چگونه وبلاگ نویسی را شروع کرده و از آن پول دربیاوریم؟


چگونه وبلاگ نویسی را شروع کرده و از آن پول دربیاوریم؟

چگونه وبلاگ نویسی را شروع کرده و از آن پول دربیاوریم؟

چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 36 دقیقه 6 نظر 108,346 بازدید

وبلاگ نویسی که امروزه به یکی از شیوه‌های درآمدزایی در بازاریابی نوین تبدیل شده، چالش‌ها و استانداردهای خودش را دارد. از طرفی نه به آن سختی است که برخی‌‌ها فکر می‌کنند، و از طرفی نه به آن آسانی که برخی دیگر می‌اندیشند. با ما باشید تا شما را با نحوه شروع کردن آن آشنا کنیم.

مسئله وبلاگ نویسی و استفاده از وبلاگ برای اهداف مختلف پیشینه خیلی قدیمی دارد و می‌توان ادعا کرد که همزمان با سایت‌ها به وجود آمده است. امروزه استفاده از وبلاگ به عنوان یک ابزار برای تبلیغات و تقویت سایت فروشگاهی به یک موضوع مهم و تعیین‌کننده تبدیل شده و حتی شرکت‌های بزرگ دنیا نیز از این ابزار استفاده می‌کنند. برای درک اهمیت نوشتن وبلاگ و محتوای آن تنها می‌توانید به چند تا سایت برتر دنیا مانند سایت یوآست، دیجیتال مارکتینگ، موز (moz) و حتی خود گوگل مراجعه کنید که با وجود داشتن رتبه برتر در دنیا، از بخش وبلاگ استفاده می‌کنند.

وبلاگ نویسی به نوعی احترام به بازدید کننده و مخاطب است و شرایطی به وجود می‌آورد که آنها راحت‌تر به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند. اهمیت وبلاگ‌ها ما را در گروه وب رش بر آن داشت که یک مطلب را به طور ویژه به بحث وبلاگ نویسی و استفاده از آن اختصاص دهیم و سعی می‌کنیم در این مطلب به چند سؤال زیر پاسخ دهیم:

  • چه آموزش‌هایی برای وبلاگ نویسی مورد نیاز است؟
  •  وبلاگ نویسی چگونه است؟
  •  بلاگر یا وبلاگ‌نویس به چه کسی گفته می‌شود؟
  • مراحل آماده سازی یک وبلاگ به چه صورت است؟
  •  اهمیت نوشتن وبلاگ در کسب‌وکار چیست؟
  • چه روش‌هایی برای کسب درآمد از وبلاگ وجود دارد؟
  •  راهکارهای موفقیت یک وبلاگ در چیست؟
  •  چگونه برای وبلاگ خود یک متن جذاب بنویسیم؟

مطمئناً پاسخ دادن به این سؤالات می‌تواند بسیاری از ابهامات ما را در مورد وبلاگ نویسی از بین ببرد و حتی کمک کند که وبلاگ‌های موجود را با کیفیت بالاتری آماده کنیم. پس با ما همراه باشید.

چه آموزش‌هایی در وبلاگ نویسی به ما کمک می‌کند؟

برای کسانی که در ابتدای راه هستند و به دنبال صفر تا صد وبلاگ نویسی هستند، چند آموزش زیر حیاتی است:

1. آموزش انجام طراحی قالب وبلاگ

آموزش طراحی قالب وبلاگ از نظر بسیاری از وبلاگ نویسان و وبمستران اهمیت چندانی ندارد و معتقدند که یک وبلاگ‌نویس به چنین اطلاعاتی نیاز ندارد. بررسی مسیر یک وبلاگ از لحظه شروع تا لحظه رسیدن به درآمد نشان می‌دهد که تنها، گام‌های ابتدایی آن برای اهداف شخصی است و کم‌کم رقابت با سایر رقبا و به دست آوردن رتبه بهتر در اولویت قرار می‌گیرد. پس باید بپذیریم که سئو فنی در رتبه‌بندی وبلاگ‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و کسی که به دنبال پیروزی در رقابت با سایر وبلاگ نویسان است، باید بتوانند قالب وبلاگ خود را از جهات مختلف بهینه کند تا برای رقابت آماده باشد.

2. آموزش در مورد نوشتن مطالب خلاقانه

آموزش بعدی در وبلاگ نویسی، آموزش نوشتن مطالب جذاب و خلاقانه است. نمی‌دانم تا چه اندازه با فضای اینترنت و وبلاگ‌ها آشنایی دارید، اما با جستجوی یک کلیدواژه ساده مانند «وبلاگ» در حدود 96 میلیون نتیجه در گوگل دریافت می‌کنید که هر کدام از آنها ممکن است مطالب اختصاصی یا تکراری داشته باشد. این آمار نشان می‌دهد که انتخاب کلید واژه، انتخاب متن و حتی انتخاب کلمات استفاده شده در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. پس کسی که به دنبال وبلاگ نویسی حرفه‌ای باشد، باید بتواند مطالبی خلاقانه و جذاب بنویسد تا کاربر در نگاه اول با این متن ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند.

3. یادگیری روش‌های مختلف گردآوری مخاطب و افزایش نرخ تبدیل

به دست آوردن بازدیدکننده و تبدیل کردن آنها به مخاطب و مشتری تکنیک خاص خود را دارد و روش تبدیل آنها نیز با شیوه‌های خاص انجام می‌شود. وقتی که شما قصد راه اندازی یک وبلاگ را دارید و می‌خواهید به طور مرتب بر روی آن کار کنید، لازم است که روش‌های مختلف جذب بازدیدکننده را بشناسید. قرار نیست که تمامی مخاطبان شما از طریق جستجوی ارگانیک و موتورهای جستجو جذب شوند، بلکه ممکن است در گام‌های بعدی به سراغ ابزارهای دیگر مانند تبلیغات کلیکی یا تبلیغات متنی بروید.

4. یادگیری نحوه انتخاب هاستینگ مناسب برای وبلاگ

هاستینگ برای یک وبلاگ بسیار مهم است و سرعت بارگذاری و همچنین گرفتن رتبه در موتورهای جستجو با توجه به این مسئله اهمیت پیدا می‌کند. هاست از کلمه انگلیسی Host برگرفته شده است که به معنی میزبانی است. در واقع شما یک میزبان برای وبلاگ خود انتخاب می‌کنید که کلیه اطلاعات شما بر روی آن‌ها بارگذاری می‌شود. اگر بتوانید یک‌ هاست مناسب و با کیفیت انتخاب کنید، مطمئناً کیفیت وبلاگ شما بالا خواهد بود و می‌توانید بیشترین بهره وری از آن را داشته باشید. در مورد بحث هاستینگ و انتخاب آن در گام‌های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید وارد بحث نوشتن وبلاگ و آماده سازی آن برای محتوا گذاری شوید، احتمالات سؤالات مختلفی در رابطه با این موضوع در ذهن شما شکل گرفته است که به عنوان مثال به سوالاتی مانند «چگونه وبلاگ بنویسیم» یا «چگونه وبلاگ درست کنم» یا «وبلاگ چیست» می‌توان اشاره کرد. این سؤالات بسیار شبیه هستند و پاسخ همه آنها در یک جمله است: وبلاگ به یک سیستم گفته می‌شود که برای نوشتن متن در زمینه‌های مختلف آماده سازی شده باشد.

بنابراین کسی که به دنبال وبلاگ نویسی باشد و بخواهد که یک وبلاگ برای خود بسازد، باید پلتفرم لازم را فراهم کند تا متن مورد نظر خود را در آن قرار داده و در قالب یک وب سایت یا بلاگ در معرض دید کاربران قرار دهد. نوشتن وبلاگ را می‌توان به نوشتن کتاب یا حتی نوشتن دفتر خاطرات تشبیه کرد که در آن اطلاعات فرد با توجه به سلیقه و نیاز سایر افراد نوشته می‌شود. یک وبلاگ نویسی حرفه‌ای معمولاً سعی می‌کند اطلاعاتی در وبلاگ خود قرار دهد، که هم نوشته خود او باشد و هم برای خواننده جذاب باشد.

یک نکته بسیار مهم در وبلاگ نویسی، انتخاب سبک مناسب برای وبلاگ است. مطالب یک وبلاگ ممکن است کپی شده از سایت یا از منبع دیگری باشد یا خود فرد وبلاگ‌نویس آنها را آماده کرده باشد. به خاطر داشته باشید، وبلاگ‌هایی که با توجه به اطلاعات خود شخص و تجربه او آماده شده باشند، جذابیت بیشتری برای کاربران دارند.

بلاگر یا وبلاگ‌نویس به چه کسی گفته می‌شود؟

بلاگر (‌blogger) یا وبلاگ‌نویس به کسی گفته می‌شود که وظیفه نوشتن محتوا برای وبلاگ را برعهده دارد. وبلاگ نویس‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از آنها به صورت مستقل و برخی نیز به صورت وابسته هستند. وبلاگ‌نویس مستقل به کسی گفته می‌شود که وبلاگ را با توجه به موضوع و سلیقه خود انتخاب می‌کند و هدف از وبلاگ نویسی کمک به یک وب سایت یا یک کسب‌وکار دیگر نیست. این در حالی است که وبلاگ‌نویس وابسته تمامی فعالیت خود را برای تقویت یک وب‌سایت یا یک کسب‌و‌کار دیگر انجام می‌دهد. نمونه وبلاگ‌های وابسته، وبلاگ‌هایی هستند که در کنار فروشگاه‌های دیجیتال ایجاد می‌شوند تا برخی از کلید واژه‌های آنها را قوی‌تر کنند.

وبلاگ نویسی در چه زمینه‌هایی قابل اجراست؟

انتخاب زمینه برای وبلاگ نویسی به سلیقه فرد وبلاگ‌نویس بستگی دارد و تحت تأثیر فعالیت اقتصادی یا شخصیتی اوست. به عنوان مثال ممکن است یک وبلاگ‌نویس تصمیم بگیرد که مطالب آن را به دست نوشته‌ها و شعرهای شخصی خود اختصاص دهد یا تصمیم بگیرد که وبلاگ را در کنار یک فروشگاه ایجاد کند و به آن در حوزه‌های مختلف کمک کند. در هر صورت، انتخاب زمینه وبلاگ موضوع چندان پیچیده‌ای نیست، اما کسانی که به دنبال رقابت و کسب درآمد از وبلاگ هستند، می‌توانند زمینه‌های زیر را به عنوان حوزه‌های اصلی فعالیت خود انتخاب کنند:

  • فشن و مدل: آرایش، زیبایی، پوشش، مو و محصولات زیبایی.
  • سفر و مسافرت: جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، بهترین مکان‌ها، مقاصد گردشگری، رستوران‌ها، مکان‌های تفریحی؛
  • تکنولوژی: معرفی نرم‌افزارها، برنامه‌نویسی، توسعه وب، طراحی وب‌سایت، استارت‌آپ‌ها؛
  • کسب‌وکار: به‌روز‌رسانی‌های حوزه صنعت، گزارش‌های لحظه‌ای، نقاط کارشناسانه، بهترین شیوه برای انجام کارهای مختلف؛
  • بازاریابی محتوایی: شیوه‌های مختلف برای کسب درآمد، بهترین شیوه‌ها برای انجام سئو، شیوه‌های انجام کمپین‌های تبلیغاتی و محتوانویسی جذاب؛
  • غذا و خوراکی: دستور پخت و آماده سازی، معرفی رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها، معرفی تجهیزات آشپزخانه و معرفی دکوراسیون آشپزخانه؛
  • مسائل مالی: رویدادهای صنعتی، روش‌های مختلف کسب درآمد، روش‌های مختلف پس‌انداز، روش‌های اختصاص بودجه به هر پروژه؛
  • سلامتی و کاهش وزن: معرفی تجهیزات ورزشی، معرفی روش‌های تغذیه‌ای، معرفی روش‌های تمرین، معرفی رژیم‌های غذایی؛
  • سبک زندگی: باغبانی، بهبود وضعیت منزل از لحاظ کارایی و دکوراسیون؛ چیدمان تجهیزات منزل، برنامه ریزی برای کارهای مختلف، مسافرت، و نحوه انجام کارهای شخصی؛
  • کارهای حرفه‌ای و آکادمیک: ارائه مقاله‌های علمی و ترجمه شده، معرفی دانشگاه‌ها، معرفی نحوه پذیرش در دانشگاه‌های مختلف خارجی و داخلی، بحث‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف، شناخت افراد با توجه به زمینه‌های فعالیت؛
  • سرگرمی: نوشته‌های طنز و خنده‌دار، داستان‌های کوتاه و بلند، انتشار فیلم و کلیپ، انتشار موسیقی، ساخت پادکست، معرفی شخصیت‌های برجسته، معرفی تکنولوژی‌های جدید و ارائه نرم‌افزارهای موبایل.

 

مراحل ساخت وبلاگ

تا اینجای کار با بخشی از پیش نیازهای وبلاگ نویسی آشنا شدیم و مشخص شد که در هر کدام از این مراحل، باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم. معمولاً بسیاری از وبلاگ‌نویس‌ها یا کسانی که به دنبال راه‌اندازی یک وبلاگ هستند، تا این مرحله برنامه‌ریزی خاصی ندارند و بدون بررسی رقبا وارد این حوزه می‌شود. جالب است بدانید که درصد بسیار بالایی از این افراد در همان گام‌های اول ناامید شده و مسیر خود در ایجاد یک وبلاگ پرکار و پرطرفدار را متوقف می‌کنند.

 شاید اولین گام در ساخت یک وبلاگ، نوشتن یک طرح کسب‌وکار یا همان بیزینس پلن برای آن است که به بررسی جوانب مختلف وبلاگ و احتمال موفقیت آن در حوزه‌های مختلف اختصاص می‌یابد. البته، معمولاً کسی به صورت حرفه‌ای به این موضوع به شکل کسب‌وکار نگاه نمی‌کند و بیشتر برآورد شخصی خود را دارد. بنابراین، قبل از اینکه وارد مراحل وبلاگ نویسی و ابزارهای مورد نیاز آن شویم، یک برگه سفید بردارید و در آن سعی کنید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • هدف من از ایجاد وبلاگ چیست؟
  • برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت وبلاگ به چه صورت است؟
  • آیا این وبلاگ صرفاً به منظور کسب ‌درآمد است یا قصد اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف را دارد؟
  • چه کسانی قرار است محتوای این وبلاگ را آماده کنند؟
  • فعالیت وبلاگ در چه حوزه‌ای خواهد بود؟ به صورت کلی یا جزئی به مطالب می‌پردازد؟
  • در صورت موفقیت، روش‌های کسب درآمد با این وبلاگ به چه صورت است؟
  • در مورد رقبای احتمالی و ابزارهای پیشی گرفتن از آنها، چه اطلاعاتی در دسترس است؟
  • در نهایت به کجا خواهیم رسید و نقش وبلاگ در کسب درآمد کلی به چه صورت است؟

اگر با پاسخ دادن به این سؤالات توانستید وبلاگ نویسی را برای خود توجیه کنید و مطمئن بودید که در این مسیر به موفقیت خواهید رسید، گام اول را بردارید و اسم وبلاگ را مشخص کنید.

1. انتخاب دامنه وبلاگ یا همان اسم وبلاگ

 اولین گامی که در راه‌اندازی یک وبلاگ باید بردارید، مشخص کردن اسم وبلاگ و انتخاب یک دامنه با توجه به آن است. برای اسم وبلاگ می‌توانید از فاکتورهای مختلفی استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که دامنه یک سایت یا یک بلاگ از قواعد و قوانین خاص خود برخوردار است و برای موفقیت در موتورهای جستجو باید به این قواعد پایبند باشید.

بطور کلی، دامنه یک سایت:

  • باید کوتاه و قابل فهم باشد؛
  •  به راحتی به ذهن سپرده شود؛
  •  از علائم  نگارشی مانند ویرگول، خط فاصله و موارد مشابه نداشته باشد؛
  •  به صورت تک کلمه‌ای و ساده باشد؛
  •  تا حد امکان به صورت ترجمه فعالیت سایت باشد.

 دامنه وبلاگ همانند انتخاب اسم برای یک انسان است و به نوعی یک شناسنامه برای وبلاگ محسوب می‌شود. اگر در انتخاب اسم وبلاگ حساسیت بالایی به خرج دهید و حتی الامکان بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. معمولاً موتورهای جستجو به ارتباط بین نام بلاگ و آدرس اینترنتی (URL) توجه ویژه‌ای دارند و این دامنه در رتبه بندی آن‌ها تأثیر گذار است.

 چگونه دامنه وبلاگ خود را ثبت کنیم؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که افراد تازه کار مطرح می‌کنند، نحوه ثبت دامنه وبلاگ و نحوه کسب اطمینان از عدم تکراری بودن آن است. در این مورد شرکت‌های مختلفی در زمینه ثبت دامنه فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید از آنها کمک بگیرید. با توجه به اینکه خرید دامنه در قالب‌های مختلف نیاز به مهارت بالایی دارند و پرداخت آن در قالب دلار انجام می‌گیرد، توصیه ما این است که ثبت دامنه خود را به یکی از این شرکت‌ها واگذار کنید. نکته دیگر اینکه این شرکت‌ها برای حصول اطمینان از عدم تکراری بودن دامنه وبلاگ، امکاناتی را در اختیار شما می‌گذارد.

به عنوان مثال، شما با جستجوی ثبت دامنه وبلاگ در گوگل به چندین نتیجه خواهید رسید که با کلیک بر روی هر کدام از آنها، یک ابزار در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید تکراری بودن دامنه خود را بررسی کنید. هزینه ثبت دامنه به قالب‌های مختلف آنها بستگی دارد. از آنجایی که در سیستم‌های اینترنتی تفاوتی بین آدرس وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها وجود ندارد،  انتخاب قسمت انتهایی دامنه به سلیقه کاربر و اصول حاکم بر آنها بستگی دارد. به عنوان مثال:

  • دامنه COM: این دامنه یک دامنه بین‌المللی تجاری است که از واژه commercial به معنی تجاری برگرفته شده و معمولاً در سایتهای تجاری و وبلاگ‌ها به کار گرفته می‌شود.
  • دامنه IR: این دامنه مخصوص کشور ایران است و تنها در کشور ایران کاربرد دارد. البته هر کشور دیگری نیز دامنه مربوط به خود را دارد که در مورد انگلستان از UK و در مورد فرانسه از FA استفاده می‌شود.
  • دامنه Info: این دامنه از کلمه انگلیسی Informal برگرفته شده است که نشان دهنده اطلاعاتی بودن سایت مورد نظر است و ممکن است در زمینه ارائه مقاله و کارهای علمی فعالیت داشته باشد.
  • دامنه net: اسم این دامنه از کلمه انگلیسی Network گرفته شده است و برای وب سایت‌های شبکه‌ای و و سایت‌هایی که در حوزه مخابرات فعالیت دارند مناسب است.
  • دامنه org: این دامنه می‌تواند معیاری برای نشان دادن فعالیت سایت در حوزه‌های سازمانی باشد و اسم آن به صورت مخفف کلمه Organization است. البته این دامنه در مورد برخی از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز به کار گرفته می‌شود.

دو نکته مهم در انتخاب دامنه برای وبلاگ وجود دارد که رعایت هر کدام از آنها می‌توانند مسیر شما را راحت‌تر کند. در حالت اول باید به خاطر داشته باشید که برخی از وب‌سایت‌ها به عنوان وب‌سایت وبلاگدهی فعالیت می‌کنند و زمینه استفاده رایگان شما از دامنه را فراهم می‌کند که در بندهای بعدی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

مورد دوم اینکه گاهی در بررسی‌های خود متوجه می‌شوید که دامنه مورد نظر شما قبلاً ثبت شده است. در این حالت مجبور خواهید بود که یک دامنه جدید برای وبسایت خود در نظر بگیریم. البته نیازی نیست که حساسیت بالایی به خرج دهید و حتی می‌توانید از خدمات ترجمه یا از معادل آنها استفاده کنید. حتی اگر زمینه فعالیت شما شامل کلمات کوتاه می‌شود، می‌توانید از کلمات ترکیبی استفاده کنید

2. انتخاب سیستم‌ هاست با توجه به هدف گذاری وبلاگ

در مرحله قبل احتمالاً یک اسم مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کرده‌اید و حتی دامنه آن را نیز ثبت کرده‌اید. در این مرحله باید یک سیستم میزبان یا هاست برای وبلاگ خود انتخاب کنید تا بتوانید اطلاعات خود را بر روی آن بارگذاری کنید. بارگذاری محتوا در بستر اینترنت نیاز به یک فضای مشخص دارد که این فضا با استفاده از هاست فراهم می‌شود. شرکت‌های ایرانی و خارجی متعددی در زمینه ارائه هاستینگ فعالیت دارند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای وبلاگ نویسی شما مناسب باشد. تأثیر هاست در یک وب سایت یا یک وبلاگ بسیار مهم است و می‌توانند موارد زیر را تحت تأثیر قرار دهد:

  • هاست یک سایت به طور مستقیم با سرعت آن در ارتباط است؛
  • هاستینگ می‌تواند مشخص کند که امنیت یک وب‌سایت تا چه اندازه بالاست؛
  • هاستینگ در بحث بارگذاری و دانلود مطالب وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها تأثیر گذار است؛
  • هاستینگ مشخص می‌کند که ما اجازه بارگذاری و ذخیره‌سازی اطلاعات را تا چه اندازه‌ای داریم؛
  • انتخاب ‌هاست و ظرفیت آن به طور مستقیم با حوزه فعالیت ما در ارتباط است.

نکته‌ای که در مورد وبلاگ نویسی وجود دارد این است که‌ هاست در آدرس اینترنتی یا در محتوای وبلاگ آورده نمی‌شود و به عنوان سیستم پشت پرده فعالیت می‌کند. اما این باعث نمی‌شود که اهمیت هاستینگ کاهش پیدا کند و شما به عنوان یک وبلاگ‌نویس باید بتوانید بهترین‌ هاست ممکن را برای به خود انتخاب کنید.

نکاتی در مورد انتخاب‌ هاست برای وبلاگ

همانطور که عنوان شد، شرکت‌های ایرانی و خارجی متعددی در زمینه ارائه‌ هاست فعالیت دارند که حتی در برخی موارد سرعت شرکت‌های خارجی از شرکت‌های ایرانی بالاتر است. اما توصیه ما این است که حتماً از شرکت‌های ایرانی استفاده کنید، زیرا هم از امنیت بالاتری برخوردار هستند و هم دسترسی به پشتیبانی آنها از طرق مختلف راحت‌تر است. برای انتخاب شرکت نیز می‌توانید کلید واژه ‌هاست یا انتخاب‌ هاست را در گوگل سرچ کنید و با شرکت‌های مختلف در این زمینه صحبت کنید. در اینجا به دلیل مسائل مختلف از ذکر شرکت‌های ارائه دهنده ‌هاست در ایران معذوریم، اما می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا اطلاعات مشاوره‌ای کامل‌تری در اختیار شما قرار دهند.

اما شاید هوس کرده باشید که از یک ‌هاست رایگان برای وب‌سایت خود استفاده کنید! آیا امکان پذیر است؟ بله امکان پذیر است. اگر قصد استفاده از هاست رایگان را دارید می‌توانید از سایت‌های وبلاگدهی استفاده کنید که در چند قدم جلوتر به طور کامل آنها را معرفی خواهیم کرد. اما اگر  می‌خواهید از دردسرهای مربوط به انتخاب ‌هاست و دامنه فرار کنید، بهتر است از سیستم‌های اشتراکی استفاده کنید که آنها را نیز در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.

3. انتخاب پلتفرم مناسب برای پیاده سازی وبلاگ

 تا اینجای کار، شما یک دامنه برای وبلاگ خود انتخاب کرده‌اید و فضای هاست را با توجه به فعالیت وبلاگ نویسی خود مشخص گردید. در اینجا باید به سراغ انتخاب یک پلتفرم مناسب برای پیاده‌سازی وبلاگ خود بروید. اما پلتفرم چیست؟

 پلتفرم ابزار و فضایی است که به منظور نوشتن محتوا برای وبلاگ در اختیار شما قرار می‌گیرد. با کمک این پلتفرم شما می‌توانید نوشته‌ها، تصاویر گرافیکی، فیلم‌ها و سایر موارد مشابه را به دلخواه خود تغییر دهید و در قالب مشخص در وبلاگ خود منتشر کنید.

چگونه یک پلتفرم مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم؟

 به طورکلی پلتفرم‌های مورد استفاده در وبلاگ نویسی به دو دسته رایگان و پولی تقسیم می‌شوند. پلتفرم‌های رایگان شامل سیستم‌هایی می‌شوند که استفاده از آنها به صورت دائمی رایگان است و شما در ازای نصب آنها پولی پرداخت نخواهید کرد. اما برای استفاده از پلتفرم‌های پولی مجبور هستید که به صورت اشتراکی و سالانه هزینه آن را بپردازد. به منظور آشنایی بهتر شما با این سیستم‌ها، دو پلتفرم رایگان خارجی را معرفی خواهیم کرد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وردپرس

وردپرس (WordPress) محبوب‌ترین، رایج‌ترین و احتمالاً ساده‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای گذاشتن محتوا در وبلاگ و وبسایت است. این سیستم به صورت رایگان در اختیار وبلاگ نویسان و وبمستران قرار می‌گیرد تا به کمک آن اطلاعات خود را بارگذاری کرده و به شکلهای مختلف ویرایش کنند. کار با وردپرس بسیار ساده است و ابزارهای آن به طور کامل و بدون محدودیت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از مهمترین ویژگی‌های این سیستم، وجود افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلف برای تغییر در ساختار سایت است که به راحتی می‌توان قالب سایت را به کمک آنها تغییر داد.

البته وردپرس در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و حرفه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که تنها نسخه مقدماتی آن رایگان است. کسانی که قصد استفاده از این سیستم مدیریت محتوا یا CMS برای وبلاگ خود دارند، در استفاده از نسخه مقدماتی آن محدودیتی نخواهند داشت و برای داشتن نسخه‌های حرفه‌ای‌تر باید پول آن را بپردازند. بزرگ‌ترین ایرادی که برای وردپرس وجود دارد این است که سیستم پشتیبانی و پاسخگویی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است و برای برطرف کردن مشکلات آن باید از اینترنت و یا گروه‌های مربوط به آن کمک گرفت.

جوملا

جوملا (Joomla) از لحاظ طراحی و نحوه بارگذاری محتوا تفاوت‌های بسیاری با وردپرس دارد و کار با آن سخت‌تر است. جوملا در ساخت فروشگاه و وب‌سایت‌های اینترنتی موفق عمل می‌کند، اما دسترسی به برخی گزینه‌ها در آن سخت‌تر است و کاربر برای نوشتن محتوا در آن نیاز به کار و آموزش بیشتری دارد. جوملا نیز همانند وردپرس در سه نسخه ارائه می‌شود که نسخه مقدماتی آن رایگان بوده و وبلاگ‌نویس‌ها می‌توانند از آن برای اهداف مختلف خود استفاده کنند.

سایت وبلاگدهی

 باید این حقیقت را بپذیریم که نسل اول وبلاگ نویسی در ایران به استفاده از پنل‌هایی مانند بلاگفا اختصاص یافت که فضای کافی به صورت رایگان در اختیار کاربران اینترنتی قرار داده و آن‌ها می‌توانستند قالب‌های مختلفی را بر روی آن بارگذاری کنند. این سایت‌ها تحت عنوان سایت‌‌های وبلاگدهی شناخته می‌شوند که امکان ساخت وبلاگ بر بستر امکانات آنها را فراهم می‌کنند.

 سایت وبلاگدهی به سایت‌هایی گفته می‌شود که تمامی امکانات مربوط به مدیریت محتوا، انتخاب دامنه و فضای ذخیره‌سازی مطالب را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌دهند تا آنها در کمترین زمان ممکن، قالب خود را بر روی وبلاگ موردنظر قرار دهند. تفاوت بین سایت‌ها و وبلاگ‌های معمولی که در بندهای قبلی توضیح داده شد، قرار گرفتن نام دامنه موردنظر در وب‌سایت شرکت است.

به عنوان مثال اگر ما قصد استفاده از سایت بلاگفا را داشته باشیم و بخواهیم که یک وبلاگ با دامنه اینترنتی mydomain بسازیم، آدرس اینترنتی وبلاگ ما به صورت www.mydomain.blogfa.com تغییر می‌کند. این سایت‌ها عمدتاً به صورت رایگان فعالیت می‌کنند و هزینه آنها با توجه به درآمدی که از طریق تبلیغات و سایر موارد به دست می‌آورند، جبران می‌شوند.

نمونه‌های مختلفی از سرویس‌های وبلاگدهی ایرانی و خارجی موجود است که امکانات همه آنها تقریباً شبیه است و با یاد گرفتن اصول اولیه در یکی از آنها، می‌توان از همه این سرویس‌ها استفاده کرد. معروف‌ترین سرویس‌های وبلاگدهی خارجی شامل وردپرس و بلاگ اسکای هستند که نمونه‌های دیگری مشابه آنها نیز ساخته شده است و محبوبیت کمتری دارند. اما سرویس‌های وبلاگدهی ایرانی بسیار بیشتر هستند و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. چند نمونه از این سرویس‌ها به صورت زیر هستند:

مزایای استفاده از سرویس وبلاگ دهی

با توجه به مشخصاتی که برای سرویس وبلاگ دهی عنوان شد، شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چرا برخی از افراد و وبلاگ‌نویسان ترجیح می‌دهند که از این سیستم‌ها برای وبلاگ نویسی خود استفاده کنند. برای این مورد، به برخی از مزایای سرویس وبلاگدهی اشاره می‌کنیم که احتمالاً شما را نیز قانع خواهد کرد:

  • نیازی به ثبت دامنه و دردسرهای مربوط به آن نخواهید داشت؛
  • فضای هاستینگ مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌گیرد و نیازی به پرداخت پول ندارید؛
  • نحوه کار با این سیستم‌ها بسیار ساده است و آموزش آنها در اینترنت و در وب سایت‌های مختلف وجود دارد؛
  • معمولاً در استفاده از سرویس وبلاگدهی محدودیت خاصی نیست و می‌توانید قالب‌های مختلفی بر روی آنها نصب کنید؛
  • در این سیستم‌ها پیشنهادات مختلفی برای انتخاب دامنه به عنوان پیش فرض در اختیار وبلاگ‌نویس قرار می‌گیرد؛
  • پشتیبانی این سیستم‌ها بسیار راحت است و شما نیازی به آموزش کدنویسی و برنامه نویسی نخواهید داشت.

 

استفاده از پلتفرم پولی در وبلاگ نویسی

 یکی دیگر از سیستم‌هایی که برای نوشتن محتوا و بارگذاری آن در وبلاگ استفاده می‌شود، پلتفرم‌های پولی هستند که توسط چند شرکت در اختیار کاربران و وبلاگ نویسان قرار می‌گیرند. این پلتفرم‌ها به صورت سایت‌ساز یا فروشگاه‌ساز هستند که وبلاگ مورد نظر را به صورت اشتراکی می‌سازند. برای استفاده از این پلتفرم، وبلاگ‌نویس باید هزینه استفاده از آن را به صورت سالانه و اشتراکی بپردازد.

برای درک بهتر این شیوه از وبلاگ نویسی، اجازه دهید که با ذکر یک مثال روند کار آنها را توضیح دهیم. فرض بگیرید که شما قصد راه‌اندازی یک وبلاگ در زمینه آموزش آشپزی را دارید. اگر با نحوه انتخاب دامنه و انتخاب‌ هاست آشنایی داشته باشید، از روش‌های رایگان استفاده می‌کنید و نهایتاً با محدودیت‌های آنها کنار خواهید آمد. اما در برخی موارد انتخاب دامنه و انتخاب‌ هاست برای شما سخت است و حتی آموزش لازم برای کار بر روی قالب وبلاگ خود را ندیده‌اید. در این حالت به سراغ پلتفرم‌های پولی یا پلتفرم‌های اشتراکی می‌روید.

این پلتفرم‌ها فضایی همانند فضای وردپرس یا جوملا یا حتی بلاگفا در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید محتوا و مطالب خود را در این سیستم بارگذاری کنید. همچنین این شرکت وظیفه انتخاب دامنه و وظیفه انتخاب‌ هاست برای وبلاگ شما را برعهده می‌گیرد. در این سیستم شما می‌توانید قالب مورد نظر خود را بر روی سایت قرار دهید یا از قالب‌های پیش فرض آنها استفاده کنید. همچنین این شرکت متعهد می‌شود که تمامی امور پشتیبانی سایت از جمله تغییر قالب و مشکلات احتمالی آن را برطرف کند.

در مقابل خدماتی که از سیستم و پلتفرم اشتراکی دریافت می‌کنید، هزینه سالانه برای شما در نظر گرفته می‌شود که ممکن است در طول فعالیت شامل تخفیف یا حتی افزایش قیمت به دلیل استفاده از فضای هاست بیشتر شوید. این روش به لحاظ اطمینان از کیفیت سایت و پشتیبانی آن، نسبت به روش‌های رایگان بهتر است و شما می‌دانید که یک گروه حرفه‌ای از محتوا و از وبلاگ شما حمایت می‌کند. با توجه به اینکه هزینه اشتراک این سیستم‌ها چندان بالا نیست، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و توجیه اقتصادی دارد.

4. انتخاب قالب مناسب از لحاظ گرافیکی و نوشتاری

اگر مراحل قبل را انجام داده باشید، همانند ایجاد یک فروشگاه است که تجهیزات لازم برای راه اندازی آن را خریداری کرده‌اید، اما هنوز در مورد نحوه نصب و محل قرارگیری کالاهای مختلف برنامه‌ریزی نکرده‌اید. در اینجا باید به سراغ انتخاب قالب برای وبلاگ خود بروید. انتخاب قالب برای وبلاگ بسیار مهم است و به طور مستقیم بر جذابیت آن و جذب مخاطب برای محتوا تأثیر گذار است.

انتخاب قالب در وبلاگ نویسی به دو صورت انجام می‌گیرد که یک حالت آن استفاده از قالب‌های پیش‌فرض و حالت دوم آن استفاده از قالب‌های سفارشی است. قالب سفارشی توسط خود فرد و یا تیم‌های طراحی سایت، آماده‌سازی شده و در آن محل‌های مختلف برای قرار دادن محتوا به شکل منحصر‌به‌فرد در نظر گرفته می‌شود. استفاده از قالب‌های سفارشی برای وبلاگ‌نویس هزینه‌بر است و حتی ممکن است مجبور شود که در فواصل زمانی مختلف، تغییراتی در ساختار آن به وجود بیاورد. اما در هر صورت قالب‌های سفارشی از لحاظ زیبایی و جذابیت سطح بالاتری دارند و در جذب مخاطب موفق‌تر عمل می‌کند.

 قالب پیش‌فرض شامل قالب‌هایی می‌شود که از قبل به صورت استاندارد آماده‌سازی شدند و به صورت رایگان در اختیار وبلاگ‌نویس قرار می‌گیرند. اگر فرد از سیستم وبلاگدهی استفاده کند، می‌تواند از قالب پیش‌فرض آنها استفاده کند. در وردپرس نیز چند قالب به صورت پیش فرض قرار داده شده تا کاربر با توجه به سلیقه خود، یک یا چند مورد از آنها را برای وبلاگ انتخاب کند. قالب‌های پیش فرض از لحاظ هزینه برای وبلاگ‌نویس بهتر هستند و هزینه‌ای به او تحمیل نمی‌کند، اما تکراری بودن آنها، ممکن است باعث ایجاد چالش عدم جذابیت‌شان شود.

5. نوشتن و محتواگذاری

تا اینجای کار موارد فنی مربوط به راه‌اندازی وبلاگ را انجام داده‌اید و از این مرحله وظیفه شما در وبلاگ نویسی شروع می‌شود. اگر همان مثال قبلی مربوط به فروشگاه را در نظر بگیرید، شما در حال حاضر تمامی قفسه‌ها را چیده‌اید و ویترین فروشگاه را برای گذاشتن محصولات مختلف آماده کرده‌اید. از اینجا به بعد شما باید محصولات و خدمات خود را به صورت تمیز شده و مرتب در محل خود قرار دهید که در وبلاگ نویسی تحت عنوان محتواگذاری شناخته می‌شود.

تمامی پلتفرم‌های رایگان و پولی فوق‌الذکر، یک فضای مشخص نیز مانند مایکروسافت آفیس یا همان برنامه ورد (word) در اختیار شما قرار می‌دهند، تا بتوانید متن خود را در آن بنویسید و امکان ویرایش آن را داشته باشید. محتواگذاری در وبلاگ نویسی بسیار مهم است و حیات وبلاگ به این موضوع بستگی دارد. در مورد نوشتن محتوا تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که در همه آنها توجه به جذابیت متن و خلاقیت در نوشتن آن بالاترین اهمیت را دارد. این موضوع را در بندهای انتهایی این مطلب مورد بررسی قرار داده‌ایم.

6. بهینه سازی ساختار وبلاگ و محتوا

به مرور زمان مطالب و نکات مورد نظر خود را در وبلاگ بنویسید و فضای آن را با نوشته‌های مختلف پر می‌کنید. به محض به وجود آمدن مطالب جدید، باید سعی کنید که این مطالب قبل از سایر رقبا بر روی وبلاگ شما قرار گیرد تا از این طریق مخاطب بیشتری جذب کنید. وبلاگ‌ها ممکن است خبری، دانشنامه یا برای سرگرمی باشند. در هر صورت، جذابیت آنها تا حدود زیادی تحت تأثیر نوع نوشته و موضوع مورد استفاده در آن است. اگر بتوانید موضوع مناسبی انتخاب کنید، مطمئن باشید که با استقبال بیشتری از طرف بازدیدکنندگان مواجه خواهید شد.

اما به طور همزمان، بهینه سازی ساختار وبلاگ و محتوای آن در وبلاگ نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث می‌شود که قرارگیری وبلاگ در نتایج جستجو بالاتر امکان پذیر باشد. سعی کنید روش‌های مختلف بهینه سازی ساختار وبلاگ و محتوای آن را فرا بگیرید و در زمان‌های مختلف تغییراتی در آن به وجود بیاورید تا وبلاگ شما امتیاز بیشتری از موتورهای جستجو دریافت کند. در انتها می‌توانید ادعا داشته باشید که شما یک وبلاگ دارید و مطالب دلخواه خود را در آن منتشر می‌کنید.

چرا وبلاگ نویسی برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟

وبلاگ به عنوان فضایی برای نوشتن تعریف می‌شود و وبلاگ نویسی به فعالیتی گفته می‌شود که به تعریف و تفسیر فعالیت‌های مختلف می‌پردازد. بنابراین وبلاگ می‌تواند در کسب‌وکارهای مختلف نقش داشته باشد و به رونق یا عدم رونق آنها کمک کند. امروزه می‌بینیم که شرکت‌های بسیار بزرگ دنیا مانند آمازون و علی بابا، با وجود داشتن آمار منحصر به فرد در فروش و جذب مشتری، کماکان از وبلاگ نویسی به عنوان یک راهکار برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. به همین دلیل 5 نکته در مورد اهمیت وبلاگ نویسی برای کسب‌وکار فراهم آورده‌ایم که به شکل زیر هستند:

  • وبلاگ فرصت کافی برای به اشتراک‌گذاری مطالب ارائه می‌دهد: وقتی که قصد اطلاع‌رسانی در رابطه با یک موضوع خاص یا نسبت به کسب‌وکار خود دارید و ابزارهای کافی از لحاظ خبرگزاری یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی در اختیار ندارید، وبلاگ ابزاری است که از طریق آن می‌توانید خبرهای مختلف را انتشار دهید و از این شیوه برای اطلاع‌رسانی در کسب‌وکار خود استفاده کنید. این اطلاع‌رسانی ممکن است در قالب برنامه‌های تبلیغاتی شرکت انجام گیرد یا صرفاً قصد معرفی خدمات و فعالیت‌های سالانه و ماهانه شرکت خود را داشته باشید.
  • وبلاگ ارتباط برند شما با افراد مختلف را تقویت می‌کند: وبلاگ بهترین پل ارتباطی یک شرکت به صورت اینترنتی یا واقعی با مشتریان است و در واقع آن‌ها می‌توانند به راحتی با برند شما ارتباط برقرار کنند. امروزه می‌بینیم که میلیون‌ها و شاید میلیاردها جستجو در مورد یک کلید واژه صورت می‌گیرد. اگر وبلاگ یک شرکت در مورد یک یا چند کلید واژه در صدر فهرست نتایج جستجو قرار گیرند، طبیعتاً تعداد بازدید کننده آن بیشتر بوده و این موضوع به شناسایی بیشتر برند کمک می‌کند.
  • وبلاگ کسب‌وکار شما را به عنوان یک صنعت پیشرو معرفی می‌کند: یکی از مهمترین خصوصیات وبلاگ‌ها، استفاده از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی شخصی است و می‌توان اطلاعاتی در آن ارائه داد که شاید خبرگزاری‌ها یا سایر وب سایت‌ها از انتشار آنها طفره می‌روند. در این وبلاگ فرصت کافی در اختیار شما قرار دارد که جزئیات کسب‌وکار خود را به طور کامل معرفی کنید و در صورت نیاز بخش‌های آن را تغییر دهید. این اطلاعات کمک می‌کند که کسب‌وکار خود را به عنوان یک صنعت پیشرو معرفی کنید.
  • وبلاگ به تقویت و توسعه ارتباط با مشتریان جدید و موجود کمک می‌کند: وبلاگ نویسی به عنوان پل ارتباطی بین یک کسب‌وکار و مشتریان آن تعریف می‌شود و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار برای جذب مشتری جدید نیز استفاده کرد. شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در نوشتن وبلاگ تبحر دارند، این شانس را خواهند داشت که محصولات و خدمات خود را به شکل بهتر و قویتر معرفی کنند و از این طریق بهترین تبلیغات را برای مشتریان قدیمی و جدید خوب بیاورند.
  • وبلاگ به گرفتن امتیاز بیشتر در بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می‌کند: وقتی که یک کسب‌وکار اینترنتی راه اندازی می‌کنید و برای آن وبلاگ قرار می‌دهید، این وبلاگ به شما کمک می‌کند که کلید واژه‌های مورد نظر خود را در مورد وب سایت و فروشگاه اینترنتی تقویت کنید و از این طریق به موتورهای جستجو اطلاع دهید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند. بحث سئو و بهینه سازی وب سایت بسیار پیچیده و پیشرفته است و در این مطلب مدنظر ما نیست. اما لازم است بدانید که وبلاگ برای گرفتن رتبه بهتر در موتورهای جستجو ضروری است.

روش‌های مختلف کسب درآمد از وبلاگ نویسی

مسلماً راه اندازی یک وبلاگ و نوشتن مطالب در آن به هیچ وجه نمی‌تواند شما را به پول یا به روش خاصی برای کسب درآمد برساند. این شما هستید که به عنوان یک وبلاگ‌نویس روش‌های مختلف کسب درآمد از وبلاگ نویسی را باید پیدا کنید و به کمک آن وبلاگ خود را به سمت شیوه‌های مختلف حرکت دهید. مثلاً اگر شما تصمیم می‌گیرید که از روش‌های متنی برای کسب درآمد استفاده کنید، در کل باید مسیر وبلاگ شما به سمت این روش حرکت کرده و از این به بعد مطالب خود را در این جهت بنویسید.

در مطالب قبلی به برخی از روش‌های کسب درآمد از وبلاگ نویسی اشاره کردیم و در اینجا می‌خواهیم در تکمیل این مطلب، 5 روش ایده‌آل و عالی برای کسب درآمد معرفی کنیم. استفاده از این روش‌ها برای همه افراد امکان پذیر است و شما نیز می‌توانید امتحان کنید:

– کسب درآمد با استفاده از لینک‌های وابسته

لینک‌های وابسته به لینک‌های گفته می‌شود که به عنوان پل ارتباطی بین یک وبلاگ و یک فروشگاه قرار می‌گیرد و باعث ارجاع بازدیدکنندگان به فروشگاه مورد نظر می‌شود. در واقع، استفاده از لینک‌های وابسته بمانند تعریف و تمجید شما از یک محصول خاص است و در نهایت به بازدیدکننده خود می‌گوید که می‌توانید این محصول را از فلان شرکت خریداری کنید. لینک‌های وابسته حساسیت بالایی دارند و لازم است که متن وبلاگ از جنبه تبلیغاتی خارج شود. هرچه جذابیت متن و واقعی بودن آن برای بازدیدکننده بالاتر باشد، امکان جذب بازدیدکننده از این طریق بیشتر است.

 برای مثال، فرض می‌گیریم که شما یک وبلاگ در زمینه مدیریت کسب‌وکار دارید و می‌خواهید به عنوان عامل فروشنده برای وب‌سایت مدیروب عمل کنید. اگر محصول هدف شما یک بسته آموزشی در مورد محتوا نویسی باشد، در مورد محصول مورد نظر به طور کامل توضیح می‌دهید و در جریان آن به مخاطب خود اعلام می‌کنید که بسته آموزشی گروه وب رش بهترین کیفیت ممکن را دارد. در صورتی که بازدیدکننده از طریق شما به وب‌سایت  کشیده شود و فرایند خرید را تکمیل کند، از میزان فروش مورد نظر، کمیسیون خود را دریافت می‌کنید.

حالا چکار کنیم؟

برای شروع کار و کسب درآمد از طریق لینک‌های وابسته در وبلاگ نویسی باید چند گام زیر را انجام دهید:

  • ابتدا با شرکت یا فروشگاه مورد نظر تماس بگیرید و از بخش فروش آنها در مورد لینک‌های وابسته کسب اطلاع کنید؛
  •  یک لینک وابسته از آنها دریافت کنید که به عنوان مشخصه فروش شما باشد؛
  • لینک مورد نظر را در محتوای خود قرار دهید و به شکل طبیعی در مورد آن توضیح دهید؛
  • از ابزارهای مختلف مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ برای معرفی محتوای خود و جذب بازدیدکننده استفاده کنید.

 

– کسب درآمد با استفاده از تبلیغات در وبلاگ

این روش در وبلاگ نویسی به عنوان قدیمی‌ترین و شاید ابتدایی‌ترین روش به دست آوردن پول از طریق وبلاگ است. استفاده از این روش نیاز به توضیح چندانی ندارد و می‌توان از روش‌های مختلفی آن را انجام داد. رایج‌ترین و شاید پردرآمدترین روش در این حالت، گذاشتن بنر تبلیغاتی در وب‌سایت است. برای استفاده از این روش، باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید که رتبه وبلاگ شما در الکسا در بالاترین حد ممکن قرار گیرد و تعداد بازدیدکنندگان شما برای تیم‌های تبلیغاتی و بازاریابی جالب توجه و وسوسه کننده باشد.

روش‌های دیگری نیز وجود دارد که شما با قرار دادن تبلیغات در وبلاگ خود به پول برسید. یکی از این روش‌ها، استفاده از رپورتاژ خبری است. فرایند نوشتن رپورتاژ هم مانند لینک‌های وابسته است و در جریان آن شما یک محتوا در مورد یک موضوع خاص می‌نویسید و در نهایت آن را به یک شرکت یا یک محصول خاص لینک می‌دهید. تفاوت رپورتاژ خبری با لینک‌های وابسته در این است که شما در میزان فروش سهیم نیستید و تنها منبع درآمد شما، هزینه ایست که بابت گذاشتن رپورتاژ دریافت می‌کنید.

حالا چه کار کنیم؟

 اولین قدمی که در این مسیر باید بردارید، خود را در وبلاگ نویسی به حد حرفه‌ای برسانید و محتوای جذاب بنویسید که در موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتر قرار گیرید و تعداد بازدیدکنندگان شما بالا باشد. اگر بتوانید خود را در بین رتبه‌های برتر الکسا قرار دهید، شرکت‌های تبلیغاتی به راحتی شما را پیدا می‌کنند و از شما می‌خواهند که تبلیغات آنها را در وبلاگ خود قرار دهید. اما روش دوم و شاید روش سخت‌تر، گشتن در بین نتایج موتورهای جستجو و پیدا کردن شرکت‌هایی است که از ابزار گوگل ادوردز استفاده می‌کنند. از این طریق نیز می‌توانید پیشنهاد تبلیغات‌شان را در وبلاگ خودتان با آنها مطرح کنید.

– کسب درآمد با استفاده از محتوای اسپانسری شده (حمایت شده)

برای درک این موضوع می‌توانید محتوای یک وبلاگ را در نظر بگیرید که توسط یک شرکت به شما توصیه شده که در وب‌سایت یا وبلاگ خود قرار دهید. در این حالت شما نه شریک تجاری محسوب می‌شوید و مطلب گذاشته شده نیز رپورتاژ خبری محسوب نمی‌شود. در حقیقت شما به عنوان مشتری یا حامی یک شرکت مطالبی مطابق با فرمت وبلاگ خود برای مخاطبان خود می‌نویسید و سعی می‌کنید که در این محتوا به معرفی قابلیت‌ها و یا محصولات آن‌ها بپردازید. در این شیوه، معیار سنجش تعداد بازدید‌کننده جذب شده نیست و از روش‌های سنجش ترافیک ورودی برای محاسبه سهم شما استفاده نمی‌شود؛ تنها شرکت مورد نظر از شما می‌خواهد که یک محتوا برای آنها بنویسید.

محتوای اسپانسری شده یا حمایت شده می‌تواند یک نوشته وبلاگی، یک ویدیو یا حتی یک پادکست باشد که هدف شما از ایجاد آن معرفی یک محصول یا خدمات خاص آن شرکت به خوانندگان است. در این شیوه نیاز به فرمت محتوای خاصی ندارید و باید متن مورد نظر را با همان فرمت وبلاگ خود بنویسید. یکی از دلایل جذابیت محتوای حمایت شده، عدم نیاز به گذاشتن بنر تبلیغاتی یا لینک‌های زیاد است و شما تنها می‌توانید از شرکت مورد نظر یا محصولات آن نام ببرید.

حالا چه کار کنیم؟

 اگر احساس می‌کنید که در زمینه نوشتن محتوای حمایت شده تبحر دارید، لازم است که زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و بهترین گزینه ممکن و با توجه به محتوای وبلاگ خود انتخاب کنید. در این مورد می‌توانید:

  • یک آموزش در مورد یک خدمت یا محصول خاص بنویسید؛
  • یک پروژه در مورد دستور غذا یا استفاده از یک آیتم خاص ایجاد کنید؛
  • یک لیست تحت عنوان لیست برتر در مورد یک محصول یا یک خدمت خاص فراهم کنید؛
  • یک محصول یا یک خدمت ویژه را به طور کامل و عمیق بررسی کند؛
  • یک بررسی ویدیویی در مورد یک محصول یا یک خدمت بسازید؛
  • در مورد نکات جدید و منحصربه‌فرد یک شرکت توضیح دهید.

 

– کسب درآمد از مشترکین و از Lead های وبلاگ

برای وبلاگ نویسی مسئله بدست آوردن اشتراک و مشتری و همچنین تبدیل بازدیدکنندگان به Lead بسیار مهم است. Leads به کسانی گفته می‌شود که هنوز مشتری دائمی وبلاگ شما نیستند، اما اطلاعات تماس خود مانند شماره تلفن یا آدرس ایمیل خود را در اختیار شما گذاشته‌اند. این بهترین فرصت برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی است و به راحتی می‌توانید از این افراد برای به دست آوردن پول استفاده کنید.

زمانی که شما تصمیم به جذب بازدیدکننده برای وبلاگ خود می‌گیرید، شرایط لازم را فراهم می‌آورید تا اطلاعات تماس و آدرس ایمیل آنها را به دست بیاورید و در فواصل زمانی مشخص، مطالب وبلاگ خود را برای آنها ارسال کنید. این شیوه هم به ماندگاری مشتریان کمک می‌کند و هم به شما این امکان را می‌دهد که در برخی موارد از قابلیت تبلیغاتی آن استفاده کنید. پس اگر به فکر کسب درآمد از وبلاگ خود هستید، می‌توانید از ظرفیت مشترکین وبلاگ خود نهایت بهره را ببرید.

چگونه وبلاگ نویسی را شروع کرده و از آن پول دربیاوریم؟

 حالا چه کار کنیم؟

 برای استفاده از مشترکین به عنوان منبع کسب درآمد باید با یک شرکت به توافق برسید که وظیفه تبلیغات آنها را در قالب ایمیل مارکتینگ یا هر روش دیگری بر عهده بگیرید. بعد از این توافق، می‌توانید مشترکین وبلاگ خود را در دسته‌های مختلف قرار دهید و در فواصل زمانی تعیین شده، برای آنها ایمیل‌های تبلیغاتی با معرفی شرکت مورد نظر بفرستید. در این ایمیل می‌توانید به محتوای وبلاگ خود نیز اشاره کنید که در آن محتوای اسپانسری شده یا حتی رپورتاژ خبری قرار داده‌اید. طبیعتاً مشتری‌های به دست آمده و ترافیک جذب شده از طرف شما برای شرکت مورد نظر، میزان درآمد ماهانه یا پروژه‌ای شما را تعیین می‌کند.

– کسب درآمد از طریق فروش محصول در وبلاگ

 منظور ما در اینجا فروشگاه‌های اینترنتی نیست، بلکه به وبلاگ‌هایی اشاره داریم که در جریان آن صرفاً چند محصول خاص فروخته می‌شود که وبلاگ بر پایه آنها طراحی شده است. مثلاً می‌بینیم که یک فروشگاه اینترنتی معروف مانند دیجی کالا، در کنار فروشگاه خود یک وبلاگ نیز ایجاد کرده است که به نحوه استفاده از کالاهای مختلف و خدمات ارائه شده در این فروشگاه اشاره می‌کند. اما منظور ما از کسب درآمد از طریق فروش محصول در جریان وبلاگ نویسی، کالاها و خدماتی است که فرد در طول فعالیت خود می‌سازد.

 اگر ما وب‌سایت وب رش را به عنوان یک وبلاگ در نظر بگیریم، دوره‌های آموزشی گروه، فیلم‌های آموزشی، کالاها و خدمات آموزشی و همچنین بسته‌های آموزشی محتوا نویسی مواردی هستند که به عنوان منبع کسب درآمد به فروش می‌رسند. استفاده از این روش بسیار سخت است و شما به عنوان وبلاگ‌نویس باید شرایطی به وجود بیاورید که بازدیدکننده اعتماد کاملی به شما و محتوای وبلاگ شما داشته باشد.

چگونه یک متن جذاب برای وبلاگ خود بنویسیم؟

معمولاً کسانی که فعالیت وبلاگ نویسی خود را به صورت معمولی و عادی دنبال می‌کنند، در ابتدای کار متوجه پیشرفت آن می‌شوند، که با ابزارهای مختلفی مانند الکسا یا گوگل آنالیتیکس می‌توانند این روند پیشرفت را دنبال کنند. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که روند پیشرفت وبلاگ آنها کمتر می‌شود و احساس می‌کنند که باید تغییراتی در محتوای خود به وجود بیاورند. برای این گروه و برای کسانی که اخیراً به دنبال ایجاد وبلاگ رفته‌اند، چند پیشنهاد داریم که می‌تواند به آنها در این مسیر کمک کند:

عنوان مطلب = مختصر و مفید

اصلی‌ترین و شاید مهمترین بخش محتوای یک وبلاگ، انتخاب موضوع برای مطلب و عنوان مطلب است. محتوا مهمترین ابزار وبلاگ‌ها برای رسیدن به رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو است و این موضوع به وبلاگ کمک می‌کند که در یک یا چند کلید واژه خاص، رتبه بالاتری داشته باشد. یکی از محل‌های استفاده از کلید واژه‌ها، عنوان مطلب است که باید به طور خلاصه و مفید اطلاعات کاملی در مورد مقاله و نوشته ارائه دهد. اگر عنوان مطلب جذاب باشد، جذب بازدید کننده راحت‌تر بوده و آمار ترافیک افزایش می‌یابد.

پاراگراف اول = واضح و گویا

بعد از عنوان مطلب، پاراگراف اول نشان می‌دهد که ما قصد نوشتن در مورد چه موضوعی را داریم و در موضوع به دنبال چه نیتی هستیم. در این پاراگراف باید به کلید واژه‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا اشاره شود و حتی امکان یک برآورد کلی از نوشته و نتیجه نهایی آن ذکر شود. هرچه پاراگراف اول واضح‌تر و گویاتر باشد، بازدید کننده برای مطالعه ادامه مطلب و مشتاق‌تر خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که مدت زمان بیشتری در صفحه مورد نظر باقی بماند.

متن مقاله = جذاب و دوستانه

 فراموش نکنید که وبلاگ محلی برای نوشتن نامه‌های رسمی نیست و کاربران به دنبال خواندن یک محتوای کتابی نیستند. معمولاً افرادی که به فضای مجازی پناه می‌برند، به دنبال مواردی هستند که در دنیای واقعی به آنها دسترسی ندارد. این هنر شماست که خواسته آنها را به صورت واضح و دوستانه در اختیارشان قرار دهید و از اضافه‌گویی یا نوشته‌های رسمی و سخت بپرهیزید. البته این بدین معنی نیست که شما یک محتوای سخیف را در قالبی دوستانه و بدون رعایت نگارشی بنویسید.

پاراگراف آخر = نتیجه گیری

قبل از اینکه به پاراگراف آخر برسید، سعی کنید به مرور زمان بار اطلاع‌رسانی و اخباری را در متن خود کاهش دهید. در پاراگراف آخر به نتیجه‌گیری در مورد متن بپردازید و نیازی به اعلام نکته جدیدی نیست. اگر احساس می‌کنید که متن شما ناقص است، می‌توانید انتهای مطلب خود را به یک مقاله دیگر لینک دهید تا از این طریق بازدید کننده را در وبلاگ خود حفظ کنید. اما اگر در این زمینه کوتاهی کنید و در پاراگراف آخر به یک مطلب یا نکته جدید اشاره کنید، بازدید کننده مجبور است که از طریق گوگل به سایر وب‌سایت‌ها سر بزند و احتمال جذب آن به وبلاگ شما کاهش می‌یابد.

طول مقاله = بین 700 تا 1000 کلمه کافیست

احتمالاً در چند وبلاگ به مقالاتی برخورده‌اید که طول آنها به بیش از 8 یا حتی 10 هزار کلمه می‌رسد و محتوای بسیار طولانی دارد. در طرف مقابل مقالاتی هستند که عمدتاً طول آنها کوتاه بوده و تنها در حدود 300 تا 400 کلمه هستند. همین مقاله‌ای که شما مطالعه می‌کنید، نزدیک به 9 هزار کلمه محتوا دارد که به زمینه‌های مختلف می‌پردازد. وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های این چنینی، معمولاً مقالات کمی با این شرایط دارند و سعی می‌کنند که در طول فعالیت خود چند مقاله‌ای کامل از تمام جهات داشته باشد. در حالت کلی وبلاگ نویسی به نویسندگان توصیه می‌شود که طول مقاله خود را بین 700 تا 1000 کلمه انتخاب کنند و در جریان آن هدف خود را از نوشتن محتوا بیان کنند.

تصاویر = برای بالا بردن جذابیت مقاله

استفاده از تصاویر در وبلاگ نویسی را می‌توان نوعی راه فرار در محتواهای طولانی معرفی کرد. انسان‌ها به جلوه‌های بصری علاقه‌مند هستند و معمولاً به راحتی جذب تصاویر و فیلم‌های کوتاه می‌شود. پس اگر به دنبال نوشتن متن جذاب برای وبلاگ خود هستید، حتماً سعی کنید که از یک یا چند تصویر مرتبط استفاده کنید تا از این طریق، از خستگی خواننده محتوا جلوگیری کنید و آنها را جذب کنید. تصاویر سرگرم‌کننده هستند و به مخاطب کمک می‌کنند که خستگی متن را در کنند.

سئو = حیاتی و مهم

 سئو به معنی آماده سازی محتوا و با توجه به الگوریتم‌های پیشنهادی توسط موتورهای جستجو است و اگر یک محتوا از لحاظ سئو بتواند بهترین امتیاز ممکن را دریافت کند، بالاترین رتبه را در موتورهای جستجو به دست خواهد آورد. سئو می‌تواند به صورت فنی یا به‌صورت محتوایی انجام گیرد که هر کدام از آنها نیاز به تکنیک‌های متفاوتی دارد که می‌توانید آموزش آن را در سایر مطالب ما ببینید.

بازخوانی = برطرف کردن ایرادات و تقویت متن

زمانی که متن شما برای قرار دادن در وبلاگ آماده شد، آخرین مرحله بازخوانی محتوا و برطرف کردن ایرادات آن است. این ایرادات ممکن است از لحاظ املایی یا از لحاظ نگارشی باشد. در هر صورت برطرف کردن ایرادات باید بتواند متن را تقویت کند و برای جذب بازدید‌کننده بیشتر، آماده‌سازی کند. این مورد در وبلاگ نویسی بسیار مهم است و بازدیدکننده احساس می‌کند که به نیاز او احترام گذاشته شده است.

معرفی بهترین وبلاگ فارسی و خارجی

معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین وبلاگ‌های فارسی و خارجی وجود دارد که در برخی از آنها به تعداد بازدید کننده آنها اشاره می‌شود و در برخی موارد درآمد سالیانه یا درآمد ماهیانه وبلاگ مد نظر قرار می‌گیرد. نکته‌ای که قبل از هر چیزی باید به آن اشاره کنیم این است که امروزه وبلاگ نویسی به عنوان یک صنعت شناخته شده است و بسیاری از افراد خلاق در این حوزه توانسته اند که به یک منبع درآمد پایدار برسد. اگر بخواهیم به سه مورد از بهترین وبلاگ خارجی اشاره کنیم، باید از وبلاگ‌های هافینگتن پست، انگیجت و موز یاد کنیم:

 1. هافینگتن پست (Huffington Post)

 این وبلاگ در سال 2005 توسط آریانا هافینگتون به وجود آمد که یک وبلاگ سیاسی شناخته می‌شود. این وبلاگ به بررسی بسیاری از مسائل سیاسی روز دنیا می‌پردازد و در آن به زندگینامه سیاستمداران معروف دنیا پرداخته شده است. وبلاگ هافینگتون پست در حال حاضر نزدیک به 14 میلیون دلار ماهانه درآمد دارد و به عنوان بزرگترین وبلاگ دنیا شناخته می‌شود.

2. انگیجت (Engadget)

وبلاگ انگیجت یکی دیگر از وبلاگ‌های رایج و محبوب در دنیا است که در ابتدا توسط فردی به اسم پیتر روخاس راه اندازی شد. این سایت به نوعی به مشاوره و بررسی تکنولوژی و لوازم‌های الکترونیکی مصرفی می‌پردازد و از سال 2005 به بعد توسط موسسه AOL اداره می‌شود. بیشترین درآمد این شرکت از طریق تبلیغات به دست می‌آید و درآمد ماهانه آن در حدود 5 میلیون و 500 هزار دلار در ماه برآورد می‌شود.

3. موز (MOZ)

برای کسانی که در حوزه سئو و بهینه سازی کار می‌کنند، سایت موز به شدت شناخته شده است و یکی از بهترین وبلاگ‌ها در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو است. این شرکت به عنوان یک تجارت خانوادگی راه اندازی شد و در نهایت به یک فروشگاه در زمینه فروش محصولات سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو تبدیل شده است. بیشتر درآمد این شرکت از طریق همین شیوه انجام می‌گیرد و مخاطبان آن بسیار زیاد و از نقاط مختلف دنیا هستند. درآمد این شرکت در حال حاضر بالغ بر چهار میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار در ماه است که یک رقم سرسام آور در زمینه وبلاگ نویسی محسوب می‌شود.

4. نی نی سایت (ninisite)

نی نی سایت یکی از محبوب‌ترین وبلاگ‌های ایرانی است که در زمینه اطلاعات تخصصی و عمومی در مورد بارداری و مراقبت از نوزادان و فرزندان فعالیت می‌کند. این وب سایت درآمد خود را بیشتر از طریق تبلیغات برای فروشگاه‌های مختلف به دست می‌آورد و جالب است بدانیدکه رتبه آن در الکسا در بین سایت‌های و وبلاگ‌های ایرانی تنها 12 است که یک رتبه منحصر به فرد و محبوب محسوب می‌شود.

5. تبیان

تبیان یکی دیگر از وبلاگ‌های ایرانی است که حوزه فعالیت آن به بخش خاصی محدود نشده و می‌توان مطالب متعددی در رابطه با موضوعات مختلف از جمله خانواده، مسائل مذهبی، مسائل اقتصادی و مواردی دیگر را در آن پیدا کرد. درآمد تبیان از طریق تبلیغات و از طریق فروش فایل‌های دانلودی است که در قالب فیلم، کتاب‌های الکترونیکی و نوشته‌ها به فروش می‌رسند.

مدیرعامل جدید مؤسسه فرهنگی، اطلاع‌رسانی تبیان معرفی شد - ایرنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *