آموزش گوگل ترندز؛ چطور از این ابزار برای رشد کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟


آموزش گوگل ترندز؛ چطور از این ابزار برای رشد کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 10 دقیقه 2 نظر 13,601 بازدید

دغدغه‌ای که همیشه وجود داشته این بوده که در وب‌سایتمان چه بنویسیم و یا اینکه چطور استراتژی‌های تولید محتوایمان را طراحی کنیم. یعنی اینکه روی چه کلمه هدف مرتبط با تجارت‌مان و در چه بازه زمانی تمرکز کنیم. این دقیقا همان چیزی است که گوگل ترندز به شما می‌گوید.

تصور کنید که چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستید آمار کلی و روند جستجوهای مردم سراسر جهان را به تفکیک منطقه جغرافیایی یا کشور در اختیار داشته باشید. به‌هرحال، چه از سر کنجکاوی باشد یا با هدف بهبود ابعاد مختلف کسب‌وکار، اطلاع از روندهای جاری همیشه می‌تواند سودمند باشد. خوشبختانه برای دستیابی به چنین آمار و اطلاعاتی به سرمایه کلان یا گوی بلورین نیاز ندارید، چراکه ابزاری به نام گوگل ترِندز (Google Trends) به‌رایگان در اختیار شما قرار دارد.

اما گوگل ترندز دقیقاً چیست، چطور باید از آن استفاده کرد و چگونه می‌توانید برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان از آن بهره‌برداری کنید؟ در این مطلب به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز وب‌سایتی است که امکان مشاهده «ترِند» یا روند جستجوی کلمات کلیدی، موضوعات و عبارات موردنظر در طول بازه‌های زمانی خاص را فراهم می‌کند. از این ابزار قدرتمند می‌توان با اهداف مختلفی ازجمله تحقیق مقایسه‌ای درباره کلمات کلیدی و همچنین تشخیص رشد ناگهانی حجم جستجو به دلایل و مناسبت‌های مختلف به‌منظور انجام اقدامات مقتضی استفاده کرد.

گوگل ترندز آمار روندهای جستجو را از زمان شروع جمع‌آوری اطلاعاتش، یعنی از سال 2004 میلادی در اختیار عموم می‌گذارد. البته این ابزار سودمند در سال 2006 تحت عنوان Insights for Search عرضه و در سال 2012 با گوگل ترندز ادغام شد.

گوگل در ابتدا اطلاعات گوگل ترندز را زیاد به‌روزرسانی نمی‌کرد؛ به‌عنوان‌مثال، از ماه نوامبر سال 2006 میلادی تا ماه مارس سال 2007 هیچ آمار جدیدی در این سیستم ثبت نشد، اما از ماه ژوئن سال 2007 اطلاعات این سیستم به‌طور منظم به‌روز شده است. گوگل در سال 2013، قابلیت مشاهده و جستجوی ترندز یا روندهای جاری جستجو را برای یوتیوب، بخش جستجوی تصاویر و Google Shopping نیز اضافه کرد و از سال 2017 اطلاعات گوگل ترندز به‌صورت فوری و در لحظه به‌روز می‌شود.

گوگل ترندز چطور کار می‌کند؟

روش کار گوگل ترندز با ابزارهایی مانند Keyword Planner متفاوت است. اساساً Keyword Planner اطلاعات جستجوهای انجام‌گرفته را به‌صورت دقیق و مطلق نشان می‌دهد، اما اعداد و ارقام گوگل ترندز نسبی است؛ به این معنی که بیشترین حجم جستجو به‌عنوان 100 و فقدان جستجو به‌عنوان صفر در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین اعداد گوگل ترندز واقعی نیست و تعداد واقعی مجموع جستجوهای انجام‌گرفته را نشان نمی‌دهد، بلکه حاکی از آمار اجمالی جستجو است.

گوگل ترندز

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

با مراجعه به صفحه اصلی وب‌سایت گوگل ترندز می‌توانید از قسمت بالا کشور موردنظر خود را انتخاب کرده و آمار محبوب‌ترین جستجوها را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که در مواردی که اطلاعات محلی وجود ندارد، آمار جهانی نمایش داده می‌شود.

با درج عبارت یا موضوع موردنظر در کادر مشخص‌شده می‌توانید آمار جستجوهای مربوط به آن را در بازه‌های زمانی و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف مشاهده کنید. به‌علاوه، نواری در زیر عبارت جستجو شده قرار دارد که به کمک آن می‌توانید فیلترهای مختلفی را اعمال کنید. به‌عنوان نمونه، ما از کلمه کلیدی «سئو» استفاده کردیم.

گوگل ترندز

نموداری که در زیر این قسمت نمایش داده می‌شود روند علاقه‌مندی مردم یا حجم جستجو در بازه زمانی مشخص‌شده را نشان می‌دهد.

گوگل ترندز

اطلاعات این نمودار برای استفاده در امور مرتبط با بازاریابی بسیار مفید و کاربردی است. به‌عنوان‌مثال، زمانی که حجم جستجو بالاتر و نزدیک به 100 است نشان‌دهنده افزایش علاقه و نیاز مردم بوده و به‌عنوان یک فرصت خاص می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشید.

برای مقایسه چندین کلمه کلیدی یا موضوع می‌توانید از قسمت + Compare استفاده کنید. در این قسمت می‌توانید تا 5 مورد را اضافه و مقایسه کنید.

گوگل ترندز

گوگل ترندز علاوه بر مقدار نسبی جستجو، عبارات یا کلمات کلیدی مرتبط (در بخش Related queries)، موضوعات مشابه (در قسمت Related topics) و حجم جستجو در نواحی و شهرهای مختلف کشور انتخاب‌شده را نیز نشان می‌دهد.

گوگل ترندز

در قسمت کوئری‌ها و موضوعات مرتبط می‌توانید با استفاده از منوی کرکره‌ای کنار فلش مربوط به دانلود، نتایج را به ترتیب رشد محبوبیت (Rising) یا مجموع تعداد جستجو (Top) مشاهده کنید. ضمناً وجود کلمه Breakout در جلوی یک عبارت به معنی رشد محبوبیت بسیار سریع و ناگهانی آن است.

حال که با گوگل ترندز آشنا شدیم، به سراغ برخی از مهم‌ترین روش‌های کاربردی برای استفاده از آمار و ارقام آن می‌رویم.

1. روندهای فصلی را شناسایی کنید و در زمان مناسب به تولید و تبلیغ محتوا بپردازید

احتمالاً می‌دانید که حجم جستجو برای برخی از کلمات کلیدی به فصل یا زمان‌های خاصی وابسته است. به‌عنوان‌مثال، تصویر زیر اطلاعات گوگل ترند برای کلمه کلیدی Umbrella به معنی چتر را در ایالات‌متحده نشان می‌دهد:

گوگل ترندز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کوئری چتر در ماه ژوئن پرکاربردتر است، چراکه فصل بارندگی از این ماه شروع می‌شود و طبیعتاً مردم علاقه‌ای به خیس شدن ندارند.

بنابراین اگر کسب‌وکار شما هم فصلی است با تجزیه‌وتحلیل کلمات یا عبارات جستجو شده (کوئری) مرتبط و متناسب در گوگل ترندز می‌توانید زمان‌های اوج و افت علاقه مردم را پیش‌بینی کنید. سپس از دو طریق می‌توانید از اطلاعاتی که به دست آورده‌اید استفاده کنید:

– هم‌زمان با دوره اوج، محتوای مناسب و مرتبط تهیه و منتشر کنید: به‌عنوان‌مثال، اگر چتر می‌فروشید می‌توانید مقاله‌ای با عنوان «چگونه برای فصل بارندگی آماده شویم؟» تهیه‌کرده و آن را در ماه اوج جستجوها منتشر کنید، چراکه این زمانی است که مشتریان بالقوه شما به دنبال چنین اطلاعاتی هستند.

– قبل از دوره اوج، صفحات مرتبط وب‌سایت خود را تقویت و بهینه‌سازی کنید: مثلاً فرض کنیم که از قبل یک مقاله با عنوان «چگونه برای فصل بارندگی آماده شویم؟» یا صفحه‌ای برای فروش چتر در سایت خود دارید. در چنین شرایطی منطق حکم می‌کند که چند ماه قبل از دوران اوج (مثلاً دو تا سه ماه) برای تقویت و بهینه‌سازی چنین صفحاتی اولویت قائل شوید. مثلاً از دو ماه قبل می‌توانید یک کمپین بک لینک سازی به راه بیندازید تا هنگامی‌که به دوره اوج رسیدید جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کرده باشید.

2. با بررسی روند افزایشی یا کاهشی محبوبیت کلمات کلیدی برای تولید محتوا تصمیم بگیرید

چنانچه درصدد تولید و انتشار یک مقاله جذاب و کاربرپسند هستید، تا وقتی‌که وضعیت موضوع موردنظر را در گوگل ترندز بررسی نکرده‌اید دست‌به‌قلم نبرید، چراکه غالباً تولید محتوا برای موضوعاتی که محبوبیت آن‌ها روند کاهشی دارد، چیزی به‌جز اتلاف وقت نخواهد بود.

به‌عنوان‌مثال، با توجه به آمار زیر که از Adwords گرفته‌شده، حجم جستجو یا محبوبیت فیجت اسپینر از یویو بیشتر است.

گوگل ترندز

با توجه به این آمار، منطق حکم می‌کند که اگر به دنبال بازاریابی برای چنین اقلامی هستید، برای فیجت اسپینر اولویت قائل شوید؛ اما این ارقام همه‌چیز نیست و باید روند صعودی یا نزولی محبوبیت را نیز در نظر بگیرید. به نمودار مقایسه‌ای زیر که از گوگل ترندز گرفته‌شده توجه کنید:

گوگل ترندز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید محبوبیت اسپینر در ماه مه سال 2017 سر به فلک کشیده، اما از آن زمان تا جایی افت کرده که تقریباً به صفر رسیده است. از طرف دیگر، وضعیت یویو نسبتاً ثابت مانده است. شاید هنوز هم مجموع جستجو برای یویو کمتر باشد، اما با روند رو به افتی که گوگل ترندز نشان می‌دهد تولید محتوا برای اسپینر منطقی نخواهد بود.

3. موضوعات محبوب و متناسب را پیدا کرده و از فرصت موجود بهره‌برداری کنید

با مراجعه به صفحه Trending Searches از وب‌سایت گوگل ترندز می‌توانید کوئری‌هایی که میزان جستجوی آن‌ها در 24 ساعت گذشته رشد قابل‌توجهی داشته را مشاهده کنید. در اینجا می‌توانید کشور موردنظر خود را تعیین کنید. البته متأسفانه هنوز کشور ایران به فهرست کشورهای این صفحه اضافه نشده، اما با روند رو به رشد گوگل ترندز، مشاهده محبوب‌ترین جستجوهای ایرانیان در آینده نزدیک دور از انتظار نخواهد بود؛ بنابراین و با توجه به اهمیتی که این بخش دارد با ذکر یک مثال نحوه بهره‌برداری از آن را توضیح می‌دهیم.

فرض کنیم که وبلاگی دارید که در آن درباره هنرمندان محبوب یا سلبریتی‌ها مطلب می‌نویسید. در روز چهارم ماه مارس 2018 (روز برگزاری نوزدهمین دوره مراسم اسکار) به صفحه مزبور مراجعه می‌کنید و می‌بینید که موضوعات مرتبط با مراسم اسکار بیشترین محبوبیت را پیدا کرده یا به‌اصطلاح «ترند» شده است. سؤالی که شاید برای شما مطرح شود این است که آیا این واقعیت که در حال حاضر موضوع اسکار بیشترین حجم جستجو را به خودش اختصاص داده به این معنی نیست که دیگر از قافله عقب مانده‌اید؟ پاسخ این است که لزوماً خیر.

به روند جستجوی کلمه اسکار در طول یک هفته، از دوم تا نهم ماه مارس توجه کنید:

گوگل ترندز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اوج جستجو در روز چهارم مارس نبوده، بلکه پنجم مارس است و در روز ششم ماه افت می‌کند؛ بنابراین اگرچه که زمان بهره‌برداری از چنین فرصت‌هایی کوتاه است، اما معمولاً به یک روز محدود نمی‌شود.

درعین‌حال همیشه هم این‌طور نیست؛ به‌عنوان‌مثال، عبارت «روز مادر» در ایالات‌متحده تا روز مادر ترند نشد. در چنین مواردی اگر از قبل برای مناسبت پیش رو برنامه‌ریزی و محتوا تهیه نکرده باشید، فرصت مناسب را از دست خواهید داد؛ اما چطور می‌توانید این موارد را پیش‌بینی کنید؟

اگر مناسبت موردنظر در بازه‌های زمانی منظم (مثلاً فصلی یا سالانه) تکرار می‌شود، کافی است که آخرین نقطه اوج را پیدا کرده و به فراخور برای آن برنامه‌ریزی کنید. در این رابطه به مورد بعدی مراجعه کنید:

4. برای تنظیم تقویم محتوا از گوگل ترندز کمک بگیرید

با تکیه‌بر مثال قبلی، به داده‌های گوگل ترندز در یک بازه زمانی 5 ساله نگاهی می‌اندازیم:

گوگل ترندز

ازآنجایی‌که مراسم اسکار هر سال در ماه مارس برگزار می‌شود، میزان جستجوی کلمه کلیدی اسکار تقریباً در روزهای ثابت و مشخصی از سال به اوج می‌رسد؛ بنابراین باید این نکته را در تقویم محتوای خود لحاظ کنید و برای تولید محتوا برنامه داشته باشید. البته این مورد اظهر‌من‌الشمس است، اما موارد چالشی‌تری نیز وجود دارد. به‌عنوان نمونه، به نمودار زیر توجه کنید:

گوگل ترندز

در اینجا نقطه اوج در هرماه تکرار می‌شود. در چنین مواردی چه باید کرد؟ اگر کلمه کلیدی موردنظر کشش لازم برای تهیه محتوا به‌صورت ماهانه را نداشته باشد چطور؟ بهترین کاری که برای حل این معضل و بهره‌برداری حداکثری از این فرصت متناوب می‌توانید انجام بدهید، این است که یک مطلب تهیه کنید و سپس هرماه آن را با اطلاعات جدید به‌روز کنید.

5. با استفاده از قسمت related queries کلمه‌های کلیدی جدید پیدا کنید

گوگل ترندز در زیر نمودار میزان محبوبیت، کوئری های مرتبط با کوئری موردنظر شما را نیز نمایش می‌دهد. به‌عنوان نمونه با توجه به جدول زیر، افرادی که عبارت «ساعت مردانه» را جستجو کرده‌اند، به دنبال قیمت ساعت سیتی‌زن مردانه نیز هستند:

گوگل ترندز

این اطلاعات گوگل ترندز نه‌تنها یک فرصت فوق‌العاده برای پیداکردن کلمات کلیدی بیشتر و بهتری است که چه‌بسا تابه‌حال به ذهنتان خطور نکرده، بلکه به شما کمک می‌کند تا نیازهای مشتری بالقوه و کلیت خواسته‌های وی را نیز درک کنید.

چنانچه به دنبال کلمه‌های کلیدی بیشتری هستید می‌توانید یک مرحله جلوتر بروید و با کلیک بر روی هر یک از عبارات این بخش، کوئری های مرتبط با آن را نیز بررسی کنید.

6. مناطق و شهرهایی که بیشتر به دنبال خدمات یا محصولات شما هستند را شناسایی کنید و آن‌ها را هدف قرار دهید

گوگل ترندز مناطق و شهرهایی که کوئری موردنظر شما در آن‌ها محبوب‌تر است را نیز نمایش می‌دهد. این قابلیت پاسخی است به این سؤال بنیادین که «کدام مناطق و نواحی بیشتر به آنچه عرضه می‌کنید نیاز دارند؟»

به‌عنوان‌مثال، نمودار زیر به کلمه کلیدی «کولر» تعلق دارد:

گوگل ترندز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بیشترین حجم جستجو برای کلمه کولر در محدوده خوزستان و بوشهر انجام‌گرفته است. با تغییر Subregion به City از بالای این جدول می‌توانیم شهرهایی که بیشتر به این کلمه کلیدی علاقه‌مند هستند را نیز پیدا کنیم:

گوگل ترندز

به‌منظور بهره‌برداری از این اطلاعات:

– مناطقی که میزان علاقه‌مندی مردم آن‌ها به کلمه کلیدی هدف بیشتر است را با تبلیغات کلیکی (مثلاً AdWords گوگل) هدف قرار بدهید. به لطف اطلاعات گوگل ترندز دیگر لزومی ندارد که سرمایه خود را با هدف قرار دادن کل کشور هدر بدهید.

– محتوای کاربردی و سودمندی تهیه و منتشر کنید که مخصوص ساکنین این مناطق نوشته‌شده است. به‌عنوان‌مثال، «راهنمای کاهش هزینه برق برای خوزستانی‌ها در فصل گرما».

به‌علاوه، از همین تاکتیک می‌توانید برای بهینه‌سازی سئوی محلی در راستای پیشبرد کسب‌وکار یا تخصص خود نیز بهره‌برداری کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر حسابدار هستید می‌توانید با جستجوی کلمه «حسابدار» در گوگل ترندز بفهمید که در کدام مناطق حجم جستجو و لذا میزان نیاز به این حرفه بیشتر است. سپس با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده‌اید می‌توانید اقدامات مربوط به سئوی محلی را تقویت و بهینه‌سازی کنید؛ مثلاً صفحاتی ایجاد کنید که مختص ساکنان این مناطق باشد. حتی از این اطلاعات می‌توانید برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه کسب‌وکار در مناطق جغرافیایی دیگر استفاده کنید.

7. روند رشد برند خود را زیر نظر بگیرید

با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید افت و رشد حجم جستجو برای کلمات و عبارت‌های مختلف را مشاهده کنید. حال چنانچه به دنبال تقویت جایگاه برند خود و افزایش توجه نسبت به آن هستید و بر روی امور مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، به‌منظور مشاهده میزان اثربخشی کار خود می‌توانید روند محبوبیت نام برندتان را از طریق گوگل ترندز بررسی کنید.

حرف آخر

گوگل ترندز یکی از ابزارهای بسیار مفید و کاربردی برای سئو است، چراکه اطلاعات به‌روزی را در رابطه با روندها یا به‌اصطلاح «ترند» های محبوب در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌علاوه، با بررسی و آنالیز اطلاعات این وب‌سایت می‌توانید از روندهایی که معمولاً در بازه‌های زمانی مشخص تکرار می‌شوند آگاهی پیدا کرده و با تولید محتوا برای دوره تکرار بعدی آن‌ها افراد موردنظر را هدف قرار دهید.

گوگل ترندز در مورد کلمه‌های کلیدی نیز نه‌تنها آمار و روند رشد و افت آن‌ها را نشان می‌دهد، بلکه با نمایش کلمه‌های کلیدی و موضوعات مرتبط با کلمات و عبارات کلیدی اصلی‌تان، برای انتخاب کلمات جایگزین به شما ایده می‌دهد. افزون بر این، عملاً به شما نشان می‌دهد که کاربران و مشتریان هدفتان بیشتر به دنبال چه هستند و لذا شما را در جریان نیازهای جاری آن‌ها قرار می‌دهد.

گوگل ترندز به‌عنوان یک ابزار رایگان و مؤثر با تمام سادگی خود اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با بهره‌برداری از آن‌ها می‌توانید قدم‌های بسیار مثبتی را در مسیر پیشبرد برنامه‌های آتی خود بردارید. لذا با توجه به توضیحات این مطلب از بهره‌برداری از گوگل ترندز غافل نشوید که غافل ماندن همانا و از قافله عقب ماندن نیز همانا.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *