راهنمای انتخاب قالب مناسب برای سایت وردپرسی


امروزه راه اندازی یک وب سایت حرفه ای برای بسیاری از افراد به یکی از هدف های اصلی تبدیل شده است. اما موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه باید یک وب سایت با جذابیت بصری بالا را راه اندازی نمود؟ یکی از موضوعاتی که ظاهر سایت را تحت تاثیر قرار می دهد و در هنگام راه اندازی یک وب سایت وردپرسی باید به آن توجه لازم را داشت، قالب وب سایت است. در واقع قالب انتخابی شما تاثیر مستقیمی روی جذابیت بصری سایت شما و جذب مخاطبین دارد. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به شما بگوییم که فاکتورهای انتخاب قالب وردپرس چیست؟ امید است که با استفاده از آموزش های قرار گرفته در این مقاله بتوانید بهترین و مناسب ترین قالب وردپرسی را برای وب سایت خود انتخاب نموده و روی هاست خود نصب کنید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت، به شرح ذیل است:

فاکتورهای انتخاب قالب وردپرس چیست؟

وردپرس یکی از اصلی ترین سیستم های مدیریت محتوا است که توسط طراحان سایت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اصلی ترین ویژگی های این سیستم مدیریت محتوا که باعث شده تا وردپرس به انتخاب اول بسیاری از وبمستران تبدیل شود، قابلیت استفاده از قالب های مختلف روی آن است. در واقع شما می توانید با استفاده از این قالب ها ظاهر وب سایت خود را زیباتر کنید. در واقع شما بدون اینکه نیاز داشته باشید تا یک وب سایت را از صفر تا صد کدنویسی کنید، می توانید با استفاده از این قالب ها و شخصی سازی آنها یک سایت زیبا و منحصر به فرد را داشته باشید.

آموزش رایگان وردپرس

با توجه به اینکه وردپرس از طرفداران بسیاری برخوردار است، روز به روز به تعداد قالب های رایگان و پولی طراحی شده برای این سیستم مدیریت محتوا افزوده می شود. از قالب های بلاگ، مجله گرفته تا قالب های خبری، ویدیویی و غیره. همین تعدد بسیار زیاد قالب های ورپرسی سبب شده تا انتخاب قالب مناسب به یکی از جنبه های بسیار مهم راه اندازی وب سایت وردپرسی تبدیل شود. اما قالب وردپرس چیست و دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟

قالب وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا رایگان است که توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می گیرد. افراد برای بهبود ظاهر این CMS و زیباتر کردن آن در دید بازدیدکنندگان از قالب های وردپرسی استفاده می کنند. با استفاده از یک قالب ظاهر وب سایت و در واقع آنچه که بازدیدکنندگان در هنگام ورود به وب سایت شما و گشت و گذار در آن مشاهده می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد. قالب های وردپرس امکان شخصی سازی را دارند. یعنی شما می توانید آنها را مطابق با نیازهای خود ویرایش و مدیریت نمایید.

راهنمای انتخاب قالب وردپرس

در حال حاضر شما این امکان را دارید که به مخزن وردپرس به آدرس WordPress.org مراجعه کرده و از میان قالب های رایگان یا پولی قرار گرفته در آن یکی را انتخاب نمایید. هر یک از آنها از طراحی، ساختار و ویژگی ها منحصر به فردی برخوردار هستند. به همین دلیل نیز یک کاربر برای با توجه به سلیقه و نیازهای وب سایت خود یکی از آنها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مهم ترین فاکنورهایی که باید در زمینه انتخاب قالب وردپرس به آنها توجه داشته باشید را با شما در میان بگذاریم.

نحوه انتخاب قالب وردپرس

اگر قصد دارید از یک قالب مناسب برای وب سایت وردپرسی خود استفاده کنید و نمی دانید دقیقاً از کدام یک از موارد موجود استفاده کنید باید سه اقدام اصلی را داشته باشید:

  1. در گام اول شما باید نیازهای وب سایت خود را شناسایی کرده و به شناخت خوبی درباره وب سایت خود و هدفی که پشت آن قرار گرفته است، دست پیدا کنید.
  2. مرحله بعد شما یاید از نظرات متخصصان و افراد دارای تجربه و تبحر لازم در زمینه وردپرس و قالب های آن استفاده کنید. این افراد به دلیل داشتن دانش لازم می توانند به خوبی در این زمینه شما را راهنمایی کنند.
  3. بعد از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل و در گام آخر شما باید به بررسی ویژگی های قالب های انتخاب شده پرداخته و با استفاده از راهنمای انتخاب قالب وردپرس بهترین و مناسب ترین قالب را انتخاب و مورد استفاده قرار دهید.

با پشت سر گذاشتن این مراحل شما می توانید به راحتی قالب مناسب وب سایت خود را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. اکنون این سوال مطرح می شود که یک قالب خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی های قالب مناسب وردپرس

یک قالب وردپرسی باید در همان ابتدای کار یکسری ویژگی های اصلی و پایه های را داشته باشد. از جمله مهم ترین فاکتورها به شرح زیر است:

  • 1. تناسب ویژگی های قالب با نیازهای وب سایت شما
  • 2. بررسی بودجه برای انتخاب قالب وردپرس مناسب
  • 3. تاثیر قالب روی سئو سایت
  • 4. زیبایی و جذابیت بالای قالب انتخابی

    قالب وردپرس چیست؟

  • 5. پیشتیبانی و آپدیت منظم قالب
  • 6. ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن قالب
  • 7. قابلیت شخصی سازی قالب
  • 8. پشتیبانی قالب از صفحه سازهای محبوب
  • 9. سرعت و امنیت بالای قالب
  • 10. سازگار بودن قالب با افزونه های پر استفاده
  • 11. پشتیبانی از افزونه های چند زبانه کردن سایت قالب وردپرسی
  • 12. رابط کاربری آسان برای قالب وردپرسی
  • 13. سهولت نصب و راه اندازی قالب
  • 14. سبک بودن قالب وردپرسی
  • 15. ساختار کدنویسی مناسب قالب وردپرسی
  • 16. فعال بودن افزونه های استفاده شده در قالب
  • 17. راست چین بودن قالب برای فارسی زبانان

در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

1. تناسب ویژگی های قالب با نیازهای وب سایت

اولین و اصلی ترین موضوعی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که قالب های موجود تا چه اندازه با نیازهای وب سایت شما تناسب دارند. در واقع در اولین گام شما باید یک لیست از نیازهای وب سایت خود تهیه کرده و با توجه به آن در مخزن وردپرس به دنبال قالب های موجود با ویژگی های مورد نظر بگردید. شما می توانید از میان قالب های موجود آنهایی را که ویژگی های مورد نیاز وب سایت شما را دارند و از امتیاز بالاتری برخوردار هستند را انتخاب کرده و سپس مواردی که در ادامه اشاره می شود را یک به یک بررسی نمایید تا در نهایت بتوانید اقدام به انتخاب قالب وردپرس مناسب خود نمایید.

2. بررسی بودجه برای انتخاب قالب وردپرس مناسب

موضوع دیگری که باید در همان ابتدای مسیر به آن توجه داشته باشید این است که قصد دارید تا چه میزان برای قالب وردپرس خود هزینه کنید. شما می توانید قالب های رایگان و پولی بسیاری را در مخزن وردپرس مشاهده نمایید. به طور معمول قالب های رایگان ساده تر بوده و قابلیت های کمتری را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهند. برخی از این قالب های رایگان دارای نسخه پریمیوم نیز هستند که برای برخوردار شدن از قابلیت های بیشتر نیاز است که نسخه پولی آنها را خریداری نمایید. اما گاهی ههان نسخه های رایگان نیز می توانند جوابگوی نیازهای شما باشند. پس با بررسی نیازهای خود و همچنین بودجه ای که می توانید برای این کار در نظر بگیرد، قالب های موجود را فیلتر کنید.

جالب است بدانید در برخی از سرویس های هاست میزبان فا، قالب رایگان ارائه می شود. به عنوان مثال روی پلن های ویژه به بعد از هاست ایران یک قالب از میان لیست ارائه شده به انتخاب شما روی هاستتان نصب و راه اندازی می شود.

هاست ایران

ویژگی های قالب مناسب وردپرس3. تاثیر قالب روی سئو سایت

شما حتی اگر بهترین و حرفه ای ترین قالب را نیز شناسایی و تهیه نمایید تا زمانی که مخاطبین مورد نظرتان وب سایت شما را نبینند هیچ ارزشی ندارد. برخی از قالب ها ویژگی هایی دارند که سبب می شوند از همان ابتدای مسیر وب سایت شما به شکل مناسبی برای موتورهای جستجو بهینه شود. پس باید مطمئن شوید  قالبی که انتخاب می کنید به خوبی بهینه شده باشد. سئو سایت به موضوعاتی مثل سرعت بارگذاری، کدنویسی حرفه ای و خیلی موارد دیگر بستگی دارد و قالبی مناسب است که در همان مرحله طراحی این موضوعات در نظر گرفته و اعمال شده باشد.

4. زیبایی و جذابیت قالب انتخابی

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی که باید در زمان انتخاب قالب وردپرس خود به آن توجه داشته باشید، جذابیت بصری آن است. ترکیب رنگ قالب یکی از موضوعاتی است که شما باید در هنگام انتخاب قالب به آن توجه کنید. چرا که رنگ روی ظاهر یک وب سایت تاثیر بسیار زیادی را می گذارد و همچنین روی اعتبار نام تجاری نیز اثرگذار خواهد بود. شما می توانید از میان قالب های برگزیده موردی را انتخاب کنید که رنگ های استفاده شده در نام برند شما را دارا می باشد.

5. پیشتیبانی و آپدیت منظم قالب

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک قالب پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته و بروزرسانی مرتب آن است. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که شما نسخه پولی یک قالب را تهیه کرده باشید. در واقع کاربران انتظار دارند که در قبال پولی که پرداخت می کنند از پشتیبانی لازم نیز برخوردار شوند. همچنین نیاز دارند اطمینان حاصل کنند که قالب به صورت منظم بروز رسانی می شود و متناسب با نیازهای روز بهبود پیدا می کند. در زمان انتخاب قالب وردپرس به طور قطع به این نکته توجه کافی را داشته باشید.

ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن قالب

6. ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن قالب

قالبی ارزشمند است که به راحتی از طریق تمامی وسایل ارتباطی مثل سیستم های خانگی، تبلت یا موبایل قابل دسترسی باشد. در واقع شما باید قالبی را انتخاب کنید که برای گوشی های تلفن همراه نیز بهینه سازی شده باشد. ریسپانسیو بودن قالب استفاده شده روی رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر بسیار زیادی را دارد. چرا که می توان با اطمینان گفت که بخش اعظمی از ترافیک موتورهای جستجو از سمت گوشی های تلفن همراه و تبلت به سمت موتورهای جستجو می آیند. پس در هنگام انتخاب قالب وردپرس خود به این نکته توجه لازم را داشته باشید.

7. قابلیت شخصی سازی قالب

موضوع دیگری که مسیر انتخاب قالب مناسب وردپرس باید به آن توجه داشته باشید این است که قالب انتخابی شما به شکلی طراحی شده باشد که قابلیت شخصی سازی را به شما بدهد. اگر شما نتوانید وب سایت خود را به شکلی مناسب شخصی سازی کنید، در ادامه یک وب سایت مثل هزاران وب سایت موجود در اینترنت داشته و نمی توانید در چسم بازدیدکنندگان به عنوان یک وب سایت خاص و حرفه ای به نظر برسید. پس در زمان انتخاب قالب وردپرس خود مطمئن شوید که امکان شخصی سازی قالب را خواهید داشت.

8. پشتیبانی قالب از صفحه سازهای محبوب

صفحه سازها به طور کلی روی عملکرد یک وب سایت تاثیر بسزایی دارند. در واقع از آنها برای مدیریت بهتر و سریع تر صفحات وب سایت استفاده می شود. آنها در قالب یک افزونه روی وردپرس شما نصب می شوند و به شما کمک می کنند تا صفحات وب سایت خود را به شکل بهتری ویرایش نمایید. همچنین با قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می دهد روی زیبایی وب سایتتان نیز تاثیر مستقیم دارد. شما باید در هنگام انتخاب قالب وردپرس خود اطمینان حاصل کنید که از صفحه ساز مورد نظرتان به خوبی پشتیبانی می شود.

سرعت و امنیت بالای قالب وردپرسی9. سرعت و امنیت بالای قالب

سرعت و امنیت موضوعاتی هستند که با قالب انتخابی وب سایت وردپرسی شما رابطه مستقیم دارند. برخی از قالب ها برای موتورهای جستجو بهینه شده اند و همین امر سبب می شود که دارای سرعت بالایی باشند اما این امکان نیز وجود دارد که قالب مورد نظرتان نه تنها سئو سایت را بهبود نبخشد که تاثیر منفی نیز داشه باشد.

در کنار آن نیز گاهی ممکن است سازندگان یک قالب از کدهای موجود در اینترنت برای توسعه قالب خود استفاده کرده باشند که این امر می تواند سلامت و امنیت وب سایت شما را به خطر بیندازد. چرا که این کدها بیشتر از اینکه روی مسائل امنیتی تمرکز داشته باشند، روی ایجاد یک قابلیت جدید روی وب سایت ها متمرکز هستند. پس در زمان انتخاب قالب وردپرس خود به این موضوع توجه لازم را داشته باشید.

10. سازگار بودن قالب با افزونه های پر کاربرد

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که سبب شده وردپرس به یک سیستم مدیریت محتوا محبوب تبدیل شود، قابلیت نصب افزونه های مختلف روی آن به منظور شخصی سازی قالب است. در حال حاضر هزاران افزونه طراحی شده و در اختیار عموم قرار گرفته است به شما کمک می کنند تا وب سایت خود را به بهترین شکل شخصی سازی کنید. با این حالت ممکن است برخی از این پلاگین ها با قالب شما همخوانی نداشته باشند. در نتیجه نیاز است که اطمینان حاصل کتید قالبی که انتخاب می کنید از افزونه های مختلف به ویژه افزونه های اصلی و پر استفاده مثل افزونه Yoast به بهترین شکل ممکن پشتیبانی می کند.

11. پشتیبانی از افزونه های چند زبانه کردن سایت

چند زبانه کردن وب سایت یکی از اقداماتی است ک وب سایت های مختلف به ویژه وب سایت های حرفه ای روی آن تمرکز زیادی دارند. به همین دلیل روی این افزونه تاکید زیادی را داریم. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید یک وب سایت بین المللی داشته باشید در همان ابتدای مسیر اطمینان حاصل کنید قالب انتخابی از افزونه های چند زبانه کردن وب سایت به خوبی پشتیبانی می کند.

رابط کاربری آسان برای قالب وردپرسی12. رابط کاربری آسان برای قالب وردپرسی

برخی از قالب ها دارای رابط کاربری بسیار پیچیده ای هستند. در واقع شما زمانی که آنها را روی وردپرس خود نصب می کنید با رنگ ها، طراحی ها، ویجت ها و موارد این چینینی بسیار زیادی رو به رو می شوید و نمی دانید دقیقا به چه شکلی از آنها استفاده کنید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم قالب هایی را انتخاب کنید که دارای یک پلتفرم ساده بوده و به جای نمایش جزئیات زیاد و گیج کننده تنها روی موارد اصلی تمرکز کنند. هر چقدر که قالبی که مورد استفاده قرار می گیرد ساده تر و کاربردی تر باشد، به طور قطع می تواند روی عملکرد وب سایت شما تاثیرگذار باشد.

13. سهولت نصب و راه اندازی قالب

برخی اوقات فرآیند نصب یک قالب روی وردپرس پیچیده بوده و نیاز به کسب آموزش های مختلفی است. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که زمانی که قالب مورد نظرتان را انتخاب کردید، کمی تحقیق کنید و مطمئن شوید که امکان نصب بدون مشکل آن برای شما وجود دارد. در غیر این صورت شاید مجبور شوید دردسرهای نصب یک قالب پیچیده را تحمل کنید. در حال حاضر می توانید قالب های معروف و شناخته شده را تنها در چند دقیقه نصب کرده و به راحتی از آنها استفاده کنید.

14. سبک بودن قالب وردپرسی

یکی از موضوعاتی که باید در زمان انتخاب theme در نظر بگیرید سبک بودن آن است. قالب های سنگین هم در زمان نصب شما را دچار مشکل می کنند و هم در ادامه مسیر روی سرعت وب سایت تاثیر می گذارد. تمامی این عوامل نیز در نهایت روی سئو وب سایت شما اثرگذار خواهد بود. در واقع همیشه در نظر داشته باشید که هر قدر یک قالب سبک تر باشد، بهتر است.

ساختار کدنویسی مناسب قالب وردپرسی15. ساختار کدنویسی مناسب قالب وردپرسی

قالب وردپرسی که از نظر کدنویسی ضعیف باشد به طور قطع روی عملکرد کلی وب سایت شما تاثیر منفی زیادی را خواهد داشت. این امر باعث می شود که سرعت شما پایین آمده، اطلاعات وب سایتتان دچار مشکل شده و حتی این امکان وجود دارد که هکرها بتوانند به شکل راحت تری به محتوای وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل توصیه می شود قالبی را انتخاب کنید که در آن از آخرین استاندارهای کدنویسی استفاده شده و از امینت مناسبی برخوردار باشد.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که از کجا باید متوجه این موضوع شوید که قالب انتخابی از ساختار کدنویسی مناسبی برخوردار است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اصلی ترین کاری که شما می توانید در این زمینه انجام دهید، تهیه قالب از مخزن ورپرس یا وب سایت های رسمی قالب مورد نظر است. اگر هم تصمیم دارید از نسخه های رایگان استفاده کنید، سعی کنید مواردی را انتخاب کنید که تعداد دانلود بالایی را دارند.

16. در دسترس بودن افزونه های استفاده شده در قالب

در اکثر قالب ها از یکسری افزونه ها در زمان طراحی استفاده شده و این افزونه ها به صورت پیش فرض روی قالب قرار گرفته اند. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این افزونه فعال بوده و به صورت منظم به روز رسانی می شوند. در غیر این صورت شما با قالبی رو به رو خواهید شد که برای قابلیت های اصلی خود افزونه هایی را ارائه کرده که دیگر در دسترس نیستند و مدت زمان بسیار  طولانی از آپدیت آن ها گذشته است. این امر شما را در مسیر دچار مشکل خواهد کرد. پس در هنگام انتخاب قالب وردپرس خود به بروز و در دسترس بودن افزونه های نصب شده روی آن دقت لازم را داشته باشید.

17. راست چین بودن قالب برای فارسی زبانان

به طور کلی زبان انگلیسی و بسیاری از زبان های زنده جهان به صورت چپ چین یعنی از چپ به راست نوشته می شوند. این موضوع باعث می شود  زمانی که یک قالب بر پایه زبان انگلیسی که زبان بین المللی و اصلی تمامی قالب ها است، نوشته شود به صورت چپ چین باشد. با توجه به اینکه وب سایت های ما فارسی هستند و مخاطبین ما نیز فارسی زبانان هستند پس نیاز است که قالبی را انتخاب کنید که قابلیت راست چین شدن را داشته باشد.

قالب یکی از مهم ترین بخش هایی است که در هنگام راه اندازی وب سایت خود باید به آن توجه داشته باشید. در واقع با انتخاب یک قالب مناسب می توانید زیبایی و جذابیت وب سایت خود را چندین برابر کنید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا با ارائه یک آموزش کامل در زمینه انتخاب قالب در وردپرس در کنار شما همراهان عزیز باشیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در ارتباط باشید.

خرید هاست وردپرس

3.7
/
5
(
3

امتیاز

)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *