سئو و بهینه سازی محتوای وبلاگ با 10 نکته ساده اما کاربردی

سئو و بهینه سازی محتوای وبلاگ با 10 نکته ساده اما کاربردی
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 9 دقیقه 4 نظر 4,604 بازدید

در این مقاله به 10 روش برای بهینه سازی و سئو محتوای سایت خواهیم پرداخت که با رعایت آن‌ها می‌توانید ترافیک بیشتری را وبلاگ خود ایجاد کنید.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای بازاریابان بسیار مهم است. زمانی که وب‌سایت از نظر سئو بهینه‌سازی شده باشد در نتیجه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات برند به کاربران نشان داده خواهد شد. البته الگوریتم‌های گوگل هر چند وقت یکبار به‌روزرسانی می‌شوند و هماهنگ شدن با آن‌ها آسان نیست. پس چگونه بفهمیم در حال حاضر رعایت کردن چه نکاتی جواب می‌دهد و چه نکاتی بی‌فایده هستند؟ از کجا بدانیم کدام روش‌ها قدیمی شده‌ و با چه روشی جایگزین شده‌ا‌ند؟ اگر پاسخ این سوال‌ها را نمی‌دانید هیچ جای نگرانی نیست، این موضوع یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر بازاریابی است. برای همین در ادامه این مقاله به بررسی راه‌هایی برای بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت با توجه به کلمات کلیدی می‌پردازیم. 
مواردی که در این مقاله بررسی می‌کنیم برای بخش وبلاگ سایت هستند و تمامی قسمت‌های وب‌سایت را پوشش نمی‌دهند.

بیشتر بدانید:  فایل صوتی سئو و آشنایی با الگوریتم های گوگل

 

1- روی یک یا دو کلمه کلیدی طولانی و اصلی تمرکز کنید

بهینه‌سازی کردن پست‌های وبلاگ از نظر کلمات کلیدی به این معنا نیست که در یک متن تا می‌توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید. این کار حتی ممکن است به ضرر سئوی سایت باشد زیرا موتور جستجو ممکن است فکر کند متن شما اسپم بوده و تنها از طریق کلمات کلیدی قصد دارد رتبه خود را افزایش دهد. استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی نه تنها برای موتورهای جستجو نامناسب است بلکه از نظر خواننده متن نیز ناخوشانید است. پس استفاده از کلمات کلیدی باید درست و به جا باشد.
برای هر پست وبلاگ روی یک یا دو کلمه کلیدی تمرکز کنید تا بتوانید هدف اصلی از نوشتن محتوا را حفظ کنید. مطمئنا هر مطلبی این پتانسیل را دارد که بیش از دو کلمه کلیدی را پوشش دهد، اما انجام چنین کاری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از آنجایی که بازدیدکنندگان وب‌سایت معمولا از کلمات کلیدی طولانی استفاده می‌کنند بنابراین بهتر است در هر متن روی یک یا دو کلمه کلیدی طولانی تمرکز شود. به عبارت دیگر استفاده از کلمات کلیدی درست باعث هدایت ترافیک مناسب به وب‌سایت می‌شود.

 

2-  کلمات کلیدی انتخابی را در بخش‌های مخصوص قرار دهید

حال که کلمه کلیدی مورد نظر خود را پیدا کردید زمان آن رسیده است که در جای مناسب از آن استفاده کنید. بهترین محل برای استفاده از کلمات کلیدی و افزایش رتبه در جستجو کدام قسمت‌ها هستند؟ در هر وبلاگی کلمات کلیدی باید در چهار منطقه یعنی در عنوان، سر تیتر و بدنه اصلی، یو آرال و متا دیسکریپشن قرار بگیرند.

بهینه سازی محتوا سایت

عنوان

عنوان یک مطلب اولین پارامتری است که کاربر به وسیله آن میزان مرتبط بودن محتوا را با کلمه کلیدی که جستجو کرده است، می‌سنجد. بنابراین استفاده از کلمه کلیدی در عنوان ضروری است. فراموش نکنید که باید کلمه کلیدی را در اولین 65 کاراکتر ابتدایی عنوان به کار ببرید. زیرا گوگل این مقدار از متن را در نتیجه جستجو نشان می‌دهد. البته گوگل بر اساس تعداد پیکسل، پهنای مورد نظر را برای نمایش عنوان متن انتخاب می‌کند. از آنجایی که به تازگی تعداد پیکسل‌های نمایشی به 500 تا 600 پیکسل افزایش پیدا کرده است در نتیجه حدود 65 کاراکتر از عنوان در نتیجه جستجو به نمایش در خواهد آمد.
اگر مطلبتان عنوان طولانی دارد بهتر است کلمات کلیدی را در ابتدا به کار ببرید تا کاربر با خواندن بخشی از آن متوجه مرتبط بودن متن، با عبارت مورد جستجوی خود شود.

سر تیتر و بدنه اصلی

سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظر را به طور منظم در سرتیترها و متن اصلی به کار ببرید. فراموش نکنید که در انجام این کار نباید زیاده‌روی کنید. کلمات کلیدی اگر بیش از اندازه استفاده شوند متن را غیرطبیعی می‌کنند و ممکن است کاربر از خواندن آن منصرف شود. خیلی به این موضوع فکر نکنید که با استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی ممکن است از طرف موتورهای جستجو امتیاز منفی بگیرید. مطمئنا هر نویسنده‌ای پیش از اینکه شروع به نوشتن متن کند به کلمات کلیدی آن فکر می‌کند و این بسیار خوب است. اما نباید تمام تمرکز فرد روی این موضوع گذاشته شود.
تمرکز اصلی یک نویسنده باید روی مخاطبان سایت باشد نه اینکه کلمات کلیدی را چند بار در محتوا استفاده کند. سعی کنید در هر متن به سوال‌های احتمالی کاربران در مورد آن موضوع پاسخ دهید. این کار کمک می‌کند که کلمات کلیدی نیز خودبه‌خود در متن گنجانده شوند.

یوآرال

موتورهای جستجو برای آنکه متوجه شوند یک متن در مورد چه موضوعی نوشته شده است پیش از هر چیزی محتوای یوآرال آن را جستجو یا کرال می‌کنند. از آنجایی که آدرس یو‌آرال برای هر محتوایی منحصربه‌فرد است، این یعنی با استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال برای هر مقاله فرصت بهینه‌سازی وجود دارد.

متا دیسکریپشن

متادیسکریپشن هر محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان توضیح مختصری در مورد متن محتوا می‌دهد. بنابراین در این بخش از محتوا نیز از کلمات کلیدی طولانی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هرقدر متادیسکریپشن یک متن جذاب‌تر نوشته شده باشد، ترافیک بیشتری را به سایت هدایت خواهد کرد. در ادامه در این مورد باز سخن خواهیم گفت.

 

3- وبلاگ باید در موبایل نیز قابل خواندن باشد

مدتی پیش شرکت گوگل اعلام کرد اکثر کاربران برای جستجو داخل گوگل از موبایل بیشتر از دسکتاپ استفاده می‌کنند. زمانی که جستجویی از طرف موبایل در گوگل انجام می‌شود، گوگل صفحه هایی که نمایش مخصوص موبایل دارند را در ابتدا نشان می‌دهد. این مورد به تازگی و در سال 2015 به الگوریتم‌های گوگل اضافه شده است، درنتیجه این مورد هنوز هم تأثیر زیادی روی رتبه‌بندی سایت دارد. وب‌سایت‌هایی که از لحاظ سایز با موبایل و تبلت همخوانی داشته باشند ریسپانسیو هستند و امروزه بیش از پیش برای سئو اهمیت پیدا کرده‌اند. بنابراین اگر هنوز به فکر انجام این کار نیفتاده‌اید بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید. وب‌سایت‌هایی با طراحی ریسپانسیو برای نمایش صفحات در موبایل و دسکتاپ از یوآرال جداگانه‌ای استفاده نمی‌کنند و این موضوع برای سئو و رتبه سایت خوب است.
از آنجایی که تغییراتی از این قبیل، اول در خود سایت گوگل اعمال می‌شود، بهتر است این وب‌سایت را تحت نظر داشته باشید.

مزایای ریسپانسیو بودن سایت

 

4- متادیسکریپشن را بهینه‌سازی کنید

متادیسکریپشن توضیحات اضافه‌ای است که در صفحه جستجو ظاهر می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که ببینند یک لینک در مورد چه موضوعی صحبت کرده است. هر کاربری با خواندن این توضیحات متوجه می‌شود آیا مطلب وب‌سایتی که در نتیجه جستجو نمایش داده شده برایش مفید است یا خیر. درنتیجه با خواندن آن تصمیم می‌گیرد آیا وب‌سایت را باز کند یا سراغ وب‌سایت بعدی برود. بنابراین خیلی مهم است کلمات کلیدی طولانی که انتخاب کرده‌اید در این بخش نیز استفاده شوند. متادیسکریپشن نماینده کل محتوای شما است و باید در نوشتن آن دقت کنید. استفاده از کلمات کلیدی توجه کاربر را جلب کرده و استفاده از عبارات مرتبط آن‌ها را به کلیک کردن ترغیب می‌کند.
این نکته را فراموش نکنید که هیچ تضمینی وجود ندارد متادیسکریپشن همیشه به یک شکل نمایش داده شود. گوگل گاهی اوقات متادیسکریپشن واقعی وب‌سایت را نمایش می‌دهد اما بعضی وقت‌ها هم قسمت‌هایی از متن اصلی که کلمات کلیدی در آن به کار رفته است را به‌عنوان متادیسکریپشن به کاربر نشان می‌دهد. بنابراین با رعایت نکات نگارشی و استفاده صحیح از کلمات کلیدی به موتورهای جستجو نشان دهید که متن شما با عبارت جستجو شده مرتبط است.

 

5- تصاویر را نیز بهینه‌سازی کنید

همان‌طور که می‌دانید پست‌های وبلاگ تنها از متن تشکیل نمی‌شوند، استفاده از تصاویر به خوانایی و درک بهتر مطلب کمک می‌کنند. اما موتورهای جستجو به دنبال تصاویر خالی نیستند بلکه به دنبال تصاویری هستند که از متن جایگزین (Alt Text) استفاده کرده باشند. موتورهای جستجو تصاویر را مانند انسان‌ها مشاهده نمی‌کنند، بنابراین نیاز به توضیح اضافه‌ای دارند که تصویر را برای آن‌ها توضیح دهد. این توضیحات به عکس‌ها کمک می‌کند که در نتیجه جستجوی کاربر نشان داده شوند. زمانی که تصویر به خوبی بارگذاری نشود، این توضیحات به جای تصویر در وب‌سایت نمایش داده می‌شوند درنتیجه تجربه بهتری از نمایش وب‌سایت را برای کاربر رقم می‌زنند. متن جایگزین یک تگ است که به راحتی و با استفاده از تگ‌های HTML می‌تواند استفاده شود.
استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین تصویر شاید تأثیر چندان زیادی در بهبود رتبه‌بندی نداشته باشد اما ارزش زمان گذاشتن را دارد.

سئو محتوای سایت

 

6- از تگ‌های مشابه برای یک موضوع استفاده نکنید

تگ‌ها به دسته‌بندی محتوا کمک می‌کنند اما استفاده بیش از اندازه از آن‌ها به ضرر برند است. اگر تگ‌های مشابه داشته باشید، مطالب سایت‌تان توسط موتورهای جستجو کپی در نظر گرفته می‌شود و گوگل به وب‌سایت امتیاز منفی می‌دهد.
تگ‌ها به این صورت کار می‌کنند که به ازای هر تگ، یک صفحه جدید در وب‌سایت ساخته می‌شود و تمامی مطالبی که آن تگ را داشته باشند در آن صفحه به نمایش درمی‌آیند. اگر برای یک مطلب از تگ‌های زیادی استفاده کنید، در چندین صفحه نمایش داده می‌شوند و درنتیجه چندین بار توسط موتورهای جستجو پیدا می‌شوند. به‌عنوان مثال تگ‌های «وبلاگ نویسی»، «وبلاگ»، «بلاگ» و «پست‌های بلاگ» شبیه هم هستند و نباید برای یک پست استفاده شوند.
اگر در گذشته از تگ‌های زیادی برای یک پست استفاده کرده‌اید، بهتر است زمان بگذارید و تعدادی از آن‌ها را پاک کنید. برای وب‌سایت خود 15 تا 25 تگ مهم و غیر مشابه تعریف کنید و سپس برای هر پست فقط از همان تگ‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید بابت کپی شدن مطلب امتیاز منفی نمی‌گیرید.

مقاله مرتبط: معرفی دو متا تگ مهم برای سئو و افزایش رتبه سایت و نحوه تعریف آنها

 

7- ساختار یوآرال صفحه‌ها باید منظم باشد

ساختار یوآرال صفحه‌های وب‌سایت (نه لزوما پست‌ها) باید طوری باشند که بازدیدکننده، ساختار وب‌سایت و محتوایی که می‌خواهد مشاهده کند را متوجه شود. موتورهای جستجو نیز یوآرال‌هایی را دوست دارند که به کمک آن‌ها موضوع محتوای وب‌سایت را بهتر متوجه شوند. به‌عنوان مثال این یوآرال (http://blog.hubspot.com/marketing) را در نظر بگیرید. کاربر با دیدن این یوآرال متوجه می‌شود که در قسمت بازاریابی قرار دارد و برای وارد شدن به بخش فروش تنها کافی است قسمت انتهایی یوآرال را به (http://blog.hubspot.com/sales) تغییر دهد.
بنابراین اگر یوآرال‌ها با ساختار منظم ساخته شوند در حکم دسته‌بندی برای مطالب وب‌سایت عمل می‌کنند، به خواننده می‌گویند که در کدام قسمت سایت قرار دارد و برای وارد شدن به سایر قسمت‌ها از چه ساختاری استفاده کند. موتورهای جستجو نیز راحت‌تر سایت را جستجو می‌کنند و متوجه می‌شوند خوانندگان در این وب‌سایت به دنبال چه چیزی هستند.

ساختار url در محتوا

 

8- از لینک‌های داخلی استفاده کنید

لینک‌های خارجی که به یک وب‌سایت داده می‌شوند نشان دهنده اعتبار و مرتبط بودن مطالب وب‌سایت شما با عبارت جستجو شده در موتورهای جستجو هستند. این قضیه در مورد لینک‌های داخلی نیز صادق است. اگر مطلبی که می‌نویسید دارای مطالب مرتبط، کتاب الکترونیک یا حتی صفحه مرتبط است به آن لینک دهید. لینک‌های داخلی نه تنها حضور کاربر را در وب‌سایت افزایش می‌دهند، بلکه سایر صفحه‌های وب‌سایت را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند. درواقع لینک‌های داخلی برای سئوی وب‌سایت مفید هستند و همچنین باعث می‌شوند کاربر تمام اطلاعات مورد نظر خود را به‌دست آورد.

مقاله مرتبط: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست؟

 

9- از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید

کنسول جستجوی گوگل از بخشی به نام گزارش تحلیل جستجو تشکیل شده است. این گزارش به شما کمک می‌کند که تعداد کلیک‌های زده شده به وب‌سایت از طریق گوگل را تحلیل کنید درنتیجه متوجه می‌شوید که مردم برای پیدا کردن محتوای شما از چه کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند. بسیاری از بازاریابان محتوا همواره برای بهینه‌سازی محتوا در تلاش هستند، اما واقعیت این است که پست‌های وبلاگ بلافاصله رتبه‌بندی نمی‌شوند. معمولا بعد از راه‌اندازی وب‌سایت مدتی زمان می‌برد که محتوای آن در نتیجه جستجو نشان داده شود. زمانی که پست‌های وبلاگ به طور مرتب منتشر شده و بهینه‌سازی شوند، تجربه کاربری بهتر شده و مقدار ترافیک ورودی وب‌سایت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

10- از خوشه‌بندی موضوع‌ها استفاده کنید

 بسیاری از وب‌سایت‌ها دارای یک وبلاگ هستند که روی کلمات کلیدی خاصی تمرکز کرده است و با توجه به آن‌ها محتوا تولید می‌کند. نتیجه چنین کاری این است که وب‌سایت به هم ریخته و شلوغ شده و درنتیجه کاربر نمی‌تواند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند. این کار حتی باعث می‌شود زمانی که در مورد پست مشابه ای مطالب مجزا تولید می‌کنید، یوآرال‌ های خود سایت نیز برای کسب رتبه بهتر با یکدیگر به رقابت بپردازند. 
بهترین راه برای اینکه وب‌سایت رتبه بهتری کسب کند و در نتیجه جستجوهای گوگل نمایش داده شود این است که از خوشه‌ بندی موضوعی استفاده کند. برای انجام چنین کاری ابتدا موضوعات مرتبطی که دوست دارید سایتتان با توجه به آن‌ها رتبه‌بندی شود را مشخص کنید. سپس با توجه به کلمات کلیدی مرتبط با هر موضوع محتواهایی تولید کنید که بتوانند به یکدیگر لینک دهند. این مدل باعث سازمان‌دهی شدن معماری سایت شده و کمک می‌کند کاربران راحت‌تر بتوانند مطلب مورد نظر را پیدا کنند و همان‌طور که می‌دانید این موضوع روی رتبه سایت تأثیر خواهد گذاشت. پس فراموش نکنید که یک معماری منسجم برای وب‌سایت از سه قسمت موضوع اصلی، مطالب خوشه‌بندی شده و هایپرلینک‌ها تشکیل می‌شود.

بهینه سازی تصاویر محتوا سایت

رعایت آنچه خواندید به شما کمک می کند که یک وبلاگ سئو محور داشته باشید و در بین نتایج به خوبی دیده شوید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: سئو و بهینه سازی محتوای وبلاگ با 10 نکته ساده اما کاربردی 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *