برای فروشگاه اینترنتی چه هاستی مناسب است؟


در جلسه قبلی در خصوص پیش نیازهای لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی را با هم مورد بحث و بررسی قرار دادیم که یکی از گزینه های آن انتخاب یک هاست مناسب برای تاسیس وبسایت فروشگاهی بود. اما ویژگی هاست خوب چیست؟ در این جلسه از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم در خصوص هاست صحبت کنیم و با هم بررسی کنیم که یک هاست خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ویژگی های یک هاست خوب

  • سرعت بالا
  • منابع مناسب (RAM  و CPU)
  • هارد SSD Enterprise
  • امنیت
  • عدم محدودیت های ابتدایی
  • بکاپ گیری های منظم
  • امکان دسترسی کاربر و انجام عملیات مورد نظر (امکانات هوشمند)
  • پهنای باند مناسب
  • فضای لازم

اولین و مهم ترین ویژگی هاست خوب این است که دارای سرعت بسیار خوبی باشد. می توانید چندین وبسایت را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید و سرعت آن ها را بسنجید. حداقل سرعت برای بارگذاری سایت 2 تا 5 است تا لودینگ آن به اتمام. برسد هر صفحه از وبسایت باید با سرعت بارگذاری شود.

سرعت به اعداد و متریکس ها نیست! به عنوان مثال آدرس سایتی را در جیتی متریکس وارد کرده اید و می بینید طبق گزارش 20 ثانیه طول می کشد تا وبسایت مربوطه لود شود در صورتی که وقتی سایت را باز می کنید متوجه می شوید که این سایت در عرض 4 ثانیه بارگذاری خواهد شد. بنظر شما دلیل این موارد چیست؟

طبیعتا باید در این پروسه مشکلی وجود داشته باشد! یا گاها موقع بروزرسانی افزونه ها با خطایی مبنی بر عدم بروزرسانی مواجه خواهید شد بنظر شما دلیل این موارد چیست؟ طبیعتا تحریم هایی برای آیپی های ایران در نظر گرفته شده است که در کلیه امور تاثیرگذار خواهند بود. همین تحریم ها ممکن است موجب شوند سرعت لود هاست های ایرانی در زمان گزارش گیری و لود توسط جیتی متریکس اعداد بالاتری برای شما گزارش شوند چرا که این آیپی ها تحریم هستند و دسترسی به آن ها سخت تر خواهد بود. برخی شرکت ها در این راستا اقدام نموده و موردی تحت عنوان آنتی تحریم برای سروس های میزبانی وب ارائه نموده اند بدین ترتیب کاربر فارغ از آیپی، به امکانات مد نظر خود به صورت کامل دسترسی خواهد داشت.

در واقع آنتی تحریم، تحریم ها را شکسته و در هاست های ایران این امکانات را به کاربران ارائه داده و مشکلات این چنینی را رفع کرده است. میزبان فا نیز حقیقتا در این راستا موفق عمل کرده و روی تمامی سرویس های خود آنتی تحریم ارائه نموده با اینکه سرورهای این مجموعه در دیتاسنتر آسیاتک برج میلاد نگهداری می شوند اما مشکلی از جهت دسترسی به امکانات مورد نیاز کاربران وجود ندارد.

در نتیجه باید بدانید اعداد و ارقام نمایشی جیتی متریکس ملاک قطعی سنجش سرعت وبسایت نیست.

بررسی میزان منابع رم و cpu هاست

از جمله مهم ترین ویژگی های یک هاستینگ خوب این است که منابع مناسب RAM  و CPU به کاربران خود ارائه دهد. رم و پردازنده در وبسایت های فروشگاهی بیش از یک وبسایت عادی مورد نیاز است. در واقع می توان داشتن منابع کافی را ویژگی هاست خوب تلقی کرد.

وبسایت های فروشگاهی منابع چند برابری را نسبت به یک سایت عادی اشغال می کنند.

بر همین اساس در صورتی که منابع رم و پردازنده هاست شما پایین باشد با کندی وبسایت مواجه خواهید شد. درخواست ارسالی وبسایت های فروشگاهی به سمت سرور نسبت به سایت های معمولی و شرکتی بسیار بالاتر است. حتما می پرسید برای وبسایت فروشگاهی خود به چه میزان رم و پردازنده نیاز داریم؟

نمی توان آمار و اعداد دقیقی را برای رم و پردازنده ذکر کرد و گفت سایت فروشگاهی باید این منابع را داشته باشد اما می توان بررسی کرد که وبسایت شما سریع لود می شود، درخواست ها را سریع پردازش می کند و همه چیز خوب و عالی در حال انجام است نتیجه می گیریم که منابع برای اکنون کافیست.

چه زمانی هاست خود را ارتقاء دهیم؟

اگر با موارد زیر مواجه شدید می بایست منابع هاست خود را بررسی کنید امکان کمبود منابع در چنین شرایطی وجود دارد:

  • در هر لحظه سایت دچار مشکلات ناگهانی و قطعی می شود.
  • ارورهای کمبود منابع را می بینیم.
  • کندی بخش های مختلف سایت
  • هنگی
  • سرعت لودینگ پاینن
  • و…

بررسی میزان منابع مصرفی هاست

پس در جاهایی که با هنگی سایت و کندی مواجه می شوید می بایست منابع هاست خود را ارتقاء دهید. در جاهایی که گفته می شود منابع کم است منظور این نیست که فضای هارد شما کم می باشد  ممکن است از سمت پشتیبانی هاست خود تیکتی مبنی بر کمبود منابع دریافت کنید منظور این پیغام  این هست که با کمبود رم یا پدازنده مواجه هستید.

فضا در چنین مواقعی ملاک نیست در واقع رم و پردازنده شما قادر نیست درخواست های سمت سرور را پردازش و خروجی را ارسال کند قطعا به مشکل می خورد و سایت با کندی مواجه می شود، ارور می دهد یا صفحات سفید رنگی را نمایش خواهد داد  که همگی نشان از کمبود منابع دارند.

رم و CPU در پردازش درخواست های یک سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

در نهایت با تمام تفاسیر و توضیحات بالا باید متوجه شده باشید که میزان منابع رم و پردازنده هاست بسیازر اهمیت دارد.

اهمیت هارد سرور

مورد بعدی که می بایست به آن دقت داشته باشید هارد هاست است. هارد نیز در سرعت باز شدن صفحات سایت تاثیرگذار است. اگر هارد نامناسب داشته باشید قطعا سرعت باز شدن صفحات وبسایت کند خواهد بود. در واقع می توان گفت هارد SSD اینترپرایز یکی از بهترین هاردی هایی است که می توانید استفاده نمایید در واقع این هاردها سرعت فوق العاده ای دارند و در سرعت باز شدن صفحات موثر هستند.

پس پیشنهاد می کنیم از هاست هایی با هارد مناسب استفاده نمایید. ویژگی هاست خوب این است که روی سرورهایی با هارد مناسب میزبانی شود.

در تصویر زیر نمونه ای از سرورهای مجموعه میزبان فا را مشاهده می کنید.  این سرور مدل BladeSystem C7000 است.

هاست خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

این نسل از سرورها قدرتمند هستند در واقع ابرسرورهای نسل جدید محسوب می شوند. وب سایت های مشترکین میزبان فا روی چنین سرورهایی میزبانی می شود که حقیقا دارای رم و پردازنده های مناسبی نیز هستند.

تامین امنیت در سرور

عدم وجود امنیت در یک هاستینگ مساوی با مرگ ان مجموعه است چرا که تمام تلاش های مجموعه، تمام امکانات و سخت افزارها و … برباد می روند! اگر یک شرکت امنیت بالایی برای کاربران خود فراهم نسازد نمی تواند میزبان خوبی باشد و تلاش های مجموعه بی اثر خواهد بود. امنیت ویژگی بسار مهمی است که هر هاستینگ برای جلب اعتماد می بایست ارائه دهد. پس از مهم ترین ویژگی هاست خوب ، امنیت آن است.

عدم محدودیت های ابتدایی در هاست

برخی از شرکت ها قادر به ارائه امکانات و فراهم سازی امنیت لازم نیستند در نتیجه یکسری محدودیت های ابتدایی و مشکل ساز روی سرویس های میزبانی خود اعمال می کنند این محدودیت ها در اغلب موارد برای کاربران مشکل ساز هستند. به عنوان مثال  مشکلی که برخی طراحان با سرویس های خود دارند این است که حین طراحی و مشاهده پیش نمایش درخواست  های متعددی سمت سرور ارسال می کنند با بلاک آیپی مواجه خواهند شد. یعنی زمانی که تعداد درخواست های سمت سرور مقداری بالا رود با محدودیت های عجیب مواجه می شود. این سرویس قادر به تشخیص فعالیت صاحب وبسایت نیست و با فعالیت های جزئی نسبت به محدود سازی اقدام می شود. موارد این چنینی موجب آزار کاربر خواهد شد همه این محدودیت های ابتدایی و دست و پا گیر ناشی از عدم آگاهی و امنیت است.

بکاپ گیری های منظم از هاست به صورت روزانه/هفتگی/ماهانه

همواره در نظر بگیرید که یک هاستینگ خوب می باست از وبسایت شما در لایه های مختلفی بکاپ گیری نماید تا در مواقع مورد نیاز شما بازیابی شوند. بکاپ بسیار اهمیت دارد اما باز هم به این مورد اکتفا نکنید و در بازه های زمانی منظم از سرویس هاست خود نسخه بکاپی تهیه نمایید و روی هاست بکاپ ذخیره کنید.

سرویس های میزبانی هاست دانلود و بکاپ

آموزش بکاپ گیری از هاست دایرکت ادمین  تهیه فول بکاپ از هاست سی پنل

در برخی موارد دیده شده کاربران وبسایت خود را طراحی کرده، محصولاتی روی آن قرار داده اما به دلیل عدم امنیت کافی در مجموعه هاستینگ بکاپ های ذخیره شده با مشکل مواجه شده و نهایتا کلیه اطلاعات کاربر از دست رفته است بر همین اساس تاکید می کنیم در انتخاب مجموعه میزبانی خود دقت نمایید. حتما بررسی کنید بکاپ گیری از سرویس شما به چه صورت انجام می شود.

هوشمندسازی خدمات میزبانی وب

در برخی از شرکت ها بد از بلاک شدن آیپی شما، حتما می بایست مودم را ریست کنید اگر آیپی شما ایستاتیک نباشد احتمال رفع بلاک وجود دارد در غیر این صورت حتما می بایست با پشتیبانی هاستینگ خود وارد ارتباط شوید، آیپی خود را ارائه کنید تا از حالت بلاک خارج گردد و….

در مجموعه میزبانی فا امکانات هوشمندی برای کاربران ارائه شده که قادر خواهند بود مواردی را به صورت سریع و بدون نیاز به پشتیبانان فنی انجام دهند.

  • تغییر نام دامنه: هنگام خرید هاست یک نام دامنه ارئه می کنید و سرویس شما به این دامنه متصل می شود. در شرایطی ممکن است کاربر تمایل داشته باشد دامنه متصل به هاست را تغییر دهد، یک هاستینگ خوب می بایست در برابر مسائل و مشکلات کاربران راه حل های سریعی ارائه دهد.
  • ریستور بکاپ: یا اینکه کاربر قادر باشد بکاپ های قدیمی خود را ریستور نماید و…
  • رفع بلاک آیپی: به عنوان مثال کاربر قادر خواهد بود با یک کلیک نسبت به رفع بلاک آیپی اقدام نماید.
  • تغییرات سرویس  و دوره پرداخت: یا اینکه دوره پرداخت خود را تغییر دهد، سرویس را ارتقاء داده و…

اینها خدماتی هستند که یک میزبانی خوب می بایستی ارائه دهد تا کاربر با سهولت بیشتر قادر به مدیریت سرویس میزبانی وب خود باشد. همه این موارد موجب می گردند نیاز کاربر به پشتیبانان فنی کاهش یافته و تا سر حد امکان در وقت صرفه جویی گردد از طرفی قادر خواهد بود اقدامات مورد نظر خود را به راحتی با یک کلیک پیدا کند.

اتوماتیک سازی کارها یک مزیت خاص و فوق العاده برای هاستینگ ها بشمار می رود چراکه کاربر به ارسال تیکت و انتظار برای پاسخگویی نیاز ندارد. خیلی ساده و سریع قادر خواهد بود موارد مورد نظر را با یک کلیک انجام دهد.

پهنای باند مناسب در هاست

به عنوان مثال وبسایتی با محتوای ویدیویی دارید و در کنار آن نیز فایل هایی را برای دانلود قرار داده اید در چنین شرایطی به پهنای باند بالا نیاز خواهید داشت باید به گونه ای برنامه ریزی نمایید که با اتمام پهنای باند وبسایت شما داون نشود!

به عنوان مثال فرض کنید برای مدت زمان یکماه 400 گیگ پهنای باند دارید و تعداد ویدیوها، بازدیدها و دانلودها به قدری زیاد است که یکدفعه پس از گذشت 20 روز پهنای باند به اتمام رسیده و وبسایتتان داون می شود. در چنین شرایطی می بایست 10 روز منتظر بمانید تا پهنای باند شارز شده و وبسایتتان در دسترس قرار گیرد. برای پیشگیری از چنین مواردی بهتر است از سرویس هایی با پهنای باند بالا استفاده نمایید البته تخمین میزان پهنای باند به محتوا، بازدید و… مربوط به سایت شما بستگی دارد که با مدیریت اصولی و انتخاب صحیح هاست می توان از بروز چنین مسائلی پیشگیری نمود.

در صورتی که از سی پنل برای مدیریت هاست خود استفاده می کنید می توانید در صفحه اصلی سمت چپ، به بخش پهنای باند مراجعه کنید. این آمار و ارقام به صورت یک نمودار سبزرنگ نمایش داده می شوند. در صورتی که با مشکل کمبود پهنای باند مواجه شدید می توانید پلن خود را ارتقاء داده و از سرویسی با پهنای باند بیشتر استفاده کنید.

در مجموعه میزبان فا سرویس های هاست وردپرس و هاست ووکامرس بدون محدودیت پهنای باند ارائه می شوند. هاست ووکامرس بر اساس ویژگی های خاص خود و اینکه مخصوص وردپرس و ووکامرس بهینه سازی شده می تواند بهترین هاست برای یک فروشگاه اینترنتی تلقی گردد.

میزبانی وب وردپرس

میزبانی وب ووکامرس

هاست با فضای مناسب

آخرین ویژگی هاست خوب این است که فضا یا ظرفیت مناسبی داشته باشد چرا این گزینه را به عنوان ویژگی آخر معرفی کردیم؟ چون داشتن فضا یا ظرفیت برای یک سایت مزیت رقابتی بمحسوب نمی شود. هاستینگ ها دیدگاهی در میان کاربران ایجاد کرده اند که اگر فضای بیشتری نیاز دارید باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید! بنابراین اغلب کاربران تصور می کنند هاستی خوب است که تنها فضای بالا داشته باشد. در صورتی که اینطور نیست فضا فقط برای نگهداری فایل های مربوط به وبسایت مورد استفاده قرار می گیرد در کنار این فضا می بایست منابع مورد نیاز سایت هم تامین گردد. در مجموعه میزبان فا پلن ها به گونه ای در نظر گرفته شده اند که کاربر از بابت فضا مشکلی نداشته باش و تنها روی منابع پلن ها فکر کند.

در برخی مواقع شاهد این موضوع هستیم که کاربر اذعان می دارد با کندی سایت، ذخیره نشدن تغییرات و مشکلات این چنینی روبرو شده است. پرسیده می شود هاست شما چه منابعی دارد؟ در پاسخ ذکر می کند دارای 30 گیگ فضا هستم. متاسفانه برخی کاربران تصور می کنند چون فضای زیادی در هاست خود دارند باید وبسایت نیز با سرعت بالا لود شود و مشکلی نداشته باشد. این تصور کاملا غلط است. این دیدگاه زمانی جا افتاد که مجموعه های میزبانی نسبت به فروش فضا اقدام کردند و پلن ها را بر اساس فضا از هم تفکیک نمودند. همواره دقت داشته باشید هاستی مناسب است که در کنار فضای مناسب منابع مورد نیاز وبسایت شما را نیز پوشش دهد.

در جلسه های قبلی از از سری آموزش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی به مقوله پیش نیازهای لازم برای یک فروشگاه آنلاین پرداختیم. یکی از این موارد انتخاب هاست مناسب برای میزبانی وبسایت بود. اما سوالی که برای کاربران پیش می آید این است که یک هاست خوب چه ویژگی هایی دارد؟ چطور هاست مناسب انتخاب کنیم و اصلا از کجا هاست بخریم؟ اگر با ویژگی های هاست مناسب آشنا باشید قطعا در انتخاب میزبانی و خرید هاست موفق عمل خواهید کرد. در این جلسه تمامی ویژگی های هاست برتر را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. اگر فکر می کنید هاست خوب بجز موارد مذکور ویژگی خاصی دارد آن را در کامنت ها مطرح نمایید. ?

4.2
/
5
(
5

امتیاز

)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *