10 ویژگی که یک وب سایت خوب باید داشته باشد


 10 ویژگی که یک وب سایت خوب باید داشته باشد
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 8 دقیقه 0 نظر 27,288 بازدید

در این مقاله به ویژگی‌های یک وب‌سایت خوب می‌پردازیم و خواهیم گفت که سایت یک کسب‌و‌کار اینترنتی چگونه باید باشد.

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است.

برای ساختن یک وب‌سایت ایده‌آل، اموری باید صورت گیرد؛ اولین کاری که باید در این زمینه انجام دهید، انتخاب یک نام اینترنتی خوب و جذاب است. همچنین اطمینان حاصل کنید که نشان اینترنتی که انتخاب کرده‌اید برای کسب‌و‌کار شما منطقی هست یا خیر، باید املای آن صحیح و خوانا باشد و از کلمات ناشناخته استفاده نشود.

حالا زمانی که دامنه خود را خریداری کردید، زمان انجام کارهای بزرگتر فرا می‌رسد. ما در این مقاله به 10 مورد بسیار مهم اشاره می‌کنیم. نکاتی که اگر آنها را در طراحی وب سایت‌تان رعایت کرده باشید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما مورد پسند مخاطبان‌تان قرار می‌گیرد و چند قدم به سمت موفقیت نزدیک شده‌اید.

ویژگیهای یک کسب و کار خوب

1. داشتن نقشه راه منطقی و اساسی

مطمئناً، یک وبسایت باید از نظر ظاهری زیبا باشد. اما مهم‌تر از آن این است که در وحله اول نحوه کار کردن با سایت‌تان را مشخص کنید، قبل از اینکه حتی سرورتان را انتخاب کنید یا حتی یکی از کدهای HTML را تایپ کنید، لازم است که مشخص کنید که چه طرح و نقشه‌های برای سایت‌تان در نظر دارید. تجربه کاربری هم برای ارتباط کار با سایت مهم است و هم برای جستجوگرها. زیرا گوگل، علاوه بر محتوا ساختار سایت را نیز برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرید.

بنابراین شما باید از نظر بصری و ظاهری طرحی مناسب و منطقی انتخاب نمایید. تا افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و بتوانند منطق سایت شما را درک کنند و همچنین بتوانید در رتبه‌بندی گوگل بالا بیایید.

2. انتشار اطلاعات صحیح و مرتبط با کسب‌وکار

جاش فرانکل طراح می‌گوید: “بزرگترین شکست افراد این است که آن‌ها سعی می‌کنند وبسایتی را که دوست دارند، بسازند و نه لزوماً وبسایت مورد نیازشان را” . به عنوان مثال: یک رستوران را در نظر بگیرید، فرانکل می‌گوید “همه افراد به نوع موسیقی، دکوراسیون رستوران و تنوع غذاهای آن علاقه دارند، اما از چیزهای اساسی مانند منو، اطلاعات تماس و دستورالعمل‌ها به صورت سرسری می‌گذرند.”

همه ما این را می‌دانیم، که یک رستوران برای اینکه بتواند در کارش موفق باشد نیاز دارد که یک منو از غذاهایش داشته باشد تا به وسیله آن بتواند به راحتی مشتریانش را از غذاهای رستوران مطلع و آگاه سازد. شما هم هر نوع کسب‌و‌کاری که دارید، این کار برای‌تان الزامی است. یعنی شما باید اطلاعات کامل مربوط به کسب‌و‌کارتان را در جایی داشته باشید تا با استفاده از آن مشتریان و مخاطبان‌تان را از نوع کاری که انجام می‌دهید آگاه سازید. مثلاً اگر شما شغل‌تان فروش محصول است، لازم است که از تمامی محصولات‌تان تصاویر مناسب و با کیفیتی تهیه کنید. همچنین اگر شما در صنعتی کار می‌کنید که خدمات خاصی را به مشتریان ارائه می‌دهید، مثلاً: خدمات پذیرایی عروسی، لازم است که تمامی کارها و امور انجام شده را با ریز جزئیات، در وب سایت خود قرار دهید.

مثلاً دارنده یک سالن زیبایی می‌تواند نظرات و پیشنهادات مشتریانش را در سایت قرار دهد، زیرا مخاطبان یک سالن زیبایی دوست دارند از کیفیت آن سالن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. در نتیجه شما می‌توانید با قرار دادن نظرات مخاطبان در سایت، اعتماد مشتریان‌تان را بیشتر جلب کنید. سایت خود را با توجه به نیازها و علایق مخاطبان‌تان به صورت سفارشی‌سازی شده طراحی کنید تا بتوانید همیشه مخاطبان خاص خود را داشته باشید.

یک نکته مفید برای سایت شما این است که قبل از طراحی وب سایت خود، وب سایت رقبای‌تان را بررسی کنید، مثلاً اگر شما در زمینه تولید و فروش پوشاک فعالیت می‌کنید، نیاز است تا بهترین رقیب خود را در زمینه شغلی‌تان جستجو کنید و سایت او را نیز بررسی کنید و دلایل موفقیتش را بیابید، ببینید او از چه سبک محتوایی در سایت خود استفاده کرده که باعث جذب مخاطبان خود شده است.

وربی پارکر ( Warby Parker) می‌گوید: کوتاهی نکنید، گاهی یک یا دو جمله می‌توانند بسیار قدرتمند باشند. با توجه به نوع کسب‌و‌کارتان، با ثبت چند اطلاعات مهم در سایت خود، در کار خود نیرومند و پر قدرت شوید.

کسب و کار موفق

3. ارائه اطلاعات تماس

مطمئناً ثبت اطلاعات تماس در سایت، یکی از مهم‌ترین کارها است، بنابراین باید یک صفحه مخصوص به خود داشته باشد. میلز می‌گوید: تا به حال شده چند بار به سایت یک شرکت سر بزنید و با خود بگویید که چقدر سخت میشود با این شرکت تماس گرفت؟ او می‌گوید بنابراین نیاز است که در سایت خود یک صفحه مختص به اطلاعات تماس قرار دهید و همه اطلاعات، مثل: آدرس ایمیل، تلفن ثابت، در صورت نیاز تلفن همراه، فرم تماس و لینک شبکه‌های اجتماعی مخصوص به کسب‌و‌کار خود را در این بخش قرار دهید. تا افراد به راحتی بتوانند به اطلاعات تماس شما دسترسی پیدا کنند. زیرا هیچ چیز ناامید‌ کننده‌تر از عدم برقراری ارتباط با یک کسب‌و‌کار نیست. زیرا هدف همه کسب‌و‌کارها از طراحی وب سایت این است که تعامل خود با مشتریانشان را افزایش دهند.

زمانی که خواستید اطلاعات تماس و آدرس ایمیل و شبکه‌های اجتماعی‌تان را در سایت بگذارید، آنرا به صورت عکس در سایت قرار ندهید، باید قابلیت کلیک کردن روی آنها وجود داشته باشد، تا با کلیک بر روی آیکن‌های شبکه‌های اجتماعی، مخاطب به راحتی بتواند وارد صفحه مربوطه شود و فعالیت مورد نیازش را انجام دهد.

امروزه همه تلفن‌های همراه هوشمند، این قابلیت را دارند که شما بتوانید بر روی لینک‌های تماس کلیک کنید و مستقیماً با کلیک بر روی شماره، تماستان را ایجاد کنید. همچنین شما می‌توانید از گوگل اپ استفاده کنید و آدرس جیمیل مورد نظرتان را وارد کنید، تا کاربران از طریق کلیک بر روی آدرس ایمیل به صورت مستقیم وارد صفحه پیامرسان شوند.

4. داشتن رابط کاربری ساده و جذاب

یک نقشه بدون علائم اختصاری، بی‌فایده است و یک سایت هم بدون راهبردی واضح، بی‌معنی و بی‌فایده است.

اطمینان حاصل کنید که از اسامی صحیح و منظقی برای صفحات مختلف سایت خود استفاده کرده اید. مثلاً: صفحه تماس با ما یا ارتباط با ما (اطلاعات تماس در آن موجود باشد)، در صفحه درباره ما (اطلاعات مربوط به تاریخچه شرکت شما وجود داشته باشد) و …

در هنگام توسعه استراتژی راهبردی سایت خود، باید راهی برای برقراری تماس یا ارتباط (call to action)  را در نظر بگیرید. این یعنی چیزی که مردم دوست دارند در سایت شما ببینند، بتوانند در هر صفحه‌ای از سایت که هستند به راحتی به صفحه دلخواه خود راهنمایی شوند، سفارش خود را ثبت کتتد و به سهولت بتوانند با مجموعه شما تماس برقرار کنند. بتوانند در سایت شما عضو شوند، بتوانند به ایمیل‌تان دسترسی پیدا کنند، خدمات شما را ببینند، محصولات‌تان را مشاهده کنند و …

شما باید در سایت خود اهدافتان را به وضوح نمایش دهید. فرانکل میگوید: خودتان را به جای مخاطب و مشتری خود بگذارید. به این فکر کنید که آنها با مراجعه به سایت شما چه می‌خواهند؟ چه اهدافی دارند؟ در مورد اهداف مشتری بالقوه خود فکر کنید.

مخصوصاً زمانی که تصمیم دارید فروش آنلاین در سایت‌تان داشته باشید، باید رابط کاربری آن را بیشتر در نظر بگیرید، زیرا سایتی که فروش اینترنتی دارد باید به صورت تمام و کمال، امکانات و اطلاعات مورد نیاز را به صورت اینترنتی به مشتری ارائه دهد. تا مشتریان بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند و به سایت شما اعتماد کنند.

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم

5. تامین امنیت سایت

شما باید به امنیت سایت خود اهمیت ویژه‌ای بدهید، اگر شما فروش اینترنتی دارید، نیازمند تلاش برای تامین امنیت سایت خود با یک گواهی ssl هستید. ssl ارتباط بین شما و مشتریان شما را رمزگذاری می‌کند تا ترس شما و مخاطبان‌تان را نسبت به ثبت اطلاعات از بین ببرد. از آنجایی که سرقت هویت در فضای اینترنت زیاد است، باید امینت سایت خود را جدی بگیرید.

6. درج لینک‌های شبکه‌های اجتماعی در سایت

توییتر، فیسبوک، لینکداین، اینستاگرام، تلگرام، پینترست، گوگل پلاس، آپارات و … شبکه‌های اجتماعی هستند که امروزه مورد استقبال بیشتر مردم واقع شده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که شما برای رشد و پیشرفت خود در کسب‌و‌کارتان، لازم است که در این شبکه‌ها عضو باشید و اطلاعات آنها را در سایت خود قرار دهید. این کار در سئو سایت‌تان نیز بسیار تاثیرگذار است. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و نمایش لینک‌های ارتباطی آنها در وب‌سایت، برند شما را مطرح و شناخته شده می‌کند.

7. قابل دسترس از طریق موبایل

گوشی‌های تلفن همراه دیجیتالی و تبلت، میزان ترافیک سایت را افزایش می‌دهند. زمانی که یک سایت قابلیت دسترسی با موبایل را داشته باشد، تعداد مراجعین به  آن سایت افزایش می‌یابد.

اندی چو مدیر بخش توسعه موبایل بینگ می‌گوید، 70 درصد فرایندهای تکمیلی در سایت‌ها به صورت روزانه توسط موبایل ها انجام می‌شوند. این به این معنا است که افراد غالباً از طریق موبایل‌های خود، کارهای اینترنتی را انجام می‌دهند. اگر بخواهند خریدی انجام دهند، جایی بروند و … اکثراً با موبایل خود این کار را انجام می‌دهند. چو می‌گوید: اگر کسی در گوشی هوشمند خود یک رستوران را جستجو کند به احتمال قوی یک ساعت بعد غذای خود را در آن رستوران میل کرده است. بنابراین سایت شما باید در دستگاه‌های موبایل هوشمند، قابل دسترسی باشد.

فرانکل می‌گوید: تا 2 سال پیش طراحی وب سایت، طراحی برای کامپیوتر بود، اما در حال حاضر وب‌سایت‌ها طراحی می‌شوند برای هر وسیله‌ای که به اینترنت وصل می‌شود. حالا با توجه به اینکه تبلت‌ها و گوشی‌ها و لپتاب‌ها هر کدام دارای سایز و اندازه متفاوتی هستند. پس چگونه می‌توان این‌کار را انجام داد؟

(Responsive design) طراحی تعاملی: ریسپانسیو کردن یا طراحی تعاملی، باعث می‌شود تا سایت شما در هر سایزی نمایش داده شود و با همه صفحه نمایش‌ها سازگاری داشته باشد.

شما می‌توانید یک کد HTML را وارد کنید که باعث می‌شود تا نوار کناری سایت شما کشیده شود و 20 درصد از عرض صفحه نمایش را در بر گیرد و 80 درصد بقیه برای بدنه وب سایت شما باقی می‌ماند. ترتیب‌ها قابل تنظیم و تصاویر مقیاس پذیر بوده تا بتواند وب سایت را در دستگاه‌های بی‌شماری نشان دهد. شما می‌توانید از  Mobify و سایر ابزارهای موجود برای ایجاد نسخه موبایلی سایت خود استفاده کنید.

ویژگیهای یک سایت خوب

8. پاسخ به سوالات متداول

مردم اصولاً سوالات زیادی دارند و دوست دارند که به سوالات آنها پاسخ داده شود، شما همانطور که از طریق ایمیل، نظرات در سایت و شبکه‌های اجتماعی، سوالات مختلفی را از مخاطبان‌تان دریافت می‌کنید. می‌توانید آنها را جمع‌آوری کنید و پاسخ‌های واضح و مختصر در سایت خود نمایش دهید.

سوالات متداول غالباً در خصوص: مواد مورد استفاده در محصولات، هزینه، پشتیبانی، هزینه حمل و نقل و راه‌های انتقال، تاریخچه شرکت و برند محصولات است.

9. اختصاص یک فضای میزبانی خوب و مناسب

شما می‌توانید یک فضای میزبانی اختصاصی برای خود تهیه کنید و هر ماه هزینه آنرا پرداخت کنید. عدم داشتن فضای میزبانی خوب می‌تواند از جهات مختلفی برای شما ایجاد هزینه کند. یک سایت آهسته و کند، بسیار نا امید کننده و خسته کننده می‌شود. میزبانی ضعیف، ترافیک سایت را کم می‌کند و همچنین بر روی رتبه سایت هم تاثیرگذار است.

10. چیزهایی که نباید در سایت شما قرار بگیرند

این را فراموش نکنید که قدرت در سادگی است.

از قراردادن موارد زیر در سایت خود چشمپوشی کنید:

• موزیک

• فلاش، زرق و برق دادن به تصاویر

• هر چیزی که به صورت اتوماتیک در صفحه وب سایت شما باز شود (مثل: موزیک یا ویدئو). اینها فقط سایت شما را کند می‌کنند.

• اطلاعات رسانه‌های دیگر (فقط، زمان بارگذاری صفحه را کند میکند.)

با رعایت کردن این موارد، شما هم می‌توانید یک وب‌سایت مناسب و کارآمد برای کسب‌و‌کار خود، طراحی کنید و به رونق برند خود کمک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *