بهینه سازی وبلاگ با 8 نکته که باید بدانید


بهینه سازی وبلاگ با 8 نکته که باید بدانید
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 8 دقیقه 1 نظر 3,500 بازدید

برای اینکه بتوانید در نتایج جستجو بهتر دیده شوید، نیاز دارید که روی سئوی بلاگ‌تان کار کنید. در این نوشته 8 نکته کاربردی برای بهینه سازی وبلاگ به شما می‌گوییم که با رعایت آنها و دیدن نتیجه‌شان، خواهید دید که چقدر ارزشمند هستند.

ظاهرا همه شرکت‌ها و ارگان‌ها یک بلاگ یا همان وبلاگ دارند. اما متاسفانه تعداد سازمان‌هایی که بر روی محتوای بلاگ‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بسیار اندک است. این تعداد اندک از تکنیک‌های جالب و درستی برای بهینه‌سازی وبلاگ سایت خود، برای موتورهای جستجو استفاده می‌کنند که بد نیست شما هم بدانید.

ما در این مقاله 8 راه ساده را به شما آموزش داده و نشان میدهیم که چگونه یک بلاگ خوب می‌تواند باعث افزایش بازدید ارگانیک و طبیعی شود، ترافیک شما را بهبود ببخشد و در نهایت وضعیت بهتری در نتایج جستجو نسبت به گذشته برای‌تان ایجاد کند.

1. یک نام با مصما و هیجان‌انگیز برای وبلاگ خود در نظر بگیرید

من علاقه زیادی به گشت‌و‌گذار در اینترنت دارم و از طرفداران سرسخت وبگردی هدف‌مند هستم. وقتی به سایتی سر می‌زنم به ساختار سایت خیلی خوب توجه می‌کنم. یعنی علاوه بر محتوای مد نظرم، سعی می‌کنم قالب سایت، تجربه کاربری و خلاصه موارد دیگر را نیز بررسی کنم. اکثریت قریب به اتفاق سایت‌هایی که می‌شناسم یک نقطه اشتراک دارند که بشدت من را ناراحت و نا امید می‌کند. همه آنها بلا استثناء با بی‌ذوقی تمام، برای انتخاب نام بلاگ خود دسته‌ گل به آب داده‌اند. همه آنها نام بلاگ خود را “بلاگ” گذاشته اند!!!!
واقعا مسخره و کسل‌کننده به نظر می‌رسد. درست مثل اینکه اسم کوچک تمام آدمها را “آدم ” بگذاریم. شش هفت میلیارد آدم روی این سیاره خاکی وجود دارد و به همه آنها بگوییم “آدم” . مثلا به صغرا و سهراب و اکبر که هر کدام برای خود یک اسم و رسم دارند، بگوییم “آدم”!

بهینه سازی وبلاگ

من واقعا از صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی درخواست می‌کنم که یک کم، فقط یک کمی خلاق باشند و زمانی که می‌خواهند نامی برای بلاگ خود انتخاب کنند، خلاقیت به خرج بدهند. نام بلاگ شما یک فرصت عالی در بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو است. برای روشن‌تر شدن قضیه چند سوال زیر را از خودتان بپرسید و سعی کنید برای پاسخ دادن به آنها کمی فرصت به خودتان بدهید:
– موضوع اصلی و کلیدی وبلاگ شما چیست؟

– بهترین توصیف برای حیطه مورد فعالیت شما چیست؟

– آیا این امکان وجود دارد که برخی کلمات کلیدی مهم در حیطه کاری‌تان  را در عنوان وبلاگ قرار دهید؟

– شما سعی دارید دقیقا به چه چیزی دست پیدا کنید؟

اهمیت نامی که برای بلاگ خود انتخاب می‌کنید از آنچه که فکرش را می‌کنید هم بالاتر است. به‌دنبال یک نام توصیفی و اصولی که بسیار با کسب‌و‌کار و وب‌سایت شما مرتبط است باشید. چون در دراز مدت می‌توانید شاهد افزایش بازدید هدفمند و طبیعی باشید. برای مثال شرکت “staples” بلاگی با عنوان “staples business advantage blog” دارد. این شرکت در بلاگ خود به بررسی مسایل مربوط به بهره‌وری و ایمنی محل کار می‌پردازد.
و یا  حتی یک نمونه وطنی و ایرانی، دیجی کالا که معرف حضورتان است انشاالله؟ این سایت برای قسمت بلاگ خود نام حرفه‌ای “دیجی کالا مگ” را انتخاب کرده است. در این وبلاگ، دیجی کالا به نقد و بررسی محصولات خود و همچنین دنیای فناوری و … برای مخاطبان خود پرداخته است.
دقت کنید در صورتی که نمی‌توانید بر اساس کلمات کلیدی یک نام مناسب، برای عنوان وبلاگ خود انتخاب کنید، دست کم یک کلمه کلیدی را در عنوان وبلاگ خود بگنجانید. برای مثال صاحبان سایت “Rentcafe” عنوان بلاگ خود را به همین صورت انتخاب کرده‌اند.

 مقاله مرتبط: 5 اشتباه رایج در زمینه سئو و بهینه سازی سایت

2. برای هر پست بلاگ خود، یک مخاطب خاص بیابید

شما فقط برای یک دو نفر محتوا یا محصول تولید نمی‌کنید، در آن واحد ممکن است تعداد زیادی کاربر وارد سایت و وبلاگ شما بشوند. محال است که همه آنها دقیقا سلیقه یکسانی داشته باشند و دنبال دقیقا یک چیز باشند. ممکن است در وبلاگ خود مطالبی داشته باشید که نیاز یکی دوتا از کاربران شما را برطرف کند، اما تکلیف مابقی کاربران شما چه می‌شود؟
پس سعی کنید در حیطه کاری خود برای سلیقه‌های مختلف مطالب اختصاصی قرار دهید. به عبارتی هر پست از وبلاگ شما باید تعدادی مخاطب خاص به خود جلب کند. به عنوان مثال فرض کنید که شما در حوزه خدمات بازاریابی فعالیت می‌کنید. اخیرا در وبلاگ خود پستی نوشته‌اید و این پست دارای عنوانی محبوب در زمینه صنعتی است (برای مثال ABM marketing)، اما شما با ایجاد این پست مخاطبان خاصی را هدف قرار داده‌اید (برای مثال مخاطبان خاص  شما می‌توانند بازاریابان B2B باشند).

بهینه سازی وبلاگ

3. یک ساختار URL مناسب برای وبلاگ خود ایجاد کنید

یک ساختار مناسب نامگذاری URL هم برای صاحبان کسب‌و‌کار و هم برای بازدیدکنندگان وب‌سایت بنا به دلایلی مفید است:

– باعث بهبود نتایج جستجو می‌شود

طی همان فعالیت‌های وبگردی که خدمت‌تان عرض کردم متوجه شده‌ام که بعضی از شرکت‌ها بلاگ خود را روی دامنه اصلی قرار می‌دهند و در ساختار  URL سایت خود،  از ” /blog/ ” استفاده نکرده‌اند، که این کار اشتباه است. توصیه می‌کنم برای بهبود گزارش نتایج وبلاگ خود، در ساختار URL از “/blog/” استفاده کنید.

– کاربرپسندتر است

بسیاری از صاحبان سایت‌های اینترنتی، کلمه به کلمه عنوان اصلی پست را در URL می‌آورند. در این حالت URL بسیار طولانی می‌شود و خوانش آن نیز دشوار به نظر می‌رسد. سعی کنید آدرس URL خود را توصیفی نوشته اما به کوتاه و مرتبط بودن آن نیز دقت کنید. به مثال زیر توجه کنید:

یک URL طولانی و بهینه نشده
https://site.com/blog/8-tips-for-sending-your-email-newsletter-of-the-right-time/
یک URL کوتاه و بهینه شده
https://site.com/blog/email-newsletter-tipssending-right-time/

4. بطور مداوم محتوای بلاگ خود را بهینه کنید

مفهوم بازیافت صرفا فقط برای طبیعت مفید نیست، برای سئو نیز بسیار خوب به نظر می‌رسد. پیشرفت و بهبود سئو همیشه وابسته به تولید محتوای جدید نیست. سعی کنید برای بهینه سازی وبلاگ خود دنبال فرصت‌های بیشتری باشید. محتوای موجود در بلاگ خود را بازبینی کنید و فرصت موجود یا پیش آمده را شناسایی کنید تا در نهایت با بروز کردن مطالب قدیمی، سئو داخلی سایت خود یا” on-page-seo ” را تقویت ببخشید.
پیشنهاد می‌کنم کمی وقت بگذارید و یک بار محتوای موجود در بلاگ خود را بررسی کنید، هرچه قدر هم که طول بکشد به نظر می‌رسد این کار شما با ارزش تلقی می‌شود. در ادامه یک سری تکنیک و راهکار به شما معرفی می‌کنم که کمک می‌کند بهتر و اصولی‌تر به بهینه‌سازی محتوای پست‌های موجود خود بپردازید.

مقاله مرتبط: 5 اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوا

بهینه سازی وبلاگ

5. لینک‌گذاری داخلی را فراموش نکنید

اگر پست‌های خود را مرور کنید متوجه می‌شوید که فرصت‌های زیادی برای قرار دادن لینک‌های داخلی در اختیار شما قرار گرفته است. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و بصورت اصولی شروع به ساختن تعدادی ” لینک داخلی ” کنید. در کنار این کار به محتوای خود تصاویر بهینه‌شده اضافه کنید یا به بهینه سازی تصاویر موجود بپردازید. همچنین می‌توانید یک پست را به سایر پست‌های مرتبط لینک کنید. شما باید تگ‌های عنوان (title tag) و تگ توضیحات (meta description) را نیز مرور کنید. این مرور از آن جهت اهمیت دارد که چک کنیم آیا حاوی کلمات کلیدی مناسب و قوی هستند یا نه؟ در کل بهینه سازی وبلاگ می‌تواند برای شما زمان بخرد و منابع موجود را قویتر و پرمحتوا‌تر کند.

6. تصاویر و ویدیوهای بهینه اضافه کنید

کاربر محتوای خشک و خالی نمی‌خواهد، هرچه قدر محتوا مفید باشد ولی فاقد عکس یا ویدیو مناسب باشد، باز هم کاربر را راضی نمی‌کند. عکس‌ها می‌توانند یک تجربه مثبت در کاربر ایجاد کنند و شور و شوق او را تحریک کنند. از طرفی استفاده از تصاویر و ویدیوها از چشم موتورهای جستجو و ربات‌ها دور نمی‌ماند. توصیه می‌کنم که حتما در پست‌های خود از عکس‌های مناسب و مرتبط استفاده کنید. همچنین یادتان نرود که از کلمات کلیدی قوی در”  alt tag ” استفاده کنید.
صدا،دوربین،حرکت ! با این مقدمه می‌خواهم خدمت‌تان عرض کنم که پست‌های وبلاگ بهتر است حاوی محتوای ویدیویی نیز باشند.‌ فیلم‌ها، کاربران را درگیر می‌کنند و اجازه می‌دهند صاحبان کسب‌و‌کارها فرصت‌های آموزشی بیشتری را فراهم کنند.

 مقاله مرتبط: 15 ابزار آنلاین فشرده سازی عکس که کیفیت را کم نمی‌کند

7. کاربرد استراکچرد دیتاها را جدی بگیرید

بیایید کاربرد ” structured data ” یا استراکچرد دیتاها را یک بار دیگر مرور کنیم. استراکچرد دیتاها یک سری کد هستند که به ربات‌های موتورهای جستجو می‌فهماند که محتوای سایت شما چیست و چه ساختاری دارد. در حقیقت با اینکار زمینه درک سایت‌ها برای ربات‌ها و موتورهای جستجو فراهم می‌شود.
استراکچرد دیتاها به کدهای html شما اضافه می‌شوند و محتویات و صفحات سایت شما را طبقه‌بندی می‌کند تا صفحات سایت شما بهینه شده و در نتایج جستجو بهتر نمایش داده شوند. توصیه می‌کنم که schema markup را به پست‌های خود اضافه کنید تا اطمینان حاصل کنید که محتوا شما به‌طور کامل بهینه شده است.

8. روی اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید

مزایای زیادی برای اشتراک‌گذاری پست‌های وبلاگ‌تان در شبکه‌های اجتماعی سراغ داریم که به‌طور خلاصه در اینجا به چند مورد از آنها می‌پردازم:
– شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند محتوای تولید شده شما برای مدت طولانی در جریان باشد و در دسترس مخاطب قرار بگیرد.
– شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان شما را مشتاق‌تر نگه می‌دارد.
– به دلیل اینکه سیگنال‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی از چشم موتورهای جستجو پنهان نمی‌ماند، در نتایج رتبه‌بندی‌ها تاثیر آن را خواهید دید و این قضیه امتیاز مثبتی برای سایت شما محسوب می‌شود.
– لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید ترافیک را به سمت سایت شما می‌کشاند.
من به شما توصیه می‌کنم که همیشه پست‌های بلاگ خود را در کانال‌های اجتماعی خود، با کاربران‌تان به اشتراک بگذارید. سعی کنید برای هر پست خود دو جمله به‌صورت توصیفی، مختصر و خلاصه بنویسید. توجه داشت باشید که به‌کارگیری کلمات کلیدی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند سیگنال‌های کاربران را به همراه داشته باشد. این حالت همان طور که گفته شد می‌تواند به رتبه بندی سایت شما کمک بسیاری کند.

مقاله مرتبط: چگونه با استفاده از شبکه های اجتماعی سایت خود را سئو کنیم؟

بهینه سازی وبلاگ

در مجموع و به طور خلاصه:
وبلاگ شما گنج با ارزشی است و قابلیت این را دارد که سئو سایت شما را با کیفیت‌تر کند. اطمینان حاصل کنید که از تمام را‌های ممکن برای بهینه سازی وبلاگ‌ خود استفاده کرده‌اید. حواس‌تان را به محتوای موجود و محتوایی که می‌خواهید در معرض دید کاربر قرار بگیرد، جمع کنید. یک نام با مصما و جذاب برای بلاگ خود انتخاب کنید، محتوای بهینه شده و اختصاصی برای کاربر تولید کنید، ویدیوها و تصاویر مرتبط و بهینه استفاده کنید، در صورت امکان از schema استفاده کنید و در نهایت محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید که نتیجه‌اش را خواهید دید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: بهینه سازی محتوای وبلاگ با 8 نکته که باید بدانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *