتوریتی بیشتری را کسب کرده باشند.

با این وجود می‌توان گفت که پیج آتوریتی یک معیاریست که به‌واسطه آن می‌توان امتیاز سایت‌ها را به‌طور میانگین به‌دست آورد ولی نباید فراموش کرد که درصدی خطا هم در نمایش نتایج توسط این معیار وجود دارد.

از آنجایی که بسیاری از افراد برای اعتماد به سایت‌ها امتیازی که توسط پیج آتوریتی نمایش داده می‌شود را ملاک می‌دانند، پس نمی‌توان به این امتیاز بی‌توجه بود و باید برای افزایش رتبه (PA) کارهایی را انجام داد. در حقیقت تمام کارهایی که در زمینه سئو داخلی و خارجی انجام می‌شود بر روی امتیاز پیج آتوریتی تأثیر خواهد گذاشت. البته بیشترین تأثیر را در این امتیاز لینک‌ها خواهند گذاشت. لینک‌ها باعث افزایش اعتبار صفحات و در نتیجه افزایش اعتبار کلی سایت می‌شوند.

 

شیوه امتیازدهی پیج آتوریتی به چه صورت است؟

برای امتیاز گرفتن از این معیار معروف باید حوصله به خرج دهید، زیرا کار آسانی نیست. امتیاز پیج آتوریتی بین 0 تا 100 است که هر چه این امتیاز بالاتر باشد ارزش آن بیشتر است.

معمولا سایت‌های نوپا و یا صفحات جدید، امتیاز 0 یا 1 را کسب می‌کنند که با افزایش لینک‌های داخلی و خارجی و رعایت اصول سئو می‌توان این امتیاز را افزایش داد. 

هر چه خواستار امتیاز بیشتر باشید کار دشوارتر است، مثلاً رسیدن از امتیاز 70 به 80 سخت‌تر از رسیدن از امتیاز 30 به 40 است.

 

چه راهکارهایی برای افزایش امتیاز پیج آتوریتی وجود دارد؟

می توان به طور کلی باز هم اشاره کرد که مجموعه فعالیت‌های سئو تأثیر مستقیمی روی امتیاز پیج آتوریتی خواهد گذاشت. که در ادامه به طور مختصر به آنها می‌پردازیم:

 

لینک‌سازی

از آنجایی که لینک‌ها خود به تنهایی باعث افزایش اعتبار سایت می‌شوند پس قطعاً امتیاز پیج آتوریتی را هم افزایش خواهند داد.

لینک‌های داخلی سبب می‌شود که شما بتوانید بین صفحات سایت‌تان ارتباط برقرار کنید و این موضوع برای سئوی سایت‌تان بسیار مفید است. لینک‌های خارجی( به سایت‌های مرجع) نیز علاوه بر  لینک‌سازی  و تاثیر بر روی سئو، باعث می‌شود که سایت شما به عنوان سایت مرجع شناخته شود.

 

تولید محتوای اختصاصی

تولید محتوای اختصاصی یعنی توجه گوگل. گوگل به سایت‌هایی که متن اختصاصی دارند توجه ویژه‌ای دارد زیرا آنها را سایت مرجع می‌داند. امتیاز خوبی که گوگل برای این نوع سایت‌ها قائل می‌شود سبب افزایش اعتبار صفحات سایت و پیج آتوریتی آنها خواهد شد.

 

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند مغازه ای که چند شعبه دارد، برای سایت می تواند مفید واقع شوند. هم از لحاظ معروفیت و هم از لحاظ افزایش فروش و درآمد زایی.

تأثیر شبکه های اجتماعی بر پیج آتوریتی به این دلیل است که ورودی سایت را افزایش می دهد و باعث می‌شود که گوگل هم آن سایت را به عنوان سایت فعال‌تری تصور کند. سایت‌های فعال، پیج آتوریتی بیشتری خواهند داشت پس برای فعال‌تر شدن به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیازمند هستیم.

 

page-authority

 

پیج آتوریتی خوب چه عددی است؟

اعداد بالای 60 بهترین حالت را برای سایت‌ها دارند. البته رسیدن به هم چین جایگاهی واقعاً دشوار است و سایت‌های زیادی در ایران به چنین جایگاهی نتوانستند برسند.

اعداد بین 50 تا 60 اعداد بسیار خوبی هستند. سایت‌هایی که به این جایگاه می‌رسند ارزش اعتماد کردن را دارند و باید آنها را سایت‌های موفقی دانست.

-اعداد 40 تا 50 به معنای امتیاز خوبی برای پیج آتوریتی است. این سایت‌ها را می‌توان سایت‌های قدرتمندی دانست که در کسب‌و‌کار خود به جایگاه خوبی رسیده‌اند.

اعداد بین 30 تا 40؛ سایت‌هایی که این امتیاز را دارند هم سایت‌های خوبی هستند که قطعاً جای پیشرفت دارند ولی نمی‌توان آنها را سایت ضعیف دانست، زیرا امتیازهای پیج آتوریتی به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و این مقدار مقایسه یک سایت با هزاران سایت دیگر است.

اعداد بین 20 تا 30 ممکن است مربوط به سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای تازه‌کار و نوپا باشد. برای اعتماد به این شرکت‌ها احتیاج به بررسی است. شاید شرکتی با امتیاز پیج آتوریتی 30 تا 40 فقط سایت نسبتاً خوبی داشته و در کسب‌و‌کار خود زیاد مسلط نباشد و یا برعکس، یعنی شاید در حوزه وب زیاد حرفه‌ای عمل نکرده ولی در کار خود مهارت کافی دارد؛ پس در خدمات گرفتن از این سایت‌ها فقط به اطلاعات سایت اکتفا نکنید و با آنها به صورت حضوری و یا تلفنی گفت‌و‌گو کنید.

اعداد بین 10 تا 20 سایت‌های نوپا هستند که هنوز به جایگاه درست و واقعی خود دست پیدا نکرده‌اند.

اعداد بین 0 تا 10 برای صفحات داخلی سایت‌ها دیده می‌شود حتی سایت‌هایی که در وب جا افتاده‌اند هم برای صفحات جدید خود این عددها را مشاهده می کنند. 

 

در نهایت باید گفت که خوب است برای تشخیص اعتبار یک سایت از این معیار استفاده کنید، ولی قبلش باید بدانید که پیچ اتوریتی یک معیار مقایسه‌ای بوده و دقت صددرصد ندارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *