چرا پیج رنک گوگل صفر شد؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 5 دقیقه 1 نظر 16,870 بازدید

سوالی که این روزها ذهن مدیران وب سایت ها را مشغول کرده است دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و یافتن جایگزینی برای آن است! در این مقاله دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و جایگزین آن معرفی می شود.

اگر تا کنون یکی از معیارهای سنجش محتوا و کیفیت یک سایت پیج رنک گوگل بود، از امروز دیگر پیج رنک را نمی توان به عنوان این معیار در نظر گرفت.

مدت زیادی بود که پیج رنک گوگل بروز رسانی نشده بود و این ابهام وجود داشت که چرا پیج رنک آپدیت نمی شود، تا اینکه مدتی پیش این بخش به طور کامل غیر فعال گردید.

گوگل رسما برای همیشه پیج رنک خود را غیر فعال کرد و پیج رنک همه صفحات در عرض یک روز صفر شد!

گوگل با این کار بازار فروشندگان بک لینک های غیر مجاز را حسابی کساد کرد و باعث شد خرید و فروش لینک های بدون استفاده که از مدت ها قبل با پیج رنک های بالا باقی مانده بودند حسابی کساد شود.

البته هنوز به طور مشخص از هیچ منبعی این موضوع دقیقا مطرح نشده است که پیج رنک گوگل غیر فعال شده است اما بر اساس دلایل زیر می توان به این موضوع استناد کرد.

چرا پیج رنک گوگل صفر شد:

1- اطلاعات پیج رنک از ابزار وبمستر تولز حذف گردید.

2- مدت خیلی زیادی بیش از یک سال پیج رنک گوگل آپدیت نشد.

3- حذف شدن پیج رنک از تولبار گوگل کروم.

4- مت کات قبلا در این مورد گفته بود که بروز رسانی مجدد پیج رنک شگفت زده تان می کند.

و…

دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد و مت کات چند بار دیگر نیز به این موضوع به طور غیر مستقیم اشاره کرده بود.
همین نشانه ها دلیلی است که حذف شدن ناگهانی رنک گوگل را تا حدودی مشخص می کند و می توان دریافت که گوگل به دنبال اصلاح سیستم قبلی خود نیست و سعی در ایجاد متدهای جدید رتبه بندی دارد.

جایگزین پیج رنک گوگل چیست؟

حال که پیج رنک گوگل غیر فعال شده است پیدا کردن وب سایت هایی با محتوا و سابقه بالا چطور ممکن است؟ آیا باز هم نیاز است برای سنجش یک وب سایت معیار قابل ارزیابی دیگری داشته باشیم؟

قطعا شما زمانی که تصمیم دارید با وب سایتی برای تبلیغات و یا گرفتن بک لینک در آن وب سایت همکاری کنید و یا زمانی که می خواهید بدانید چه رتبه ای از نظر بهینه بودن وب سایت خود خواهید داشت، نیاز به معیاری برای سنجش دارید.

همچنین اگر در حال بهینه سازی وب سایت خود باشید نیز با سنجش یک معیار مشخص در بازه های زمانی مختلف می توانید به این موضوع پی ببرید که در حال رشد هستید یا خیر!

در ادامه معیار های جدیدی را معرفی می کنیم که بتوانید سنجش متفاوتی از وب سایت ها داشته باشید:

مدت زمان فعالیت یک سایت:

یکی از موضوعات مهم در کیفیت یک وب سایت مدت زمان فعالیت و ثبت دامنه آن است، شما می توانید از ابزارهای Whois برای بررسی زمان ثبت یک دامنه و پیدا کردن صاحب اصلی آن استفاده کنید.

یکی از بهترین آنها وب سایت who.is می باشد که اطلاعات دقیقی از صاحب دامنه و زمان ثبت آن به شما می دهد:

http://who.is

درست است که ممکنه دامنه ای 5 سال پیش به ثبت رسیده باشد و فعالیت آن دامنه از 1 سال قبل آغاز شده باشد اما باز هم همین موضوع که یک سایت چه مدت است به ثبت رسیده نیز عامل مهمی است.
همچنین شما می توانید با بررسی مطالب وب سایت و جستجوی تاریخ انتشار اولین مطالب آن به این موضوع که تولید محتوا را از چه زمانی آغاز کرده است نیز پی ببرید.

سنجش محتوای یک صفحه Page Authority

وب سایت MOZ اولین و برترین مرجع  سئو در وب می باشد و این معیار بر اساس الگوریتم خاصی که وب سایت MOZ ارائه کرده است بررسی می شود.

وب سایت MOZ تاکید می کند که میزان Page Authority می تواند رتبه گیری در موتورهای جستجو را تعیین کند. میزان Page Authority از 0 تا 100 می باشد و هرچه این رقم بالاتر باشد امکان رتبه گیری آن صفحه بالاتر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد Page Authority می توانید به صفحه مربوط به آن در سایت MOZ مراجعه نمایید.

http://moz.com/learn/seo/page-authority

سنجش قدرت دامنه با Domain Authority

بیش از 40 معیار مختلف برای سنجش قدرت دامنه Domain Authority مورد بررسی قرار می گیرند، پیشرفت قدرت دامنه بر اساس فرمولی لگاریتمی محاسبه می شود، بنابراین پیشرفت از رتبه 10 به 20 خیلی ساده تر از پیشرفت از رتبه 70 به 80 می باشد. (البته این موضوع در مورد Page Authority نیز به همین شکل است)

این معیار سنجش نیز توسط وب سایت MOZ ارائه شده است و عملکرد آن تا حدودی شبیه به پیج رنک گوگل است. معیار های بسیاری از جمله تعداد لینک هایی که به یک دامنه شده است و مقدار مطالب ایندکس شده آن دامنه در موتورهای جستجو و ده ها مورد دیگر در تعیین رتبه Domain Authority مهم هستند.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد Domain Authority می توانید به صفحه مربوط به آن در سایت MOZ و ویکی پدیا مراجعه نمایید.

https://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Authority

https://moz.com/learn/seo/domain-authority

Page Authority مهمتر است یا Domain Authority:

استفاده از این دو معیار برای سنجش کیفیت محتوا در هنگام جستجو می تواند شما را به سمت وب سایتی که دارای محتوای بهتر و با کیفیت تری است هدایت کند.

Page Authority فقط نشان دهنده میزان قدرت و کیفیت یک صفحه خاص از نظر موتورهای جستجو می باشد، اما Domain Authority نشان دهنده قدرت و کیفیت یک دامنه و زیر دامنه های آن به طور کلی می باشد.

پس اگر زمانی بخواهید کیفیت محتوا و رتبه بندی یک صفحه خاص را مورد ارزیابی قرار دهید باید از Page Authority استفاده نمایید، اما اگر هدف شما سنجش میزان کیفیت و قدرت یک وب سایت به طور کامل است باید Domain Authority آن را بررسی نمایید.

چطور Page Authority و Domain Authority را اندازه گیری کنیم؟

شما می توانید با نصب تولبار MOZ هر دو معیار فوق را برای وب سایت هایی که آنها را جستجو و مرور می کنید بسنجید:
https://moz.com/tools/seo-toolbar

همچنین می توانید با مراجعه به صفحات زیر نیز Page Authority و Domain Authority وب سایت ها مد نظر خود را بسنجید:

http://smallseotools.com/domain-authority-checker

http://smallseotools.com/page-authority-checker

در نهایت برای بهبود کیفیت مطالب خود می توانید 2 مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید:

چطور محتوایی بنویسیم که افراد واقعاً آن را بخوانند​
3 نکته مهم در ایجاد محتوای جذاب​

یک ویدئو آموزشی از این مقاله تهیه شده است که  می توانید در قسمت پایین آن را مشاهده کنید:

نتیجه گیری:

برای آنکه یک وب سایت دارای سئو مناسبی باشد و از دید موتورهای جستجو همیشه به عنوان یک وب سایت با محتوا و قدرت بالا به حساب بیاید باید سئو سایت به طور کلی بهبود پیدا کند و محتوای اختصاصی در آن منتشر شود.

معیارهای سنجش وب سایت ها و ابزارهای مربوط به آن ممکن است به مرور زمان تغییر کنند، اما هرگز امتیاز تولید محتوای ارزشمند تغییر نخواهد کرد!
اگر محتوای تولید شده شما با کیفیت بالایی منتشر شود، همه مشکلات شما از نظر سئو رفع خواهد شد، زیرا شما با این کار کیفیت وب سایت خود را برای مخاطب بالا می برید و از طرفی دیگر باعث می شوید که وب سایت های معتبری به محتوای شما لینک بدهند و دیگر مشکل داشتن بک لینک و لینک سازی در وب را نخواهید داشت.

مشاهده نسخه PDF مقاله: چرا پیج رنک گوگل صفر شد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *