کیورد استافینگ چیست و چه کنیم تا دچار آن نشویم؟
کیورد استافینگ چیست؟ کیورد استافینگ یکی از روشهای سئوی کلاه سیاه محسوب میشود که قرابتی با استاندارهای سئو ندارد. در این مطلب با تعریف، انواع و مضرات این تاکتیک و راهکارهایی آشنا خواهید شد که با استفاده از آنها هیچگاه نیازی به توسل به کیورد استافینگ پیدا نخواهید کرد.
کیورد استافینگ چیست؟
همانطور که مشخص است، «کیورد استافینگ» ترکیبی است از دو واژه Keyword یا کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن؛ بنابراین کیورد استافینگ هنگامی اتفاق میافتد که یک برند با امید به کسب رتبههای بهتر برای یک کلمه کلیدی، یک صفحه را از آن کلمه کلیدی هدف «پُر» میکند یا به عبارت دیگر، در کاربرد کلمه کلیدی مورد نظر زیاده روی میکند. البته این روش مانند گذشته محبوب و متداول نیست؛ اما هنوز هم برخی از برندها آگاهانه یا بدون اطلاع از نادرستی و مضرات آن برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجو از این روش استفاده میکنند.
انواع کیورد استافینگ
از جمله فاحشترین نمونههای کیورد استافینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• تکرار غیرضروری کلمات و عبارات؛
• اضافه کردن کلماتی که ربطی به متن زمینه خود ندارند؛
• قرار دادن یک گروه همسان از کلمههای کلیدی در قسمتهای مختلف متن؛
• استفاده از کلمات کلیدی بی ربط با عنوان برگه.
به عنوان نمونه، پاراگراف زیر یک نمونه از کیورد استافینگ محسوب میشود که با هدف کسب رتبه بهتر برای عبارت «بهترین کیف لپتاپ» نوشته شده است:
اگر به دنبال بهترین کیف لپتاپ هستید، دیگر نیازی به جستجو نیست. برند ما بهترین کیف لپتاپ برای امور کاری و روزمره را ارائه میکند. لایه نرمی که در بند این مدل تعبیه شده و یک جیب مخصوص برای شارژر، این کیف را به بهترین کیف لپتاپ برای سفر یا مدرسه تبدیل میکند.
Keyword Density یا «چگالی کلمه کلیدی» در سئو به معنی درصد تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی در متن به کار رفته است. این درصد از طریق فرمول زیر محاسبه میشود:
چگالی کلمه کلیدی = تعداد کلمات متن ÷ تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن
چگالی کلمه کلیدی در مثال بالا 13 درصد است (52 کلمه در متن وجود دارد و کلمه کلیدی 4 بار به کار رفته است). این درصد از آستانه توصیه شده برای جلوگیری از کیورد استافینگ بیشتر است. البته هیچ عدد و رقم دقیقی را نمیتوان به عنوان چگالی مناسب برای کلمه کلیدی تعیین کرد؛ اما چگالی 2 درصد بهترین و مطمئنترین میزان برای رهایی از دام کیورد استافینگ محسوب میشود.
یک نوع دیگر از کیورد استافینگ نیز وجود دارد که از دید کاربر پنهان میشود. در این روش، کلمهها و عبارات هدف به نوعی در صفحه قرار میگیرند که کاربر متوجه وجود آنها نمیشود. این تاکتیک را معمولاً میتوان به دو روش پیاده کرد:
• استفاده از متن همرنگ با پسزمینه برای پنهان کردن کلمه از دید خواننده و نمایش آن به رباتهای موتورهای جستجو؛
• تکرار متن در کد صفحه، تگهای متا، متنهای alt و تگهای کامنت.
با وجود اینکه برندهایی که از هر یک از انواع آشکار یا پنهان کیورد استافینگ استفاده میکنند بر این باورند که از طریق میتوانند با فریب موتورهای جستجو رتبههای بهتری را در نتایج جستجو به دست بیاورند، اما در عمل هر دوی این روشها به کاهش رتبه آنها منجر خواهد شد.
چرا کیورد استافینگ برای وبسایت مضر است؟
با مشاهده و خواندن پاراگراف نمونهای که در بالا آوریم خودتان یکی از واضحترین مضرات این تاکتیک را به وضوح احساس کردید: «کیورد استافینگ تجربه بدی را برای کاربر رقم میزند.»
ایراد مهم دیگر کیورد استافینگ در قوانین موتورهای جستجو و نحوه برخورد آنها با چنین تاکتیکهایی ریشه دارد. موتورهای جستجو استفاده از این روش را ممنوع کرده و وبسایتهای خاطی را جریمه میکنند. به عبارت دیگر، اگر صفحهای را با کلمات کلیدی غیرضروری پر کنید، نه تنها شانسی برای کسب رتبههای بهتر نخواهید داشت، بلکه رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد و حتی چه بسا جریمه شوید و برگه مورد نظر کلاً از نتایج جستجو حذف شود.
چطور از کلمات کلیدی به درستی استفاده کنیم؟
به منظور کسب رتبههای بهتر برای کلمه کلیدی هدف به جای پر کردن صفحه از آن کلمه کلیدی، بر روی بهینه سازی و استفاده درست از آن تمرکز کنید. در این راستا باید کلمه یا عبارت مورد نظر را به اندازه کافی در هر جا که منطقی به نظر میرسد به کار ببرید و بر اساس رهنمودهای گوگل «بر روی تولید محتوای سودمند و انباشته از اطلاعاتی تمرکز کنید که کلمات کلیدی آن بهجا و متناسب با زمینه ظاهر میشوند.»
به منظور جلوگیری از کیورد استافینگ و ایجاد و حفظ چگالی استاندارد کلمات کلیدی، نکات زیر را مد نظر قرار بدهید:
– برای هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی تعیین کنید
پس از آنکه یک کلمه کلیدی هدف را برای یک صفحه به کار بردید، دیگر از آن به عنوان کلمه کلیدی اصلی سایر صفحات استفاده نکنید. هر صفحهای که میخواهید در نتایج جستجو جایگاهی داشته باشد باید کلمه کلیدی هدف منحصر به فرد خودش را داشته باشد. به این وسیله از رقابت صفحات سایت با یکدیگر جلوگیری کرده و محتوا و نقطه ثقل هر صفحه را به وضوح برای موتورهای جستجو مشخص میکنید.
– بیشتر از 300 کلمه بنویسید
به منظور ترغیب موتورهای جستجو برای تخصیص رتبه به صفحه حاوی کلمه کلیدی هدف، لازم است که طول متن اصلی صفحه مورد نظر بیشتر از 300 کلمه باشد. موتورهای جستجو همیشه به دنبال ارائه متناسبترین و مفیدترین اطلاعات به کاربران خود هستند و لذا اگر محتوای شما حجم (و همچنین کیفیت و عمق) بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه رتبههای بهتری را برای آن در نظر بگیرند افزایش پیدا خواهد کرد.
– چگالی مناسب برای کلمه کلیدی هدف را حفظ کنید
برای کسب رتبههای بهتر باید کلمه کلیدی هدف را به طور طبیعی و با فواصل منطقی و نسبتاً هماهنگ در سراسر مطلب به کار ببرید. در استفاده از کلمه کلیدی زیاده روی نکنید و فقط در جایی از آن استفاده کنید که احساس میکنید طبیعی و مناسب به نظر میرسد. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، به منظور رعایت استانداردهای سئو و جلوگیری از کیورد استافینگ، چگالی کلمه کلیدی را به زیر 2 درصد محدود کنید.
– از کلمات کلیدی ثانویه، هممعنی و کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید
یک روش کاربردی برای جلوگیری از نیاز به تکرار کلمات کلیدی یکسان و ایجاد حالت کیورد استافینگ و در عین حال، نشان دادن اهمیت کلمه کلیدی اصلی به موتورهای جستجو، استفاده از کلمات کلیدی ثانویه است. موتورهای جستجو به منظور کمک به رتبه بندی هر صفحه به سایر عبارات و جملات آن صفحه نیز توجه میکنند؛ بنابراین در متن خود از کلمات کلیدی ثانویه، یعنی کلمات کلیدی مترادف و انواع طولانی (Long-tail) کلمه کلیدی هدف استفاده کنید تا نقطه ثقل صفحه تقویت و آشکارتر شده و باعث تسهیل رتبه بندی صفحه و کسب رتبههای بهتر شود.
علاوه بر این، استفاده از کلمههای کلیدی طولانی به شناسایی بخشهایی از متن که میتواند در پاسخ به سؤالات کاربران سودمند باشد نیز کمک میکند و فرصتی را برای قرار گرفتن محتوای صفحه در قسمت People also ask فراهم مینماید.
– کلمههای کلیدی را در قسمتهای مختلف هر برگه به کار ببرید
متن بدنه هر برگه از سایت شما فقط یکی از مکانهایی است که باید کلمه کلیدی هدف را در آن قرار بدهید. به منظور تقویت سئو، لازم است که کلمه کلیدی مورد نظرتان را یک بار در بخشهای زیر نیز به کار ببرید:
• عنوان برگه
• حداقل در یکی از تیترهای فرعی
• تگ عنوان
• توضیحات متا
• حداقل در تگ alt یکی از تصاویر برگه
• اولین پاراگراف
• نزدیک به پایان مطلب
برخلاف کیورد استافینگ، با استفاده از این تاکتیکهای بهینه سازی کلمه کلیدی، سیگنالهای مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال میکنید که باعث جلب توجه و کسب رتبههای بهتر برای کلمات کلیدی هدف خواهد شد.
– سئوی داخلی سایت خود را بررسی و تقویت کنید
حتی با توجه به نکات بالا، باز هم هیچ بعید نیست که بهره برداری از برخی فرصتهای مناسب برای جلب نظر موتورهای جستجو را از قلم انداخته باشید؛ بنابراین پس از انتشار برگهها و پستهای جدید، بهینه سازی های مرتبط با سئو را تمام شده فرض نکنید و به صورت دورهای برای ارزیابی وضعیت سئوی داخلی سایت (On-page SEO) برنامهریزی نمایید. برای ارزیابی خودکار وضعیت سئوی داخلی سایت خود میتوانید از سراچههایی مانند SEMRUSH و SiteChecker نیز کمک بگیرید.
سخن پایانی
با عدم استفاده از کیورد استافینگ و تقویت استراتژی کلمههای کلیدی، رتبههای بهتری را کسب کنید
همانطور که متوجه شدید، انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار آن با امید به کسب رتبههای بهتر در نتایج جستجو نه تنها سودی را عاید شما نمیکند، بلکه از مصادیق کیورد استافینگ محسوب میشود و عواقب نامطلوبی را برای سئو و رتبه برگههای سایتتان در پی خواهد داشت. بنابراین به منظور بهینه سازی محتوا و فراهم آوردن پیش نیازهای لازم برای کسب رتبههای بهتر از رقبا، لازم است که تحقیق کنید و از استراتژیهای صحیح و استاندارد استفاده نمایید.
بدون دیدگاه