آموزش نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز


آموزش نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز

ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز زمانی برای شما کاربرد داره که قصد تغییر هاست خودتون را دارید و میخواهید که از یک هاست دیگه برای سایتتون استفاده کنید.

فرض کنید که در حال حاضر هاست سایت شما روی یکی از سرورهای شرکت X میزبانی میشه و حالا به هر دلیلی تصمیم گرفتید که همکاریتون را با این شرکت متوقف کنید و قصد دارید که سایت خودتونو به میزبان‌فا منتقل کنید.

کاری که در این بین انجام خواهید داد اینه که بعد از ثبت سفارش و خرید هاست، یک تیکت ارسال کرده و از میزبان‌فا میخواهید که کلیه داده‌های سایت را از هاست قدیم به هاست جدید منتقل کنند.

سابق بر این شرکت‌های هاستینگ به صورت آماتوری با این قضیه برخورد می‌کردند و مراحلی که برای انتقال پیش می‌بردند به این صورت بود که ایتدا یک فول بک آپ از هاست قدیمی تهیه می‌کردند.

سپس این فایل بک آپ را روی هاست جدید ریستور کرده و در مرحله دوم برای اینکه از عمل انتقال اطمینان حاصل کنند از کاربر می‌خواستند تا DNS های دامنه خود را به هاست جدید تغییر دهد.

اگر کاربر خوش شانسی بودید و کارها بدون هیچ مشکلی انجام میشد سایت شما بالا آمده و میتونستید از این پس کلیه داده‌ها را روی هاست جدید رد و بدل کنید.

اما اگر خللی در این بین به وجود میومد اولین مشکل ایجاد ناسازگاری در سایت بود که به درستی برای بازدیدکنندگان در دسترس قرار نمیگرفت.

بنابراین در این حالت اولین کاری که می‌کردند این بود که سریعا DNS های دامنه را به هاست قبلی برمیگردوندند و به بررسی مشکل می‌پرداختند.

اما غافل از اینکه ویژگی در کلیه سیستم عامل‌ها وجود داره که با استفاده از اون میتونید به مرورگر بفهمونید که برای دامنه مورد نظر شما داده‌ها از کدام هاست رد و بدل شوند.

که در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا به نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز و لینوکس می‌پردازم که با استفاده از این قابلیت بعد از انتقال تا زمانی که سایت را کاملا چک نکرده و از درست بودن کارها مطمئن نشدید، نیازی به تغییر DNS دامنه برای بررسی صحت انتقال ندارید.

آموزش نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز – وبلاگ هاست نو

ویرچوال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز این قابلیت را به شما میده که برای هر دامنه به صورت دلخواه به مرورگر دستور بدید که داده‌های این دامنه از چه سروری لود شوند.

حتما میدونید که برای راه‌اندازی وبسایت نیاز به یک سرور دارید که میشه روی یک سرور چندین سایت را راه‌اندازی کرد.

دسترسی به سرور از طریق آدرس IP صورت میگیره که با اتصال به آی‌پی هر سرور درواقع شما به یک کامپیوتر از طریق اینترنت دسترسی داشته و میتونید این سایت را ببینید.

اما چون به خاطر سپردن آی‌پی برای دسترسی به سایت‌ها کمی دشوار بود و افراد مجبور بودند برای هر سایت یک سری آی‌پی را حفظ کنند این شد که دامنه به وجود اومد.

اتصال دامنه به آی‌پی(سرور) از طریق DNS SERVER انجام میگیره که کافیه DNS ّای انتخابی یک سرور را برای دامنه تعیین کنید تا سرور به دامنه متصل شده و به جای وارد کردن آی‌پی برای مشاهده سایت، از طریق دامنه سایت را ببینید.

اما از اونجایی که روی یک سرور چندین سایت میزبانی میشه و دامنه در اولویت قرار داره کلیه میزبانی‌ها دسترسی به یک سایت از طریق آی‌پی آدرس را می‌بندند.

بنابراین با این تعاریف وقتی شما آدرس یک دامنه مثل webrash.ir را در مرورگر تایپ می‌کنید تا سایت وب رش براتون بالا بیاد مراحل زیر در کسری از ثانیه طی خواهند شد.

  • ابتدا باید آدرس سایت به آدرس IP تبدیل بشه. چون بدون داشتن IP هرگز نمیتوان به کامپیوتری در شبکه دسترسی داشت. پس قبل از هر چیز باید مشخص بشه که آدرس IP کامپیوتر مورد نظر شما چیست.
  • برای این منظور از DNS server استفاده میشه که کامپیوتر شما ابتدا به آدرس DNS سرور متصل خواهد شد.
  • سپس DNS آدرس IP را بازگردانده و در نهایت دامنه webrash.ir را ارسال خواهد کرد.
  • اما قبل از اینکه کامپیوتر به DNS server متصل بشه بررسی میکنه که آیا IP معادل همون آدرسی که وارد کردید هست یا خیر؟ که این کار در اولین بار به صورت CACHE شده بررسی میشه و در مراحل بعدی دیگه لازم نیست این کارها تکرار بشه و بدون بررسی کردن DNS server سایت براتون بالا میاد.(به همین خاطر هست که وقتی DNS دامنه را تغییر میدین تا 72 ساعت طول میکشه تا این کش از بین رفته و اطلاعات با آی‌پی سرور جدید لود شوند)

اما یک اتفاق دیگه هم در همین حین رخ میده و سیستم عامل با استفاده از فایلی به نام hosts قبل از اینکه مرورگر به DNS server متصل بشه، بررسی خواهد کرد که اگر نام یک دامنه و آی‌پی معادل دامنه در این فایل تعریف شده بود، دیگه کاری به DNS server نداشته و مستقیما طبق دستور برای این دامنه داده‌ها را مستقیما از طریق همین IP مشخص شده لود خواهد کرد.

این دقیقا همون کاری هست که برای ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز با ویرایش فایل hosts باید انجام بدین و با تعریف آی‌پی و دامنه در فایل hosts، بعد از انتقال سایت به هاست جدید با استفاده از این روش از انجام صحت انتقال سایت مطمئن بشید. حالا کافیه یک بار با استفاده از ابزار CMD ویندوز پینگ بگیرید و مطمئن بشید که دامنه سایتتون با استفاده از آی‌پی هاست جدید بارگزاری میشه.

در نهایت بعد از اینکه مطمئن شدید سایت بدون هیچ مشکل و نقصی در سرور جدید بالا میاد کافیه DNS هاست جدید را در Name Server های دامنه وارد کرده و منتظر بمونید تا برای کلیه کامپیوترها کش به‌روز شده و سایت از طریق آی‌پی جدید لود بشه.

مزایای استفاده از ویرچوال هاست

  • در صورتی که هنگام انتقال سایت به هاست جدید اشتباهی رخ داده باشه بدون نیاز به تغییر DNS دامنه میشه از این موضوع مطلع شد و بعد از رفع مشکلات اونو برطرف کرد.
  • گاهی اوقات پیش میاد که هنگام ست شدن هاست جدید روی دامنه برای کلیه کاربران مدتی طول میکشه و ممکنه داده‌هایی که در سایت قرار دادید روی هاست قبلی ذخیره بشه که با این روش میتونید شما که مدیر سایت هستید به پیشخوان مدیریتی سایت در هاست قبلی دسترسی پیدا کنید و داده‌هایی که نیاز دارید را از هاست قبلی بردارید.

آموزش نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز

برای این منظور ابتدا به Start ویندوز مراجعه کرده و کلمه notepad را سرچ کنید. سپس برنامه notepad ویندوز به شما نمایش داده میشه که در این مرحله باید روی برنامه راست کلیک کرده و گزینه Run As Administrator را انتخاب کنید.

بعد از کلیک روی این گزینه پنجره‌ای باز میشه و از شما اجازه میخواد که به صورت Administrator با این برنامه کار کنید که در این مرحله باید گزینه YES را انتخاب کنید.

بعد از این مرحله برنامه نوت پد باز میشه که باید از منوی برنامه به مسیر File> Open مراجعه کنید تا مسیری که مربوط به فایل hosts ویندوز هست را طی کرده و این فایل را برای ویرایش باز کنید.

یا اینکه میتونید مستقیما با استفاده از کلیدهای میانبر CTRL + O صفحه کلید این کار را انجام داده و مسیری که مربوط به باز کردن فایل hosts هست را طی کنید.

در این مرحله پنجره OPEN در ویندوز باز میشه که باید مسیر زیر را برای باز کردن فایل Hosts در اون طی کنید.

بنابراین مسیر C:WindowsSystem32driversetc را طی کنید.

سپس از سمت راست گزینه All Files را انتخاب کنید که کلیه فایل‌های داخل این پوشه نمایش داده شوند.

میبینید که فایل hosts در این مسیر نمایش داده میشه، حالا باید فایل hosts را انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه OPEN کلیک کنید.

بعد از کلیک روی دکمه OPEN فایل hosts در نوت پد باز میشه که در این مرحله باید بعد از آخرین خط این فایل دو بار اینتر بزنید و سپس مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا آدرس آی‌پی هاست جدید را وارد کنید. حالا یک فاصله داده و آدرس دامنه همراه با www را وارد کنید.
  2. مجددا یک بار دکمه اینتر را بزنید تا به خط بعد رفته و همین کار را تکرار کنید. با این تفاوت که این بار آدرس دامنه را بدون www وارد کنید.

در نهایت یک بار دکمه‌های CTRL + S را بزنید یا اینکه از منوی نوت پد گزینه File> Save را انتخاب کنید.

در این صورت فایل Hosts ذخیره شده و طبق دستوری که به سیستم عامل دادید دامنه webrash.ir با آی‌پی تعیین شده در مرورگر لود خواهد شد.

به عبارت دیگه اگر دامنه را در مرورگر وارد کنید فایل hosts بررسی میشه و چون بهش دستور دادید که از طریق آی‌پی مشخص شده لود بکنه سایت رو، دیگه کاری به DNS server نداره و مستقیما از طریق این آی‌پی سایت لود خواهد شد.

حالا برای اینکه مطمئن بشید از طریق همین آی‌پی براتون لود میشه یا نه، به منوی استارت مراجعه کرده و عبارت CMD را تایپ کنید.

برنامه command prompt نمایش داده میشه که باید روی اون راست کلیک کرده و گزینه Run As Administrator را انتخاب کنید.

بعد از کلیک روی این گزینه پنجره‌ای باز میشه که باید گزینه YES را انتخاب کنید. حالا بعد از باز شدن برنامه در خط اول دستور زیر را تایپ کنید.

ping webrash.ir

همونطور که میبینید دستور ping به همراه یک فاصله و نام دامنه را وارد کنید. چند لحظه که منتظر بمونید خواهید دید که آی‌پی تعیین شده برای دامنه در فایل hosts نمایش داده خواهد شد که نشون دهنده اینه که سایت شما با استفاده از آی‌پی سرور جدید لود میشه.

 

آموزش نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی لینوکس

ست کردن ویرچوال هاست روی لینوکس هم درست به همین شیوه هست و باید در اون فایل hosts داخل سیستم عامل رو ویرایش و شخصی سازی کنید.

با این تفاوت که فقط نحوه انجام کار به دلیل متفاوت بودن سیستم عامل به روش دیگری انجام میگیره و مسیر فایل هم در جای دیگه‌ای قرار داره. فرقی نمیکنه که از چه توزیع لینوکسی استفاده می‌کنید.

توی اینجا من از توزیع لینوکس مینت استفاده می‌کنم که قصد دارم به دلیل تغییر هاست سایتم به هاست وردپرس بعد از انتقال سایت به هاست جدید مطمئن بشم که همه چیز به درستی انجام گرفته و سایت با هاست جدید کاملا سازگار بوده و در دسترس هست. بنابراین کافیه که آی‌پی هاست جدید رو برای دامنه خودم که همراه با WWW و بدون WWW هست به همون روشی که در سیستم عامل ویندوز انجام شد وارد کنم.

در لینوکس میتونید به دو روش این کار رو انجام بدین که با استفاده از ترمینال یا با استفاده از روش گرافیکی قابل انجام هست و به معرفی هر دو روش می‌پردازم.

1. ست کردن ویرچوال هاست لینوکس با ترمینال

برای این کار با استفاده از کلیدهای ترکیبی CTRL + ALT + T ترمینال لینوکس رو باز کنید و سپس یکی از دستورات زیر رو در ترمینال وارد کرده و یک بار دکمه Enter رو بزنید.

sudo nano /etc/hosts
sudo gedit /etc/hosts

اگر کدی که در خط اول وجود داره رو وارد کنید ویرایش فایل hosts در لینوکس مستقیما از طریق ترمینال انجام میگره، اما اگر از کد دوم استفاده کنید ویرایش فایل با استفاده از نرم افزار ویرایشگر gedit انجام میگیره که روی سیستم عامل نصب هست و اگر نصب نباشه این دستور براتون کار نمیکنه.

پس من از روش اول استفاده می کنم. بعد از اینکه Enter رو زدید از شما رمزی که برای سیستم عامل انتخاب کردید درخواست میشه که باید اونو وارد کرده و Enter رو بزنید.

البته دقت داشته باشید که، هنگام وارد کردن رمز توی ترمینال چیزی تایپ نمیشه و شما فقط باید رمز رو بزنید و در نهایت روی Enter کلیک کنید. تا ویرایش فایل در ترمینال باز شده و با تصویر زیر مواجه بشید.

حالا بعد از وارد کردن آی‌پی سرور به همراه آدرس سایت با www و بدون www از دکمه‌های CTRL + X استفاده کنید و در مرحله بعد دکمه Y رو برای ذخیره تغییرات انتخاب کرده و در نهایت یک بار هم Enter رو بزنید تا از حالت ویرایش فایل خارج بشید.

2. ست کردن ویرچوال هاست لینوکس به صورت گرافیکی

توی این روش هم باید فایل hosts رو به صورت دستی و با استفاده از نرم افزارهای ویرایشگر متن ویرایش کنید. برای این کار باید وارد Computer شده و به پوشه etc/ سیستم خودتون مراجعه کنید.

بسته به توزیع‌های مختلف لینوکس مثل ابونتو، لینوکس مینت و… بخش گرافیکی کار میتونه متفاوت باشه، اما در هر صورت مسیری که باید طی کنید همین پوشه etc هست که تو این مسیر باید به دنبال فایل hosts بگردید.

روی فایل راست کلیک کنید یا اینکه با استفاده از برنامه ویرایشگر متن مثل سابلایم، atom یا… که نصب کردید با استفاده از دکمه CTRL + O مسیر etc رو طی کرده و فایل hosts رو باز کنید.

حالا آی‌پی سرور و آدرس سایت با www و بدون www را وارد کرده و فایل را ذخیره کنید.

در نهایت بعد از ذخیره سازی سایت با هاست و آپی جدید براتون لود میشه بدون اینکه DNS های دامنه را تغییر داده باشید،

حالا میتونید با استفاده از دستور ping به همراه آدرس سایت یک پینگ بگیرید و مطمئن بشید که سایت داره با آی‌پی هاست جدید بالا میاد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *