سئو + تجربه کاربری = موفقیت
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 7 دقیقه 1 نظر 15,435 بازدید

امروزه یکی از شگردهای جالب سئو بهبود تجربه کاربری یا همان  user experience  یا بطور خلاصه ux است. در این مقاله به تاثیر سئو بر تجربه کاربری می پردازیم.

امروزه یکی از شگردهای جالب سئو بهبود تجربه کاربری یا همان  user experience  یا بطور خلاصه ux است. بسیاری از کسانی که به تازگی وارد مقوله سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو  شده اند احتمالا چندان از گذشته آن باخبر نیستند،اما سئوکاران باتجربه و قدیمی خوب میدانند که در روزهای خوب قدیم ، سئو تا این اندازه پیچیده و مشکل نبود.کاش الان هم شاهد چنین روند ساده و پیش پا افتاده بودیم.
اما اکنون و در این زمان گوگل و سایر موتورهای جستجو برای تعیین اینکه کدام صفحات در صدر نتایج در موتورهای جستجو قرار بگیرند صدها فاکتور مختلف در نظر می‌گیرند،و با هیچ شخص و هیچ سایتی شوخی ندارند.
این واقعیت جدید بدین معنی است که عناصر تجربه کاربری می‌توانند نقش بزرگی در سئو سایت ایفا کنند.بگذارید یک سوال از شما بپرسم،استفاده از سایت شما تا چه حد آسان است؟
آیا محتوای سایت شما به اندازه کافی مهیج است تا بتواند کاربر را برای مدت قابل توجهی در سایت شما نگه دارد؟و آیا این مدت برای کاربر مفید بوده است؟آیا سایت شما به اندازه کافی ایمن و مطمئن هست؟آیا سایت شما رابطه خوبی با صفحات گوشی همراه دارد؟
بیایید به همکاری بین سئو و تجربه کاربری به این شکل نگاه کنیم:
اهداف سئو برای برآورده کردن انتظارات موتورهای جستجو و اهداف تجربه کاربری برای بازدید‌کنندگان از سایت.

 

سئو + تجربه کاربری

 

اگر دقت کنیم می‌بینیم در اصل هر دو مقوله یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن هدف چیزی نیست جز به ارمغان آوردن بهترین تجربه برای کاربران. من در اینجا به معرفی چند عامل مهم که هم بر سئو و هم بر تجربه کاربری تاثیر می‌گذارند می‌پردازم:

1-عنوان ها

درست مانند عنوان یک کار چاپی ، که پیدا کردن اطلاعات را برای ما آسانتر می‌کند،عنوان یک صفحه هم برای بازدیدکننده و هم برای خزنده‌های موتور جستجوگر بهترین راه برای فهم محتوای صفحه هستند.
عنوان‌ها  (h1, h2,h3,h4,h5,and h6) باید به خواننده و موتورهای جستجو نشان بدهد که محتوای پاراگراف یا بخش شما در چه موردی است و یک سلسله مراتب منطقی از محتوا را نشان دهد.همچنین زمانی که کاربر در صفحه سرگردان می‌شود و بنا به هر دلیلی حواسش پرت می‌شود این عنوان‌‌‌ها هستند که او را به مسیر خودش برمی‌گردانند،پس در واقع عنوان‌‌‌ها به نوعی راهنمای کاربر و موتور جستجو تلقی می‌شوند.

این نکته مهم را آویزه گوشتان کنید که ما مجازیم تنها و تنها از یک تگ h1 در صفحه خود استفاده کنیم،تنها تگ h1  است که اجازه می‌دهد کاربر و موتور جستجو از موضوع اصلی صفحه مطلع شوند و بر آن تمرکز کنند،پس لطفا هم موتور جستجو و هم کاربر بیچاره را سردرگم نفرمایید.
به طور معمول تگ های h1 اولین تکه از یک محتوا می‌باشند و  جایی در بالای صفحه قرار دارد(شما فکر کنید که تگ های h1 مانند عنوان یک کتاب هستند،یک عنوان برای تمام صفحات کتاب،ما هم برای یک صفحه از سایتمان تنها یک عنوان اصلی نیاز داریم)این نکته را هم اضافه کنم که افزودن کلمات کلیدی در کنار تگ h1 در رتبه بندی سایت ها نقش موثری را می‌تواند ایفا کند.
ماباقی تگ های عنوان باید دنباله رو تگ اصلی یعنی h1 باشند تا یک صفحه مناسب را ساخته و به درستی سازماندهی کنند،این تگ ها می‌توانند چندین بار در صفحه تکرار شوند مشروط بر اینکه از یک جا به بعد دیگر استفاده نشوند چون زمانی که به تعداد زیاد و غیر اصولی از آنها استفاده کنیم حساسیت موتورهای جستجو را بر می انگیزیم و در نهایت با جریمه مواجه می‌شویم.هیچ لزومی وجود ندارد که از همه تگ های عنوان تا h6 استفاده کنیم حتی ممکن است بعضی اوقات محتوای شما تنها به یک h1 یا چند مورد h2  نیاز داشته باشد.

بیشتر بدانید: تگ های هدینگ (heading tags) اثر بخش ترین تکنیک برای سئو مقالات

2-ناوبری و ساختار سایت

ممکن است دیوانه بنظر برسیم که هنوز در مورد ناوبری سایت بحث می‌کنیم(ولی خب ما دیوانه هم هستیم ☺)در واقع سایت های زیادی وجود دارند که ناوبری مناسب ندارند و زحمت زیادی به کاربر می‌دهند.
ساختار سایت شما نه تنها از اهمیت زیادی برای کاربران برخوردار است بلکه یک نقشه راه برای موتور های جستجو  نیز محسوب می‌شود.به خاطر داشته باشید که بسیاری از کاربران از ابتدا وارد home page یا صفحه اصلی شما نمی‌شوند این یک زنگ خطر است و نشان می‌دهد که همه صفحات شما باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشند و این را بدانید که موتور جستجو و کاربر ممکن است به گوشه وکنار سایت شما حتی خرابه های آن وارد شوند.سعی کنید میزبان خوبی برای مهمانان خود باشید زیرا که خیرش مستقیما به خودتان می‌رسد.
ناوبری سایت شما جایی برای پنجره‌‌‌های فانتزی،یک لیست طولانی از گزینه‌‌ها،جستجو یا بهتر بگویم محل دفن مرده‌‌‌ها نیست،کاربر در سایت شما نباید گم شود،سایت شما یک ناوبری خوب می‌خواهد،اگر کاربر در سایت شما نمی‌تواند دنبال بخش مدنظرش بگردد یا حتی نمی‌تواند صفحه اول سایتتان را پیدا کند ناوبری شما در حقیقت همان محل دفن مرده ها است.
برای روشن شدن موضوع بیایید یک نگاه به یک سایت پربازدید بی‌اندازیم،سایتی که در انتخاب منو و ناوبری دسته گل به آب داده است.

 

ساختار سایت

پیکان محل قرارگیری منو سایت را به ما نشان می‌دهد که با کلیک بر روی آن شاهد چنین صحنه‌ای هستیم:

ساختار سایت

 
این هنوز آن دسته گلی نیست که خدمتتان عرض کردم،وقتی سایت مذکور را در صفحه گوشی همراه مشاهده می‌کنیم شاهد تصویر زیر خواهیم بود.

 

ساختار سایت

این همان دسته گلی است که خدمتتان عرض کردم.با نگاهی به تصویر بالا می‌بینید که منو تمام صفحه گوشی را دربرگرفته است و کاربر بیچاره عملا بجز منو شاهد چیز دیگری نیست.محتوا کجا قرار دارد؟بله اگر خیلی خیلی به عکس بالا خیره شوید می‌بینید که زیر ناوبری قرار دارد.
این مورد باعث شکل گرفتن یک تجربه کاربری ضعیف می‌شود و احتمالا زمانی که کاربر با گوشی هوشمند خود وارد چنین سایتی می‌شود آنقدرها هم صبر به خرج نمی‌دهد تا از قسمت‌های دیگر سایت بازدید کند.
یک  ساختار و ناوبری اصولی و مناسب برای سایت  می‌تواند منجر به ظاهر شدن لینک‌‌‌‌های سایت در نتایج گوگل شود.
Sitelinks یا همان لینک‌‌های سایت می‌تواند سیطره شما را در نتایج گوگل زیاد کند و صد البته بیشتر از رقیبان خود دیده شوید و هزار البته کلیک های بیشتر نصیبتان می‌شود.
منظور بنده را با مشاهده تصویر زیر بهتر متوجه می‌شوید.صاحبان سایت زیر قطعا ناوبری مناسب و اصولی برای سایت خودشان در نظر گرفته اند.

ناوبری سایت

 
اما یک سوال:

چه سایت‌‌‌‌‌‌‌هایی واقعا sitelinks را در نتایج جستجو دریافت می‌کنند؟
در واقع این الگوریتم های گوگل هستند که مشخص می‌کنند چه سایت ‌‌هایی sitelinks را دریافت می‌کنند و چه سایت‌هایی نه.الگوریتم‌‌ها عمدتا این تصمیم را بر اساس ساختار سایت‌ ها می‌گیرند:”ما لینک‌های سایت را فقط زمانی نشان می‌دهیم که به این نتیجه رسیده باشیم که برای کاربر مفید هستند،اگر ساختار سایت شما به الگوریتم‌‌های ما اجازه پیدا کردن لینک‌های خوب را ندهد یا اگر متوجه شویم که لینک‌‌‌‌‌‌‌های سایت شما پاسخگوی کاربر نیستند و نامربوط هستند به طور قطع آنها را نشان نمی‌دهیم”
این جواب قطعی گوگل و موتورهای جستجوی دیگر برای شرایط نشان دادن یا عدم نشان دادن لینک‌های سایت شما است.

3-بازخورد کاربر یا user signal

من معتقد هستم که بازخوردهای کاربر نقش مهمی را به طور فزاینده‌‌ای در رتبه بندی موتورهای جستجو ایفا می‌کنند.آیا شما در Google My Business  پست‌‌هایی دارید که کاربران بر روی آنها کلیک کرده باشند؟آیا بازدیدکنندگانی که از گوشی های تلفن همراه استفاده می‌کنند از قسمت “تماس با ما” برای برقراری ارتباط با شما استفاده می‌کنند؟آیا مشتریانی که از شما رضایت دارند ، در بخش نظرات پنج ستاره به کسب و کار شما می‌دهند؟ از همه مهم‌تر آیا شما به این بررسیها پاسخ مناسب می‌دهید؟
اگرچه که خود گوگل انکار کرده است که بازخورد کاربران به طور مستقیم تاثیری بر رتبه‌‌‌‌بندی ندارد ولی مطالعات نشان داده است که بین بازخورد کاربران و رتبه‌‌‌بندی بالا رابطه قوی وجود دارد،بگذارید به این شکل توضیح بدهم:گوگل همه چیز را می‌داند و البته که می‌بیند. هر نقطهای که کاربر لمس می‌کند و یا هر تعاملی که کاربر با شما دارد و برعکس به گوگل نشان می‌دهد که کاربر علاقمند به محتوای شما است.

4-سرعت سایت

سرعت سایت مدت‌ها است که به عامل مهمی برای رتبه‌‌بندی سایت‌ها در جستجوی گوگل تبدیل شده است و حتی شرکت گوگل اعلام کرده است هیچ بعید نیست که سرعت لود صفحه گوشی‌های همراه به جای سرعت لود دسکتاپ ملاک رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بندی سایت‌ها در آینده قرار بگیرد. پس نه تنها لازم است که سایت شما به سرعت لود شود بلکه تجربه تلفن همراه باید سریعتر و بهتر باشد.

 

گوگل به کمک ابزار PageSpeed، به شما اجازه می‌دهد با وارد کردن آدرس سایت خود مسائل مربوط به سایت خود را مشاهده کنید و درصد پاسخگویی سایت شما برای تلفن‌های همراه را نیز نشان می‌دهد.این ابزار زمان بارگذاری صفحات سایت شما را به درستی تخمین می‌زند و در صورتی که عاملی موجب افزایش زمان بارگذاری سایت شما شود؛ آن را معرفی کرده و راه های برطرف کردن آن را نیز به شما نشان می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: کتاب الکترونیکی: افزایش سرعت سایت با 10 قدم ساده و کاربردی

شگفت‌آور است که حتی شرکت ‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ با توسعه قابل توجه و البته بودجه های کلان نتایج بسیار ضعیفی در خصوص سرعت بارگذاری تجربه می‌کنند. تصویر زیر مربوط  به سایت بازاریابی کسب و کار هاروارد است که نمره غیر قابل قبولی از ابزار سنجش سرعت گوگل گرفته است.

افزایش سرعت سایت

سایت ‌های با محتوا سنگین و خبری باید به ویژه در مورد مسائل مربوط به سرعت سایت توجه کنند؛ زیرا این سایت‌ها به دلیل راحتی بیشتر در دستگاه‌های تلفن همراه مشاهده میشوند.

تجربه کاربری و سئو یک تیم همیشه برنده

خوشبختانه بکارگیری اصول حرف‌های سئو و تجربه کاربری مناسب دست در دست هم حس فوق العاده‌ای را به کاربر می‌دهند و باعث می‌شوند نمره قابل قبول از مجموع ارزیابی های موتورهای جستجو برای سایت شما بدست بیاید.شما با تلفیق قوانین سئو و تجربه کاربری موفق خیلی زودتر از رقیبانتان رتبه های بالای نتایج گوگل را تجربه خواهید کرد.

مشاهده نسخه pdf مقاله: سئو+تجربه کاربری=موفقیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *