برند سازی یکی از مهم ترین هدف هایی است که هر کسب و کاری باید برای آن تلاش کند. راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید با صرف هزینهای نسبتاً اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید. در این مقاله به این موارد می پردازیم.
- برند شما چیست؟
- برندینگ به چهکار میآید؟
- از چه روش هایی می توان برند سازی کرد؟
- برند شخصی چیست؟
و ….
برخی سؤالات هم به این سمت میرود که:
- آیا برای برندینگ باید حسابی دستبهجیب شد؟
- آیا برندینگ بودجه زیادی میخواهد؟
- کارشناسان برندینگ چه مشخصاتی دارند؟ کجا میتوان آنها را یافت؟
- از همه مهمتر اینکه حقوق این افراد چقدر است و این دستمزد بر چه اساسی محاسبه میشود؟
و ….
1. در شبکههای اجتماعی حضور مستمر داشته باشید
از آنطرف، بدترین چیز برای برند سازی در شبکه های اجتماعی این است که بروز رسانی برای پست ها انجام نشود ! نکته مهمی که در این میان وجود دارد آن است که شما باید بدانید مخاطبانتان و مشتریان بالقوه و کنونی کسبوکارتان، به هنگام وبگردی، بخش عمده زمان خود را در کجا سپری میکنند.
رفتن به سراغ افراد، در همان زمان و مکانی که هستند، فوقالعاده مهم و ارزشمند است. به دادههایی که از افراد دارید دقت کنید. ممکن است اغلب مخاطبان شما بیشتر وقتشان را در یک شبکه اجتماعی خاص بگذرانند (مثل فیسبوک، لینکدین، توییتر یا هرکجای دیگر).
اگر چنین باشد بخت با شما یار است زیرا در این صورت میتوانید در زمان و انرژی خود صرفهجویی کرده و بر یک حوزه تمرکز نمایید. البته حتی اگر چنین باشد – یعنی حتی اگر بخت با شما یار باشد! – بازهم نباید از دیگر شبکهها و پلتفرمها غافل شوید.
2. وبلاگ نویسی کنید
ما قبلاً در مورد اهمیت و ضرورت وبلاگ نویسی برای کسبوکارهای آنلاین مطالبی ارائه نمودهایم. برخی صاحبنظران معتقدند وبلاگ نویسی، اساسیترین گام در بازاریابی جاذبهای (Inbound Marketing) به شمار میرود، زیرا به شما کمک میکند از طریق ایجاد محتواهای آموزندهای که با جستجوهای افراد منطبق است، به مشتریان واجد شرایط دست پیدا کنید: کسانی که هویت شما را دوست میدارند، گروهی بر این باورند که پس از خانواده و دوستان، وبلاگ مهمترین منبع قابل اعتماد کسب اطلاعات است.
این در حالی است که وبلاگ نویسی خوشبختانه کار ارزانقیمتی است و به تخصص فوقالعاده پیچیدهای نیاز ندارد. با این حال باید وبلاگ نویسی را بهطور مستمر، با زمانبندی مشخص و بهطور حرفهای دنبال کنید؛ همانند استراتژی حضور در شبکههای اجتماعی که در بالا شرح آن گفته شد.
3. به سراغ برندسازی مشارکتی بروید
اصولاً برندسازی فرایندی زمانبر است و به این راحتیها به دست نمیآید. به نظر شما آیا این گوگلی که ما امروز میشناسیم، پس از چند سال تلاش و زمین خوردن توانسته به جایگاه فعلی خود دست پیدا کند؟ اپل، آمازون و مایکروسافت چطور؟ مشارکت با برندهای قدرتمند، یکراه میانبر برای این است که شما برندتان را ترویج دهید و به دیگران بشناسانید؛ و این میشود برندسازی مشارکتی یا Co-branding. البته کار با هر برند قدیمی درست نیست و میزبان، باید برندی باشد که با کار و تولیدات شما و سازمان تان همخوانی داشته باشد.
چند توصیه در خصوص برندسازی مشارکتی:
2. چیزی وسط بگذارید: ببینید این برند بزرگ و احتمالاً قدیمی چه چیزی ندارد و درواقع جای چه چیزی خالی است؛ همان را ارائه کنید. اینیک بازی برد – برد است که هم برای شما و هم برای برند میزبان و هم برای هواداران میتواند سود آفرین باشد.
4. سرویس مشتری را اولویت خود بدانید
زاپوس (Zappos) یک شرکت آنلاین بسیار موفق در حوزه فروش کفش و لباس است. این شرکت تمام فکر و ذهن خود را بر بهبود تجربه مشتری گذاشته است و با همین شیوه توانسته سایر مسائل و چالشها را حل کند و هزینه بسیاری را در بخش تبلیغات و بازاریابی صرفهجویی نماید. اهمیت و کارآمدی «تبلیغات دهانبهدهان» چیزی نیست که من و شما بتوانیم آن را انکار کنیم. شما باید ارائه یک تجربه عالی به مشتری را سرلوحه کار خود قرار دهید چرا که یک مشتری راضی بسیار با ارزش است و میتواند مشتریان زیادی برای شما به همراه داشته باشد.
جمعبندی
ساخت یک برند ممکن است بهصورت یک تعهد خیلی بزرگ باشد، بهویژه وقتیکه منابع محدودی در اختیارداریم، ولی همانطور که تاریخ شهادت میدهد، راههای کمهزینه فراوانی برای رسیدن به این هدف بزرگ وجود دارد که من به برخی از آنها اشاره کردم. برندسازی با یک سری استراتژی و منطق سر و کار دارد به همین خاطر است که موضوعی خشک و پیچیده به شمار میرود اما بههرحال از یاد نبرید که ما باید زندگی کنیم، یک زندگی شاد و متعادل.
از برندسازی لذت ببرید!
بدون دیدگاه