گوگل آلرتس چیست؛ مراحل تنظیم آن در چند دقیقه
آیا با یک ابزار ساده و سودمند از گوگل به نام «گوگل آلرتس» آشنایی دارید؟ با مطالعه این مطلب کوتاه بر چمّ و خم این ابزار کاربردی تسلط پیدا خواهید کرد.
گوگل آلرتس (Google Alerts) ابزار بسیار سودمندی است، اما تعداد افرادی که با آن و قابلیتهایش آشنایی دارند زیاد نیست؛ بهعلاوه، از میان همان عده معدودی که از این ابزار کاربردی استفاده میکنند نیز، کمتر کسی هست که از پتانسیلهای آن به نحو احسن بهرهبرداری کرده باشد.
احتمالاً بدتان نمیآمد اگر میتوانستید هر بار که از اسم خودتان یا شرکت شما، یا مهمترین کلمات کلیدی هدفتان در گوشه و کنار اینترنت سخنی به میان میآمد یک هشدار دریافت کنید؛ خبر خوب اینکه گوگل آلرتس دقیقاً همین کار را برای شما انجام میدهد و خبر خوب دوم هم این است که تسلط بر این ابزار ساده و کارآمد فقط چند دقیقه از وقتتان را میگیرد.
در این مطلب تلاش میکنیم تا شما را با گوگل آلرتس، دلایل استفاده از آن و همچنین روش کار با این ابزار سودمند آشنا کنیم.
گوگل آلرتس چیست؟
گوگل آلرتس یک ابزار رایگان است که میتواند هر وقت که کلمه کلیدی یا عبارت مورد نظرتان توسط گوگل ثبت و ایندکس میشود به شما اطلاعرسانی کند.
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو کرده باشید تا ببینید که مردم درباره آن چه میگویند یا بخواهیداطلاعات جدیدی دربارهاش به دست بیاورید. گوگل آلرتس همین کار را به نحو احسن و بهطور خودکار برای شما انجام میدهد. استفاده از گوگل آلرتس باعث میشود که نتایج مرتبط و چهبسا مهمی که در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر نشدهاند را از قلم نیندازید؛ بهعلاوه، طبیعتاً دریافت اعلانهای خودکار از جستجوی دستی تکتک عبارات و کلمات مورد نظر آسانتر است.
توجه داشته باشید که بین زمان انتشار کلمه یا عبارت مورد نظر شما در اینترنت تا هنگام اطلاعرسانی یک فاصله زمانی وجود خواهد داشت، چراکه معمولاً ایندکس شدن صفحات جدید فوراً انجام نمیشود و اغلب چند روز زمان میبرد. درعینحال، معمولاً این تأخیر چندروزه تأثیر خاصی بر ارزش و منافع کسب اطلاعات مورد نظر ندارد.
کاربردهای گوگل آلرتس
گوگل آلرتس پتانسیل بالایی برای استفاده در امور بازاریابی دارد. ازجمله مهمترین و کاربردیترین نتایج استفاده از این ابزار مفید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. پیگیری ذکر اسامی مورد نظر در اینترنت
شاید تمایل داشته باشید که بدانید چه کسی و در کجا از شما، رئیستان یا هر کس دیگری در اینترنت سخن به میان آورده است. در این صورت کافی است که برای نامهای مورد نظر خود در گوگل آلرتس هشدار تنظیم کنید تا بهمحض اینکه آن اسامی به چشمان تیزبین گوگل خورد، شما را در جریان قرار بدهد. از این طریق میتوانید بر وضعیت شهرتتان نظارت داشته باشید.
2. نظارت بر موقعیت برند شرکت
درست مانند پیگیری اسامی اشخاص مختلف، از طریق گوگل آلرتس میتوانید نام برند شرکت خودتان را نیز زیر نظر بگیرید. در این حالت هرگاه که مردم درباره شرکت شما حرف منفی یا مثبتی میزنند در جریان قرار خواهید گرفت و میتوانید اقدامات مقتضی را برای حفظ و تقویت موقعیت برند خود انجام بدهید.
3. نظارت بر رقبا
تردیدی وجود ندارد که باید از آنچه که درباره شما و شرکتتان گفته میشود اطلاع داشته باشید، اما اطلاع از اوضاع و احوال نزدیکترین رقبا نیز به همان اندازه اهمیت دارد. با درج نام رقبا یا شرکت متبوع آنها میتوانید این مهم را بهراحتی به انجام برسانید.
4. نظارت بر کلمات کلیدی هدف
5. بک لینک سازی
هرگاه که اسمی از کسبوکار، محصول یا خدماتی که ارائه میدهید در یک وبلاگ یا پلتفرم پرسش و پاسخ (مانند فروم های اینترنتی) برده میشود، فرصت ارزشمندی برای معرفی بیشتر یا گرفتن بک لینک پدید میآید. استفاده از گوگل آلرتس به شما کمک میکند تا این فرصتها را هر چه سریعتر پیدا کنید و نان را تا وقتیکه هنوز تنور داغ است بچسبانید.
به عنوان نمونه، اگر ویدئو پروژکتور میفروشید میتوانید عباراتی مانند «خرید ویدئو پروژکتور خانگی» و «بهترین ویدئو پروژکتور برای بازی» را زیر نظر بگیرید.
در این حالت، گوگل آلرتس صفحات مرتبطی را به شما نشان میدهد که در آنها میتوانید به سؤال مخاطبان هدف پاسخ بدهید، محصول یا برندتان را تبلیغ کنید و به وبسایت خود لینک بدهید.
روش تنظیم هشدار در گوگل آلرتس
تنظیم هشدار در گوگل آلرتس کار بسیار راحتی است و به سرعت و آسانی قابل انجام است. به این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:
2. کلمه یا عبارتی که میخواهید زیر نظر بگیرید را در کادر مربوطه وارد کنید.
3. برای دسترسی به تنظیمات اطلاعرسانی بر روی Show options کلیک کنید. در اینجا میتوانید نتایج را با استفاده از فیلترهای مختلف محدودتر کنید:
• How often: دفعات دریافت هشدار را تعیین میکند که در سه حالت As it happens (دریافت فوری هشدار)، At most once a day (حداکثر یک هشدار در روز) و At most once a week (حداکثر یک هشدار در هفته) قابل تنظیم است.
• Sources: قالب محتوایی که کلمه یا عبارت مورد نظر شما در آن ذکر میشود را تعیین میکند؛ مثلاً اخبار، وبلاگها، ویدئوها یا بخش کتابها.
• Language: زبان مورد نظر را تعیین میکند. خوشبختانه زبان فارسی نیز با عنوان Persian در فهرست این بخش وجود دارد.
• Region: منطقه جغرافیایی جستجو را تعیین میکند. کشور ایران نیز در این فهرست قابل انتخاب است.
• How many: تعداد نتایجی که نمایش داده میشود را مشخص میکند. این بخش دو گزینه دارد: Only the best results که فقط بهترین نمایش را به صلاحدید گوگل نمایش میدهد و All results که همه نتایج را در اختیار شما قرار میدهد.
• Deliver to: محل ارسال هشدارها را نشان میدهد که میتواند آدرس ایمیل حساب کاربری شما در گوگل باشد، یا اینکه میتوانید هشدارها را از طریق فید RSS دریافت کنید.
4. روی دکمه Create alert کلیک کنید. از همین لحظه در جریان ذکر کلمه یا عبارت مورد نظر خود (با شرایطی که تعیین کردهاید) قرار خواهید گرفت.
5. در صورت نیاز، برای مدیریت یا بهروزرسانی هشدارها مجدداً به همین صفحه مراجعه کنید. هر زمان که بخواهید میتوانید هشدار مورد نظرتان را ویرایش یا حذف کنید.
نکاتی برای استفاده بهینه از گوگل آلرتس
همانطور که مشاهده کردید، انجام تنظیمات لازم و استفاده از گوگل آلرتس بسیار آسان است. درعینحال، باز هم روشها و ترفندهایی وجود دارند که با اطلاع از آنها میتوانید از این ابزار کاربردی بهرهبرداری بهتر و بیشتری داشته باشید:
– برای غلطهای املایی رایج کلمه یا عبارت مورد نظر نیز هشدار تنظیم کنید. توانایی گوگل در تشخیص و تصحیح خودکار کلمات و عباراتی که بهدرستی تایپ نمیشوند قابل اغماض نیست؛ اما درهرصورت کار از محکمکاری عیب نمیکند.
– اگر میخواهید برای کل عبارتی که وارد کردهاید (یعنی متنهای چندکلمهای) هشدار دریافت کنید باید آن را بین علامت نقل قول انگلیسی (“”) قرار بدهید. البته میتوانید از همه علائم جستجو استفاده کنید؛ مثلاً با اضافه کردن علامت + در قبل از یک کلمه یا یک عبارت به گوگل میگویید که آن کلمه حتماً باید در نتایج وجود داشته باشد.
– برای انواع مختلفی از کوئری های مورد نظر در گوگل آلرتس هشدار تنظیم کنید؛ بهعنوانمثال، حالتهای مختلفی که یک سؤال یکسان را میتوان پرسید در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که با هر آدرس ایمیل میتوانید تا 1000 هشدار به سیستم اضافه کنید؛ بنابراین خساست به خرج ندهید.
– اگر فید RSS دارید، میتوانید هشدارها را بهجای ایمیل، به آنجا ارسال کنید تا صندوق ایمیلهای دریافتیتان شلوغ نشود.
– از کلمات کلی و عام استفاده نکنید. شاید تصور کنید که هرچه اطلاعیههای بیشتری دریافت کنید، اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد و این به نفع شماست؛ به عنوان نمونه شاید بخواهید که برای عناوین کلی حوزه فعالیتتان، مثل «پوشاک ورزشی» یا «حسابداری» هشدار تنظیم کنید. چنین سیاستی ره به جایی نخواهد برد؛ چرا که اینباکستان تحت هجمه سیلی از ایمیلهای اطلاع رسانی قرار میگیرد و در نهایت، بدون اینکه حتی آنها را بررسی کنید حذفشان خواهید کرد. بنابراین، از کلمات و عبارات خاصتری استفاده کنید که میدانید همیشه با کسبوکار و اهداف شما مرتبط هستند.
– از فیلترهای گوگل آلرتس استفاده کنید. فیلتر در گوگل آلرتس راهکاری برای محدود کردن دامنه جستجو است که به کمک آن میتوانید مواردی مانند تناوب اطلاع رسانی، منابع جستجو، منطقه جغرافیایی و زبان مورد نظرتان را مشخص کنید و لذا نتایج دقیقتر و متناسبتری را به دست بیاورید.
– دلیل ایجاد هر هشدار را به خاطر داشته باشید. هدف از این توصیه، تأکید بر در نظر داشتن اهداف در هنگام تنظیم هشدارهای اطلاع رسانی است؛ چرا که تا زمانی که هدف و برنامه داشته باشید کمتر به بیراهه خواهید رفت.
آیا گوگل آلرتس همه نیازهای شما را پوشش میدهد؟
همانطور که مشاهده کردید، پیکربندی و تنظیم هشدار در گوگل آلرتس بسیار آسان است و بهعلاوه، این ابزار کاربردی دست شما را برای امتحان کردن کلمات و عبارتهای مختلف باز میگذارد. در عین حال، گوگل آلرتس حتی در مورد منابعی مانند وبسایتها و وبلاگها (که لابد تصور میکنید که باید تسلط تمام و کمالی بر آنها داشته باشد) نمیتواند عملکرد صددرصد کامل و بدون نقصی داشته باشد.
علاوه بر این، بخش دیگری که بسیار پویاست و با توجه به تأخیر طبیعی گوگل آلرتس در ثبت اطلاعات، اطلاع رسانی آن با سرعت مطلوب انجام نمیگیرد (یا اینکه همه بخشهای آن پوشش داده نمیشود)، حوزه شبکههای اجتماعی است. توجه داشته باشید که با عنایت به علاقهمندی بسیاری از کاربران اینترنت به شبکههای اجتماعی اینترنتی، عدم آگاهی یا تأخیر چندروزه در اطلاع از آنچه که در این پلتفرمها میگذرد ابداً به نفع شما نخواهد بود. بههرحال، اینها همان مشتریان بالقوه و بالفعل شما هستند و اگر ندانید که چه نظری درباره برند یا محصولاتتان دارند، نمیتوانید نظر و رضایتشان را جلب کنید و لذا این کار را به رقبا واگذار خواهید کرد.
به همین دلیل پیشنهاد میشود که در کنار بهره برداری از مزایای گوگل آلرتس، از استفاده از ابزارهای تحلیل و رصد شبکههای اجتماعی نیز غافل نشوید.
حرف آخر
گوگل آلرتس یکی از سادهترین و درعینحال، کارآمدترین ابزارهایی است که میتوان در بازاریابی از آن بهره برد و ازآنجاییکه اطلاع از گفتهها و نظرات مردم درباره کسبوکارتان همیشه مهم است، هیچ عذر و بهانهای برای عدم استفاده از این ابزار سودمند پذیرفتنی نخواهد بود.
چنانچه هنوز به سمت استفاده از گوگل آلرتس نرفتهاید فقط چند دقیقه وقت بگذارید و از همین امروز مهمترین اسامی و کلمههای کلیدی مورد نظرتان را از طریق روشهایی که ذکر شد زیر نظر بگیرید. مطمئن باشید که پس از مدتی از اطلاعاتی که به دست میآورید و تأثیر آنها شگفتزده خواهید شد.
بدون دیدگاه