تست سرعت سایت با 10 ابزار حرفه‌ای و ارزشمند

تست سرعت سایت با 10 ابزار حرفه‌ای و ارزشمند
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 10 دقیقه 0 نظر 7,174 بازدید

اینکه وب سایت شما یک وب سایت عالی باشد که هم از لحاظ خدماتی که ارائه می دهد و هم از لحاظ ظاهر و تجربه کاربری منحصر بفرد باشد، دستاورد ارزشمندی است، اما نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، سرعت سایت شماست که به شما قدرت رقابت پذیری را می دهد. در این نوشته بیشتر با این موضوع آشنا می شوید.

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت هر وب‌سایت، سرعت آن است. تجربه نشان داده است که وب‌سایت‌هایی که با سرعت بیشتری در مرورگر کاربر ظاهر می‌شوند رتبه‌های بسیار بهتری در نتایج جستجو به دست می‌آورند؛ نرخ تبدیل بالاتری دارند؛ بانس‌ریت (Bounce Rate) آن‌ها کمتر است؛ بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در آن‌ها صرف می‌کنند و در مجموع، تجربه بهتری را برای کاربر رقم می‌زنند و کاربران بیشتری را جذب و حفظ می‌کنند. به همین دلیل، استفاده از ابزارها و وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری وب‌سایتتان را تست و ارزیابی می‌کنند ضروری است تا بتوانید به کمک اطلاعات و راهنمایی آن‌ها جرح و تعدیلات لازم را اِعمال کنید و بهترین عملکرد ممکن را در این زمینه شاهد باشید.

 

وب‌سایت‌های تست سرعت در تجزیه و تحلیل چه مواردی به شما کمک می‌کنند؟

ازجمله مواردی که توسط وب‌سایت‌های تست یا سنجش سرعت سایت مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ه شناسایی اسکریپت‌ها، فونت‌ها و افزونه‌هایی که مدت بارگذاری سایت را افزایش می‌دهند؛

بررسی امکان خلاصه‌سازی اسکریپت‌ها؛

پیدا کردن تصاویر بزرگ و حجیمی که در بارگذاری وب‌سایت اختلال ایجاد می‌کنند؛

شناسایی وجود کدهای اختلال‌زای جاوا اسکریپت یا CSS؛

بررسی زمان رسیدن به اولین بایت (TTFB که مفهوم آن را در ادامه توضیح خواهیم داد)؛

آنالیز حجم صفحات، مجموع زمان لازم برای بارگذاری و تعداد درخواست برای بارگذاری؛

بررسی عملکرد وب‌سایت از موقعیت‌های جغرافیایی مختلف؛

بررسی سرعت پردازش و نمایش وب‌سایت یا رندر شدن (Render) آن در مرورگرهای مختلف؛

آنالیز هدرهای HTTP؛

بررسی عملکرد CDN (به معنی شبکه تحویل یا توزیع محتوا)؛

بررسی صحت بارگذاری عناصر مختلف.

 

تست سرعت سایت

 

مفاهیم مهم در سنجش سرعت وب‌سایت

پیش از آنکه به سراغ تست سرعت وب‌سایت خود بروید لازم است که با چند مفهوم مرتبط با عملکرد این ابزارها آشنایی داشته باشید تا بهتر بتوانید اطلاعاتی که دریافت می‌کنید را تجزیه و تحلیل کرده و بر طبق آن اطلاعات نسبت به بهینه‌سازی وب‌سایت خود اقدام کنید:

 

زمان رسیدن به اولین بایت (TTFB)

زمان رسیدن به اولین بایت (Time to First Byte) شاخصی است که زمان پاسخگویی سرور (به درخواست کاربر) را نشان می‌دهد. به زبان ساده، زمان رسیدن به اولین بایت مدت‌زمانی است که طول می‌کشد تا مرورگر شما پس از ارسال درخواست نمایش وب‌سایت، دریافت اطلاعات از سرور را شروع کند. 

 

CSS و جاوا اسکریپت‌های Render-Blocking

منظور از کدهای Render-Blocking آن دسته از کدهای CSS و جاوا اسکریپتی است که مانع بارگذاری و نمایش سریع وب‌سایت می‌شوند. پیشنهاد گوگل برای جاوا اسکریپتی که مزاحم بارگذاری سریع محتوای وب‌سایت می‌شود حذف یا به تعویق انداختن زمان بارگذاری آن است. در راستای بهینه‌سازی CSS نیز باید از ارجاعات مناسب استفاده کنید و در مجموع، استفاده از CSS و تعداد فایل‌های CSS را کاهش بدهید. 

 

خلاصه‌سازی منابع

خلاصه‌سازی (Minification) منابع به معنای حذف کاراکترهای غیرضروری از HTML، جاوا اسکریپت و CSS است؛ به‌عنوان‌مثال:

کاراکتر فاصله

کاراکتر پرش به خط جدید

کامنت‌ها

Block delimiter ها

طبیعتاً با کاهش مقدار کدهایی که باید از سرور درخواست و ارسال شود زمان لازم برای بارگذاری وب‌سایت کاهش پیدا خواهد کرد.

 

درخواست‌های HTTP

مرورگر شما دریافت اطلاعات از سرور را با استفاده از HTTP (پروتکل انتقال ابَرمتن) انجام می‌دهد. این در واقع یک درخواست و پاسخ (یا کنش و واکنش) بین یک کلاینت یا درخواست دهنده و یک میزبان است. به طور کلی، هرچه نمایش کامل برگه‌های وب‌سایت شما نیازمند ارسال درخواست‌های بیشتری به‌سوی سرور باشد، سرعت بارگذاری آن‌ها کمتر خواهد بود.

روش‌های متعدد و متنوعی برای کاهش تعداد درخواست‌ها وجود دارد، ازجمله:

ترکیب فایل‌های جاوا اسکریپت و CSS

درون‌خطی (inline) کردن جاوا اسکریپت (فقط در صورتی که مقدار آن خیلی کم باشد)

استفاده از CSS Sprite

کاهش موارد اضافی مانند افزونه‌هایی که تعداد درخواست‌های سروری آن‌ها زیاد است

 

تست سرعت سایت

 

ابزارهای تست سرعت وب‌سایت

اکنون که مفاهیم بالا را درک کردید، وقت آن رسیده که با 10 مورد از بهترین ابزارهای سنجش یا تست سرعت سایت آشنا شوید. هر یک از این ابزارها ویژگی‌ها، گزارشات و روش‌های خاصی برای تشریح نتایج دارد که به فراخور نیاز خود می‌توانید از یک یا چندین مورد از آن‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنید.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید، این است که معمولاً نتایج اولین تست (به دلیل کندتر بودن اولین DNS lookup) پایین‌تر از حد واقعی است؛ بنابراین بهتر است که هر تست را چند بار تکرار کنید و از نتایج حاصله میانگین بگیرید.

 

1. ابزار PageSpeed Insights گوگل

PageSpeed Insights گوگل یک ابزار تست سرعت وب‌سایت است که از 1 تا 100 به سرعت وب‌سایت شما امتیاز می‌دهد. هر چه این امتیاز بالاتر باشد، سایت شما وضعیت بهتری دارد. به طور کلی، کسب امتیاز بالاتر از 85 به معنی عملکرد مطلوب وب‌سایت خواهد بود. PageSpeed هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایلی وب‌سایت شما را آنالیز کرده و توصیه‌های لازم را نیز ارائه می‌کند. 

این ابزار کاربردی هر صفحه را بر مبنای عملکرد آن در موارد زیر ارزیابی می‌کند:

زمان بارگذاری قسمت بالایی صفحه (بخش above-the-fold): فاصله زمانی بین درخواست کاربر برای بارگذاری یک برگه جدید تا لحظه‌ای که محتوای بالای صفحه توسط مرورگر پردازش شده و نمایش داده می‌شود.

زمان بارگذاری کل صفحه: فاصله زمانی بین درخواست کاربر برای بارگذاری یک برگه جدید تا لحظه‌ای که کل محتوای صفحه توسط مرورگر پردازش شده و نمایش داده می‌شود.

گزارش موبایلی یک مقوله دیگر با عنوان «تجربه کاربری» را نیز در برمی‌گیرد که در امتیازدهی وب‌سایت لحاظ خواهد شد. به‌عنوان‌مثال در تست نسخه موبایل برای مواردی مانند پیکربندی Viewport (ناحیه قابل مشاهده کاربران از یک صفحه وب)، اندازه اهداف لمسی (دکمه‌ها و لینک‌ها) و همچنین اندازه فونت اهمیت خاصی در نظر گرفته می‌شود. اخیراً کارگروه PageSpeed Insights یک ابزار جدید تست سرعت وب‌سایت را در سایت think with Google راه‌اندازی کرده‌اند که امتحان کردن آن نیز خالی از لطف نیست. 

تست سرعت سایت

 

2. GTmetrix

وب‌سایت GTmetrix یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت سایت‌هاست که با توجه به PageSpeed و شاخص YSlow (بر مبنای استانداردهای یاهو) از A تا F به وب‌سایت شما امتیاز می‌دهد. گزارش‌های GTmetrix در شش بخش مختلف، شامل PageSpeed، YSlow، نمودار آبشاری، محور زمانی بارگذاری، ویدئو و تاریخچه یا سوابق ارائه می‌شود. 

با ثبت‌نام و دریافت یک حساب کاربری رایگان می‌توانید وضعیت وب‌سایتتان را از هفت موقعیت جغرافیایی مختلف ارزیابی کنید. علاوه بر این، امکان انتخاب نوع مرورگر (کروم یا فایرفاکس) و نحوه اتصال (دایال آپ یا اینترنت پرسرعت) نیز وجود دارد. ازجمله سایر ویژگی‌های پیشرفته‌تر این ابزار، می‌توان به قابلیت تهیه ویدئو از بارگذاری سایت (ضبط و نمایش لحظه به لحظه بارگذاری وب‌سایت برای پیدا کردن بخش‌هایی که بارگذاری سایت را بیشتر به تعویق می‌اندازند) و همچنین امکان مستثنا کردن تبلیغات و نمایش تأثیر آن‌ها بر بارگذاری سایت اشاره کرد. 

توجه داشته باشید که بدون ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری رایگان علاوه بر اینکه به بسیاری از گزینه‌های بالا دسترسی نخواهید داشت، معمولاً در ابتدای درخواست برای بررسی سرعت سایت باید مدتی در صف وب‌سایت‌های متقاضی منتظر بمانید.

 

تست سرعت سایت

 

3. WebPageTest

وب‌سایت WebPageTest شباهت زیادی به ابزارهای بالا دارد، اما امکان انتخاب موقعیت‌های جغرافیایی و مرورگرهای بسیار بیشتری (ازجمله مرورگرهای موبایل و مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این ابزار کاربردی بر اساس تست‌های مختلف عملکردی خود، مانند تست‌های TTFB، فشرده‌سازی، کش کردن، استفاده مؤثر از CDN و موارد مشابه، از A تا F به وب‌سایت شما امتیاز می‌دهد. 

گزارش WebPageTest در هشت بخش ارائه می‌شود؛ شامل خلاصه گزارش، جزئیات، مرور عملکرد، جزئیات بارگذاری محتوا، اسکرین‌شات‌ها و همچنین دو بخش آنالیز تصاویر و نقشه سرعت بارگذاری اجزای مختلف برگه مورد نظر. علاوه بر این، روش سنجش این ابزار تا حدی منحصر به فرد است؛ از این بابت که می‌توانید تست را با استفاده از دکمه RE-RUN THE TEST در صفحه خلاصه گزارش (Summary) تکرار کنید و نتایج اولین بازدید و بازدیدهای تکراری را با هم مقایسه کنید. این قابلیت می‌تواند در تشخیص تأخیر اولیه DNS (که قبلاً به آن اشاره شد) کارساز باشد. در مجموع، WebPageTest قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد که از آن میان می‌توان به قابلیت ضبط و نمایش ویدئویی بارگذاری سایت (مشابه GTmetrix)، غیرفعال سازی جاوا اسکریپت، نادیده گرفتن SSL و امکان انتخاب گوشی‌ها، کشورها و مرورگرهای مختلف برای انجام تست سرعت وب‌سایت اشاره کرد.

 

تست سرعت سایت

 

4. dotcom-monitor

dotcom-monitor یک ابزار تست سرعت نسبتاً ساده است، اما تست سرعت وب‌سایت از نواحی جغرافیایی مختلف را به طور هم‌زمان اجرا می‌کند و نتایج تست را در یک صفحه نشان می‌دهد که با کلیک بر روی هرکدام از مناطق می‌توانید گزارش وضعیت آن را در ستون سمت چپ مشاهده کنید. اگر امکان بررسی وضعیت سرعت سایت در نواحی مختلف جهان برایتان اهمیت دارد، این قابلیت می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت شما شود؛ چرا که در بقیه ابزارهای تست سرعت وب‌سایت برای بررسی وضعیت سرعت بارگذاری سایت در هر منطقه باید مجدداً تست را اجرا کنید. علاوه بر این، در ستون سمت چپ دو زبانه وجود دارد که وضعیت سرعت سایت در اولین بازدید (زبانه First Visit) و بازدیدهای بعدی (Repeat Visit) را به صورت مجزا نشان می‌دهد.

 

تست سرعت سایت

 

5. Yellow Lab Tools

Yellow Lab Tools یک ابزار تست عملکرد و کیفیت وب‌سایت است که اطلاعات فراوان و برخی ویژگی‌های منحصر به فرد را ارائه می‌دهد که در سایر ابزارهای تست سرعت وب‌سایت‌ها وجود ندارد. این ابزار بر اساس شاخص‌هایی مانند حجم صفحه، تعداد درخواست‌ها، DOM (Document Object Model)، ایرادات جاوا اسکریپت و CSS و پیکربندی سرور، از A تا F به وب‌سایت امتیاز می‌دهد. 

 

تست سرعت سایت

 

6. DevTools گوگل کروم

یکی دیگر از ابزارهای سهل‌الوصولی که برای تست سرعت وب‌سایت نباید از قلم بیندازید، DevTools مرورگر محبوب کروم است. این ابزار علیرغم سادگی، ویژگی‌های پیشرفته‌ای نیز دارد و با استفاده از کلیدهای میانبر زیر در هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن را اجرا کنید:

ویندوز: F12 یا Ctrl + Shift + I

مک: Cmd + Opt + I

گوگل در جدیدترین به‌روزرسانی‌های خود امکان نمایش جزئیات بارگذاری سایت را به نمودار آبشاری DevTools اضافه کرده است. از این طریق به‌راحتی و با جزئیات دقیق می‌توانید ببینید که بارگذاری چه مواردی بیشتر وقت می‌گیرد. برای استفاده از این قابلیت به زبانه Performance بروید و با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl + E فرآیند تست را آغاز کنید. پس از چند ثانیه با فشردن دکمه Stop می‌توانید گزارش تست را در بخش‌های مختلف این قسمت مشاهده کنید.

 

7. Sucuri Load Time Tester

Sucuri Load Time Tester نیز ابزار سریع و ساده‌ای برای سنجش عملکرد وب‌سایت از نقاط جغرافیایی مختلف است. این وب‌سایت، سرعت اتصال و TTFB هر یک از مناطق را به همراه نمودار مقایسه‌ای و امتیاز کلی وب‌سایت نمایش می‌دهد. 

 

تست سرعت سایت

 

8. Pagelocity

Pagelocity یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت وب‌سایت است که در امتیازدهی به سایت‌ها روش خاصی دارد. این ابزار با توجه به مؤلفه‌هایی مانند عملکرد، سئوی داخلی و وضعیت کدهای وب‌سایت از 1 تا 100 به آن امتیاز می‌دهد. به‌علاوه، برای بهینه‌سازی هر یک از این قسمت‌ها توضیحات و توصیه‌های متناسبی را نیز ارائه می‌کند. ضمناً این ابزار یک افزونه برای کروم دارد که با نصب آن می‌توانید صفحه‌ای که بازکرده‌اید را فوراً آنالیز کنید.

 

تست سرعت سایت

 

9. YSlow

YSlow یک پروژه متن‌باز و ابزاری برای آنالیز صفحات اینترنتی است که بر اساس استانداردهای یاهو برای کیفیت عملکرد وب‌سایت‌ها، وضعیت سایت‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این ابزار برای سنجش عملکرد هر وب‌سایت سه مرحله را طی می‌کند: ابتدا همه مؤلفه‌ها (تصاویر، اسکریپت‌ها و موارد دیگر) را شناسایی می‌کند؛ سپس به جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با هر مؤلفه می‌پردازد و در نهایت، با استفاده از اطلاعات گردآوری‌شده و با توجه به هر یک از استانداردهای خود برای وب‌سایت مربوطه یک امتیاز در نظر می‌گیرد. 

YSlow 23 استاندارد یا قانون مختلف دارد که ارزیابی هر وب‌سایت را با توجه به آن‌ها انجام می‌دهد. برای استفاده از این ابزار باید افزونه‌های مخصوص آن برای مرورگرهای مختلف را نصب کرده یا اینکه از GTMetrix استفاده کنید. 

 

10. Perftool

PerfTool یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت و عملکرد وب‌سایت است که به‌عنوان یک پروژه متن‌باز در GitHub ارائه می‌شود. نصب این ابزار کمی به دانش فنی در رابطه با localhost و امور مرتبط با سرورهای محلی نیاز دارد؛ اما اطلاعاتی که در نهایت به دست می‌آورید ارزش هرگونه زحمتی را خواهد داشت. این ابزار اطلاعات چند منبع بررسی کیفیت و سرعت سایت را با هم ترکیب می‌کند و گزارش قابل هضم و جامعی را ارائه می‌دهد. شاخص‌های ارزیابی عملکرد perftool در مجموع به 200 مورد مختلف می‌رسد. یکی از مزایای این ابزار، امکان اجرای تست بر روی چندین صفحه به طور هم‌زمان است؛ بنابراین ازآنجایی‌که با استفاده از Perftool نیازی به تست جداگانه تک تک صفحات ندارید، در مدت زمان بسیار کمتری می‌توانید به درک جامع‌تری از عملکرد قسمت‌های مختلف سایتتان دست پیدا کنید.

 

 

افزونه‌های گوگل کروم برای تست سرعت وب‌سایت

چندین افزونه رایگان برای کروم وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید به آسانی سرعت وب‌سایت مورد نظرتان را بسنجید. ازجمله بهترین افزونه‌های گوگل کروم برای تست سرعت وب‌سایت عبارت‌اند از:

 

حرف آخر

ما در این مطلب به مجموعه متنوعی از ابزارهای تست سرعت وب‌سایت اشاره کردیم که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. از هرکدام از این ابزارها که استفاده می‌کنید، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که تست مستمر سرعت و عملکرد وب‌سایت بسیار مهم و ضروری است؛ چرا که بدون اطلاع از این شاخص مهم نمی‌توانید وضعیت وب‌سایتتان را بهبود ببخشید و در نتیجه، علاوه بر مشکلاتی که در رابطه با تجربه کاربری پیش خواهد آمد، باید عواقب سنگینی را نیز در بحث سئو به جان بخرید. به‌علاوه، پس از اطلاع از ایرادات موجود لازم است که قدم‌های بعدی برای رفع آن‌ها را بردارید. اکثریت قریب به اتفاق ابزارهای بالا توصیه‌های لازم برای رفع ایرادات شناسایی شده را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. کافی است که به هشدارها و پیشنهادات ارائه شده توجه کنید تا محبوب کاربران و مشتریان و همچنین موتورهای جستجو بشوید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *