لوگوی تاثیرگذار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟


لوگوی تاثیرگذار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

لوگوی تاثیرگذار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 5 دقیقه 2 نظر 17,632 بازدید

در این مقاله قصد داریم در مورد طراحی لوگو و تاثیر مستقیم لوگو بر روی برندینگ صحبت کنیم. در ادامه به توضیح در رابطه با انواع لوگو و ویژگی های آن می پردازیم.

طراحی لوگو چقدر اهمیت دارد؟

لوگوها انواع مختلفی دارند که با شناخت دسته بندی آن ها می توان لوگوی مناسب تری را برای کسب و کار خود انتخاب کرد. لوگو نماد شما است. شما با این نماد به یاد خواهید آمد. به طوری که هرجا نماد شما دیده شود نوع فعالیتتان و هر چیزی که از شما می دانند به یاد خواهد آمد. پس با لوگویی خاص به یاد ماندنی شوید.

سعی کنید از طرحی استفاده کنید که برایتان هدفمند باشد. لوگو معرف شرکت ، سازمان یا کسب و کار شماست. لوگو به فعالیت شما هویت می دهد و باعث جلب اعتماد بیشتر از سمت مخاطب میشود. عدم استفاده از لوگو در کسب و کار کاملا احساس خواهد شد.

آیا لوگوها تاریخ انقضا دارند؟

خیر ، لوگوی زیبا چیزی نیست که نیاز به تغییر داشته باشد. شرکت هایی هستند که با وجود این که چندین سال از فعالیتشان میگذرد ولی هم چنان با همان لوگو قدیمی خود ، در ذهن ها بیشتر خودشان را ثبت می کنند. مثل شرکت های ماشین سازی مانند بنز و بی ام و که از همان ابتدای کارشان تا کنون از یک لوگو استفاده کرده اند.

 طراحی لوگو

این که یک لوگو هیچ گاه در کل زمان فعالیت شما تغییر نکند و مردم نیز آن نماد را بشناسند ، حس ثبات و مورد اعتماد بودن آن شرکت و مجموعه را به دیگران منتقل می کند.

نکته مقابل این قضیه نیز وجود دارد. یعنی می توان لوگو را تغییر داد اما این موضوع بستگی به نیاز سازمان و کسب و کار دارد.

شرکت های بزرگی نیز هستند که لوگو و نمادشان را تغییر می دهند. لوگوی اینستاگرام و یا خود گوگل از این دسته لوگوها هستند که مدام تغییرات آن ها را دیده ایم.

این شرکت ها با این تغییرات قصد دارند خودشان را انعطاف پذیر در مقابل تغییرات و به اصطلاح update نشان دهند. نکته این جا است که طرح اولیه باز هم حفظ می شود و شما با دیدن این تغییرات احساس نمی کنید که لوگو یک شرکت دیگر را می بینید.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

چه نوع طراحی لوگویی مناسب است؟

طراحی لوگو ، حوزه ای بسیار وسیع است. تا به حال تعداد بی شماری لوگو های طراحی شده دیده اید که هر کدام با تکنیک خاصی طراحی می شوند.

4 نوع تکنیک طراحی لوگو وجود دارد :

1. طراحی لوگوهای عکس دار ( آیکون )

2. طراحی لوگوهای متن دار ( تایپوگرافی )

3. طراحی  لوگو حرف نماد ( مونوگرام )

4. طراحی لوگوهای عکس و متن دار ( ترکیبی )

هر کدام از این دسته بندی های طراحی لوگو به گونه ای مناسب است که در ادامه به توضیح انواع لوگوها می پردازیم.

طراحی لوگو های عکس دار

تصاویر تاثیر بیشتری در ذهن دارد و به راحتی در حافظه می ماند. اگر یک طرح زیبا داشته باشید ویا بتوانید از تصویر خوبی استفاده کنید ، لوگوی شما دیگر احتیاج به متن نخواهد داشت.  طراح های گرافیکی نیز به خوبی در ذهن می مانند که تعداد بیشماری از آن ها را دیده اید. مثل لوگوی twiter , android , apple  و … اینکه بخواهید یک طرحی داشته باشید که با نگاه کردن به آن کسب و کارتان تشخیص داده شود خوب است ولی شرکت هایی نیز هستند که طراحی لوگویی را انجام داده اند که هیچ معنی خاصی در طرحشان دیده نمی شود و لوگوی بسیار خوبی دارند. با این حال شما با دیدن این طرح به یاد این شرکت ها می افتید. به این دلیل که خودشان به لوگو معنا می دهند نه لوگو به آن ها.

طراحی لوگو

طراحی لوگوهای متن دار

اکثر مردم دنیا طرح های ساده تر را می پسندد می توانید با یک متن کوتاه یا یک طرح گرافیکی ساده، تاثیر خوبی در ذهن آنها بگذارید. مثل شرکت های بزرگی هم چون Yahoo و Facebook.

این نوع طرح ها خوانا و کم گرافیک تر از بقیه مدل های لوگو هستند. برای کسب و کارهایی که برندینگ اهمیت ویژه ای دارد و می خواهند اسم برندشان را معروف کنند این نوع طرح ها بیشتر استفاده می شود.

طراحی لوگوطراحی لوگو

طراحی لوگو حرف نماد ( مونوگرام )

این لوگوها با استفاده از حرف اول برند یا استفاده از چند حرف به صورت ترکیبی طراحی می شوند. نمونه های زیبای بسیاری برای طراحی لوگو حرف نماد وجود دارد مثل : Skype ، Pinterest و LOUIS VUITTON.

از این نوع طراحی لوگو معمولا زمانی استفاده می شود که اسم برند کمی طولانی باشد.

طراحی لوگو

طراحی لوگوهای عکس و متن دار ( ترکیبی )

طراحی لوگو ترکیبی عکس ومتن دار برای برندهایی توصیه می شود که متن تنها و یا عکس تنها مفهوم کار آن ها را نرساند.

با این روش می توان لوگوهایی طراحی کرد که قابل فهم و معنا دار باشد و یا ممکن است فردی ترجیح دهد طراحی لوگو ساده ای نداشته باشد و همه چیز از همان نگاه اول به لوگو مشخص باشد. شرکت های زیادی از این نوع طراحی استفاده کرده اند مثل : amazon , puma و همراه اول.

طراحی لوگو

از چه رنگ هایی در طراحی لوگو استفاده کنیم؟

رنگ ها تاثیر زیادی روی مخاطبین شما می گذارند. بهترین انتخاب برای رنگ لوگو ، انتخاب یک رنگ تنها است. برای کسب و کار خود رنگی مشخص انتخاب کنید و از این رنگ برای طراحی لوگو هم نیز استفاده کنید.

به طور مثال اگر برای برند خود رنگ آبی را در نظر گرفته اید در همه جا از همین رنگ استفاده کنید تا ملکه ذهن دیگران شود.

استفاده از لوگوهایی که تغییر رنگ هویت لوگو را از بین نبرد نیز بسیار مناسب است. این که لوگو شما رنگ پذیر باشد در طراحی سایتتان بسیار مفید است و با هر رنگی باز هم معنی برند شما را بازگو می کند.

طراحی لوگو

طراحی لوگو حرفه ای

طراحی لوگو حرفه ای در اصل به منحصر به فرد بودن لوگو اشاره دارد. منظور طرحی است که فقط یادآور کسب و کار شما باشد و از جایی کپی نشده باشد. این نوع طرح ها همانند طرح هایی هستند که در بیلبوردها و یا کارت ویزیت ها دیده اید و چندین ثانیه به آن طرح فکر کرده اید. حس خوبی که بعد از دیدن یک لوگو به شما دست می دهد به این معنی است که آن لوگو به صورت حرفه ای طراحی و پیاده سازی شده است.

لوگو صدا

لوگو صدا، صدایی است که مخصوص شما تولید شده و شما می توانید در پادکست ها ، تیزرها ، تبلیغات و… از آن ها استفاده کنید. این صداها تاثیر خوبی در حافظه شنوندگان باقی می گذارد مانند صدایی که نوکیا در هنگام روشن شدن تلفن های همراه خود قرار داده بود. حافظه ی شنوایی در بسیاری از افراد دنیا از حافظه بینایی قوی تر است. با این حال تاثیر لوگو صدا بر حافظه ی شنوایی برای بسیاری از کسب و کارها از یک نماد تصویری بیشتر است مانند رادیو و آموزش های صوتی و تصویری.

جمع بندی

با مطالعه ی این مطلب دریافتید که طراحی لوگو هیچ قاعده ی خاصی ندارد. در صورت رعایت کردن موارد ذکر شده می توانید لوگوی زیبایی را طراحی کنید.به این معنی که می توانید از لوگوی تصویری استفاده کنید یا از لوگوی متنی ، متناسب با نوع فعالیت و علایق خود لوگوی مورد نظر را انتخاب کنید و از تکنیک هایی که برای طراحی آن گفته شد استفاده کنید.

به لوگوی خود معنا دهید. فرقی ندارد که از چه اصولی و کدام دسته بندی لوگو استفاده کنید مهم این است که این نماد فقط مخصوص شما باشد و نه شما از لوگوی دیگران استفاده کرده باشید نه دیگران از لوگوی شما.

اگر هنوز اقدام به طراحی لوگو برای کسب و کار خود نکرده اید زودتر دست به کار شوید و لوگوی انحصاری خود را به همه معرفی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *