شیوع بدافزار WP-VCD در سایت‌های وردپرسی


شیوع بدافزار WP-VCD در سایت‌های وردپرسی

شیوع بدافزار WP-VCD در سایت‌های وردپرسی | دهکده وردپرس / قالب وردپرس  اوریجینال

از مشکلات عمده جامعه وردپرس فارسی اینه که محصولات افزونه و قالب وردپرس که به صورت نال شده و غیر اورجینال تهیه شده و در اختیار کسانی که به دنبال خرید قالب و افزونه هستند قرار گرفته است. اما مشکل بزرگتر درست وقتی رخ میده که از یک طرف به دلیل تحریم و از طرف دیگه به علت افزایش هزینه برای خرید این محصولات خیلی از افراد از خیر خرید مستقیم از سایت‌هایی مثل انوانتو گذشته و از مارکت‌ها و فروشگاه‌های ایرانی که هیچ تضمینی در اصالت محصولات وجود نداره خرید خود را انجام می‌دهند. ماجرا وقتی بدتر میشود که اکثر این محصولات حتی در مارکت‌هایی بزرگ و معتبر هم به صورت اصل تهیه نشدند و از طریق سایت‌هایی که این محصولات را منتشر می‌کنند دانلود شده و پس از راست چین کردن و فارسی سازی با قیمت بسیار کمتری از محصول در فروشگاه انوانتو در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

همین مسئله باعث به وجود اومدن بدافزارهای و شیوع اونها در سایت‌های وردپرسی میشه که همه ساله با گزارش‌های مختلفی از هک سایت‌های وردپرسی مواجه میشیم. اما به جای اینکه به خودمون رجوع کنیم و پی به علت ماجرا که استفاده از محصولات نال شده است ببریم، به دنبال مقصر گذشته و تقصیرات را به گردن فروشندگان و مارکت‌هایی که این محصولات را خریداری کردیم میندازیم. البته درسته که کاری که اونها انجام میدن هم به مراتب بدتر هم هست و بی تقصیر هم نیستند.

شیوع بدافزار WP-VCD در سایت‌های وردپرسی

در طی یک سال گذشته بدافزار WP-VCD از همین طریق باعث آلوده شدن بسیاری از سایت‌های وردپرسی شده است. این بدافزار که از طریق فایل‌های قالب و افزونه وردپرس به سایت تزریق میشه میتونه یک یوزر ادمین به صورت خودکار ایجاد کرده و کارهای خرابکارانه روی سایت شما اعمال بکنه. به محض شروع کار بدافزار WP-VCD کدهایی در هسته اصلی وردپرس، قالب وردپرس، افزونه وردپرس و در دایرکتوری‌های مختلف دیگه از هاست باعث آلوده شدن ساختار کلی سایت و به دست گرفتن کنترل سایت خواهند شد. که شامل موارد زیر است.

  1. ایجاد یک کاربر در وردپرس با نقش کاربری مدیرکل و با نام کاربری 100010010
  2. تزریق لینک‌های مخرب در فوتر وردپرس که با استفاده از این لینک‌ها معمولا کارهایی خرابکارانه مثل استفاده از روش‌های کلاه سیاه سئو برای ضربه زدن به سایت شده و از طرفی با نمایش تبلیغات اسپم در سایت قربانی باعث پنالتی شدن سایت در گوگل خواهد شد.
  3. تزریق کدها از طریق فایل functions.php قالب که جزو مهم‌ترین فایل در قالب وردپرس است و با استفاده از اون میشه هر کاری را در سایت انجام داد. کدی که در این فایل تزریق میشه حتی امکان تغییر در محتوای مطالب و به‌روزرسانی نوشته‌ها در وردپرس را هم دارد.
  4. این بدافزار صرفا به همینجا بسنده نکرده و با قرار دادن فایل‌های مخرب دیگه در پوشه wp-includes کارهای خرابکارانه بیشتری را هم روی سایت انجام خواهد داد که در ادامه به معرفی این فایل‌ها می‌پردازم.

نحوه شیوع بدافزار WP-VCD و کارکرد آن روی سایت

اولین کاری که توسط این بدافزار اعمال میشه با اضافه شدن قطعه کد زیر در فایل post.php که در داخل پوشه wp-includes قرار داره انجام خواهد گرفت.

 


اگر بخشی از کدهای فوق را در گوگل جستجو کنید با نتایج زیر برخورد خواهید کرد که نشان از شیوع گسترده این بدافزار در بسیاری از سایت‌ها وردپرسی دارد.

 

اما مسئله به قدری بزرگ و فراگیر هست که کار به همینجا ختم نشده و با تزریق کدهای دیگه در بخش‌های مختلف سایت انواع فایل و کارهای خرابکارانه دیگه روی سایت صورت میگیره که تا به امروز این موارد بررسی شدند. که باید برای اطمینان خاطر از شیوع این بدافزار ابتدا پوشه wp-includes وردپرس خودتون را بررسی کرده و ببینید که کدوم یکی از فایل‌های زیر در اون قرار دارند.

class.wp.php
wp-cd.php
wp-vcd.php
wp-tmp.php
wp-feed.php

اگر هر یک از فایل‌های بالا در پوشه قرار داشتند باید از شیوع بدافزار wp-vcd در سایت خودتون مطمئن بشید و سریعا در اولین اقدام شروع به رفع مشکلات بکنید تا قبل از اینکه تاثیرات بیشتری از اون را در سایت ببینید.

توضیحاتی که تا به اینجا از این بدافزار دادم شاید در زمانی که در حال خواندن این مقاله هستید نهایتا 5 دقیقه به طول بینجامد. اما باید بدونید که اجرای بدافزار به این کندی پیش نخواهد رفت و در کسری از ثانیه کلیه کارهای بالا انجام گرفته و سایت شما را آلوده خواهد کرد.

چطور از شیوع این بدافزار در سایت خود جلوگیری کنیم؟

اگرچه این بدافزار شیوع پیدا کرده زیاد خطرناک نیست و میتوان به راحتی آن را برطرف کنید، اما برای جلوگیری کردن از وقوع آن در سایت خود و قرار نگرفتن در لیست قربانیان بهتر است تا پیش از وقوع حادثه چاره ای بیندیشید. بهترین راهکار این است که اگر همچنان از قالب و افزونه‌ای استفاده می‌کنید که مطمئن نیستید به صورت اورجینال تهیه شده، آن را از فروشنده اصلی دریافت کرده و با نسخه فعلی جایگزین کنید. در بیشتر موارد حتی قالب‌ها و افزونه‌هایی که خریداری می‌کنید از سایت‌ها نال شده به صورت رایگان دانلود شده و پس از فارسی سازی برای فروش با عنوان نسخه اورجینال عرضه می‌شوند که هیچ گاه نباید از چنین سایت‌هایی خریدی انجام دهید. با این کار در حفظ کپی رایت نیز گام بلندی برداشته‌اید و امنیت وردپرس سایت شما نیز بیشتر تامین خواهد شد.

در قدم بعدی باید از فایروال هاست خود برای نطارت در روی سایت استفاده بیشتری بکنید. هر چه زودتر بتوانید از اینکه آیا بدافزار در سایتتون نفوذ کرده یا نه جلوگیری کنید، راحت‌تر و سریع‌تر هم میتونید از شیوع بیشتر اون و انجام کارهای خرابکارانه بیشتر جلوگیری کنید. همچنین استفاده از افزونه WordFence Security هم یکی از بهترین راه‌ها برای دانستن زودتر این موضوع است که در صورت اضافه شدن فایلی غیرعادی و جدا از هسته وردپرس در هاست سریعا شما را مطلع خواهد کرد.

سایت من به بدافزار wp-vcd آلوده شده، چیکار کنم؟

بعد از اطمینان از این موضوع در اولین اقدام باید به مسیر افزونه‌ها در پیشخوان وردپرس رفته و کلیه افزونه‌های سایت خودتون را که غیر از مخزن وردپرس دانلود و نصب کردید غیرفعال کنید. سپس به مسیر نمایش در پیشخوان وردپرس رفته و یکی از قالب‌های پیشفرض وردپرس را به عنوان پوسته قالب خودتون انتخاب کنید. سپس از بخش کاربران در وردپرس کلیه اعضایی که نقش کاربری مدیر کل دارند را بررسی کنید و اطلاعات هر کاربر را هم چک کنید. اگر کاربری با نام 100010010 یا هر کاربری که مشکوک به نظر میاد مشاهده کردید نقش کاربری وی را از مدیر کل به مشترک تغییر داده و یا اینکه حذف کنید.

سپس با استفاده از ابزار اسکن امنیتی موجود در هاست خودتون کل سایت را از نظر امنیتی اسکن و بررسی کنید تا موارد مشکوک را برطرف کنید. در صورتی که با نحوه کارکرد این ابزار آشنایی ندارید میتونید با ارسال تیکت برای میزبانی هاست خودتون مشکل را مطرح کنید تا به کمک هاستینگ بررسی دقیق و کامل‌تری روی سایت شما از نظر امنیتی و رفع مشکل بدافزار صورت بگیرد.

پیش از انجام هر گونه تغییراتی در فایل‌های هاست مربوط به وردپرس یا دیتابیس وردپرس یک فو بک آپ از هاست خودتون تهیه کنید تا در صورتی که کاری به اشتباه انجام دادین مشکل را بیش از این بزرگتر نکنید و با جایگزین کردن نسخه فعلی مشکلات را کمتر کرده و به ادامه رفع ایرادات بپردازید.

در مرحله بعدی به آدرس fa.wordpress.org مراجعه کرده و آخرین نسخه وردپرس را از این آدرس دانلود کنید. سپس از داخل فایل zip دانلود شده پوشه wp-content و فایل wp-config.php را حذف کنید. حالا فایل زیپ را در مسیری که وردپرس را نصب کردید آپلود کرده و کلیه محتویات را به غیر از دو مورد ذکر شده جایگزین کنید تا فایل‌های مخرب از پوشه wp-includes حذف شوند.

در مرحله بعدی به مسیر تنظیمات> پیوندهای یکتا در پیشخوان وردپرس مراجعه کرده و یک بار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا فایل htaccess. وردپرس هم آپدیت بشه تا اگر احیانا از طریق این فایل هم کاری صورت گرفته اصلاح شود. علاوه بر این کلیه پوشه‌های موجود در پوشه wp-contnet را هم بررسی کنید و هر فایل مشکوکی را که بررسی کرده و با نسخه اصلی جایگزین کنید.

حالا به phpmyadmin مراجعه کرده و با بررسی کل دیتابیس باید به دنبال این باشید که آیا تغییراتی در دیتابیس ایجاد شده است یا خیر. برای این موضوع باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا دیتابیس را به درستی بررسی کنه. بیشترین سهم تغییرات در دیتابیس وردپرس توسط این بدافزار مربوط به جدول wp_posts است که نوشته‌ها در آن قرار دارند و با هدف تغییر در نوشته و

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *